ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆
2⃣نگاه جامع و کلان
عنصر بعدی در دستیابی به تحلیل درست و دقیق داشتن نگاه جامع و کلان است.
در غالب موارد حوادث اجتماعی و سیاسی دارای درآمیختگی و درهم تنیدگی هستند علی رغم اینکه هر کدام عوامل و ظرف تحقق خود را دارند و در مجموع یک سیر و حرکت را شکل می دهند.
تحلیل ما از شکست یا پیروزی، توان یا عدم توان، مثبت یا منفی و ... نسبت به یک حادثه باید به نحوی باشد که علاوه بر اینکه آن حادثه را با مشخصات و خصوصیات شخصی آن می بینیم باید جای آن حادثه در نسبت به سایر حوادث و امور دیگر را نیز پیدا کنیم و نگاهی مجدد به همه ی این حوادث داشته باشیم.
ممکن است اگر کسی در هنگامه ی رزم در دل یک لشکر دوربینی را دست بگیرد و از اتفاقاتی که درون این لشکر در حال رخ دادن است فیلم بگیرد، تصاویری را ببیند که حاکی از فشل بودن و به هم ریختگی لشکر است مثلا عده ای کشته می شوند و بر زمین می افتدند، عده ای زخمی شده و از حرکت باز می مانند، سربازی اسلحه از دستش افتاده و توانی برای ادامه مبارزه ندارد، دو همرزم در حال دعوا با یکدیگر بر سر غنیمتی هستند، سربازی در عملی غیر انسانی و غیر شرعی بدون ضرورت اسیری را می کشد، سرباز دیگری از تدبیر فرمانده ناراحت است و ناسزا می گوید و ... ولی این لزوما همه ی ماجرا نیست و لذا ممکن است اگر همین دوربین را بالا ببریم و از آنجا به کل میدان رزم نگاهی بکنیم چه بسا همین لشکر را در حال پیش روی به سمت مواضع دشمن ببینیم.
نگاه کلان و جامع نسبت به نقاط قوت و ضعف، جبهه های رویارویی با دشمن، حرکت جمعی و تاریخی و اموری از این دست می تواند در صحت و دقت تحلیل ما تاثیر گذار باشد.
3⃣دریافت اطلاعات میدانی از منابع موثق
طبیعی است که تحلیل و پیش بینی تحولات آینده صرفا یک فعالیت ذهنی و بر اساس اطلاعات سابق نیست بلکه نیازمند اطلاع از آخرین اتفاقات و حوادث در عالم خارج است. در واقع موضوع تحلیل های ما از وضعیت حال و آینده همین حوادث خارجی و میدانی است و به عبارت دیگر قرار است همین حوادث و اتفاقات را تحلیل کنیم.
در نتیجه اهمیت صحت و وزن این حوادث به وضوح آشکار می شود. اگر اطلاع ما از میدان کم و ناقص باشد، و یا اساساً اطلاعاتی نادرست و کذب داشته باشیم و یا برخی اخبار و اطلاعات برای پر رنگ شود و برخی دیگر کم رنگ و وزن دهی مناسبی به اخبار و اطلاعات نداشته باشیم به احتمال زیاد در تحلیل خود دچار اشتباه می شویم.
در قرآن کریم به ما دستور داده شده است که اگر فاسقی خبر آورد خبر او را بدون تحقیق و راستی آزمایی نپیذیرید چه اینکه ممکن است خبر فاسق خلاف واقع باشد و در نتیجه منجر به گرفتن تصمیمی نادرست شود.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ (6)
به همین مناسبت شایسته است به این نکته توجه شود که یکی از مهمترین راههای دشمن برای برهم زدن دستگاه محاسباتی ما و در نتیجه ارائه ی تحلیلهای غلط و اتخاذ تصمیمات نادرست همین است که نگذارد ما واقعیت خارجی را درست ببینیم. مثلا در شرائط حساس جریان ارجاف و پراکندن شایعه های دروغ و دلهره آور را به راه می اندازد و قرآن هم با حساسیت بالا به پیامبر ص دستور می دهد که با این جریان برخورد سخت و جدی داشته باشد:
لَّئنِ لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَفِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فىِ الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يجَُاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا(60)
مَّلْعُونِينَ أَيْنَمَا ثُقِفُواْ أُخِذُواْ وَ قُتِّلُواْ تَقْتِيلًا(61)
سُنَّةَ اللَّهِ فىِ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلُ وَ لَن تجَِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا(62)
همچنین برای ناکام گذاشتن مغرضین و یا به جهت اینکه مومنین از روی غفلت به شایعه پراکنی دامن نزنند دستور می دهد که اخبار مربوط به جنگ و صلح را همینطور برای دیگران بازگو نکنید و به متولیان امر ارجاع دهید:
وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطانَ إِلاَّ قَليلاً (83)
ادامه در فرسته بعدی👇👇👇
@Tanbiholomah
ادامه از فرسته قبلی 👆👆👆
برخی افراد در شرائط حساس اخبار را بدون بررسی منتشر می کنند و برای اینکه دروغ هم نگفته باشند می گویند که ما صرفا نقل قول می کنیم و خودمان از صحت و سقم این خبر اطلاعی نداریم و حال آنکه نمی دانند که گاهی اوقات نفس انتشار اخبار ضرر دارد و نباید انجام داد. در نهج البلاغه آمده است: ِ وَ لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً همین مضمون در روایتی در امالی طوسی در ضمن وصایای رسول خدا ص به اباذر نیز آمده است: يَا أَبَا ذَرٍّ، كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِباً أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَهُ.
4⃣روحیات و خصوصیات شخصیتی
یکی دیگر از عوامل اثر گذار در ارتقاء سطح تحلیل ها نسبت به وضعیت حال و آینده روحیات شخصی افراد است. فکر انسان از ابعاد احساسی و عادات او جدا نیست و طبیعی است که این ابعاد در فکر تاثیر گذار است. هر چه روحیات، خصال و خصوصیات شخصیتی تکامل یافته تر باشد فکر و اندیشه دقیق تر می تواند کار خود را انجام دهد و اگر قوه عاقله در شخصی مقهور عادات و کمبودهای شخصیتی و درونی نشده باشد می تواند ضعف های درونی خود را تشخیص دهد و مراقبت که این ضعف ها در تحلیل های او اثر نگذارد.
مثلا ممکن است در یک واقعه انسان ترسو، یا بخیل به گونه ای تحلیل کنند و در نتیجه تصمیم بگیرند ولی انسان شجاع و کریم به گونه ای دیگر.
به همین جهت است که در نامه امیر المومنین به مالک اشتر حضرت از مشورت با کسانی که چنین ضعفهای شخصیتی دارند نهی می کنند: وَ لَا تُدْخِلَنَّ فِي مَشُورَتِكَ بَخِيلًا يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَ يَعِدُكَ الْفَقْرَ وَ لَا جَبَاناً يُضْعِفُكَ عَنِ الْأُمُورِ وَ لَا حَرِيصاً يُزَيِّنُ لَكَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ فَإِنَّ الْبُخْلَ وَ الْجُبْنَ وَ الْحِرْصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجْمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللَّه.
برای اطمینان از اینکه ضعفهای شخصی و دورنی در تحلیل های ما اثرگذار نبوده است ابتدا باید این ضعفها را شناسایی کنیم و در مرحله بعد، پس از دستیابی به یک تحلیل آن را به افرادی که دچار آن ضعف ها نیستند ارائه دهیم تا ببینیم آنها چگونه می اندیشند.
5⃣استفاده از خرد جمعی
همانگونه که در پایان مورد چهارم اشاره کردیم یکی از راههای ارتقاء سطح تحلیل و ایجاد دقت در آن استفاده از خرد جمعی است. انسان های غیر معصوم مجموعه ای هستند از ضعفها و قوت ها، توانمندی ها و نا توانی ها، کامیابی ها و ناکامی ها به همین جهت است که اگر شخص تحلیل گر نتیجه تحلیل خود را در دایره ای از افرادی که احساس می کند نسبت به دیگران از امتیازات بهتری برای دقت در تحلیل برخوردار هستند در میان بگذارد به نتیجه دقیق تری خواهد رسید. در روایتی آمده است: سُئِلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَنْ أَعْلَمُ النَّاسِ قَالَ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَى عِلْمِه (المحاسن، ج1، ص: 230) و نیز در کتاب غرر الحکم و درر الکلم از امیر المومنین ع نقل شده است: إضربوا بعض الرّأي ببعض يتولّد منه الصّواب. (غرر الحكم و درر الكلم، ص: 158)
6⃣تقوا و به دنبال حق بودن
آخرین عامل و شاید مهمترین عامل در رسیدن به تحلیل ها و تشخیص های درست و دقیق رعایت تقوا و نکات اخلاقی است. قرآن کریم می فرماید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً (انفال:29)
تقوا و رعایت ارزش های اخلاقی از دو جهت می تواند در رسیدن به حق مؤثر باشد:
یکی هدایت ویژه الهی. شخص متقی توان خود را برای زندگی صحیح به کار بسته است ولکن ممکن است به جهت نقص های طبیعی ای که دارد در تحلیل مسائل دچار خطا بشود. خداوند هادی است و فوق همه اسباب می تواند انسان را هدایت کند و تقوا زمینه ی کسب این فیض الهی را فراهم می کند
دیگری این است که تقوا سبب می شود که موانع درست دیدن واقعیت ها برطرف شود. انسان بی تقوا از مدار تربیت صحیح خارج شده است و مثلا کسب مال برای او یک ارزش مطلق شده است و به صورت ناخودآگاه به سمتی جذب می شود که منافع مالی برای او داشته باشد و همین خصوصیت می تواند در تحلیل او اثر منفی بگذارد و یا مثلا تقوا سبب می شود که انسان در یک محدوده ای اهل تحمل سختی ها شود و راحت طلبی به گرایش مطلق انسان تبدیل نشود اگر این تقوا و اثر آن نباشد ممکن است تحلیل ما از حوادث خارجی و در نتیجه تصمیمی که بر آن تحلیل استوار می شود ناشی از راحت طلبی بی قید ما باشد و در نتیجه به خطا رود.
@Tanbiholomah
✍ هشدار حوزههای علمیه به رژیم جعلی صهیونیستی
آیت الله اعرافی: هرگونه جسارت به مراجع عظام طوفان خشم آزادگان را در پی دارد
🔻 بیانیه آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه در دفاع از مرجعیت:
◻️ وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ
رژیم وقیح و حقیر صهیونیستی در اهانتی آشکار به بزرگان اسلام و تشیع و در اقدامی شنیع تصاویر مراجع عظام تقلید و مجاهدان فی سبیل الله را به عنوان اهداف ترور نمایش داده و بیشرمی و بیآبرویی را به حد اعلای خود رسانده است.
مراجع عظام دین دامت برکاتهم در استمرار صراط نورانی پیامبران و اولیای الهی، عالیترین رهبران و راهبران جهان اسلام هستند و به عنوان پشتیبانان، پناهگاهان و دلسوزان امت اسلامی و جامعه انسانی، جایگاه بینظیر و والایی در میان کشورها و ملتهای اسلامی دارند و مسلمانان حفاظت از آنان را از واجبات خویش میدانند.
مراجع عظام و علمای اعلام بویژه این دو چهره تابناک در قلوب امت بزرگ اسلامی و ملتهای منطقه و جهان آزاد جایگاه و منزلتی وصف ناپذیر دارند و هرگونه جسارت به ساحت نورانی آنان طوفان خشم امت و آزادگان جهان را درپی دارد.
نمایش تصاویر مقام معظم رهبری آیت الله العظمی امام خامنهای و حضرت آیت الله العظمی سیستانی اهانتی آشکار بوده و نشان از جنون و حماقت سران این رژیم دارد و تبلور خوی استکباری و ضدبشری و ضداخلاقی این رژیم رو به اضمحلال دارد.
حوزههای علمیه ضمن محکومیت این جسارت اعلام میدارد که این اقدام بیپاسخ نخواهد بود و امت اسلامی این هتاکی را بیپاسخ نخواهد گذاشت.
حوزههای علمیه قم و نجف و سراسر جهان همراه با نهادهای علمی و دانشگاهی و امت اسلامی ضمن محکوم سازی این گستاخی، از سازمانها و نهادهای بین المللی، مجامع علمی و فرهنگی و علمای ادیان و مذاهب مختلف مصرانه می خواهد در برابر اینگونه رذالتها ساکت ننشینند و از کیان علم، اخلاق و معنویت دفاع کنند.
و ما النصر الا من عند الله العزیز الحکیم
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
@Tanbiholomah
AudioCutter_21-14030722.mp3
3.2M
🎤 استاد آیت الله سید محمد جواد شبیری زنجانی "حفظه الله"
تمجید از شعر سید حمید رضا برقعی در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها
🔹 به مناسبت روز بزرگداشت رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قُتِل اصحاب الاخدود النار ذات الوقود اذ هم علیها قعود و هم علی ما یفعلون بالمومنین شهود
⬅️ صحنه هایی جانسوز از جنایات رژیم صهیونیستی و سوزاندن کودکان
🔹در برخی تفاسیر نقل شده است که آیات فوق در مورد حاکمی یهودیست که در زمان خود مؤمنینی را که به حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و آله و علیه السلام ایمان آوردند، در کانال های آتش انداخته و میسوزاندند و خود به سوختن این بی گناهان مینگریستند! (تفسیر قمی ذیل آیات فوق)
رژیم کودک کش صهیونیستی امروز نیز ادامه دهنده راه همان اسلاف کثیف خود هستند.
و اینک ما نباید فقط نظاره گر باشیم.
@Tanbiholomah
27.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شرایط فعلی در جبهه مقاومت را چگونه باید تبیین کرد؟
🎙پاسخ شفاف استاد میرباقری به اتهام "تئوریسین جنگ" بودن
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسانه های بعثی زمان جنگ شایعه کرده بودند امام (ره) از دنیا رفته است!
ببینید واکنش امام راحل را
@Tanbiholomah
31.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم | توصیه اخیر رهبر معظم انقلاب بر فقاهت در حوزههای علمیه
آیتالله شبزندهدار که جهت شرکت در جشن میلاد امام حسن عسکری علیه السلام و مراسم تلبس و عمامه گذاری تعدادی از طلاب و فضلای مدرسه علمیه معصومیه قم در بین اساتید و طلاب این مدرسه مبارکه حضور پیدا کرده بودند، با اشاره به تاکیدات و توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله فقاهت در حوزههای علمیه گفت: پاسخهای روحانیت به جامعه باید عالمانه و فقیهانه باشد و شیوههای امتحان پسدادهی حوزه علمیه طی قرون متوالی در آن مراعات شود و در کنارش آنچه علم جدید در این ابواب رسیده است، مد نظر قرار بگیرد.
به نقل از کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه
@Tanbiholomah
عقلانیت و مقاومت در برابر اسرائیل.pdf
1.09M
🔹 عاقلانه فکر کنیم
⁉️آیا وظیفه ماست که در دفاع از فلسطین و لبنان با اسرائیل رویارویی کنیم ؟
⁉️آیا به آسیب های جدی اقتصادی و حتی جانی جنگ فکر کرده ایم؟
⁉️آیا درست است سعادت جامعه خود را فدای مقاومت کنیم؟
✅ پاسخ به این سؤالات را در نوشته حاضر بخوانید
#تئوری_مقاومت
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تئوری_مقاومت را از زبان شهید حاج قاسم سلیمانی بشنوید.
@Tanbiholomah
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 «تئوریسین جنگ»، آمریکاست.
در مقابل آمریکا، ما «تئوری مقاومت» داریم و غربگراها «تئوری تسلیم».
🔰 آیتالله میرباقری:
«تئوریسین جنگ» آمریکاست. در مقابل آمریکا، ما «تئوری مقاومت» داریم و غربگراها «تئوری تسلیم».
غربزدهها اسم تئوری سازش و تسلیم را بهدروغ میگذارند تئوری صلح! و اسم «تئوری مقاومت» را میگذارند تئوری جنگ!
حتماً ما صلحطلبیم، اما صلح پایدار از بستر مقاومت میگذرد، نه از بستر تسلیم و ذلّت.
#تئوری_مقاومت
☑️ @mirbaqeri_ir
فارین پالیسی: راهحل دو دولت دستورالعملی برای کشتار است
نسخه مورد علاقه واشنگتن برای صلح اسرائیل و فلسطین خطر به راه انداختن موجی از خشونتهای بینقومی را دارد که از زمان تقسیم هند و پاکستان بیسابقه بوده است. ... به طور خلاصه، آنچه که به اصطلاح راهحل دو دولت نامیده میشود، در تلاش ناموفق برای اجرای آن نمرد؛ بلکه مرده به دنیا آمد. و هرگز یک راهحل نبود.
https://foreignpolicy.com/2024/02/05/israel-palestine-two-state-solution-partition-carnage-ethnic-cleansing/
پولیتیکو: راه حل دو دولتی مرده است، چرا همچنان تظاهر کنیم. نگرشهای اسرائیلیها نسبت به فلسطینیها در حال سختتر شدن است و هیچ مسیر روشنی برای آیندهای صلحآمیز وجود ندارد.
https://www.politico.eu/article/why-pretend-anymore-two-state-solution-dead-israel-gaza-palestine-war/
تحلیلگر و استاد دانشگاه آفریقایی: راه حل دو دولتی، اسم رمز برای استعمارنوین است.
https://www.aljazeera.com/opinions/2024/7/25/so-this-two-state-solution-is-code-for-neocolonialism-right
📛مجمع به اصطلاح محققین: تشکیل دو دولت مستقل تنها راه حل صلح پایدار است!
@Tanbiholomah
❇️ مجمع حافظ منافع اسرائیل در قم
🖋 مرتضی صادقی
🔸 وضعیت امروز جماعتی که اسم مجمع محققین و مدرسین حوزه را برخود نهادهاند، وضعیت کسی است که سال ۵۷ به فکر ساواکیشدن افتاده بود.
🔺 به هیچ شکل نمیتوان فضای ذهنی این جماعت و اینکه در کدام عالم سیر میکنند و به کدام مبانی پایبند هستند را درک کرد.
🔻 ماجرا از این قرار است که مجمع محققین و مدرسین در چند بیانیه اخیر خود تنها راه صلح پایدار!! را تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی و بازگشت به مرزهای قانونی میداند!
➖ ظاهرا این بیانیهها اشاره به توافقاتی دارد که بین اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 1993 برای پایاندادن به انتفاضه اول بسته شد. قراردادی که متن آن توسط آمریکا آماده شده بود و شعارش «صلح در ازاء زمین» بود. قراردادی که در آن اشغالگری اسرائیل به رسمیت شمرده میشد و محدودیتهای گسترده امنیتی بر مقاومت و مردم فلسطین اعمال میشد و بنا بود در ازاء آن حقوقی را برای فلسطینیان از قبیل محدودیت شهرکسازی، کنترل قدس، مسجد الاقصی، امنیت ساکنان، تعیین مرزها، سرنوشت پناهندگان و آوارگان، تقسیم آب و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، به دنبال داشته باشد.
♨️ اما اتفاقی که پیش چشم همه جهانیان افتاد این بود که اسرائیل حتی این پیمان آمریکایی را که به ظلم و اشغالگریاش رسمیت میداد نیز مراعات نکرد. از طرفی ظلم و جنایات و شهرکسازیها و آواره کردن فلسطینیان و... رشد فزاینده داشت و از طرف دیگر وضع اقتصادی و غیر اقصادی فلسطینیان به مراتب بدتر شد.
امری که منجر به انتفاضه دوم در سال 2000 و مقاومتهای دیگر توسط فلسطینیان شد.
💠 مرور این اتفاقات انسان را به یاد آیات ابتدایی سوره مبارکه ممتحنه میاندازد. آنجایی که خداوند درمورد کسانی که در میانه جهاد، پیام دوستی به دشمن میفرستند و به دنبال سازش با آنان هستند، تعبیر به گمراهی از مسیر درست میکند و در ادامه به آنها میفرماید: «اگر دستشان به شما برسد، تازه میفهمید که چقدر با شما دشمناند: آنها با عملیات میدانی و جنگ روانی اذیتتان میکنند. اصلاً آرزو میکنند شما هم بیدین بشوید!» سوره ممتحنه آیات ۱ و ۲.
و در جای دیگر در سوره توبه میفرماید: «اگر بر شما غلبه کنند، نه حق خویشاوندی را رعایت خواهند کرد و نه عهدشان را! چون با چربزبانی، اعتمادتان را جلب میکنند؛ ولی در دلهایشان غیر از آن چیزی است که بهزبان میآورند و بیشترشان عهدشکناند.» سوره توبه آیه ۸
💢 شاید در طول تاریخ کمتر موردی پیدا شود که به روشنی ماجرای پیمان اسلو بین اسرائیل و فلسطین، مصداق آیات فوق باشد.
💢 اما امروز که بعد از جنایات یک سال اخیر رژیم صهیونیستی دنیا به خروش درآمده و اگر کسی تا به حال از جنایات این رژیم سفاک و بی حد و مرز بودن ظلم آن خبر نداشت، اکنون به خوبی این مطلب را دریافته و برای همه روشن شده که نهادها و قراردادهای بین المللی در این زمینه پشیزی ارزش ندارند، عدهای عمامه به سر پیدا شدهاند که اصرار دارند جهالت خودشان را جار بزنند و چشم بر کلام روشن قرآن و واقعیتهای واضح تاریخ ببندند و اعلام کنند تنها راه صلح پایدار تشکیل دو دولت و قناعت اسرائیل به اراضی به اصطلاح قانونی است.
🔺 از این جماعت توقع نیست که مبانی اسلامی نامشروع بودن رژیم صهیونیستی را مدنظر داشته باشند لکن اینقدر انتظار میرود که چشمان خود را بازکرده و مقداری تاریخ بخوانند و به آنچه در جهان می گذرد بنگرند.
🔻 این عده گرچه در حوزه و بدنه آن هیچ جایگاهی ندارند اما یدککشیدن اسم روحانیت (خصوصا با وجود تشابه اسمی آنها با جامعه مدرسین) با این سنخ بیانیهها چهره حوزه را آلوده میکنند.
♨️ توجه داشته باشیم، این نوشته لکه ننگی بر دامن حوزه علمیه است که از ابتدای غصب فلسطین، علمای بزرگ آن (مانند امام راحل و حضرات آیات بروجردی و خویی و حکیم و میلانی و... رضوان الله علیهم) در نجف و قم و سایر بلاد بر این ظلم و اشغالگری خروشیدند و تا همین امروز بارها مخالفت خود را با آن اعلان نمودند.
♨️ موضع بزرگان حوزه در برابر این بیانیه سیاه مشخص است و این موضع گیری سخیف را نباید به حساب حوزه علمیه گذاشت.
#نفوذ_در_حوزه
#مجمع_محققین
#مارهای_خوش_خط_و_خال
@Tanbiholomah
AudioCutter_خارج اصول ۱ ابان(2).mp3
1.52M
🎤 اعتراض حضرت استاد شمس (زید عزه) در ابتدای درس خارج اصول به بیانیه ننگین مجمع محققین و مدرسین
@Tanbiholomah
1_14490893795.mp3
6.43M
🔺بیانات استاد آیت الله شیخ جواد مروی در مورد حوادث اخیر لبنان و انتقاد از بیانیه غلط مجمع موسوم به مدرسین و محققین
🔹ابتدای درس خارج - مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی قم
آبان ۱۴۰۳
@Tanbiholomah
﷽
❇️ بیاخلاقی پشت نقاب اخلاق
📝 لجاجت یا نافهمی؟
🖋 حسین محمودزاده
«یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا»
🔸 در روزهای گذشته و پس از واکنش بسیاری از علما و اساتید شناختهی شدهی حوزهی علمیهی قم، و همچنین اعتراض گستردهی فضلا و طلاب و آحاد مردم، برخی افراد که خود را پشت عنوان خودخواندهی محققین و مدرسین پنهان کردهاند، با کمک سکوهای رسانهای حزبی در قم و تهران، در قالب مصاحبهها و رپرتاژهای یکطرفه، برای توجیه غلط آشکار خود تلاش میکنند.
این تلاشها شامل مطالبی است که از اصل آن دعوی باطل، خطرناکتر و شایستهی واکنش جدی است.
🔺 از جمله خطوط بسیار خطرناک این مطالب، اتهام قبول طرح استعماری «راه حل دو دولتی» به نظام مقدس جمهوری اسلامی است!! این ظلم آشکار، تحریف تاریخی بزرگی است و تکرار آن توسط این افراد، بهانهای به دست تحریفگران حرفهایتر تاریخ خواهد داد.
🔻 لجاجت آشکار در مقابل فهم این نکتهی ساده که جمهوری اسلامی ایران در موارد متعددی در اسناد بین المللی (از جمله سند مورد اشارهی این افراد) برای خویش «حق تحفظ» قرار داده است؛ و تکرار نام دو شهید خدمت، هر بار که این افراد متعمدانه بر این نافهمی پافشاری میکنند، بیشتر چهرهی واقعی آنها را از ورای نقاب خودساختهی اخلاق و میهندوستی آشکار میکند.
♨️ همچنین دوگانهسازی میان مقاومت و رفاه، و ژست دلسوزی برای قشر مستضعف، ردایی است که به قامت این افراد و مناسبات حزبیشان با سرمایهسالاران خصولتی زار میزند.
⛔️ اتهام «بیانیهخوانی» به دیپلماسی مقاومت و ادعای فهم مناسبات قدرت بینالملل از حامیان و زمینهسازان برجام و دههی «رکود به همراه تورم» و «تحریم به همراه بتن در رأکتور» مسموع نیست.
تنها دشمنان هستند که از تکرار تعبیر «فلاکت» برای ملت بزرگ ایران لذت میبرند.
➖ فلاکت برای آن مللی است که به خاطر بیارادگی و بیغیرتی، خود را گاو شیرده آمریکا و اسرائیل کردهاند و در این «بیش از یک سال» نسلکشی مسلمانان، فقط نظارهگر بودند.
➖ فلاکت برای آنان است و برای تئوریسینهای تسلیم و ذلت؛
✅ نه ملت بزرگ ایران که در این ایام، عزتمندانهترین و مقتدرانهترین جایگاه تاریخی خود در قرون اخیر را تجربه میکند.
🔰 تأسفانگیزترین بخش ماجرا، ادعای اخلاق و ارزشهای اسلامی و برادری دینی از جانب این افراد است. کسانی که به مدد خبرگزاریهای زنجیرهای، با شانتاژگری و هوچیبازی و تقطیع تحریفآمیز، برچسب «نابودی نیمی از جمعیت جهان» را به گفتمان مقاومت نسبت دادند و بیتوجه به اصل سخنان، آن اتهام را تکرار میکنند.
‼️ دشوار است قبول کنیم چنین افرادی نگران اخلاق و برادری دینی شده باشند، بلکه اتفاقا تنها مراتب خاصی از شیطنت میتواند اینگونه سخنان منطقی دیگران را تحریف و وارونه جلوه دهد و بر این تحریف پافشاری کند.
@Tanbiholomah
﷽
❇️ مجمع محققین و تحریف حقایق
📝 لجاجت یا نافهمی ۲
🖌 حسین محمودزاده
🔢 بخش نخست: تحریف موضع حماس
🔸 تشکل جناحیِ پنهانشده پشت عنوان محققین و مدرسین برای توجیه غلط بزرگ خود، تقلاهای زیادی کردهاند. از جمله اینکه یکی از القائات غلط -و چه بسا خطرناک- این جماعت، اتهام قبول «راه حل دو دولتی» به حماس است.
برخی از این افراد و همچنین خبرگزاریهای زنجیرهای همجناح، این مطلب را تکرار میکنند و چنین وانمود میکنند که بله، نباید کاسهی داغتر از آش بود و ... که در نگاه اول بسیار منطقی به نظر میرسد. اما شیطنت نهفته در این خط استدلال چیست؟!
1️⃣ اولا: حماس راه حل دو دولتی به معنای به رسمیت شناختن دولت اسرائیل را قبول نکرده است، بلکه توافق کرده که اگر غرب واقعا به همان تعهد عمل کند، یعنی دولت فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ را به رسمیت بشناسد، عملیات مسلحانه علیه رژیم غاصب را متوقف خواهد کرد. این یعنی آتشبس مشروط؛ نه به رسمیت شناختن اسرائیل. (مستندات: اینجا و اینجا).
این موضع حماس و تفاوتش با قبول راه حل دو دولتی برای تحلیلگران و رسانههای غربی کاملا روشن است و به آن تصریح کردهاند و اساسا تفاوت «حماس» با «سازمان آزادیبخش» را در این میدانند.
2️⃣ ثانیا: تقلیل مسألهی فلسطین به ساکنین آن سرزمین و عدم توجه به ابعاد گستردهی ژئوپلتیکی و راهبردی آن برای کشورهای منطقه از جمله ایران، اشتباه بزرگی است. برای مثال اگر مردم آذربایجان قبول کردند که اسرائیل پایگاه نظامی در مرزهای ایران تأسیس کند و سایهی تهدید آن همواره بر سر کشور ما باشد، ما باید با این استدلال کودکانه که «مردم آذربایجان خودشان قبول کردند، به ما چه ربطی دارد؟» به قانونی بودن آن اقدام متخاصمانه اعتراف کنیم و هیچ اقدامی نکنیم؟
اسرائیل سگ هار آمریکا در منطقه است و اصل وجود آن باعث بیثباتی و ناپایداری امنیتی منطقه است و اعتراف به قانونی بودن آن در هر مرحلهی تاریخی، راه حل خلاصی از این غدهی سرطانی در درازمدت را دشوارتر خواهد کرد.
3️⃣ ثالثا: بر فرض (تا کنون دلیل و سندی برای چنین فرضی نیست، اما بر فرض) که حماس چنین کرده باشد؛ اما مگر انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی به عنوان احیاگر اسلام در قرن حاضر، از مبانی و محاسبات گروههای فلسطینی تبعیت میکند؟ مگر برخی در همین حماس در ابتدای فتنهی داعش دچار اختلال محاسباتی خطرناک نشده بودند که البته به تدریج نگاهشان اصلاح شد. همانطور که جمهوری اسلامی دکترین امنیتی خود را بر اساس اشتباهات محاسباتی امثال عرفات نیز تغییر نداد؛ زمان ثابت کرد (مستندات: اینجا) و خود عرفات نیز اعتراف کرد که با راه حل دو دولتی فریب خورده است (مستند: اینجا). دست آخر هم که با شکل مرموزی -به احتمال قوی ترور خاموش صهیونیستها- حذف شد.
#مجمع_محققین
#تحریف
@Tanbiholomah
﷽
❇️ مجمع محققین و تحریف حقایق
📝 لجاجت یا نافهمی ۲
🖌 حسین محمودزاده
🔢 بخش دوم: تحریف موضع جمهوری اسلامی
🔸 از جمله دیگر خطوط خطرناک در این تقلاهای مجمع محققین، تشبیه راه حل دو دولتی به راه حل رسمی پیشنهادی توسط جمهوری اسلامی، یعنی برگزاری رفراندوم با مشارکت ساکنین بومی سرزمین فلسطین است!!
1️⃣ اولا: تفاوت این دو راه حل روشنتر از آن است که توضیح لازم داشته باشد. مشروعیت دولت یهودی به شکل پیشفرض، مهاجرت یهودیان به سرزمین فلسطین و ساختن شهرکها و ... دقیقا همان چیزی است که راه حل جمهوری اسلامی یعنی رفراندوم نفی میکند.
2️⃣ ثانیا: غیر از تفاوت ثبوتی، در مقام اجرا هم گذر زمان ثابت کرده است که راه حل دو دولتی صرفا به شکل یک طرفه اجرا شده و عملا ابزاری جهت خرید زمان برای اسرائیل و فریب و خلع سلاح مقاومت بوده است.
3️⃣ ثالثا: این آقایان (مجمع محققین و مدرسین) ادعا دارند نمیشود با شعار کار را پیش برد و باید چیزی گفت که عقلانی باشد و راه حل عقلانی را منحصر به راه حل دو دولتی معرفی میکنند!! در حالی که اصلا این دو گانهی فریبآمیز از اساس توسط غربیها مهندسی شده است. یک عنصر ثابت در تبلیغات صهیونیستی، عنصر مظلومنمایی است. تمام تسلط تبلیغاتی صهیونیسم بر جهان بر پایهی مظومنمایی بعد از جنگ جهانی دوم استوار است. حال تبلیغ این مسأله که مقاومت به دنبال «نابودی و کشتار یهودیان» است و صلحجویی فقط در قبول دو دولتی متجلی میشود، به نوعی بازی در همان پروپاگاندای غربی و مظلومنمایی صهیونیستی است.
محور مقاومت سالهاست راه حل عقلانی و دموکراتیک رفراندوم را روی میز گذاشته و در سازمان ملل نیز آن را ثبت رسمی کرده است؛ اما سیاست (جنگل) جهانی چنین است که بدون قدرت میدانی، حتی راه حل عقلانی و دموکراتیک نیز مورد توجه واقع نمیشود. این آقایان (مجمع) اگر واقعا دنبال عقلانیت بودند، بهتر بود همین راه حل رسمی و عقلانی جمهوری اسلامی را مورد تأکید قرار میدادند.
♨️ روشن شد که جمهوری اسلامی در جایگاه رهبری محور مقاومت هرگز فریب این به اصطلاح راه حل شیطنتآمیز را نخورده است، اما این افراد باید بدانند حتی اگر کسی بخواهد از این راه حل برای صلح پایدار استفاده کند، نباید به شکل پیشدستانه دست خود را خالی کند.
⛔️ حتی افرادی عامی با سواد بسیار پایینتر و بیادعاتر از مجمع خودخواندهی محققین، میدانند که در معامله نباید بدون دلیل و پیش از روشنشدن ارادهی طرف مقابل نرخ را پایین بیاورند. برای همین است که تأکید میکنند «تخفیف فقط پای معامله».
این آقایان اگر واقعا چنانکه ادعا میکنند با به رسمیت شناختن راه حل دو دولتی به دنبال حل مشکل فلسطین هستند، نباید چنین امتیازی را پیش از موعد معامله بسوزانند و از الان دست محور مقاومت را از قدرت چانهزنی سر میز معامله خالی کنند.
#مجمع_محققین
#تحریف
@Tanbiholomah
✅ خاطرات جالب استاد نجم الدین طبسی (حفظه الله) از سید مقاومت و سید هاشم صفی الدین رضوان الله علیهما
🔹 مجلس بزرگداشت شهادت شهید سید هاشم صفی الدین رضوان الله علیه. هیات انصار المهدی علیه السلام
⬇️⬇️⬇️
@Tanbiholomah
AudioCutter_سخنرانی.mp3
9.25M
🎤 استاد نجم الدین طبسی (از دوستان و مرتبطین با شهید سید حسن نصرالله و شهید سید هاشم صفی الدین)
❇️ خاطراتی جالب از این دو بزرگوار
🔹 علاقمندی و پیگیری مباحث علمی
🔹 مراقبت بر رعایت مسائل شرعی در بحبوحه جنگ
🔹عقلانیت
❇️ نقش شهید اول و شهید ثانی در تثبیت تشیع در لبنان
❇️ رشد چشم گیر مجالس حسینی علیه السلام در لبنان پس از انقلاب
❇️ رشد جایگاه تشیع در لبنان و آفریقا و جهان اسلام به برکت حزب الله و انقلاب اسلامی
✅ صوت کامل جلسه در کانال هیات انصار المهدی علیه السلام
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شجاعت شهید مطهری در برخورد با جریانات انحرافی ناشی از چه بود؟
خاطرات شنیدنی رهبر انقلاب از استادِ شهید مرتضی مطهری
@Tanbiholomah
﷽
🌀 ببعی قهرمان؟!
📝 هویتزدایی بومی و هویتبخشی اروپایی
🖋 حسین محمودزاده
🔸 شب با بچهها رفتیم سینما، از قبل ذوق دیدنش را داشتند و من هم به حساب اینکه برای «اوج» است و بالاخره آوازهای به هم زده، خواستم هم با بچهها وقتی گذرانده باشم و هم تماشا کنم.
🔺 نا امید شدم. گرچه الحمدلله در تکنیک پیشرفت کردیم، اما محتوا چه؟
یک «بچه گوسفند دختر» که آرزوی پرواز دارد و با همه میجنگد تا ثابت کند «غیر پرندهها» هم میتوانند پرواز کنند.
⁉️ حالا پیام «تسلیم نشو» را حتما باید در قالب جنگیدن با اصل خلقت و نفی تمایزهای ذاتی طبیعی نمایش بدهیم؟
مثلا نمیشد این گوسفند تلاش کند نسخه بهتری از خودش باشد (به قول همین غربیهایی که اینها ازشان کپی میکنند) تا اینکه بخواهد یک پرنده بشود؟!!
🔻 ما درونمایهی حکمتآمیز در ادبیات خودمان کم داریم که حالا برویم یک درونمایهی دستمالی شدهی غربی «دنبال رؤیایت برو» را کپی ناقص بزنیم؟
اصلا از درونمایه و پیام گذشته، چرا سینمای معناگرای ما بومی نیست؟
چرا نمیتوانیم مثل «پاندای کونگفوکار»، درونمایههای حکمی خودمان را در قالب کودکانه نشان بدهیم؟
♨️ سینمای مذهبی که هیچ، دیگر امیدی نداریم غیر از فیلم تاریخ مذهب چیزی به عنوان فیلم مذهبی ببینیم؛ انگار مذهب غیر از تاریخ چیزی برای گفتن ندارد. از این هم بگذریم.
‼️ حالا پویانمایی بومی ساختیم و خوشحالیم؛ اما دریغ از یک عنصر بومی!!
هیچ چیزی نبود که آدم بگوید و بفهمد این پویانمایی در ایران ساخته شده، لباس و قیافهی شخصیتها و حرکات و سکناتشان، اروپایی؛ صحنه و لوکیشن، اروپایی؛ غذاها و محصول مزرعه، اروپایی؛ موسیقی و آوازها، به شکلی افراطی اروپایی (حرکات رپ و ...) خیلی عجیب بود!
⛔️ خرد شده بودم کوچکترین چیزی که ارتباط هویتی من و کودکی من و بچههایم با کارتون را نشان بدهد پیدا نکردم.
حتی در مواردی که خط و نوشتن را میدیدی، خط فارسی نبود، یک چیز من درآوردی مثل خط میخی، یا لاتین، مثل فارسی به هم پیوسته نبود. کتاب از چپ به راست بود.
گویی سازنده شرمساری عجیبی داشته از هویت خودش، تمام تلاشش را کرده که بگوید ما ایرانی نیستیم. وسط کارتون یادم افتاد که چند وقت پیش انیمیشن «اینسایداوت ۲» را میدیدم و یک دختر با حجاب اسلامی در حاشیه داشت، این کارتون حتی همان عنصر حاشیهای بومی را هم نداشت؛ با دقت و وسواس تمام، همه چیز را با جراحی بریده بود.
💢 یعنی آن غربی فهمیده حتی اروپامحوری هم نباید تک خطی باشد و در حاشیه حداقل تنوع را جا بدهد؛ اما اینجا، نه؛ طرف خجالت میکشد از خودش و از هرچه به هویت خودش مرتبط است.
هویت ایرانی را چه به رنگهای شاد و کارتون با کیفیت؟ اروپایی با عناصری که در کارتونهایش جایگذاری کرده، چنان رؤیای اروپایی در ذهن نسل نسل ما و بچههای ما کاشته که تا آخر عمر و وقتی همان بچه بزرگ شد و خودش کارتون ساخت، ناخودآگاهش این باشد که رؤیاسازی و رؤیاپردازی فقط با عناصر اروپایی و در دنیای اروپایی است. همین رؤیاست که با بچه بزرگ میشود و در جوانی در ناخودآگاهش فریاد میزند که من در دنیای خاکستری و سیاه سفید هستم، خوشبختی در عالم رنگها و زندگی میان آن عناصر نوستالژی کارتونی، فقط با #مهاجرت به اروپا ممکن است.
@Tanbiholomah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهاد فکری کم نظیر علامه طباطبایی
🔹️بیانات رهبر انقلاب درباره خصوصیات علامه طباطبایی
🗓سالروز درگذشت علامه طباطبایی
@Tanbiholomah
اهمیت تبلیغ.mp3
8.98M
🔺مصائب تبلیغ نرفتن!
🎙استاد عابدینی
▫️تنبلی در تبلیغ، مضرات دارد و ممکن است خداوند نگاه لطفش را از انسان بردارد...
▫️ایام تبلیغی را تا قدر ممکن به تبلیغ بروید.
▫️ اگر ما را دعوت به تبلیغ نکردند چه کنیم؟
▫️ بسیاری از چیزهایی را که در ایام تحصیل می خواهیم و نمی شود در تبلیغ به ما داده می شود.
▫️ وظیفه شناسی یعنی در ایام تحصیل، تحصیل کنیم و در ایام تبلیغ، تبلیغ کنیم.
#تبلیغ
#فاطمیه
به نقل از پایگاه خبری صدای حوزه
@Tanbiholomah
هدایت شده از تنبیه الأمة
مشروعیت الزام حکومتی به حجاب.pdf
1.34M
❇️ مشروعیت الزام حکومتی به مراعات حجاب شرعی
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
❓آیا الزام به مراعات حجاب از وظایف حکومت اسلامی است؟ چه دلایلی بر این الزام وجود دارد؟
❓آیا سیره پیامبر در صدر اسلام به الزام بر حجاب بود؟
❓آیا اجرای قانون حجاب، مشروط به رضایت عمومی مردم است؟
❓از نگاه دین حجاب مسئلهای شخصی است یا اجتماعی؟
✅ و سؤالات دیگر که پاسخ آنها را در این پژوهش فقهی مییابید.
📌 کانال نخبگانی «تنبیه الأمة»👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
هدایت شده از تنبیه الأمة
Hijab 02.pdf
6.21M
🌀 حکومت و حق الزام به حجاب
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
🔢 قسمت دوم
♨️ ادلهی مشروعیت الزام حکومت به حجاب
#حجاب
#فقه_حکومتی
پژوهش: کانال نخبگانی تنبیهالأمة
تهیه و تنظیم: رسانه حوزوی مناهج
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8