✅ انواع روش های تدریس
1⃣ بدون نقطه 🌺🌺🌺
ﻣﻨﻈـﻮر از روش ﺑـﺪون ﻧﻘﻄﻪ اﯾﻦ اﺳﺖﮐﻪ،ﮐﻠﻤﻪ ﯾـﺎ ﻣﺘﻨﯽ ﺑـﺪون ﻧﻘﻄﻪآوردهﺷﻮد.
در اﯾﻦ روش ﻫﻤـﺎنﻃﻮر ﮐﻪ ﻣﺮﺑﯿـﺎن ﻋﺰﯾﺰ ﻣﯽداﻧﻨﺪ،داﻧﺶآموز
🌷🌷 اوﻻ ﻣﺠﺒﻮر اﺳﺖاز ﻗﻮة ﻓﮑﺮ ﺧﻮد اﺳـﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﺪ و اﮔﺮ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪاي ﺑﺎﺷﺪ،ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻔﮑﺮ را ﻫﻢ ﺑﻪ آن اﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﺪ و
ً🌷🌷 ﺛﺎﻧﯿﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺘﻦ را اﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﻧﻘﻄﻪ در اﺧﺘﯿﺎر او ﻗﺮار دﻫﯿﺪ، ﺟﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺮاﯾﺶﻧﮑﻨﺪ و ﻧﺨﻮاﻧﺪ
❤️ اﻣﺎ اﮔﺮ روشﺑﺪونﻧﻘﻄﻪرا اﺟﺮا ﻧﻤﻮدﯾﺪ و آنرا ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪﮔﺬاﺷﺘﯿﺪ دانش آموز به ﺳﺮﮔﺮﻣﯽ و ﺑﺎزي،ﺗﻤﺎﯾﻞ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺷﻤﺎرا ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﻨـﺪ و ﻧﻘﻄﻪﻫﺎي آنرا ﺑﮕـﺬارد ﮐﻪ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺧﻮد آن ﻫـﺪﻓﯽ ﮐﻪ ﻣﺪﻧﻈﺮ ﺷـﻤﺎ ﺑﻮده،ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﮔﺮدد و ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻮﺿـﯿﺢﺷﻤـﺎ ﺑﻌـﺪ از ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ و ﻣﺮوري دوﺑﺎره ﺑﺮ ﻣﺘﻦ،ﺗﻤﺎم ﻣﻄﺎﻟﺐ آن ﻣﻨﺘﻘﻞ ﺧﻮاﻫـﺪﺷـﺪ.
❤️ اﯾﻦ روش در ﺑﺎزي ﺑﺎ ﮐﻠﻤﺎت ﻧﯿﺰ ﻗﺎﺑﻞ اﺳـﺘﻔﺎدهﻣﯽﺑﺎﺷـﺪ،ﺑـﺪﯾﻦ ﺷـﮑﻞ که ﻣﺜﻼ ﺷـﻤﺎ روي ﺗﺨﺘﻪ ﮐﻠﻤﮥ «ﺣﺪا» را ﻣﯽﻧﻮﯾﺴـﯿﺪ و از ﺑﭽﻪﻫﺎ ﻣﯽﺧﻮاﻫﯿﺪ ﮐﻪ آنرا ﺑﺨﻮاﻧﻨﺪ،ﻋﺪه اي ﻣﯽﺧﻮاﻧﻨﺪ و ﻋﺪه اي «ﺟﺪا» ﮐﻪ ﺑﺎﻫﻤﯿﻦ روش،ﺷﻤﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﺧﻮد را ﮐﻪ ﭼﻪ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ از ﺧﺪا ﺟﺪا ﻧﺒﺎﺷﯿﻢ،ﭼﻪ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﻣﺎ را از ﺧﺪاﺟـﺪا ﻣﯽﮐﻨـﺪ و ﭼﻪ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻣﺎ را ﺑﻪ ﺧـﺪا ﻧﺰدﯾﮏ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﺑﻌﻀـﯽ از ﮐﺎرﻫﺎي ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﺜﻞ اﯾﻦ ﻧﻘﻄﻪ ﮐﻪ ﻣﺎ را از ﺧﺪاﺟﺪاﮐﺮد را ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار دﻫﯿﺪ.
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشور 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
ادامه پست قبل 👆👆👆
💥 پرﺳﺶ و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ روشﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ اﺟﺮا ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎﯾﯽ از آن ﺑﺪﯾﻦ ﻃﺮیق اﺳﺖ:
✅ اﻟﻒ:ﺧﻮد ﻣﺮﺑﯽ ﻫﻤﺮاه ﯾـﮏ ﭘﺮﺳـﺶ ﺑﻪ ﺳـﺮ ﮐﻼس ﺑﯿﺎﯾـﺪ و آنرا در ﺟﻤﻊ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﻄﺮح ﮐﻨـﺪ، ﺑﻌـﺪ از آن،ﭘﺎﺳـﺦ داﻧﺶ
آﻣﻮزان را ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪي و ﺗﮑﻤﯿﻞ ﮐﻨﺪ
✅ ب:ﻣﺮﺑﯽ ﻗﺴـﻤﺘﯽ از ﯾﮏ ﻣﻮﺿﻮع را در ﮐﻼس ﺗﻮﺿـﯿﺢ دﻫـﺪ و از داﻧﺶآﻣﻮزان ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪه، ﭘﺮﺳـﺶﻫﺎي ﺧﻮد را ﺑﯿﺎن ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﻪ آنﻫﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﺪﻫﺪ
✅ ج:ﻣﺮﺑﯽ ﻣﻮﺿـﻮﻋﯽ را ﻣﻄﺮح ﻧﻤﺎﯾـﺪ ﺳـﭙﺲ ﻣـﻮاﻓﻘﯿﻦ و ﻣﺨـﺎﻟﻔﯿﻦ را دﻋﻮت ﺑﻪ ﻣﻨـﺎﻇﺮه و ﭘﺮﺳـﺶ و ﭘﺎﺳـﺦ از ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ ﮐﻨـﺪ
ﺑﺮايﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪن اﯾﻦ ﻗﺴﻤﺖ،ﻣﺜﺎﻟﯽ آورده ﻣﯽﺷﻮد.
ﻣﺮﺑﯽ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ را ﻣﻄﺮح ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ اﺳﻠﺤﻪ اﻣﺎم زﻣﺎن ﻋﻠﯿﻪاﻟﺴﻼم ﻫﻨﮕﺎم ﻇﻬﻮر ﭼﯿﺴﺖ؟
ﻫﻤﺎنﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ در ﺑﻌﻀـﯽ از رواﯾﺎت آﻣﺪه،ﯾﺎ آن ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺎن اﺳـﻠﺤﻪﻫﺎي ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ زﻣﺎن ﻇﻬﻮر ﺑﺎ دﺷﻤﻨﺎن ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
ﺑﻌﻀﯽ از داﻧﺶآﻣﻮزان ﻃﺮﻓﺪار ﻗﻮل اول و ﮔﺮوﻫﯽ ﻃﺮﻓﺪار ﻗﻮل دوم ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻫﺮ دو ﮔﺮوه با ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ و ﭘﺎﺳﺦ و ﻣﻨﺎﻇﺮه ﻣﯽپردازﻧﺪ و داﻧﺶآﻣﻮزان ﻃﺮﻓﺪار ﻫﺮ ﮔﺮوه آﻧﻬﺎ را ﺗﺸﻮﯾﻖ ﯾﺎ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
✅ د: ﺧﻮد ﻣﺮﺑﯽ،ﺣـﺎﻟﺖ ﭘﺮﺳـﺶ و ﭘﺎﺳـﺦ داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ و ﻟﺤﻈـﺎﺗﯽ ﺑـﺎ ﺣﺮﮐﺖﻫـﺎي ﺧﺎص و ﺗﺄﻣﻞﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﻧﺠﺎمﻣﯽدﻫـﺪ،داﻧﺶآﻣﻮزان را ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺮاه کنـﺪ.
ﻣﺜﻼ وﻗﺘﯽ وارد ﮐﻼس ﺷـﺪ ﺑﻌـﺪ از ﺑﺴﻢاﷲ و اﺣﻮالﭘﺮﺳـﯽ اﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﺷـﺮوع ﮐﻨـﺪ ﮐﻪ ﻣﮕﺮ ﻣﯽﺷﻮد ﺷﺨﺼﯽ ﺑﯿﺶ از 1200 ﺳﺎل ﻋﻤﺮ داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟
ﻓﻠﺴﻔﻪ اﯾﻦ ﻋﻤﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﭼﯿﺴﺖ؟
و ﺑﻌﺪ از ﺟﻮاب دادن ﺑﻪ ﻫﺮ قسمت ،ﭘﺮﺳﺶﻫﺎي
ﺑﻌﺪي را ﻣﻄﺮح ﻧﻤﺎﯾﺪ و ﭘﺎسخ گوید
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشور 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
#جملات_انگیزشی :
🌹 تنها خودتون هستید که ظرفیت ساختن خوشبختیتان را دارید.
🔻احساسات تغییر میکنند،
🔻آدمها تغییر میکنند،
🔻 و زمان پیش میره.
🌹میتونی به اشتباهات گذشتت بچسبی
یا اینکه آنها را رها کنی و خوشبختی خود را بسازی.
🌹لبخند یک انتخاب است نه معجزه.
اشتباه نکن و صبر نکن تا کسی یا چیزی به سراغت بیاد و شادمانت کنه.
🌹خوشبختی واقعی از درون خود تو به وجود میاد.
🌹پس من لباس انسان های شاد را میپوشم و با لطف پروردگارم بهترینها را برای خود میسازم.
💚خداوندا سپاسگزارم💚
✅راهکارهای تربیتی کودکان دیر آموز :
❗️ از زدن برچسب هایی نظیر تنبل مرزی کودن و … پرهیز کنیم .
❗️ از اعمال فشار تهدید سر و صدا تنبیه و … پرهیز کنید .
❗️ از هر گونه مقایسه او با دیگر همسالان پرهیز شود .
❗️استعدادهایش را شناسایی و شکوفا کنید .
❗️آموزش مهارت های شخصی و اساسی زندگی در رأس برنامه های آموزشی آنها قرار بگیرد .
✅ راهکارهای عمومی آموزش :
🔅در جلوی کلاس بنشیند تا هم توجه و تمرکزش بیشتر شود و هم نظارت معلم بر کارهایش بیشتر شود
🔅حجم تکالیف آنها ابتدا کمتر سپس بیشتر شود . استفاده از تقویت کننده ای مناسب کلامی و غیر کلامی توسط معلم نباید فراموش شود .
🔅ارائه مفاهیم به صورت عینی و ملموس ارائه شود و او مجاز باشد با هر ابزاری
🔅 از آنجایی که این کودکان دیرآموز دیر یاد می گیرند و زود فراموش می کنند ، تکرار و تمرین مفاهیم درسی به ویژه زمانی که کودک حوصله و انگیزه لازم را دارا باشد یک اصل هم است .
🔅 مسائلی که مانع برای یادگیری هستند مثل : لوزه سوم، دندان های نامرتب ، لکنت زبان ، اختلال تولید ، اختلال توجه و تمرکز را رفع کنید .
🔅 دادن مسئولیت های خارج از محیط خانه مثل : خرید کردن ، نان گرفتن و … و در داخل مدرسه به افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت های ارتباطی کمک خواهد کرد .
#خلاقیت
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشور 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
✅روش تدریس معکوس
👈در این روش، کلاس درس به دو بخش تقسیم میشود: قسمت اول مربوط به مطالعه خودمختار دانشآموزان است و قسمت دوم مربوط به بررسی و گفتگو در مورد مطالب مطالعه شده در کلاس است. به این صورت که قبل از کلاس، دانشآموزان به منابع آموزشی دسترسی پیدا میکنند و مطالب را میخوانند و یا فیلمهای آموزشی را تماشا میکنند. در کلاس، معمولاً با استفاده از تمرینات یا مثالهای عملی، دانشآموزان با هم به بحث و گفتگو میپردازند و مفاهیم را بهتر میفهمند.
💥این روش تدریس به دانشآموزان کمک میکند تا خودشان در فرایند یادگیری فعالیت کنند و با استفاده از منابع مختلف، به یادگیری عمیقتری دست پیدا کنند. همچنین، با برگزاری بحثهای گروهی و تمرینات عملی در کلاس، دانشآموزان میتوانند با فرایند یادگیری خودشان از طریق تبادل نظر با همدیگر، ارتباط بیشتری برقرار کنند.
#خلاقیت
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشور 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
✅فنون تدریس چیست؟
روش و فنون تدریس بیشتر بر اساس خلاقیت فرادهنده شکل می گیرد که دانستن این فنون، به آسانی و سهولت تدریس کمک می کند، در تدریس 3 موضوع اصلی حائز اهمیت است:
✴️تعامل بین فرادهنده و فراگیر
✴️ هدفی از قبل تعیین شده توسط فرادهنده
✴️ ایجاد محیطی برای یادگیری آسان
#خلاقیت
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشور 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😍💢 بازی دیکته در حال حرکت 💢😍
🔶 روش بازی :یکی از متن های کتاب و یا هر متنی رو انتخاب کنید. سعی کنید از کلمات جدیدی که تازه بهشون درس دادید، باشه.
بچه ها رو به گروه های دوتایی تقسیم کنید. یکی روی صندلی با کاغذ📄 و مداد✏️ می شینه.
اون یکی متن رو از روی کاغذی📝 که دورتر از همکلاسیش قرار داره میخونه و هر تعداد جمله که بتونه حفظ میکنه. به طرف همکلاسی که روی صندلی نشسته میدود.
آنچه حفظ کرده رو به او دیکته📝 میکنه
😍گروهی که زودتر متن را تموم کنه و کمترین غلط املایی رو داشته باشه برنده میشه. 🎉
♨️هدف بازی: لذت بردن دانش آموزان از دیکته. تقویت تمرکز
✅باز خورد:علاقه دانش آموزان به دیکته خیلی بیشتر شده و با اشتیاق از ديکته استقبال میکنند
🍁 #کانال_تربیت_مربی_کشور 👇
------------------------------
🆔 @Tarbiyat_Morabi 🌸🌼