May 11
هدایت شده از آیت الله صفایی بوشهری
🔰 پیام آیت الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در محکومیت نشریه فرانسوی در توهین به مقدسات و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران
بسم الله الرحمن الرحیم
«اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّی اللّهُ علی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرینَ، سِیَّما بَقیَّةِ اللّهِ فِی الأَرَضِینَ»
«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ»
آنان میخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل میکند هر چند کافران خوش نداشته باشند ( سوره الصف آیه ۸)
همواره در طول تاریخ جبهه دین ستیز و ضد انسانیت در مقابل اندیشه های ناب الهی و حرکت ها و نهضت های دینی، انقلابی و مردمی با تمام توان شیطانی خود ایستاده اند و در شرایط کنونی و آینده نیز خواهند ایستاد.
آن جنایتکاران به دو شیوه ی سخت نظامی و نرم فرهنگی - سیاسی تهاجم جنایت بار و خائنانه عمل می کنند.
هم اینک در مقابل انقلاب شکوهمند اسلامی ایران انواع این تهاجم بکار برده و در هر مرحله شکست سنگینی تجربه کرده اند و به خاطر همین شکست های خفت بارشان، زبان و قلم به توهین بر گشوده اند و به مقدسات اسلامی و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران توهین می کنند.
کشورهایی چون امریکا، رژیم اشغالگر قدس، فرانسه، انگلیس و ارتجاع منطقه در این توطئه شوم دست هایشان کاملاً هویداست.
اینجانب و جمیع مردم استان ولایتمدار بوشهر، فرهیختگان دانشگاهی، علما و فضلای حوزوی، خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران و همه نیروهای انقلابی و بسیجی توهین یکی از نشریات فرانسوی را محکوم کرده و به جهت تکرار این نوع توهین در سالهای گذشته و عدم عبرت گیری و عذر خواهی آن نشریه و سران کشور فرانسه؛ از دولت محترم خواهان تجدید نظر در نحوه ی ارتباط سیاسی فرهنگی با آن کشور با پیشینه ی استعماری هستیم.
صفایی بوشهری
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
رشد روز افزون و چشمگیر مظاهر و منویات اسلام عزیز در اقصی نقاط جهان که بشارت دهنده آینده ای روشن است،دل حکام ستمگر و جهانخوار دنیا را به لرزه بر آورده است و ترس از اسلام و مومنین راستین را خداوند قوی در دلشان انداخته است.
جهان اسلام به رهبری بادرایت،نکته بین و دشمن شکن رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی ایران و نائب برحق امام عصر ارواحنا فداه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای توانسته است تا ارکان نظام کفر و ظلم را به لرزه در بیاورد و تمام خواسته ها و نقشه های شومشان را به چالش بکشد.
جمهوری اسلامی در تمامی عرصه های نظامی،امنیتی و سیاسی با رهبری حضرت مقام معظم رهبری توانست دشمن را به ستوه در بیاورد و اندیشه و فکر مقاومت را در دنیا به عنوان یک اصل اساسی قرار بدهد.
لذا طبیعی است که شیطان صفتان از گسترش انوار الهی در زمین به خشم بیایند و آتش بگیرند و دست به توهین و بی احترامی بزنند.
ما اقدام کثیف و شنیع هتاکی به آستان مرجعیت و زعامت شیعه و ولایت فقیه را به شدت محکوم میکنیم و با ولی امر مسلمین مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی الامام الحسینی الخامنه ای تجدید بیعت میکنیم و تا پای جان از آرمان های اسلام و انقلاب عزیز حمایت میکنیم تا این انقلاب را به انقلاب با عظمت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف متصل کنیم.
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ
حوزه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی
@Tanbiholomah
آیت الله سید حسن عاملی:
مجله شارلی ابدو که سابقه کاریکاتور ها و اهانت های شنیع به رسول خدا را دارد این هفته مقام معظم رهبری را از جهت اهانت در کنار رسول خدا قرار داد و مثل رسول خدا به حضرت آقا اهانت کرد در این خصوص بیان چند مطلب لازم است.
اولاً اهانت روش انسان های بی منطق و انسان های دست خالی و نشان از نهایت عصبانیت است. هرکس برهان ندارد به جای آن حتماً یکی از اقدامات زیر را انجام می دهد. یا اهانت میکند همچنان که مشرکین مکه شکمبه شتر را سر رسول خدا ریختند یا فحش می گوید همچنان که به پیامبر گفتند و قالوا یا ایها الذی نزّل علیه الذکر انک لمجنون یا رجم می کند.
ثانیاً این مجله با قرار دادن رهبر معظم در کنار رسول خدا بصیرت عظیمی را در ایران نسبت به مقام معظم رهبری درست کرد از همین کاریکاتور معلوم شد هر کس نسبت به رهبر معظم انقلاب نظر بدی داشته باشد در ردیف شارلی ابدو یعنی اهانت کننده به رسول خدا قرار گرفته است.
@Tanbiholomah
⁉️چرا سلیمانبنصردخزاعی به کربلا نرسید؟
🖋 صالح رحمتی
🔸درباره شخصیت سلیمان بن صرد، که رهبر قیام توابین بود، بسیار باید اندیشید. و مهمترین مجال تأمل درباره عاقبت او، پاسخ به همین پرسش است که، با وجود اینکه او از دعوت کنندگان امام حسین(سلام الله علیه) بوده و اسم او در صدر نامه ها ثبت شده است، اما چرا به واقعه کربلا نرسید؟
🔹در تحقیقات مختلفی که صورت گرفته، احتمالات متعددی را مطرح کرده اند؛ برخی گفته اند، او در زندان عبیدالله بن زیاد بوده است. اما هیچ گزارش تاریخی مبنی بر زندانی شدن او وجود ندارد، علیرغم اینکه، درباره حبس مختارثقفی در زندان عبیدالله، نقل تاریخی وجود دارد.
🔹و برخی دیگر، احتمال داده اند که بعد از ورود عبیدالله به کوفه، امکان رسیدن به کربلا نبود. این احتمال نیز وجاهت ندارد، زیرا افراد دیگری مانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه در همان وضعیت اختناق شدید، خودشان را به کربلا رسانیدند.
🔹به نظر میرسد با توجه به شخصیت سلیمان و عملکرد او در برابر امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی (سلام الله علیهما) این گمانه تقویت می شود که عدم وصول او به کربلا، ریشه در شخصیت او دارد.
1⃣در برخی منابع تاریخی، از کوتاهی او در پیوستن به امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) در جنگ جمل یاد کرده اند. نصر بن مزاحم در وقعة الصفین از عتاب حضرت نسبت به سلیمان چنین گزارش میدهد:
«أَنَّ سُلَيْمَانَ بْنُ صُرَدٍ الْخُزَاعِيَّ دَخَلَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ بَعْدَ رَجْعَتِهِ مِنَ الْبَصْرَةِ فَعَاتَبَهُ وَ عَذَلَهُ وَ قَالَ لَهُ «ارْتَبْتَ وَ تَرَبَّصْتَ وَ رَاوَغْتَ وَ قَدْ كُنْتَ مِنْ أَوْثَقِ النَّاسِ فِي نَفْسِي وَ أَسْرَعِهِمْ فِيمَا أَظُنُّ إِلَى نُصْرَتِي فَمَا قَعَدَ بِكَ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ وَ مَا زَهَدَكَ فِي نَصْرِهِمْ»(۱)
🔹عتاب حضرت به او با این سه واژه است: ارتیاب، تربص، مراوغه. ارتیاب، به معنای شک و تردید همراه با تهمة است، یا همان سوء ظن.(۲) تربص، به معنای در کمین نشستن برای پایان یافتن چیزی.(۳) مراوغه، به معنای چاره اندیشی کردن برای وصول به مقصود، از همین باب به روباه، روّاغ گفته می شود.(۴)
2⃣او در مواجهه با صلح امام حسن مجتبی(سلام لله علیه) نیز معترض بوده و با تندخویی با حضرت روبر شده است. بلاذری، سیدمرتضی علم الهدی، ابن شهرآشوب، این اعتراض را گزارش کرده اند.(۵)
⬅️شاید درباره شخصیت او به نقل ابن سعد در الطبقات الکبری نتوانیم اعتماد کنیم که می گوید: «کان کثیرالشک و الوقوف»(۶) اما این مقدار روشن است که او چندان هم روابط مطیعانه ای با امامان خود نداشته است. در جنگ جمل امام خود را یاری نمی کند، در صلح به امام خود اعتراض می کند. چنین شخصیتی، آماده است که به یاری امام خود در غربت کربلا هم نرود. واضح است که خود را تابع امام نمی بیند، بهانه جوست، معترض است و در نهایت هم در آنجا که باید حاضر شود، حاضر نمی شود و از این عملکرد نادم و پشیمان، دست به قیامی می زند که دیگر تأثیری ندارد.
🤲از سلیمانبنصردهای درونمان به خدا پناه میبریم.
-------
۱- وقعة الصفین، ص ۶/ انساب الأشراف بلاذری، ج۲ ص ۲۷۲
۲-العین، ج۸ص ۲۸۸
۳- المفردات، ص ۳۳۸
۴- مقائیس اللغة، ج۲ ص ۴۶۰
۵- انساب الاشراف بلاذری، ج۳ص ۱۴۸/ تنزیه الأنبیاء، ص۱۷۱/ مناقب ابن شهرآشوب، ج۴ص۳۵
۶- الطبقات الکبری، ج۴ ص۲۱۹
#اقدام_به_موقع
#جهاد_تبیین
@Tanbiholomah
❇️ لزوم تعطیلی کلیه مراکز آموزشی حوزوی در قم
📝 خطر قطع گاز در استانهای سردسیر بالا رفته است
🖋 محمدحسین رضازاده
بسم الله الرحمن الرحیم
عن مولانا امیر المؤمنین علیهالسلام:
يَا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا
🔸 در شرایطی برخی از شهرهای شمالی و شمال شرق با سرمای کم سابقهای مواجه شدهاند، به جهت مصرف بالای گاز در شهرهای میانی و مرکزی، خطر قطعشدن گاز در شمال و شمال شرق را بالابرده است، خبر رسید که استانداری قم شنبه و یکشنبه را برای کلیه مراکز آموزشی حوزوی و غیر حوزوی غیر حضوری اعلام کرده است.
⁉️ تعجب اینجاست که برخی مراکز حوزوی شهر مقدس قم با بیاعتنایی به این تصمیم دولتی اعلام میکنند دروس ما برقرار است!!
♨️ مصرف گاز برخی از این مراکز حوزوی به جهت سیستمهای نوین گرمایشی قابل توجه و زیاد است.
اگر به جهت مصرف گاز مراکز حوزوی ولو به صورت جزء العلة، گاز برخی از شهرهای دیگر قطع شود و خدای ناکرده نوزادی در دمای ۲۰ درجه زیر صفر، جان دهد و یا اتفاق ناگواری در بیمارستانها رخ دهد و یا ... چه کسی در دستگاه عدل الهی پاسخگوست؟؟
✅ به همین جهت لازم است کلیه وسائل گرمایشی مراکز آموزشی حوزوی خاموش شود و یکی از سه راه انتخاب شود:
1⃣ برقراری دروس به صورت حضوری بدون استفاده از هرگونه وسائل گرمایشی گازی؛
2⃣ برقراری دروس به صورت مجازی؛
3⃣ برقراری دروس در حجرات طلاب شبخواب.
والحمدلله رب العالمین
@Tanbiholomah
❇️ ما امامیم
📝انسان ۲۵۰ساله
آیتالله خامنهای(مدظله العالی)
▫️حکام، با این روح مبارزه میجنگیدند
🔹این بزرگواران، دائم در حال مبارزه بودند؛ مبارزهای که روحش سیاسی بود. زیرا کسی هم که در مسند حکومت نشسته بود، مدّعی دین بود. او هم ظواهر دین را ملاحظه میکرد. حتّی، گاهی اوقات نظر دینی امام را هم میپذیرفت. (مثل قضایایی که در مورد «مأمون» شنیدهاید که صریحاً نظر امام را قبول کرد.) یعنی ابایی نداشتند که گاهی نظر فقهی را هم قبول کنند. چیزی که موجب میشد این مبارزه و معارضه با اهل بیت وجود داشته باشد، این بود که اهل بیت، خودشان را «امام» میدانستند. میگفتند: «ما امامیم». حضرت باقر علیهالسّلام، در منی که رفته بود، فرمود: «إِنَّ رَسُولَ اللهِ کانَ الْاِمامُ» و همه را یک به یک برشمرد تا به خودش رسید و فرمود: «من امامم.» اصلاً بزرگترین مبارزه علیه حکّام همین بود. چون کسی که حاکم شده بود و خود را امام و پیشوا میدانست، میدید شواهد و قرائنی که در امام لازم است، در حضرت هست و در او نیست و این موجود را برای حکومت، خطرناک میشمرد؛ چون مدّعی است.
🔹حکّام، با این روح مبارزه میجنگیدند و ائمّه علیهمالسّلام هم مثل کوه ایستاده بودند. بدیهی است که در این مبارزه، معارف، احکام فقهی و خُلقیّات و اخلاقیّاتی که ائمّه ترویج میکردند، جای خود را دارد. تربیت شاگردِ بیشتر و ارتباطات شیعی، روزبهروز گستردهتر شد. شیعه را اینها نگهداشت. شما مرامی را در نظر بگیرید که دویست و پنجاه سال علیه آن حکومت شده است! اصلاً باید هیچ چیزیش نماند؛ باید بهکل از بین برود؛ ولی شما ببینید الان دنیا چه خبر است و شیعه به کجا رسیده است!
🔹این نکته را باید در اشعاری که دربارهی امام صادق، امام هادی و امام عسکری علیهمالسّلام خوانده میشود، به خوبی دید. اینها مبارزه میکردند و برای همین مبارزه هم جانشان را از دست دادند. راهی است که رو به هدفی مشخّص ادامه دارد. گاهی یکی برمیگردد، یکی از این طرف میرود؛ اما هدف یکی است»
▫️در موضع امام، قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند
🔹بعد از امام رضا تا زمان شهادت حضرت عسکری (علیهمالسّلام) چنین حادثهیی اتفاق افتاده. حضرت هادی و حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود - یک شهر بزرگِ آنچنانی نبود؛ پایتخت نوبنیادی بود که «سُرّ من رأی»؛ سران و اعیان و رجالِ حکومت و به قدری از مردم عادی که حوایج روزمره را برطرف کنند، در آن جمع شده بودند - توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، میفهمیم اینها چهکار میکردند. بنابراین فقط این نبود که اینها مسائل نماز و روزه یا طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» - با همان معنای اسلامیِ خودش - قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند. بهنظر من این بعد در کنار این ابعاد قابل توجه است. شما میبینید که حضرت هادی را از مدینه به سامرا میآورند و در سنین جوانی - چهل و دو سالگی - ایشان را به شهادت میرسانند؛ یا حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت میرسند؛ اینها همه نشاندهندهی حرکت عظیم ائمه (علیهمالسّلام) و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده. با اینکه دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدت عمل بود، درعینحال ائمه (علیهمالسّلام) اینگونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید.
📙انسان ۲۵۰ ساله، ص ۳۹۱
@Tanbiholomah
May 11
رونمایی کتاب مکتب، سخنرانی آیت الله طبسی 1.mp3
7.44M
❇️ سخنان کوتاه و مهمی درباره نویسنده و محتوای کتاب «مکتب در فرآیند تکامل»
🎙استاد نجمالدین طبسی(دام عزه)
♨️ تشیع را به هر فرقهای نسبت میدهد؛ کیسانیه، ناووسیه و.... خب، یک احتمال هم بدهید که تشیع، همان اسلام محمد(صلیاللهعلیهوآله) است....
#مکتب
#مدرسی_طباطبائی
https://eitaa.com/Tanbiholomah/252
❇️کتاب محققانه «مکتب در امتداد هدایت» به قلم استاد غلامحسن محرمی، در نقد کتاب «مکتب در فرآیند تکامل» به قلم آقای مدرسی طباطبائی نگاشته شده است.
🎙سخنرانی کوتاه و مهم استاد نجمالدین طبسی درباره کتاب «مکتب در فرآیند تکامل»
📌فایل صوتی سخنان استاد طبسی در کانال تنبیه الامة:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/252
#مکتب
#مدرسی_طباطبائی
@Tanbiholomah
❇️ اهانت به قرآن برآمده از ذات پلید تمدن غرب
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
🔸 بار دیگر و در چند روز اخیر دستهای پلید شیطان از آستین غرب بیرون آمد و جسارتهای بیشرمانه و هتک حرمتهای #جنون_آمیزی را به ساحت قرآن کریم روا داشته است.
🔺 این بیشرمی فوق تصور در ادامه تلاش برای قبحزدایی از تجاوز به همه مرزهای اخلاق و شرافت صورت میگیرد.
عادیسازی و بلکه حقانگاری بیشرمانهترین فسادهای اخلاقی، دانش نامیدن انواع فرمولهای ظلم و بسط بیعدالتی، توهین به همه نمادهای دینی و اخلاقی و دهها سرفصل دیگر از این قبیل، کارویژهی ابلیس و همکارانش در چند سده اخیر بوده است.
🔻 ما را با سیاهی لشکر شیطان کاری نیست؛ ولکن آنها که خود را متعلق به جبهه دین خدا میدانند ولی همچنان در خواب به سر میبرند، بدانند که زمان بیداری فرا رسیده است.
ستیز میان دو جبهه حق و باطل به روشنترین روزهای خود رسیده است.
⁉️ دیگر چه کاری و چه تجاوزی مانده است که غرب وحشی انجام نداده باشد؟ غرب به چه زبانی بگوید که من آمدهام تا همه ارزشهای الهی را از بین ببرم؟ وحوش غربی چه فساد و فحشا و ظلمی بکنند تا #دانشگاه و #حوزه ما بفهمد که غرب منجلابی است از کثیفترین توهمات شیاطین و تنها چیزی که در آن یافت نمیشود علم است و پاکی.
✅ ای آزادگان عالم! بیدار شوید و طوق ذلتی که شیاطین بر گردنتان انداختهاند را باز کنید.
اولین قدم در وادی توحید، کفر به طاغوت است و کدام طاغوت بزرگتر از #تمدن_شیطانی_غرب؟!
به اقتصاد و حقوق و سیاست و فرهنگ غرب، کفر بورزید و از خود و جامعه خود دور کنید.
✅ ای حوزویان آزاده! قیام کنید برای خدا و در راه خدا و دین خدا را یاری کنید که فرمود: (وَلَیَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن یَنصُرُهُۥۤۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ) [حج/۴۰]
♨️ سوزاندن پرچمهای کشورهایی که در آنها و زیر سایه امنیت آنها به ساحت قرآن کریم جسارت شده است لازم و ضروری است، ولی کافی نیست.
دانشگاه و حوزه را باید از نجاساتی که سالهاست فاضلاب متعفن فکر غربی تولید کرده است تطهیر کرد. این همان جهاد کبیری است که خداوند از ما طلب کرده است.
♨️ انقلاب اسلامی ما تمام نشده است!
انقلاب همچنان زنده است زیرا مبارزه همچنان زنده است و ما همچنان در مسیر هستیم و به مقصد نرسیدهایم.
✅ باید فکر غربی از دانشگاه و حوزه ما پاک شود، از ساحت فرهنگ و هنر پاک شود، از متون قانونی ما پاک شود و از همه مهمتر، از دل و ذهن پیر و جوان و مرد و زن ما خصوصاً مسئول و دولتمرد ما پاک شود.
امروز مبارزه با تفکر فاسد و مفسد غرب بزرگترین تکلیف ماست.
نگویید نمیدانیم بعدش چه میشود؟ به خدا اعتماد کنید و کفر به طاغوت بورزید تا خداوند هدایتش را جاری سازد.
🔺 و اما سخن آخر!
مسئولین باید بدانند که از جمله بزرگترین سرمایههای جامعه دینی، غیرت دینی و اسلامی ماست و نوع واکنش ایشان نسبت به پدیدهها تأثیر بسیار مهمی در این خصوص دارد.
نباید از کنار این بیحرمتیها به راحتی عبور کرد و به چند تذکر دیپلماسی اکتفا نمود.
انقلابی باشید و انقلابی عمل کنید و روح غیرت و عزت را در جامعه دوباره به جوشش درآورید.
اَللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَي ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
#غیرت_دینی
#منجلاب_تمدن_غرب
#کفر_به_طاغوت
@Tanbiholomah
May 11
❇️ ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیتالله خوئی
📝 جلوگیری از اندراس دین در ایران
«چون اساس اسلام در ایران در خطر است. باید مردم علیه این نظام، قیام و تظاهرات کنند؛ ولو بلغ ما بلغ و هرچه کشته شوند».
📌 متن کامل:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/58
#اندراس_دین
#فقه_حکومتی
#تشکیل_حکومت_دینی
#بازنشر
@Tanbiholomah
May 11
❇️ ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خوئی
📝 جلوگیری از اندراس دین در ایران
🔸 حجت الاسلام ربانی بیرجندی در کتاب شرف صحبت جانان، ص ۵۵ به نقل از استاد رجبعلی رضازاده آوردهاند:
🔹 سال ۱۳۵۴ش با چند نفر دیگر به همراه آقای عبادی، امام جمعه مشهد، عازم نجف اشرف شدیم.
آقای عبادی بین راه نماز را جمع میخواند! نفهمیدم چرا نمازش را جمع میخواند.
بعد از رسیدن به نجف، یک شب بعد از درس از آقای خوئی این مسأله را سؤال کردم که اگر کسی قاچاق به کربلا و عراق بیاید در بین راه باید نمازش را تمام بخواند؟
ایشان فرمودند: «بله»
🔹 آن وقت ما فهمیدیم که آقای عبادی توجه به فتوای ایشان داشته است که اگر خوف جان یا مال یا ناموس داشته باشد، سفر معصیت هست و در سفر معصیت باید نماز تمام باشد.
❗️یکی از آقایانی که آنجا نشسته بود و مرد مسنی هم بود، فوری به آقای خوئی اعتراض کرد و گفت: آقا در زمان علمای سابق حتی در زمان ائمه علیهم السلام مردم میآمدند کربلا، خلفای وقت هم از چند نفر یکی را با قید قرعه میکشتند. مردم کشته میشدند، دستشان قطع میشد اما به کربلا میرفتند.
ائمه علیهم السلام و علما زیارت را منع نکردند، حالا شما میگویید اگر کسی خوف داشته باشد و قاچاقی بیاید، سفرش معصیت است؟
♨️ آقای خوئی فرمودند: «بله، آنجا باید آن کار میشد و حالا باید این کار بشود. آنجا اساس کربلا در خطر بود و میخواستند اسم امام حسین علیه السلام را از بین ببرند. باید مردم میآمدند، حتی اگر کسی کشته شود یا دستش قطع شود.
اما حالا این چراغ روشن شده و کسی نمیتواند اسم امام حسین علیهالسلام را از بین ببرد. حالا باید قواعد فقهی کاملا رعایت شود. در سفری که خوف جان، مال یا ناموس باشد، نماز تمام است».
✅ بعد بلافاصله ایشان به ایران گریز زدند، فرمودند:
«چون اساس اسلام در ایران در خطر است. باید مردم علیه این نظام، قیام و تظاهرات کنند؛ ولو بلغ ما بلغ و هرچه کشته شوند».
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۱)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/10
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۲)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/26
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۳)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/55
#اندراس_دین
#فقه_حکومتی
#تشکیل_حکومت_دینی
#بازنشر
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ مجموعه یادداشت «انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر طاغوت»
🖋 محمدصادق احمدی
📝 بخش نخست: مقابله با طاغوت، ضرورتی دینی:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/38
📝 بخش دوم: مقابله با طاغوت، ضرورتی عقلی:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/42
📝 بخش سوم: سازش یا مبارزه با طاغوت؟
https://eitaa.com/Tanbiholomah/43
بخش چهارم: جمهوری اسلامی و سیاست دینیِ طاغوتستیزی:
https://eitaa.com/Tanbiholomah/44
#انقلاب_اسلامی
#مقاومت_در_برابر_استکبار
#طاغوت_زمان
#دینداری_جامع
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ نگاهی به دیدگاه شیخ انصاری پیرامون ولایت عامه فقیه (۱)
🖋 محمد متقیان تبریزی
📝 اشاره
سعه و گستره ولایت فقیه در عصر غیبت کبری، هماره یکی از مداخل مباحث #فقه_سیاسی بوده است.
در این مدخل فقهی، ولایت فقها بر امر افتاء و قضاء یا نیابت ایشان از ناحیه امام در این دو امر، محل پرسش و بحث نیست، بلکه بیش از آن و در محدوده «امور عامه» که حوزه ولایتِ سلاطین و حکام است، مورد سؤال قرار میگیرد که، آیا چنین ولایت و نیابتی برای فقیه ثابت میشود؟
🔺 شیخ انصاری (رضوان الله علیه) نیز بسان سایر فقهای امامیه، در این عرصه، دارای رأی مستقل و بیان ویژهای است.
اما از آنجا که، معمولاً مواجهه عموم طلاب و اساتید با کتاب «المکاسب» است، فقط آن دیدگاهی که در این کتاب منعکس گردیده، مورد توجه قرار میگیرد. درحالیکه او در سایر متون فقهی استدلالی و همچنین فتاوای خویش، رأی دیگری دارد که مورد غفلت قرار گرفته است. در این یادداشت، گزارشی مختصر درباره دیدگاه او در متون فقهیاش، ارائه میگردد.
📌 ادامه در کانال نخبگانی تنبیهالأمّة...
#ولایت_فقیه
#شیخ_انصاری
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ نگاهی به دیدگاه شیخ انصاری پیرامون ولایت عامه فقیه (۲)
🖋 محمد متقیان تبریزی
📝 رأی شیخ انصاری در کتاب «المکاسب»
شیخ انصاری در این کتاب، ابتدائاً ولایت را در دو گونه تصویر میکند:
1⃣ استقلال در تصرف(ولایت تصرفیه)،
2⃣ ولایت در اذن به تصرف دیگری(ولایت اذنیه).
وی در بررسی ولایت به معنای اول، در اثبات آن برای فقیه، تردید میکند:
«و بالجملة، فأقامه الدليل على وجوب طاعة الفقيه كالإمام عليه السلام إلّا ما خرج بالدليل دونه خرط القتاد!»(۱)
اما درباره ولایت به معنای دوم، که لزوم استیذان از فقیه در تصرفات است، بعد از اشاره به ادله، چنین میگوید:
«آنچه که این ادله اثبات میکنند، ثبوت ولایت برای فقیه است در اموری که مشروعیت ایجاد آنها در خارج، اثبات شده باشد. به گونهای که، اگر فقیه هم نبود لازم است مردم قیام به انجام آن امور داشته باشند. و اما درباره مواردی که در مشروعیت آنها تردید وجود دارد، مانند اجراء حدود برای غیر امام و... از این ادله، نمیتوان اثبات ولایت برای فقیه نمود و باید از ادله دیگری مشروعیت ولایت را استنباط کرد.»(۲)
شیخ انصاری، با این بیان، امور حسبیه را نه از باب ولایة الحسبة، بلکه از باب مقتضای ادله نیابت برای فقیه ثابت میداند، و سپس، ولایت و نیابت فقیه را در این امور، به «ولایة الإذن» تقلیل میدهد نه «ولایة التصرف».
📝 رأی شیخ انصاری در کتاب «النکاح»
بر وزان همان تعبیری که او در «المکاسب» دارد در کتاب «النکاح» ذیل بحث از «أسباب الولایة» درباره اثبات ولایت عامه برای حاکم چنین میگوید:
«و أمّا القول بثبوت الولاية للحاكم على من بلغ سفيها مع وجود الأب و الجدّ، فهو ضعيف جدا؛ لعدم الدليل عليه، إلّا أن يثبت للحاكم عموم الولاية بدليل عام خرج عنه ما خرج، و هو الصغير الذي أجمع على أنّ الحاكم لا ولاية له عليه مع الأب و الجدّ و بقي الباقي، و إثبات ذلك دونه خرط القتاد»(۳)
همانطور که پیداست، در این کتاب هم، اثبات ولایت عامه را برای فقیه، مشکل میداند.
📌 ادامه در فرستهی بعد...
#ولایت_فقیه
#شیخ_انصاری
@Tanbiholomah