تربیت و آموزش
از کارآمدترین #روشهای_تربیتی که در قرآن و سیره پیشوایان دینی آمده، #روش_عبرت است. 🔹عبرت حالتی است
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است:
🔆فَاعْتَبِروُا یَا اُولِی الاَبْصَارِ.
پس عبرت بگیرید ای صاحبان چشم.
🔹قرآن در جای دیگر هدف از بیان داستانها و وقایع تاریخی را عبرت پذیری می داند:
🔆لَقَدْ کَان فِی قِصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِوُلِی الالْبَاب.
در سرگذشت آنان درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود.
🔹حضرت علی(ع) که خود قرآن ناطق است با اشاره به برنامه عبرت آموزی قرآن، چنین می فرماید:
🔆تَدَبَّرُوا آیَاتِ الْقُرْآنِ وَ اعْتَبِرُوا بِهِ فَإِنَّهُ اَبْلَغُ الْعِبَرِ.
در آیه های قرآن بیندیشید و به (وسیله) آن پندگیرید، زیرا که آیات قرآن رساترین عبرتهاست.
تربیت و آموزش
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است: 🔆فَاعْتَبِروُا
درباره عبرت #چندین_سؤال مطرح است:
💡 1. عبرت چیست؟
💡 2. آیا عبرت روش تربیتی است؟
💡 3. در صورت روش بودن، روش خود تربیتی است یا دیگر تربیتی؟
💡 4. حوزه کاربرد آن کجاست؟
💡 5. رابطه آن با مبنا، هدف و اصل تربیتی چگونه است؟
💡 6. نقش آن در تربیت چیست؟
💡 7. منابع و شیوه های عبرت آموزی کدامند؟
✅در روزهای آینده به این سوالات پاسخ خواهیم داد تا #مربیان_گرامی بتوانند در مسیر تربیتِ متربیان خود
از این روش حداکثر استفاده را داشته باشند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#هدف_از_امتحان_چیست ؟ 🔰 واژه ارزشیابی به معنای یافتن ارزش هاست. یافتن آنچه #نه_در_زمان_محدود، بلکه
#ارزشیابی
گاهی امتحان یا هر نوع ارزشیابی دیگر،
به منظور اتخاذ تصمیم های مهم و غالبا غیر قابل تغییر در مورد وضع آینده هر یک از دانش آموزان در دستگاه آموزش و پرورش به کار برده می شود.
نتیجه حاصل از اجرای این نظام، اثر نامطلوب آن بر امر #آموزش و بر #رفاه دانش آموزان می باشد.
🔵 ارزشیابی معتبر به همراه آموزش معتبر امکان پذیر است:
#مهم 👈 علمای فن آموزش و ارزشیابی معتقدند که قبل از این که معلم در طراحی یک سیستم ارزشیابی معتبر بکوشد، باید #شیوهِ_آموزش_خود را اصلاح کند.
💬آنان معتقدند که تنها زمانی معلم می تواند به #شیوه_معتبر_ارزشیابی رو کند که #شیوه_آموزش او اعتبار داشته باشد.
آنان برای چنین آموزشی ویژگی های زیر را قایل هستند:🔽🔽🔽
👈۱) آموزش باید با #پژوهش همراه باشد:
دانش آموز هنگامی که #عملاً تحقیق می کند، در ساخت مفاهیم سهیم می شود.
👈ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
✅ عوامل اعراض از رسول
🔶 استاد #علی_صفایی_حائری
سؤال اساسى اين است كه چطور كسانى كه محبّت رسول را در دل داشتند و از او اطاعت مى نمودند، با او درگير شدند و به او پشت كردند؟ آنچه مهمّ است، تحليل اين سؤال است كه توصيف قضايا و وقايعى كه اتفاق افتاده، تنها كفايت نمى كند و جوابگو نخواهد بود.
دو عامل اساسى وجود دارد كه آدمى را حتى در برابر خداى مهربان به لجاجت و عناد مى كشاند.
در قرآن آمده: «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا انْفُسُهُمْ ظُلْمَاً وَ عُلُوَّاً- #نمل،14»
✅ ظلم و علّو دو عامل اساسى هستند. تجاوزگرى و برترى طلبى و قدرت طلبى از عواملى هستند كه باعث مى شود تو حتى با يقينى كه دارى، منكر شوى و با رسول درگير و به او پشت كنى و نه با رسول كه حتى در مقابل خداى مهربان قد علم كنى و با او درگير شوى.
«تَلْكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوَّاً فِى الارْضِ وَ لَا فَسَاداً- قصص،83»
بهره مند شدن و رسيدن به دارالآخرة براى كسانى است كه حتّى اراده ى علوّ و برترى طلبى و فساد در زمين را نداشته اند.
📚 #روزهاى_فاطمه ، ص62
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 ادامه اصل پذیرش و احترام #دومین_چیزی که وجود دارد شخصیت اوست و بدا
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن
وقتی با نوجوان روبرو می شويد حتی اگر از او #عصبانی هستید، نه با حرکات بدنتان و نه با زبانتان نبايد با او مواجه شويد
يعني او نبايد احساس کند که شما مي خواهيد به او #حمله، #تنبیه، #قضاوت يا اورا ارزیابی کنيد.
🔹عبارات و کلماتی هم که استفاده می کنید بايد همه #مثبت باشند، #تشویقی_برای_تغییر باشد؛
🔹 ابتدا با یک #نکته_مثبت از نوجوانتان #شروع_کنيد،
سپس مطلبی اصلي که مدنظرتان است بگوييد
و در باره آن مسئله صحبت کنید و #مجدد یک نکته مثبت بگویید.
💬مثلا به او بگویيد «از اینکه ما بچه ای داریم که اهل درس است و اخلاق و رفتار خوبي دارد خوشحالیم؛ اما به او یادآوری می کنیم زمان استفاده از #تبلت را مدیريت کند، زيرا من و پدر را #نگران کرده است.»
💬 #مجدد از او تعریف می کنید. «ما از هوش و استعدادت حیفمان میآید. برای اینکه امیدواریم تو یک آدم موفقی خواهی شد و نگران تو هستیم.»
🔸🔸هنگامی که با نوجوانی روبرو می شوید، سعی کنید با او #برخورد_مثبتی داشته باشید، از کلمات و عبارات تشویق آمیز استفاده کنید و به دنبال #نکات_مثبت او باشید، نه عیب جویی و ایراد گرفتن از او.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#آموزش_آداب_در_کودکی #رفتارهایی که باید به کودک آموخت: 👈۹- هنگامی در خانه دوستت هستی، به یاد داش
#آموزش_آداب_در_کودکی
👈۱۳- در مقابل بزرگسالان از #کلمات_ناشایست استفاده نکن.
استفاده تو از این کلمات باعث ناراحتی و نارضایتی آنها میشود.
👈۱۴- افراد را با نامهای #تحقیرآمیز صدا نزن.
👈۱۵- دیگران را به هیچ دلیلی #مسخره نکن.
این کار باعث میشود در نظر دیگران آدم ضعیفی به نظر برسی، و بدان که #دست_انداختن_دیگران کار نادرستی است.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است: 🔆فَاعْتَبِروُا
#پاسخ_سوال_یک
#عبرت_چیست؟
عبرت بر وزن فِعْلَه از ریشه «عَبَر» است که به معانی مختلفی چون: تفسیر کردن، #سنجیدن، عبور کردن، تعجب کردن و غیره آمده است.
🔸وجه این معانی، انتقال از حالی به حالی دیگر است، چنانکه راغب اصفهانی در «مفردات» می گوید: «اَصْلُ العِبَرِ تَجَاوُزٌ مِنْ حَالٍ اِلَی حَالٍ».
🔹 اگر نگوییم در تمام معانی، دست کم در بیشتر آنها نوعی جابجایی و #انتقال قابل درک است.
🔸در عبرت و اعتبار نیز همین معنی مشاهده می شود، چرا که اهل لغت، این دو را به معنای پند و اندرز گرفتن ذکر کرده اند، و در پند و اندرز، #انسان از نقل یک سخن و یا جریان تاریخی به معنایی ماورای آن #منتقل_می_شود و در اثر آن، حالتی خاضعانه و خاشعانه در برابر حق، برای او پدید می آید.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پاسخ_سوال_یک #عبرت_چیست؟ عبرت بر وزن فِعْلَه از ریشه «عَبَر» است که به معانی مختلفی چون: تفسیر کر
🔹راغب، عبرت را چنین معنا می کند:
الاِعْتِبَارُ وَالعِبْرَةُ [هِیَ] الْحَالَةُ الّتِی یَتَوَصَّلُ بِهَا مِنْ مَعْرِفَةِ الْمُشَاهَدِ اِلَی مَا لَیْسَ بِمُشَاهَد.
عبرت حالتی است که در آن معرفت ظاهری و محسوس، سبب درک معرفت باطنی و غیرمحسوس می گردد و انسان از امور مشهود به امور نامشهود منتقل می شود.
👈روشن است که هرگونه انتقال و عبور از ظاهر به باطن و از سطح به عمق را #نمی_توان_عبرت_نامید، بلکه این انتقال و عبور دارای نکات و قیود خاصی است که در پی می آید:
👈 #نکته_اول اینکه بین ظاهر و باطن، نباید رابطه ای اعتباری و قراردادی و یا التزامی وجود داشته باشد.
🔔 مثلاً اگر از شنیدن صدای زنگ، شنونده به باطن آن یعنی وجود فردی در پشت در، پی برد و با دیدن یک علامت خاص، بیننده به یک پیام قراردادی منتقل شود، آن را عبرت #نمی_گویند، زیرا اوّلی دلالت التزامیه دارد و دوّمی، انتقال از طریق قرارداد قبلی صورت می گیرد.
🔸ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm