❇️به مناسبت سالروز تأسیس حوزه علمیه مقدسه قم
🖋 صالح رحمتی
🔹شیخ عبدالکریم حائری یزدی
1⃣حوزه علمیه قم، به همت بلند آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه) در فروردین سال ۱۳۰۱ش، تأسیس شد. از زندگینامه او برمیآید که، او دو بار وارد عراق شده است. بار اول، بعد از تحصیل در اردکان و یزد، در سال ۱۲۹۸ق وارد عراق شد و تا ۱۳۰۰ق در کربلا ماند و به درسهای سطوح پرداخت، سپس وارد سامرا شد و تا سال ۱۳۱۲ق در آنجا به تکمیل سطوح و درسهای خارج فقه و اصول پرداخت. اساتید سطوح او: شیخ فضل الله نوری، میرزاابراهیم محلاتی شیرازی، میرزامهدی شیرازی. اساتید خارج او: سیدمحمد فشارکی، میرزامحمدتقی شیرازی، میرزای بزرگ شیرازی. در سال ۱۳۱۲ق به همراه استادش فشارکی، وارد نجف شد و تا ۱۳۱۶ق که در آنجا ماند، علاوه بر درس فشارکی در درس آخوندخراسانی نیز شرکت کرد.سپس به ایران برگشت و ساکن اراک شد و تا سال ۱۳۲۴ق در آنجا ماند. به دلایلی، دوباره به عراق بازگشت و تا ۱۳۳۳ق در کربلا ماند و همانجا ملقب به حائری شد. سپس به ایران بازگشت و ساکن اراک شد. و در رجب۱۳۴۰ق برای زیارت، وارد شهر مقدس قم شد و به اصرار علما و با استخارهای، ماندگار شد و حوزه علمیه را تأسیس نمود.
🔹سیدمحمد طباطبائی فشارکی
2⃣ از زندگینامه او برمیآید که، او از پرورش یافتگان مدرسه سامرا محسوب میشود. و از میان اساتید سامرا، بیشترین رابطه استاد و شاگردی را با سیدمحمد طباطبائی فشارکی داشت و از اصحاب سر او محسوب میگشت. اعتماد میرزای شیرازی به سیدمحمدفشارکی باعث شده بود که، پیکره علمی حوزه سامرا با دستان پرقوت او اداره شود و تربیت شاگردان زیر نظر او انجام بگیرد. او اهل سیاستورزی هم بود و یکی از کسانی بود که، از میرزای شیرازی مطالبه صدور فتوای #حرمتاستعمالتنباکو را داشت و زمینههای متعددی را نیز برای این کار فراهم ساخت. ریاست گریز و اهل زهد و قناعت بود به حدی که، شیخ حائری متکفل اداره زندگی او در ایام حضور در نجف بود.
🔹شیوه تدریس حائری یزدی
3⃣ شیخ مؤسس، به روش مکتب سامرا و با الهام از میرزای شیرازی درس میداد. در این شیوه، پس از طرح مسئله، بدون هیچ اظهار نظری، نخست دیدگاههای گوناگون و دلایل هر یک بیان میشد، سپس استاد ضمن نظرخواهی از شاگردان و تبادل نظر با آنها به جمع بندی آرا میپرداخت، آنگاه نظر خود را میگفت و در پایان اجازه میداد شاگردانش با او درباره این نظر بحث کنند و به نقد آن بپردازند.
همچنین شیخ حائری هر روز موضوع درس بعدی را مشخص میکرد تا شاگردانش پیشاپیش آن را مطالعه کنند. نظر او این بود که، مباحث اصول فقه باید مختصر و کاربردی مطرح شود؛ ازاین رو، در تألیف #دررالاصول به این نظر عمل کرد و نیز دوره کامل درس اصول فقه را در مدت تقریبآ چهار سال تدریس کرد.
🔹عدم سیاستورزی آشکار
4⃣ او در جریان مشروطه فعال نبود و برای اینکه از آسیب مشروطه در امان بماند، در حوزه کربلا، یک کتاب از آخوندخراسانی و یک کتاب از سیدکاظم یزدی را تدریس میکرد. در ایام رضاخانی(لعنهالله) نیز با دوری از صحنه سیاست، سعی داشت حوزه علمیه را حفظ نماید. بواقع، آنچه که شیخ رحمةالله علیه انجام داد یک رفتار سیاسی برای حفظ کیان حوزه علمیه بوده، تا از درون آن، بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران پرورش یابد. برای دریافت تصویری روشن از زمانه شیخ به این گزارش تاریخی توجه کنید:
▫️رفتارتان را عوض کنید و گرنه حوزه قم را با خاک یکسان میکنم.
«در ماجرای کشف حجاب هم که آیتﷲ حائری تلگرافی به رضاشاه فرستاده بود، با پاسخ تند و نابخردانهٔ حاکم پهلوی مواجه شد. آیتﷲ حائری در تیر ماه ۱۳۱۴ اینگونه به شاه نوشت: «مشهور خاطر همایونی بوده که احقر همیشه تعالی و ترقی دولت علیّه را منظور داشته و اهمّ مقاصد میدانسته، فعلاً هم به همین منظور نظر عرضه میدارد اوضاع حاضره که بر خلاف قوانین شرع مقدس و مذهب جعفری(ع) است، موجب نگرانی داعی و عموم مسلمین است، البته بر ذات ملوکانه که امروزه حامی و عهدهدار نوامیس اسلامیه هستید، حتم و لازم است که جلوگیری فرمایید، عموم اهالی ایران بلکه مسلمین دنیا را قرین تشکر فرموده، امید است رفع اضطراب این ضعیف و عموم ملت شیعه بشود». گفته میشود رضا شاه به شدت با این گفتار حاج شیخ برخورد کرد و شخصاً به قم رفت و در منزل آیتﷲ حاضر شد و اینگونه با وی سخن گفت: رفتارتان را عوض کنید وگرنه حوزه قم را با خاک یکسان میکنم. کشور مجاور ما (ترکیه) کشف حجاب کرده و به اروپا ملحق شده است، ما نیز باید این کار را بکنیم و این تصمیم هرگز لغو نمیشود.»
📙مجله یاد، به نقل از شیخ حیدر علی محقق، ص ۱۰۶
https://mobahesat.ir/4567
#شیخ_عبدالکریم_حائری
#حوزه_علمیه_قم
@Tanbiholomah
❇️ فرهنگِ مظلوم
🖋علی اشراقی
🔸 از رویکردهای دولت سیزدهم پیداست این دولت بنای پایبندی و التزام به احکام الهی و اجرای آنها را دارد.
اما در عملکرد، آنچه که مشاهده میشود، فقدان نظریه جامع «فرهنگ» مبتنی بر مبانی دینی و همچنین بروز رفتاری مشوش از دولتمردان در این عرصه است.
🔹 این رفتار مشوش، میتواند مناشیء مختلفی داشته باشد که در این نوشتار به دو منشأ اشاره میشود:
1⃣ غلبه امنیت و سیاست بر فرهنگ؛
2⃣ لیبرالیسم فرهنگی.
1⃣ غلبه امنیت و سیاست بر فرهنگ
شاخصترین موضوعی که میتواند این ادعا را اثبات نماید، موضوع «حجاب» است.
از رفتارهای دولتمردان به نظر میرسد گویا ایشان به این جمعبندی رسیدهاند که در موضوع حجاب، از هرگونه برخورد حاکمیتی اجتناب بورزند!
یعنی، آن الزام حاکمیتی که در موضوعات مختلفی مثل ماجرای کرونا خود را نشان میدهد، در این موضوع، حضور ندارد.
البته پرواضح است مقصود از الزام حاکمیتی، رفتارهای خشن و بیضابطه نیست؛ بلکه مقصود، حضور مقتدرانه دولت برای مدیریت مدبرانه مشکلهی «کشف حجاب» است.
به نظر میرسد، منشأ این جمعبندی، خطای محاسباتی است که ناشی از ارائه تحلیلهای سیاسی و امنیتی برای برخی مدیران دولتی ایجاد شده است. یعنی، با توجه به اغتشاشات سال گذشته، برخی افراد ذی نفوذ، اینگونه تصمیمسازی میکنند که مصلحت نیست حاکمیت با کشف حجاب مقابله کند! و درست، در همین نقطه است که میتوان گفت: فرهنگ، اسیر امنیت و سیاست شده است.
2⃣ لیبرالیسم فرهنگی
برخی اقدامات و تصمیماتی که برخی وزرا و مدیران فرهنگی دولت گرفتهاند؛ مانند مجوز برگزاری کنسرت در ماه مبارک رمضان که مقرون با گناهان متعدد و هتک حرمت این ماه شریف است؛ توئیتهای وزیری که متجرئانه فریضه امر به معروف و نهی از منکر را زیر سؤال میبرد؛ و سایر موارد، حکایت از وجود نگاهی لیبرالیستی به موضوع فرهنگ دارد.
ذات لیبرالیسم فرهنگی، تابعیت حاکمیت در عرصه فرهنگ از اهواء عموم است و این همان چیزی است که در چنین تصمیمات و اظهار نظراتی مشاهده میشود.
یعنی، همان جایی که حکومت اسلامی، مدیریت فرهنگی را تابع میل عموم مردم، به پیش میبرد، مبتلا به لیبرالیسم فرهنگی شده است.
حال، اگر بلیهای چون «کشف حجاب» که - هرچند از اکثریت برخوردار نیست- دامنگیر جامعه گردد، و برخی وزرا هم با برخی تصمیمات و گفتارها همراه با آنها شده یا اینکه سعی در قبحزدایی داشته باشند که، فاجعه ای بزرگ است که به نام دولت انقلابی رقم میخورد.
✅ با بیان این دو منشأ، راهکار اصلاح وضعیت فرهنگ نیز روشن میشود:
1⃣ اصلاح فرآیند تصمیمگیری، به گونهای که تحت الشعاع امواج امنیتی و سیاسی، قرار نگیرد.
بله، روشن است که در برخی موارد اضطرار و ضرورت، پیوستهای امنیتی و سیاسی حاکم بر کل تصمیمگیری نظام حاکمیتی میشود، اما باید به این نکته توجه داشت که؛ این حکومت، باید محدود و مقید باشد نه به صورت نامحدود و مطلق.
2⃣ اصلاح نگاههای فرهنگی؛ یا به کنارگذاشتن برخی وزاریی که متأسفانه، اسلامی و انقلابی نمیاندیشند و مروج اباحی گریاند، یا تصحیح زاویه دید ایشان در عرصه فرهنگ.
#فرهنگ
#حجاب
#لیبرالیسم_فرهنگی
@Tanbiholomah
❇️ ورود فقها به عرصههای تخصصیِ دیگر ممنوع، غیر از من!!
📝 تناقضات اخیر آقای علوی بروجردی
🖋 مرتضی صادقی
👤 مصاحبهی اخیر آقای علوی بروجردی با موضوع اقتصاد انجام و منتشر شده است. بیت الغزل مطالب آن این است که حوزه باید به بررسی احکام شرعی بپردازد و علوم و امور تخصصی از اقتصاد گرفته تا سیاست و جامعه شناسی و روانشناسی و... را به عقلا و علم عقلا واگذار کند.
🔺 در مورد این مصاحبه از منظرهای مختلف مجال برای نقد و بررسی وجود دارد؛ از مدعیات دینی گوینده گرفته تا مدعیات ناظر به اقتصاد و سایر علوم و مدعیات ناظر به سیر چهل سالهی انقلاب و مدعیات ناظر به وضعیت دنیا و سایر کشورها مثل ژاپن و ... .
🔻 ولی آنچه در این نوشته مد نظر است پر رنگ کردن تناقض مواضع آقای علوی بروجردی در این مصاحبه است.
♨️ ایشان در عین طرح این ادعا که کار فقیه ورود به عرصههای تخصصی نیست، در جایجای این مصاحبه اظهار نظرهای تخصصی مینماید!!
از ترجیح اقتصاد آزاد به اقتصاد سوسیال گرفته تا حقیقت بانک و حقیقت بهره و درستی و یا نادرستی عملیاتهای اعتبارمحور بانکها و دولتها و حتی خنثیبودن یا نبودن علوم انسانی عقلائی!
⁉️ آیا تک تک این موارد، مباحث تخصصی مورد بحث در دانشگاهها و مجامع علمی مربوطه نیست؟ پس علت این همه اظهار نظر چیست؟!
‼️ همچنین جالب است که ایشان از بین دو مدل اقتصاد که بین عقلاء رائج بوده یکی را موافق با اسلام ارزیابی میکند!
❓سؤالی که از ایشان مطرح است این است که شما با اتکاء چه دانش و تخصصی چنین مطلبی را بیان میکنید؟
آیا بر اساس دانش آن دکتر که اشاره کردید برای عمل چشم نزد او رفتید یا بر اساس تخصص آن تعمیرکار ارمنی متخصص که گفتید برای تعمیر ماشین، مشتریاش بودید؟!
❓آیا غیر از این است که با اتکاء درس فقهی که خواندهاید و آگاهی از متون دینی که به دست آوردهاید چنین قضاوتی میکنید؟
⁉️ بنابراین چرا کسانی که در عرصه اقتصاد اسلامی و روانشناسی اسلامی و جامعه شناسی اسلامی و ... وارد میشوند را تخطئه میکنید؟
✅ مگر نه این است که لااقل طبق روش شما، برای اینکه بین نظریات عقلائی موجود در اقتصاد یا سیاست یا جامعه شناسی یا روانشناسی و ... ببینیم کدام با اسلام موافق است، باید فقاهت را به کار بگیریم و به متون دینی مراجعه کنیم؟
#علوم_اسلامی
#علوی_بروجردی
@Tanbiholomah
❇️ ضرورت پاسداشت حیثیت علمی حوزه (۱)
📝 شواهد ضعف آگاهی تخصصی آقای علوی بروجردی
🖋 علی اشراقی
🔸 این روزها جناب علوی بروجردی مصاحبه مجددی با مجموعه رسانهای دنیای اقتصاد - رسانه دارای رویکرد مشخص در اقتصاد و سیاست- داشته است و در ادامه مصاحبه سابق که ظاهرا به مذاق رسانه مزبور بسیار خوش آمده بود، از جایگاه یک عالم دینی مباحثی متنوع در اقتصاد و سیاست و دیگر علوم انسانی و اسلامی مطرح نموده است.
🔹 رویکرد اصلی این مصاحبه که از جهتگیری پرسشهای مدیر رسانه مذکور و تأکیدهای مصاحبهشونده کاملا روشن است، نفی دخالت در اقتصاد از دیدگاه اسلامی و ضرورت سپردن امر اقتصاد و بلکه سیاست و اجتماع به عقلاست (که البته مراد ایشان متخصصین علوم غربی هستند.)
❗️اما کاش لااقل خود مصاحبهشونده به گزاره خود پایبند میبود، چه آن که از ابتدا تا انتها بدون داشتن کمترین تخصص و صرفا براساس مطالعات سطحی و پراکنده خود در بسیاری از مسائل بانکی و اقتصادی و سیاسی و... ورود کرده و به گمان خویش دیدگاه مقابل را با چاشنی تعریضات، به نقد میکشد!
♨️ نتیجه نیز آنکه با وجود بنای مصاحبهکنندگان بر همراهی، اما برای حفظ وجاهت مصاحبه، در موارد متعدد مجبور به اصلاح و تذییل کلام گوینده میشوند!
✅ البته جناب ایشان نیز چون دیگران در طرح برداشت خود آزاد است،
اما این خطاهای مکرر و #تناقضات_متعدد در کلام ایشان، ضمن مصاحبهای که با قدرت رسانهای دنیای اقتصاد بازتاب بسیار یافته، تکلیفی متوجه متخصصان واقعی فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی و دیگر تخصصهای مرتبط حوزوی میسازد تا با نقد و بررسی آن از ساحت علمی حوزههای علمیه دفاع نمایند و در ذهن عموم مخاطبین و آشنایان به رشته اقتصاد و علوم اجتماعی چهره مشوشی از فهم حوزویان از بانک و اقتصاد و بهره و... تثبیت نگردد.
‼️ شاهد آنکه مصاحبه شونده جایی سود بالای بانکی را ربوی و مانع تولید واقعی میداند و معتقد است سود بالای بانکی ناشی از بنگاهداری بانکهاست و اما کمی بعد، کلام مصاحبهگر درباره امکان مجاز بودن نرخ بهره تعادلی حتی بسیار بالا چون هفتاد و هشتاد درصدی را تأیید میکند!!
‼️ چنانکه در نمونهای دیگر گوینده ضمن عدم توانایی در تفکیک صحیح بین علم اقتصاد و مکتب اقتصادی، بر بیارتباطی اسلام با مقولاتی چون اقتصاد و تورم و تولید پافشاری میکند و نتیجه میگیرد که اسلام مکتب اقتصادی خاصی نیز ندارد؛ اما در جای دیگر تلاش بر تطبیق احکام اسلام با اقتصاد آزاد و سرمایهداری میکند!
🔺 بدیهی است که علمای اقتصاد اسلامی نیز مدعی نیستند که اسلام همه قوانین علمی و تکوینی اقتصادی را در آیات و روایات بیان کرده و نیازی به بهرهگیری از تجارب بشری نیست. انتساب این ادعا به ایشان تنها از روی #جهل یا #غرض بودهاست،
❓اما آیا دیدگاه تبیین شده براساس احکام اسلام در کتبی چون اقتصادنا برای تبیین چارچوب یک مکتب متمایز از سرمایهداری و سوسیالیسم کافی نیست؟
به علاوه آیا با تحقق عملی ممنوعیت ربا و قمار و ضرر و اکل مال به باطل و احکام خاص در تملک اولیه و توزیع ثانویه و باز توزیع و مصرف اموال و نیز با پذیرش مفروضات اعتقادی اسلامی، نیازمند علم اقتصادی فی الجمله متفاوت با علم اقتصاد مبتنی بر نهادهای نظام سرمایه داری نیستیم؟ علمی که چگونگی دستیابی به اهدافی چون رشد و توسعه و عدالت در این نظام اقتصادی و نهادهای شکلگرفته براساس آن را تبیین کند؟
حتی برای انکار این مدعا نیازمند ورود تخصصی به فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی هستیم که به اقرار خود گوینده قطعا خارج از توانمندی ایشان است.
📌 ادامه در فرستهی بعد👇🏻
@Tanbiholomah
❇️ ضرورت پاسداشت حیثیت علمی حوزه (۲)
📝 شواهد ضعف آگاهی تخصصی آقای علوی بروجردی
🖋 علی اشراقی
🔻 جالبتر آنجا که مصاحبه شونده، در مقام استدلال بر غلط بودن دخالت فقها در مسائل اقتصاد و بانکداری، موضوع شناسی را صرفا وظیفه متخصص دانسته، وظیفه فقیه را تنها بیان حکم شرعی کلی، فارغ از موضوع محقق میداند،
اما خود برای اثبات مهمترین گزارهاش در مصاحبه -که بسیار مورد پسند رسانه مذکور نیز قرار گرفت!- به اجبار وارد موضوعشناسی قراردادهای بانکی میشود! آنجا که ایشان اصل روند بانکداری غربی را عقلایی و مشروع میداند و دخالت فقها در بانکداری را از اساس غلط عنوان میکند، و در مقام تبیین مقصود خود به پایین بودن سود وامهای بانکی و جبرانکنندهبودن تورم آن استناد میکند و در ادامه نیز به مقایسه آن با کارمزد قرارداد قرض الحسنه اقدام میکند!
🔺 این نحوه ورود نادانسته خود ضرورت تلاش فقهای موضوعشناس برای فهم عمیق از ماهیت پول، مسائل بانکی و روابط کلان اقتصادی و بر آن اساس، درک نسبت «نرخ بهره» -به عنوان محور کلیدی تحلیلهای اقتصادی و نیز روابط بانکی و مالی- با موضوع «ربای» محرم در شریعت را یادآور میشود.
♨️ بگذریم از نفس مدعای عجیب مذکور که فساد آن برای کسانی که اندک آشنایی با اقتصاد و بانکداری غربی دارند، واضح است.
چه آنکه بانک تجاری، لزوما بنگاهی به دنبال کسب سود است و برای کارایی خود، در هر دو جانب تجهیز و تخصیص میان مدت و بلند مدت عموما نرخ بهرهی بالاتر از تورم را دریافت و پرداخت میکند.
💢 طبعا در این مجال مختصر، فرصت شرح بیشتر نیست؛ اما به نظر میرسد اصل توصیه ایشان در واگذاری امر به متخصصین، امری عقلایی و صحیح است و
البته بر همین اساس شایسته است که نخست خود ایشان با هر انگیزه که دارند، در حوزههایی تخصصی چون فقه اقتصادی و اقتصاد اسلامی و دیگر علوم انسانی صرفا با اتکا به این سطح آگاهی عمومی، اظهار نظر رسانهای نفرمایند؛ چرا که هم خلاف شأن علمی حوزه فخیم قم با متخصصان متعدد در این موضوعات است و هم ممکن است سبب طمع بیشتر برخی جریانات خاص بر بهرهبرداری از امثال ایشان شود.
#علوی_بروجردی
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_اسلامی
@Tanbiholomah
❇️ صلح و قیام امام حسن علیه السلام برای مفتضحکردن معاویه
💠 امام خمینی قدس سره
🔸 از اول تاریخ بشر تا حالا، دولت های جائر را مقابلشان انبیا ایستاده بودند و علما ایستاده بودند، آنها عقلشان نمی رسید؟!
خدای تبارک و تعالی که موسی را می فرستد که این شاهنشاه را از بین ببر، خدای تبارک و تعالی مثل من و شما نمی دانست قضیه را که نباید با شاه مخالفت کرد؟!
🔺 در روایت است که، طبری نقل می کند که (ملک الملوک) را پیغمبر فرموده است که منفورترین کلمات است پیش من، یعنی شاهنشاه، این جزء کلمات منفور است که به کسی از بشر نسبت داده شده، این مال خداست.
🔻 از اولی که بساط انبیا بوده است تا زمان رسول اکرم تا بعدها زمان ائمه (علیهم السلام) مرتب مقابله کردند، توی حبس هم بودند مقابله کردند، موسی بن جعفر توی حبس هم مقابله می کرد، حضرت ابی عبدالله با آن تقیه کذائی و کذائی، آن روایت معموله را می فرماید و مقابله می کند با آنها، مقابله می کند؛ با کلام، با تبلیغ، تبلیغ بر ضدشان می کند، مردم را سوق می دهد به خلاف آنها.
♨️ معاویه یک سلطانی بود در آن وقت، حضرت #امام_حسن بر خلافش قیام کرد در صورتی که آنوقت همه با آن مردک بیعت کرده و سلطانش حساب می کردند، حضرت امام حسن قیام کرد تا آن وقتی که می توانست، وقتی که یک دسته علاف نگذاشتند که کار را انجام بدهد، با آن شرایط #صلح کرد که مفتضح کرد معاویه را، آن قدر که حضرت امام حسن معاویه را مفتضح کرد به همان قدر بود که سیدالشهدا یزید را مفتضح کرد.
صحیفه نور، امام خمینی، ج، ص ۱۵۳
@Tanbiholomah
❇️ روزی که مسلمان از غیر مسلمان شناخته میشود
💠 امام خمینی قدس سره
🔸 #امام_حسن سلام الله علیه آنقدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت.
🔺 اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل کند با خیال کوچکشان با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند، اذیتش کردند و عرض می کنم که شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند.
گمان نکنید که این مشکلات برای من و شماست، هر چه مشکلات زیادتر باشد، أجرش زیادتر است، الهیتش زیادتر است.
🔻 اگر آدم در حال خیلی وسعت، در حال خیلی تفریح و تفرح، گرایش به اسلام کند، اینکه چیزی نیست، خوب همه وقتی که وقت نتیجه بردن است حاضرند.
✅ آن روزی که برای اسلام زحمت پیش می آید، آن روزی که زحمت و مرارت دارد، آن روزی که خون دارد، آن روزی که رنج دارد،آن روزی که با سر نیزه آدم مقابل است، آن روزی که با توپ و تانک مقابله می کند، آن روز، روزی است که مرد از غیر مرد تمیز داده می شود، مسلمان از غیر مسلمان. آن روز، روزی است که روز أجر است، روزی است که خداوند توجهش را به این ملت کرد.
📚 صحیفه نور، امام خمینی، جلد ۸، صص ۸۹ و ۹۰.
@Tanbiholomah
14 Shaban 1415.MP3.m4a
9.04M
❇️ تبیین معنای «اضطرار» به امام زمان (عجلالله تعالی فرجه الشریف)
🎙مرجع تقلید شیعه، حضرت آیت الله حاج شيخ حسين وحيد خراسانى (سلّمه الله)
📆 ١٤ شعبان ١٤١٥/ ٢٦ دى ١٣٧٣
#انتشار_برای_اولین_بار
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️همهپرسی برای مردمسالاری یا برای گروکشی جناحی؟
🖋حسین محمودزاده
🔹همهپرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (موسوم به برگزیت) تبدیل به تجربهای عبرتآموز و محل بحث در علوم سیاسی گردید. برای برخی نظریهپردازان و تحلیلگران سیاسی، این پدیده به نوعی مرز میان دموکراسی سازگار با تخصصگرایی را با دموکراسی عوامفریبانهی تخصصستیز، که معمولا مرزی خاکستری و نامشخص است، به وضوح نشان داد. همچنین از نظر برخی دیگر از پژوهشگران، مرز میان رفراندوم حقیقی در کارکرد درستش -که مبتنی بر نیازهای واقعیست- و رفراندوم جعلی -که ابزار جناحی بازیگران سیاسی عرصهی حاکمیت است- در فرایند انجام و نتیجهی این همهپرسی مشخص شد.*
کوتاه سخن، عبرتی که جلوی چشم همه قرار گرفت این بود اگر رفراندوم به جای کارکرد درست خود، تبدیل به ابزار گروکشی سیاسی و جناحی برای غوغاسالاران شود، اتفاقا میتواند از بدترین موانع مردمسالاری حقیقی به شمار رود.
🔹اخیرا رهبری معظم انقلاب با بیان چند پرسش ساده در مورد همهپرسی، لزوم تخصصگرایی در امور کلان کشور و پرهیز از غوغاسالاری و عوامزدگی را یادآوری کردند؛ از قدیم هم گفتهاند که انبر را به آتش بگذار تا گنهکار خود را رسوا کند! طبیعیست غوغاسالاران از این پرسشها برآشفتند، و با آب و تاب مغلطهها بافتند.
⁉️ اما سخن ساده بود و پرسشها صریح: آیا امور گوناگون کشورداری تخصصی هستند یا غیرتخصصی؟
🔹 اگر کسی اعتقاد دارد بزرگ و کوچک امور کشور غیرتخصصی هستند و رای همگان در تمام آنها از ارزش مساوی برخوردار است، چه بسا واقعا جایی برای صحبت با چنین شخصی باقی نمیماند. اما اگر قبول داریم امور گوناگون کشورداری تخصصی هستند، آیا بهترین راه حل جمع بین نظر اکثریت و تخصصمحوری، این نیست که مردم متخصصین مورد اعتماد خویش را برای تمشیت امور گوناگون و گسترده در دورههای مشخص انتخاب کنند، چنانکه در نظام پارلمانی و رفت و آمد دولتها در تمامی کشورهای مدرن شاهد هستیم؟
⁉️پرسش دوم نیز سادهتر از پرسش اول: غوغاسالارنی که ساعت به ساعت بر طبل رفراندوم میکوبند و با انگیزههای جناحی، عوامگرایی و تخصصستیزی را به جای مردمسالاری بر مردم عادی قالب میکنند، بگویند کدام کشور توسعه یافته تا به حال چنین روشی انتخاب کرده؟ کدام یک از قبلههای آمال این جماعت، سیاستهای کلان استراتژیک و فراقوهای و فراجناحی خویش را، از جنگ سرد گرفته یا قبلش، تا بعدش و تاکنون به رای عمومی گذاشته است؟ برای مثال آیا خطوط کلی سیاست خارجی آمریکا -که در هیچ دولتی تغییر نکرده- تا به حال به رای عمومی مردم گذاشته شده؟ آیا آحاد مردم امریکا در چند دههی اخیر - چه در همان انتخاباتهای ریاست جمهوری و چه همهپرسی مجزا- گزینهای کاملا متفاوت و جدید در سیاست خارجی کشورشان برای انتخاب داشتهاند؟
✅هوچیگریهای عدهای پس از سخنان رهبری کاملا قابل درک است؛ پرسشهای ساده، غوغاسالاران را عصبی کرده.
* - https://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/what-was-wrong-with-the-brexit-referendum-and-what-would-be-wrong-with-a-second/
#رفراندوم
https://eitaa.com/Tanbiholomah
🔹استاد میرباقری: ما نیز ضربههای کاری وارد کردهایم...
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️تحفهای اصفهانی اندر باب بیحجابی (۱)
🖋 علی محمدی
🔹الان که در حدود ساعت 4 بامداد در حال خستگی این مطلب را مینویسم، چند ساعتی است که از یک سفر حدود 50 ساعته از اصفهان برگشتهام.
سفری خانوادگی که در آن باغ پرندگان، سی و سه پل، زینبیه، اکواریم، پارک جنگلی ناژوان را قریب به 25 ساعت از نزدیک مشاهده کردهام.
🔹 و اما گزارشی از این سفر:
➖در اماکنی که ذکر شد (به جز پارک جنگلی ناژوان که تعداد کمتر بود)، تقریبا بین 15 درصد سر برهنه (بیحجاب) به چشم میآمد.
➖تقریبا به همین مقدار هم محجبه دیده میشد. (این تعداد در پارک جنگلی ناژوان بیشتر بود که شاید علت آن این بود که اماکن دیگری که ذکر شد، توریستیتر محسوب میشوند.)
➖تقریبا اکثر قریب به اتفاق جامعه مذهبی، تذکر لسانی هم نمیدهند و با تعدادی از آنها که صحبت کردم قائل بودند: «ما مردم نمیتوانیم درگیر شویم و این کار حاکمیت است و ما حداکثر بتوانیم به لطافت تمام تذکر لسانی بدهیم». بگذریم که همین ها هم اکثر تذکر لسانی لطیف و لیّن هم نمیدادند.
➖به جز بخش «آکواریم»، در بقیه مکانهایی که گفته شد، هیچ تذکر و یا هشداری از توسط متولیان اداره و بخش حراست به مراجعه کنندگان داده نمیشد و البته این بار هم یک بنر بزرگ بر سر در همه این اماکن زده بودند که «از دادن خدمات به افراد بیحجاب معذوریم و ... و طبق ماده فلانِ قانونِ فلان کسانی که کار حرامی را در سطح عموم جامعه انجام دهند، تا فلان تومان جریمه میشوند یا تا فلان تعداد شلاق میخورند.
➖ در بخش آکواریوم، چند جوان تقریبا شیک پوش امروزی که ازانتظامات آنجا بودند و هر چند دقیقه یکبار فریاد میزدند: «عکسبرداری و فیلمبرداری از ماهیها با فلش ممنوع است»، با دیدن خانومی که شال و روسری به سر نداشت، نه خیلی آهسته و نه خیلی بلند میگفتند: «لطفا روسری و شالتان را روی سرتان بیندازید!». این تقریبا مؤثرترین کاری بود که درباره حجاب در این چند روز دیدهام.
➖البته بودند افراد مذهبی که هنوزهم به صورت خودجوش پیگیر تذکر زبانی به بیحجابها بودند و عرصه را خالی نکرده بودند. در مواردی هم بعضا لااقل به صورت کوتاه، تأثیری هم میگذاشتند، ولی با دور شدنشان معمولاً دوباره شالها و روسری ها به وضع قبلی برمی گشت. البته برداشت من این است که در موارد اثرگذاری هم اینکه مخاطب نمیدانست اینها مسئولیتی دارند یا بدون داشتن مسئولیت رسمی اقدام به تذکر کرده اند، بی تأثیر نبود. مسئول انتظامات بودن، یکی از وجوه تأثیرگذاری تذکرات لسانی بود. به نظرم میرسد که «تذکر لسانی» در نظام معنایی عموم مردم، کاری حاکمیتی است نه عمومی (کاری به اینکه این تلقی درست است یا نه، ندارم.)
➖حدود 3 الی 4 درصد، پا را از بیحجابی فراتر گذاشته بودند و برخی با شلوارهای شکاف خورده و برخی با لباسهای کوتاهِ نیم تنه و برخی با پیرهن و دامن و برخی با آرایشهای وحشتناک و برخی با دوچرخه سواری و ...، سعی در افقگشایی در عرصه بیحجابی داشتند و به قول برخی دوستان، داشتند برای آینده، تصویرسازی و افقپردازی میکردند.
ادامه در فرسته بعد👇
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️تحفهای اصفهانی اندر باب بیحجابی (2)
🖋علی محمدی
➖چند نکته راهبردی را کوتاه و البته صریح عرض میکنم:
1️⃣ ایده تذکر لسانی عمومی به این معنا که همه متدینین راه بیفتند و خودجوش تذکر لسانی بدهند، به علت عدم آموزش و مهارت لازم عموم مردم و همچنین به علت به دنبال بهانه بودن دشمن، بسیار پرهزینه است و منتهی به شکاف بیشتر و بیشتر اجتماعی میگردد.
2️⃣ بهترین و مطمئنترین راه کوتاه مدت برای کنترل گسترش بیحجابی را باید در تذکر لسانی مهربانانه و البته مقتدرانه به سربرهنگان و البته برخورد قاهرانهتر با 3 الی 4 درصد هنجارشکنان (بخوانید تننماها)، توسط کادر حراست و انتظامات اماکن جستجو کرد. رسمیت قانونی که به دنبال خود نوعی اقتدار حکومتی را نمایندگی میکند، موضعی است که در موارد متعددی که شاهد بودم، طرف منازعه و معارضه قرار نمیگیرد؛ بر خلاف امر به معروف و نهی از منکرهای فردی و خودجوش. باید توجه کرد که در حال حاضر بخش زیادی از بیحجابان در حال مزه مزه کردن است و هنوز آنقدر بر ادامه این مسیر تصمیم قاطعی نگرفته است، لذا رها کردن فضا و حساسیتزدایی از آن بسیار خطرناک است و باعث تقویت موضع ایشان میگردد.
3️⃣ البته آنچه گفته شد، اصلا به این معنا نیست که ما نباید «مردمیسازی مبارزه با بیحجابی» را دنبال کنیم. اساساً راه حل اصلی رفع مشکلات اجتماعی را باید در مردمسالاری دینی جستجو کرد، ولی ـ همانطور که بارها این مسئله محل اختلاف با دوستان عزیزم بوده است ـ ، به جدّ معتقدم که نگاه تودهای به حضور و مشارکت مردمی، جز اتلاف انرژی و اصطکاکهای پرهزینه و فرصت سوز عایدی نخواهد داشت و مردمسالاری زمانی امکان تحقق مییابد که با هدایت و رهبری دینی صورت گیرد وگرنه آنچه که اتفاق میافتد، مردمسالاری نخواهد بود، بلکه وضعیت به وضعیت«مردم علیه مردم» تبدیل خواهد شد.
مدعای بنده این است که برای ایجاد موقعیت «مردمسالاری دینی» در هر پدیدهای، باید آن پدیده را به پدیدهای سیاسی ـ ملی تبدیل کرد. این مدعا را قدری توضیح میدهم:
برداشت من این است که هم جریان بیحجاب و هم جریان مذهبی در حال وزن کشی و شرایط سنجی است. امروز جریان بیحجابی در کشور، در حال تست و در حال ایجاد نمونههای موفق همبستگی اجتماعی از طریق بیحجابی به عنوان مهمترین فناوری اجتماعی بروز اعتراضات سیاسی خود است و لذاست که بیحجابی امروز نه یک پدیده صرفا فرهنگی که اساساً یک اکت و کنش پرقدرت سیاسی است که اگر هزینههای این نزاع سیاسی واضح نشود، امکان پیوستن خیل عظیمی از بدنه شل حجاب به بیحجابان و یا بیحجابان به تننمایان دور از انتظار نخواهد بود.
صریحاً عرض میکنم امروز نابودکننده ترین راهبرد برای مواجهه با بیحجابی، #سیاست_زدایی از این پدیده و فروکاهیدن آن به مثابه یک عارضه فرهنگی و اجتماعی است؛ همانطور که در طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی (هم طرح زیست عفیفانه و هم طرح اقدام مشترک) به وضوح قابل مشاهده بود. سیاسی بودن یک فعل، یعنی اینکه مسئله، مسئلهی مرگ و زندگی است؛ یعنی مسئلهی بقا و عدم بقای یک ملت است؛ یعنی مسئله، حساستر از یک تصمیم شخصی و یا گروهی و یا صنفی است؛ یعنی مسئله، یک مسئله ملی است!
سیاستزدایی از پدیده بیحجابی، نه تنها شرایط پیوستن قشر شل حجاب به بیحجاب و بیحجاب به تننمایان را فراهم میکند، بلکه بالاتر، امکان فعالسازی انرژی پنهان و عظیم جریان مذهبی در کشور را هم از دست میدهد. سیاستزدایی، به معنای این است که مسئله هجمه به هویت ملی در کار نیست و لذا ظرفیت انگیزش و برانگیختن قدرت واقعی مردم متدین ایران به عنوان بزرگترین نیروی اجتماعی دویست سال گذشته ایران را نخواهد داشت. مخدوش شدن هویت ملی، بزرگترین سرمایه انگیزشی ایجاد عزم ملی برای ویرایشها و اصلاحها بزرگ در کشور ایران است که سیاستزدایی و فرهنگمالی کردن امور تمدنی، آن را نفی میکند و تقلیل میدهد.
ادامه در فرسته بعد 👇
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️تحفهای اصفهانی اندر باب بیحجابی (3)
🖋علی محمدی
فرهنگ برهنگی، آشکارترین نقطه تلاقی فرهنگی تمدن دینی با تمدن غرب است و این یعنی تیزترین و سیاسی ترین لبه نزاع فرهنگی. ولی مشکل جایی است که در ادبیات حکمرانی ما سالهاست، تا صحبت از مقوله سیاست میشود، بلافاصله «حاکمیتی بودن»، «از بالا به پایین بودن»، «غیرمردمی بودن»، «اجباری قانونی بودن»، «غیرمشارکتی بودن» و «اختصاصی بودن» به ذهن میآید، در حالیکه منطق انقلاب اسلامی اساساً بر توأمان بودن امر سیاسی با امر مردمی استوار است و هنر حضرت امام خمینی ره این بود که با آگاهی بخشی و ایجاد بسترِ به میدان آمدن مردم، سیاسیترین پدیدهها مانند ترورها، تجزیهطلبیها، کودتاها، جنگ مستقیم نظامی و ... را به صورت مردمی حل و فصل میکرد ....
در پدیده بیحجاب و این نزاعِ تمدنی هم، بزرگترین اشتباه راهبردی این است که گمان کنیم با سیاستزدایی و فرهنگی اعلام کردن ماجرا، میتوانیم حرکت عمومی و مردمی ایجاد کنیم؛ کسی که چنین گمانی دارد، به گمان من اساساً منطق انقلاب را نفهمیده است ...
اگر میخواهیم در مقابل بزرگترین نماد فرهنگی توسعه مدرن و تمدن ضدانسانی غرب، عزم ملی ایجاد کنیم، باید بر روی این حرف بایستیم که تننمایی و بیحجابی، ایستادن در صف یزدیان زمان و در حکم شمشیر کشیدن بر پیکر بیجان سیدالشهداء علیه السلام است؛ بیحجابی امروز ایستادن در مقابل توحید و تقویت جبهه کفر و الحاد است ... نمیدانم چگونه میتوانم از کژتابیهای این حرف جلوگیری کنم. واضح است به هیچوجه مراد من این نیست که امروز بیحجابی که در خیابانهای اصفهان و تهران و قم میبینیم، یزیدی است و کافر و محارب؛ استغفرالله! بی آبرویی مانند من را چه به این برچسبزنیها! حرف من این است که تا وجه سیاسی یک عمل خُرد در مقیاس درگیری تمدنی مشخص نشود، امکان عزم ملی و مشارکت عمومی مردم تا بن دندان مؤمن ایران را نخواهیم داشت؛ فقط در چنین صورتی است که میتوانیم هویت اسلامی انقلابیِ فروکش کردهی بعد از جنگ را دوباره احیاء کنیم.
احیاء هویت ملی ـ تمدنی مردم ایران، آن باطل السحری است که همه ترفندها و دسیسههای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تمدن رقیب ما را میتواند خنثی و در خود هضم کند. نمیتوان مردم بزرگ ایران را با فرآیندهای نظام سازی مدرن، به مردمانی رام و مطیع نسبت به ساختار و قانون تبدیل کنیم. اگر چنین تقلیل گرایی و فروکاستنی را در دستور کار قرار دهیم و بخواهیم از مردم ایران، مردمانی میانمایه و نرمالیزه شده بسازیم، دیر یا زود با واکنش تند هویتی مردم ایران مواجه خواهیم شد
4️⃣ به صورت کوتاه مدت، باید بازیابی هویت جمعی و قدرت کنشگری اجتماعی قشر محجبه و مذهبی شود. تذکر لسانی فردی و بروز تنشهای متعددی که در این سالها اخبارش از گوشه و کنار به گوش رسیده است، تردید زیادی در ثمربخش بودن یا نبودن این شیوه امر به معروف و نهی از منکر ایجاد کرده است. در یک منطق ساده، گفته میشود که اگر ده نفر در یک خیابان به یک بیحجاب تذکر دهند، حتما اثرگذار است، ولی همین منطق ساده، معمولا به سادگی پیش نمیآید و امروز دست نیافتنیترهم شده است.
حلقههای میانی و جریانهای حاکمیتی ـ مردمی باید به سازماندهی این نیروی مظلوم کف میدان و البته متحیر کمک کنند؛ این نیروهای پرانرژی و مسئولیتپذیر باید یاد بگیرند که قبل از تذکر لسانی، با نحوه حضور قدرتمند و الهام بخش خود، اثرگذاری محیطی داشته باشند؛ باید حتی اگر لازم باشد، برای جلوگیری از تعرض و درگیری در پرتو حضور نیروهای انتظامی در اماکن مورد نظر خود حاضر شوند؛ باید یاد بگیرند که تذکر لسانی را باید به نیروهای رسمی حراستها و انتظامات واگذار کنند، و خود بیشتر وظیفه «تبیین» و «گفتوگو» را به عهده بگیرند و با منطقی ساده و البته استوار، پیامدها و لوازم بیحجابی و برهنگی را در مقیاس نزاع تمدنی با غرب به تفاهم بگذارند.
5️⃣ بارها گفته ام، عامل اصلی رواج بیحجابی در غرب را نه تبلیغات و رسانه و فضای مجازی که تصمیمات غلط حاکمیت در عرصههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی میدانم. امضای نسخههای توسعه غربی در بخشهای متعدد حاکمیتی و عدول از شعار جوهری انقلاب اسلامی یعنی شعار«نه شرقی؛ نه غربی»، در بسیاری از موارد موجب گسست پیوندهای دینی جامعه شده است....
در یک جمله اگر بخواهم بگویم، غفلت حاکمیت از الزامات رویکرد پیشرفت اسلامی ـ ایرانی و عدم مرزگذاری آن با الزامات رویکرد توسعه غربی، امروز آن چیزی است که ضرورت ساختن «دولت اسلامی» به مثابه گام سوم حرکت تمدنی انقلاب اسلامی را دو چندان کرده است... (تفصیلش بماند برای مجالی دیگر)
#عقلانیت_انقلابی
#تمدن_نوین_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#بیحجابی
https://eitaa.com/Tanbiholomah
14020209_43424_16k (Trimmed).mp3
1.61M
❇️ اعتراضی که کمک به نظام است
🎙امام خامنهای
♨️ #اعتراضات_کارگری با دشمن مرزبندی کرد و نگذاشت دشمن از این اعتراضات استفاده کند.
♨️ جامعه کارگری در عین همراهی و رفاقت با نظام، اعتراضات بحقش را مطرح کرد.
@Tanbiholomah
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
🔢 قسمت اول
1⃣ وظیفه حکومت دینی در اقامه دین
2⃣ حکومت دینی و الزام
📌 مطالعه تحقیق:
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
Hijab 01.pdf
3.84M
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
🔢 قسمت اول
1⃣ وظیفه حکومت دینی در اقامه دین
2⃣ حکومت دینی و الزام
#حجاب
#فقه_حکومتی
پژوهش: کانال نخبگانی تنبیهالأمة
تهیه و تنظیم: رسانه حوزوی مناهج
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
🔢 قسمت دوم
♨️ ادلهی مشروعیت الزام حکومت به حجاب
📌 مطالعهی تحقیق:
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
Hijab 02.pdf
6.21M
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
🔢 قسمت دوم
♨️ ادلهی مشروعیت الزام حکومت به حجاب
#حجاب
#فقه_حکومتی
پژوهش: کانال نخبگانی تنبیهالأمة
تهیه و تنظیم: رسانه حوزوی مناهج
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
🔢 قسمت سوم
1️⃣ الزام به حجاب و سیره صدر اسلام
2️⃣ حکم حجاب کنیزان
3️⃣ ارتباط الزام به حجاب با رضایت مردم
4️⃣ الزام به حجاب و تزاحمات
📌 مطالعه تحقیق:
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
Hijab 03.pdf
4.11M
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
🔢 قسمت سوم
1️⃣ الزام به حجاب و سیره صدر اسلام
2️⃣ حکم حجاب کنیزان
3️⃣ ارتباط الزام به حجاب با رضایت مردم
4️⃣ الزام به حجاب و تزاحمات
#حجاب
#فقه_حکومتی
پژوهش: کانال نخبگانی تنبیهالأمة
تهیه و تنظیم: رسانه حوزوی مناهج
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
🎙 #کلیپ_صوتی | امام صادق علیهالسلام و داعیه تشکیل حکومت اسلامی
🎧 بشنوید👇