May 11
#جامعه_سالم یا #جامعه_صالح :
🔸 امروز، اگر چه مىتوانى در قسمتهاى مختلفى خدمت كنى؛ مثلًا #پزشک بشوى و يا #مهندسى كنى و يا هزار شغل مفيد ديگر را به گردن بگيرى؛
🔹 ولى حساب كن جامعه اى كه صالح نيست، برفرض سالم بشود، چه حاصل خواهد داشت؟
🔸پس صلاح جامعه را بر سلامت آن مقدّم بدار و در كنار هر شغل به اين #نقش بپرداز.
📖نامه هاى بلوغ، ص: 40
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان 🔵 اصل مسئولیت دادن به فرزندان ✅ فرزندان را باید به #بهترین_نحو به داشتن
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
ادامه
🔵 اصل مسئولیت دادن به فرزندان
🔸وقتی اعمال غیرمسئولانه از نوجوانتان سر می زند و هر کدام از والدين که ديدند
👈او را به محيطی #خلوت و #صميمی و #محرمانه_ترین فضا ببريد
💬و به او بگوييد اینجا جز من و تو و خدا کسی نیست
👈و کار یا عمل غیر مسئولانه اش را که متوجه شده اید بگویید ولی #مستقیم_نگوييد که مال توست؛
👈در واقع از او سوال کنيد و توضیح بخواهيد و نيز #راه_حل هم از او بخواهید
💬و به او بگویید اگر لازم شد مسئله را با پدرش در میان می گذارید.
در اینجا مادر باید دقت نماید؛ نباید #فوری به پدر بگویید ؛
حداقل 24 ساعت بعد اگر خواستید با پدرش در میان بگذارید.
⛔اشتباهی که می کنیم فوری می خواهيم پدر را هم در جريان بگذاريم؛
🔸مطمئنا این اتفاق امروز نیفتاده بنابراین اگر یک روز دیرتر بگویيم هیچ مسئله ای پیش نمی آید.
🔹وقتي آرام تر شدم بهتر میتوانم مسئله را با پدرش در میان بگذارم و می توان پس از شنیدن پدر، خشم او را نيز کنترل کرد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
#دست_خطِ_فرزند
◀اگر فرزندتون دستخط نامناسب دارد
# علت آن #ضعف در #هماهنگی_چشم و #دست یا مشکلاتی در #حوزه_دیداری و #ادراک دیداری حرکتی می باشد.
🔵 تمریناتی برای بهبود هماهنگی چشم و دست، تثبیت برتری طرفی و در نتیجه بهبود "دستخط و نوشتن" 👇👇
👈۱- مانند تمرين يک #فراستيک
خطوط موازی ، به صورت مستقيم ، مورب، شكسته ، و منحنی هايی در جهات مختلف كشيده از دانش اموز بخواهيم بين ان ها طوری خط بكشد كه به خطوط اطراف برخورد نكند اين تمرين شايد در ابتدا براي دانش اموز مشكل باشد اما به مرور كه بين چشم و دست هماهنگي ايجاد شد و دقت او افزايش يابد
خطوطی كه بين خطها كشيده مي شود كاملا بين دو خط قرار مي گيرد .
#تصویر_پایین🔽🔽🔽🔽🔽
✔✔✔✔✔
👈۲- تعدادی از دانش آموزان در گرفتن درست #مداد مشكل دارند كه در ابتدا #درست_گرفتن_مداد و زاويه صحيح گذاشتن دفتر يا كاغذ جلوی آنها را به آن ها آموزش می دهيم(با کمک و راهنمایی #معلم) سپس می گوييم با گچ ، ماژيک (خط درشت) ابتدا روی تخته سياه و وايت بورد و سپس با مداد روب كاغذ بنويسد.
✔✔✔✔✔
👈۳- #فشار_دادن_توپ_نرم با انگشتان و انداختن توپ در حلقه ی مينی بسكت
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پاسخ_سوال_چهار 🔸قلمرو کاربرد این روش، همه دوران های زندگی انسان به جز کودکی است. 🔹 چرا که درک عبر
#هفت_سال_دوم
🔸در هفت سال دوم و مرحله #دبستانی،
در رشد فکری کودک تغییر و تحول چشمگیری پیدا می شود و #منطق او به مسائل عینی گرایش پیدا می کند.
🔹کودک در این مرحله به دستکاری علائم و نشانه ها می پردازد.
🔸 #ارتباط بین اجزاء را می سنجد و از این طریق، وضعیت پدیده های گوناگون را #تبیین و از آنها #نتیجه گیری می کند.
🔹برای عبرت آموختن به چنین فردی باید اجزاء عینی یک جریان را در #معرض دید وی قرار داد، به ارتباط بین اجزاء، اشاره #مختصری کرد و نتیجه گیری را به خود وی #واگذار_نمود.
🔸 #مثلاً در همان مثال قبل اگر کودک از کار خطا و نیز به دنبال آن از نتیجه آن و ارتباط بین آن دو خبردار شود، خودش نتیجه می گیرد که: «اگر من هم چنین خطایی را انجام دهم. مثل او باید منتظر چنین پیامد نامطلوبی باشم».
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیت_در_محیط_آموزشی 🔸وقتی انسان در محیط آموزشی قرار می گیرد، در این محیط به تعلیم و تعلّم که ه
#تربیت_در_محیط_آموزشی
◀رابطه تعلیم و تربیت در معارف اسلامی
👈بحث اوّل این است که رابطه تعلیم و تربیت چیست؟
👈و چرا ما اینها را کنار هم می گذاریم؟
تعلیم و تعلّم مسأله آموزش است و در کنار آن مسأله تربیت مطرح می شود که ◀عبارت است از روش گرفتن انسان از غیر و روش دادن به غیر.
🔹 اگر دقت کنیم، می بینیم کسی که تزریق علم می کند و در مقام #مربی و #معلّم قرار می گیرد، در کنار بحث آموزش، به انسانِ مقابل خودش روش #رفتاری و #گفتاری هم می دهد.
◀لذا ما در معارف اسلامی، هم از نظر آیات و هم از نظر روایات، می بینیم که این دو مورد را کنار هم مطرح می کنند.
🔸یعنی هرگاه مسأله تعلیم و تعلّم را مطرح می کنند، در کنارش هم مسأله تربیت که جنبه های تأدیبی و روش دادنی دارد را هم می آوردند.
🔹 در معارف اسلامی این دو مورد را کنار هم می گذارند که این امر نشان می دهد که باید جهتی در کار باشد که من فهرست وار اشاره خواهد شد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
استفاده از #فهرست_مشاهدات 🔹روش ساده و سریعی است که از طریق آن #معلم می تواند دانش آموزان را در بسی
👈 ۳) ارزشیابی پوشه ای
🔸یک پوشه کارنما مانند یک جورچین یا پازل مجموعه قطعاتی از کارهای دانش آموز است که با اتصال آنها می توان تصویر کامل و روشن تری از دانش آموز به عنوان یک یادگیرنده مادام العمر به نمایش گذاشت.
🔹پوشه می تواند شامل
#فهرست های ارزشیابی معلم،
#گزارش کارهای دانش آموز،
#یادداشت های معلم،
#گزارش های #گردش_های_علمی
و #کارهای_عملی
و #پروژه های دانش آموز باشد.
🔸پوشه بیش از این که قطعاتی از کارهای دانش آموز باشد که بی هدف جمع آوری شده است، مجموعه ای از کارهای مشخص، هدفدار و آگاهانه دانش آموز است که به او امکان می دهد تا توانایی های خود را از جهات مختلف به نمایش بگذارد.
https://eitaa.com/Tarbiatm