eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
tavasol.biazartehrani.mp3
2.17M
🔷دلایل قرآنی توسل با توجه به آیه 96 یوسف خیلی خیلی قشنگه👌 🎤 حجت الاسلام بی آزار تهرانی کانال 👇 @Targomeh
✨فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِيرُ أَلْقاهُ عَلى‌ وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِيراً ✨«96یوسف» ⚡️پس چون (آن برادرى كه حامل پيراهن يوسف بود) مژده‌رسان آمد، پيراهن را روى صورت يعقوب انداخت. پس يعقوب بينا گشت ✅ اگر مراد از سفيد شدن چشم‌ «وَ ابْيَضَّتْ عَيْناهُ»؛ كم‌نور شدن باشد، «بَصِيراً» به معناى پر نور شدن است و دلالت بر اين دارد كه حزن و شادى در ديد و قوه باصره‌ى انسان مؤثر است. ✅ امّا اگر مراد نابينايى مطلق باشد كه از ظاهر آيه و «فَارْتَدَّ بَصِيراً» بر مى‌آيد، يك معجزه و توسّل است كه قرآن آن را اثبات مى‌كند. 👌دنيا فراز و نشيب دارد؛ برادران يوسف يك روز كشته شدن يوسف را به دست گرگ و يك روز خبر حاكم شدن يوسف را کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒📒 🌵 💥 از ریشه « ز ـ ق ـ م » و این ماده در اصل به معناى ، خوردن به گونه و خوردن اجبارى است . 🌱 به معناى در نوشیدن شیر آمده و زقوم نام درخت یا است داراى برگ‌هایى کوچک و و بدبو و بدمزه که در سرزمین می روید . 💥این گیاه ای دارد که اگر به بدن انسان برسد ، می کند . 🌱در اصطلاح ، زقوم نام درختی است در که میوه ای تلخ و بدبو و زبر دارد که طعام است . 💥برخی واژه پژوهان معاصر از جمله این درخت را شدت ، حرارت ، ، سختی و ..... دانسته‌اند که سبب زیادی بخصوص در منطقه گرم و در کنار آتش است . 🌱برخی دیگر هر را که کشنده یا سنگین باشد ، گفته اند . 💥یاد کرد از درخت زقوم در قران کریم سه بار به صراحت آمده است . ( صافات ۶۲ ، دخان ۴۳ ، واقعه ۵۲ ) 🌱مفسران ذیل برخی آیات مربوط به بعضی از جهنم از زقوم سخن به میان آورده و بحث های ذیل را درباره آن کرده‌اند : 👈از جمله طعام های کافران است ( الحاقه ۳۶ ؛ غاشیه ۶ ) 👈و درختی لعنت شده ( اسرا ۶۰ ) 👈و طعام آتشین ( کهف ۲۹ ) 👈و مورد تمسخر مشرکان قرار گرفته است ( جاثیه ۷-۹ ؛ صافات ۶۳ ) 💥نیز در تفسیر برخی آیات که به گونه ای درباره الهی اند از این نام برده شده است . ( برای نمونه : بروج ۱۰ ؛ الرحمن ۴۴ ؛ طه ۱۲۴ ؛ مرسلات ۳۰ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
28.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن آیه ۲۷۵ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٧٥﴾ کانال 👇 @Targomeh
تفسیر (آيه ٢٧٥) - بلاى رباخوارى! 💠به دنبال بحث در بارۀ انفاق در راه خدا و بذل مال براى حمايت از نيازمندان در اين آيه و دو آيۀ بعد، از مسألۀ رباخوارى كه درست بر ضد انفاق و يكى از عوامل مهم زندگى طبقاتى و طغيان اشراف بود، سخن مى‌گويد. 💠 نخست در يك تشبيه گويا و رسا، حال رباخواران را مجسم مى‌سازد، مى‌فرمايد: «كسانى كه ربا مى‌خورند، بر نمى‌خيزند مگر مانند كسى كه بر اثر تماس شيطان با او ديوانه شده» و نمى‌تواند تعادل خود را حفظ كند، گاه به زمين مى‌خورد و گاه بر مى‌خيزد (الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبا لا يَقُومُونَ إِلاّ كَما يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ مِنَ الْمَسِّ) . 💠آرى! رباخواران كه قيامشان در دنيا بى‌رويه و غير عاقلانه و آميخته با «ثروت اندوزى جنون آميز» است، در جهان ديگر نيز بسان ديوانگان محشور مى‌شوند. 💠 سپس به گوشه‌اى از منطق رباخواران اشاره كرده مى‌فرمايد: «اين به خاطر آن است كه آنها گفتند: بيع هم مانند ربا است» و تفاوتى ميان اين دو نيست. 💠(ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبا) . يعنى: هر دو از انواع مبادله است كه با رضايت طرفين انجام مى‌شود، ولى قرآن در پاسخ آنها مى‌گويد: چگونه اين دو ممكن است يكسان باشد «حال آن كه خداوند بيع را حلال كرده و ربا را حرام» (وَ أَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا) . 💠 مسلما اين تفاوت، دليل و فلسفه‌اى داشته كه خداوند حكيم به خاطر آن چنين حكمى را صادر كرده است، و عدم توضيح بيشتر قرآن در اين باره شايد به خاطر وضوح آن بوده است. 💠 سپس راه را به روى توبه‌كاران باز گشوده، مى‌فرمايد: «هر كس اندرز الهى به او رسد و (از رباخوارى) خوددارى كند، سودهايى كه در سابق (قبل از حكم تحريم ربا) به دست آورده مال او است و كار او به خدا واگذار مى‌شود» و گذشتۀ او را خدا خواهد بخشيد (فَمَنْ جاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهى فَلَهُ ما سَلَفَ وَ أَمْرُهُ إِلَى اللّهِ) . 💠 «اما كسانى كه (به خيره سرى ادامه دهند و) باز گردند (و اين گناه را همچنان ادامه دهند) آنها اهل دوزخند و جاودانه در آن مى‌مانند» (وَ مَنْ عادَ فَأُولئِكَ أَصْحابُ النّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ) . 💠 به اين ترتيب رباخوارى مستمر و دائم سبب مى‌شود كه آنها بدون ايمان از دنيا بروند و عاقبتشان تيره و تار گردد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 247 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِى يَتَخَبَّطُهُ الْشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الْرِّبَا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الْرِّبَا فَمَنْ جَآءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّنْ رَّبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْنَّارِ هُمْ فِيهَا خاَلِدُونَ 🍀 ترجمه:كسانى كه ربا مى خورند، (در قیامت از قبرها) بر نمى خیزند مگر همانند برخاستن كسى كه بر اثر تماس شیطان، آشفته ودیوانه شده است. این به آن سبب است كه گفتند: خرید و فروش نیز مانند ربا است. در حالى كه خداوند خرید و فروش را حلال و ربا را حرام كرده است. پس هركسی كه موعظه اى از پروردگارش به او رسید و (از رباخوارى) خوددارى كرد، آنچه در گذشته بدست آورده مال اوست، و كار او به خدا واگذار مى‌شود. امّا كسانى كه (به رباخوارى) بازگردند، آنان اهل آتش خواهند بود و در آن جاودانه مى مانند. 🔴 در لغت به معناى زیادى وافزایش است. و در شریعت اسلام به معناى زیاده گرفتن در وام یا زیاده گرفتن در خرید و فروش است. مورد ربا، یا پول است یا کالا است. گاهى پول را قرض مى دهد و بیشتر از آنچه داده باز پس مى گیرد، كه این رباى در وام است و گاهى کالایی را مى‌دهد و مقدار بیشترى از همان جنس را تحویل مى‌گیرد، كه این نیز در مواردى ربا مى‌شود. ، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. 🔴 : به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است. رباخوار در همچون دیوانگان محشور مى شود، زیرا كه در دنیا روش او باعث به هم خوردن تعادل جامعه گردیده است. ثروت پرستى، چشم عقلش را كور كرده و با عمل خود چنان اختلافات طبقاتى و كینه را بر مى انگیزد كه و كینه سبب انفجار شده و اصل مالكیّت را نیز متزلزل مى‌كند. براى این افراد، گویا ربا اصل و خرید و فروش فرع است، فلذا مى گویند: بیع و هم مثل رباست و تفاوتى ندارند. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. 🔴 در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مى فرماید: «و ما اوتیتم من ربا لیربوا فى اموال النّاس فلایربوا عند اللّه» یعنى آنچه به قصد مى‌دهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمى‌شود. سپس در سوره ى آل عمران با فرمان «لاتأكلوا الرّبا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه «وأخذهم الرّبا وقد نُهوا عنه» یادآور مى شود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است. آیات مربوط به ربا، به دنبال آیات آمد، تا دو جهت خیر وشر را كه توسط مال و ثروت پدید مى آید مطرح كند. 🔴 هر آثار خوبى كه انفاق دارد، مقابلش آثار سوئى است كه ربا در جامعه پدید مى آورد. به همین جهت مى فرماید: «یمحق اللّه الرّبا و یُربِى الصّدقات» خداوند ثروت بدست آمده از ربا را نابود، ولى صدقات را افزایش مى‌دهد. 🔴 از گناهان كبیره است. حضرت على علیه السلام وقتى با رباخوارى مواجه شد، از او خواست توبه كند، وقتى توبه كرد او را رها نمود و به دنبال آن فرمود: رباخوار را باید از عمل خود توبه دهند، همچنان كه از شرک توبه مى دهند. از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرمود: خبیث ترین درآمدها، رباخواری است. خداوند، فرد رباخوار، وكیل ربا، شاهد ربا و كاتب ربا را لعنت نموده است. ◀️ ادامه دارد... کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🔴 ربا خواران ، در همچون ديوانگان محشور می شوند. امام صادق علیه السلام علت تکرار آیات ربا را آماده سازی ثروتمندان برای کار خیر و می داند. همچنان كه درباره ى علّت تحریم ربا گفته اند: رباخوارى مانع جریان پول در مسیر تولید و كارهاى عام المنفعه است و به جاى تلاش و فكرو بازو،فقط از سود بهره گیرى مى‌شود، لذا ربا تحریم شده است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است كه فرمودند: «لو كان الرّبا حلالا لترك الناس التجارات» اگر حلال بود، مردم كسب و كار را رها مى‌كردند. و از امام رضا علیه السلام نیز روایت شده است كه فرمودند: اگر ربا شیوع پیدا كند راه قرض دادن بسته مى شود. ضمناً چون احتمال در دام ربا افتادن در امور اقتصادى زیاد است، در حدیث مى‌خوانیم: «من اتّجر بغیر فقه فقد ارتطم فى الربا» هركسی بدون دانش و آگاهى از مسائل تجارى وارد شود، گرفتار ربا مى شود. 🔴 : گرفتن پول اضافى، بدون انجام كارى مفید و یا مشاركت در تولید، نوعى و اجحاف است كه موجب پیدایش دشمنى و قساوت مى‌شود. ربا دهنده به جهت بدهى‌هاى تصاعدى، گاهى ورشكست و مجبور به قبول انواع ذلّت ها و اسارت ها مى‌شود. ، تعادل جامعه را به هم زده و موجب تقسیم جامعه به دو قطب مستكبر و مستضعف مى‌شود. با توجّه به این آثار تخریبى، نه تنها در شریعت ، بلكه در تمام ادیان آسمانى ربا تحریم شده است. امّا بعضی به بهانه هایى مى‌خواهند ربا را توجیه كنند و به دنبال راه فرار هستند. ربا، آثار تخریبى خود را دارد هرچند كه جوامع انسانى آن را در سیستم اقتصادى خود پذیرفته باشند. علّت پیشرفت جوامع، توجّه به علم و صنعت است، نه اینكه موجب ترقّى آنها شده باشد. 🔹 پيام های آیه275سوره بقره 🔹 ✅ ، از تعادل روحى و روانى برخوردار نیستند و جامعه را نیز از تعادل اقتصادى خارج مى سازند. «كما یقوم الذى یتخبّطه الشیطان» ✅ ، قدرت تصرف بر درون انسان را دارد. «یتخبّطه الشیطان من المَس» ✅ توجیه ، راه را براى انجام گناه باز مى كند. «انّماالبیع مثل الربا» ✅ تا قبل از ابلاغ ، مسئولیّتى نیست. «فمن جائه موعظة من ربّه» ✅ ، در جهت پند و تربیت مردم است. «جائه موعظة من ربّه» ✅ قانون امروز، شامل گذشته افراد نمى‌شود. «فله ما سَلف» ✅ از ناآگاهان چشم پوشی مى‌شود، ولى از آگاهانِ مغرض و مُصرّ هرگز. «ومَن عاد فاولئك اصحاب النّار» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضایل اهل بیت علیهم السلام در قرآن 🔹۱. آیه مباهله 🔸۲. اهل بیت علیهم السلام شجره طیبه 🔹۳. اهل بیت علیهم السلام برترین مخلوقات 🔸۴. پرسش از نعمت ولایت در قیامت 🔹۵. مودت اهل بیت علیهم السلام، مزد رسالت پیامبر 🔸۶. پذیرش توبه آدم به واسطه اهل بیت علیهم السلام 🔹۷. انفاق در هنگام سختی(آیه اطعام) 🔸۸. آیه اهل الذکر 🔹۹. اهل بیت علیهم السلام وسیله تقرب به خداوند 🔸۱۰. توسل به پیامبر؛ شرط قبولی توبه آیاتی که در باب مسائل اعتقادی؛ فضائل اهل بیت (حفظ موضوعی) بیان شد. کانال 👇 @Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂 برای دور کردن تفرقه، و ایجاد وحدت در جامعه تلاش کنید. 🍂 🔶 وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنتُمْ عَلَيَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا.... ( /١٠٣) ⚡️ترجمه : وهمگى به ريسمان خدا چنگ زنيد وپراكنده نشويد ونعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت ودر سايه نعمت او برادران يكديگر شديد، و بر لب پرتگاهى از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد. 🔴 وحدت، یکی از عوامل مهم موفقیت جامعه و پیروزی بر دشمنه. 💥 دشمن برای پیروزی خودش، تلاش میکنه تا با پررنگ کردن ضعفها، بین مردم جامعه تفرقه بندازه. و ما باید با تقویت وحدت، دشمن رو شکست بدیم. ☘ یکی از راه‌های ایجاد وحدت، یادآوری نعمتهایی است که داریم: به برکت اسلام و انقلاب، الفت و صمیمیت بیشتری بین مردم جامعه ایجاد شد و امروزه در بسیاری زمینه ها، پیشرفت‌های عظیمی داریم که در گذشته هرگز نداشتیم. ✅ باید سعی کنیم با توجه دادن مردم به رشدهایی که در سایه نظام اسلامی بدست آوردیم، اتحاد و صمیمیت بین مردم رو افزایش بدیم. این دستور قرآنه. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠فاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا 🔹پس در کارهای نیک از يكديگر سبقت گیرید که بازگشت همه شما به سوی خداست. 📗، آیه 48 ━━⊱🍂⊰๑🕊๑⊱🍂⊰━━ کانال 👇 @Targomeh
پیام های آیه ۶۴ نساء 1- هدف از فرستادن انبيا، هدايت مردم از طريق اطاعت از آنان است. «إِلَّا لِيُطاعَ» 2- اطاعت مخصوص خداست. حتّى اطاعت از پيامبران بايد با اذن خدا باشد و گرنه شرك است. «لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ» 3- توبه‌ى ترك رهبر، بازگشت به رهبر است. «لِيُطاعَ‌- جاؤُكَ» 4- رها كردن انبيا ورجوع به طاغوت، ظلم به مقام انسانى خود است. «ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ» (با توجّه به ارتباط اين آيه با آيات قبل) 5- پيوند همه مردم با رسول‌اللّه بايد محكم باشد. چه مؤمن چه فاسق. مؤمن براى كسب فيض وفاسق براى درك شفاعت. «جاؤُكَ» 6- راه بازگشت و توبه براى خطاكاران و حتّى منافقان باز است. (با توجّه به آيات قبل كه مربوط به منافقان است) «فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ» 7- زيارت رهبران آسمانى و استمداد و توسل از طريق آن عزيزان، مورد تأييد قرآن است. «جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ» 8- پيامبر بخشنده‌ى گناه نيست، واسطه‌ى عفو الهى است. «اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ» 9- خطاكار، ابتدا بايد پشيمان شود و به سوى حقّ برگردد، سپس براى استحكام رابطه با خداوند، از مقام رسالت كمك بگيرد. «فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ» 10- گناهكاران نبايد مأيوس شوند؛ استغفار، توبه وزيارت اولياى خدا، وسيله‌ى بازسازى روحى آنان است. «جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا ...» 11- در زيارت رسول خدا و اقرار به لغزش و استغفار خود احساس سبك شدن از گناه به انسان دست مى‌دهد. «لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً» 12- اگر خطاكاران را بخشيديد به آنان محبّت نيز بكنيد. «تَوَّاباً رَحِيماً» 13- گناه، حجابى ميان انسان و رحمت الهى است و همين كه آن حجاب برطرف شد، رحمت دريافت مى‌شود. «اسْتَغْفِرْ ... لَوَجَدُوا اللَّهَ» 14- اقرار و اعتراف به گناه و استغفار در محضر اولياى خدا، وسيله و زمينه‌ى عفو الهى است. «جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا ... لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ از فرزندانمان آدمک‌های مصنوعی نسازیم! 🔻 ...قرآن مى‌گويد اگر خدا مى‌خواست اين‌ها نشوند، برايش كارى نداشت؛ مشرك نمى‌شدند. خدا خواسته آن‌ها امكان مشرك‌شدن داشته باشند. خدا به پيغمبرش مى‌گويد: «اَفَاَنت تكره النّاس حتى يكونوا مؤمنين» تو مى‌خواهى مردم را كنى باشند؟ تو براى اين رسالت نيامدى! ‼️ حالا تو، پدر و تو مادر، مى‌خواهى بچه‌ات را مجبور كنى كه مؤمن باشد؟ و تو معلم و مربى مى‌خواهى اين بچه را مجبور كنى مؤمن و خوش‌رفتار باشد؟ قيمت اين ظريف زيباى دلربا از قيمت يك مجسمه‌ی قشنگ بيشتر نخواهد بود. ⚠️ بياييد همه‌باهم تصميم بگيريم بچه‌هايمان باشند. آدم باشند يعنى چه؟ يعنى باشند. و مختار. 🔺 نقش ما و شما نسبت به اين بچه‌ها بايد نقش باشد؛ نقش فراهم‌آورنده‌ی زمينه‌هاى بيشتر براى رشد سريع‌تر و سالم‌تر و سرراست‌تر باشد، نه نقش استادكار قالب‌سازى كه مى‌خواهد اين استعداد نرم و لطيف كودك را در يك قالب خشن بريزد و از او يك موجود قالبى بسازد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان» 📖 صفحات ۱۵ و ۱۶ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 4 🌥⛅️🌤سوره عصر آیات 1️⃣تا3️⃣: 🏮والعَصرِ * إنَّ الإنسانَ لَفي خُسرٍ * إلّا الّذينَ آمَنوا وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبرِ. 🏮سوگند به عصر * که همانا انسان در زیانکاری و خسران است * مگر آنانکه ایمان آورده اند و کارهای نیک انجام داده و یکدیگر را به حق سفارش نموده و به صبر و پایداری توصیه کرده اند. ➖¤➖🔰🔰 راوی میگوید: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره این آیات پرسیدم، فرمودند: ❇️ "العَصرُ" عَصرُ خُروجِ القائِمِ؛ "إنَّ الإنسانَ لَفي خُسرٍ" يَعني أعدائِنا؛ "إلّا الّذينَ آمَنوا" بِآياتِنا "وَ عمِلوا الصّالِحاتٍ" يَعني بِمواساةِ الإخوانِ "وَ تَواصَوا بِالحَقِّ" يَعني بِالإمامَةِ "وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ" يَعني فِي الفَترَةِ. ✴️ عصر، زمان خروج حضرت قائم (عجل الله فرجه) است و "همانا انسان در زیانکاری و خسران است", یعنی دشمنان ما در زیانند؛ "مگر آنانکه ایمان آورده اند" یعنی آنانکه به آیات ما ایمان آورده اند و "کارهای نیک انجام دادند" یعنی با مواسات برادران دینی؛ و "یکدیگر را به حق سفارش نمودند" یعنی به امامت؛ "یکدیگر را به صبر و پایداری توصیه کردند" یعنی به صبر در دوران غیبت که عقاید در آن سست می شود. ➖¤➖🔰🔰 ☑️ کمال الدین و تمام النعمة ٦٥٦/٢ کانال 👇 @Targomeh
⭐️فرات بن ابراهیم کوفى در تفسیر خود از امام محمد باقر علیه‌السّلام روایت کرده که آن حضرت در تفسیر آیه شریفه: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً» فرمود: او حسین‌بن‌علی علیه‌السلام است. و درباره بقیه آیه «فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیهِ سُلْطاناً فَلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» فرمود: 🔆مقصود امام زمان است که نامش در آیه «منصور» میباشد چنان‌که خداوند احمد و محمد را محمود و عیسى را مسیح خوانده است. 📚بحارالانوار، ج۵١، ص٣٠ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸سؤال قرآنی: براساس آیه ٢ سوره ، در چه کارهایی نباید به یکدیگر کمک کرد؟ 🔹پاسخ : در کارهایی که گناه یا تجاوز به حقوق دیگران است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷امام صادق (علیه السلام)- شنیدم پدرم از امام کاظم (علیه السلام) روایت فرمود: عمروبن‌عبید خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید، و چون سلام کرد و نشست، گفت: «من می‌خواهم گناهان کبیره را از روی قرآنِ خدا عزّوجلّ بشناسم»، امام فرمود: «آری، ای عمرو! بزرگ‌ترین گناهان کبیره؛ 1🔹شرک به خدا است، خدا می‌فرماید: زیرا هرکس شریکی برای خدا قرار دهد، خداوند بهشت را بر او حرام کرده است. (مائده/۷۲) و پس از آن 2🔹 نومیدی از رحمت خدا است، زیرا خدای عزّوجلّ می‌فرماید: إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ الله إِلَّا الْقَوْمُ الْکافِرُونَ». 📚۵۰ الکافی، ج۲، ص۲۸۵ کانال 👇 @Targomeh