تدبر
﴿وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ﴾30 شوری
آثار گناه
کم شدن توفیق
پنهان شدن حق
فساد قلب
ضایع شدن وقت
فاصله بین عبد و رب
مانع اجابت دعا
قساوت قلب
از بین رفتن برکت رزق و عمر
بی توفیقی در ذکر
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂در مصیبتها صبر کنید🍂
🔸وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْء مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِنَ الأَمْوالِ وَ الأَنْفُسِ وَ الثَّمَرات وَ بَشِّرِ الصّابِرین
الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُون.
(بقره/۱۵۵ و ۱۵۶)
⚡️به طور مسلّم ما همه شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود محصولات آزمایش مى کنیم.
⚡️امتحان، سنت الهی و لازمه ی زندگی است، چون عامل مقاومت و رشد انسان است.
⚡️و بشارت ده صابران و پایداران را به پاداشهای ویژه.
⚡️آنها کسانى هستند که هر گاه مصیبتى به آنها رسد، مى گویند: ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مى گردیم.
⚡️توجه به این واقعیت که همه از او هستیم این درس را به ما مى دهد که از زوال نعمت ها ناراحت نشویم; چرا که همه این مواهب، بلکه وجود خود ما نیز تعلق به او داریم، یک روز مى بخشد و روز دیگر مصلحت مى بیند و از ما باز مى گیرد و هر دو صلاح ما است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📖📖 آیه های خودمانی
پرونده آخرت
ما همین طور داریم خوب و بد اعمالمونو میفرستیم تو پروندهمون. کارای خوب تو یه قسمت، کارای بد هم تو یه قسمت. بعد چون هفتاد هشتاد سال برای ما خیلی زیاده، یادمون میره چند سال پیش یا چند ماه پیش یا حتی همین چند روز پیش چه کارایی کردیم. البته کارای خوبمون همیشه یادمون هست و هی دوست داریم به ر خ فرشتههای مسؤول پرونده بکشیم! ولی کارای بد زود یادمون میره. اون دنیا موقع مجازات بهمون میگن:
ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ
این به علت کارهایی است که از قبل فرستادهاید
(بخشی از آیه 51 انفال)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌹در محضر قرآن کریم/
✅ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِى التَّوْرَٰيةِ وَ الْإِنجِيلِ وَ القُرْءَانِ وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه/۱۱۱)
🔹همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خریده است. آنان در راه خدا مىجنگند تا بكشند یا كشته شوند. (وفاى به این) وعدهى حقّ كه در تورات و انجیل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر این معاملهاى كه به وسیلهى آن (با خدا) بیعت كردید و این همان رستگارى بزرگ است.
❇️ از پيامهای آیه
▫️با داشتن خریدارى همچون خدا، چرا به سراغ دیگران برویم؟ «انّ اللَّه اشترى»
▫️خداوند، تنها از مؤمن خریدار است، نه منافق و كافر. «من المؤمنین»
▫️در پذیرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم و اموالهم» (جان را همه دارند، ولى همه مال و ثروت ندارند)
▫️بهشت، در سایهى جهاد و شمشیر و تقدیم جان و مال به خداوند است. «لهم الجنّة یقاتلون فى سبیل اللَّه»
▫️اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن یا نشدن، تفاوتى نمىكند. «یقاتلون فى سبیل اللَّه فیَقتلون و یُقتلون»
▫️مؤمن همواره آمادهى رفتن به جبهه است. «یقاتلون» (فعل مضارع، نشانهى استمرار و تداوم است)
▫️هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «یَقتلون و یُقتلون»
▫️در معامله با خدا، سود یقینى و قطعى است. «وعداً علیه حقّاً» در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران كه یا قصد جدّى نیست یا بىانگیزه و دروغ است، یا غلّو، یا از روى هوس و یا براى طردكردن رقیب است.
▫️ارزش جهاد، مجاهدان و شهیدان، مخصوص اسلام نیست، در تورات و انجیل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتابها نیست، نشان تحریف آنهاست. «فى التورات و الأنجیل»
▫️گرچه ما بر خدا حقى نداریم، امّا خداوند براى ما بر عهدهى خودش حقوقى قرار داده است. «وعداً علیه حقّاً»
▫️معامله یک عقد لازم است كه وفا به آن واجب است. «وعداً، حقّاً، اوفى»
▫️خداوند مجاهدان مخلص را طرف معاملهى خود قرار داده است. «بایعتم»
▫️بهترین بشارت، تبدیل فانى به باقى و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا»
▫️در كنار انتقاد از منافقانِ جهادگریز، باید از مؤمنانِ مجاهد تقدیر و تشكّر شود. «فاستبشروا»
▫️بالاترین رستگارى تنها در سایهى معامله با خداست. «ذلک هو الفوز العظیم»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
جوانان استعداد سوزی میکنند
قليلاً ما تَشْكُرُون...
