eitaa logo
تنبیه الأمة
2.5هزار دنبال‌کننده
163 عکس
73 ویدیو
21 فایل
تنبیه الأمة، #جهادی است در راستای #تبیین حقایق، کوششی در دفاع از حریم دین و مقابله با انحرافاتی که به نام دین رقم می‌خورد. مدیر کانال: @saleh63
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ناراحتی رهبر انقلاب از عدم ورود فضلای حوزه علمیه در مسائل روز ایران و جهان! آیت الله شب زنده‌دار: رهبری چندین بار فرمودند من به خیلی از مسائل نمی‌توانم جواب بدهم اما چرا طلاب و فضلا جواب نمی‌دهند؟ @Tanbiholomah
آیت‌الله میرباقری: جامعه ایران متدین ترین مردم تاریخ هستند؛ زیرا... @Tanbiholomah
‼️یوسف و زلیخا... ✍️ آیت الله مدنی در نطقی که در جمع خبرگان ملّت داشتند و آن هم در سال‌های اول انقلاب (حدود سال ۵۸ یا ۵۹) هشدار تکان‌دهنده‌ای به شخصیِت های مطرح و انقلابیون آن زمان دادند. ▫️شهید مدنی با اشاره به ماجرای "یوسف و زلیخا" در قرآن حکیم به آن قسمت داستان اشاره کرد که وقتی زلیخا از عیب‌گیری زنان مصر با خبر شد آنان را به ضیافتی دعوت کرد و به دست آنان کارد و ترنجی داد و در میان مهمانی به یوسف دستور داد که وارد ضیافت شود، آمدن یوسف همان و بریده شدن دست زنانی که ملامت‌گر زلیخا بودند همان! ▫️سپس آیت الله مدنی با گریه دردناک پشت تریبون ادامه دادند: آقایان! نکند در محشر و قیامت، محمدرضا (پهلوی) جلوی ما را بگیرد و بگوید دیدید شما هم وقتی به دستتان ترنج دادند دستتان را بریدید و مثل من کاخ‌نشین و طاغوتی شدید! 🗓 به‌مناسبت بیستم شهریور، سالروز شهادت شهيد محراب، آيت‌الله مدنی @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️اما ما با مردم تعامل نکردیم و..... شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: ⁉️چرا حوزه ای که در این شهر صدها سال زیسته است، حالا کارش در همین شهری که سال ها در آن بوده است، به این بدبختی کشیده است؟! و کار به جایی رسیده است که امروز فرزندان همین شهر یا حداقل برخی از فرزندان این شهر، دشمن و کینه توز و بدخواه و در کمین نشسته این حوزه هستند. آیا به نظر شما این مسئله پیش از آنکه گناه آن ها باشد، گناه ما نیست؟ آیا مسئولیت این اتفاق پیش از آنکه به عهده آنها باشد، به عهده ما نیست؟ چون این ما بودیم که با آن ها تعامل نکریم، ما تا به حال با اجداد آنها در تعامل بودیم، نه خود آنها! ... ✅اگر هر یک از اهل علم به جای اینکه روز جمعه به کوفه برود و از صبح تا شب به شنا بپردازد، به جای آن که وقتش را به مشاعره بگذراند، به جای آن که وقتش را صرف هزاران هزار کار بیهوده بکند، به جای این کارها، اگر هزار طلبه، هریک برای تنها پنج نفر از اهالی نجف یک مجلس تبلیغی تشکیل می دادند، الان ما یک پایگاه مردمی پنج هزار نفری داشتیم، مردم شهرمان احساس می کردند که ما با آنها تعامل می کنیم، به فکرشان هستیم، سودی به حالشان داریم... ❌اما ما با مردم تعامل نکردیم و طبیعی است که چون ما کاری به کار آنها نداشته ایم، آنها هم کاری به کار ما نداشته باشند. 📚بارقه ها ص500 @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام خمینی (قدس الله سره): ما گفتیم مکرر، اسرائیل به همه دول اسلامی متعرض خواهد شد.... @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی): قرآن کریم این عقب نشینی را موجب خشم الهی میداند... ♨️ پیش از آنکه دیر شود، هرکسی به تکلیف خود اقدام کند. نیروهای وسط میدان نیاز به عقبه پشتیبان دارند؛ عقبه‌ای که افکار عمومی را هدایت کند و قلب‌ها را تقویت نماید. @Tanbiholomah
Osul.mp3
2.72M
بیانات استاد قائنی در ابتدای درس خارج اصول نسبت به جنایات دشمن صهیونیستی در لبنان 🔹 لزوم وجود حکومت اسلامی برای حفظ کیان مسلمین @Tanbiholomah
انا لله و انا الیه راجعون
بیانیه دفتر آیت الله العظمی سیستانی دام ظله الوارف به مناسبت شهادت جانسوز سید مقاومت بسم الله الرحمن الرحيم (مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا). تلقّينا ببالغ الأسى والأسف نبأ استشهاد العلامة حجة الإسلام والمسلمين السيد حسن نصر الله وكوكبة من إخوانه في المقاومة اللبنانية الشريفة وعشرات المدنيين الأبرياء في المجزرة المفجعة التي اقترفها جيش العدو الإسرائيلي في ضاحية بيروت العزيزة. لقد كان الشهيد الكبير انموذجاً قيادياً قلّ نظيره في العقود الأخيرة، وقد قام بدور مميز في الانتصار على الاحتلال الإسرائيلي بتحرير الأراضي اللبنانية، وساند العراقيين بكل ما تيسر له في تحرير بلادهم من الإرهابيين الدواعش، كما اتخذ مواقف عظيمة في نصرة الشعب الفلسطيني المظلوم حتى دفع حياته الغالية ثمناً لذلك. وإننا إذ نتقدم بأصدق التعازي وبالغ المواساة للشعب اللبناني الكريم ولسائر الشعوب المظلومة في هذا المصاب الجلل والخسارة الكبرى نتضرع الى الله العلي القدير أن يتغمد الفقيد السعيد بواسع رحمته ورضوانه ويجمعه بأوليائه محمد وآله الطاهرين في أعلى عليين، ويلهم أهله وجميع المفجوعين بفقده الصبر والسلوان. وإنا لله وإنا إليه راجعون. (24 / ربيع الأول/ 1446هـ ) الموافق (28/9/2024م) مكتب السيد السيستاني ـ النجف الأشرف https://www.sistani.org/arabic/statement/26912/
📣 ✊🏻 فراخوان‌ حضور انقلابی اساتید و طلاب 🇮🇷 اجتماع امت حزب‌الله در فرودگاه امام خمینی تهران در پاسخ به فرمان امام خامنه‌ای مبنی بر وجوب کمک به لبنان و اعلام آمادگی جهاد با رژیم صهیونیستی ⏰ ساعت ۷ امشب با خودروی شخصی عوارضی قم در صورت امکان با لباس نظامی شرکت کنید. @Tanbiholomah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزب‌الله لبنان 👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت/ ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبنده‌تر خواهد شد 📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم انا للّه و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران امت بزرگ اسلامی ✏️ مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت پاداش دهها سال جهاد فی سبیل الله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بی‌پناه ضاحیه‌ی بیروت و خانه‌های ویران‌شده و عزیزان پرپرشده‌ی آنان بود، همچنانکه دهها سال برای دفاع از مردم ستمدیده‌‌ی فلسطین و شهر و روستای غصب‌شده و خانه‌های تخریب‌شده و عزیزان قتل‌عام‌شده‌‌ی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود. ✏️ دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبهه‌ی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کم‌نظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده ساله‌ی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایه‌گذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبهه‌ی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوه‌ی الهی کوبنده‌تر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است. ✏️ سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.  ✏️ اینجانب به همسر گرامیِ سید عزیز که پیش از او فرزندش سید هادی را نیز در راه خدا داده، و به فرزندان گرامیش و به خانواده‌های شهیدان این حادثه و به یکایک افراد حزب الله و به مردم عزیز و مقامات عالیه‌ی لبنان، و به سراسر جبهه‌ی مقاومت، و به مجموع امت اسلامی، شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض میکنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام مینمایم. خداوند آنان را با اولیائش محشور فرماید.  ✏️ والسلام علی عبادالله الصالحین سید علی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۰۷/۰۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir
▪️پیام تسلیت دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در پی فاجعهٔ لبنان و شهادت دبیر کل حزب الله بسم الله الرحمن الرحیم ﴿وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ ینْقَلِبُونَ﴾ جنایت بزرگ رژیم سفاک و متجاوز، در به خاک و خون کشیدن تعداد زیادی از مردم مظلوم و بی‌پناه لبنان و به شهادت رساندن دبیر کل محترم حزب الله جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سید حسن نصرالله و جمعی از فرماندهان (رحمة الله علیهم) بسیار اسفناک است. آن شخصیت مبارز و پرتلاش سالیان زیادی از عمر خویش را در راه آزادی و مقابله با رژیم منحوس و دستگیری و حمایت از مردم مظلوم و ستمدیده گذراند. ضمن عرض تسلیت این مصیبت دردناک، از خداوند متعال مسألت داریم در ظل عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) جامعه مؤمنین را از شر اشرار و دسیسه‌های معاندین اسلام عزیز در امان بدارد و نصرت و عزت را برای مسلمین مقدر فرماید. ۲۴ ربیع الأول ۱۴۴۶ دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
جمله ماندگار شهید سید حسن نصرالله در مراسم‌ تشییع شهید عماد مغنیه (بهمن ۱۳۸۶): "ما همگی فرزندان مکتبی هستیم که پیامبران آن شهیدند، امامان آن شهیدند و رهبران آن نیز شهید هستند..." @Tanbiholomah
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹درد دلی دوستانه... 🖌 ابوالفضل ابراهیمی الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏5 ؛ ص6 لَوَدِدْتُ أَنِّي لَمْ أَرَكُمْ وَ لَمْ أَعْرِفْكُمْ مَعْرِفَةً وَ اللَّهِ جَرَّتْ نَدَماً وَ أَعْقَبَتْ ذَمّاً قَاتَلَكُمُ اللَّهُ لَقَدْ مَلَأْتُمْ قَلْبِي قَيْحاً وَ شَحَنْتُمْ صَدْرِي غَيْظاً وَ جَرَّعْتُمُونِي نُغَبَ التَّهْمَامِ أَنْفَاساً وَ أَفْسَدْتُمْ عَلَيَّ رَأْيِي بِالْعِصْيَانِ وَ الْخِذْلَانِ حَتَّى لَقَدْ قَالَتْ قُرَيْشٌ إِنَّ ابْنَ أَبِي طَالِبٍ رَجُلٌ شُجَاعٌ وَ لَكِنْ لَا عِلْمَ لَهُ بِالْحَرْبِ لِلَّهِ أَبُوهُمْ وَ هَلْ أَحَدٌ مِنْهُمْ أَشَدُّ لَهَا مِرَاساً وَ أَقْدَمُ فِيهَا مَقَاماً مِنِّي لَقَدْ نَهَضْتُ فِيهَا وَ مَا بَلَغْتُ الْعِشْرِينَ وَ هَا أَنَا قَدْ ذَرَّفْتُ عَلَى السِّتِّينَ وَ لَكِنْ لَا رَأْيَ لِمَنْ لَا يُطَاع‏ چقدر دوست داشتم كه شما را هرگز نمى‏ديدم و هرگز نمى‏شناختم! شناسايى شما- سوگند به خدا- كه جز پشيمانى حاصلى نداشت، و اندوهى غم بار سر انجام آن شد. خدا شما را بكشد كه دل من از دست شما پر خون، و سينه‏ام از خشم شما مالامال است! كاسه‏هاى غم و اندوه را، جرعه جرعه به من نوشانديد، و با نافرمانى و ذلّت پذيرى، رأى و تدبير مرا تباه كرديد، تا آنجا كه قريش در حق من گفت: «بى ترديد پسر ابى طالب مردى دلير است ولى دانش نظامى ندارد» خدا پدرشان‏ را مزد دهد، آيا يكى از آنها تجربه‏هاى جنگى سخت و دشوار مرا دارد؟ يا در پيكار توانست از من پيشى بگيرد؟ هنوز بيست سال نداشتم، كه در ميدان نبرد حاضر بودم، هم اكنون كه از شصت سال گذشته‏ام. امّا دريغ، آن كس كه فرمانش را اجرا نكنند، رأيى نخواهد داشت‏ این روزها با توجه به این شرائطی که پیش آمده برخی مومنین طوری موضع گیری می کنند و پیامهایی می گذارند که با خودم فکر می کنم اگر من هم زمان امیرالمومنین علیه السلام می بودم و آن شرائط سخت را درک می کردم احتمالا مشمول این بیانات حضرت می شدم و البته شاید زبان حال امام زمان علیه السلام در این تشتتی که در بین بعضی مومنین احساس می شود همین فرمایشات امیرالمومنین علیه السلام باشد . این همه خدای متعال در موارد متعدد نصرتش را به مومنین نشان داده است اما باز هم دلها آرام نمی شود مشکل فقط از مسئولین نیست ما هم مقصریم ایمان به وعده های الهی نداریم هر چقدر سپاه کفر متحد است و هماهنگ، مومنین متشتت هستند همانند زمان مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام . الان جامعه مومنین نیاز به تقویت روحیه دارد و الا در شرائط عادی سخنرانی و وعده و وعید کاری ندارد . اللهم اهدنا من عندک و افض علینا من فضلک و انشر علینا من رحمتک و انزل علینا من برکاتک @Tanbiholomah
رحلت امام خمینی رحمة الله - حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه.mp3
2.93M
❇️ ضرورت شکر ولایت 📝 از ولایت الله تا ولایت فقیه 🎙 بیانات مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی درباره ارتحال امام خمینی قدس سره @Tanbiholomah
🔹 خدایا شکرت... مقام معظم رهبری می فرمایند در مواجهه‌ی با پیروزی‌ها قرآن به ما درس میدهد: اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ، وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا، فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ وَ استَغفِرهُ اِنَّه کانَ تَوّابًا؛(۱) نمیگوید خوشحالی کن، مثلاً برو وسط میدان شعار بده فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک؛ [میگوید] برو تسبیح کن؛ این مربوط به تو نیست، مربوط به خدا است؛ در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار غرور نشدن، و از خدا دانستن که «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمىٰ».(۲) این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست]؛ کار خوبی را که انجام گرفته، از خودمان ندانیم، از خدا بدانیم. واقع قضیّه هم همین است.۱۳۹۷/۱۲/۲۳ بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری @Tanbiholomah
﷽ 🖌 دلنوشته ای از آیت الله سید محمد علی مدرسی یزدی الحمد لله کثیرا کثیرا دیشب خاص بود؛ دیشب آسمان فلسطین پر نور بود؛ دیشب خلایق، به آسمان فلسطین خیره شدند و رقص صواریخ و طیر ابابیل را به تماشا نشستند؛ برخی با ذوق و برخی با خوف! حمله قدری دیر شد اما پر زور شد. این حجم و این دقت فرا تر از تصور دشمن عربده کش بود. روحیه مقاومان در لبنان، غزه و در همه جا جان جدید گرفت و خنکایِ دلها را بر انگیخت. یاغیان را به حفره های زیرِ زمین کشاند و ذلت و اضطراب را بر پیشانی نحسشان نشاند! عربده کشی اسرائیلیان در گلو شکست. در تاریخ ۷۰ ساله نزاع صهیون و مسلمان گوش ها عادت به خبر بد برای مسلمانان و خبر خوش برای اسرائیلیان کرده بود، انقلاب اسلامی این زنجیره ی شوم را شکست. دیشب چه خوش خبر بود! هر بار یک رکورد تاریخی؛ تا دیروز( نوبت قبل) اسرائیل جعلی در طول هفتاد سال آن همه بهپاد و موشک عادی به خود ندیده بود ( هر چند اصابت زیاد نبود)، تا امروز این همه موشک اصابت شده ویرانگر و وحشت زا را تجربه نکرده بود! دشمن از نو محاسبات خود را مرور خواهد کرد. تکنولوژی برای حق طلبان ( در عصر حاضر) ضرورتی مضاعف دارد و صحیفه فقه آن را از عزائم فرائض می شمارد. تصور نشود قضیه پایان یافته ؛ آبشار حوادث همچنان جاری است؛ خبرها از همه نوع و گاه مهم به گوش خواهد رسید...؛ خاور میانه ی شگفتی است! خاور میانه عجیب تاریخ ساز شده! "انقلاب اسلامی" هم در نقطه کانونی آن قرار گرفته. الحمد لله کثیرا وله الشکر جزیلا @Tanbiholomah
ا ﷽ ا ❇️انتخاب (نه چندان) سخت 🖋جلال الدین احمدی 🔹در این ایام، مردم جهان، با پدیده ای مواجهند که بی رحمی و خوناشامی و قتل عام را به حد نهایت خود رسانده است. قومی که از هیچ کشتار و جنایتی حتی نسبت به نوزادان و مادران و پیران، اِباء ندارد و گویا هر چه بر تعداد کسانی که کشته افزوده می شود خوناشام تر می گردد، اسلحه می کشد و می کشد، تحقیر می کند و می ترساند و می خندد، از لرزه و دلهره کودکی که مادرش در برابرش پر پر شده، لذت می برد و برایش موشک یادگاری می فرستد، موشک سنگر شکن، بمب فسفری و بالاترین تکنولوژی های نظامی. 🔹در مقابل، جبهه ای تشکیل شده است که مقاومت و پایداری در برابر ظلم را آرمان خود قرار داده و از مال و جان و هستی خود، در راه مبارزه با ظلم و ستم جنایتکاران، مضایقه نمی کند. این جبهه، خواه در فلسطین و لبنان و خواه در یمن و عراق و ایران، به تاسی از امام حسین (علیه السلام)، شعار «هیهات منا الذله» را نصب العین خود قرار داده است و همچون کوه مستحکم، با کمترین امکانات، اما با ایمانی محکم همچون فولاد، آب دیده شده و خون شهیدانش، نه تنها تضعیفش نمی کند بلکه قدمهایش را استوار تر می نماید؛ اینان مصداق کلام الهی هستند که «اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِهِ صَفّاً کَاَنَّهُم بُنْیَانٌ مَّرْصُوصٌ؛ همانا خداوند کسانی را دوست دارد که صف بسته در راه او پیکار می‌کنند، چنان‌که گویی بنای بسیار مستحکم سُربی هستند»[سوره صف۴]. اینان محبوبهای پروردگارند که به آنها چنین بشارت داد « یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فِیها نَعِیمٌ مُقِیمٌ؛ پروردگارشان آنها را به رحمتی از ناحیۀ خود و رضایت [خویش] و باغ‌هایی از بهشت بشارت می‌دهد که در آن نعمت‌های جاودانه دارند».[1] هر انسان آزادمردی با هر دین و آیینی، در برابر عظمتشان سر تعظیم فرو می آورد و ناخود آگاه آنها را می ستاید هر چند آنها دل به وعده الهی محکم کرده اند که جانشان را می خرد و بهشتش را عوض می دهد[2] و به تعبیر آیه 74 سوره انفال مومنین واقعی اینان هستند (هم المومنون حقا) که ایمانشان را با جهاد در راه خدا، آبدیده کردند. اگر بمیرند شریفترین مرگها را برگزیده اند (اشرف القتل قتل الشهداء[3]) و اگر بمانند مایه عزت اسلام و مسلمین هستند (جَعَلَ اللهُ الجِهادَ عِزّاً لِلاسلام[4]) و شرف و افتخار را برای فرزندان خود به ارمغان می آورند (اُغزوا تُوَرِّثوا ابناءَكُم مَجداً[5]). ♨️اما ما؛ ما که در صف این بندگان ویژه پروردگار قرار نگرفته ایم، ما که نتوانسته ایم از جان و مال خود بگذریم، دو راه داریم: ⬅️می توانیم بی تفاوت بمانیم و حتی استقامت این قهرمانان را مانع آسایش و خوشی و خوش گذرانی خود بدانیم و به بهانه آب و نان و با این شعار که دیگر مردم تحمل ندارند و می خواهند زندگیشان را بکنند، کنار بکشیم و غر بزنیم و به زندگی حیوانی خود بپردازیم و عملا با خالی کردن پشت آنان، زمینشان بزنیم چنانچه کوفیان با یاران علی (علیه السلام) چنین کردند و ناله علی (علیه السلام) بلند بود که « نفرين بر شما كوفيان كه از فراوانى سرزنش شما خسته شدم. آيا به جاى زندگى جاويدان قيامت به زندگى زود گذر دنيا رضايت داديد و بجاى عزّت و سر بلندى، بدبختى و ذلّت را انتخاب كرديد ... شما را پشتوانه خود نمى پندارم، شما ياران شرافتمندى نيستيد كه كسى به سوى شما دست دراز كند. به شتران بى ساربان مى مانيد كه هر گاه از يك طرف جمع آورى گرديد، از سوى ديگر پراكنده مى شويد.»[6] ⬅️و می توانیم همچون یاران پیامبر که « الَّذينَ إِذا ما أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ‏ قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلاَّ يَجِدُوا ما يُنْفِقُونَ» (كسانى كه هنگامى كه نزد تو آمدند تا آنان را [براى رفتن به سوى نبرد] سوار مركبى كنى، گفتى: [به سبب نبود امكانات‏] بر مركبى دسترسى ندارم تا شما را به جهاد برم، [از نزد تو] بازگشتند در حالى كه به خاطر غصه و اندوه از ديدگانشان اشك مى‏ريخت كه چرا چيزى نمى‏يابند تا [در نبرد با دشمنان‏] هزينه كنند) [7] حسرت بودن با آنان را بخوریم و ابراز عشق و محبت خود را از هر راه ممکن، نثارشان کنیم که « هر چند توفیق جهاد در کنار شما را نداریم اما دلهایمان با شماست و چشمانمان پر از اشک و امید روزی را داریم که به شما ملحق شویم.» ——————— 1. سوره توبه 21 2. سوره توبه آیه 111 3. بحار، ج ٧٧، ص ١٣٣ 4. بحار، ج ٢٩، ص ٢٣٣ 5. وسائل، ج ١١، ص ٩ 6. نهج البلاغه خطبه 34 7. سوره توبه 92 @Tanbiholomah
﷽ ❇️روش تحلیل در امور سیاسی اجتماعی ✍محمدحسین رضازاده 🔹اشاره انسان مومن کسی است که نسبت به حوادث پیرامون خود دارای بصیرت است (وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ [بِمَوَاقِعِ‏] بِمَوَاضِعِ الْحَق‏. نهج البلاغه صبحی صالح، خطبه 173) و به جهت علم و آگاهی ای که نسبت به شرائط پیرامونی خود دارد پیچیدگی های حوادث او را از تشخیص و تصمیم درست باز نمی دارد. (عن الصادق علیه السلام: الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِس‏. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 27) همچنانکه اصل داشتن تحلیل نسبت به اتفاقات و مسائل روز یک ضرورت برای انسان مومن و مجاهد است رعایت ضوابط تحلیل و به دست آوردن تحلیل درست نیز به همان میزان ضرورت دارد چه اینکه تحلیل نادرست از شرائط یعنی به دست آوردن آدرس غلط و در نتیجه گرفتن تصمیم نادرست. آنچه در ادامه می آید سرفصلهایی است برای آنکه بتوانیم در تحلیل های خود دقیق تر و سنجیده تر عمل کنیم و واقعیات را از لابه لای شلوغی های پیرامون مان بهتر ببینیم. تحلیل وضعیت موجود و دور اندیشی نسبت به آینده کنشی است فکری و اندیشه ای که کاملا تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار می گیرد که اگر به این عوامل دقت نشود و و مقدمات تحلیل را به درستی نپیماییم در نتیجه به خطا خواهیم رفت و باطل را حق می بینیم و حق را باطل. ✅عوامل اثرگذار در ارتقاء تحلیل و برآورد از آینده 1⃣حرکت از مبانی و اصول به مصادیق یکی از مهمترین عوامل اثر گذار در صحت و دقت تحلیل ها توجه به مبانی و اصول و اهداف کلان و کلی است. گاهی شخص بدون توجه به این مبانی به تحلیل یک حادثه می پردازد و یا بر اساس تحلیل خود تصمیمی را می گیرد که نادرست است و این نادرستی ریشه در همین عدم توجه به مبانی بوده است. در یک مثال روشن کسی که اعتقادی به خداوند، دین و راهبردهای کلان دین برای هدایت انسان ها ندارد و فقط مسائل را سیاسی محض تحلیل می کند ممکن است تحلیلش از واقعه عاشورا، شکست باشد و در نتیجه در مقام توصیه، توصیه ای بکند که منجر به چنین شکستی نشود ولی کسی که معتقد است ارزش حفظ دین خداوند از هر ارزشی بالاتر است و می بینید که واقعه عاشورا چنین دستاوردی دارد تحلیلش متفاوت خواهد بود. باید دقت کرد که بحث ما یک بحث انتزاعی محض نیست که بگوییم اعتقاد نیاز نیست بلکه یک تحلیلگر می تواند بر اساس مبانی گوناگون تحلیل کند و ولو اعتقاد نداشته باشد بلکه بحث ما یک بحث واقعی است. در واقعیت در بسیاری از مواقع عدم اعتقاد محکم به برخی از مبانی فکری سبب می شود تا در کشاکش حوادث روزمره و طوفان شبهات توجه انسان از عناصر اساسی در ساحت اندیشه کم شود در نتیجه این مبانی و اصول در شکل گیری تحلیل کمتر دخالت داده شود. یکی از مثال های جالب برای این موضوع نحوه برخورد و تحلیل دو دسته از افرادی که در جامعه اسلامی صدر اسلام بوده اند در مواجه ی با جنگ احزاب است که قرآن نقل می کند: قرآن ابتدا توصیفی از شدت جنگ احزاب بیان می کند: إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَ إِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا(10) هُنَالِكَ ابْتُلىِ‏َ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُواْ زِلْزَالًا شَدِيدًا(11) سپس واکنش و تحلیل دو گروه را بیان می کند. گروه اول منافقین و کسانی که در قلب هایشان مرض وجود دارد. تحلیل این دسته از دیدن صحنه سخت جنگ شکست قطعی، خسارت و ناتوانی در برابر دشمن است: وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبهِِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا(12) وَ إِذْ قَالَت طَّائفَةٌ مِّنهُْمْ يَأَهْلَ يَثرِْبَ لَا مُقَامَ لَكمُ‏ْ فَارْجِعُواْ وَ يَسْتَْذِنُ فَرِيقٌ مِّنهُْمُ النَّبىِ‏َّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَ مَا هِىَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًا(13) گروه دیگر مومنان هستند برآورد این دسته این است که این سختی طبیعی و مطابق برنامه است و فریب و خسارتی در کار نیست و مسیری است که باید طی شود: وَ لَمَّا رَءَا الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُواْ هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ مَا زَادَهُمْ إِلَّا إِيمَانًا وَ تَسْلِيمًا(22) ادامه در فرسته بعدی 👇👇👇 @Tanbiholomah
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 2⃣نگاه جامع و کلان عنصر بعدی در دستیابی به تحلیل درست و دقیق داشتن نگاه جامع و کلان است. در غالب موارد حوادث اجتماعی و سیاسی دارای درآمیختگی و درهم تنیدگی هستند علی رغم اینکه هر کدام عوامل و ظرف تحقق خود را دارند و در مجموع یک سیر و حرکت را شکل می دهند. تحلیل ما از شکست یا پیروزی، توان یا عدم توان، مثبت یا منفی و ... نسبت به یک حادثه باید به نحوی باشد که علاوه بر اینکه آن حادثه را با مشخصات و خصوصیات شخصی آن می بینیم باید جای آن حادثه در نسبت به سایر حوادث و امور دیگر را نیز پیدا کنیم و نگاهی مجدد به همه ی این حوادث داشته باشیم. ممکن است اگر کسی در هنگامه ی رزم در دل یک لشکر دوربینی را دست بگیرد و از اتفاقاتی که درون این لشکر در حال رخ دادن است فیلم بگیرد، تصاویری را ببیند که حاکی از فشل بودن و به هم ریختگی لشکر است مثلا عده ای کشته می شوند و بر زمین می افتدند، عده ای زخمی شده و از حرکت باز می مانند، سربازی اسلحه از دستش افتاده و توانی برای ادامه مبارزه ندارد، دو همرزم در حال دعوا با یکدیگر بر سر غنیمتی هستند، سربازی در عملی غیر انسانی و غیر شرعی بدون ضرورت اسیری را می کشد، سرباز دیگری از تدبیر فرمانده ناراحت است و ناسزا می گوید و ... ولی این لزوما همه ی ماجرا نیست و لذا ممکن است اگر همین دوربین را بالا ببریم و از آنجا به کل میدان رزم نگاهی بکنیم چه بسا همین لشکر را در حال پیش روی به سمت مواضع دشمن ببینیم. نگاه کلان و جامع نسبت به نقاط قوت و ضعف، جبهه های رویارویی با دشمن، حرکت جمعی و تاریخی و اموری از این دست می تواند در صحت و دقت تحلیل ما تاثیر گذار باشد. 3⃣دریافت اطلاعات میدانی از منابع موثق طبیعی است که تحلیل و پیش بینی تحولات آینده صرفا یک فعالیت ذهنی و بر اساس اطلاعات سابق نیست بلکه نیازمند اطلاع از آخرین اتفاقات و حوادث در عالم خارج است. در واقع موضوع تحلیل های ما از وضعیت حال و آینده همین حوادث خارجی و میدانی است و به عبارت دیگر قرار است همین حوادث و اتفاقات را تحلیل کنیم. در نتیجه اهمیت صحت و وزن این حوادث به وضوح آشکار می شود. اگر اطلاع ما از میدان کم و ناقص باشد، و یا اساساً اطلاعاتی نادرست و کذب داشته باشیم و یا برخی اخبار و اطلاعات برای پر رنگ شود و برخی دیگر کم رنگ و وزن دهی مناسبی به اخبار و اطلاعات نداشته باشیم به احتمال زیاد در تحلیل خود دچار اشتباه می شویم. در قرآن کریم به ما دستور داده شده است که اگر فاسقی خبر آورد خبر او را بدون تحقیق و راستی آزمایی نپیذیرید چه اینکه ممکن است خبر فاسق خلاف واقع باشد و در نتیجه منجر به گرفتن تصمیمی نادرست شود. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ (6) به همین مناسبت شایسته است به این نکته توجه شود که یکی از مهمترین راههای دشمن برای برهم زدن دستگاه محاسباتی ما و در نتیجه ارائه ی تحلیلهای غلط و اتخاذ تصمیمات نادرست همین است که نگذارد ما واقعیت خارجی را درست ببینیم. مثلا در شرائط حساس جریان ارجاف و پراکندن شایعه های دروغ و دلهره آور را به راه می اندازد و قرآن هم با حساسیت بالا به پیامبر ص دستور می دهد که با این جریان برخورد سخت و جدی داشته باشد: لَّئنِ لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَفِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فىِ الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يجَُاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا(60) مَّلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَ قُتِّلُواْ تَقْتِيلًا(61) سُنَّةَ اللَّهِ فىِ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَ لَن تجَِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا(62) همچنین برای ناکام گذاشتن مغرضین و یا به جهت اینکه مومنین از روی غفلت به شایعه پراکنی دامن نزنند دستور می دهد که اخبار مربوط به جنگ و صلح را همینطور برای دیگران بازگو نکنید و به متولیان امر ارجاع دهید: وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً (83) ادامه در فرسته بعدی👇👇👇 @Tanbiholomah
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆 برخی افراد در شرائط حساس اخبار را بدون بررسی منتشر می کنند و برای اینکه دروغ هم نگفته باشند می گویند که ما صرفا نقل قول می کنیم و خودمان از صحت و سقم این خبر اطلاعی نداریم و حال آنکه نمی دانند که گاهی اوقات نفس انتشار اخبار ضرر دارد و نباید انجام داد. در نهج البلاغه آمده است: ِ وَ لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً همین مضمون در روایتی در امالی طوسی در ضمن وصایای رسول خدا ص به اباذر نیز آمده است: يَا أَبَا ذَرٍّ، كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَهُ. 4⃣روحیات و خصوصیات شخصیتی یکی دیگر از عوامل اثر گذار در ارتقاء سطح تحلیل ها نسبت به وضعیت حال و آینده روحیات شخصی افراد است. فکر انسان از ابعاد احساسی و عادات او جدا نیست و طبیعی است که این ابعاد در فکر تاثیر گذار است. هر چه روحیات، خصال و خصوصیات شخصیتی تکامل یافته تر باشد فکر و اندیشه دقیق تر می تواند کار خود را انجام دهد و اگر قوه عاقله در شخصی مقهور عادات و کمبودهای شخصیتی و درونی نشده باشد می تواند ضعف های درونی خود را تشخیص دهد و مراقبت که این ضعف ها در تحلیل های او اثر نگذارد. مثلا ممکن است در یک واقعه انسان ترسو، یا بخیل به گونه ای تحلیل کنند و در نتیجه تصمیم بگیرند ولی انسان شجاع و کریم به گونه ای دیگر. به همین جهت است که در نامه امیر المومنین به مالک اشتر حضرت از مشورت با کسانی که چنین ضعفهای شخصیتی دارند نهی می کنند: وَ لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلًا يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ الْفَقْرَ وَ لَا جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ الْأُمُورِ وَ لَا حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ فَإِنَّ الْبُخْلَ وَ الْجُبْنَ وَ الْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللَّه‏. برای اطمینان از اینکه ضعفهای شخصی و دورنی در تحلیل های ما اثرگذار نبوده است ابتدا باید این ضعفها را شناسایی کنیم و در مرحله بعد، پس از دستیابی به یک تحلیل آن را به افرادی که دچار آن ضعف ها نیستند ارائه دهیم تا ببینیم آنها چگونه می اندیشند. 5⃣استفاده از خرد جمعی همانگونه که در پایان مورد چهارم اشاره کردیم یکی از راههای ارتقاء سطح تحلیل و ایجاد دقت در آن استفاده از خرد جمعی است. انسان های غیر معصوم مجموعه ای هستند از ضعفها و قوت ها، توانمندی ها و نا توانی ها، کامیابی ها و ناکامی ها به همین جهت است که اگر شخص تحلیل گر نتیجه تحلیل خود را در دایره ای از افرادی که احساس می کند نسبت به دیگران از امتیازات بهتری برای دقت در تحلیل برخوردار هستند در میان بگذارد به نتیجه دقیق تری خواهد رسید. در روایتی آمده است: سُئِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَنْ أَعْلَمُ النَّاسِ قَالَ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَى عِلْمِه‏ (المحاسن، ج‏1، ص: 230) و نیز در کتاب غرر الحکم و درر الکلم از امیر المومنین ع نقل شده است: إضربوا بعض الرّأي ببعض يتولّد منه الصّواب. (غرر الحكم و درر الكلم، ص: 158) 6⃣تقوا و به دنبال حق بودن آخرین عامل و شاید مهمترین عامل در رسیدن به تحلیل ها و تشخیص های درست و دقیق رعایت تقوا و نکات اخلاقی است. قرآن کریم می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً (انفال:29) تقوا و رعایت ارزش های اخلاقی از دو جهت می تواند در رسیدن به حق مؤثر باشد: یکی هدایت ویژه الهی. شخص متقی توان خود را برای زندگی صحیح به کار بسته است ولکن ممکن است به جهت نقص های طبیعی ای که دارد در تحلیل مسائل دچار خطا بشود. خداوند هادی است و فوق همه اسباب می تواند انسان را هدایت کند و تقوا زمینه ی کسب این فیض الهی را فراهم می کند دیگری این است که تقوا سبب می شود که موانع درست دیدن واقعیت ها برطرف شود. انسان بی تقوا از مدار تربیت صحیح خارج شده است و مثلا کسب مال برای او یک ارزش مطلق شده است و به صورت ناخودآگاه به سمتی جذب می شود که منافع مالی برای او داشته باشد و همین خصوصیت می تواند در تحلیل او اثر منفی بگذارد و یا مثلا تقوا سبب می شود که انسان در یک محدوده ای اهل تحمل سختی ها شود و راحت طلبی به گرایش مطلق انسان تبدیل نشود اگر این تقوا و اثر آن نباشد ممکن است تحلیل ما از حوادث خارجی و در نتیجه تصمیمی که بر آن تحلیل استوار می شود ناشی از راحت طلبی بی قید ما باشد و در نتیجه به خطا رود. @Tanbiholomah
✍ هشدار حوزه‌های علمیه به رژیم جعلی صهیونیستی آیت الله اعرافی: هرگونه جسارت به مراجع عظام طوفان خشم آزادگان را در پی دارد 🔻 بیانیه آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دفاع از مرجعیت: ◻️ وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ رژیم وقیح و حقیر صهیونیستی در اهانتی آشکار به بزرگان اسلام و تشیع و در اقدامی شنیع تصاویر مراجع عظام تقلید و مجاهدان فی سبیل الله را به عنوان اهداف ترور نمایش داده و بی‌شرمی و بی‌آبرویی را به حد اعلای خود رسانده است. مراجع عظام دین دامت برکاتهم در استمرار صراط نورانی پیامبران و اولیای الهی، عالی‌ترین رهبران و راهبران جهان اسلام هستند و به عنوان پشتیبانان، پناهگاهان و دلسوزان امت اسلامی و جامعه انسانی، جایگاه بی‌نظیر و والایی در میان کشورها و ملت‌های اسلامی دارند و مسلمانان حفاظت از آنان را از واجبات خویش می‌دانند. مراجع عظام و علمای اعلام بویژه این دو چهره تابناک در قلوب امت بزرگ اسلامی و ملت‌های منطقه و جهان آزاد جایگاه و منزلتی وصف ناپذیر دارند و هرگونه جسارت به ساحت نورانی آنان طوفان خشم امت و آزادگان جهان را درپی دارد. نمایش تصاویر مقام معظم رهبری آیت الله العظمی امام خامنه‌ای و حضرت آیت الله العظمی سیستانی اهانتی آشکار بوده و نشان از جنون و حماقت سران این رژیم دارد و تبلور خوی استکباری و ضدبشری و ضداخلاقی این رژیم رو به اضمحلال دارد. حوزه‌های علمیه ضمن محکومیت این جسارت اعلام می‌دارد که این اقدام بی‌پاسخ نخواهد بود و امت اسلامی این هتاکی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. حوزه‌های علمیه قم و نجف و سراسر جهان همراه با نهادهای علمی و دانشگاهی و امت اسلامی ضمن محکوم سازی این گستاخی، از سازمان‌ها و نهادهای بین المللی، مجامع علمی و فرهنگی و علمای ادیان و مذاهب مختلف مصرانه می خواهد در برابر این‌گونه رذالت‌ها ساکت ننشینند و از کیان علم، اخلاق و معنویت دفاع کنند. و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه @Tanbiholomah
AudioCutter_21-14030722.mp3
3.2M
🎤 استاد آیت الله سید محمد جواد شبیری زنجانی "حفظه الله" تمجید از شعر سید حمید رضا برقعی در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها 🔹 به مناسبت روز بزرگداشت رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قُتِل اصحاب الاخدود النار ذات الوقود اذ هم علیها قعود و هم علی ما یفعلون بالمومنین شهود ⬅️ صحنه هایی جانسوز از جنایات رژیم صهیونیستی و سوزاندن کودکان 🔹در برخی تفاسیر نقل شده است که آیات فوق در مورد حاکمی یهودیست که در زمان خود مؤمنینی را که به حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیه السلام ایمان آوردند، در کانال های آتش انداخته و می‌سوزاندند و خود به سوختن این بی گناهان می‌نگریستند! (تفسیر قمی ذیل آیات فوق) رژیم کودک کش صهیونیستی امروز نیز ادامه دهنده راه همان اسلاف کثیف خود هستند. و اینک ما نباید فقط نظاره گر باشیم. @Tanbiholomah
قلم‌به مزدان حقیر فارسی‌نویس بدانند..... @Tanbiholomah