تربیت و آموزش
#تربیت_در_محیط_آموزشی 🔹 کنار هم بودن تعلیم و تزکیه در روایات 👈به سراغ روایات برویم. چند روایت ب
#تربیت_در_محیط_آموزشی
👈 #مربیان_با_دقت_بخوانند🔽
🔸در روایتی آمده است که پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله و سلّم) معاذ را به یمن فرستادند.
حضرت به او مأموریت دادند که از طرف ایشان به آنجا برود و گروهی را سرپرستی کند.
پیش از رفتنِ معاذ، حضرت خطاب به او
💬فرمودند: «يَا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اللَّهِ وَ أَحْسِنْ أَدَبَهُمْ عَلَى الْأَخْلَاقِ الصَّالِحَةِ».
👈 ای معاذ، به آنها #قرآن یاد بده و #ادبشان را بر اساس #اخلاق_نیکو بیارای.
🔸حضرت به مسأله #تعلیم کتاب و #تربیت، با هم اشاره فرمودند. «وَ أَحْسِنْ أَدَبَهُمْ عَلَى الْأَخْلَاقِ الصَّالِحَةِ».
یعنی روش رفتاری و گفتاری خوب و شایسته به آنها بده!
🔹ما احادیث زیادی در این رابطه داریم :
از جمله روایتی از علی(علیه السلام) است که حضرت
💬فرمودند: «الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ».
می بینید که باز علم و ادب با همدیگر مطرح شده است.
https://eitaa.com/Tarbiatm
#ساکت_کردن_بچه_ها در کلاس:
👈 شما چطوری بچهها رو سر کلاس #ساکت میکنید؟
🔴 معلمی برای ساکت کردن دانش آموزان با صدای بلند میگوید:
💭"بچّه ها ! بچّه ها ! خفه شید !"
و کلاس ساکت میشود..
امّا لحظاتی بعد دوباره همان صحنه قبلی تکرار میشود و معلم باز میگوید:
💭"بچّه ها ! بچّه ها ! خفه شوید !"
معلم این کار را چند بار تکرار میکند تا این که سرانجام به بینتیجه بودن تلاشهایش به طور #تاسفباری پی میبرد.
✅ از نقطه نظر هوشهای چندگانه، صرفاً استفاده از کلمهها برای آرام کردن کلاس ( #روش_زبانی ) کمترین تاثیر را در معطوف ساختن توجّه دانشآموزان خواهد داشت؛
زیرا درخواستها یا دستورهای زبانی معلمان (به عنوان یک شخص) اغلب در سخنان و بیانات زبانی دانشآموزان ناپدید میشوند
و موجب میشوند آنها صدای معلم را از میان صداهای اطراف خودشان تشخیص ندهند و همین علت عدم توجه آنان به گفتههای معلم است، مگر اینکه معلم #جیغ و #داد بزند.
🔸ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
#کودکان_دیر_آموز
💢 ویژگیهای عاطفی #کودکان_دیرآموز :
👈اعتمادبه نفس آنها پایین است.
👈ضعف در انگیزه دارند.
👈دامنه توجه آنها پایین است.
👈خودارزشمندی ندارند.
👈 به بازی توجه ویژه دارند.
👈 محبت پذیر هستند.
✍اهداف تلفیق دانش آموزان دیرآموز در کلاسهای عمومی مدارس :
✔۱.برگرداندن ساختار طبیعی محیط آموزشی که در آن افراد دارای تواناییهای بیشتر در کنار افرادی با تواناییهای کمتر
قرار گیرند.
✔۲.جلوگیری از جداسازی دانش آموزانی که دارای مشکلاتی در تحصیل هستند از همسالان آنها
✔۳ .بهره مند شدن دانش آموزان دیرآموز از الگوهای مناسب رفتاری همسالانشان
✔۴.آماده ساختن دانش آموزان دیرآموز برای ورود به جامعه عادی
✔۵ .آشنا ساختن دانش آموزان با همسالان خود در جهت پذیرش آنها به عنوان افرادی در جامعه خودشان
✔۶.بهره مند شدن دانش آموزان دیرآموز از فرصتهای برابر آموزشی و احقاق حقوق آموزشی آنها
✔۷. ایجاد حس همکاری از طریق ایفای نقش معلم از سوی دانش آموزانی با توانایی بالاتر برای دانش آموزان دیرآموز
✔۸.بهره مند شدن دانش آموزانی که دارای تواناییهای خوبی هستند اما در مقاطعی یا در مواردی با مشکلاتی مواجه می شوند از امکانات آموزشی که برای دانش آموزان دیرآموز فراهم می شود.
🔸ادامه دارد
https://eitaa.com/Tarbiatm
#این_طور_محاسبه_کنیم!
👈آنجا كه مىخواهيم #استغفار كنيم، مىگرديم تا ببينيم آيا #فحشى داده ايم و يا #غيبتى كرده ايم يا نه
و چون اينها را در خود #نمىبينيم، به خود مىگوييم، پس خيلى #آدم_خوبى_هستيم
👈و براى اينكه دل خدا را هم نشكنيم، يک «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّى وَ أَتُوبُ الَيْه» مىگوييم و كار را تمام شده مىدانيم،
در حالى كه #استغفار بايد در برابر آنچه دل ما را خوشحال كرده و يا به #رنج كشيده است، باشد.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان ادامه 🔵 اصل مشورت .. 🔸در فرآیند تصمیمگیری اولین مرحله آن است که به فرز
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
ادامه
🔵 اصل مشورت ...
✅در اصل مشورت کردن چند نکته هست:
👈اینکه ما برای تو ارزشی قائل هستیم،
👈اینکه تو را به عنوان یک شخصیت مستقل پذیرفتیم
👈و نيز تو هم جزء افراد بالغ هستی و برای نظرت ارزش قائلیم،
👈تو برای ما محترم هستی
👈و مهمترین چیز این است که خود والدين به او تصمیم گیری را به آنها یاد می دهیم.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#دست_خطِ_فرزند 👈 ۱۹_ حروف را به صورت نقطه چين وبزرگ بنويسيم و دانش آموز انها را با مداد ديگری پر ر
#دست_خطِ_فرزند
👈۲۶- پرتاب اشيا به طرف هدف معين يا گرفتن اشيا متحرک در فضا
👈۲۷- ريختن آب درون ليوان كه به تدريج فاصله ليوان و پارچ تا فاصله معين و نه چندان زياد افزوده شود.
👈۲۸- انداختن لوبيا يا نخود داخل ظرف
👈۲۹- حفظ تعادل چوب با يک انگشت: يک چوب صاف و با قطر مناسب به طول ۲۰ تا ۳۰ انتخاب كرده و از كودک خواسته شود سر چوب را روی انگشتش قرار دهد و ان را به حالت عمودی در حال ايستاده يا راه رفتن نگه دارد.
👈۳۰- بازی فوتبال دستی
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پیامدهای_تربیتی_عبرت ۱.عبرت #کلید بصیرت 🔸 در جای دیگر می فرمایند: 💬رَحِمَ اللّهُ اُمْرَئً تَفَک
#پیامدهای_تربیتی_عبرت
🔸یعنی زمانی انسان به بینش و #بصیرت می رسد که به شنیدن اکتفا نکند، بلکه در شنیده ها، اندیشه نماید
و با دقت به امور بنگرد.
🔸 #نتیجه این اندیشه و دقت نظر همان عبرتی است که در تصمیم گیری ها و رفتار انسان موثر خواهد بود.
🔹به عبارت دیگر به نظر امام(ع)،
#مراحل_ایجاد_بینش عبارت است از:
✅ ۱. احساس ظاهری (به کمک چشم وگوش)
✅ ۲. تفکر و تیزبینی (اندیشه)
✅ ۳. عبرت گیری.
🌼به هرحال شیرین ترین ثمره عبرت آموزی، بینش است که خود آثار مطلوب دیگری را نیز به دنبال خواهد داشت.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیت_در_محیط_آموزشی 👈 #مربیان_با_دقت_بخوانند🔽 🔸در روایتی آمده است که پیغمبر اکرم (صلّی الله ع
#تربیتِ_خود ، مقدّم بر #تربیت_دیگران
🔸در نهج البلاغه آمده است: «وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ».
💬یعنی کسی که به #خودش آموزش میدهد و #خود را #تربیت می کند، بیشتر از معلّم و مربّی دیگران سزاوار احترام و بزرگداشت است.
🔸اگر خودت به خودت چیزی یاد دهی، بعد هم #خودت را تربیت کنی، تو برای تجلیل #سزاوارتر از آن کسی هستی که دیگران را آموزش می دهد و تربیت می کند.
🔹یعنی تو «خودت» #مقدّمی که شعور پیدا کنی و روش اخلاقی و روش رفتاری صحیح را بیاموزی.
🔸لذا کسی که دارد خودش را می سازد، او سزاوارتر است که تجلیل شود تا آن کسی که از خود #غافل است و دنبال #سازندگی_دیگران رفته است.
تربیت و آموزش
#ساکت_کردن_بچه_ها در کلاس: 👈 شما چطوری بچهها رو سر کلاس #ساکت میکنید؟ 🔴 معلمی برای ساکت کردن دان
👈شما چطوری بچهها رو سر کلاس ساکت میکنید؟
♦️ بررسی تکنیکهای موثری که برخی معلمان برای معطوف ساختن توجّه دانشآموزان به کار میگیرند:
🔹آموزگاری که برای جلب توجّه دانشآموزان به خاموش و روشن کردن چراغ اقدام میکند (هوش مکانی).
🔸 دبیری که از #سکوت برای یادآوری و وظایف دانشآموزان استفاده میکند (هوش درون فردی)
✴️ تمام اینها بر لزوم بهکارگیری روش های #غیر_زبانی جهت معطوف ساختن توجّه دانشآموزان تاکید دارد.
🅾️ چند شیوهی جلب توجّه دانشآموزان در کلاسهای درس:
1️⃣ #شیوهی_غیر_زبانی:
روی تختهی کلاس بنویسید: «لطفاً ساکت»
2️⃣ #شیوهی_موسیقیایی:
یک عبارت ریتمیک را همراه دست زدن بیان کنید و از دانشآموزان بخواهید آن را تکرار کنند.
3️⃣ #شیوهی_حرکتی_جسمانی:
انگشت اشاره ی خود را با علامت سکوت روی لبها بگذارید و دست دیگران را بالا ببرید.
از دانشآموزان بخواهید تا حالات شما را انعکاس دهند.
4️⃣ #شیوهی_مکانی:
تصویری از یک کلاس مرتّب و آرام روی تخته قرار دهید و با چوب به آن اشاره کنید.
(در این حالت حتّی میتوان با حالتی طنز طوری وانمود کرد که مثلاً این یکی از آرزوهای ماست)
🔸ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#کودکان_دیر_آموز 💢 ویژگیهای عاطفی #کودکان_دیرآموز : 👈اعتمادبه نفس آنها پایین است. 👈ضعف در انگی
#کودکان_دیرآموز
🔻اصول آموزش دانش آموزان دیرآموز:
👈۱.اصل یادگیری از طریق عمل کردن:
🔹دانش آموزان دیرآموز، توانایی #محدودی برای انجام کارهای ذهنی دارند،
لذا یادگیری آنها باید همراه #عمل_کردن باشد و از هر موقعیتی و در هر مکانی باید به منظور آموزش استفاده کرد.
👈۲. اصل به کارگیری حواس و تربیت حواس:
🔹در امر آموزش هر چه #حواس بیشتری به کار گرفته شود، آن آموزش موفق تر است.
👈۳. اصل توجه به زنجیره ای بودن مهارت ها و دانش ها:
مهارت ها و دانش ها به مانند #حلقه_های_زنجیر با یکدیگر مرتبط هستند لذا در امر تدریس باید به این ارتباط و پیوستگی توجه داشت و مهارت یا دانش جدید باید با مهارت یا دانش قبلی مرتبط باشد و به تدریج بر دشواری، دقت و صراحت آن افزوده شود.
https://eitaa.com/Tarbiatm
مادر شیخ مرتضی انصاری.mp3
3.24M
🎵🎵🎵🎵🎶🎶🎶🎶
💠 حجت الاسلام و المسلمین #عالی
🔰موضوع : #مادر شیخ مرتضی انصاری‼️
https://eitaa.com/Tarbiatm
#این_طور_محاسبه_کنیم!
👈بايد ببينيم كه دل به چه كسى داده ايم؟
👈 كجا و با چه كسى بودهايم؟
🔵 اين طور محاسبه كنيم!
👈بايد ببينيم مايى كه از صبح تا شب مىخنديم، چه عواملى موجب اين شادى و رنج شده است؟
👈چه كسى حاكمِ دل ما بوده است؟
👈با چه چيزهايى مأنوس بوده ايم؟
👈 دلى را كه عرش و پايتخت خدا و حريم حرم الهى است، از چه چيزهايى پُر كرده ايم؟
👈آيا حاكم دل ما خدا بوده؟
👈قرار دلِ بىقرارِ ما خدا بوده؟
👈 انس ما با خدا بوده؟
👈چرا به ديگرى دل بستيم؟
👈چرا به غير او دل داديم؟
✅✅بايد اين گونه محاسبه كنيم تا خود بفهميم كه بدهكاريم...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان ادامه 🔵 اصل مشورت ... ✅در اصل مشورت کردن چند نکته هست: 👈اینکه ما برای
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 خانواده محیط اصلی #پرورش نوجوان محسوب می شود.
🔵رفتار و کردار اخلاقی و تامین زندگی بدون اضطراب، نوجوان را به سوی #تقوا و درستکاری سوق مي دهد.
🔴بی توجهی و #سهل_انگاری نسبت به تربیت نوجوان و تامین نکردن #عشق، #توجه، #دلسوزی و #راهنمایی از طرف والدین، نوجوان را به سوی بی بند و باری، نومیدی، عصیانگری می برد.
🔵 پاسخ درست به #خواهش_های_روانی و تمایلات درونی کودک و نوجوان از اساسی ترین مسائل تربیتی است.
🔵حضور پویای والدين در کانون خانواده از جنبه تربیتی از اهمیت زیادی برخوردار است.
🔴بی تفاوتی، خونسردی و سکوت دائمی والدين تاثیر #منفی بر نوجوان دارد.
🔵رابطه پویا و فعال والدین و نوجوان موجب می شود که او بدون ترس و واهمه مسائل خود را با آنان در میان بگذارد و راهنمایی بخواهد.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#دست_خطِ_فرزند 👈۲۶- پرتاب اشيا به طرف هدف معين يا گرفتن اشيا متحرک در فضا 👈۲۷- ريختن آب درون ليوان
👈۳۱. انداختن حلقه های پلاستيكی دور چوب عمودی
👈۳۲- كشيدن ماشين با نخ از بين موانع
👈۳۳- ارائه تصويری از شخصيت های كارتونی مناسب و مورد علاقه كودكان و درخواست از وی جهت چسباندن كاموا با كمک چسب مايع روی خطوط تصوير
👈۳۴- استفاده از بازی های كامپيوتری كه موارد بالا در آن ها باشد.
#پایان
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#پیامدهای_تربیتی_عبرت 🔸یعنی زمانی انسان به بینش و #بصیرت می رسد که به شنیدن اکتفا نکند، بلکه در شن
#عبرت، انتقال تجارب
🔸مرور بر آثار و تاریخ پیشینیان، فایده دیگری نیز به دنبال دارد و آن #کسب_تجارب است.
🔹 انسانها در طول زندگی سعی می کنند هر امری را یک بار تجربه کنند و یک خطا را چند بار مرتکب نشوند،
🔸علاوه بر این خرمندان تلاش می کنند که حتی خطایی را که دیگران تجربه کرده اند، مرتکب نشوند
🔹و در واقع سعی دارند از تجارب دیگران استفاده کنند، چرا که از عاقل چیزی غیر از این انتظار نیست:
💬اِنَّمَا الْعاقِلُ مَنْ وَ عَظَتْهُ التَّجَارُبُ.
همانا عاقل کسی است که تجربه ها او را پند دهند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
#تربیتِ_خود ، مقدّم بر #تربیت_دیگران 🔸در نهج البلاغه آمده است: «وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُ
#تربیت_در_محیط_آموزشی
👈 #علم_و_ادب در کنار یکدیگر، در تمام محیط ها
💬 امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«لَا يَزَالُ الْمُؤْمِنُ يُورِثُ أَهْلَ بَيْتِهِ الْعِلْمَ وَ الْأَدَبَ الصَّالِحَ حَتَّى يُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ».
👈 یعنی مؤمن دائماً برای خاندانش علم و ادب به جا می گذارد تا آنها را به بهشت وارد کند.
👆 این روایت مربوط به محیط خانوادگی است؛ امّا من این را خواندم که بگویم در آنجا هم علم و ادب کنار همدیگر است.
🔸لذا مؤمن این طور است که اوّل برای خاندان خودش «علم» می گذارد و یکی هم «ادب شایسته»؛
🔹 یعنی هم تعلیم و هم تربیت.
در مجموعه معارف ما، چه در آیات و چه در روایات، محیط آموزشی همراه با تربیت مطرح شده است.
🔹 یعنی #محیط_تعلیمی باید همراه با #تربیت باشد
🔸 اینکه می گوییم باید همراه باشند، یعنی این دو باید با هم و دوشادوش هم باشند.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
👈شما چطوری بچهها رو سر کلاس ساکت میکنید؟ ♦️ بررسی تکنیکهای موثری که برخی معلمان برای معطوف ساختن
👈 شما چطوری بچهها رو سر کلاس ساکت میکنید؟
5️⃣ #شیوهی_منطقی_ریاضی:
با استفاده از یک ساعتِ وقت نگهدار مقدار زمان تلف شده را محاسبه کنید و آن را روی تخته بنویسید.
دانشآموزان را مطلع سازید که عدد نوشته شدهی روی تخته مقدار زمانی را نشان میدهد که از ساعت آموزش کم شده است و جلسهی بعد باید جبران شود.
6️⃣ #شیوهی_میان_فردی:
در گوش یکی از دانشآموزان آهسته بگویید: «اکنون وقت درس است. آن را به دیگران هم بگو !»
و آن گاه منتظر بمانید تا این نکته به کل کلاس ابلاغ شود.
7️⃣ #شیوهی_درون_فردی:
شروع به تدریس کنید و بگذارید دانشآموزان خود رفتار خویش را کنترل کنند.
8️⃣ #شیوه_ی_طبیعت_گرایانه:
صدای سوت گوش خراش یک پرنده یا یکی از حیوانات را پخش کنید.
🔶 بعد از یک مدّت خود معلّم تشخیص می دهد که کدام روش بهتر است در کلاس اجرا بشود.
هر چند که شاید اگه هر دفعه از یکی از روشها استفاده بشود بهتر است.
https://eitaa.com/Tarbiatm