eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 رحمت الهی در قرآن (قسمت اول) ✅ آیاتی چند از قرآن در موضوع رحمت الاهی را مرور خواهیم کرد. البته این رحمت می‌تواند در قالب رحمانیت و رحیمیت پروردگار نیز مطرح شود که فعلاً وارد این مقوله نشدیم. در مواردی بخشی از آیه ذکر شده است که لازم است به قرآن مراجعه شود: 🔹تمام موجودات مشمول رحمت عامه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء (اعراف/۱۵۶) 🔸اهل تقوا، مشمول رحمت خاصه الهی؛ و رحمتی وسعت کل شیء فسأکتبها للذین یتقون (اعراف/۱۵۶) 🔹نیکوکاران، مشمول رحمت خاصه الهی؛ ان رحمت الله قریب من المحسنین (اعراف/۵۶) 🔸خداوند، رحمت را بر خود واجب کرده؛ کتب ربکم علی نفسه الرحمة (انعام/۵۴) 🔹نجات حضرت موسی(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ و نجنا برحمتک من القوم الکافرین (یونس/۸۶) 🔸نجات حضرت هود(ع) و قوم او در پرتو رحمت الهی؛ فانجیناه و الذین معه برحمة منّا (اعراف/۷۲) 🔹عدم قدرت بر جلوگیری از رحمت الهی؛ ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها (فاطر/۲) 🔸رحمت الهی، مانع گناه و معصیت؛ ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربّی (یوسف/۵۳) کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ قَضَى‌ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِالْولِدَيْنِ إِحْساَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً(اسراء/۲۳) 🔹پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مَران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️توحید، در رأس همه‌ى سفارش‌هاى الهى است. «قَضى‌ ربّک ألاّ تعبدوا اِلّا ایّاه» ▫️خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الا تعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️فرمانِ نیكى ‌به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى و نسخ‌نشدنى است.«قَضى‌» ▫️احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفه‌ى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّک‌ ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️نسل نو باید در سایه‌ى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً» ▫️در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً» ▫️در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً» ▫️نیكى به پدر و مادر را بى‌واسطه و به دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً» ▫️احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مى‌شود. «بالوالدین احساناً» ▫️احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر؛ كه تا سیر شود، و جهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.) ▫️سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى به‌سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مى‌كنند. ▫️هرچه نیاز جسمى و روحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورى‌تر است. «یبلغنّ عندک الكبر» ▫️پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندک» ▫️وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانه‌اى نهى مى‌كند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما» ▫️هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً»(بعد از احسان، گفتار كریمانه مهم‌ترین شیوه‌ى برخورد با والدین است.) ▫️در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «وقل لهما قولاً كریماً» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️ بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ☘️ سبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای تسبیح می‌گوید؛ و او عزیز و حکیم است! Whatever there is in the heavens and whatever there is in the earth glorifies Allah, and He is the All-mighty, the All-wise. -------------------- 👈 قرآن کریم؛ سوره حشر ، آیه ‍۱ کانال 👇 @Targomeh
