eitaa logo
تربیت و آموزش
794 دنبال‌کننده
754 عکس
325 ویدیو
32 فایل
تربیت فرزند کارشناس تربیت فرزند
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت و آموزش
از کارآمدترین #روشهای_تربیتی که در قرآن و سیره پیشوایان دینی آمده، #روش_عبرت است. 🔹عبرت حالتی است
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است: 🔆فَاعْتَبِروُا یَا اُولِی الاَبْصَارِ. پس عبرت بگیرید ای صاحبان چشم. 🔹قرآن در جای دیگر هدف از بیان داستانها و وقایع تاریخی را عبرت پذیری می داند: 🔆لَقَدْ کَان فِی قِصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِوُلِی الالْبَاب. در سرگذشت آنان درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود. 🔹حضرت علی(ع) که خود قرآن ناطق است با اشاره به برنامه عبرت آموزی قرآن، چنین می فرماید: 🔆تَدَبَّرُوا آیَاتِ الْقُرْآنِ وَ اعْتَبِرُوا بِهِ فَإِنَّهُ اَبْلَغُ الْعِبَرِ. در آیه های قرآن بیندیشید و به (وسیله) آن پندگیرید، زیرا که آیات قرآن رساترین عبرتهاست.
تربیت و آموزش
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است: 🔆فَاعْتَبِروُا
درباره عبرت مطرح است: 💡 1. عبرت چیست؟ 💡 2. آیا عبرت روش تربیتی است؟ 💡 3. در صورت روش بودن، روش خود تربیتی است یا دیگر تربیتی؟ 💡 4. حوزه کاربرد آن کجاست؟ 💡 5. رابطه آن با مبنا، هدف و اصل تربیتی چگونه است؟ 💡 6. نقش آن در تربیت چیست؟ 💡 7. منابع و شیوه های عبرت آموزی کدامند؟ ✅در روزهای آینده به این سوالات پاسخ خواهیم داد تا بتوانند در مسیر تربیتِ متربیان خود از این روش حداکثر استفاده را داشته باشند. https://eitaa.com/Tarbiatm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت و آموزش
#هدف_از_امتحان_چیست ؟ 🔰 واژه ارزشیابی به معنای یافتن ارزش هاست. یافتن آنچه #نه_در_زمان_محدود، بلکه
گاهی امتحان یا هر نوع ارزشیابی دیگر، به منظور اتخاذ تصمیم های مهم و غالبا غیر قابل تغییر در مورد وضع آینده هر یک از دانش آموزان در دستگاه آموزش و پرورش به کار برده می شود. نتیجه حاصل از اجرای این نظام، اثر نامطلوب آن بر امر و بر دانش آموزان می باشد. 🔵 ارزشیابی معتبر به همراه آموزش معتبر امکان پذیر است: 👈 علمای فن آموزش و ارزشیابی معتقدند که قبل از این که معلم در طراحی یک سیستم ارزشیابی معتبر بکوشد، باید را اصلاح کند. 💬آنان معتقدند که تنها زمانی معلم می تواند به رو کند که او اعتبار داشته باشد. آنان برای چنین آموزشی ویژگی های زیر را قایل هستند:🔽🔽🔽 👈۱) آموزش باید با همراه باشد: دانش آموز هنگامی که تحقیق می کند، در ساخت مفاهیم سهیم می شود. 👈ادامه دارد... https://eitaa.com/Tarbiatm
✅ عوامل اعراض از رسول 🔶 استاد سؤال اساسى اين است كه چطور كسانى كه محبّت رسول را در دل داشتند و از او اطاعت مى نمودند، با او درگير شدند و به او پشت كردند؟ آنچه مهمّ است، تحليل اين سؤال است كه توصيف قضايا و وقايعى كه اتفاق افتاده، تنها كفايت نمى كند و جوابگو نخواهد بود. دو عامل اساسى وجود دارد كه آدمى را حتى در برابر خداى مهربان به لجاجت و عناد مى كشاند. در قرآن آمده: «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا انْفُسُهُمْ ظُلْمَاً وَ عُلُوَّاً- ،14» ✅ ظلم و علّو دو عامل اساسى هستند. تجاوزگرى و برترى طلبى و قدرت طلبى از عواملى هستند كه باعث مى شود تو حتى با يقينى كه دارى، منكر شوى و با رسول درگير و به او پشت كنى و نه با رسول كه حتى در مقابل خداى مهربان قد علم كنى و با او درگير شوى. «تَلْكَ الدَّارُ الآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوَّاً فِى الارْضِ وَ لَا فَسَاداً- قصص،83» بهره مند شدن و رسيدن به دارالآخرة براى كسانى است كه حتّى اراده ى علوّ و برترى طلبى و فساد در زمين را نداشته اند. 📚 ، ص62 https://eitaa.com/Tarbiatm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 ادامه اصل پذیرش و احترام #دومین_چیزی که وجود دارد شخصیت‌ اوست و بدا
🔵اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن وقتی با نوجوان روبرو می­ شويد حتی اگر از او هستید، نه با حرکات بدنتان و نه با زبانتان نبايد با او مواجه شويد يعني او نبايد احساس کند که شما مي­ خواهيد به او ، ، يا اورا ارزیابی کنيد. 🔹عبارات و کلماتی هم که استفاده می­ کنید بايد همه باشند، باشد؛ 🔹 ابتدا با یک از نوجوانتان ، سپس مطلبی اصلي که مدنظرتان است بگوييد و در باره آن مسئله صحبت کنید و یک نکته مثبت بگویید. 💬مثلا به او بگویيد «از اینکه ما بچه ­ای داریم که اهل درس است و اخلاق و رفتار خوبي دارد خوشحالیم؛ اما به او یادآوری می کنیم زمان استفاده از را مدیريت کند، زيرا من و پدر را کرده است.» 💬 از او تعریف می ­کنید. «ما از هوش و استعدادت حیفمان می‌آید. برای اینکه امیدواریم تو یک آدم موفقی خواهی شد و نگران تو هستیم.» 🔸🔸هنگامی که با نوجوانی روبرو می­ شوید، سعی کنید با او داشته باشید، از کلمات و عبارات تشویق آمیز استفاده کنید و به دنبال او باشید، نه عیب جویی و ایراد گرفتن از او. https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#آموزش_آداب_در_کودکی #رفتارهایی که باید به کودک آموخت: 👈۹- هنگامی در خانه دوستت هستی، به یاد داش
👈۱۳- در مقابل بزرگسالان از استفاده نکن. استفاده تو از این کلمات باعث ناراحتی و نارضایتی آنها می‌شود. 👈۱۴- افراد را با نام‌های صدا نزن. 👈۱۵- دیگران را به هیچ دلیلی نکن. این کار باعث می‌شود در نظر دیگران آدم ضعیفی به نظر برسی، و بدان که کار نادرستی است. https://eitaa.com/Tarbiatm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تربیت و آموزش
🔹قرآن کریم کلمه «عبرت» و اعتبار را به کار برده و اهل بصیرت را بر آن ترغیب کرده است: 🔆فَاعْتَبِروُا
؟ عبرت بر وزن فِعْلَه از ریشه «عَبَر» است که به معانی مختلفی چون: تفسیر کردن، ، عبور کردن، تعجب کردن و غیره آمده است. 🔸وجه این معانی، انتقال از حالی به حالی دیگر است، چنانکه راغب اصفهانی در «مفردات» می گوید: «اَصْلُ العِبَرِ تَجَاوُزٌ مِنْ حَالٍ اِلَی حَالٍ». 🔹 اگر نگوییم در تمام معانی، دست کم در بیشتر آنها نوعی جابجایی و قابل درک است. 🔸در عبرت و اعتبار نیز همین معنی مشاهده می شود، چرا که اهل لغت، این دو را به معنای پند و اندرز گرفتن ذکر کرده اند، و در پند و اندرز، از نقل یک سخن و یا جریان تاریخی به معنایی ماورای آن و در اثر آن، حالتی خاضعانه و خاشعانه در برابر حق، برای او پدید می آید. https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پاسخ_سوال_یک #عبرت_چیست؟ عبرت بر وزن فِعْلَه از ریشه «عَبَر» است که به معانی مختلفی چون: تفسیر کر
🔹راغب، عبرت را چنین معنا می کند: الاِعْتِبَارُ وَالعِبْرَةُ [هِیَ] الْحَالَةُ الّتِی یَتَوَصَّلُ بِهَا مِنْ مَعْرِفَةِ الْمُشَاهَدِ اِلَی مَا لَیْسَ بِمُشَاهَد. عبرت حالتی است که در آن معرفت ظاهری و محسوس، سبب درک معرفت باطنی و غیرمحسوس می گردد و انسان از امور مشهود به امور نامشهود منتقل می شود. 👈روشن است که هرگونه انتقال و عبور از ظاهر به باطن و از سطح به عمق را ، بلکه این انتقال و عبور دارای نکات و قیود خاصی است که در پی می آید: 👈 اینکه بین ظاهر و باطن، نباید رابطه ای اعتباری و قراردادی و یا التزامی وجود داشته باشد. 🔔 مثلاً اگر از شنیدن صدای زنگ، شنونده به باطن آن یعنی وجود فردی در پشت در، پی برد و با دیدن یک علامت خاص، بیننده به یک پیام قراردادی منتقل شود، آن را عبرت ، زیرا اوّلی دلالت التزامیه دارد و دوّمی، انتقال از طریق قرارداد قبلی صورت می گیرد. 🔸ادامه دارد https://eitaa.com/Tarbiatm