eitaa logo
📖 ترنم وحی 📖
161 دنبال‌کننده
0 عکس
146 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ٤»: ⁉️چرا خدا را «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» مى‌خوانيم،مگر اومالك دنيا نيست‌؟ 🔻: 1⃣اولاً؛خداوند همه چيز و همه جا و براى هميشه است؛بر خلاف مالك بودن انسان كه نه مالك همه چيز است و نه مالك همه جا و نه براى هميشه. ▫️مالكيّت خداوند حقيقى است؛ولى ➖مالكيّت انسان اعتبارى. ▫️مالكيّت خداوند همراه با احاطه و سلطنت است؛ولى گاهى ما مالك گنجشكى هستيم؛ولى تحت سلطه ما نيست. ➖مالكيّت ما تنها در زمان حيات ما مى‌باشد و بعد از مرگ، ديگران مالك مى‌شوند. ➖مالكيّت ما انتقال يافته از ديگران است؛ولى خداوند مالك همه چيز بوده و مى‌باشد؛بنابراين حساب مالكيّت خداوند از حساب مالكيّت ما جداست و هرگز قابل مقايسه نيست. 2⃣ثانياً؛در دنيا به دليل وجود واسطه‌ها و اسباب،نسبت‌ها و خويشاوندى‌ها،دوستان و آشنايان،خانواده و فرزندان،مال و ثروت،زبان و هنر،حيله و تدبير،انسان خود را صاحب قدرت و نصرت مى‌داند و از خدا غافل مى‌شود 🔺 تا آنجا كه مثل قارون مغرورانه مى‌گويد:مال و ثروت را خدا به من نداده است؛بلكه بر اساس علم و تخصّص و زرنگى خودم به دست آورده‌ام. 📖«إِنَّما أُوتِيتُهُ‌ عَلى‌ عِلْمٍ‌ عِنْدِي» امّا روز قيامت تمام اين دلبستگى‌ها و وابستگى‌ها بى‌اثر مى‌شود:واسطه و اسباب از بين مى‌رود. «تَقَطَّعَتْ‌ بِهِمُ‌ الْأَسْبابُ‌» ١ ➖خويشاوندى و نسبت‌ها از بين مى‌رود. «فَلا أَنْسابَ‌ بَيْنَهُمْ‌»٢ ▫️مال و ثروت ارزشى ندارد. «لا يَنْفَعُ‌ مالٌ‌ وَ لا بَنُونَ‌»٣ ➖بستگان كارايى ندارند. «لَنْ‌ تَنْفَعَكُمْ‌ أَرْحامُكُمْ‌ وَ لا أَوْلادُكُمْ‌»٤ ▫️گاهى اجازه حرف زدن و عذرخواهى هم داده نمى‌شود. «وَ لا يُؤْذَنُ‌ لَهُمْ‌ فَيَعْتَذِرُونَ‌»۵ 📖قدرت فكر و تدبير از دست آنها گرفته مى‌شود. «تَرَى النّاسَ‌ سُكارى‌»٦ 🔻آرى،در چنين روزى كه همه رزق و برق‌ها و جلوه‌ها رنگ مى‌بازد،مالكيّت خداوند با تمام وجود جلوه مى‌كند. ▫️بنابراين مراد از «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» اين است كه گرچه خدا مالك مطلق دنيا و آخرت است؛امّا مالكيّت خداوند در آن روز بيشتر جلوه مى‌كند. ▫️كوتاه سخن آنكه «مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» همان معنايى را مى‌دهد كه در آيه ديگر مى‌خوانيم: 📖 «يَوْمَ‌ لا تَمْلِكُ‌ نَفْسٌ‌ لِنَفْسٍ‌ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلّهِ‌»۷ 🔺و يا در جاى ديگر مى‌خوانيم: «لِمَنِ‌ الْمُلْكُ‌ الْيَوْمَ‌ لِلّهِ‌ الْواحِدِ الْقَهّارِ»۸  🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت (۱).بقره،۱۶۶ / (۲).مومنون،۱۰۱ (۳).شعراء،۸۸ / (۴).ممتحنه،۳ (۵).مرسلات،۳۶ / (۶).حج،۲ (۷).انفطار،۱۹ / (۸).غافر،۱۶ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ٥»: ⁉️دين به چه معنا و چه لزومى دارد؟ 🔻: 1⃣اولاً: براى دين چندين معنا بيان شده است،از جمله: الف)به هر عقيده و فكر و آداب و فرهنگى،حق يا باطل دين مى‌گويند. در قرآن خداوند به كفّار مى‌فرمايد: 📖 «لَكُمْ‌ دِينُكُمْ‌» ۱ به راه و روش كفّار،دين اطلاق كرده است. ب)به معناى عمل و اطاعت است. 📖 «لِلّهِ‌ الدِّينُ‌ الْخالِصُ‌»۲ ج)به معناى آيين و شريعت حق است. 📖«إِنَّ‌ الدِّينَ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ الْإِسْلامُ‌» ۳،دين حق نزد خدا تنها اسلام و تسليم او بودن است. د)به معناى حساب و جزاست. 📖«مالِكِ‌ يَوْمِ‌ الدِّينِ‌» صاحب روز جزا،روزى كه هيچ‌كس نمى‌تواند آن را درك كند و بفهمد، روزى كه هيچ‌چيز براى هيچ‌كس كارايى ندارد. 📖 «ثُمَّ‌ ما أَدْراكَ‌ ما يَوْمُ‌ الدِّينِ‌ يَوْمَ‌ لا تَمْلِكُ‌ نَفْسٌ‌ لِنَفْسٍ‌ شَيْئاً وَ الْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلّهِ‌»۴ 2⃣ثانياً: پس انسان نمى‌تواند بى دين يعنى بى‌راه و رسم و بى‌آداب و فرهنگ باشد؛ليكن بحث آن است كه آيا اين راه و روش را از كى بگيريم‌؟ الف)از طاغوت،ب)از نياكان،ج)از خالق. ▫️در ميان اين نظريه‌ها،نظريه چهارم،هم مطابق با عقل و فطرت است و هم جامع و كامل. 📖 «إِنَّ‌ الدِّينَ‌ عِنْدَ اللّهِ‌ الْإِسْلامُ‌»۵ 🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت (۱).کافرون،۶ (۲).زمر،۳ (۳).آل عمران،۱۹ (۴).انفطار ۱۸-۱۹ (۵).آل عمران،۱۹ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه117 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 51 تا 57 مائده 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ٦»: ⁉️چرا وقتى كه به تنهايى و فرادى نيز نماز مى‌خوانيم،از كلمات و جملاتى كه نشانه‌ى «جمع» است،استفاده مى‌كنيم‌؟مثلاً مى‌گوييم:«نعبد،نستعين،اِهدنا،علينا» 🔻: ▫️شايد به اين دليل است كه اصل و فلسفه‌ى نماز، جماعت است و فرادى و تنهايى نماز خواندن،بايد يك استثنا باشد ▫️و ممكن است به اين دليل باشد كه هر انسانى بايد چشم اندازى به جامعه خود داشته باشد و آنچه را براى خود مى‌خواهد،براى ديگران نيز بخواهد و از تك‌روى و جدايى از مردم جلوگيرى مى‌كند. ▫️و يا اين‌كه هر انسانى خود را به منزله‌ى نماينده‌ى تمام مسلمانان بداند. 🌷هدیه به لبخند(عج) 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻مطلبی شگفت از قرآن 🖌برخی از مفسران رقم وجوه محتمل در « الم » از اشتمال : ⓵ بر حروف اسم اعظم ⓶ و از جهت آن که حروف مقطعه آیا محلی از اعراب دارند یا نه ⓷ و صور احتمالی اعراب آنها ⓸ و بررسی وجوه محتمل ِ در اعراب ِ ( ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین « بقره :2» ) ▫️هر کدام از کلمات مزبور به تنهایی و هر یک از آنها با در نظر گرفتن وجوه محتمل کلمات دیگر تا پایان ِ ( و اولئک هم المفلحون « بقره : 5 ) از لحاظ جمع بندی وجوه احتمالی .... به : 🖌یازده بیلیارد و چهارصد هشتاد وچهار میلیارد و دویست وپنج میلیون و هفتصد و هفتاد هزارو دویست وچهل خواهد رسید ‏🌷هدیه به لبخند(عج) 📚تفسیر تسنیم ، آیت الله جوادی ، ج 2 ص 148 به نقل از بیان السعاده ج 1 ص 39 -40 ) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ٧»: ⁉️چرا در قرآن معمولاً دعاها با نام مقدس «ربّ‌» آغازشده است‌؟ 🔻: ▫️انسان در دعا به دنبال رسيدن به رشد و تكامل خود و يا رفع نواقص و كمبودهاى خود است و تناسب اين دو خواسته با كلمه‌ى «ربّ‌» بيش از هر صفت ديگر است؛ ▫️زيرا «ربّ‌» هم به معناى مالك و صاحب آمده است و هم به معناى رشد دهنده و پرورش دهنده و انسان بايد خواسته‌ى خود را از كسى بخواهد كه هم مالك و صاحب است و هم با امكانات مادّى و هدايت‌هاى آسمانى و اعطاى عقل و فطرت،رشد و پرورش مادّى و معنوى ما را مى‌خواهد. ▫️بعلاوه رابطه‌ى مربّى با كسى كه تحت تربيت اوست،بايد رابطه‌اى دائمى،تنگاتنگ و همه‌جانبه باشد. 🌷هدیه به لبخند(عج) 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻کوتاهترین و جالبترین استدلال برای معاد 🖌کوتاهترین و جالبترین استدلال برای معاد این آیه است : 📖کما بداکم تعودون » اعراف 29 همانگونه که شما را در آغاز آفرید دگر بار در قیامت باز میگرداند 🔻 : 🖌نگاهی به آغاز آفرینش خود کنید ببینید همین جسم شما که از مقدار زیادی آب و مقدار کمی مواد مختلف .... ترکیب شده در آغاز کجا بود ؟ ▫️آبهایی که در ساختمان جسم شما به کار رفته هر قطره ای از آن احتمالا در یکی از اقیانوسهای روی زمین سرگردان بود و سپس ... 🖌 و ذراتی که هم اکنون از مواد جامد زمین در ساختمان جسم شما به کار رفته روزی به صورت دانه گندم یا میوه درخت یا سبزیها ی مختلف بود که در نقاط پراکنده زمین گرد آوری شد ▫️بنابراین چه جای تعجب که پس از متلاشی شدن و باز گشت به حال نخستین باز همان ذرات جمع آوری گردد و به هم بپیوندد و اندام نخستین را تشکیل دهد و اگر چنین چیزی محال بود چرا در آغاز آفرینش انجام شد ؟ ‏✨هدیه به لبخند(عج) 📚 تفسیر نمونه ج۶ ص۱۴۵ 📖 ۲ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه118 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 58 تا 64 مائده 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ٨»: ⁉️مهم‌ترين دعا چيست‌؟ 🔻: تنها دعايى كه بر هر مسلمانى واجب است كه آن را در واجب‌ترين اعمال خود - نماز - روزى ده مرتبه بگويد،دعاى «اِهْدِنَا الصِّراطَ‍‌ الْمُسْتَقِيمَ‌» است؛بنابراين،درخواست هدايت به راه مستقيم،مهم‌ترين دعاست. ▫️آرى،در مقابل راههاى متعدّدى كه در برابر انسان قرار دارد، (راه هوسهاى خود و ديگران،راه وسوسه‌هاى شيطان،راه نياكان و پيشينيان،راه طاغوت‌ها،راه توقّعات و انتظارات اين و آن و راه خدا و اولياى او)انسان هر لحظه و براى هر چيزى بايد از خدا استمداد جويد كه او را به راه مستقيم هدايت كند. راه مستقيم راه خدا و اولياى خداوند و بندگان مخلص خداست. ▫️براى اطمينان به راه خدا،بايد پيرو و دنباله‌رو اولياى خدا باشيم،چنانكه در زيارت جامعه مى‌خوانيم:هركس به شما (اهل بيت)متوسّل شد،به خدا متوسّل شده است.«مَن اعتصم بكم فقد اعتصَم باللّه» 📖 و در قرآن مى‌خوانيم:هركس به خدا متوسّل شد به راه مستقيم هدايت شده است. «وَ مَنْ‌ يَعْتَصِمْ‌ بِاللّهِ‌ فَقَدْ هُدِيَ‌ إِلى‌ صِراطٍ‍‌ مُسْتَقِيمٍ‌» ١ ✨در روايات،راه مستقيم،راه توحيد،قرآن و فطرت سالم، معرفى شده است. ٢ 🔻شكّى نيست كه تقاضاى راه مستقيم حتى بر اولياى خدا نيز لازم است؛زيرا: 1⃣ اولاً؛ماندگارى در راه مستقيم،غير از پيدا كردن راه مستقيم است. ▫️چه بسيار افرادى كه به راه مستقيم هدايت مى‌شوند؛ولى پايدار نمى‌مانند؛يعنى بعد از ايمان، منحرف مى‌شوند. «آمَنُوا ثُمَّ‌ كَفَرُوا...» ٣ 2⃣ثانياً؛هدايت شدن نيز درجات و مراحلى دارد،همان‌گونه كه نور ضعيف و قوى دارد،بنابراين افراد هدايت شده،بايد به فكر هدايت برتر و بيشتر باشند. «زادَهُمْ‌ هُدىً‌» ٤ 3⃣ثالثاً؛ممكن است افرادى در بعضى امور در راه مستقيم باشند؛ولى نسبت به مواردى در راه نباشند و لذا بايد براى رسيدن به جامعيت راه مستقيم از خداوند كمك بخواهيم. ▫️مثلاً؛انتخاب شغل،دوست،رشته تحصيلى،همسر،عقايد،عمل،اخلاق،رهبر، نماينده،چگونگى در آمد و مصرف آن، ستايش،انتقاد،محبت،قهر،صلح،جنگ،خوردن،قضاوت،انفاق،عبادت،اقتصاد،سياست،روابط‍‌ و در همه امور بدون الگوى صحيح و كامل نيست؛ 🔺لذا انسان نياز به الگوى كامل و بدون نقص دارد كه همان انبيا و اوصيا هستند. 🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت: (۱).آل عمران، ۱۰۱ (۲).تفسیر نور،ج۱،ص ۳۰ (۳).نساء،۱۳۷ (۴).محمد،۱۷ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔻 🔖 فلسفه تکرار در قرآن 💢 در اين زمينه مفسران دو ديدگاه دارند: 1⃣ ديدگاه اول : ⚪️✍برخي از و متفكران اسلامي معتقدند، كه در قرآن «تكرار» وجود ندارد بلكه بعضي از اين واژه ‏ها، لفظاً تكرار شده اما در حقيقت در معنا تكرار وجود ندارد. بدين صورت كه در هر مورد آيه‏ را اگر با قبل و بعدش كه در نظر بگيريم، معناي جديدي را به ما منتقل مي‏كند . در حقيقت سوال جديد و مطلب تازه ای است. ◽️يا داستان آدم و موسی علیه السلام و انبياي ديگر كه شده، در هر بار از زاويه‏ ای خاص، به اين داستان نگاه شده، و مطالب تازه و جدیدی را به خواننده معرفی مي‏كند. بنابراين هر چند به نظر مي‏رسد گاهی الفاظ تكرار شده، ولی معانی تكراری نيست! 2⃣ ديدگاه دوم : ⚪️✍ برخي معتقدند تكرار در قرآن هست، ولو لفظاً ولي ما بايد ببينيم «چرا در قرآن مطالبي مكرر آمده است؟» قبل از پاسخ به اين پرسش بنگريم كه «قرآن چگونه كتابي است؟» 📖 قرآن كتاب تربيت است، كتاب تربيت و هدايت مستلزم آن است كه گاهی اوقات، مسائل تربيتی براي كسی كه مورد تربيت قرار مي‏گيرد تكرار شود، هر مربی و هر معلمی، هر پرورشگری مطالبی را مكرر بري شخص مورد تربيت مي‏گويد، تا اينها برايش ملكه شود و در ذهن و جان او جاي گيرد و به صورت ثابت در آيد. و اين اشكال ندارد. و در نظام تعليم و تربيت امروزی، تكرار را كسی منع نمي‏كند البته نبايد تكرار ملال آور و خسته كننده باشد بلكه لازم است در حد و مصلحت باشد. 📖 قرآن هم چون كتاب تربيتی است از همين روش استفاده كرده است. بنابراين بايد گفت :اولا تكرارهاي فايده ‏های تربيتی دارد، و هر تكراری ناپسند نمي‏باشد. اينكه به مناسبت‏های مختلف و در حد ضرورت تكرار شده است . سوم اينكه در هر قسمتی از اين تكرارها همانطور كه اشاره شد از زاويه‏ خاصی نگاه شده مثلاً همين دو موردي كه در پرسش آمده داستان حضرت ابراهيم علبه السلام در سوره‏ هود آيه‏ ۶۹ آمده و در سوره‏ عنكبوت آيه‏ ۳۱ هم اين مطلب را مي‏بينيد اما در سوره‏ هود، ميهمان‏ نوازی حضرت ابراهيم علیه السلام و آداب ميهمان داري مورد تاكيد واقع شده است، و در سوره‏ عنكبوت اصلاً بحث ميهمان نوازی حضرت ابراهيم مطرح نشده است بلكه بُعد ديگری از مطلب مورد توجه واقع شده است كه اين فرشتگان آمدند خانه‏ حضرت علیه السلام و چه گذشت! و چه كاری انجام دادند! ◻️ يعنی در هر كدام از اين آيات مي‏بينيم به مناسبت آن استفاده‏ ای كه مي‏خواستند از اين داستان بكنند يك پنجره‏ ای از اين داستان باز شده است. چهارم اينكه تكرار اين داستان و امثال آن نشان مي‏دهد اين ماجرا خيلی مهم است يعنی خود تكرار، نشان مي‏دهد كه اين مطلب مهم است و بايد به آن توجه ويژه شود و از زاويه ‏هاي مختلفي به اين موضوع نگاه شود. لذا در مورد «يَقُولُونَ مَتَي‏ هذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» ◻️ موضوع آيات در مورد رستاخيز و انكار مخالفين است كه چه موقعی اين وعده‏ رستاخيز واقع مي‏شود؟ و مي‏بينيم در آيه‏ های مختلف كه در هر موردي يك واقعه ‏اي بوده و اين سوال از طرف مخالفين تكرار شده و پاسخ مناسب همان هم داده شده است. ◻️لذا امكان دارد افراد متعددي، در وقايع گوناگوني يك سوالي را از پيامبر كرده باشند، و پاسخ‏هاي مناسب خودشان را در همان واقعه، گرفته باشند. از اين رو اگر به موارد سوال در آيات مراجعه شود متوجه مي‏شويم كه مسئله‏ تكرار در اين موارد حداقل كمتر به ذهن مي‏رسد. @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ٩»: ⁉️الگوهاى راه مستقيم چه كسانى هستند؟ 🔻: ▫️ در سوره مى‌خوانيم كه صراط‍‌ مستقيم راه كسانى است كه به آنان نعمت ويژه داديم. «صِراطَ‍‌ الَّذِينَ‌ أَنْعَمْتَ‌ عَلَيْهِمْ‌» و آن افراد مشمول نعمت،انبيا،صدّيقين،شهدا و صالحان هستند. ١ ▫️الگوى تمام عيار راه مستقيم،شخص پيامبر اكرم است. «إِنَّكَ‌ لَمِنَ‌ الْمُرْسَلِينَ‌ عَلى‌ صِراطٍ‍‌ مُسْتَقِيمٍ‌» ٢ 🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت (۱).نساء،۶۹ (۲).بقره،۲۵۲،یس،۳ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📖۱ 🔎 1⃣- «بسم‏ الله الرّحمن‏ الرّحیم» در آغاز سوره، رمز آنست كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده .  2⃣- «بسم‏ اللَّه الرّحمن‏ الرّحیم» در آغاز كتاب آسمانى، یعنى هدایت تنها با استعانت از او محقّق میشود. (شاید معناى اینكه میگویند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم‏ اللَّه، و تمام بسم‏ الله در حرف (باء) خلاصه میشود، این باشد كه آفرینش هستى و هدایت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پیامبر اكرم‏ صلی الله علیه وآله نیز با نام او آغاز گردید. «اقرأ باسم ربّك) 3⃣- مؤمنان در آغاز كتاب (قرآن) با نیایش به درگاه خداوند متعال، «الحمدلله ربّ العالمین» مى‏گویند و در پایان كار در بهشت نیز، همان شعار را مى‏دهند كه «آخر دعواهم أن الحمدلله ربّ العالمین»(یونس، 10) 4⃣-رابطه‏ى خداوند با مخلوقات، رابطه‏ى دائمى و تنگاتنگ است. «ربّ العالمین» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مى‏كند و مى‏رود، ولى مربّى باید هر لحظه نظارت داشته باشد.) 5⃣-ابتدا باید بندگى خدا كرد، آنگاه از او حاجت خواست. «نعبد، نستعین»  6⃣- ابتدا ستایش، آنگاه استمداد و دعا. «الحمدلله... اهدنا» 7⃣-براى دست‏یابى به راه مستقیم، باید دعا نمود. و بهترین نمونه استعانت از خدا، درخواست راه مستقیم است. «ایّاك نستعین اهدنا اهدنا الصّراط المستقیم» 8⃣-انسان در تربیت، نیازمند الگو مى‏باشد. انبیا، شهدا، صدّیقین وصالحان، نمونه‏هاى زیباى انسانیّت‏اند. «صراط الّذین انعمت علیهم»  9⃣- آنچه از خداوند به انسان مى‏رسد، نعمت است. قهر و غضب را خود به وجود مى‏آوریم.انعمت، المغضوب علیهم» 🔟-قرآن کتاب هدایت است و به طور یقین هدایت گر انسان است .اما نکته ی مهم اینکه هدایتگر پرهیز گاران است نه همه ی انسانها  🌷هدیه به لبخند (عج) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا