🔹سیره تربیتی امام رضا علیه السلام
🔵 ۸- احترام
🔸بی شک هر انسانی در هر مقطع سنی، با توجه به #برداشتی که از ارزش و منزلت خویش دارد، برای خود احترام و شخصیت قایل است.
🔸هر انسانی خود را دوست دارد و دوست دارد که مورد #احترام_دیگران واقع شود.
🔹 کودک و نوجوان نیز هر چند به رشد اجتماعی و عقلانی کافی نرسیده است; اما برای خود #احترام قایل است.
🔹 بدین جهت رفتار احترام آمیز والدین و مربیان نقش مؤثری در #تربیت و #رشد او دارد.
⬅ امام رضا(ع) برای جواد(ع) احترام بسیار قایل بودند و از این شیوه مؤثر در تربیت فرزند بسیار بهره می برد.
✅حضرت رضا(ع)همواره از فرزند بزرگوارش محمد با #کنیه [که نزد عرب علامت بزرگداشت و احترام است] نام می برد و می فرمود: ابوجعفر به من چنین نوشت و من به ابوجعفر چنین نوشتم.
🔹با آنکه امام جواد(ع) در مدینه به سر می برد و کودکی بیش نبود، حضرت رضا(ع) وی را بسیار احترام می کرد و نامه هایی که از حضرت جواد به وی می رسید،با کمال بلاغت و نیکویی پاسخ می داد ...
🔹سیره تربیتی امام رضا علیه السلام
🔵 ۹- #تشویق
🔸تشویق در تربیت کودک و نوجوان بسیار مؤثر است.
#تشویق_به_جا و مناسب در فرزندان ایجاد انگیزه و شوق می کند و آنان را برای انجام کارهای بزرگتر آماده می سازد.
⏫در واقع تشویق نردبان پیشرفت و موفقیت آنهاست.
✅بدین جهت این شیوه نیز مورد توجه حضرت رضا(ع) بود.
💬زکریا بن آدم می گوید: خدمت امام رضا(ع)بودم که حضرت جواد(ع) را نزد ما آوردند. او، که حدود #چهار_ساله بود، دستها را بر زمین نهاد و سرش را به طرف آسمان بلند کرد و به فکر فرو رفت.
💬امام رضا(ع) به او فرمود: جانم به فدایت باد، در چه موضوعی چنین اندیشه می کنی؟
فرمود: در آنچه نسبت به مادرم فاطمه(س) انجام داده اند.
به خدا قسم، آنها را از قبر بیرون می آورم، می سوزانم و خاکسترشان را به دریا می ریزم.
🔹 امام رضا(ع) [در مقابل کار نیکویش]او را به خود #نزدیک ساخت، بین دو #چشمش_را_بوسید
و #فرمود: #پدر_و_مادرم_به_فدایت_باد، تو برای امامت #شایستگی_داری.»
🔹سیره تربیتی امام رضا علیه السلام
🔵 ۱۰- نظارت والدین
🔸زندگی صحنه درس و تجربه است.
آنان که بیشتر عمر خود در کسب تجارب صرف کرده اند، در رویارویی با دشواریها ازتوان فزونتر برخوردارند.
🔹کودکان و نوجوانان بهره کمتری از تجربه دارند و بدین سبب به نظارت و کمک والدین #نیازمندترند.
🔸 نظارت مستمر و حساب شده بر وضعیت اخلاقی، تحصیلی و رفتاری فرزند یک ضرورت انکارناپذیر در امر تربیت است;
👈البته این نظارت باید #منطقی و حتی الامکان #غیر_مستقیم و #بجا باشد.
👈نکته مهم این است که نظارت به مواقع حضور والدین، به ویژه پدر، در کانون خانواده #اختصاص_ندارد;
بلکه حتی وقتی پدر برای مدتی از کانون خانواده فاصله می گیرد
و حضور فیزیکی ندارد، باید همچنان از وضعیت فرزندانش آگاه باشد و بر کار آنهانظارت کند.
🔸سفارشهای پیش از مسافرت و مکاتبه با فرزند در طول سفر، امری ضروری و کارساز است.
✅حضرت رضا(ع) که به سبب ستم فرمانروایان ناگزیر مدتی دوراز وطن و خاواده به سر برد، به شکلهای گوناگون همچون نامه و پیامهای شفاهی از دور بر وضعیت فرزندش جواد(ع) نظارت می کرد و راهنماییهای لازم را به وی ارائه می دادند. چنانکه پیش از رفتن به خراسان درباره فرزندانش آنچه شایسته می نمود، سفارش کرد. اشاره به دو نمونه از رفتار آن حضرت در این زمینه بسیار سودمند می نماید.
🔸سیره تربیتی امام رضا علیه السلام
🔵 ۱۱. خود اتکایی
🔸توجه به استقلال و خوداتکایی از نکات مهم تربیتی است.
🔹همگام با رشد جسمانی و افزایش سن، توقعات و انتظارات مردم از کودک افزایش می یابد و او باید خود را برای ایفای نقش در جامعه آماده سازد.
🔸از طرفی #وابستگی فرزند به والدین، به ویژه پدر، نه مطلوب است و نه همواره ممکن.
زیرا امکان پیش آمدن موقعیت ویژه و محروم شدن فرزند از کمک والدین انکارناپذیر است.
🔹بنابراین، والدین باید ضمن نظارت #صحیح و #حساب_شده به تدریج زمینه استقلال و خوداتکایی را در فرزندانشان به وجود آورند و با #واگذاری_مسئولیت به آنان قدرت اداره زندگی را در آنها تقویت کنند.
✅ از نکات بسیار زیبای سیره تربیتی امام رضا(ع) توجه به این امر مهم است. آن حضرت به خوبی برای فرزندش جواد(ع) آینده نگری فرمود و چون می دانست فرزندش در نوجوانی مسوولیت بزرگ رهبری جامعه اسلامی را به عهده می گیرد با واگذاردن مسئولیتها به وی قدرت مدیریت و رهبری را در او تقویت کرد.
🔸امام هشتم(ع)، هنگامی که درمدینه بود، اداره امور خویش را عملا به فرزندش وا نهاد و حضرت جواد(ع)، بااینکه کودک و نوجوان بود، به خوبی از عهده این امر برآمد.
💬حنان بن سدیر می گوید: ... پیوسته حضرت جواد(ع) با اینکه کودک و نوجوان بود، اداره امورحضرت رضا(ع) را در مدینه به عهده داشت و به خادمان حضرت امر و نهی می کرد وهیچ یک از خدمتگزاران با وی مخالفت نمی کرد.
🔹این سخن بدان معناست که حضرت جواد(ع) به خوبی مدیریت می کرد و آنها با او مخالفت نمی کردند.
🔸 سیره تربیتی امام رضا علیه السلام
🔵 ۱۲- پرورش بُعد عقلانی
🔸تربیت باید همه جانبه باشد.
#پرورش_بعد_عقلانی و شکوفاساختن استعداد #منطق و #استدلال در فرزند یکی از مهمترین ابعاد تربیت است.
🔸منطقی بار آوردن فرزند سبب می شود درست بیندیشد، منطقی تصمیم بگیرد، منطقی رفتار کند و در صورت لزوم، بی هیچ هراسی از دیدگاهها و رفتارهای خود دفاع کند.
✅سیره تربیتی حضرت رضا(ع) از این منظر نیز الگویی کامل برای همه رهروان آن حضرت است.
💬بنان بن نافع نقل می کند که روزی مامون از جایی که حضرت جواد(ع) با کودکان بازی می کرد، می گذشت. کودکان از ترس میدان بازی را ترک کردند و تنها جواد(ع) آنجا ایستاد.
🔹مامون از او پرسید: چرا همراه بچه ها فرار نکردی؟ #فرمود: گناهی مرتکب نشدم تا از ترس بگریزم و جاده هم تنگ نیست تا آن را برایت باز کنم، از هر جا می خواهی عبور کن.
مامون [از این پاسخ تعجب کرد و] پرسید: تو کیستی؟
💬حضرت در جواب فرمود: من محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام هستم ...
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 اصل پرهیز از افراط و تفریط سعی کنید با نوجوانان، بر اساس #اصل_اعتدال
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 اصل پرهیز از تحمیل کردن
🔸گاهی پدران و مادران به زمان عصر خود اشاره می کنند
و بی توجه به مقتضیات زمان و مکان تأکید می کنند که وقتی به سن شما بودیم #این_گونه رفتار می کردیم، اینگونه لباس می پوشیدیم و ... و نظایر آن را از فرزندان خود انتظار دارند.
⛔ «چیزی یا کسی را به نوجوانمان #تحمیل_نکنیم.»
#بدترین_تحمیلی که به نوجوانمان می کنیم :
از او می خواهیم #مثل_ما_باشد
✅یادتان باشد دنیا تغییر کرده و بر اساس این تغییرات روحیات و نیازهای ما هم تغیير کرده است.
💬حضرت علی (ع) می فرمایند : «لا تقسروا اولادکم علی آدابکم فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم»
فرزندانتان را به انجام آداب خودتان واندارید؛ زیرا آنان برای زمانی، غیر از زمان شما آفریده شده اند.
🔹«چقدر شما مادر و پدرانتان را داشتید و بچههای ما چقدر ما را ندارند.»
من وقتی به خانه میآمدم بوی غذای مامان همیشه خانه را پر کرده بود.
در صورتی که بچههای الان وقتی می آيند خانه اولین کاری که باید انجام دهند بايد غذا را گرم کنند.
گاهي ناگزيرند غذای خواهر يا برادر کوچکشان و يا حتي پدر را هم گرم کنند! چقدر اوضاع فرق کرده چرا از آنها انتظار داریم.
🔸در حالی که باید به فرزندان اعتماد کرد و به آنها اجازه داد که به تدریج پس از کسب آگاهی لازم بتوانند خود تصمیم گیری در امور زندگی، تحصیلی و شغلی را تمرین کنند.
تربیت و آموزش
ادامه #پاسخ_سوال_یک 👈👈 #نکته_دوم اینکه باطن و عمقی که فرد به آن منتقل می شود، باید بار ارزشی و اخل
#پاسخ_سوال_دو
❓ آیا عبرت یک روش تربیتی است؟
از آنچه گذشت معلوم می شود عبرت به خودی خود یک روش نیست.
👈 حالتی است که در اثر برخورد با اموری به انسان دست می دهد. خود این حالت یک پیامد بسیار #شیرین تربیتی است.
لکن با توجه به عامل ایجادکننده این حالت، می توان آن را روش نامید.
✅حال در پاسخ به این سؤال که چه عاملی این حالت را در فرد به وجود می آورد،
باید گفت #دو_عامل:
۱. گاهی خودِ فرد با خواندن جریانات تاریخی یا دیدن طبیعت و آثار به جای مانده از گذشتگان به این حالت می رسد که در این صورت عبرت یک روش #خودتربیتی می شود که می توان آن را روش «عبرت گیری» یا «عبرت پذیری» نامید. چرا که خودِ فرد زمینه را برای تأثیرپذیری فراهم کرده است.
🔹ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#انواع_شیوه_های_جدید_ارزشیابی 👈۱) سنجش و ارزشیابی با رویکرد #پویا و #رشد_دهنده = #ارزشیابی_مستمر 🔵
#نقش_ارزشیابی_مستمر در فرایند آموزش چیست ؟
🔹ارزشیابی مستمر یا سازنده بخشی از فرایند آموزش تلقی می شود.
👈به این معنا که ارزشیابی در جریان آموزش #جاری است و معلم به طور مرتب با آن #درگیر است.
👈 ارزشیابی مستمر در #طراحی_برنامه_درسی معلم جای خاصی دارد.
یعنی معلم از نتایج سنجش مستمر در تعیین گام بعدی خود در آموزش استفاده می کند
👈و به این دلیل است که آموزش و ارزشیابی در هم تنیده می شوند و دانش آموز #رشد_می_کند.
👈ارزشیابی تشخیصی هم نوعی ارزشیابی مستمر و سازنده است،
زیرا #هدف آن دریافت #کاستی ها و #مشکلات و #خطاهای_احتمالی دانش آموز است تا در طراحی مراحل بعدی آموزش مورد استفاده قرار گیرد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#نقش_ارزشیابی_مستمر در فرایند آموزش چیست ؟ 🔹ارزشیابی مستمر یا سازنده بخشی از فرایند آموزش تلقی می ش
🔹بنابراین زمانی که دانش آموز را ارزشیابی می کند، با توجه به هدف های آموزشی، به #جزئیات_پیشرفت_دانش_آموز و #بهبود_یافته_های او نیز نظر دارد.
🔸🔹در این فرایند دانش آموز نیز نقش دارد، زیرا #فرصت می کند تا کار خود را ارزیابی کند و دریابند که تا چه حد رضایت بخش است یا این که می توانست بهتر باشد.
🔸گفت وگو در مورد کار و نتیجه آن جزئی از فرایند تعاملی است که بین معلم و دانش آموز انجام می شود و بخشی از هدف ارزشیابی مستمر و رشد دهنده است.
https://eitaa.com/Tarbiatm