eitaa logo
تنبیه الأمة
2.6هزار دنبال‌کننده
175 عکس
81 ویدیو
22 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @saleh63
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ از برجسته‌ترین فقیه نظام به آقای سروش محلاتی! 🖋 محمدصادق احمدی 🔸 آقای سروش محلاتی در یادداشتی که اخیرا منتشر کرده از مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان برجسته‌ترین فقیه نظام یاد کرده است. 🔹 لذا بد نیست نظر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی را در مورد برخی ادعاهای قبلی آقای سروش محلاتی بررسی کنیم: 🔺 آقای سروش محلاتی مشروعیت حکم اعدام صادر شده برای برخی اغتشاش‌گران را به بهانه سازمان‌یافته‌نبودن، مورد تردید قرار داده‌اند. 🔻 با توجه به مطالبی که توسط دادگاه مطرح‌شده حکم اعدام از باب محاربه است و لذا سؤال این است که آیا محاربه اختصاص به جایی دارد که توسط سازمان و گروه سازمان یافته انجام شود؟ ✅ پاسخ مرحوم هاشمی شاهرودی به سؤال مذکور این است: «ظاهر آیه محاربه این است که جرم مذکور از نوع جرمهای انفرادی است که گاهی ممکن است یک شخص آن را انجام دهد و از این رو فقها گفته‌اند که در تحقق محاربه، وجود گروه و ارعاب دسته جمعی شرط نیست.»۱ 🔺 در جای دیگر آقای سروش محلاتی به جدابودن حکم باغی و محارب در فقه اشاره کرده‌اند و بیان داشته‌اند که باغی کسی است که با حکومت طرف شده و به معارضه با حکومت پرداخته در حالی که محارب کسی است که می‌خواهد رعب و وحشتی ایجاد کند که مصداق فساد در زمین باشد و لذا مجازاتی هم که برای باغی وجود دارد با مجازات محارب متفاوت است و به همین جهت حکم اعدام برای کسانی که در اغتشاشات حضور داشته اندوجهی ندارد. ✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی گرچه با اصل این ادعا موافق است ولی استثنائی در این باره می‌زند که قابل توجه است: «بدین ترتیب روشن می‌شود که عنوان محارب در آیه مبارکه، اختصاص دارد به کسی که به قصد افساد در زمین سلاح می‌کشد و معنای افساد در زمین عبارت است از اخلال در امنیت مردم و ترساندن آنها و تجاوز به مال و جان و ناموسشان، و این معنا، شامل باغی یا کافری که به جنگ با دولت اسلامی و قیام در برابر آن برخاسته است، مادام که مرتکب محاربه به معنی مذکور نشده باشد نمی‌شود، و در این صورت نیز از آن جهت که مرتکب این قسم از محاربه شده مصداق آیه خواهد بود و در آن هیچ بحثی نیست.»۲ 🔹 در این تعبیر ایشان کسانی که به مخالفت با حکومت پرداخته باشند را در صورتی که مرتکب جرم محاربه شوند مشمول مجازات محارب می‌داند و در جای دیگر در توضیح فسادی که در تحقق محاربه شرط است می‌فرماید: «بلكه تجاوز به حقوق یک نفر نيز اگر به گونه‌اى باشد كه موجب اخلال در امنيّت محل شود، مصداق «فساد در زمين» خواهد بود.»۳ ♨️ در نتیجه طبق ظاهر این فرمایشات اگر کسانی بر علیه حکومت اقدام کرده‌اند ولی در ضمن آن اقدام به ایجاد ترس و ناامنی در بین مردم کنند و با سلاح راه بر مردم ببندند و سبب ترس آنها شوند داخل در معیار محاربه خواهند بود و صرف اینکه در حال مبارزه با حکومت هستند توجیهی برای محارب‌نبودن آنها نخواهد بود. ➖➖➖➖➖ ۱.مجله فقه اهل بیت جلد، ۱۱-۱۲ ص ۱۷۴ ۲. همان، ص ۱۷۷ ۳. همان، ص ۱۸۶ @Tanbiholomah
❇️ پاسخ به ۷ پرسش مهم در رابطه با حد محارب ❓آیا معترض سیاسی محارب است؟ ❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشده‌اند مستحق اعدام‌اند؟ ❓آیا حاکم در انتخاب مجازات‌های گوناگون برای محارب مخیر است؟ و... ✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسش‌های اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت. ✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید. 📌 انتشار بزودی در کانال «تنبیه الأمة»... https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8 👆🏻 📲 به کانال نخبگانی تنبیه الأمة بپیوندید
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
❇️ پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب ❓آیا معترض سیاسی محارب است؟ ❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشده‌اند مستحق اعدام‌اند؟ ❓آیا حاکم در انتخاب مجازات‌های گوناگون برای محارب مخیر است؟ و... ✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسش‌های اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت. ✅ بخوانید، بدانید و از احکام اسلامی دفاع کنید. https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8 👆🏻 📲 به کانال نخبگانی تنبیه الأمة بپیوندید
❇️ چگونه باور کنیم راست می‌گویید؟ 📝 پاسخ به مجمع خودخوانده محققین و مدرسین قم 🖋 مرتضی صادقی 🔸 اخیرا مجمعی که خود را مدرسین و محققین حوزه علمیه قم می‌خوانند بیانیه‌ای صادر کرده که در آن ادعای دلسوزی برای مردم و نظام شده است. ♨️ ولی باور این مسئله از جهاتی سخت می‌نماید: 1⃣ در جای جای نوشته ایشان، سیاه‌نمایی از اوضاع کشور به چشم می‌خورد. از اینکه مردم در فقر و فلاکت هستند تا اینکه اکثریت مردم از حکومت ناراضی هستند و... چطور می‌توان صداقت در این گفتار را باور کرد در حالی که همین افراد حامی دولت‌های یازدهم و دوازدهم بودند و در حمایت از آن بیانیه می‌دادند؟ مگر غیر ازاین است که نارضایتی بی‌سابقه مردم و پایین‌ترین سطح مشارکت درانتخابات ریاست جمهوری محصول همان دولت مورد حمایت ایشان بود؟ لا اقل چند بیانیه در باب اوضاع اقتصادی و فلاکت مردم بر علیه دولت متبوعتان می‌دادید تا رفتار امروز قابل باور باشد. 2⃣ در بیانیه فوق ضمن القاء حس دلسوزی و خیرخواهی نسبت به مردم، سعی در تطهیر خشونت اغشاشگران شده تا جایی که در مقام نام‌بردن، از آنان با عناوینی چون معترض به بی‌عدالتی، مظلوم و دفاع‌کننده در برابر خشونت مأموران، یاد شده است. انگار نه انگار که در این مدت قرآن سوزانده شده انگار نه انگار که مسجد آتش زده شده، شعارآزادی و بی‌بند و باری سر داده شده، از سر زنان چادر کشیده شده و جوانان پاک به کشته شده‌اند. لااقل به قدر جمله‌ای اندر مذمت این امور به قلم خود زحمت می‌دادید تا متهم به سیاسی‌کاری و بی‌اعتنایی به دین و آرمانهای انقلاب نشوید. 3⃣ دراین بیانیه از تأثیر ریختن به ناحق خون بر زوال نعمت گفته شده و روایتی از نهج البلاغه در این زمینه ذکر شده است!! بی‌آنکه اشاره شود که در روایات متعدد از ائمه علیهم السلام نقل شده است که اقامه‌ی حد از باران چهل روز با برکت‌تر است. 4⃣ بعضی از قیودی که در این بیانیه برای حکم محارب مطرح شده مبنای فقهی ندارد و لااقل خلاف فتوای مشهور فقهاست و آن قید اینکه محاربه باید به منظور جنگ با خدا و پیامبر باشد. ای کاش تصریح می‌کردید که این نظر شخصی شماست تا گمان نرود می‌خواهید برای مخاطب ناآگاه اینگونه القاء کنید که حکم اعدام اغتشاشگران خلاف مسلمات فقهی است. 5⃣ در این بیانیه اینگونه القاء شده که تناسب مجازاتهای محاربه با جرم از نظر فقهی روشن است و حتی از آیه قرآن هم همین مطلب استفاده می‌شود. بدون اینکه اشاره شود که آیه قرآن اتفاقا بر تخییر بین مجازاتها دلالت می‌کند و اگر هم روایاتی دال بر تناسب مجازات با جرم وجود دارد، در مقابل روایات معتبری وجود دارد که این مسئله را نفی کرده و تخییر قاضی را ثابت می‌کند و به همین خاطر بسیاری از فقها فتوای به داده‌اند. ✅ با توجه به مجموع این امور باز تکرار می‌کنیم: چگونه باور کنیم راست می‌گویید؟ @Tanbiholomah
آیا معترضان (بخوانید آشوبگران) محاربند؟ 🔸 با مراجعه به کلمات فقهاء اسلام و ادله، روشن می­‌شود که اختصاص محاربه به فرضی که شخص، قصد اصلی‌اش سلب امنیت و غارت اموال باشد وجهی ندارد و بر هیچ استدلال صحیحی استوار نیست. ✅ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی تصریح می‌کند که اگر شخص قصد اخافه داشته باشد بلا اشکال محارب است هر چند که درپی این قصد اخافه غرض دیگری دارد که تصمیم دارد از طریق اخافه و ترساندن مردم به آن غرض برسد. 📌 بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/Tanbiholomah/192 @Tanbiholomah
❓آیا محاربی که جراحت وارد کرده ولی کسی را نکشته، می‌شود اعدام کرد؟ 🔸از ادله استفاده می‌شود که مجازات اعدام به فرض ارتکاب قتل توسط محارب، اختصاص ندارد. صحیحه محمد بن مسلم صریح در این است که در فرضی که قتل انجام نشده باشد نیز مجازات اعدام مشروع است و حاکم می‌تواند به عنوان حد محارب، شخص را اعدام کند. 📌 بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/Tanbiholomah/192 @Tanbiholomah
❓آیا حمله به مأموران حکومتی نیز محاربه است؟ 🔸فقهای ما در مقابل فقهای عامه که محارب را به قطاع الطریق و مانند آن اختصاص داده اند، قائل اند که «هر کسی که با قصد ترساندن مردم سلاح بکشد» محارب است. 🔸در کتاب الغارات آمده است که امیر المؤمنین علیه‌السلام با اشاره به آیه محاربه، عنوان محارب را بر معاویه که به غرض مقابله سیاسی با حکومت امیر المؤمنین علیه‌السلام جنگ به راه انداخته بود، تطبیق کرده‌اند. 📌 بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/Tanbiholomah/192 @Tanbiholomah
❓آیا تحقق محاربه فقط در فرضی است که شخصِ آشوبگر، سلاح بکشد؟ 🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان سه تقریب از این دیدگاه دفاع می‌کند که در صدق محاربه بکارگیری سلاح شرط نیست. 🔹ایشان نظر خود را چنین بیان می‌کند: و هكذا يتّضح أنّ الإطلاق للمحاربة بغير السلاح بل بمثل العصا و الحجر و السوط أو بالنار أو بالمواد الكيمياوية السامّة أو الحارقة أو حتى بالقوّة البدنية القاهرة المخيفة تامّ في نفسه. 📌 بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/Tanbiholomah/192 @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا