eitaa logo
آموزش تخصصی مداحی طنین
519 دنبال‌کننده
130 عکس
102 ویدیو
5 فایل
سلام خانم عبدالله زاده هستم مدرس نغمات مداحی اصول،فنون،آداب مداحی روش های تقویت صدا دعاخوانی روضه خوانی فیش‌نویسی باحضوراساتیدحوزه ودانشگاه ویژه خواهران درسراسرکشور https://eitaa.com/joinchat/1171653078Cd02d2562e9 ارتباط باما @Abdollah_zade @Tanin128
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 با سید مهدی میرداماد ⁉️ چگونه می شود یک روضه خوان خوب و یک مداح خوب شد. بنده حدود 12 سال است در هیات های جوانان شهرمون می خوانم اما گاها مورد تضعیف قرار می گیریم چه کنم که آن معنویت و سوز را به مستمع برسانم؟ ✅ حاج سید مهدی میرداماد: مداحی دو بال دارد برای موفقیت: 1- بال فنی که شامل تمرین و تلاش و دیدن استاد و نشستن پای منبر بزرگان است 2- بال معنوی که شامل تقوا و اخلاص و صداقت و .. می باشد. https://eitaa.com/joinchat/1171653078Cd02d2562e9
📌 ✅اگر مداحان درک درستی از این مصیبت‌ها نداشته باشند قطعاً نمی‌توانند اهل بیت(ع) را به عنوان الگوی جامعه اسلامی معرفی کنند. ✅اگر مداح نیز در موضوعات روانشناسی افراد، سر رشته داشته باشد می‌تواند به مغز مخاطبین خود ورود پیدا کند و تاثیرگذار باشد. •@ahaat_ir | آهات•
. 3⃣ 📚از ایشان چندین کتاب در زمینه عاشورا چاپ شده که یکی از آنها کتاب هست؛ این کتاب تقریری از مباحث استاد میرباقری است که در سخنرانی های مختلف پیرامون حادثه عظیم عاشورا را مطرح کرده‌اند. 👌پیشنهاد میکنم حتما این کتاب رو بخونید... .
. 🔰 اهمیت تلفیق شعر و موسیقی در بیان استاد حسین هوشیار 👇🏻 .
. 1⃣ بار خواندن را شعر می کشید یعنی تصویر را شعر به مستمع منتقل می کرد امروزه در بسیاری از جاها بار خواندن را ریتم یعنی سرعت می کشد. اشتباه نکنید ریتم آهنگ نیست. .
. 2⃣ مداحی که در ساختن تصویر در ذهن مستمع موفق باشد خیلی موفق تر است در مجلس گردانی. یعنی مستمع شما زمانی احساس فیض بیشتری می کند که دلش در جایی که شما می خواهید باشد. چه می شود که خواندن کسی تمرکز ایجاد می کند و خواندن دیگری چنین نیست. دلیلش این است که کسی که در حال خواندن است توان این را دارد که از طریق ساختن تصویر ذهنی تمرکز ایجاد کند یعنی مستمع دلش به جای مورد نظر می رود. چون فردی که می خواند موفق شده است که در ذهن ها تصویر تخیل معنوی ایجاد کند. و قبلا با شعر اتفاق می افتاد. .
. 3⃣ من می دیدم شعرای ترک مجالسشون از مداحان ترک کمتر نمی شود و به قدری زیبا هم می شود که تخیل معنوی را به حرکت در می آورد. مثلا شعر ؛ دشمنم بر خویش مهر ننگ زد دید بار شیشه دارم سنگ زد تصویر در شعر زیاد است فقط کافیست یک مقدار ذوق و لطافت به خرج داد و البته اگر مستمع هم اهل دل باشد. .
. 4⃣ ✅ باید تلفیق شعر را بدانیم با موسیقی. آنقدر باید تلفیق باشد که که شعر را دکلمه کند تا از داخل شعر آهنگ بیرون بیاید. مداح باید مجلس ها مختلفی را ببیند و بتواند مانند ترک زبان ها تمرکز ایجاد کند و حتی بی آهنگ . باید خواندن طوری باشد که 80 ساله ، 20 ساله ، 40ساله و 12 ساله فیض ببرد. ایجاد تمرکز با شعر آفرینی ، تصویر سازی با شعر آفرینی و با ریتم آفرینی و با نغمه باشد در صورتی که هر سه را ادغام کنیم در این صورت همه فیض می برند. .
. 5⃣ شعر را برای خودتان دکلمه کنید مثلا در تئاترها: بگوئید جلاد بیاید نمی تواند نرم باشد. خیلی از خواندن ها ایراد دارد چون شب ولادته مداح می گوید چه کار کنم دلا رفت کربلا، این دل نیست که می رود تو خواننده نبودی که این کار را کردی. دکلمه خوان خوب شعر خوان خوب هم می شود تلفیق باید نسبت به شعر انجام گیرد. اگر سوالی باشد سوالی خوانده شود. .
. 6⃣ و در جمع بندی کل صحبت این است که : 1- شعر قوی 2- نغمه 3- ریتم و چیزی که این سه را به هم وصل کند که تلفیق است؛ تلفیق چه طور ایجاد می شود؟ با درک شعر ، کسی که شعر را نفهمد مداح خوبی نمی شود باید بتوانید شعر بگوئید بعد تلفیقتان قدرت می گیرد و شعر را تحویل می دهید یعنی معنایش این است که کلمه به کلمه شعر در گوشت و پوستتان محشور می شود و اگر سوز و ساز با هم داشته باشیم خیلی کار قشنگی می شود. .https://eitaa.com/joinchat/1171653078Cd02d2562e9
شعر مسمط در مدح امیر الموئمنین علی (علیه السلام) از استاد سازگار بخدای منان به تمام قرآن به جلال احمد به مقام حیدر به کمال زهرا به وقار زینب به شبیر وشبر به بهشت وکوثر به قتال حمزه به نبرد مالک به صفای سلمان به خلوص بوذر به حقیقت دین به تمام ایمان به حبیب ومیثم به بلال وقنبر که علیست مولا که علیست سرور که علیست هادی که علیست رهبر که علیست ظاهر که علیست باطن که علیست آدم که علیست خاتم چه خوش است عمری شب وروز دائم زعلی بگویم زعلی بخوانم به علی ببالم به علی بنازم زعلی بخواهم زعلی ستانم که علیست عشقم که علیست عمرم که علیست قلبم که علیست جانم گرازاو نگویم گرازاو نخوانم به چه کارآید سخن و زبانم به فدای حیدر من ودودمانم من و خاندانم من و دوستانم که علیست مظهر بخدای کعبه که علیست یاور به رسول اکرم چه شوند خصمم چه شوند یارم چه برند هستم چه دهند کامم به علی مطیعم به علی مریدم به علی محبم به علی غلامم بوداو حیاتم بود او مماتم بوداو امیرم بوداو امامم بوداو رکوعم بوداو سجودم بوداو قعودم بوداو قیامم به علی سپاسم به علی ثنایم به علی درودم به علی سلامم به جلال داور که زکوی حیدر به دیار دیگر نروم مسلم علی ای صلاتم علی ای زکاتم علی ای صیامم علی ای نمازم به رُخت بخندم به سویت بپویم به رهت بمیرم به غمت بنازم به توافتخارم به تواعتبارم زتوسربلندم زتوسرفرازم که تویی دعایم که تویی ثنایم که تویی امیدم که تویی نیازم اگرم نخواهی اگرم نخوانی اگرم برانی به که دل ببازم به ولایت تو به محبت تو زشرار دوزخ نبود مرا غم تو طبیب فردی تودوای دردی تو یگانه مردی تو گره گشایی توخدا خصالی توخدا جمالی تو خدا جلالی تو خدانمایی توولی داور تووصی احمد توابوالائمه توامام مایی زمَلک نکوتر زبشر فراتر به فدات گردم تومگر خدایی ؟ به لباس انسان به جلال منان نه ازاین برونی نه ازآن جدایی به نوای قنبر به زبان میثم ز تو میزند دم زتو میزند دم