❇️ انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر طاغوت(٣)
🖋 محمدصادق احمدی
📝 بخش سوم: سازش یا مبارزه با طاغوت؟
1⃣ نتیجهی سازش با طاغوت
بر خلاف آنچه عدهای مطرح میکنند سازش با طاغوت باعث آرامگرفتن نزاع و دستبرداشتن او از سلطهگری و زیادهخواهی نمیشود. خاصیت او طغیانگری و سرکشی است و تا هویت ایمانی و قبول حاکمیت خدا را در جامعه اسلامی ریشهکن نکند دستبردار نیست.
و این درسی است که قرآن به ما آموخته است:
💠 يأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ عَدُوِّى وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ كَفَرُواْ بِمَا جَاءَكُم مِّنَ الْحَقّ يخُرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُواْ بِاللَّهِ رَبِّكُمْ إِن كُنتُمْ خَرَجْتُمْ جِهَادًا فىِ سَبِيلىِ وَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتىِ تُسِرُّونَ إِلَيهْم بِالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَيْتُمْ وَ مَا أَعْلَنتُمْ وَ مَن يَفْعَلْهُ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ إِن يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُواْ لَكُمْ أَعْدَاءً وَ يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيهَمْ وَ أَلْسِنَتهَم بِالسُّوءِ وَ وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ
اى اهل ايمان! دشمنان من و دشمنان خودتان را دوستان خود مگيريد، شما با آنان اظهار دوستى مىكنيد، در حالى كه آنان به طور يقين به آنچه از حق براى شما آمده كافرند، و پيامبر و شما را به خاطر ايمانتان به خدا كه پروردگار شماست بيرون مىكنند، اگر براى جهاد در راه من و طلب خشنوديم بيرون آمدهايد مخفيانه به آنان پيام مىدهيد كه دوستشان داريد؟ در حالى كه من به آنچه پنهان مىداشتيد و آنچه آشكار كرديد داناترم، و هركس از شما با دشمنان من رابطهی دوستى برقرار كند، مسلماً از راه راست منحرف شده است. اگر بر شما چيره شوند، دشمنانتان خواهند بود، و دستهايشان را و زبانهايشان را به بر ضد شما مىگشايند، و آرزو دارند كه اى كاش شما هم كافر شويد.(ممتحنه: ۱ و ۲)
💠 یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کفَرُوا یرُدُّوکمْ عَلی أَعْقابِکمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ
اى اهل ايمان! اگر از كافران فرمان بريد، شما را به گذشتگانتان بازمىگردانند، در نتيجه زيانكار خواهيد شد.(آلعمران: ۱۴۹)
2⃣ ائمه و مبارزه با طاغوت
🔻 گاه این تصور ترویج میشود که ائمه علیهم السلام در زمانی که قدرت مبارزه نظامی با طاغوت را نداشتند مسیر سازش و حتی دلسوزی نسبت به حاکمان غاصب را در پیش گرفتند و به غلط روش تقیهایِ ائمه اینگونه تفسیر میشود.
🔻 هرچند سخنگفتن در رد این مدعا مجال واسعی میطلبد که در این نوشتار نمیگنجد ولی در این مختصر به همین بسنده میکنیم که تقیه به معنای تعطیلی مبارزه با طاغوت نیست؛ بلکه به معنای تغییر روش مبارزه بر اساس اقتضائات زمان هر امام است.
✅ بهترین شاهد بر صدق این مدعا نیز تصمیم حذف و به شهادترساندن همه یازده امام معصوم علیهم السلام توسط طواغیت زمان خودشان میباشد؛ چراکه اگر ایشان سازشکارانی گوشهنشین یا دلسوز برای حکام جور بودند، دیگر چه نیاز به ترس و حذفشان بود؟
📌 ادامه دارد...
#انقلاب_اسلامی
#مقاومت_در_برابر_استکبار
#طاغوت_زمان
#دینداری_جامع
@Tanbiholomah
❇️ انقلاب اسلامی و مقاومت در برابر طاغوت(۴)
🖋 محمدصادق احمدی
📝 بخش چهارم و پایانی: جمهوری اسلامی و سیاست دینیِ طاغوتستیزی
1⃣ جمهوری اسلامی و کفر به طاغوت
🔺 ایران بعد از انقلاب اسلامی به درستی در مسیر کفر به طاغوت، قدم گذاشت و در مقابل سلطهجویی و زیادهخواهی استکبار جهانی ایستادگی کرد.
🔻 روشن است امروز غرب و علی الخصوص آمریکا مصداق بارز طاغوت هستند؛ چراکه شیوهی آنها سرکشی در مقابل دین و حاکمیت خدا و همچنین استثمار ملتها و دولتهاست.
سلطهی ناروایی که گاه به شکل غارت منابع کشورها بروز میکند؛ گاهی در قالب مظلومکشی و اخراج مردم از سرزمینشان نمایان میگردد و تمام تلاشش را برای شبیخون فرهنگی در میان ملتها و دولتها و رواج بیدینی و بیحیایی و حتی همجنسگرایی به کار میگیرد.
🔹 امروز انقلاب اسلامی اگر در مقابل غرب و آمریکا مقاومت نکند دیری نمیپاید که تمام هویت و هستی خودش را خواهد باخت. زیادهخواهی استکبار جهانی تمامی ندارد و سازش نیز مانعی بر سر راه آن نخواهد شد.
این مدعا که از معارف دینی دلیل آن ذکر شد مؤیّد به تجربهی کشورهای مختلف از جمله لیبی و کره شمالی و مصر و همچنین تجربه کشور خودمان ایران نیز میباشد؛ زیرا هرجا در مقابل زیادهخواهیها کوتاه آمدیم نه تنها دشمنیها کم نشد بلکه باعث شد امتیازات نقد را در مقابل وعدههای پوچ و نسیه، واگذار کنیم.
2⃣ مردم و مقاومت
🔹 آنچه مردم متدین و قهرمان ایران در طول چهل و اندی سال پس از انقلاب نشان دادهاند تجلی ایستادگی مقابل زورگوییها و سلطهجوییهای بیپایان دشمنان است. هرچند مردم به حق از کمبودها و کمکاریها دلخورند و با تنبلی و بیعرضگی و فساد برخی مسؤولان مشکل دارند؛
♨️ اما در واقع نارضایتی امروز مردم که شاید از ابتدای انقلاب هیچگاه شاهد آن نبودهایم اتفاقا از کسانی است که حتی حلشدن مشکل آب شرب را در گرو کوتاهآمدن از مبانی ارزشمند انقلاب و پریدن در آغوش غرب میدانستند.
نارضایتی مردم از مدیران ناتوانی است که بسیاری از اوقات در اتاقهای دربسته برای حل مشکلات مردم مسیر حرفدرمانی را در پیش گرفتند و به دستاوردهای تقریبا هیچ در ارتباط با غرب افتخار کردند.
✅ مردم اگر مخالف مبارزه با استکبار و صهیونیست و مقاومت در مقابل زورگویی و تجاوز آنها بودند، در اوج مشکلات معیشتی با جمعیت میلیونی بینظیر پای تابوت حاج قاسم عزیز خروش و خشم مقدس خود را علیه طاغوت زمان فریاد نمیکردند.
آیا غیر از این است که حاج قاسم نماد مبارزه انقلاب اسلامی با صهیونیست و استکبار جهانی بود؟
#انقلاب_اسلامی
#مقاومت_در_برابر_استکبار
#طاغوت_زمان
#دینداری_جامع
@Tanbiholomah
❇️ سلام فرمانده و نظم نوین جهانی
🖋 صالح رحمتی
♨️ اینک این سرود، با همان شکل اجرایی که دارد و از کودکان دهه نودی استفاده میکند و یک آهنگ مشترک و شعر واحد را بر سر زبانها جاری میسازد، بدون هیچگونه پشتیبانی حاکمیتی وارد سایر سرزمینها گشته و آرایش جدیدی به آنها میدهد.
این همان «نظم نوین جهانی» است. نظمی بر محور سلام به فرمانده. سلامی که از بستر انقلاب اسلامی ایران برخاست و عالمگیر شد.
📌 متن کامل یادداشت در پست بعد👇🏻
#سلام_فرمانده
@Tanbiholomah
❇️ سلام فرمانده و نظم نوین جهانی
🖋 صالح رحمتی
🔸 انقلاب اسلامی ایران، از آغاز داعی بر ایجاد یک نظم نوین جهانی بر محور کلمه توحید داشت. این نظم نوین، در برابر نظمی که بنیادهای اومانیستی غربی در حال پیگیری طرح آن بودند قرار میگرفت، فلذا از بنیان و اساس با آنها درگیرشده و به مقابله برخاست.
🔹 بسیاری، در طول سالیان انقلاب اسلامی، به دلیل وجود برخی مشکلات و فقدان قدرت تحلیل، نسبت به این ایده و آرمان ناامید گشته و از برخی مواضع خویش عدول کردند. غافل از آنکه، همانطور که انقلاب اسلامی ایران، پدیدهای الهی است، هدایت و سرپرستی آن، در قاب معادلات بشری نمیگنجد و امکان تحلیل آن از دریچه تنگ و عقیم علوم مادی انسانی، فراهم نیست.
🔹 حال، اگر از این آسیبشناسی تحلیل بگذریم، شاید بتوان به نمونههایی اشاره نمود که هیچ انسان آزادهای را یارای انکار و مکابره در آن موارد نبوده و هیچ دانشی از علوم انسانی را نیز قدرت ژرفاندیشی در اعماق آنها را فراهم نیست.
یکی از آن نمونهها همین سرود «سلام فرمانده» است.
❓آیا میتوان این سرود را در معیارهای موسیقایی قرار داده و جاذبیت گسترده آن را از دریچه شعر و آهنگ تحلیل نمود؟
و آیا میتوان این سرود را از بستر شکلگیری آن یعنی «نظام مقدس اسلامی ایران» فارغ نموده و جدای از آن بستر، تحلیل نمود؟
سرود سلام فرمانده برخاسته از عمق فطرت توحیدی است که در حرکت تاریخی انقلاب اسلامی ایران بر سر دست گرفته شده و فریاد آن سر داده شد.
♨️ اینک این سرود، با همان شکل اجرایی که دارد و از کودکان دهه نودی استفاده میکند و یک آهنگ مشترک و شعر واحد را بر سر زبانها جاری میسازد، بدون هیچگونه پشتیبانی حاکمیتی وارد سایر سرزمینها گشته و آرایش جدیدی به آنها میدهد.
این همان «نظم نوین جهانی» است. نظمی بر محور سلام به فرمانده. سلامی که از بستر انقلاب اسلامی ایران برخاست و عالمگیر شد.
✅ هنوز مانده تا نسخه انگلیسی آن وارد قلمرو اروپا شود و نظم آنها را برهم ریخته و نظم نوین را برایشان معنادار سازد.
#سلام_فرمانده
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ با وجود نیاز فقرا، هزینهکردن برای زیارت چه توجیهی دارد؟
🎥 شهید مطهری
#فلسفه_زیارت
#فلسفه_حج
@Tanbiholomah
🔘آمریکا و متحدانش بهائمند!
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔻آیا اوضاع اینها (آمریکا و متحدانش) نشان نمیدهد که بهایمند(مثل حیوانات هستند)؟! وگرنه [آیا] انسان چنین کاری میکند؟
🔸بنابراین، ما نباید تابع آنها باشیم و نباید بر اساس خواستهی آنها عمل کنیم، و نباید آنها را دوست داشته باشیم و نباید با آنها همپیمان شویم.
🔹 مگر همین آمریکا نبود که با داخلهی خود جنگید؟! ولی ما در مدح و ثنای اینها زیارتنامه درست میکنیم که به کرهی ماه رفتهاند، فرشتهاند و… .
📚 در محضر بهجت ج٣، ص٢٢٢
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
@Tanbiholomah
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان جالب توجه از شهید چمران.
هدیه به روح مطهرش در سالگرد شهادتش صلواتی بفرستیم.
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی رحمة الله علیه : مثل چمران بمیرید...
@Tanbiholomah
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریه ها (۳)
🖋 محمدحسین رضازاده
🔸 در ادامه شمارههای پیشین (اینجا و اینجا) به این پرسش پاسخ میدهیم که بر فرض که در شرائط پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اساس اسلام در معرض خطر واقع شده بود، چه دلیلی وجود دارد که تنها راه دفاع از اسلام، مبارزه سیاسی و تشکیل حکومت باشد؟
بلکه در این شرائط میتوان از طریق نشر معارف و احکام دین و تشکیل جمعیتهای متدین از زوال دین جلوگیری کرد همانگونه که ائمه اطهار (ع) نیز همین کار را کردند و سراغ تشکیل حکومت نرفتهاند.
در پاسخ به این پرسش نکاتی را به اختصار بیان میکنیم:
🔹 چگونگی «دفاع» وابسته به دو عامل اساسی است که اگر به آنها توجه نشود موجب میشود تا با تشخیص نادرست، فرصتها و ظرفیتها را از دست بدهیم و نتیجه مطلوبی هم حاصل نشود.
1⃣ توجه به «تناسب تهاجم و دفاع» است. در شرائطی که فرهنگ مهاجمی مانند تمدن غرب بیمهابا میتازد و دولتهای متخاصمی مانند آمریکا، انگلیس و اسرائیل با جدیت تمام علیه کشورهای اسلامی تهاجم سخت و نرم دارند، حکام ممالک اسلامی در اثر بی دینی و بی لیاقتی در صدد دینزدایی از جوامع اسلامی هستند، تدین عمومی مردم هر روز کمرنگتر میشود و بر مظاهر بیدینی و وابستگی فرهنگی و اجتماعی افزوده میشود و در مقابل، حوزههای علمیه را از درون و بیرون تضعیف کردهاند بطوری که قدرت مقابله را از دست حوزههای علمیه گرفتهاند، به نظر واضح است که راهاندازی چند نشریه و مدرسه یا برگزاری چند مراسم در نیمه شعبان و مانند آن نمیتواند پاسخگوی این حجم از تهاجم علیه دین باشد.
🔻 چنانکه در دوره پهلوی دوم برغم برخی آزادیهای مذهبی، حکومت با قدرت حاکمیتی خود با تعطیل کردن برخی مدارس مذهبی، اخذ تعهد از منبریها نسبت به محتوای منبر و ممنوع المنبر کردن آنها مانع بسیاری از فعالیتهای مذهبی میشد.
از طرف دیگر فساد در مراکز آموزشی و هنری رسمی به حدی شد که در دانشگاه هنر، دختر و پسر دانشجوی عریان را بعنوان مدل برای نقاشی جلوی کلاس قرار میدادند، در جشن هنر شیراز نمایشهای فاسدی را اجرا کردند که حتی تعجب سفیر انگلیس را برانگیخت.
فساد در سینما به جایی رسید که حتی امروز هم «فیلم فارسی» اسم رمز فحشاست.
در تصویبنامه انجمنهای ایالتی و ولایتی شرط اسلام از انتخابشوندگان و لزوم سوگند به قرآن حذف شد، سالهای متمادی بهائیان یا نزدیکان به این فرقه ضاله زمام امورات کشور را در اختیار داشتند.
هیچ نظارت شرعیای بر تصویب قوانین مجلس وجود نداشت و از سوی حکومت نیز اهتمامی به رعایت موازین شرعی نبود و لذا احکام شرعی یکی پس از دیگری به فراموشی سپرده میشد. و دهها نمونه از این دست که تیشه به ریشه دین میزد.
🔻 دقت کنید! اینگونه نیست که هر حرکت استشهادی یا مبارزه سخت، تأثیر مثبتی در جهت دفاع از دین داشته باشد بلکه باید «حجم و عمق تهاجم» و «میزان تأثیر حرکت دفاعی» را با هم در نظر گرفت.
2⃣ توجه به «قدرت بر انحاء گوناگون دفاع» است. آری! در جایی که قدرت مقابلهٔ سخت وجود نداشته باشد و یا مقابله سخت تأثیری در دفاع از اسلام نداشته باشد و راه منحصر باشد به مثلاً بیان احکام و معارف دین، همین اندازه واجب میشود.
اما اگر مبارزه سخت با حکومت جائر سبب حفظ اسلام میشود ولو اینکه منجر به شهادت و یا اسارت و مانند آن بشود و یا بالاتر از آن بتوان با بسیجکردن قدرت عمومی مردم بساط حکومت جائر را برچید و حکومت اسلامی را تأسیس نمود تا از طریق آن بتوان از اندراس دین جلوگیری کرد این سطح از دفاع واجب خواهد بود و نمیتوان به مراحل پایین تر اکتفا نمود.
پیروزی انقلاب اسلامی و اقبال عمومی مردم خود، بهترین دلیل بر این است که قدرت بر این مرتبه از دفاع وجود داشته است و لذا حرکت برای انقلاب و در ادامه آن تشکیل حکومت اسلامی عمل به وظیفه واجب بوده است.
✅ با دقت در آنچه گفته شد میتوان تحلیل درستی از دوران حضور معصومین داشت.
دورانی که گاه به خانهنشینی و اکتفا به مشورتهای موردی گذشت و گاهی به در دست گرفتن زمام حکومت و گاهی مهیا شدن جهت جنگ با طاغوت و درپیِ «تنها ماندن در میدان» نرمش قهرمانانه. زمانی با دعوت و اقبال مردم، حرکت به سوی تشکیل حکومت آغاز میشود ولی پس از «تنها ماندن در میدان» این بار سخن از نرمش نیست و تنها در میدان میماند و جوشش خونش اسلام را حفظ میکند و دوران دیگری که به بسترسازی جهت تشکیل حکومت در دوران امام صادق(ع) میگذرد ولی باز به جهت عدم همراهی مردم و قِلّت ناصر شکل نمیگیرد و دورانی که تنها راه حفظ شیعه ایجاد شبکه وکالت است و آمادهسازی شیعیان برای دوران غیبت.
🔹 بنابراین میتوان فهمید که چرا شخصیت جناب زید و جناب حسین بن علی شهید فخ مورد مدح ائمه(ع) قرار میگیرند ولی خود امامان شیعه بعد از حادثه عاشورا مسیر قیام و شهادت در میدان را برنگزیدند.
https://eitaa.com/Tanbiholomah/55
@Tanbiholomah
🌀 متفکر نظام امامت و امت
📝 چهره انقلابی و اسلامی شهید بهشتی
🔸 شهیدبهشتی، متفکر بزرگ انقلاب اسلامی، از آن دسته اندیشمندانی است که برخی از جریانات با سوگیری خاصی، بخشی از اندیشهاش را برگزیده و چهرهای غیرکامل از او ارائه میدهند.
در این پروژه تحریف، سعی بر آن است که تصویری حقوق بشریِ صرف از او ارائه شود که همه مفاهیم اصیل اسلامی و انقلابی را به پای «حقوق ملت» میریزد. و این تصویر، جفایی بزرگ در حق آن بزرگمرد انقلاب اسلامی ایران است.
🔹 در این متن تلاش میشود، با نقل بخشی از سخنرانی ایشان که در تاریخ ۹ آذر ۱۳۵۸ در حسینیه ارشاد به مناسبت رأی به قانون اساسی برگزار شده بود، تصویری کامل از نظام فکری آن اندیشمند مجاهد ارائه گردد:
«نام نظام سیاسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیست؟ اسم آن را چه نوع نظامی بگذاریم؟ در این نوعبندیها و ردهبندیها، مقولات سیاسی دنیا کداماند؟
حقیقت این است که برداشت تشیع راستین از اسلام مناسبترین نام را برای این نظام قبلاً پیشبینی کرده است. میتوانید با این اشارهای که کردم خودتان بگویید تشیع راستین برای نظام سیاسی اسلام چه عنوان گویایی را انتخاب کرده است؟ "نظام امت و امامت."
نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی، نظام امت و امامت است و حق این است که با هیچ یک از این عناوینی که در کتابهای حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبیق نیست.
اتفاقاً یک بار انقلابیون ایران این تجربه را کردند و پای چشمشان خورد. برای رهایی از استبداد، انقلاب کردند. بعد گفتند حالا میدانید چه جایش بگذارید؟ "مشروطه"
چون این عنوانی که برای نظام جدید انتخاب شده بود عاریهای بود و مربوط به فرهنگ اسلام نبود، حتی آن تأثیری را که در صاحبان اصلی این فکر عاریتی میتوانست داشته باشد برای ما نداشت. خاصیت چیز عاریتی همین است.
به همین دلیل، ما فکر میکنیم عنوان نظام ما باید نظام امت و امامت باشد. منتها، در اثنای انقلاب، چون این عنوان هنوز برای توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول "حکومت اسلامی" انتخاب شد که بسیار هم خوب و گویا بود و سپس وقتی معلوم شد این نظام حکومتی رئیس جمهور هم دارد، آن وقت گفته شد: "جمهوری اسلامی"
ولی نام راستین و کامل این نظام، نظام امامت و امت است. در رأس این نظام، اصول عقیدتی و عملی اسلام براساس کتاب و سنت است. همه چیز باید از این قله سرازیر شود.
برطبق این اصول عقیدتی و عملی، حاملان مسئولیت و صاحبان اصلی حق در این ایدئولوژی، در این نظام عقیده و عمل، "ناس" و مردماند.
براساس کتاب و سنت، تمام نظر مکتب به عامه مردم است و در میان عامه مردم آنها که بر محور این مکتب جمع میشوند و شکل میگیرند از تقدم و اولویت خاص برخوردارند. آنها میشوند "امت."
امت غیر از ناس است. اسلام در خدمت همهی ناس است؛ صلاح همه را میخواهد نه فقط صلاح مسلمانان را.
نظام اسلامی به سعادت کل بشر میاندیشد. ولی در میان ناس و کل بشر، آنها که برپایه اعتقاد به اسلام و التزام به اسلام یک مجموعه به وجود میآورند میشوند "امت".
امت، از نظر ایدئولوژی اسلامی و مبانی عقیده و عمل اسلام، حتماً نیاز دارد به "امامت".»
📗 مبانی نظری قانون اساسی، ص ۱۵
#شهید_بهشتی
#امت_و_امامت
#انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/Tanbiholomah/56
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید بهشتی،
بیان وظیفه تک تک مردم نسبت به نظارت بر دولت و نهادهای حاکمیت، و حضور آگاهانه در اداره جامعه
#امر_به_معروف
#نظارت_همگانی
#شهید_بهشتی
@Tanbiholomah
❇️ ضرورت انقلاب اسلامی از دیدگاه آیت الله خوئی
📝 جلوگیری از اندراس دین در ایران
🔸 حجت الاسلام ربانی بیرجندی در کتاب شرف صحبت جانان، ص ۵۵ به نقل از استاد رجبعلی رضازاده آوردهاند:
🔹 سال ۱۳۵۴ش با چند نفر دیگر به همراه آقای عبادی، امام جمعه مشهد، عازم نجف اشرف شدیم.
آقای عبادی بین راه نماز را جمع میخواند! نفهمیدم چرا نمازش را جمع میخواند.
بعد از رسیدن به نجف، یک شب بعد از درس از آقای خوئی این مسأله را سؤال کردم که اگر کسی قاچاق به کربلا و عراق بیاید در بین راه باید نمازش را تمام بخواند؟
ایشان فرمودند: «بله»
🔹 آن وقت ما فهمیدیم که آقای عبادی توجه به فتوای ایشان داشته است که اگر خوف جان یا مال یا ناموس داشته باشد، سفر معصیت هست و در سفر معصیت باید نماز تمام باشد.
❗️یکی از آقایانی که آنجا نشسته بود و مرد مسنی هم بود، فوری به آقای خوئی اعتراض کرد و گفت: آقا در زمان علمای سابق حتی در زمان ائمه علیهم السلام مردم میآمدند کربلا، خلفای وقت هم از چند نفر یکی را با قید قرعه میکشتند. مردم کشته میشدند، دستشان قطع میشد اما به کربلا میرفتند.
ائمه علیهم السلام و علما زیارت را منع نکردند، حالا شما میگویید اگر کسی خوف داشته باشد و قاچاقی بیاید، سفرش معصیت است؟
♨️ آقای خوئی فرمودند: «بله، آنجا باید آن کار میشد و حالا باید این کار بشود. آنجا اساس کربلا در خطر بود و میخواستند اسم امام حسین علیه السلام را از بین ببرند. باید مردم میآمدند، حتی اگر کسی کشته شود یا دستش قطع شود.
اما حالا این چراغ روشن شده و کسی نمیتواند اسم امام حسین علیهالسلام را از بین ببرد. حالا باید قواعد فقهی کاملا رعایت شود. در سفری که خوف جان، مال یا ناموس باشد، نماز تمام است».
✅ بعد بلافاصله ایشان به ایران گریز زدند، فرمودند:
«چون اساس اسلام در ایران در خطر است. باید مردم علیه این نظام، قیام و تظاهرات کنند؛ ولو بلغ ما بلغ و هرچه کشته شوند».
〰〰〰〰〰〰
📌 بیشتر بخوانید:
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۱)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/10
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۲)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/26
❇️ انقلاب اسلامی فراتر از نظریهها (۳)
https://eitaa.com/Tanbiholomah/55
#اندراس_دین
#فقه_حکومتی
#تشکیل_حکومت_دینی
#بازنشر
@Tanbiholomah