❌#دائره_المعارف_قرآن_کریم❌
🥷 #ابوسفیان
✅ابوسفیان در شان نزول
👈 ۱۱ . برخی مفسران ، مقصود از * مثل ما ینفقون فی هذه الحیات الدنیا * ( ۱۱۷ آل عمران ) را #ابوسفیان و یارانش دانستهاند که در بدر و احد ، بر ضد پیامبر با یکدیگر همدست شدند .
👽 گرچه نمیتوان در واقعه #بدر ، نقشی را برای ابوسفیان پذیرفت ، کوششهای او پس از آن و ترغیب به #انتقام جویی از کشتگان بدر و نیز سرمایهگذاریهایش ، تردید ناپذیر است ، از این رو آنچه در #تفسیر آمده ، پذیرفتنی مینماید .
👈 ۱۲ .سالم بن عبدالله از پدرش ابن عمر نقل میکند :
#پیامبر افرادی از جمله ابوسفیان را لعنت کرد که خداوند ، آیه ۱۲۸ آل عمران را نازل فرمود : * لیس لک من الامر شی ء او یتوب علیهم او یعذبّهم فانّهم ظالمون = یا ایشان را به #توبه وا دارد یا آنان را چون ستمکارانند ، عذاب کند و تو را در این کارها دستی نیست *
☠ برخی از محققان معاصر ، در این روایت که یکی از چند #روایت سبب نزول آیه است ، تردید کردهاند .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#یونسآیه۴۲الی۴۴
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ «یونس آیه42»
(و چون قرآن بخوانى) گروهى از آنان (در ظاهر) به سخن تو گوش فرا مىدهند، (امّا گويى كَرند و هيچ نمىشنوند،) آيا تو مىتوانى سخن خود را به گوش ناشنوايان برسانى؛ هر چند اهل تعقّل نباشند؟
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَ لَوْ كانُوا لا يُبْصِرُونَ «یونس آیه43»
وگروهى از مردم كسانىاند كه به تو نگاه مىكنند، (امّا گويى هيچ نمىبينند.) پس آيا تو مىتوانى نابينايان را هدايت كنى، هر چند (با چشمِ دل) نمىبينند؟
إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ «یونس آیه44»
قطعاً خداوند هيچ ظلمى به مردم نمىكند، امّااين خود مردمند كه به خويشتن ستم مىكنند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كانُوا لا يَعْقِلُونَ «یونس آیه42»
(و چون قرآن بخوانى) گروهى از آنان (در ظاهر) به سخن تو گوش فرا مىدهند، (امّا گويى كَرند و هيچ نمىشنوند،) آيا تو مىتوانى سخن خود را به گوش ناشنوايان برسانى؛ هر چند اهل تعقّل نباشند؟
پیام ها
1- همهى شنوندگان، حسن نيّت ندارند. گاهى لجوجان براى يافتن بهانه و دستاويز قراردادن، مكرّراً گوش مىدهند. مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ ...
2- بيمار دلىِ انسان گاهى به جايى مىرسد كه سخن پيامبر هم او را درمان نمىكند. أَ فَأَنْتَ ... تُسْمِعُ الصُّمَ
3- براى هدايت مردم، آمادگى پذيرش لازم است و تنها دلايل روشن و رهبر
جلد 3 - صفحه 576
لايق كافى نيست. «لا يَعْقِلُونَ»
4- شنيدن (مستقيم يا غيرمستقيم) مهّم نيست، آنچه در هدايت مهّم است، تعقّل و پذيرش است. «يَسْتَمِعُونَ، لا يَعْقِلُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْظُرُ إِلَيْكَ أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَ لَوْ كانُوا لا يُبْصِرُونَ «یونس آیه43»
وگروهى از مردم كسانىاند كه به تو نگاه مىكنند، (امّا گويى هيچ نمىبينند.) پس آيا تو مىتوانى نابينايان را هدايت كنى، هر چند (با چشمِ دل) نمىبينند؟
إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَ لكِنَّ النَّاسَ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ «یونس آیه44»
قطعاً خداوند هيچ ظلمى به مردم نمىكند، امّااين خود مردمند كه به خويشتن ستم مىكنند.
نکته ها
گروهى در قيامت، كور محشور مىشوند و اين نتيجهى كوردلى و فراموشى آيات الهى در دنياست و چنين كسانى گويا كورند: وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى ... كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى «1»
امام هادى عليه السلام فرمود: هر كس گمان كند كه خداوند بندگان را بر گناه مجبور و آنان را كيفر مىكند، به خدا نسبت ظلم داده و اين آيه (44) را تكذيب كرده است. «2»
پیام ها
1- هر نگاهى، بصيرتآور نيست و هر تماشاگرى، جذب حقيقت نمىشود. «يَنْظُرُ، لا يُبْصِرُونَ»
2- حتّى پيامبران در كوردلان مؤثّر نيستند. «أَ فَأَنْتَ تَهْدِي الْعُمْيَ»
3- آنان كه با نگاه، به حقّ نرسند، همچون كورانند. «يَنْظُرُ، لا يُبْصِرُونَ»
«1». طه، 124- 126.
«2». بحار، ج 5، ص 71.
جلد 3 - صفحه 577
4- خداوند، بهترين مكتب، كتاب ورهبر را براى هدايت مردم فرستاده است، اگر نپذيرند به خودشان ستم كردهاند. إِنَّ اللَّهَ لا يَظْلِمُ النَّاسَ ... أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍂🍃🌷🍂🍃🌷🍂🍃🌷🍂🍃
🔰دليل #باز ماندن دهان و چشم مرده چيست؟⁉️
در آیه قرآن می خوانیم :
🍀فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ؛
براى هر قوم و جمعيّتى، زمان و سرآمد (معيّنى) است . هنگامى كه سرآمد آن ها فرا رسد، نه ساعتى از آن #تأخير مى كنند، و نه بر آن پيشى مى گيرند.»
✔️از معصوم (ع) سؤال كردند که بعضى از اموات و مردگان را مى بينيم #چشم آن ها باز است و بعضى بر هم و بسته است. كدام يك علامت #سعادت و #شقاوت است؟
🔶حضرت فرمود: آن كه چشمش باز است، موقعى كه مرگ آمد، چشمش باز بود. #مهلت نداشت كه چشمش را بر هم گذارد.
آن كه چشمش بر هم و بسته است، موقعى كه مرگ آمد، چشمش بر هم بود. مهلت نداشت چشم را باز كند.
📙سوره اعراف،آيه 34.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙این قاری محترم در حال خواندن این آیه بود که از دنیا رفن👇👇👇
🔰تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
الذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ
🤲خدا همه مون را عاقبت بخیر کنه ان شاالله
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 تصویرگری در قرآن
✅ یکی از جلوههای زیبا و باشکوه قرآن، آن است که از تمامی روشها و ابزارها برای حیاتبخشیدن به مفاهیم و حقایق بهره میجوید و به الفاظ روح و طراوت میبخشد. قرآن با این اسلوب بدیع، معارف بلند و ژرف خود را در سطح فهم بشر تنزّل داده و با ترسیم دقیق حقایق در تصاویر و صحنههایی زنده، معقول را محسوس، مخفی را آشکار، غایب را حاضر، دور را نزدیک و مبهم را روشن ساخته است. به این چند مثال قرآنی توجه نمایید:
🔹«تقوی» را میبینیم که به صورت زاد و توشهای نیکو برای سفر آخرت انسان، مجسّم گردیده است. (بقره/۱۹۷)
🔸«ایمان به خدا» را همچون ریسمانی محکم مییابیم که هیچگاه گسستنی برای آن نیست. (ابراهیم/۲۶-۲۴)
🔹«دین خدا» را به صورت نیکوترین رنگهای جهان هستی مشاهده میکنیم. (بقره/۱۳۸)
🔸«نماز» را به صورت انسانی زنده میبینیم که همگان را به خوبیها فرا میخواند و از بدیها نهی میکند. (هود/۸۷)
🔹«قرآن» را به صورت سخنی سنگین و وزین (قول ثقیل) میبینیم. (مزمل/۵)
🔸«آیات محکم» قرآن را همچون مادری میبینیم که آیات متشابه به آن پناه میبرند. (آلعمران/۷)
🔹«اعمال خود» را به صورت کالایی مییابیم که پیش از خود ارسال نمودهایم و در نزد خداست و همان را از خدا تحویل میگیریم. (بقره/۱۱۰)
🔸«سستی در انجام وظایف دینی» به صورت لغزیدن پا، به نمایش گذاشته شده است. (نحل/۹۴)
🔹«حق» را چنان مییابیم که به شدت بر سر باطل کوبیده میشود و آن را میشکافد و به هلاکت میرساند. (انبیا/۱۸)
🔸«گناه» را به صورت بار سنگینی میبینیم که گنهپیشگان آن را بر دوش میکشند. (انعام/۳۱)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 عدالت را درباره همه اجرا کنید. 🍂
🔶يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هَـذَا وَاسْتَغْفِرِي لِذَنبِكِ إِنَّكِ كُنتِ مِنَ الْخَاطِئِينَ
(یوسف /٢٩)
⚡️ترجمه :
(عزيز مصر به يوسف گفت:) يوسف از اين مسئله صرف نظر كن (و آن را بازگو نكن و به همسرش نيز خطاب كرد:) و تو براى گناهت استغفار كن چون قطعاً از خطاكاران بوده اى.
💥مسئولین غیر خدایی، از تخلف بستگان خود مطلع می شوند، ولی بدلیل منافع شخصی خود، از برخورد قاطع با آنان صرفنظر می کنند.
❌ درحالی که دستور دین، اجرای عدالت در هر شرایطی و درباره هرکسی است:
🔶يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَي أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيّاً أَوْ فَقَيراً فَاللّهُ أَوْلَي بِهِمَا فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَي أَن تَعْدِلُواْ.....
(نساء/١٣۵)
⚡️ ترجمه :
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! همواره بر پا دارنده ى عدالت باشيد و براى خدا گواهى دهيد، گرچه به ضرر خودتان يا والدين و بستگان باشد. اگر (يكى از طرفين دعوا) ثروتمند يا فقير باشد، پس خداوند به آنان سزاوارتر است. پس پيرو هواى نفس نباشيد تا بتوانيد به عدالت رفتار كنيد......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ فَلْيُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَٰوةَ الدُّنْيَا بِالْأَخِرَةِ وَ مَنْ يُقَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً (نساء/۷۴)
🔹پس باید در راه خدا كسانى بجنگند كه زندگى دنیا را به آخرت مىفروشند و كسى كه در راه خدا مىجنگد، كشته شود یا پیروز گردد، بزودى پاداشى بزرگ به او خواهیم داد.
🔸در این آیه با بیان خاصی مؤمنان را به جهاد فرا میخواند و چنین میگوید: شما که از دنیا به خاطر آخرت چشم پوشیدید _ که این کار بسیار بزرگی است _ در راه خدا جهاد کنید که اگر پیروز شوید یا به شهادت برسید پاداش بزرگی خواهید داشت. در ابتدای آیهی ۵۲ سوره توبه آمده است: قل هل تربصون بنا الا احدی الحسنیین ...؛ بگو: جز شهادت و پیروزی که هر دو هم خوباند، مگر انتظار عاقبت دیگری را برای ما میکشید؟! همین معنا در آیهی ۱۱۱ سوره توبه به شکل دیگری بیان شده است: ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه یقاتلون فی سبیل الله فیقتلون و یقتلون ... همچنین در آیات ۱۰ به بعد سوره صف در قالب یک تجارت سودمند، مطرح شده است.
