هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
🔷با عنایت به بیانات اخیر مقام معظم رهبری حفظه الله در خصوص
📽وظیفه مسئولین نسبت به چالش بی حجابی
و
📽لزوم برخورد با هنجارشکنی دینی
کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه سلسله مباحثی را با موضوع «جایگاه الزام حکومت اسلامی نسبت به احکام دینی» منتشر کرده است.
🔸امیدواریم این سلسله مباحث پاسخگوی شبهات در این خصوص باشد.
📋مقدمه
📋1. تعزیر بر روزه خواری
📋2.تعزیر کسی که در حال روزه داری با همسرش آمیزش کرده است
📋۳. تعزیر کسی که در حال احرام صید کرده است
📋۴. تعزیر کسی که استمناء کرده است
📋۵.تعزیر کسی که با حیوان عمل جنسی انجام داده است
📋۶. تعزیر کسی که در حال حیض با همسرش آمیزش کرده است
📋۷.تعزیر کسی که بدون اجازه همسر مسلمانش همسر غیر مسلمان بگیرد
📋 ۸. تعزیر کسی که گوشت خوک و مانند آن خورده است
📋۹. تعزیر دو نفر که برهنه در یک بستر بخوابند
📋۱۰. تعزیر کودکی که عمل منافی عفت انجام داده است
📋۱۱. جمع بندی بحث تعزیر
📋۱۲. الزام برای تحقق حکم شرعی (۱) الزام به تحقق شرائط شرعی طلاق
📋۱۳. الزام برای تحقق حکم شرعی (۲) الزام به رفتن به حج
📋۱۴. الزام برای تحقق حکم شرعی (۳) الزام به رعایت سهم های مشخص شده در ارث
📋۱۵. الزام برای تحقق حکم شرعی (۴) الزام به شباهت داشتن اهل مکه به مُحرمان
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔴سخنرانی سیدحسن نصرالله در نهم محرم سال ۱۴۳۶ ه.ق_ ۲۰۱۴/۱۰/۲۹ م
موضوع سخنرانی: روش مطالعه در نشانههای ظهور
⚡️ امروز بعضی افراد میآیند و به برادران و بچههای ما میگویند شما دارید در سوریه با سفیانی میجنگید! نه هیچ معلوم نیست. به خاطر این که نیرو بسیج کنیم یا برای نبردمان مشروعیت بسازیم؟ نه، ما اصلا به چنین چیزی نیاز نداریم. مشروعیت نبرد ما نیز مبتنی بر مبانی فقهی، شرعی، واقعنگرانه و خارجی است. نیازی هم به مشروعیتها یا بسیجهایی از این جنس نداریم.
⚡️ما برای حفظ سوریه، لبنان، فلسطین، منطقه و ملتهای منطقه در برابر سلطه آمریکا و اسرائیل و تکفیریان در سوریه میجنگیم. تکفیریانی که اگر سوریه یا غیر سوریه به دستشان بیفتد همان کاری را میکنند که امروز ابوبکر بغدادی در عراق با عشیره بوالنمر کرد.
⚡️ما نیازی نداریم به خاطر این که جوانان را بسیج کنیم بگویم بلند شوید برویم با سفیانی بجنگیم! آخر این چه حرفی است؟ این حرف غلط است.
اگر کسی این گونه رفتار کند در اشتباه است. اینها فریب دادن مردم است. درست نیست.
⚡️برادران ما عقل، منطق، علم، قواعد، اصول، مبانی، قرآن، سنت نبوی، ادله، روش استدلال، اجتهاد و استنباط و اصولی مستحکم داریم که جنبش، رفتار و درکمان از احکام و تکلیف شرعیمان را بر اساس آن پایهریزی میکنیم.
⚡️نیازی هم به همه این حرفها که مبتنی بر ظن، احتمال و توهم هستند نداریم. الحمدلله ما به اندازه کافی وحی داریم. قرآن و سنت رسول الله. به اندازه کافی هم عقل، علم و معرفت داریم. پس ان شاء الله در این زمانه بسیار دقیق و مراقب باشیم.
به نقل از:
@haad1442
@Tanbiholomah
10.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
داستانی عالی و پیشنهادی عالیتر برای قانون عفاف و حجاب
🔶کارمندان مرد چگونه،کارمندان زن را با شوخی برهنه میکردند؟!
🔷این داستان ۱ دقیقهای ذهن شما را در بسیاری از مراحل تبیین یاری خواهد کرد
@Tanbiholomah
16.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحات آیت الله مکارم شیرازی در مورد الزام به حجاب
@Tanbiholomah
🔹به بهانه بلوای #قانون_حجاب
🖋 حسین شایسته
❇️ قطعا هر قانونی در بدو اعلامش دارای موافقان و مخالفانی است و این امری طبیعی است.
🟠 بالاخره #قانون_حجاب نیز با همه کش و قوس ها و جار و جنجالهایش رونمایی شد و همان طور که انتظار می رفت مخالفانی سینه چاک و پا به رکاب را به هماوردی خود فراخواند! مخالفانی که در همین چند روزه تولد این #قانون ، چه بسا متن ناخوانده #قانون را با انواع استدلالهای منطقی و احساسی و سیاسی و اجتماعی، مورد اقسام انتقاد و ناسزاگویی قرار داده اند و آن را ناکارآمد و بلکه مخلّ #وفاق_ملی و همدلی مردم!!! دانسته اند.
اما...
🟢 اولا هر قانون وضع شده بشری ممکن است اشکالات و ایرادات محتوایی و شکلی داشته باشد که قطعا باید مورد بررسی و کارشناسی کارشناسان قرار گیرد.
🟢 ثانیا همه قبول داریم که اجرای بهینه یک #قانون خصوصا اگر موضوعی در حوزه #فرهنگ باشد، نیازمند سیر مقدمی و موخری فرایند #فرهنگ_سازی است و بدون آن، اجرای #قانون قطعا با مشکل روبرو می شود. اما این امری علی حده و خارج از بحث این موجز است.
🟢 ثالثا در این جا بنای پرداختن به متن قانون مذکور و اثبات آن یا بررسی انتقادات مطرح شده از سوی مخالفان و پاسخ به آن را ندارم؛ چرا که به هر وجه تفاوتی در اصل دعوا ندارد و در هر صورت این دعوا به این شکل ادامه خواهد داشت.
🔶️ اما اصل ماجرا و موضوع اصلی در این جا عدم تشخیص #محل_نزاع است؛ چرا که در حقیقت دعوای اصلی بین موافقان و مخالفان قانون فوق الذکر اولا بر سر مفاد قانون و نوع مواجهه قانونگذار با مقوله #حجاب نیست؟! و اگر کسی چنین می پندارد پاسخش آب در هاون کوبیدن است!! بلکه اصل نزاع که اصلا به آن توجه نمی سود بر سر منبع و مبنایی است که #قانون از آن استنباط و استخراج شده است!!
🔱 بعضی از مخالفان این #قانون، نخوانده آن را مردود می دانند؛ چرا که به اصل پشتوانگی #شریعت و احکام آن برای #قانون اشکال دارند و معتقدند مفاد #قانون باید از مجرای #عرف و #نسبیّات و #توافقات_اجتماعی بیرون بیاید. لذا اصلا نقدشان به متن #قانون نمی رسد که بخواهند آن را بپذیرند یا نه!
⭕ به عبارتی دیگر، هدف اصلی این مخالفان، #مکتب_حقوقی_اسلام است و معتقدند باید مکتبی دیگر ( #مکتب_عرفی ) جایگزینش گردد.
⛔ البته چندان جای گله از منتقدان نیست؛ چرا که اقتضای چنان مبنایی چنین دیدگاهی است. اما جای گله دارد که متاسفانه برخی اساتید و فضلای حوزه بدون توجه به این امر آب در آسیاب نقد #قانون_حجاب می ریزند و اصلا توجه ندارند زیر پای کدام درختی را خالی می کنند.
📌آقایان اساتید و فضلای گرانقدر!
⚠️ مراقب باشید نکند خدای ناکرده از سر دلسوزی و دلواپسی، قلم و سخن شما نادانسته و ناخواسته موجب آسیب و خدشه بر پیکره #مکتب_اسلام گردد و سنگری از سنگرهای #اسلام_عزیز را تقدیم جبهه دشمن نماید!!
@Tanbiholomah
کارهای عامیانه تطبیق علائم ظهور - رهبر معظم انقلاب .mp3
1.52M
🔺انتقاد رهبر معظم انقلاب از برخی کارهای عوامانه در موضوع مهدویت و علائم ظهور
یکی از خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت، کارهای عامیانه، جاهلانه، غیرمستند و متکی بر تخیلات و توهمات است که زمینهساز مدعیان دروغین و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار خواهد شد.
مدعیان دروغین در طول تاریخ برخی علائم ظهور را بر خود یا دیگران تطبیق داده اند، همهی این موارد غلط و انحرافی است زیرا برخی مطالب دربارهی علائم ظهور، غیرقابل استناد و ضعیف است و مطالب معتبر را هم نمیتوان براحتی تطبیق داد.
اینگونه مطالب غلط و انحرافی، باعث میشوند، حقیقت اصلی مهدویت و انتظار مهجور بماند، بنابراین، باید به شدت از کارها و شایعات عوامانه پرهیز کرد.
البته کار عالمانه و مستند درباره موضوع مهدویت و انتظار نیز بر عهدهی اهل فن و متخصصانی است که علم حدیث و رجال را به خوبی میدانند و با مسائل و تفکرات فلسفی آشنایی کامل دارند.
متن کامل
#مهدویت
@Tanbiholomah
آیا نهاد بیطرف و فراجناحی در کشور وجود ندارد که با بررسی واقعی و فنی مساله، ساده و صریح به مردم گزارش بدهد؛ مشکل کمبود برق در پاییز و زمستان ناشی از چیست؟
#شفافیت
@Tanbiholomah
✅باغ نوجوانی!
🖋حمزه عزیزی
🔸بعد از یکی دو بار جابجایی برنامه سینما و حتی کنسل شدن بلیط(حالا بگذریم که مقصر، ناترازی برق بود) بالاخره امروز، دعای بچه ها گرفت و با هم رفتیم « باغ کیانوش» را ببینیم. راستش را بخواهید وقتی از پله های سالن پایین می رفتم فکر نمی کردم این قدر، دست اندرکاران فیلم را تحسین کنم. برای آن ها که حال ندارند نوشته ام را تا آخر بخوانند می گویم باغ کیانوش عالی بود عالی عالی!
🔸شاید فکر کنید اغراق می کنم ولی بگذارید بدون این که داستان فیلم را لو بدهم تلاش کنم شما را هم به «باغ کیانوش» ببرم. چیزی که هنوز مزه اش زیر دندان هایم است این است که فیلم، کاملا ایرانی بود. آن قدر ایرانی که اگر داستانش را برش بزنند به هیچ فیلم آن طرف آبی نمی توانند سنجاقش کنند. لوکیشن روستا، آن هم دهه شصت، جنگ، زن هایی که از سرنوشت شوهرشان در جنگ خبر ندارند و به هر بهانه ای، عکس به دست، این طرف و آن طرف می روند همه اش مولفه هایی بود که داستان را تخته بند «ایران» می کرد.
🔸باغ کیانوش، تا دلت بخواهد فیلم «نوجوانی» بود. نه این که موبایل و گیم و پی اس توی فیلم باشد. نه! در عوض، تحرک، کنجکاوی، خطر کردن، خیال پردازی و رفیق بازی، که در ذات نوجوان است به وفور نشان داده می شد. کاراکترها واقعا نوجوانان جامعه خودمان بودند. متنوع و طبیعی! یکی باهوش است یکی پرتحرک، یکی آی کیو پایین، یکی بدجنس، یکی ترسو و حتی یکی معلول! جای جالبش این است که همه این ها با هم دوستند و می خواهند گره کلی داستان را حل کنند. و جالب ترش این است که وسط راه، به گره ها و مسأله های کوچک و بزرگی برخورد می کنند و از اول تا آخرش سعی می کنند «با هم» حل مسأله کنند. آن ها که با مباحث تربیت کودک و نوجوان سر و کار دارند می دانند که دادن هنر حل مسأله به یک نوجوان چقدر مهم است آن هم در قالب کار جمعی. «باغ کیانوش» این یک تیر و چند نشان را انجام داد و واقعا موفق بود.
🔸فیلم، حتی برای من که همیشه دغدغه دوره نوجوانی بچه هایم را دارم هم آموزنده بود. این که بدانم، نوجوانی، مثل یک «باغ» است. همه جور میوه ای در آن است و از هر میوه ای می توان به اندازه خودش استفاده کرد. حتی آن نوجوان با هوش پایین یا معلولیت جسمی می تواند در جای خودش قرار بگیرد و مسأله ای را حل کند. باید به همه دست اندرکاران فیلم بگویم:« دست مریزاد».
@Tanbiholomah
🔸به دنبال سخنان وزیر علوم در جشنواره بین المللی فارابی، نقدهایی بر بخشی از سخنان ایشان از سوی اهل فکر و اندیشه وارد شده است که کانال تنبیه الامه وظیفه خود میداند آنها را در راستای تبیین حقایق منتشر نماید.
#نقد_علم_آزاد
#وزیر_علوم
https://eitaa.com/Tanbiholomah/877
⬇️⬇️⬇️⬇️
⁉️ پرسش و پاسخ با استاد خسروپناه (دام عزه)
بسمه تعالی
دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی سلام علیکم
🔸بنده به عنوان استاد تمام دانشگاه و حاضر در جشنواره فارابی، مطالب مختلفی از جمله لزوم تغییر سیاستهای فرهنگی و نیز سیاست های حجاب و فیلترینگ از دکتر سیمایی صراف وزیر علوم شنیدم، آیا شما موافق تغییر سیاست های مصوب علم و فرهنگ در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستید؟
پاسخ: علیکم السلام و به نام حکیم مطلق
🔹بنده مطالب وزیر محترم در این زمینه را استماع کردم و ملاحظاتی به شرح ذیل ارائه می کنم.
1⃣ وزیر علوم بهتر بود با روش علمی نمره پدیده های علم و فرهنگ را از مراکز معتبر رصدی بدست می آورد و به کلی گویی بسنده نمی کرد.
2⃣موفقیت یا عدم موفقیت یک سیاست، تنها از خروجی موفق یا ناموفق مساله بدست نمی آید. گاهی سیاستی، دقیق نوشته شده اما قانون درستی مبتنی بر آن سیاست مصوب نشده و گاهی سیاست و قانون درستی نوشته شده، دستگاه اجرایی آن مصوبات را به آیین نامه اجرایی تبدیل نکردند و یا کارگزاران ترک فعل کردند.
پس سخنان وزیر محترم علوم، گرفتار مغالطه انتساب است.
3⃣ آری اگر محرز شود به نتیجه نرسیدن یک سیاستی، مستند به نادرست بودن آن سیاست است، باید سیاست را تغییر داد اما تغییر سیاست نباید به معنای تغییر ارزش ها و اهداف باشد. حراست از فرهنگ اسلامی و رشد علم و فن آوری، یک ارزش تمدنی است که نباید از آنها عدول کرد.
4⃣ سطوح سیاست ها در کشورها، یکسان نیست سیاست های کلان و بسیاری از سیاست های تقنینی و قضایی و اجرایی در کشورها به راحتی تغییر پذیر نیست و سیاست های متغیر و معطوف به امور جزئی، تغییر می کنند آن هم نه سالانه که وزیر علوم بدون ذکر منبع علمی، ادعا کرده است.
5⃣ توصیه ایشان به موسسه ها، توصیه خوبی است و شورای عالی هم از دستاوردهای سیاستی این موسسه ها استقبال می کند و لکن نباید به بیان توصیه در جشنواره فارابی بسنده شود و باید ابلاغ کند تا ماموریت دستگاهی تلقی شود.
6⃣ بکارگیری مفاهیم شعاری مانند صدای رسای علم آزاد، پژوهشهای اصیل و غیر سفارشی در کنار میز خطابه، مطالب را از خطابه به برهان بدل نمی سازد. فلسفه علوم انسانی و تاریخ علوم انسانی نشان داده است که علم مبتنی بر شواهد محض و علم آزاد وجود ندارد و وجود نداشته است. تفسیرهای مبتنی بر بنیان های نظری بر فهم داده های تجربی و سپس نظریه ها و بعد سیاست ها اثر می گذارد. (لطفا دقت شود).
7⃣ شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیرا خانه گفتگوی آزاد را مصوب کرده و بهتر است موضوعات مختلف حکمرانی از جمله قانون فیلترینگ و لایحه حجاب در آنجا به بحث گذاشته شود.
8⃣ پیشنهاد بنده به همه حکمرانان کشور از جمله وزیر علوم این است که درباره حکمرانی (الحوکمه و governance)، مطالعه علمی و فنی داشته باشند یا از صاحب نظران این دانش استفاده کنند، آنگاه در باب سیاست گذاری و حکمرانی سخن برانند و مطالب غیر علمی و غیر تخصصی و چالش های جدیدی در حوزه علم و فرهنگ کشور ایجاد نکنند.
موفق و موید باشید.
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
🌐 کانال استاد خسروپناه
@Tanbiholomah
📛پژوهشهای فرهنگی آزاد از دین و تجربه!
🖊احمدحسین شریفی
🔸برخی از مسئولان فرهنگی را شنیدم که میگفتند پژوهشهای «علم آزاد» میگوید دوران مواجهه سختافزارانه با ناهنجاریهای اجتماعی مثل بیحجابی و شرابخواری علنی و فسادهای اجتماعی، سپری شده است! اکنون زمان در پیش گرفتن سیاستهای نرم و فرهنگی با این ناهنجاریهاست!
♦️در این خصوص عرض میکنم، بنده تاکنون چنین پژوهشهایی را نه دیدهام و نه شنیدهام و البته بعید میدانم و بلکه محال میدانم هیچ پژوهشگر و محقق راستینی چنین ادعای را کرده باشد!
چون
✔️خلاف بدیهیات مطالعات فرهنگی و اخلاقی است.
✔️خلاف همه تجربیات زیسته بشری و همه تجربیات حکمرانی در تاریخ بشر است.
✔️خلاف سبک و سیره حکمرانی معصومان علیهم السلام است.
✔️خلاف صریح آموزههای دینی است.
🔸هیچ جامعهای را سراغ نداریم تأکید میکنم هیچ جامعهای را سراغ نداریم که به صِرف تبلیغ و تبیین و روشنگری و به اصطلاح فعالیت فرهنگی، توانسته باشد حتی یک ارزش اجتماعی را نهادینه کرده باشد! حتی در ارزشی مثل «نظم ترافیکی در شهرهای شلوغ»، که به نظر میرسد، فهم و رعایت آن از بدیهیترین مسائل انسانی و اجتماعی است، اگر برخوردهای سختافزارانه نباشد، و اگر هزینههای هنگفت برای نصب دوربینهای نظارتی و حضور پلیس و تعیین و اخذ جرایم سنگین مالی و امثال آن نباشد، حتی در مترقیترین کشورها و جوامع، برای یک ساعت هم نمیتوان از آن حفاظت کرد! کافی است در شهری مثل نیویورک یا پاریس یا لندن فقط یک ساعت برق سراسری قطع شود یا دوربینهای کنترلی از کار بیفتد آنگاه به تعبیر اصحاب فرهنگ در همان کشورهای غربی «شورش اجتماعی» و «غارتگری اجتماعی» رخ میدهد!
🔸حال، آن کدام پژوهشگر غیرسفارشی و کدام علم آزاد در ایران است که در مسائلی مثل بیعفتی اجتماعی، شرابخواری علنی، و آسیبهای اجتماعی مدعی شود که میباید و حتی میتوان با کار فرهنگی و مواجهه نرمافزارانهی صِرف اقدام کرد؟!
♦️آری کسی که آزاد از دین، آزاد از حقیقت، آزاد از تجربه زیسته بشری و آزاد از عقلانیت باشد ممکن است چنین راهحلهایی را ارائه دهد. و ما البته مجاز نیستیم که عقل و خرد خود را به دست چنین افرادی دهیم که خود را از هفت دولت آزاد میدانند!
🌐 کانال استاد شریفی
@Tanbiholomah