eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
منظور از دین حنیف که همان دین ابراهیم خلیل علیه‌السلام بود، چیست ⁉️ فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ ۳۰روم پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار كن. اين سرشت الهى است كه خداوند انسان‌ها را بر آن آفريده، دگرگونى در آفرينش الهى نيست. اين است آيين استوار، ولى اكثر مردم نمى‌دانند 👇🏻تفسیر عَن أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ علیه السلام فِی قَوْلِهِ فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً قَالَ الْوَلَایَهًُْ ابوبصیر نقل می‌کند: امام باقر علیه السلام در مورد این کلام خداوند متعال: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فرمود: «منظور از دین حنیف، ولایت است» تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۷۲ بحار الأنوار، ج۳، ص۲۷۷ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۲۷ القمی، ج۲، ص۱۵۴ کانال 👇 @Targomeh
💠🔹💠 🌺لِکُلِّ نَبأٍ مُسْتَقَر🌺 هر خبری را وقت معینی اسـت. «سوره ي انعام، آیه ي ۶۷» 🌸هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.🌸 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه قرآن بخوانیم❓ آیت الله بهجت (ره): «به‌گونه‌ای قرآن بخوان که چشم تو قرآن را ببیند، گوش تو قرآن را بشنود و قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد. باید آن را از آفرینندۀ قرآن تلقی کند، که قرآن را خدا می‌گوید و تو شنونده هستی». کانال 👇 @Targomeh
🍃❤️❁﷽❁❤️🍃 ‌ 💎وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً ‌ 🌹و خدا آنچه را در قلوب شماست می‌داند، و خداوند دانا و بردبار است (از مصالح بندگان خود با خبر است، و در کیفر آنها عجله نمی‌کند)! ‌ 📚قسمتی از سوره آیه ۵۱ ‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃یک آیه🍃 🔶 سوره ، آیه ٣: ذَرْهُمْ يَأْكُلُواْ وَيَتَمَتَّعُواْ وَيُلْهِهِمُ الأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ ⚡️ ترجمه : کفار را (به حال خود) رها كن تا بخورند و بهره مند شوند و آرزوها سرگرمشان كند، پس به زودى (نتيجه اين بى تفاوتى ها را) خواهند فهميد. 💥 توضیح : این که خدا می فرماید آنان را رها کن، نشانه این است که عناد دارند و نمیخواهند حق را بپذیرند. بنابراین هدایت شدنی نیستند. مثل وقتی که پزشك به اطرافيان بيمار مى گويد: مريض را رها كنيد و هر چه مى خواهد بخورد به او بدهيد، زيرا كار از كار گذشته است. 🍁آرزو اگر انسان را به دنیا وابسته، و از آخرت غافل كند، نابجاست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🌼تفسیر سوره ✍️وقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَی الْأَرْضِ مِنَ الْکَافِرِینَ دَیَّاراً إِنَّکَ إِن تَذَرْهُمْ یُضِلُّواْ عِبَادَکَ وَلَا یَلِدُواْ إِلَّا فَاجِراً کَفَّاراً (آیه 26 و 27 نوح)؛ ترجمە: و نوح گفت: پروردگارا از این کافران هیچ کس بر زمین باقی نگذار. زیرا اگر آنان را باقی گذاری بندگانت را گمراه می‌‏کنند و جز گناهکار و کفرپیشه نمی‌‏زایند. پیام آیات: استفاده از نفرین در آخرین مرحله جایز است. «ربّ لا تذر...دیّاراً»؛ رسالت نوح جهانی بوده است. «علی الارض»؛ با ادبیات خود مردم سخن بگویید. در برابر «لا تذرنّ الهتکم، لا تذرنّ ودّا» حضرت نوح می‏‌گوید: «لا تذر علی الارض...» سلامت فکری جامعه بر سلامت جسمی فرد مقدّم است. کسانی که مردم را منحرف می‌‏کنند، اگر هلاک شوند بهتر است. «لاتذر علی الارض... یضلّوا عبادک»؛ وراثت در تربیت نقش مهمی دارد. «و لا یلدوا الاّ فاجراً کفّارا»؛ انسان به جایی می‌‏رسد که در عقیده و عمل راهی برای اصلاح خود باقی نمی‏‌گذارد. «فاجراً» در عمل، «کفّاراً» در عقیده. 📚تفسیر نور حجت الاسلام محسن قرائتی کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋 نامه پيامبر براى سران كشورها و شهرها🦋 🌱 آيين اسلام آيين جهانى است، چنان كه در آيه 158 سوره اعراف مى‏خوانيم: 🌻قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّى رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي...؛ 🌻بگو: اى مردم! من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم... 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در سال هفتم هجرت، پس از پيمان صلح حديبيه‏(868) فرصت آن را يافت تا براى سران كشورها و شهرها نامه بنويسد و آنها را به اسلام دعوت كند. خاطر آن حضرت پس از پيمان حديبيه از ناحيه جنوب (مكه) آسوده شد و از آن زمان به بعد نامه‏هاى بسيارى براى سران نوشت و آن‏ها را به اسلام دعوت كرد كه از اين نامه‏ها 185 نامه كه به عناوين مختلف نگاشته شده به دست آمده است. 🌱نويسندگان اين نامه‏ها بالغ بر 23 نفر بودند. بعضى 26 و نيز تا 42 نفر نوشته‏اند كه يكى از آن‏ها حضرت على عليه‏السلام بود. افرادى كه براى آن‏ها نامه نوشته شد بسيارند. از جمله: 🌱1 - نجاشى اول 2 - نجاشى دوم (دو پادشاه حبشه) 3 - خسرو پرويز امپراطور ايران 4 - منذر بن ساوى زمامدار بحرين 5 - عبدالقيس يكى از رؤساى بحرين 6 - اهل هَجَر 7 - هِرَقل امپراطور روم 8 - پاپ اعظم كشور روم صغاطر 9 - فروة بن عمرو جذامى فرماندار معان 10 - كيد بن عبدالملك پادشاه دومة الجندل 11 - يحنة بن رؤبه زمامدار ايله 12 - مقوقس پادشاه مصر 13 - حارث زمامدار ايران 14 - جَبلَة بن اَيهَم زمامدار دمشق 15 - اَكثَم صَيفى، حكيم معروف عرب 16 - هودة بن على زمامدار يمامه 17 - ثمامة بن اثال زمامدار ديگر يمامه 18 - مسليمه كذاب 19 - زمامداران عمان 20 - وائل بن حَجَر زمامدار حضرموت 21 - زمامداران نجران 22 - زمامداران حِميَر 23 - ملوك هَمدان از قبائل يمن 24 - قبيله بنى نهد 25 - زمامداران يبعث از نواحى كشور يمن 26 - يهود خيبر 27 - هلال بحرينى حاكم بحرين، نماينده منذر بن ساوى 28 - اسيحب مرزبان بحرين 29 - زرتشتيان و مجوسان و رؤساى هَجَر، در حاكم نشين بحرين 30 - زرعة بن سيف از رؤساى يمن 31 - ذوالكلاع 32 - پادشاه سماوه و... . 🌱ما در اين جا تنها به ذكر يك نامه اكتفا مى‏كنيم و همين نامه را از چگونگى نامه‏هاى آن حضرت و نتيجه آن‏ها، تا حدودى آشنا مى‏سازد. و آن نامه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به شاه ايران، توسط نامه‏رسان قهرمانِ آن است. 🌱در آن زمان، هر چند كشورهاى متعدد وجود داشت، اما كشور ايران و كشور روم، دو كشور بزرگ و قدرتمند آن زمان بودند و به عنوان دو ابرقدرت جهان به شمار مى‏آمدند. 🌱در ميان پادشاهان و زمامداران كشورها، آوازه خسروپرويز طاغوت گردنكش ايران در دنيا پيچيده بود، او را شاهنشاه و خدايگان و اعليحضرت قَدَر قدرت همايونى مى‏خواندند، او آن چنان در كبر و غرور فرو رفته بود كه كسى جرئت عرض اندام در مقابل او را نداشت. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نامه‏اى براى او به عنوان دعوت به اسلام نوشت، و آن نامه را به يكى از ياران شجاع و با شهامت خود به نام عبدالله پسر حذافه داد تا آن را به دربار خسرو پرويز در مدائن برده و شخصاً آن را به دست پادشاه بدهد. 🌱عبدالله، سفير پيامبر، نامه را گرفت و سوار بر شتر شده از مدينه به سوى مدائن حركت كرد. و پس از پيمودن اين راه طولانى، خود را به كاخ بلند و پر هيبت شاهنشاه ايران رساند. و با اين كه خطراتى او را تهديد به قتل مى‏كرد به انجام اين وظيفه مهم همت گماشت. 🌱هنگامى كه عبدالله به مقابل قصر شاه ايران رسيد دربانان جلو او را گرفتند. او گفت: من سفير پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم هستم، نامه‏اى از طرف او براى خسروپرويز آورده‏ام و مأمورم كه خودم نامه را به دست خسرو بدهم. 🌱دربانان مطلب را به شاه گزارش دادند و او اجازه ورود داد. قبل از ورود سفير، خسرو پرويز دستور داد كاخ را به زيور و زينت آراستند تا زرق و برق كاخ، چشم سفير را خيره كرده و دل او را بربايد. 🌱عبدالله بى آن كه تحت تأثير تشريفات و زرق و برق كاخ قرار گيرد در كمال خونسردى و با حالتى عادى، بى آن كه خم شود و يا خاك زمين را به احترام اعلى‏حضرت ببوسد، وارد كاخ شد و در برابر شاه ايستاد. 🌱خسرو به يكى از درباريان گفت: نامه را از سفير پيامبر بگير و به من بده. عبدالله: خير، من نامه را به كسى نمى‏دهم، مأمورم آن را فقط به دست تو بدهم. 📌داستان ادامه دارد…… کانال 👇 @Targomeh
-اوست کسی که شما را آن گونه که می‌خواهد در رحمها صورتگری می‌کند. 📚سوره -6 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ◀️ -> 👈2. 🔻قرآن در آیات ۷۵ آل‌عمران از برخى از اهل کتاب یاد کرده سپس آن دسته از کسانى را که امانتدار بوده و به خود وفا مى‌کنند جزو و محبوب خداوند برشمرده است: * و من اهل الکتاب من ان تامنه بقنطاره یودّه الیک .... * بلی من اوفی بعهده واتّقی فانّ الله یحبّ المتّقین * ( آل عمران ۷۵ - ۷۶ ) 👈3. 🔹مؤمنان امانتدار و به عهد خود با دیگران : « قَد اَفلَحَ المُؤمِنون * ... والَّذینَ هُم لاَِمـنـتِهِم و عَهدِهِم رعون ». ( مؤمنون ۱، ۸ ) 👈4. 🔻امانتداران هم در و هم در آخرت از پاداش برخوردارند. 🔹از جمله دنیوى مى‌تواند همان اعتماد دیگران و سپردن امور به دست آنان باشد، چنان‌که قرآن از یوسف و سپردن امور به آن حضرت و بهره‌مندی وی از دنیوی سخن به میان آورده و در ادامه آن را پاداش دانسته است : * قال اجعلنی علی خزّان الارض انّی حفیظ علیم * و کذالک مکّنا لیوسف فی الارض یتبوّاُ منها حیث یشاء نصیب برحمتنا من نشاء ولا نضیع اجر المحسنین * ( یوسف ۵۵ -۵۶ ) 🔻سپس قران اخروی این افراد را وراثت و جاویدان بودن در آن دانسته است که بسیار بهتر و بالاتر از پاداش است : * و الّذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون * .... اولئک هم الوارثون * الّذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون * ( مومنون ۸ -۱۰ - ۱۱ و نیز معارج ۳۲-۳۵ . پایان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۷۲ لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْدًا لِلَّهِ وَلَا الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ ۚ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعًا ﴿١٧٢﴾ مسیح از اینکه بنده خدا باشد، هرگز امتناع ندارد، و فرشتگان مقرّب هم امتناع ندارند؛ و کسانی که از بندگی او امتناع کنند و تکبّر ورزند، به زودی همه آنان را [برای حسابرسی] به سوی خود گردآوری خواهد کرد. (۱۷۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٧٢) شأن نزول: روايت شده كه: طايفه‌اى از مسيحيان نجران خدمت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و عرض كردند: چرا نسبت به پيشواى ما خرده مى‌گيرى؟ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: من چه عيبى بر او گذاشتم؟ گفتند: تو مى‌گويى او بندۀ خدا و پيامبر او بوده است. آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 481 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: مسيح بندۀ خدا بود -پيوند و ارتباط اين آيه با آيات گذشته كه در بارۀ نفى الوهيت مسيح و ابطال مسألۀ تثليث بود آشكار است. نخست با بيان ديگرى مسألۀ الوهيت مسيح را ابطال مى‌كند و مى‌گويد شما چگونه معتقد به الوهيت عيسى هستيد در حالى كه «نه مسيح استنكاف از عبوديت و بندگى پروردگار داشت و نه فرشتگان مقرب پروردگار استنكاف دارند» (لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلّهِ وَ لاَ الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ) . و مسلم است كسى كه خود عبادت كننده است معنى ندارد كه معبود باشد. در حديثى مى‌خوانيم كه امام على بن موسى الرضا عليه السّلام براى محكوم ساختن مسيحيان منحرف كه مدعى الوهيت او بودند به «جاثليق» بزرگ مسيحيان فرمود: عيسى (ع) همه چيزش خوب بود تنها يك عيب داشت و آن اين كه عبادت چندانى نداشت، مرد مسيحى برآشفت و به امام گفت چه اشتباه بزرگى مى‌كنى؟ اتفاقا او از عابدترين مردم بود، امام فورا فرمود: او چه كسى را عبادت مى‌كرد؟ آيا كسى جز خدا را مى‌پرستيد؟ بنابراين، به اعتراف خودت مسيح بنده و مخلوق و عبادت كنندۀ خدا بود، نه معبود و خدا، مرد مسيحى خاموش شد و پاسخى نداشت! سپس قرآن اضافه مى‌كند: «كسانى كه از عبادت و بندگى پروردگار امتناع ورزند و اين امتناع از تكبر و خودبينى سر چشمه بگيرد، خداوند همۀ آنها را در روز رستاخيز حاضر خواهد ساخت» و به هر كدام كيفر مناسب خواهد داد (وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 481 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَلَا الْمَلائَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعا ً 🍀 ترجمه: مسیح از اینكه بنده خدا باشد هرگز امتناع ندارد و فرشتگان مقرّب نیز سرپیچى ندارند و هر كسی از بندگى خداوند سرپیچى كند و تكبّر ورزد، پس (بداند كه) به زودى همه را به نزد خود جمع خواهد کرد. 🌷 : هرگز امتناع نمی ورزد. 🌷 : فرشتگان مقرب درگاه الهی 🌷 : تکبر می ورزد 🌷 : پس آنها را جمع خواهد کرد. از حشر به معنای جمع شدن می آید. 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. طايفه‌ اى از مسيحيان نجران خدمت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: چرا تو مى‌ گويى عیسی بنده خدا است در حالی که او بنده خدا نبوده بلکه فرزند خداست سپس این آيه 172 سوره نساء نازل شد و به آنها پاسخ گفت. 🌸 پيوند و ارتباط اين آيه با آيات گذشته كه درباره نفى و ابطال مسأله خدایان سه گانه بود آشكار است. نخست با بيان ديگرى اینکه می گویند پسر خداست را ابطال مى ‌كند و مى‌ گوید شما چگونه معتقد به این هستید که مسیح پسر خداست و می گویید او بنده خدا نیست در حالی که لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلّهِ وَ لاَ الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ: مسیح از اینکه بنده خدا باشد هرگز امتناع ندارد و فرشتگان مقرب هم امتناعی ندارند. و مسلّم است كسى كه خود عبادت كننده است معنى ندارد كه باشد. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: برایم همین افتخار بس که بنده ی تو باشم. 🌸 سپس اضافه مى‌ كند: و من یستنکف عن عبادته و یستکبر فسیحشرهم إليه جميعا: و هر کسی از بندگی خداوند سرپیچی کند و تکبر ورزد پس (بداند که) به زودی همه را به نزد خود جمع خواهد کرد. كسانى كه از عبادت و پروردگار امتناع ورزند و اين امتناع از تكبّر و خودبينى سرچشمه بگيرد، همه آنها را در روز قیامت حاضر خواهد ساخت و به هر كدام كيفر مناسب خواهد داد. 🔹 پيام های آیه 172 سوره نساء 🔹 ✅ در امور دینى، افراط نباید کرد عیسى خود را بنده ى خدا مى داند، چرا شما او را فرزند خدا مى شناسید؟ ✅ ، بنده خداست. ✅ فرشتگان مقرّب از جمله جبرئیل هم بندگى خدا را به جا می آورد، چرا جبرئیل را یكى از سه خدا مى دانید؟ ✅ سرچشمه ى ترک ، تكبّر است و اگر روح استكبارى شد، همه نوع خطر را در پى دارد. ✅ همه به سوى خداست، پس از قیامت بترسیم و تكبّر نورزیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رحمت الهی در قرآن (قسمت اول) ✅ آیاتی چند از قرآن در موضوع رحمت الاهی را مرور خواهیم کرد. البته این رحمت می‌تواند در قالب رحمانیت و رحیمیت پروردگار نیز مطرح شود که فعلاً وارد این مقوله نشدیم. در مواردی بخشی از آیه ذکر شده است که لازم است به قرآن مراجعه شود: 🔹تمام موجودات مشمول رحمت عامه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء (اعراف/۱۵۶) 🔸اهل تقوا، مشمول رحمت خاصه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء فسأکتبها للذین یتقون (اعراف/۱۵۶) 🔹نیکوکاران، مشمول رحمت خاصه الهی؛ ان رحمت الله قریب من المحسنین (اعراف/۵۶) 🔸خداوند، رحمت را بر خود واجب کرده؛ کتب ربکم علی نفسه الرحمة (انعام/۵۴) 🔹نجات حضرت موسی(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ و نجنا برحمتک من القوم الکافرین (یونس/۸۶) 🔸نجات حضرت هود(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ فانجیناه و الذین معه برحمة منّا (اعراف/۷۲) 🔹عدم قدرت بر جلوگیری از رحمت الهی؛ ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها (فاطر/۲) 🔸رحمت الهی، مانع گناه و معصیت؛ ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربّی (یوسف/۵۳) کانال 👇 @Targomeh