❇️ از پیامهای آیه
▫️هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه كشورگشایى، نه استثمار و نه انتقام. «فى سبیل اللّه»
▫️جهاد، توفیقى است كه به همه داده نمىشود. «فلیقاتل ... الّذین یشرون الحیوة الدنیا» دنیاطلبان نه لیاقت جبهه را دارند و نه شجاعت آن را.
▫️جهاد اكبر و مبارزه با دنیا پرستى، مقدّمهى جهاد اصغر و مبارزه با دشمن است. «فلیقاتل فى سبیل اللّه الّذین ...»
▫️مجاهد فى سبیل اللَّه هرگز مغلوب نیست. به جاى «یُغلب» مىفرماید: «یقتل»
▫️در جبههى حقّ، فرار و شكست مطرح نیست، یا شهادت یا پیروزى. «یقتل او یغلب»
▫️منافق، فقط غنائم را «فوز عظیم» مىداند! (در آیهى قبل) ولى قرآن، هم براى پیروزى و هم براى شهادت، «اجر عظیم» قرار داده است. «اجراً عظیما»
▫️وعدهى «اجر عظیم» تشویق براى عزیمت به جبهه است.
▫️زندگى آخرت برتر از زندگى دنیاست و معامله دنیا با آخرت كار بزرگى است. «یشرون الحیوة الدنیا بالاخرة ... اجراً عظیما»
▫️پاداش شهید و رزمنده پیروز، یكسان است. «فیقتل او یغلب....اجراً عظیماً»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔺در صدای حزین مرحوم استاد منشاوی، هم صلابت است، هم متانت است، هم تواضع و هم آرامش و ...(البته به برکت قرآن)
🔹در روایت آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و فرشتگان روز هر دو آن را ثبت مىكنند(اصول کافی). «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممكن است به همین معنا باشد.(المیزان) یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده كرده و بر آن گواهى مىدهند.
🔸معنای دقیق تهجّد، شبزندهداری نیست؛ بلکه خوابیدن و بیدار شدن چند باره برای خواندن نماز شب است و سیره پیامبر اکرم (ص) نیز همین بوده است. بیتوته یعنی شبزندهداری.(آیه ۶۴ سوره فرقان را ببینید). نماز شب برای پیامبر اعظم(ص) واجب بوده است؛ اما برای امّت مستحب است و البته مستحب مؤکد.
🔹همچنین در آیه ۴ و ۵ سوره ضحی میخوانیم: و للاخرة خیر لک من الاولی. و لسوف یعطیک ربّک فترضی؛ تازه، وضع تو در آخرت بهتر از دنیاست. خدا آنقدر به تو بخشید که راضی شوی! مقام محمود که در سوره اسراء آمده، مقام شفاعت کبرای پیامبر اکرم(ص) است که در سوره ضحی هم به آن اشاره شده است.
🔻در ادامه، آیهی ۷۹ سورهی اسراء را با صدای مرحوم استاد غلوش، استماع بفرمایید که به زیبایی این آیه را تلاوت کرده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 نزدیک بودن خدا به انسان
✅ آیات قرآن در بارهی نزدیک بودن خدا به انسان به چند دسته تقسیم میشود:
▫️آیاتی که بر اصل نزدیکی خداوند دلالت میکند (بقره/۱۸۶)
▫️آیاتی که بر نزدیکتر بودن خداوند به انسان از دیگران دلالت دارند (واقعه/۸۵)
▫️آیاتی که ناظر به مرتبهای بالاتر است و آن اینکه خداوند از رگ حیات انسان به او نزدیکتر است (ق/۱۶)
▫️آیاتی که قرب را به حدّ اعلی میرساند و میگوید که خداوند به انسان از خود انسان هم نزدیکتر است (انفال/۲۴)
🔹آنچه که بین انسان و خدا فاصله ایجاد میکند در مرحله اوّل، شهوات و گناهان انسان است، که برای رفع این موانع؛ مراقبه و محاسبه لازم است. در مرحله دوم تعلقات و زخارف دنیاست. انسان باید بداند که زیورهای این جهان ناپایدارند و آنچه روی زمین است، زینت زمین است (کهف/۷) و آسمان دنیا هم با ستارگان زینت داده شده است (صافات/۶) امّا زینت جان انسان، ایمان و اعتقاد به خدا و معاد است (حجرات/۷)
🔸و اذا سألک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی و لیؤمنوا بی لعلهم یرشدون (بقره/ ۱۸۶)؛ و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند،(بگو:) من نزدیکم؛ دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا میخواند، پاسخ میدهم، پس باید دعوت مرا اجابت کنند و به من ایمان بیاورند، باشد که راه یابند.
➖این آیه، سرشار از لطف و محبت خداوند به بندگانش است. خداوند در این آیه از قول خود سخن گفته و هفت مرتبه ضمیر متکلم (مَن) را به کار برده است و در هیچ جای قرآن، آیهای با چنین وصفی یافت نمیشود. تعبیر «عبادی» عام است و با تعبیر «عبادالرحمن» سوره فرقان و «عبادی» سوره فجر که در باره بندگان خاص است، تفاوت دارد. خداوند بیواسطهی رسول خود، به بندگانش پاسخ میدهد و لفظ «قُل» حذف شده است.
➖«قریب» ثبوت و دوام قرب خداست و «اجیب» تجدد اجابت و استمرار آن را میرساند. تقیید «اجیب دعوةالداع» به «اذا دعان» نشان میدهد، دعای واقعی، بدون شرط مستجاب است یعنی دعای خدا. جمله «فانی قریب» سرعت اجابت خداست و گویای نزدیک بودن خدا به بندگان است به علم و قدرت. درست است که انسان به وسیله دعا به برخی از حاجات خود نایل میشود ولی هدف اصلی از دعا؛ عبودیت و یاد خداست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌷مقام شهید
✅ و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون (آلعمران/۱۶۹)؛ هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زندهاند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. (و به همین مضمون در آیه ۱۵۴ سوره بقره نیز بیان شده است)
🌹شهید، کسی است که در راه خدا کشته شود و بدان جهت او را شهید گویند که:
▫️فرشتگان بر او حاضر شوند یا
▫️آن که خدا و فرشتگان او را برای بهشت شاهدند یا
▫️او از کسانی است که در قیامت از آنان بر امّتهای گذشته شاهدی خواهند یا
▫️بدان جهت که بر شاهده یعنی زمین افتاده است یا
▫️آن که نزد پروردگار زنده و حاضر است یا
▫️آن که خود ملکوت و ملک خداوند را مشاهده میکند و یا ...
🔹از هنگام مرگ، آدمی وارد عالم برزخ می شود، عالم برزخ حایل بین دنیا و آخرت است (مؤمنون/۹۹،۱۰۰) لذا به آن قیامت صغرا گویند.
🔸آیات ۱۶۹ تا ۱۷۱ سوره آل عمران، به حیات ثمربخش، حیات برزخی برتر شهیدان، به قرب معنوی، به رزق شهید، به بشارتهای شهید و ... اشاره میکند.
🔹پس از شهادت، نخستین مژده دریافتی شهید از خداوند در برزخ، آگاهی از وضع همراهان، همسنگران و مجاهدان راه خداست.
🔸آن گاه که شهیدان در برزخ، فضل الهی به خودشان را می بینند، آرزو میکنند که ای کاش خویشاوندان و دوستانشان با آنها بودند و از آنان آگاه میشدند، آیات ۲۶ و ۲۷ سوره یس، گفتار شهید است.
🔹از طرفی بازماندگان شهیدان آرزو میکنند که ای کاش در جمع شهیدان بودند: یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما (نساء/۷۳)
🔸اثر تکوینی شهید همانند تأثیر نزول فرشتگان و پیام آنهاست (انبیاء/۲۶، فصلت/۳۰)
🔹در آیات ۱۱۱ و ۱۱۲ سوره توبه از معامله پُر سود با خدا و ویژگی انسانهای مؤمن، یاد شده است.
🔸در آیه ۲۳ سوره احزاب به شهیدان و منتظران شهادت، اشاره میکند.
🔹گناهان شهیدان، پوشانده و آمرزیده و وارد بهشت میشوند (آل عمران/۱۹۵)
🔸خدا به شهیدان روزی و پاداش عظیمی میدهد (حج/۵۸، نساء/۷۴)
🔹آیه ۱۵۷ سوره آل عمران نیز در باره شهدای صدر اسلام نازل شده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⌜🍁˼
فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ..
وقتی به کاری تصمیم گرفتی،
بهخدا توکلکن؛خداوند توکلکنندگان را دوستدارد.
ـ ـ ـ ـ ـــ ـــ ــــــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــــ ـ ـ ـ ـ
آلعمران _ ۱۵۹
#آیھگرافی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 یک نکتهی قرآنی
✅ حاجآقا قرائتی:
🔹از ميان يكصد و چهارده سوره قرآن، چهار سوره با كلمه «انّا» آغاز شده است: سورههاى فتح، نوح(ع)، قدر و كوثر.
🔸«إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً»؛ ما براى تو پيروزى آشكار قرار داديم.
🔸«إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً»؛ ما نوح(ع) را به سوى مردم فرستاديم.
🔸«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»؛ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم.
🔸«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»؛ ما به تو كوثر عطا كرديم.
🔹در آغاز يكى از اين چهار سوره، از حضرت نوح(ع) كه اولين پيامبر اولواالعزم است و بعد از حضرت آدم (ع)، پدر دوم انسان محسوب مىشود، سخن به ميان آمده است.
🔹در آغاز سه سوره ديگر، به نعمتهاى ويژهاى همچون نزول قرآن، پيروزى آشكار و عطاى كوثر، اشاره شده است.
⬅️ شايد ميان اين چهار موضوع ارتباطى باشد كه يكى؛ رسالت اولين پيامبر اولواالعزم، ديگرى؛ نزول آخرين كتاب آسمانى، سوّمى؛ پيروزى مكتب اسلام و چهارمى؛ تداوم خط رسالت و ابتر نماندن آن را بيان مىكند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ
🔸موفقیتم فقط در گروِ [یاری] خداست
🔸And my success lies only with Allah
📗سوره هود، آیه 88
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❌#دائره_المعارف_قرآن_کریم❌
🥷 #ابوسفیان
✅ابوسفیان در شان نزول
👈 ۱۳ . در ذیل آیه ۱۴۹ آل عمران * یا ایّها الّذین آمنوا ان تطیعوا الّذین کفروا یردوکم علی اعقابکم فتنقلبوا خاسرین = ای کسانی که ایمان آورده اید ! اگر از #کافران پیروی کنید ، شما را به آیین پیشین برمیگردانند ، پس زیان دیده باز میگردید ) ، آمده است که مقصود از * الّذین کفروا * #ابوسفیان و اصحاب اویند ؛
زیرا پس از شکست احد ، بعضی از مسلمانان وسوسه شدند تا با آنان رابطه برقرار کنند که #خداوند بدین گونه آنان را بازداشت .
👈 ۱۴ . * سنلقی فی قلوب الّذین کفروا الرّعب = در دل #کافران هراسی خواهیم افکند * ( آل عمران ۱۵۱ )
☠ از سدّی نقل است که ابوسفیان و همراهانش پس از پیروزی #احد ، در بازگشت به مکه ، تصمیم گرفتند بازگشته ، کار مسلمانان را یکسره کننده که خداوند در دلهایشان #هراس افکند و به ناچار برگشتند . این آیه درباره آنان نازل شد .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh