🚫شریعت؛ خط قرمز جمهوری اسلامی!
🖋حمزه شیخ تبار
🔹آیتالله لاریجانی، چندی پیش، در تبیین ماجرای اسناد غیر رسمی، مطالبی را درآغاز درس خارج خود بیان فرمودند. ورود به موضوع اصلی سخن ایشان و قضاوت بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در این باره، در حوزه تخصص و نیز انگیزه نویسنده این سطور نیست اما فارغ از این موضوع، مجموعه سخنان ایشان، نکاتی در بر داشت که مرور و دقت در آن، لازم و مفید است:
🔸الف- اقدام شخص رییس مجمع تشیخص مصلحت نظام، به عنوان مسوول یکی از بالادستی ترین نهادهای تصمیم ساز در نظام، برای تبیین فرآیند طی شده در موضوعی که به چالش رسانه ای تبدیل شده است، به خودی خود، در خور تقدیر و بسیار ارزشمند است. اگر این سنت، در بین مسوولین جمهوری اسلامی پابگیرد که غبارهای رسانه ای در موضوعات مختلف، که گاه اذهان مردم وحتی نخبگان را درگیر می کند، برطرف کنند خود آغازی مبارک برای پدیده شفافیت خواهد بود.
🔸ب-متاسفانه گاه در فضای عمومی و حتی نخبگانی، این ذهنیت احساس می شود که مجمع تشخیص، چیزی شبیه به یک گعده پیش کسوت های سیاسی است که با یک قیام و قعود ساده، به تصمیم های بزرگ و حساس می رسند. ایشان، با ابطال این تصور، به طور مستدل و بسیار منطقی، فرآیند تصمیم سازی در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تبیین نمودند؛ انتخاب سوژه ها از بین مسائل مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان، بررسی ابتدایی موضوع در کمیته های دبیرخانه با حضور نخبگان مرتبط با موضوع، ارجاع پرونده به کمیسیون تخصصی مربوط و سپس طرح در صحن علنی، فرآیندی است که زمان بر است بنابرین انتظار رسیدگی و نتیجه دهی ضربتی در یک موضوع از مجمع تشخیص، انتظاری بی جاست.
🔸ج- می توان گفت بیت الغزل و نقطه اوج سخنان آیت الله آملی، حساسیت فوق العاده رهبر معظم انقلاب، بر موازین فقهی و حفظ کیان شریعت است. ایشان تاکید کردند که از نظر معظم له، مصلحتی میتواند مجوز عبور از خط قرمزهای اولیه شرعی و تمسک به عناوین ثانویه باشد که الزامی، ضروری و نیز بسیار روشن باشد. به عبارت دیگر، مصالحی که صرفا دارای مزیت و رجحان باشند برای عبور از احکام اولیه به ثانویه کافی نیستند. این درست نقطه مقابل تصوری است که از سوی عدهای در مورد مصلحت اندیشی نظام به جامعه القا می شود. از یک سو، عده ای با نگاهی تساهل گرایانه تصور می کنند مصلحت در حوزه اختیارات ولی فقیه، ابزاری مناسب و دم دستی است که می تواند هر حرامی را حلال کند و از سوی دیگر، عده ای، همیشه این طعنه را روانه پیکره نظام می کنند که مصلحت در دستان ولی فقیه، بهانه ای است برای عقب نشینی از مرزهای شرعی اولیه که از قضا، رهبری نظام به این عقب نشینی تن داده است. حال آن که با این تبیین و به خصوص با شاهدمثالی که ایشان از تذکر رهبری، بیان کردند کاملا روشن می شود که رهبری نظام، فرآیند تشخیص مصلحت را به گونه ای تنظیم فرموده اند که بر دامن کیان فقه شیعه، گردی ننشیند و جز در موارد ضروری و نیز روشن، به احکام ثانویه تمسک نگردد و بدین گونه، اسلامیت نظام تضمین گردد. در شرایطی که در بسیاری از محافل تصمیم سازی مانند مجلس، رای اکثریت مطلق و یا حتی گاهی اکثریت نسبی برای تصویب امور کافی است، رهبری تاکید کرده اند که فرآیند رسیدن به مصلحت در مجمع باید بعد از کسب اکثریت فوق مطلق یعنی سه پنجم آراء، آن هم آراء کل اعضا و نه فقط حاضرین، قابل تحقق است و تاکید کرده اند که به این سادگی نمی توان از احکام شرعی عبور کرد!جالب است بدانیم که چنین مصلحتی حتی از سوی کسانی که نظریه ولایت مطلقه فقیه را قبول ندارند و ولایت را در محدوده خاصی می پذیرند نیز مورد قبول است چرا که از مصادیق تزاحم است. این همه، نشان دهنده تصلب و پافشاری آگاهانه رهبری نظام، بر کیان فقاهت و اسلامیت نظام است.
#فقاهت
#رهبری
#مصلحت
https://eitaa.com/Tanbiholomah
⁉️ مؤسسه یا درس آزاد مسأله این است
🖋 مرتضی صادقی
🔹 در جلسه اخیر نشست دوره ای اساتید از رشد موسسات سطوح عالی حوزه گلایه های جدی مطرح شد و بازگشت به مدل قبلی دروس سطح عالی (گسترش دروس آزاد) ضروری قلمداد شد. به نظر میرسد در این زمینه توجه به چند نکته لازم است:
1⃣ برای تصمیم گیری در چنین اموری باید جهات مختلف و مصالح و مفاسد گوناگون را در نظر گرفت و در مقام ترجیح، اهمیت ها را لحاظ کرد و به همین جهت فوایدی که در مؤسسات قابل تحقق هستند و در دروس آزاد به سختی محقق میشوند (از قبیل نظم در درس و بحث و فعالیت های علمی پیرامونی، نظارت و تربیت و تهذیب، ساماندهی فعالیت های فرهنگی و تبلیغی، بهره گیری از اساتید مشاوره و کارگاه های علمی،حمایتهای مالی و هواداری نسبت به شئون مختلف زندگی طلاب و...) هم باید مورد توجه قرار بگیرند.
2⃣ باید مواردی که به عنوان فواید دروس آزاد و مشکلات مؤسسات ذکر میشود در یک فضای منطقی و با توجه به واقعیات و تجربه ها مورد نقد و بررسی قرار بگیرند. از جمله اینکه گفته میشود فایده رویه سابق در دروس آزاد باز بودن فضای تدریس برای فضلای صالح بوده است و این مهم با رشد مؤسسات به مخاطره افتاده است. در حالی که آنچه ما از زمان رونق دروس آزاد به خاطر داریم و مقایسه آن با تجربه ای که در مؤسسات میبینیم این ادعا را تایید نمیکند. زیرا در گذشته ورود به عرصه تدریس در سطوح عالی برای یک فاضل جوان که قابلیت علمی هم داشت کار راحتی نبود. گرفتن اتاق در مدارسی که دروس آزاد در آنها برگزار میشد و راضی کردن مسؤولین آن مدارس و جا به جا شدن یک استاد جوان با اساتید قدیمی که بعضا اقبال چندانی هم به درس آنان نبود به این راحتی ها اتفاق نمی افتاد و از این جهت به نظر میرسد با رشد مؤسسات فضای تدریس برای فضلای صالح بازتر شده، خصوصا با توجه به اینکه بعضی مدیران مؤسسات بدون ملاحظه های غیر علمی که بعضا در تخصیص کلاس در مدارس آزاد وجود داشت خودشان به غرض پیدا کردن اساتید قابل، فضلای جوان و توانمند دروس خارج را رصد میکنند و از آنها دعوت به عمل می آورند.
مسأله دیگری که تایید میکند رشد مؤسسات فضای تدریس را بازتر کرده این است که در سبک قدیم اساتیدی که در مدارس مشهور به تدریس مشغول بودند با تعداد بالای شاگردان تدریس میکردند و دروس سطح خیلی اوقات با تعداد چند ده نفری و گاها چند صد نفری برگزار میشد در حالی که در مؤسسات کلاسها معمولا با تعداد کمتر برگزار میشود و در کنار استاد اصلی معمولا استاد راهنما هم وجود دارد و لذا از حیث کمّی تعداد بیشتری از فضلای حوزه وارد عرصه تدریس میشوند.
3⃣ این تصور که در همه مؤسسات آزادی عمل در انتخاب اساتید وجود ندارد درست نیست. زیرا در موارد متعددی اصل دعوت اساتید بر اساس تحقیق و خواست خود طلبه ها و رایزنی با آنان انجام میگیرد و لذا بسیاری از اساتید که به صورت آزاد درس داشته اند در مؤسسات هم دعوت شده و مشغول تدریس هستند.
4⃣ با توجه به دغدغه ای که این روزها از زبان برخی از بزرگان اعضای نشست مطرح میشود مبنی بر اینکه هر کس بخواهد بتواند تدریس کند و به تعبیر برخی نیاز به سر خم کردن نداشته باشد، خوب است مسؤولین نشست اساتید راجع به نحوه پذیرش اساتید در نشست و همچنین فرایند شروع پرداخت به اساتید گزارش بدهند تا بببنیم آیا ساز و کار آنان جذب همه اساتید(لا اقل آنهایی که حکم رسمی تدریس سطوح عالی دارند) بدون شرط و شروط دیگر است یا اینکه خودشان نیز به گونه ای دیگر عمل میکنند.
⬅️ در پایان بر این مسأله تأکید میکنم که منظور از این نوشته تأیید مطلق مؤسسات و یا رد مطلق روش آزاد نبود و صرفا اصرار بر نگاه واقع بینانه و پرهیز از قضاوتهای ناقص مد نظر قرار داشت.
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی(قدس الله نفسه الزکیه):
🔹 ما اگر دستمان برسد تا آخرشان را قطع میکنیم! بر مردم ایران واجب است اسرائیل را از بین ببرند!
https://eitaa.com/Tanbiholomah
💢آقایان نشست دورهای اساتید تغییر را از خود شروع کنید💢
📝مطالباتی از اعضاء نشست اساتيد
🔹با توجه به مطالب و دغدغههایی که در جلسه اخیر نشست دورهای اساتید و یا در حاشیه آن توسط برخی بزرگان و دست اندرکاران نشست مطرح شد (احترام به نظر بزرگان حوزه و احترام به آزادی و حریت اساتید سطوح عالی)، از ایشان مطالبه میکنیم تغییر را از خود شروع کنند تا مصداق کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم باشند:
⬅️به نظر مراجع احترام بگذارید.
با توجه به اینکه برخی از بزرگان نشست دورهای سخنانی درباره بهائیت مطرح کردهاند که خلاف نظر مراجع معظم است تا جایی که بعض از مراجع را وادار به واکنش کرده، نسبت به این مسئله اعلام موضع صریح داشته باشید.
⬅️به حریّت اساتید احترام بگذارید.
با توجه به اینکه مبلغی با واسطهگری نشست اساتید توسط مراجع و بزرگان به اساتید سطوح عالی پرداخت میشود، پیششرط طی کردن فرایند پذیرش و عضویت در ساختار نشست اساتید و شرکت در جلسات آن را برای پرداخت این مبالغ بردارید تا اساتید سطوح عالی با حریّت بتوانند مشغول تدریس باشند و از این پرداختیها بهره مند شوند.
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️ تعلل در همراهی با حماسه!
🖋 حسین محمودزاده
🔸 عملیات غرورآمیز طوفان الاقصی که از صبح شنبه در فلسطین اشغالی شاهد آن هستیم، طبق تمام معیارها و به اعتراف کارشناسان و راهبرداندیشان دوست و دشمن، پدیدهای بیسابقه در تاریخ مقاومت امت اسلامی در مقابل رژیم سرطانی صهیونیستی به شمار میرود.
فارغ از آنچه در آینده پیش خواهد آمد، تا همینجای کار و این مرحله از تحولات میدانی، در موازنهی قدرت منطقهای اتفاق شگفتی رخ داده است. ملتهای مسلمان و آزادیخواهان جهان، پیام این اتفاق بزرگ را دریافت کرده و روحیهای جدید از حماسهانگیزی مجاهدان فلسطینی یافتهاند و بیاختیار به خوشحالی در کوی و برزن میپردازند.
‼️ اما برخی به اصطلاح مدعیان تحلیل، زبان در کام سکوت و قلم در نیام احتیاط کشیدهاند. شاید به این دلیل که منتظر واکنش وحشیانهی اسرائیل هستند تا به خیال خود پس از آن واکنش سبعانه و کشتار ملت بیدفاع و مظلوم غزه، بتوانند مجاهدان راه خدا را به خاطر اقدام پیشدستانه در دفاع از حیثیت و شرف و سرزمین خود، سرزنش کنند!!
✅ قرآن کریم این منافقان را چه زیبا توصیف میکند:
ٱلَّذِينَ قَالُواْ لِإِخوَٰنِهِمۡ وَ قَعَدُواْ لَوۡ أَطَاعُونَا مَا قُتِلُواْ ۗ قُلۡ فَٱدۡرَءُواْ عَنۡ أَنفُسِكُمُ ٱلمَوۡتَ إِن كُنتُمۡ صَٰدِقِينَ (آلعمران ۱۶۸)
همان كسانى كه از جنگ كناره گرفتند، و در خانه هاى خود نشستند، و دربارۀ برادرانشان گفتند: اگر از ما فرمان مى بردند كشته نمى شدند بگو: [چنانچه اختيار مرگ در دست شماست] پس مرگ را از خود دفع كنيد، اگر راستگوييد.
✅ آری، ما امروز به حماسهی مجاهدان و انتقامِ ذرهای از خون دل و اشک ناشی از سالها ظلم و ستم اسرائیل خوشحالیم، و در صورتی که سگ هار صهیونیستی فردا زوزهای هم بکشد و واکنشی داشته باشد، از شادی امروز خود پشیمان نمیشویم، چرا که از قرآن کریم چنین خواندهایم: إِن يَمسَسكُمۡ قَرۡحٌ فَقَدۡ مَسَّ ٱلقَوۡمَ قَرۡحٌ مِّثلُهُۥ ۚ وَ تِلكَ ٱلأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَينَ ٱلنَّاسِ وَ لِيَعلَمَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ يَتَّخِذَ مِنكُمۡ شُهَدَآءَ ۗ وَ ٱللَّهُ لَا يُحِبُّ ٱلظَّالِمِينَ. (آلعمران ۱۴۰)
اگر [در جنگ احد] به شما آسیب و جراحتی رسید، آن گروه را نیز [در جنگ بدر] آسیب و جراحتی مانند آن رسید. و ما این روزها [یِ پیروزی و ناکامی] را [به عنوان امتحان] در میان مردم می گردانیم [تا عبرت گیرند] و خدا کسانی را که [از روی حقیقت و خلوص] ایمان آورده اند، مشخص کند و از میان شما گواهانی بگیرد؛ و خدا ستمکاران را دوست ندارد.
#خط_تبیین
#طوفان_الاقصی
@Tanbiholomah
❇️ متن منتشرشده استاد جعفرزاده در توضیح محتوای اعتراضات ایشان به نشست اساتید و استاد علوی بروجردی
(بدون دخل و تصرف)
📝 بخش نخست
بسم الله الرحمن الرحیم
اینجانب حسن جعفرزاده
مطالبی را در جلسه نشست اساتید بعد از صحبت حضرت آیت الله علوی بروجردی بیان داشتم که برای جلو گیری از سوئ برداشت دوستان مضمون مطالب گفته شده را عرض میکنم:
1⃣ بعداز صحبت ایشان بنده عرض کردم این صحیح نیست که دو سال همه اساتید را جمع میکنید و حرفهای تکراری گفته میشود. اگر میخواهیم نتیجه ای از این جلسات حاصل شود باید از دو طرف دعوت شده و میزگرد برگذار شود. هر دو طرف حرف خودشان را بزنند نه اینکه ۵ سخنران دعوت کنید و هر ۵ نفر از یک طیف باشند؛ این مشکل را حل نمیکند.
2⃣ آیت الله بروجردی فرمودند آخوند صاحب مکتب هست و مرحوم شهید صدر در این حدنیستند و صاحب مکتب نیستند؛
بنده متوجه نمیشوم که شهید صدر صاحب مکتب نیست. به چه معناست شما یکطرفه در مورد مرحوم شهید نظر میدهیداز اساتیدی که چند بار کتابهای شهید راتدریس کردند دعوت کنید تا در مورد مکتب شهید و ویژگیهای کتاب ایشان صحبت کنند
📌 ادامه متن در فرسته بعد👇
#علوی_بروجردی
#نشست_اساتید
@Tanbiholomah
❇️ متن منتشرشده استاد جعفرزاده در توضیح محتوای اعتراضات ایشان به نشست اساتید و استاد علوی بروجردی
(بدون دخل و تصرف)
📝 بخش دوم
3⃣ فرمودند دروس سطح و خارج در موسسات برگزار میگردد،بااین روش در چند سال آینده اکثر درسهای خارج تعطیل میگردد.
این قضیه از اساس صحیح نیست زیرا اصلا دروس خارج در موسسات برقرار نمی گردد بنده 9 سال مدیر مدرسه ای بودم ؛اسم 27 استاد محترم خارج را می نوشتیم و طلاب مخیر بودند هر درس را میخواهند انتخاب کنند. استادیاری و تمهید این دروس در این موسسات میباشد پس اصلاً اجبار حضور در یک درس خارج وجود ندارد. مدرسه حضرات آیات عظام زنجانی وحید خراسانی مکارم و حضرت آیات شب زنده دارو فاضل لنکرانی هم به همین صورت است. اتفاقاً این برنامه سبب رونق درس خارج گردید.
اما در مورد درس سطوح عالی این فرمایش صحیح است، که هر مدرسهای اساتید را دعوت به تدریس میکنند ولی باید عملکرد این برنامه مورد بررسی واقع گردد. گاهی گفته میشود که از اساتید قوی دعوت به عمل نمیآید. و طلبه قوی تربیت نمی شود بنده مدیر یکی از این مراکز هستم که این مرکز در مدت ۹ سال بیش از ۵۰ استاد مسلم سطوح عالی یعنی رسائل و مکاسب و کفایت تحویل حوزه داده و مشغول تدریس هستند. همچنین مدرسه بقیه الله بیش از ۲۰۰ استاد سطوح عالی و بیش از ۵۰ استاد خارج تربیت کرده است و مدارس دیگر مثل مدرسه حضرات آیات عظام زنجانی وحید خراسانی مکارم و فاضل لنکرانی هر کدام حد اقل بیش از ۱۰۰ استاد تحویل حوزه دادند این مدارس با این سابقه درخشان چرا برنامه شان ادامه پیدا نکند؟
اشکالی که مطرح کردند اینکه دروس آزاد تعطیل می گردد، هنگامی که بیش از 50 مدرسه با برنامه مشخص و با استقبال بی نظیر طلاب مواجه گردید چرا در تقویت این مدارس کوشش نکنیم ؛ نکته اساسی اینکه تاسیس مراکز ربطی به شوری عالی ندارد . بلکه اکثر مراجع این مراکز را تاسیس کردند و شورای محترم بعد از سال ها با سخت گیری بسیار زیاد فقط به بعضی از این مراکز مجوز داده و در این خصوص بسیارهم سخت گیری می کند.
این مدارس از سلایق و نظرهای سیاسی مختلف برخوردار هستند و هر طلبه آزاد است یکی از این موسسات را انتخاب کند و در هر موسسه بیش از ۱۰ استاد برای تدریس و حدود ۱۰ استاد راهنما برای تمهید و تعمیق درسها دعوت می گردد و کارنامه درخشان هم دارند یعنی نزدیک به هزار استاد و استاد راهنما دعوت می شوند.خوب این اساتید جذب این مراکز می گردند و با برنامه درسی منظم مشغول تدریس هستند. به یقین می توان گفت اگه این مدارس نبود ند زمینه تربیت این همه اساتیدخارج و سطوح عالی محقق نمی گردید.
4⃣ آیت الله علوی بروجردی فرمودند که باید حوزه در امور مربوط به حوزه تصمیم گیری کند و افراد خارج از حوزه در تصمیم گیری دخالت نکنند
. بنده عرض کردم آیت الله شب زنده دار و آیت الله حسینی بوشهری وسائر مدرسین خارج دارند تصمیم گیری می کنند. آیا اینها جزئ حوزه نیستند و شما جزئ حوزه هستید؟!!
ایشان فرمودند شاید نیروی اطلاعات و نیروی نظامی در تصمیم گیری دخالت کنند بنده عرض کردم این تهمت هست و ما مجاز نیستیم اینگونه به شوری تهمت بزنیم
در پایان عرض می کنم از حرف دوستان نشست تضعیف شورای مدیریت فهمیده میشود و فقط نقد نیست.
بسیاری از این مطالب را در جلسه نشست عرض کردم و خدا شاهد است اصلاً برنامهریزی از قبل نبود. بعد از صحبتهای آیت الله علوی احساس تکلیف کردم که باید این حرفها را بیان کنم و بیان شد و سعی کردم که بیاحترامی به احدی نگردد. حتی در صحبتهایم دو یا سه بار به آیت الله علوی اشاره کردم و عرض کردم:« من مخلص شما هستم.» و این مطالب را از سر دلسوزی عرض میکنم
امید است اعضاء محترم نشست در جلسات آینده از دو طرف دعوت کنند و مطالب علمی مطرح گردد و به جای تضعیف شورای عالی حوزه به نقد منصفانه روی آورند و مراد من از دعوت کردن فقط دعوت کردن از اعضاء محترم شورای عالی نیست بلکه دعوت از اساتید سطوح عالی وخارج هم میباشد.
والسلام
〰〰〰〰〰〰
📌 مطالعه بیشتر:
❇️ آقایان نشست دورهای اساتید تغییر را از خود شروع کنید
https://eitaa.com/Tanbiholomah/429
❇️ مؤسسه یا درس آزاد مسأله این است
https://eitaa.com/Tanbiholomah/426
#علوی_بروجردی
#نشست_اساتید
@Tanbiholomah
❇️ دلایل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی
🖋 استاد احمد دیانی
📝 بخش نخست
🔸 میدانیم که هدف #حوزه_آزاد مانند مراکز فقهی و تخصصی تربیت فضلایی متقی، عالم به علم نافع، انقلابی، کارآمد و روزآمد است به نظر حقیر هم حوزه آزاد و هم مراکز با رعایت شرایطی میتوانند تأمینکننده آن هدف بلند باشند و حوزه به هر دو بال نیاز دارد؛ دلیل این حرف بماند برای فرصتی دیگر.
🔺 در این متن با فهم قاصر خود - به بهانهی مطالب اخیرِ نشست دورهای اساتید- در صدد بیان علل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی و خودبخود بیان برخی نواقص دروس آزاد هستم.
به گمانم علیرغم پافشاری شورای محترم عالی و مدیر محترم حوزه بر تقویت حوزه آزاد، اکثر طلابِ اهل درس وبحث به دلیل ویژگیهایی که در اکثر مراکز فقهی و تخصصی وجود دارد، تحصیل در این مراکز را بر تخصیل در حوزه آزادِ موجود ترجیح میدهند و تا زمانی که آسیبهای حوزه آزاد برطرف نشود این روند ادامه خواهد یافت.
🔻 این ویژگی ها عبارتند از:
1⃣ گزینش و انتخاب اساتید توسط مراکز
البته مراکز فقهی اگر استاد مناسب پیدا نکنند اجازه میدهند طلاب با نظارت آنها از اساتید برجسته و موفق حوزه آزاد بهره ببرند به همین دلیل درس اساتیدی مانند آیات شب زنده دار، مروی و شهیدی بیش از حد شلوغ است.
2⃣ ارتباط و انس راحتتر با استاد؛
3⃣ تعداد محدود همکلاسیها (رقبای کلاسی)
حتما هر استادی در تربیت طلبه در کلاس ۱۵ نفره بسیار موفقتر است از خودش در کلاس ۳۰۰ نفره
4⃣ کلاسهای راهنمایی و مشاوره و تمهیدی
5⃣ کنترل و نظارت بیشتر بر درس و بحث و حضور و غیاب طلاب و خودبخود انضباط بیشتر و استفاده بهتر از عمر طلاب جوان
به همین دلیل در ایام ویروس منحوس کرونا طلاب اندکی از مراکز فقهی به شهرستانها برگشتند؛ در حالی که طلاب فراوان و حتی اساتیدی از حوزه آزاد قم به شهرستانها رفتند و بر نگشتند!
6⃣ تعطیلات کمتر و جلسات درس بیشتر
7⃣ استفاده بهینه از تابستانها
8⃣ در دسترس بودن هممباحثه و درنتیجه مباحثهی منظمتر و احساس پیشرفت بیشتر
9⃣ وجود جلسات منظم و مفید درس اخلاق، مهارتهای پژوهشی، مهارتهای تحصیلی، مهارتهای زندگی و نیز جلسات عمومی مؤسسات
🔟 وجود درسهای تکمیلی مفید و مؤثر مانند قواعد فقهی، علم رجال، ولایت فقیه، تاریخ، مکاتب، منابع و فلسفهی فقه و اصول، جریانشناسی فکری و سیاسی اجتماعی معاصرِ ایران، جهان اسلام و جهان غرب، دشمن شناسی و ... با اساتید قوی
1⃣1⃣ رسیدگی به مشکلات روحی، خانوادگی و ... طلاب و سرکشی به خانه و خانواده طلاب
2⃣1⃣ در اختیار داشتن امکانات بیشتر مانند میز مطالعه، اتاق کامپیوتر، اتاق استراحت، صبحانه، امکانات تفریحی-ورزشی و نیز اردوهای خانوادگی زیارتی سیاحتی با حضور اساتیدبرجسته
3⃣1⃣ یکدستتر بودن طلاب از نظر فکری، علمی و اخلاقی و در نتیجه ایجاد هویت جمعی مشترک و فضای فکری، اخلاقی و علمی مناسب
4⃣1⃣ داشتن راهنما و تکیهگاهی با تجربه به نام مسئولان مراکز بویژه آنکه اکثر مراکز تحت اشراف مراجع و بزرگان حوزه اداره میشوند
این ویژگی موجب اعتماد و آرامش طلاب در برنامه درسی، روش تحصیل، انتخاب استاد و مانع از سرگردانی، حیرانی و تردید طلاب میگردد.
5⃣1⃣ حمایتهای محدود مالی
یادآور میشود متأسفانه وضعیت معیشتی اکثر طلاب از حداقلهای لازم برخودار نیست و همین مبالغ اندک نیز امکان تحصیل راحتتر طلاب جوان را فراهم میآورد.
خداوند به مقام معظم رهبری دامت توفیقاته و مسئولان محترم حوزه پاداش خیر عطا کند که اخیرا با طرحهای گوناگون دغدغههای معیشتی طلاب، فضلا و اساتید را کاهش داده و امکان تحصیل مناسبتر را فراهم آوردند وفقهم الله للمزید.
6⃣1⃣ طلبه بدرستی احساس میکند که فارغالتحصیلان مراکز فقهی و تخصصی برای خدمت به اسلام، مکتبِ اهل بیت و نظام مقدس اسلامی آمادهتر و خودبخود آینده بهتر و روشنتری دارند.
او میبیند و میفهمد حدود 70% فارغالتحصیلان مراکز مختلف فقهی از فضلای برجسته و موفق هستند و اکثر اساتید برجسته و جوان سطوح عالی از این مؤسسات هستند.
مهمتر از همه اینکه اکثر مراجع عظام و بزرگان دامت توفیقاتهم با تأسیس مراکز فقهی و تخصصی در عمل طلاب خوب را به حضور در این مراکز تشویق میکنند گویا حوزه آزاد را برای تأمین آن اهداف بلند کافی نمیدانند و انصافا خدمت بزرگی به اهداف حوزه نمودهاند للّه درهم.
توجه داریم که در عین حال، به دلیل محدویت مراکز فقهی و تخصصی و تساهل و تسامح بیش از حد دروس آزاد، به گمانم بیش از سه چهارم طلاب سطوح عالی و خارج قم از طلاب دروس آزاد هستند و از یک چهارم بقیه نیز بخش زیادی در دروس آزاد شرکت میکنند.
📌 ادامه در فرستهی بعد👇🏻
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
#مراکز_فقهی
@Tanbiholomah
❇️ دلایل اقبال طلاب به مراکز فقهی و تخصصی
🖋 استاد احمد دیانی
📝 بخش دوم
♨️ ای کاش عزیزان نشست دورهای اساتید به چنین نکاتی توجه بیشتری نمایند و با بر طرف کردن نواقصِ دروس آزاد به مدیران و زحمتکشان حوزه در تأمین اهداف مقدس حوزه کمک نمایند.
نباید بنام حوزه آزاد با مخالفت با مراکز فقهی و تخصصی و با سیاهنمایی با روان طلاب، فضلا و اساتید بازی کنیم و در نتیجه بجای امید آفرینی، هم افزایی و رفع نواقص، یأس آفرینی و .. نماییم.
❗️نباید طوری حرف بزنیم که گمان شود هدفمان شلوغ و ۳۰۰ نفره شدن کلاس درس خودمان یا دوستانمان است و در این راستا بر مسئولان تحکم کنیم که همه مراکز فقهی، تخصصی و مدرسهای دور از حرم را تعطیل کنید. با اعتذار فراوان از همه بزرگان.
🔺 یادآور میشود حقیر برای استفاده بهینه از فرصتها در مراکز فقهی و تخصصی و تربیت فضلای ملا، روزآمد و کارآمد بویژه از جهات متون آموزشی و روش تدریس پیشنهاداتی دارم که در این متن فرصت طرح آن نیست. از انتقادات و ارشادات اساتید و سروران استفاده میکنم که احب اخوانی الیّ من اهدی الیّ عیوبی
کمترینِ طلاب - احمد دیانی ۱۷ مهر ۱۴۰۲
#نشست_اساتید
#دروس_آزاد
#مراکز_فقهی
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ توصیه آیت الله جاودان برای نجات مردم مقاوم و مظلوم فلسطین
#انتشار_گسترده
https://eitaa.com/Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نحن شیعة علی ابن ابیطالب، لن نتخلی عن فلسطین....
https://eitaa.com/Tanbiholomah
بسمالله الرحمن الرحیم
◾️انا لله و انا الیه راجعون
▪️جنایت هولناک رژیم سفاک صهیونیستی در هدف قرار دادن بیمارستان غزه قلب مؤمنین را داغدار نمود.
جهت عرض تسلیت محضر امام زمان علیه السلام و اعلام آمادگی همه جانبه محضر نائبش امشب ساعت ۱۲ در حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها جمع خواهیم شد.
انا من المجرمین منتقمون
https://eitaa.com/Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم
یاایها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
🔹درد جانسوز و غم جانکاه حمله تروریستی و وحشیانه به بیمارستان العمدانی در غزه قهرمان و دلاور وجدان بشریت را لرزاند و رذالت و توحش و درماندگی گرگ های صهیونیست را دربرابر دفاع مقدس و مشروع فلسطین را به نمایش گذاشت ، این کارزار عظیم حق و باطل و اسلام و استکبار به فضل الهی نقطه عطفی در قیام و جهاد امت اسلام و پیشرفت محور مقاومت و شتاب به سوی قلههای فتح و پیروزی بر غاصبان و مستکبران خواهد بود، حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور با تاسی به رهبری معظم انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مراجع عظام دامت برکاتهم ، ضمن ابراز همدردی با ملت شریف فلسطین و محور مقاومت و خانواده های شهدای غزه و مقاومت فلسطین و لبنان، آمادگی خود را برای هرگونه اقدام در برابر این ستم و جنایت کم نظیر اعلام و امت اسلامی و دولت ها و ملت های مسلمان و آزاده جهان و علما و دانشگاهیان و نخبگان کشورهای اسلامی و همه ادیان و مذاهب و جهان را به اتخاذ موضعی انسانی و انقلابی و یک پارچه برای حمایت از فلسطین و مردم شجاع و مظلوم غزه و پایان دادن به غصب سرزمین اسلامی فلسطین فرا می خواند و به مجامع بینالمللی هشدار می دهد تا به قتل عام کودکان و زنان و بیماران و بی گناهان پایان دهند و به غاصبان سرزمین های اسلامی و پشتیبانان آنان اخطار می دهد که چنانچه از ستم و جنایت خود دست نشویند در طوفان قهر الهی و آتشفشان خشم امت اسلام و محور مقاومت نابود خواهند شد و بدانند روزگر سازش و تسلیم به پایان رسیده و عصر بیداری و جهاد و شهادت و پیروزی فرارسیده است.
🔹به همین مناسبت و برای اظهار خشم انقلابی و همبستگی با مصیبت زدگان دلاور فلسطین فردا چهارشنبه دوم ربیع الثانی ، مطابق ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از سوی مراجع عظام و شورای عالی و مدیریت حوزههای علمیه و نهادهای حوزوی در حوزههای علمیه عزای عمومی اعلام و درسها تعطیل خواهد بود.
پیروزی اسلام و مسلمانان و محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه و شکست مستکبران و صهیونیسم را از خداوند متعال خواستارم.
علی رضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
۲۵ مهرماه ۱۴۰۲
https://eitaa.com/Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خیزش مردم قم علیه صهیونیستها
این امت آماده نبرد نهاییاند...
https://eitaa.com/Tanbiholomah
◾️ دسته عزاداری طلاب و روحانیون
🏴 برای عرض تسلیت به مراجع معظم تقلید
🔴 در واکنش به جنایت دیشب اسرائیل(بمباران خونین بيمارستان غزه)
🔹امروز چهارشنبه ۲۶مهر ساعت ۹:۳۰
🔸میدان جانبازان روبروی مصلی
🔺 حرکت به سمت دفتر مقام معظم رهبری و بیوت مراجع معظم تقلید
👈تجمع و حرکت از مدرسه معصومیه قم ساعت ۹صبح
https://eitaa.com/Tanbiholomah
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ طلاب و اساتید با ارسال نامه ای به رهبر معظم انقلاب :
❇️ درخواست اجازه از رهبر انقلاب برای حضور در جبهه مبارزه با صهیونیستها
◼️ طلاب و اساتید حوزه های علمیه آمادگی و اشتیاق خود را برای حضور در جبهه مبارزه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و دفاع از مظلومان فلسطین ابراز میداریم و در صورت اذن حضرتعالی به هر شکل ممکن برای ادای رسالت تاریخی خود اقدام خواهیم کرد.
📎 متن نامه
📎 فرم ثبت نام
🇵🇸🇵🇸🇵🇸
@HawzahNews
🔰مراسم حمایت و همدردی با مردم مظلوم فلسطین و یادبود شهدای غزه
از سوی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته
🔰پنجشنبه 27 مهرماه بعد از نماز مغرب و عشا
🔰حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
از همه طلاب و اساتید محترم دعوت میشود درین مراسم حضور بهم رسانند.
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️ مواضع سلف صالح حوزه در قبال فلسطین (۱)
📝 بیانیه آیت الله خویی قدس سره در حمایت از فلسطین
بسم الله الرحمن الرحیم
به همه برادران مسلمانمان (وفقهم الله تعالى):
نیروهای کافر به بخش بزرگی از سرزمینهای اسلامی از جمله مسجدالاقصی هجوم آوردهاند و مسلمانان در طول سالهای گذشته متحمل رنجهایی شدهاند و در ماه مبارک - که ماه بزرگ خداست – با استعانت از خداوند متعال، عزم خود را جزم کردهاند برای دفاع از سرزمینشان.
خداوند میفرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ الله جَمِيعاً وَلَا تَفَرَّقُوا» پس #تکلیف_دینی ما را موظف میکند به وحدت کلمه و حمایت از مدافعینِ سرزمینهای اسلامی با کمکهای لازم.
از خداوند متعال میخواهیم که تلاشهای آنان را ختم به موفقیت کند و آنها را بر دشمنانشان پیروز کند. إن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ.
نجف اشرف یازدهم رمضان سال ۱۳۹۳ ه.ق
🖋 ابوالقاسم موسوی خویی
📗 فلسطین فی وجدان علماء الاسلام
#فلسطین
#سلف_صالح_و_فلسطین
@Tanbiholomah
❇️ مواضع سلف صالح حوزه در قبال فلسطین (۲)
📝بیانیه آیت الله بروجردی (قدس سره) در حمایت از فلسطین
بسم الله الرحمن الرحيم
نحمد الله تعالى في السراء والضراء وعلى كل حال، ونشكو إليه ما لقيه أخواننا المسلمون في زماننا هذا من المشركين بباكستان ومن اليهود بفلسطين، ولقد صدق عملهم بالمسلمين ما أخبرنا الله تعالى به في كتابه الكريم: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ . ولكن العجب والاسف كله من صنع اليهود! فإنّهم بعدما كانوا تحت حماية الإسلام والمسلمين قريباً من أربع عشر قرناً محفوظة نفوسهم وأعراضهم وأموالهم وشعائرهم الدينية، قد أصبحوا في هذا الزمان ينتقمون من المسلمين ما صنعوه إليهم في تلك المدة المديدة من الإحسان، فجعلوا يقتلون رجالهم الصالحين بالفتك والغيلة، ويقتلون ذراريهم، ويهتكون أعراضهم، ويخربون معابدهم وبيوتهم، ولا يرقبون فيهم الا ولا ذمة، وأولئك هم المعتدون.
فنسأل الله تعالى أن ينصر المسلمين نصراً عزيزاً، ويجعل لهم من لدنه سلطاناً نصيراً، وأن يخذل هولاء القوم الذين لم يراعوا حق المسلمين، وأن يضرب عليهم الذلة والمسكنة، ويجعلهم أذل الأمم. نرجو من أخواننا المؤمنين في إيران وغيرها أن يتضرعوا في الدعاء عليهم بالخذلان ولإخوانهم المسلمين بالنصر والغلبة.
اللهم انصر جيوش المسلمين وسراياهم ومرابطيهم في مشارق الأرض ومغاربها، واخذل أعدائهم، وفرّق كلمتهم، وألق الرعب في قلوبهم، وأنزل عليهم بأسك الذي لا ترده عن القوم المجرمين، وصلّ على أشرف أنبيائك محمد وآله المنتجبين.
🖋حسين الطباطبائي البروجردي - خرداد ۱۳۲۷ هـ. ش".
❇️ترجمه
📝متن بیانیه تاریخی مرحوم آیت الله بروجردی در محکومیت اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست های متجاوز در سال 1948 میلادی
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال را در حال عافیت و گرفتاری و در هر موقعیتی ستایش می کنیم و از آنچه که برادران مسلمان ما در زمان ما از مشرکان پاکستان و یهودیان در فلسطین با آن روبرو شده اند به او شکایت می کنیم و عمل آنها علیه مسلمانان مطابق است با آنچه خداوند متعال در کتاب شریف خود به ما خبر داده است: «: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ» ( سرسختترین مردم در دشمنی با مسلمانان، یهودیها و بتپرستهایند! در مقایسه با آنها و در برخی مواضع، نزدیکترین مردم در دوستی با مسلمانان، مسیحیهایند. این برای آن است که در بینشان کشیشهای اهل علم و راهبهای خداترس بهچشم میخورند و همچنین، برای اینکه نوعاً مسیحیها در برابر حق گردنکلفتی نمیکنند!) اما تمام تعجب و حسرت از کار یهودیان است ! آنها بعد از اینکه نزديك به چهارده قرن جان و آبرو و اموال و شعائر ديني یهودیان تحت حمايت اسلام و مسلمانان محفوظ بوده است، در اين زمان شروع به انتقام گرفتن از مسلمانان در مقابل رفتار نیکی که در اين مدت با آنان داشته اند ، كرده اند. از این رو آنان به قتل عام مردان صالح با وحشیگری و خشونت و کشتن فرزندان و هتک حرمت و تخریب مساجد و خانه هایشان پرداختند و نه حق خویشاوندی را رعایت میکنند و نه عهدشان را. آنها حقیقتاً تجاوزکارند؛ از خداوند متعال می خواهیم که به مسلمانان پیروزی بزرگ عطا فرماید و از جانب خود نیرویی عطا فرماید و این گروهی را که حقوق مسلمین را رعایت نکردند دچار ذلت و فقر نماید . از هموطنانمان در ایران و جاهای دیگر میخواهیم برای به ذلت افتادن آنها و برای پیروزی برادران مسلمانشان دعا کنند. خدایا سربازان و مرزبانان اسلام را در شرق و غرب زمین پیروز فرما و دشمنانشان را خوار فرما و انسجامشان را از هم بگسل و در دلهایشان وحشت افکن و عذاب خود را بر آنان نازل فرما و بر بزرگوارترین پیامبرت محمد و آل برگزیده او درود فرست.
🖋حسین طباطبایی بروجردی - خرداد 1327 ق.
📗 فلسطین فی وجدان علماء الاسلام
#فلسطین
#سلف_صالح_و_فلسطین
https://eitaa.com/Tanbiholomah
2023_10_21_08_49_41.mp3
17.86M
صحبتهای قابل توجه استاد معظم آیت الله قایینی در مورد جنایات اسرائیل و حمایت آمریکا
@hadihoseiniasl
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️ مواضع سلف صالح حوزه در قبال فلسطین (۳)
📝 بیانیه آیت الله حکیم (قدس سره) در خصوص جهاد علیه اشغالگری صهیونیستها در فلسطین
📝 نص بيان آية الله العظمى السيد الحكيم بشأن الجهاد ضد الاحتلال الصهيوني لفلسطين: «إننا ندعو جميع مسلمي العالم إلى التمسك أكثر بالإسلام، واليوم بعد أن بدأ جهاد المسلمين ضدّ اليهود الصهاينة لا بد من الاتحاد ورص الصفوف وعدم إعطاء عدو الإسلام الفرصة لالتقاط الأنفاس ومواصلة عدوانه على أخوتهم المسلمين، لذا يجب تعميم الجهاد، والله معنا. محسن الطباطبائي الحكیم - النجف الأشرف".
📝 ترجمه:
ما از همه مسلمانان جهان می خواهیم که بیشتر به اسلام پایبند باشند و امروز پس از شروع جهاد مسلمانان علیه یهودیان صهیونیست، باید با هم متحد شوند، صفوف خود را جمع کنند و به دشمن اسلام فرصت ندهند که نفسی تازه کند و به تجاوزات خود به برادران مسلمان خود ادامه دهد، پس باید جهاد را گسترش داد و خدا با ماست. محسن طباطبایی الحکیم - نجف الاشراف.
📗 فلسطین فی وجدان علماء الاسلام
#فلسطین
#سلف_صالح_و_فلسطین
@Tanbiholomah