🔰دوره شرح کتب #تربیتی استاد علی صفائی حائری (ع.ص)
📆روزهای شنبه
⌚از ساعت ۱۸:۲۰ تا ۲۰
🚩مشهد . میدان شهدا . دانشگاه ۱ . پلاک ۱۴
با ارائه استاد دست پروری
ویژه مربیان تربیتی
و اساتید حوزه و دانشگاه
#چشمه_جاری
✅تربيت انسان
🔶استاد علی صفایی حائری:
تربيت انسان نمىتواند مسخ او و پوك كردن او و غلتاندن او باشد. هر گونه تربيتى كه با دست خودم تحقق نگيرد و با انتخاب من همراه نباشد، در واقع مسخ كردن من و نفى كردن من حساب مىشود.
و اين است كه تربيتهاى تلقينى و تقليدى و تحميلى و سنتى ارزش نخواهند داشت، حتى ضد ارزش هستند و عامل نفى انسان و آخر سر هم باعث عصيان و طغيان او.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۳۹
🌿
#تفسیر_نور
#سوره_حمد(آیه ۲)
🔹«ربّ» به كسى گفته مىشود كه هم مالك و صاحب چيزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد.
خداوند هم صاحب حقيقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن. پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسيرى كه خداوند معيّن كرده، هدايت مىشود.
علاوه بر سوره حمد، چهار سورهى انعام، كهف، سبأ و فاطر نيز با جمله «الحمدللّه» آغاز گرديده، ولى فقط در سوره حمد بعد از آن «ربّ العالمين» آمده است.
🔹مفهوم حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است. انسان در برابر جمال و كمال و زيبايى، زبان به ستايش و در برابر نعمت و خدمت و احسان ديگران، زبان به تشكّر مىگشايد. خداوند متعال به خاطر كمال و جمالش، شايستهى ستايش و به خاطر احسانها و نعمتهايش، لايق شكرگزارى است.
✅ شروع انقلاب
🔶 استاد علی صفایی حائری
در بینش اسلامی، رسولان تاریخ برای شروع انقلاب خویش، از انسان و دگرگون کردن او مایه میگرفتند؛ چون مادام که انسان دگرگون نشده بود، هر دگرگونی دیگر، گرفتار همان فسادهایی میشد که از آن فرار کرده بود.
📚 #بررسی ، ص ۷۰
🌿
📚 #معرفی_کتاب درسهايی از انقلاب
نویسنده: استاد علی صفايی حائری
#انقلاب...این کلمه را بسیار شنیده ایم و هر کدام از آن تصویرهایی کشیده ایم. آیا مایل هستید تا آن را باز تر و روشن تر بررسی کنیم؟
انقلاب با درک فاصله میان آنچه هستی و آنچه که باید باشی شروع می شود و به عصیان و هجوم و حماسه و... طرح ریزی می انجامد.
ما برای این طرح ریزی راهی را برمی گزینیم که رسولان رفتند. رسول کارش را از بینش تاریخی و طبقاتی و سیاسی شروع نمی کرد، با فیلم و اسلاید و معرکه گیری و با کلاس های جهان بینی و ایدئولوژی و شناخت مکاتب و تفسیر قرآن و نهج البلاغه شروع نمی کرد که ما شروع کرده ایم و با بازی های بی حاصل خودمان را مشغول نموده و به وازدگی و خستگی رسیده ایم.
📚 درسهايي از انقلاب در قالب سه دفتر؛
1⃣«انتظار»؛ بینش بنیادی، راه انبیا، انتظار، مدیریت و تشکل
2⃣«تقیه»؛ مفهوم، اهداف، ابعاد، اثر، فقه، موارد، احکام
3⃣«قیام»؛ مفهوم، فضیلت، آثار، انواع، مبانی، اهداف، موانع
قصد دارد ما را با راه و روش رسولان آشنا گرداند.
✅ سفارش و خرید کتاب:
☎️ تلفن: 02537712328
🌿
✅ما مكتبى را مىخواهيم كه...
🔶استاد علی صفایی حائری:
ما مكتبى را مىخواهيم كه انسان را زياد كند، نه فقط علم و عقل و ثروت و... او را؛ انسان را زياد كند تا او بتواند به استعدادهاى تكامل يافتهاش جهت بدهد و آنها را رهبرى كند؛ كه زياد شدن انسان و رشد انسان؛ يعنى همين جهت دادن به خويشتن و رهبرى كردن خويش.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۱۷
🌿
✅آنچه ما میخواهیم...
🔶استاد علی صفایی حائری...
🌿آنچه ما میخواهیم شکستن این طلسم و تجربهی این تحرک و درک این حقیقت است که تا ستمکش نباشد ستمگر نیست.
و این که ستمگر را میتوان در خود درگیر ساخت و ستمکش میتواند همراه انتظار و نفوذ و بدل از دست رفتهها را بسازد و بر هیچ کس جز ایمان آوردهها تکیه نکند.
📚 پاسخ به پیام نهضت آزادی، ص ۱۶
@
✅ رسالت ما
🔶استاد علی صفایی حائری
اين حرف كه ديگران در شرايط امروز ايران بهتر مىتوانند كارگشا باشند يك شعار و يك فريب است.
ولى اين حرف كه همين مسئولان مىتوانند بهتر از اين كار كنند، اين مطلوبى است كه رهبرى هم از آنها مىخواهد و حتى راه انتقاد را هم نشان مىدهد.
و از اين دو حرف گذشته، اين هم يك سؤال است كه من و تو در برابر كمبودها و نارسايىها چه بايد بكنيم؛ تضعيف كنيم، توجيه كنيم يا به تكميل برخيزيم❓
حقيقت اين است كه
👈تضعيف، جنايت است
👈و توجيه، حماقت است
👈و تكميل، رسالت ماست.
📚 درسهايى از #انقلاب (انتظار)، ص 157
🌿
✅ #فاطمه سلام الله علیها الگوی چه کسانی است؟
🔶 استاد علی صفایی حائری
#فاطمه، الگوى كسانى است كه بيشتر از خودشان هستند و بيشتر از رفاه و عدالت و تكامل را مى خواهند؛ كه انسان، با رسيدن به تكامل و شكوفايى استعدادهايش، جهتى عالى تر مى خواهد تا رشد داشته باشد؛ وگرنه خسر و خسارت، او را مى ربايد.
تمامى دعا و تمامى آرزوى من، اين است كه تو را #فاطمه ى رسول و همسر على و مادر زينب، به چشم عنايت بپذيرد.
تمام خواسته ى من، اين است كه شما همه، نور چشم اولياء خدا و سرور قلب آنها باشيد؛ نه سنگى در راه خدا و خارى بر دامان رسول و استخوانى در گلوى على و ضربه اى بر گونه ى #فاطمه.
عزيزم! ...
آنطور زندگى كن كه «مرگ»، مزاحم «زندگى» تو نباشد!
و آنگونه بمير، كه زندگى ساز باشى!
شايد بتوانى، در كنار #فاطمه باشى!
الهى ثَبِّتنا عَلى دينِكَ وَ اسْتَعْمِلْنا بِطاعَتِكَ وَ لَيِّن قُلُوبَنا لِوَلىِّ امْرِكَ وَ عافِنا مما امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ
📚 #نامه_های_بلوغ ، ص: 135
🌿
✅ كسانى مىتوانند مربى انسانها باشند كه
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسانى مىتوانند مربى انسانها باشند كه به دردها و درمانها و به وضع روحيهها آگاهى داشته باشند.
آگاهى از دردها و درمانها را بايد از وحى - از كتاب و سنت -بدست آورد؛ چون اوست كه از استعدادهاى انسان و قلمرو استعدادهاى او و از قانونهاى حاكم بر اين دو آگاه است و درگيرىها و دردها و درمانها و راه حلها را مىشناسد.
براى شناخت روحيهها مىتوان از تجربه و برخورد، از آموزش و تعلم و از لطافت روحى و فرقان استفاده كرد.
اين فرقان، روحيهها را از يكديگر جدا مىكند و وضع و زمينه و طرز برخورد را مشخص مىنمايد؛ چون همه را نمىتوان با يك چوب پيش برد و با يك روش تربيت كرد.
مربى به وحى و فرقان نيازمند است.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ص۵۵
🌿
✅ فاطمه (س)الگوی زنان بزرگ
🔶استاد علی صفایی حائری:
شايد تو هنوز از فاطمه - اين كوثر رسول و همراه على و مادر مجتبى و حسين و زينب - چيزى ندانى و شايد مثل آن بىخبر، كه گفته بود فاطمهالگوى ما نيست، الگوى ما اوشين است! راستى، اينها را كه لمس كردهاى و شناختهاى،بزرگ بدانى و استقامت و پيشرفت و يا علم و هنر زنهاى شناخته شده، الگوى تو باشد. ولى همينقدر بدان، كه اگر اين زنهاى بزرگ كار و تلاش و علم و هنر، توانستند كه از محدودهى خانه و پدر و مادر و هموطن خود بيرون بيايند؛ و اگر توانستند كه بهخاطر ديگران، از سينه و صورت و جان خود بگذرند؛ و اگر توانستند، نه بهخاطر آزادى و عدالت و رفاه و تكامل و...
كه بهخاطر رشد انسان كارى بكنند، تازه مىتوانند فاطمه را الگو بگيرند و در اين كاروان، مىتوانند همراه او باشند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۳
🌿
سلام یکی از دعاهای حضرت علی علیه السلام در کتاب صحیفه علویه برای جبران خسارت
👆👆👆👆👆
✅چگونه، توقّعها صفر مىشود و تحمّلها بالا مىرود ؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
اگر شاهد دعواها و گلايههاى خانوادگى و زنانه و مردانه باشى، مىفهمى كه چقدر بىنيازى و سرشارى كارساز است و چقدر ريشههاى گرفتارىها، در همين ضعف و محدوديت و چشم و همچشمى است.
رضاى از خدا و رضاى از زندگى و رضاى از دنيا،باعث رضاى از مردم و برخورد مفيد و سازنده با آنها خواهد بود. اينگونه، توقّعها صفر مىشود و تحمّلها بالا مىرود و سرشارى و بارورى و تماميّت، به آنجا مىرسد كه ديگران، از وجود سرشار تو،به تماميّت و سرشارى مىرسند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۲۷
🌿