انسان استعداد کسب معلومات و حفظ معارف بسیاری را داراست. ما میبینیم
بچه های پنج و شش ساله می توانند کل قرآن را حفظ کنند. کودکی که از سمع و بصر و فؤاد خود که هنوز به مرحلۀ کمال و قوت نرسیده است این همه ظرفیت دارد از روی این باید دانست که اگر جوانان بخواهند از این ابزار معرفت اندوزی استفاده لازم را ببرند می توانند در ظرف دو یا سه سال تمام معارف قرآن و مسائل اسلام را فرا گیرند و حتی تبلیغ نمایند ولی شما ببینید همین جوانان چقدر تلفات نیرو و استعداد می دهند و ساعتها وقت خود را میگذرانند تا ببینند چه کسی توپ را از لای دو ستون !گذراند چرا آنها از این ابزار معرفت اندوزی استفاده نمیکنند و آنها را مسدود و تعطیل گذاشته اند و قرآن دربارۀ آنها می گوید اینان چقدر کم استفاده میکنند از سمع و بصر و فؤاد و شکر آنرا که استفاده درست است به جا نمی آورند (قَليلاً مَا تَشْكُرُونَ)
#قرآن #تفسیر #استاد_بهرام_پور
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️#بحث_قرآنی #تفسیرعلمی
خدای متعال در۸۳ کهف ازذی القرنین فرمود وَ يَسْأَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْرًا وازتو ازذو القرنین میپرسند بگو به زودی بخشی ازقصه اورا برای شما می خوانم💞 و تاآیه ۹۹کهف ازذو قرنین سخن فرمود
درقرن۴میلادی یعنی در۲۰۰ سال قبل از ظهور اسلام وقتی مسیحیان قصد داشتند نسخه صحیح تورات راجمع کنند فردی بنام قدیس جروم تورات رااز زبان عبری به لاتین ترجمه کرد✅
ودرآن ترجمه اش درآیه ۳۴از۲۹ سِفر خروج تورات که درباره لحظه پایین آمدن موسی از کوه طور به همراه الواح بود که فرمان های خداوند بر آنها نقش بسته بود قدیس جروم این آیه رااین گونه ترجمه کرد👈
موسی هنگام پایین آمدن ازکوه طور ندانست که بر چهره اش شاخ! سبز شده است
من عبری بلد نیستم اما علما گفتند کلمه عبری بکار رفته درآن آیه تورات کلمه (קרן) است که بمعنی قرن= شاخ است و گفته اند مساله قرن=🌐
یعنی شاخ یعنی شاخ دار بودن موسی چنان دربین مسیحیها رسوخ یافت که همه آنها فکر کردند موسی واقعا شاخ داشته است!! وحتی بربالای مجسمه مشهور موسی که مجسمه ساز مشهور⚱
میکل آنژ در قرن۱۶ میلادی از موسی تراشید درروی مجسمه موسی 1شاخ قرار داد! و صدها مجسمه دیگر که از موسی ساخته شد همه باشاخ بودند!😳
اما محققان تورات دریافتند در ترجمه قدیس جروم خطایی رخ داده وکلمه قرن ۲معنا دارد یعنی علاوه برشاخ بمعنی درخشش هم هست💎
و مترجمان قدیمی تر تورات قبل از قدیس جروم آن آیه بالا رااین گونه ترجمه کرده بودند که= موسی هنگام پایین آمدن ازکوه طور ندانست که چهره اش میدرخشد🖼
واین درخشش درقرآن هم آمده است اما دست موسی نه چهره اش (لطفا به آیه ۲۲طه رک)
خلاصه قدیس جروم بااین ترجمه اش مدتها همه علما راگیج کرد که نکند ذو قرنین همان موسی باشد!؟ عجیب اینکه در۸۴ کهف درباره ذو قرنین فرمود =و آتَيناهُ مِن كُلِّ شی= مابه ذو قرنین همه چیز دادیم🌸
ودر۱۴۵اعراف درباره موسی دقیقا همین را فرمود =وَ كَتَبنا لَهُ في الألواحِ مِن كُلِّ شَي =ما بموسی همه چیز دادیم‼️
امابخاطر این 1وجه اشتراک نمیشود گفت ذو قرنین همان موسی باشد ۱عالم یهودی تورات گفت اینکه مفسران مشهورسنی و شیعه هیچ کدام ذو قرنین رابه خود موسی تفسیر نکرده اند نشان از جهل آنها به ذو قرنین است‼️
او خطا میکند ذوقرنین موسی نیست
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
«خُلِقَ الْإِنسٰانُ مِنْ عَجَلٍ»
«انسان از عجلہ آفریدہ شدہ است»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس
👿 #قرآن پس از سر باز زدن ابلیس از سجده ، او را * #الشیطان * یاد میکند . ( بقره ۳۶ ؛ اعراف ۲۰ ؛ طه ۱۱۷ )
👺 در پارهای از آیات دیگر ، واژه #شیطان معنایی جز ابلیس را نمیرساند ؛ به طور #مثال ، در آیه :
* و قال الشّیطان لمّا قضی الامر انّ الله وعدکم وعد الحقّ * ( ابراهیم ۲۲ ) به اتفاق گفته شده که مخصوص از * #شیطان * جز ابلیس موجود دیگری نیست ؛
👿 البته در پارهای از موارد چون #آیه * الشیطان یعدکم الفقر * ( بقره ۲۶۸ ) در اینکه مقصود ، #ابلیس است یا دیگر فریبکاران جن و انس را نیز در بر میگیرد ، اختلاف نظر وجود دارد .
👺برآیند #کاوشها آن است که مقصود از مفرد معرفه * الشیطان * #ابلیس است ، مگر آنکه قرینهای بر خلاف باشد و در بیشتر موارد ، مقصود از مفرد نکره ( #شیطان ) نیز ابلیس به شمار میرود و صیغه جمع آن ( شیاطین ) نیز #ابلیس را که یکی از مصادیق روشن است ، فرا میگیرد .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۶۰
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ «انفال آیه60»
و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مىتوانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان را كه شما آنان را نمىشناسيد، ولى خداوند آنها را مىشناسد، به وسيله آن بترسانيد، و در راه خدا (و تقويت بنيهى دفاعى اسلام) هرچه انفاق كنيد، پاداش كامل آن به شما مىرسد و به شما ستم نخواهد شد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ «انفال آیه60»
و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مىتوانيد از نيرو و از اسبان سوارى فراهم كنيد تا دشمن خدا و دشمن خودتان و نيز (دشمنانى) غير از اينان را كه شما آنان را نمىشناسيد، ولى خداوند آنها را مىشناسد، به وسيله آن بترسانيد، و در راه خدا (و تقويت بنيهى دفاعى اسلام) هرچه انفاق كنيد، پاداش كامل آن به شما مىرسد و به شما ستم نخواهد شد.
نکته ها
اين آيه دستور آماده باش همه جانبهى مسلمانان در برابر دشمنان و تهيه هر نوع سلاح، امكانات، وسايل و شيوههاى تبليغى حتّى شعار و سرود را مىدهد كه رعايت اين دستورات، سبب هراس كفّار از نيروى رزمى مسلمانان مىشود.
پيامبر صلى الله عليه و آله وقتى با خبر شد كه در يمن اسلحهى جديدى ساخته شده، شخصى را براى تهيهى آن به يمن فرستاد. از آن حضرت نقل شده كه با يك تير، سه نفر به بهشت مىروند: «سازندهى آن، آماده كننده و تيرانداز». «1»
در اسلام، مسابقات تيراندازى و اسب سوارى و برد و باخت در آنها جايز شمرده شده تا آمادگى رزمى ايجاد شود.
ضمير «لَهُمْ»، به كفّار و كسانى كه در آيهى قبل مطرح بودند و بيم خيانتشان مىرفت، برمىگردد. يعنى در برابر دشمن كه همواره احتمال خيانت او حتّى در صورت عهد و پيمان مىرود، آماده باشيد.
«1». تفسير فرقان.
جلد 3 - صفحه 345
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور( محسن قرائتی )( ادامه آیه ۶۰انفال)
پیام ها
1- مسلمانان بايد آمادگى رزمى كامل، از نظر تجهيزات، نفرات و ... داشته باشند و آمادهى مقابله با خيانت و حمله دشمن باشند. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ»
2- هدف از آمادگى نظامى، حفظ مكتب و وطن مسلمانان است، نه غارت و استعمار و .... وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ...
3- دولت بايد حدّاكثر توان خود را براى تأمين بودجه دفاع از نظام اسلامى و ترساندن دشمنان خدا اختصاص دهد. «مَا اسْتَطَعْتُمْ»
4- تمام مسلمانان بايد آمادهى رويارويى با توطئههاى دشمن باشند و دورههاى رزمى را ديده باشند. «1» «مَا اسْتَطَعْتُمْ»
5- همه جا گفتگو و مذاكره كارساز و كافى نيست، گاهى هم بايد توان و قدرت به ميدان آيد. «مِنْ قُوَّةٍ»
6- در هر زمان، پيشرفتهترين امكانات رزمى را براى دفاع آماده كنيد و از هيچ چيز فروگذار نكنيد، چه قدرت سياسى و نظامى، چه امكانات تبليغى و تداركاتى. «مِنْ قُوَّةٍ»
7- ايجاد رعب در دل دشمن با هر وسيلهاى حتّى با ظاهرسازى لازم است. «مِنْ قُوَّةٍ» در حديث آمده است: با خضاب كردن موى صورت، دشمن را بترسانيد، تا نگويند ارتش اسلام پير است. «2»
8- براى ارعاب و ترساندن دشمنان، آموزش نظامى براى زنان هم لازم است. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ
9- به امكانات امروز قانع نباشيد و تجهيزات نظامى و دفاعى را تا مرز تهديد دشمنان گسترش دهيد. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ
«1». امام خمينى قدس سره در روزهاى اوّل پيروزى انقلاب اسلامى كه جمعيّت ايران حدود سىمليون بود، فرمود: «ما بايد ارتش بيست مليونى داشته باشيم».
«2». تفسير نورالثقلين.
جلد 3 - صفحه 346
10- وحدت و يكپارچگى هم نوعى قدرت است، چون با تفرقه، نمىتوان دشمن را ترساند. مِنْ قُوَّةٍ ... تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ
11- در اسلام، همهى مسلمانان سربازند و بسيج مردمى ضرورى است. أَعِدُّوا، تُرْهِبُونَ، تُنْفِقُوا و ...
12- اسبهاى جنگى، آن روز و ابزار نظامى امروز، بايد به حال آماده باش نگهدارى و تغذيه شود. «رِباطِ الْخَيْلِ»
13- هم آمادگى نيروها لازم است، هم تجهيزات. «مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ»
14- اسلام، بايد نظام و حكومت داشته باشد، چون بدون آن، دشمنان هراسى ندارند. «تُرْهِبُونَ بِهِ»
15- بايد بُنيه دفاعى مسلمانان در زمينههاى فرهنگى، اقتصادى، سياسى، نظامى، عقيدتى و ... چنان قوى باشد كه دشمن از هر جهت بترسد و توطئههايش خنثى شود. ( «تُرْهِبُونَ بِهِ»، به طور مطلق بيان شده است)
16- هم ارزشهاى الهى بايد حفظ شود و هم حقوق انسانى. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»
17- در اسلام، مكتب و كرامت انسانى مطرح است، نه اغراض شخصى، نژادى و قومى. «عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ»
18- همهى دشمنان، شناخته شده نيستند. «لا تَعْلَمُونَهُمُ» شايد مراد منافقان باشند، چون همين تعبير دربارهى آنان هم آمده است. «لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ» «1»
19- تنها براى دشمنان شناخته شده برنامهريزى نكنيد، بلكه پيشبينى لازم حتّى براى دشمنان ناشناختهى حال و آينده هم داشته باشيد. «لا تَعْلَمُونَهُمُ»
20- تأمين قدرت دفاعى، بودجه لازم دارد، موعظه و شعار كافى نيست. «تُنْفِقُوا»
21- مردم بايد در بودجهى جنگ و تأمين جبهه، مشاركت كنند و اين تنها
«1». توبه، 101.
جلد 3 - صفحه 347
مخصوص زمان جنگ نيست. وَ ما تُنْفِقُوا ... (آيه مطلق است و مىرساند كه مسلمانان بايد همواره براى آمادگى، پول خرج كنند.)
22- اسلحه و نفرات كافى نيست، پشتيبانىهاى مالى هم لازم است. «وَ ما تُنْفِقُوا»
23- كمك به جبهه، از هر راهى؛ مالى، جانى، آبرو، اطلاعات، قلم و ... لازم است. «مِنْ شَيْءٍ»
24- هرگونه تلاش وانفاق وبكارگيرى امكانات براى تقويت بنيه نظامى حكومت اسلامى، از مصاديق انفاق در راه خداست. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
25- به شرطى خير و بركت انفاق به شما برمىگردد كه در راه خدا باشد، نه از روى ريا، سُمعه، خودنمايى و روابط و ملاحظات. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
26- كمكهاى مالى، سبب قدرت امّت مىشود و نتيجهى آن به خود مردم و وضع اقتصادى جامعه و عزّت مسلمانان برمىگردد. «يُوَفَّ إِلَيْكُمْ»
27- تضييع حقوق ديگران و پرداخت نكردن مزد و پاداش كارها به طور كامل، ظلم است. «يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅پیامهای قرآنی
7⃣#چیز_ راخداگفت_از_من _بخواهید:
🌷1⃣ #علم زیاد:
قُل رَبِّ زِدنی عِلما...114طه
🌷2⃣. #آمرزش گناهان:
قُل رَبِّ اغفِر وَارحَم وَاَنتَ خَیرُالرّاحِمین..118مومنون
🌷3⃣. #از شر شیطان به من پناه ببر:
قُل رَبِّ اَعُوذُ بِکَ مِن هَمَزاتِ الشَّیاطین.97 مومنون
🌷4⃣ #منزل بابرکت:
قُل رَبِّ اَنزِلنی مُنزَلًا مُبارَکاً...29 مومنون
🌷5⃣ #توفیق صداقت:
قُل رَبِّ اَدخِلنی مُدخَلَ صِدقِِ وَاَخرِجنی مُخرَجَ صِدقِِ وَاجعَل لی مِن لَدُنکَ سُلطانًانَصیرا..80اسرا
🌷6⃣ #آمرزش برای والدین:
قُل رَبِّ ارحَمهُما کَمارَبَّیانی صَغیراً...24اسرا
🌷7⃣ #اگرعذاب گنهکاران را نشانم دادی،
من از آنان نباشم:
قُل رَبِّ اِمّا تُرِیَنّی مایُوعَدونَ رَبِّ فَلاتَجعَلنی فِی القوَم الظّالِمین.93 و94 مومنون
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🚫 #غـیـبـت
💠غـیـبـت نکنید،بعضی از شما بعضی دیگر را
📚سوره حجرات_ آیه ۱۲
📌 موضوع جلسه= بردن آبروے مؤمن
📌 رئیس جلسه= شـیـطـان
📌 دبیر جلسه= نفس اماره
📌 منشی جلسه= هواے نفس
📌 زمان جلسه= وقت بیکاری
📌 مکان جلسه= هر جا خـــدافراموش شود
📌 پذیرایی جلسه= گوشت مردار برادران دینی
💠امـامـ سـجـاد (علیه السلام)
🌹در شگفتم از کسے که از خوردن غذایی که برایش ضرر دارد پرهیز مےکند ...
اما از گناه که به او زیان مےرساند پرهیز نمےکند
📚میزان الحکمه جلد ۴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تفسیرقرآن
۴۹انفال
إِذْيَقُولُ الْ مُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِ هِم مَّرَضٌ غَرَّ هَـؤُلاء دِينُهُمْ منافقها وآنها که درقلب شان مرض بود گفتند مسلمان هابه دین خود مغرور اندو گول دین خودرا خورده اند🖼
قلب یعنی روح مثلا می گوییم
در دلم آرزو دارم
دلم گرفته
قلبم بى تاب است💝
دلم گرفته یعنی کل وجودم دلگیر شده است فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ یعنی در همه اعضای آنها مثل در مغز در افکار نیات آنها در اعضای بدن آنها مرض است👺
در۳۷ق فرمود إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ یعنی کسی از قرآن پند می گیرد که روح پذیرا داشته باشد
قلب بمعنی کل وجود است✅
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
بِسمِ الله الرَّحمَن الرَّحِیم
وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَذَا حَلَالٌ وَهَذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ
تا بر خدا افترا بنديد، براى هر دروغ و شُبه كه بر زبانتان مىآيد مگوييد كه اين حلال است و اين حرام. كسانى كه به خداوند دروغ مىبندند رستگار نمىشوند
(۱۱۶ النحل)
صَبَاح الخَیر وَالنُّور وَالعَاقِبَه لِلمُتَّقِین
قَالَ الامَام الصَّادق عَلیهالسَّلام
اَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ
پرهیزکارترین مردم کسی است که در برابر امور شبههناک (که معلوم نیست حلال است یا حرام) توقف نماید.
(الخصال، جلد۱، صفحه۱۶)
دعاءخیردرحق خواهران وبرادران ایمانی رافراموش نفرمایید
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh