eitaa logo
تنبیه الأمة
2.4هزار دنبال‌کننده
170 عکس
72 ویدیو
19 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @MohamadMahdi63
مشاهده در ایتا
دانلود
نکوداشت معلم مقاومت مرحوم علامه محقق آیت الله سید جعفر مرتضی العاملی زمان: پنجشنبه ۴ آبان ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ مکان: قم سالن همایش دارالشفاء @Tanbiholomah
🔰موضوعات اساتید: ۱. استاد مبلغی: موضوع شناسی فقهی مقاومت فلسطین ۲. استاد فاضل لنکرانی: نظریه جهاد ذبی ۳. استاد مدرسی:حمله مقاومت به مناطق مسکونی در اراضی اشغالی و مسأله نهی از قتل نساء و صبیان در جنگ براساس فقه شیعه و اهل سنت ۴. استاد قائنی نجفی: پیامدهای فقهی رضایت به ظلم و معصیت دیگران ۵. استاد عبدخدایی: چیستی فقه مقاومت و ابعاد آن @Tanbiholomah
دوره علمی فقه المقاومه هم اکنون سالن اجتماعات دارالشفاء ارائه استاد مدرسی یزدی موضوع: حمله به مناطق مسکونی در اراضی اشغالی و مسأله نهی از قتل نساء و صبیان در جنگ براساس فقه شیعه و اهل سنت @Tanbiholomah
شروع ارائه استاد قائنی موضوع: پیامدهای فقهی رضایت به ظلم و معصیت دیگران @Tanbiholomah
دوره تخصصی هم اکنون با ارائه حضرت آیت الله قائنی. پخش زنده کنفرانس فقه المقاومه آدرس لینک http://livehowzeh.ir/tv با سخنرانی اساتید معظم حوزه های علمیه پنجشنبه ۴ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت۸:۱۵صبح. دارالشفا _ قم ۴ آبان ۱۴۰۲ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/ejtemaievasiasi @Tanbiholomah
دوره تخصصی هم اکنون با ارائه حضرت آیت الله فاضل. موضوع: جهاد ذبی پخش زنده کنفرانس فقه المقاومه آدرس لینک http://livehowzeh.ir/tv با سخنرانی اساتید معظم حوزه های علمیه پنجشنبه ۴ آبانماه ۱۴۰۲ ساعت۸:۱۵صبح. دارالشفا _ قم ۴ آبان ۱۴۰۲ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه https://eitaa.com/ejtemaievasiasi @Tanbiholomah
🔰برنامه ها ۶:۳۰ تا ۶:۴۵ قرآن و مجری ۷ تا ۸ استاد مبلغی ۸:۱۵ تا ۹:۱۵ استاد مدرسی ۹:۳۰ تا ۱۰:۳۰ استاد قائنی نجفی ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۴۵ استاد فاضل لنکرانی ۱۴ تا ۱۵ توسل به اهلبیت علیهم السلام سخنرانی مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی ۱۵:۱۵ تا ۱۶:۱۵ استاد عبدخدایی ٣٠:۱۶ تا ۱۷:۳۵ یادبود علامه سیدجعفر مرتضی العاملی @Tanbiholomah
🔰به اطلاع مخاطبین عزیز می‌رسانیم که با همکاری دفتر سیاسی‌اجتماعی حوزه‌های علمیه، بزرگداشت مدافع امنیت طلبه بسیجی در ضمن مراسم هیأت انصارالمهدی عجل‌الله‌فرجه برگزار خواهد شد. @ansarolmahdi_aj
گویا حملات زمینی رژیم اشغالگر به غزه شروع شده است. سلاح مومن دعاست. هفته قبل، با یکی از شیعیان غزه که پدرش از مبارزین اونجا بود گفتگویی داشتیم. حرفهای مختلفی زد. در آخر ازشون پرسیدیم از ما چکار میاد. گفت دعا و دعا دوستان دست به دعا وتوسل بردارید اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله بحق محمد و آله الطاهرین 🤲 @Tanbiholomah
ختم 14 هزارصلوات هدیه به روح مطهر مادر حضرت حجت عجل الله فرجه الشریف جهت گشایش و فرج در امور مسلمین و نابودی زودتر رژیم اشغالگر عدد مورد نظرتان را به ادمین اطلاع دهید @mohamad26263 @Tanbiholomah
[001] [00003] قائنی.mp3
15.09M
❇️ صوت ارائه اساتید دوره فقه المقاومة 🎙 پیامدهای فقهی رضایت به ظلم و معصیت 👤 استاد قائنی نجفی 📝 جنگ قواعدی دارد: 2:45 📝 رضایت به گناه خودش یک گناه است: 6:38 📝 حد رضایت به گناه (مثل قتل مظلومین) چیست؟ + مستندات روایی 9:50 📝 مجازات راضیان به ظلم، حد است یا قصاص؟! 22:58 📝 منظور از «رضایت» به ظلم و معصیت چیست؟ 26:13 📝 قدر متیقن از «رضایت»: 29:46 📝 روایات اجرای حد «راضی به ظلم» اختصاص به ظهور امام زمان ندارند 33:40 📝 رضایتی که موجب ارتداد و کفر و جاری شدن حد قتل می‌شود 45:32 📝 حکم نیروی نظامی کشوری که اعلام حمایت از قتل و غارت نیروی نظامی کشور دیگری (مثل اسرائیل) کرده است 49:00 ✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه @ejtemaievasiasi
استاد مبلغی نهایی - Copy.mp3
13.65M
❇️ صوت ارائه اساتید دوره فقه المقاومة 🎙 موضوع‌شناسی فقه‌المقاومة 👤 استاد مبلغی ➖ مقدمات مباحث موضوع شناسی: ماهیت موضوع‌ و ایستگاه اول اجتهاد: 2:15 فهم مرحله‌ی استجداد: 5:52 اتساع مفهومی: 14:15 تعین‌بخشی: 20:40 ➖ موضوع شناسی فقه مقاومت: چهار مؤلفه اصلی: 1️⃣ مقاومون: 24:15 2️⃣ مقاومت در برابر چه کسانی؟ 32:50 3️⃣ جهت مقاومت 34:28 اخراج مسلمین از سرزمین ➖نسل‌کشی ➖توسعه‌طلبی ➖استضعاف ➖اهانت به مقدسات ➖ هدم آثار اسلامی ➖ منع از عبادت ➖ بی‌رحمی ➖ قتل زنان و کودکان 4️⃣ نوع مقاومت 49:50 ✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه @ejtemaievasiasi
نهایی مدرسی یزدی.mp3
14.04M
❇️ صوت ارائه اساتید دوره فقه المقاومة 🎙 قتل نساء و صبیان در جنگ 👤 استاد سیدمحمدعلی مدرسی یزدی در منابع خاصه و عامه: نهی از قتل نساء و صبیان 9:06 بررسی روایاتی که امکان تقیید دارند 26:30 فتوای اهل سنت (شافعی) 39:22 مقتضای اصلی عملی 44:18 «تشکیل حکومت اسلامی» از مقدمات دفاع از مسلمین است 48:17 ✔️دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه @ejtemaievasiasi
AudioCutter_j-040 1402-08-17 olum qoran.mp3
490.3K
فرمایشات آیت الله جوادی آملی در مورد جنایات غزه رژیم صهیونیستی از فرعون بدتر است. مقایسه رژیم صهیونیستی با حرمله ملعون @Tanbiholomah
۸ توصیه مقام معظم رهبری به طلاب 1⃣ اوّل این‌که درس خواندن را جدّی بگیرید... درس بسیار جدّی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد پایه اصلی است؛ بدون آن هیچ نقشی نمیتوانید ایفا کنید، یا درست نمیتوانید ایفا کنید. نقش‌آفرینی غلط، از نقش‌آفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است. 2⃣حفظ زى طلبگی است. زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی... طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است. 3⃣ باید اخلاق اسلامی را، هم بشناسیم - همه‌مان؛ این دیگر پیر و جوان ندارد؛ اما جوانها بیشتر و بهترند - و هم تحلّی به حلیه‌ی اخلاق پیدا کنیم...هر کسی خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتی گرفتن با بدیها و زشتیهای وجود خودش باشد.  4⃣ از لحاظ علمی و همچنین از لحاظ سیاسی، باید اعتماد به نفس کاملی را در خودتان به وجود آورید... این‌طور نباشد که طلبه‌ی جوان در مواجهه‌ی با طوفانهای فکرىِ مخالف، به خود بلرزد و احساس ضعف و وحشت کند. 5⃣ من شما عزیزان را در زمینه‌ی مسائل سیاسی، به دو چیز که گاهی با هم اشتباه میشود - دعوت میکنم. یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و میگویند و توصیه میکنند، غیرت دینی، لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعه‌ی حوزه‌ی علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم این‌که از لحاظ سیاسی عصبی نشوید. اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست میدارند حوزه‌ی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بیرویّه‌ی سیاسی مشاهده کنند. توصیه‌ی من این است که نگذارید. 7⃣ به برادران عزیز در حوزه‌ی علمیه توصیه میکنم که نگذارند توطئه‌ی جدایی و تقابل حوزه و دانشگاه بار دیگر به ثمر بنشیند. دانشگاه را همتای علمی خودتان بدانید؛ دو همتا.  8⃣ در ارتباطات خود با مردم، اصل نرمش و تواضع و مدارا و درعین‌حال اثرگذاری و تبلیغ و هدایت را هرگز نباید فراموش کنید. خصوصیت طلاب حوزه‌ی علمیه و فضلای حوزه‌های علمیه همین است که بتوانند دل مردم را جلب کنند و فکر مردم را تحت تأثیر سخن هدایت‌آمیز خودشان قرار دهند. اگر امر بعکس شد، نتیجه بعکس خواهد شد. اگر در مقامِ دادن فکر، حرف درستی ارائه نشود، متاع قابلی عرضه نشود؛ اما در مقامِ برخورد، برخورد طلبکارانه، متوقّعانه و خشن ارائه شود، دل جذب نخواهد شد؛ فکر هم تسلیم نخواهد شد. ۱۳۷۹/۰۷/۱۴ (به نقل از کانال منور) @Tanbiholomah
هدایت شده از طلبه مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸 آیا همه زمین‌های توسط صهیونیست‌ها خریداری شد؟! 💰اسرائیلی‌ها چند درصد از زمین‌های فلسطین را خریدند؟ 🤔🧐 اگر مهاجران به یک کشور، زمین‌های آن را بخرند؛ مالک کشور می‌شوند؟! 🎙 مجموعه مصاحبه‌های اختصاصی با «مردی از » (قسمت پنجم) 📲 به طلبه مدیا بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/657522961Cbd43c59a42
کتاب سکولاريسم پنهان (بدون طرح جلد.pdf
2.3M
❇️ کتاب سکولاريسم پنهان 📝 بررسی انتقادی انديشه‌های دکتر داود فيرحی 🖋 با نوشتارها و گفتارهايی از اساتید: سيدمحمدمهدی ميرباقری، حميد پارسانيا، عبدالحسين خسروپناه، داود مهدويزادگان، محمدجواد نورزوی، مهدی اميدی، ذبيح‌الله نعيميان، محمدعلی ليالی، ابوذر مظاهری و علی احمدی‌خواه و آقايان: موسی نجفی و عليرضا جوادزاده @Tanbiholomah
SDOC-C0C4E0A97C5688588AF0D728F7DE1FEC-06-28-SI.pdf
1.08M
❇️ بررسی انتقادی تبیین کتاب «آستانه تجدد» از «فقه سیاسی میرزای نائینی» 📝 دوفصلنامه مطالعات فقه سیاست 🖋 محمد متقیان تبریزی 📌 اشاره: اعتقاد دارم، دکتر داوود فیرحی در کتاب «آستانه تجدد»، اندیشه سیاسی میرزای نائینی (رضوان الله علیه) را کرده است. در این مقاله، برخی مواضع تحریف بیان شده و با استناد به متون میرزا، صورت صحیح اندیشه او تبیین شده است. @alfigh_alosul @Tanbiholomah
❇️ علامه طباطبایی و رویکرد تهاجمی در برابر تمدن غرب 🖋 حمزه شیخ‌تبار 🔺 تا کنون، ابعاد گوناگونی از شخصیت این مرد بزرگ، توجه متفکران را به خود جلب کرده است. 🔻 با این همه، بنظر می‌رسد جلوه‌ای از شخصیت علامه طباطبایی همچنان در محاق است و آن، نگاه نافذ و تیزبین و انتقادی علامه طباطبائی نسبت به و رهاورد آن برای بشریت است. 📌 متن کامل یادداشت در کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ علامه طباطبایی و رویکرد تهاجمی در برابر تمدن غرب(۱) 🖋 حمزه شیخ‌تبار 🔸 آبان هر سال، بهانه‌ای است تا اندیشوران، مروری بر زندگی سراسر درخشان علامه طباطبایی رضوان الله علیه داشته باشند. تا کنون، ابعاد گوناگونی از شخصیت این مرد بزرگ، توجه متفکران را به خود جلب کرده است؛ دغدغه فلسفی و فکری، توجه علاقمندان علوم معقول را به چهره فلسفی کم‌نظیر این فیلسوف بزرگ جلب نموده است؛ آنان که دل در گروی اسرار سلوکی و سفر معنوی دارند نیز، همواره شیفته زندگی عرفانی این عارف شهیر بوده‌اند؛ غواصان دریای ژرف معارف قرآنی نیز همیشه المیزان را در رده نخستین منابع بالینی خود، حفظ نموده و با آن مأنوس بوده و هستند؛ حتی گهگاه، عده‌ای، هرچند به ندرت، به منزلت فقهی و اصولی این فقیه سترگ نیز پرداخته‌اند. ❗️با این همه، بنظر می‌رسد جلوه‌ای از شخصیت علامه طباطبایی همچنان در محاق است و آن، نگاه نافذ و تیزبین و انتقادی علامه طباطبائی نسبت به و رهاورد آن برای بشریت است. ✅ گزاف نیست بگوییم علامه، آگاهانه، بارها و بارها، از سیئات فرهنگ و تمدن غرب پرده برداشته و پرونده قصور و تقصیرهای این تمدن را افشا کرده و مواجهه‌ی فعال و تهاجمی بر آن داشته‌اند. این هجمه فعال، در چند جبهه سامان پذیرفته است که به خلاصه‌ای از آن اشاره می‌شود: 1⃣ معرفت‌شناسی در تمدن غرب؛ علامه، بارها هشدار داده‌اند که یکی از نقص‌های تمدن غرب، حصر روش معرفتی، بر معرفت حسی و تجربی است[1و2] حتی ایشان اعتقاد دارد که این کاستی معرفتی که غرب بدان مبتلاست، خود بستر خرافه‌ای است بسی مهم‌تر از خرافاتی که جوامع شرقی را بدان متهم می‌کنند. چرا که غرب، تجربه را آن چنان کارگشا شمرده است که بیش از اختیارات و توانایی‌های آن، از آن انتظار دارد و تلاش می‌کند تمام داده‌ها-هرچند داده‌های غیر تجربی را-با این ابزار، ارزیابی کند غافل از آن که ابزار تجربه، توان اثبات یا نفی چیزی را ندارد.[3] 2⃣ تقلید کورکورانه، سکه رائج در غرب؛ نقص پیش گفته در معرفت شناسی تمدن غرب، موجب شده است که آنها دینداران را به تقلید متهم کنند و حال آن که خود، در شؤون مختلف فردی و اجتماعی خود دچار تقلیدهای کورکورانه و بی دلیل از دیگران هستند هرچند آن را تغییر نام نهند.[4] علامه معتقد است آن مقدار از فضائل اخلاقی و حتی پیشرفت‌های مدنی که در جوامع غربی به چشم می‌آید چیزی جز تبعیت از میراث ادیان الهی و تعالیم انبیاء نیست و بر این مطلب استدلال هم ذکر می‌کنند. البته ایشان تصریح می‌کند که غربی‌ها، با این الگوگیری هرچند ناقص تا حدودی به پیش رفتند ولی امت‌های اسلامی با بی‌اعتنایی به گنجینه ارزشمند خویش، دچار عقب‌ماندگی شدند.[5] ایشان تصریح دارد که تأثیرگذاری اسلام بر جهان غرب، مطلبی است که مورد اعتراف روشنفکران اروپایی نیز واقع شده است.[6] علامه، به مسأله حقوق زن اشاره کرده و تأکید می‌کند که اسلام، بسی پیش از غرب، آزادی زن را تضمین کرده است و غرب، بعد از مدت‌ها تلاش کرد از اسلام تقلید کند هرچند در این تقلید ناشیانه عمل کرد.[7] 3⃣ ناکارآمدی تمدن غرب در اداره انسان؛ از نظر ایشان، بر خلاف آن چه روشنفکران غرب‌زده می‌پندارند که تمدن غرب الگوی ایده‌آل بشریت در پیشرفت و سعادت است[8] غرب، در تأمین سعادت بشر، ناموفق عمل کرده است و صرف قدرت ظاهری و یا پیشرفت مادی، از نظر اسلام، سعادت به حساب نمی‌آید بلکه سعادت آن است که بعد جسمانی و روحانی بشر را تحت تأثیر قرار دهد.[9] تمدن غرب، در اجرای نیز ناکام بوده است و با نادیده گرفتن مفسده ربا و مصلحت انفاق، پایه‌های عدالت را لرزان ساخته است.[10] آنچه غرب، به ارمغان آورده است تنها یک تمدن با محوریت لذت مادی است.[11] همین امر سبب شده است که غرب، موفق به حفظ اخلاق نیز نشود.[12] 4⃣ شعارهای دروغین تمدن غرب؛ می‌توان گفت اوج غرب ستیزی علامه طباطبایی در جایی است که مظالم تمدن غرب را بر می شمرد؛ او تمدن غرب را، بخاطر شعارهای خوش خط و خال ولی دروغینی همچون آزادی، مالکیت، استقلال، حفظ منافع مشترک و ... مورد مذمت قرار می‌دهد.[13] و تصریح می‌کند که تمدن غرب، نه تنها به این شعارها عمل نکرد بلکه با استثمار ملت‌ها، شیوه‌ای از بردگی مدرن را بنیان نهاده است. ایشان، وحشی‌گری‌های غرب در جنگ جهانی دوم، اشغال ایران، مظالم فرانسه و انگلیس و آمریکا و اروپای شرقی را به عنوان نمونه‌های باقی‌ماندن رسم برده داری در بین غربی‌ها متذکر می‌شود.[14] و حتی تأکید می‌کند که آفریقا و آسیا قربانی طمع و غارت غربی‌ها گشته‌اند.[15] 📌 ادامه در فرسته‌ی بعد👇🏻 @Tanbiholomah
❇️ علامه طباطبایی و رویکرد تهاجمی در برابر تمدن غرب(۲) 🖋 حمزه شیخ‌تبار 5⃣ نقد غرب‌زدگی؛ از دیدگاه علامه طباطبایی، یکی از جرائم تمدن غرب آن است که انسان غربی را به عنوان انسان ایده آل به جهان معرفی کرد و به تمامی جوامع، این گونه القاء کرد که ایده‌آل‌ترین شرایط برای جوامع آن است که از هر جهت، به شکل اروپایی‌ها درآیند.[16] از قضا، ایشان اضافه می‌کند که جهان اسلام نیز در سده‌های اخیر، دچار این غرب‌زدگی شده است و هرگاه جهان اسلام دچار انحطاط شده است بخاطر همین تقلید کورکورانه از غرب بوده است.[17] 📚 منابع: [1]المیزان، ج1،ص47 [2]المیزان، ج1، ص210 [3]المیزان، ج1،ص 422 [4]المیزان، ج1، ص423 [5]المیزان، ج2، ص151 [6]المیزان، ج4، ص100 [7]المیزان،ج2، ص276 [8]المیزان، ج4، ص98 [9] المیزان، ج4، ص 104 [10]المیزان، ج2، ص 384 [11]المیزان، ج13، ص87 [12]المیزان، ج4، ص111 [13]المیزان، ج4، ص107 [14]المیزان، ج6، ص 355 [15]بررسی های اسلامی، ج2، ص307 [16]بررسی های اسلامی، ج1، ص122 و 278 [17]شیعه، مصاحبات کربن با علامه، ص209 @Tanbiholomah
🌀 راهپیمایی مردم مؤمن و انقلابی قم در حمایت از کودکان مظلوم و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی 🕰 زمان: روز شنبه ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ 🗺 تجمع اولیه: ساعت ۱۵ در میدان فلسطین (جنب مصلی قدس) 🛣 مسیر راهپیمایی: میدان جانبازان - خیابان شهداء - خیابان ارم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) 🇵🇸🇮🇷 برنامه پایانی و اجتماع پرشور مردم قم: صحن امام رضا علیه السلام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🌐 شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم @Tanbiholomah
nf00233984-1.mp3
24.54M
❇️ فقه سنتی یا سکولار؟! 🎙 مناظره دکتر فیرحی و استاد میرباقری 📌 تنبیه‌الأمة: نسخه‌ای که برخی برای ورود دین به عرصه‌های مختلف علوم انسانی ارائه می‌دهند، تقلیل دخالت دین در حد ارائه چند حکم شرعی فرعی است. استدلال آنها این است که اساسا همه مسائل این عرصه‌ها غیر از احکام شرعی مذکور، هستند و حل آنها به عرف واگذار شده است. این افراد در حالی از مدعای خود با عنوان روش فقهی سنتیِ مورد پذیرش بزرگان یاد می‌کنند که بر هر کس که آشنایی اندکی با حوزه‌های مختلف علوم انسانی از سیاست و اقتصاد تا آموزش و تربیت داشته باشد پوشیده نیست آنچه در دنیا توسط متخصصین ساحت‌های مختلف علوم انسانی تجویز می‌شود ابتناء غیر قابل انکاری بر باورهای هستی شناختی و جهانی بینی صاحبان دیدگاه، ارزش‌های مورد قبول آنها، فهمشان از انسان و مواردی از این قبیل دارد. یعنی آنچه این عده از آن به عنوان عرف یاد می‌کنند، در حقیقت تجویزهای برآمده از علوم انسانی غربی است که در بستر جهان بینی مورد پذیرش آنها شکل گرفته است. لذا وقتی مبانی این تجویزها را به قرآن و روایات عرضه می‌کنیم مخالفت آن مبانی با جهان بینی قرآنی روشن می‌شود؛ حقائقی که قرآن از هستی و واقعیت‌های آن روشن می‌کند، هدفها و مسیرهایی که ترسیم می‌کند و همچنین ارزش‌های والایی که به آنها هدایت می‌کند بر خلاف مبانی این تجویزها است. استاد میرباقری در ضمن مناظره‌ای که با دکتر فیرحی داشته‌اند، به تبیین این مسئله مهم و همچنین بیگانگی روش اصیل فقهی با روشی که نتیجه‌اش تأیید فقهی درست کردن برای مبانی سکولار است، پرداخته‌اند. @Tanbiholomah
❇️ سؤالات دانشمندان ایرانی مقیم نیویورک از علامه طباطبایی 🔸 «کتاب بررسی‌های اسلامی، ج ۲، ص۲۸۸»: در سال ۱۳۸۳ هجری قمری چند نفر از دانشمندان ایرانی مقیم نیویورک آمریکا پرسش‌های گوناگونی در زمینه‌های مختلف اسلامی از علامه طباطبائی نموده بود که معظم له پاسخ همه آنها را نوشته و یک جا به آنها فرستادند. 🔰 مرحوم استاد سید هادی خسروشاهی، در مقدمه کتاب، توضیح می‌دهد که این مطالب چگونه به دست ایشان رسیده و بااجازه مرحوم علامه منتشر گردیده است. 🔺 بسیاری از نکات جذاب و عمیقی که مرحوم علامه در این نوشته مرقوم فرمودند در جای‌جای کتب ایشان خصوصا تفسیر المیزان تبیین شده است که توصیه می‌شود علاقمندان به آنها مراجعه کنند. 🔻 بخشی از سوالات بدین شرح است: ❓آیا زن و مرد در قانون اسلام مساوی هستند؟ آیا زن می‌تواند در سیاست و کارهای مملکتی دخالت کند و با مرد مساوی باشد؟ ❓چرا ارث به زن کمتر از مرد می رسد؟ ❓چرا حق طلاق در اختیار مرد است؟ ❓آیا زن می‌تواند در امور اقتصادی و مالی مستقل باشد؟ ❓چرا مرد می‌تواند چند زن اختیار کند؟ ❓اسلام درباره ازدواج و تشکیل فامیل چه نظر دارد؟ ❓اسلام درباره عشق و روابط جنسی بین زن و مرد چه نظری دارد؟ ❓نظرتان درمورد «دولت مترقی اسرائیل!!» چیست؟ ❓به طور کلی آیا معتقدید که قوانین اسلامی قابل تغییر و تبدیل است یا نه؟ در این تغییرات معتقدید سران دینی باید پیش‌قدم شوند یا این که وقتی تغییرات پدید آمد با آن سازش کنند؟ ❓آیا شخصاً به تمام این قوانین و عادت‌های اسلامی بدون سؤال و جواب معتقدید؟ 📌 فایل پاسخ‌های علامه در فرسته‌ی بعد ⬇️ @Tanbiholomah
سوالات از علامه طباطبایی.docx
57.9K
❇️ سؤالات دانشمندان ایرانی مقیم نیویورک از علامه طباطبایی ❓آیا قبول دارید که دین اسلام نتوانسته است گذشت زمان را درک کند و دین باید مطابق خواست زمان و مکان باشد؟ ❓قبول دارید که حضرت علی گفته است: فرزندانتان را برای آینده بار آورید؟ در این صورت این نشان این نیست که قوانین اسلامی مطابق خواست زمان و مکان باید تغییر کند؟ ❓آیا فکر نمی‌کنید گناهِ پشت کردن جوانان تحصیل کرده مسلمان به دین، به گردن قوانین عقب افتاده‌ای است که نمی‌تواند با دنیای صنعت و علم امروزی وفق دهد؟ ❓غربی‌ها معتقدند که اسلام دینی است که فقط برای مردم ساده و زارع و صحرانشین و آنها که با تمدن ماشینی امروز جلو نرفته‌اند می‌باشد و می‌بینیم که حتی یکی از کشورهای مسلمان جزو کشورهای مترقّی پیشرفته نیست و اسلام در کشورهای ماشینی و متمدن اصلًا پیشرفت نکرده است. دلیلش چیست؟ آیا فکر می‌کنید قوانین اسلامی را می‌توان طوری تغییر داد یا ترجمه کرد که قابل قبول برای افراد تحصیل‌کرده باشد و با علم وفق دهد؟ ❓حضرت علی علیه السلام گفته است مسلمان نباشید به خاطر پدر و مادرتان، بلکه به خاطر این که خودتان به آن ایمان پیدا کنید و قبول کنید هرچه را که می‌توانید با عقلتان قبول کنید. در این صورت فکر نمی‌کنید هر مسلمان آزادی این حق را دارد که هر کدام از قوانین اسلامی را خواست قبول کند و بقیه را که نمی‌تواند با عقل قبول کند به کنار بگذارد؟ ❓آیا فکر نمی‌کنید این نشان این است که هر بشری آزادی دارد که هر دینی را که خواست قبول کند و فرد مسلمان باید همه ادیان را محترم شمارد؟ @Tanbiholomah