🔴 تدبّر در قرآن ✅ روشی که قرآن برای فهم خود، ما را بدان فرا خوانده است، «تدبّر» است. تدبّر یعنی اینکه خود را در جریان تدبیر قرآن قرار دهیم و تدبیر قرآن را بپذیریم و همگام با آن تدبیر، حرکت کنیم تا به مقصد برسیم. در چهار آیه قرآن «یُدبّر الاَمر» ذکر شده است که به تدبیر پروردگار در نظام هستی اشاره دارد.(سوره‌های یونس/۳ و ۳۱، سجده/۵، رعد/۲) 🔸تدبّر در قرآن عبارت است از پذیرفتن و نقش گرفتن و هم‌چنین، ذهن و قلب را در اختیار تدبیر خداوندی قرار دادن. یعنی پشتِ سر قرآن قرار بگیریم، یعنی قرآن را امام خود قرار بدهیم و به آن اقتدا کنیم. در قرآن، چهار مرتبه از تدبّر در آیات قرآن سخن به میان آمده است: 🔹افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیرالله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا(نساء/۸۲) 🔹افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها(محمد/۲۴) 🔹افلم یدبروا القول ام جاءهم ما لم یأت آباءهم الاولین(مؤمنون/۶۸) 🔹کتاب انزلناه الیک مبارکا لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب (ص/۲۹) 🔸در سه آیه اول، بازخواست می‌کند که چرا مردم در قرآن تدبّر نمی‌کنند؟! تدبّر در قرآن، قدم به قدم، انسان را به کشف نظم و نظام حیرت انگیزی که در قرآن موجود است، می‌رساند و انسان را به فهم و درک و دریافت از قرآن رهنمون می‌سازد و در آیه چهارم به متذکر بودن آن برای اولواالالباب، اشاره می‌کند. تفهم آیات، یک وظیفه همگانی است و با تفسیر قرآن که در توان علمی همه‌ی مردم نیست، متفاوت است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 از آثار ایمان و عمل صالح ✅ در قرآن کریم، قریب به ۸۰ مرتبه، ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده است. در فرهنگ قرآن، مؤمن به کسی اطلاق می‌شود که عمل صالح دارد، لذا جزء لاینفک آن، همین اعتقاد و باور قلبی است. به فرموده‌ی حضرت علی و امام رضا علیهما السلام، ایمان؛ معرفت قلبی، اقرار به زبان و عمل به ارکان و جوارح است. با توجه به آیات قرآن، برخی از آثار ایمان و عمل صالح را مرور می‌کنیم. با مراجعه به قرآن کریم می‌توانید سایر موارد را استخراج کنید تا این بحث، تکمیل شود. 🔸نجات از خسران(عصر/۱تا۳) 🔹تکفیر سیئات(عنکبوت/۷) 🔸محبوبیت در دل مردم(مریم/۹۶) 🔹حکومت و خلافت در زمین(نور/۵۵) 🔸رسیدن به حیات طیّب(نحل/۹۶) 🔹تشکّر خداوند(اسراء/۹) 🔸خروج از ظلمات به‌سوی نور(طلاق/۱۱) 🔹استجابت دعا(شوری/۲۶) 🔸برخورداری از هدایت الهی(یونس/۹) 🔹در زمرهٔ صالحین(عنکبوت/۹) 🔸ورود به بهشت(محمّد«ص»/۱۲) 🔹برخورداری از درجات عالی بهشت(طه/۵۷) 🔸پاداش مضاعف و جاودان(سباء/۳۷، تین/۶) 🔹عدم نقصان در ثواب و پاداش(طه/۱۱۲) و ... کانال 👇 @Targomeh
-مانیزدعاییش‌را،اجابت‌کردیم‌واورا، ازغم‌واندوه‌نجات‌دادیم. 📚سوره-88 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 _(ص) ✍ادامه مطلب قبل 🌻خسروپرويز ناچار دست دراز كرد و نامه را از عبدالله گرفت، آن را به دست ترجمه كننده داد تا به فارسى ترجمه كند، ترجمه كننده اولين فراز را چنين ترجمه كرد: 🌱از جانب محمد فرستاده خدا به سوى كسرى، بزرگ فارس... 🌱ترجمه كننده تا به اين جا رسيد، خسروپرويز دگرگون شد و فرياد كشيد كه واعجبا، فرستنده نامه كيست كه چنين جرئت كرده و نام خود را بر نام من مقدم داشته است، ديگر نگذاشت بقيه نامه را ترجمه كند، نامه را گرفت و قطعه قطعه كرد و فرياد مى‏كشيد كه آيا محمد بايد چنين نامه‏اى را براى من بنويسد او از رعيت‏ها و بردگان من است، و سپس فرياد زد، اين نامه‏رسان جسور را بيرون كنيد. 🌻بعضى نوشته‏اند مقدارى خاك به نامه رسان (يا شخص ديگر) داد و گفت: اين خاك را ببر و به روى آن شخصى كه براى من نامه نوشته بپاش. 🌱عبدالله بى آن كه از اين بادها و توپ‏هاى خالى بلرزد، از مجلس بيرون آمد و سوار بر شترش شده و به طرف مدينه حركت كرد، خوشحال بود كه مأموريت خود را انجام داده است، پس از آن كه به مدينه رسيد يكراست خدمت پيامبر رفته و گزارش سفر خود را به عرض رساند. 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نه تنها از اين خبر ناگوار نلرزيد و خود را نباخت، بلكه با كمال بردبارى فرمود: فال نيك بزنيد، او نامه را پاره پاره كرد، خداوند ملك و سلطنتش را از هم متلاشى خواهد كرد، و اين خاكى را هم كه داده در حقيقت خاك كشور ايران را با دست خود در اختيار ما گذاشته، به زودى ايران به دست مسلمانان خواهد افتاد. 🌱خسرو پرويز كه از اسب غرور پايين نيامده بود، نامه تهديدآميزى براى بازان، پادشاه يَمن فرستاد، يمن در آن روز تحت الحمايه ايران بود. 🌻در آن نامه نوشت وقتى كه نامه من رسيد دو مرد چابك به سوى مدينه نزد محمد بفرست تا او را دستگير كرده و به دربار من تحويل دهند. 🌱وقتى كه اين فرمان به دست بازان رسيد، بازان كه نمى‏توانست از فرمان همايونى اعليحضرت سرپيچى كند، بى درنگ دو نفر از افراد ورزيده و شجاع از ميان ارتش خود برگزيد و آن‏ها را همراه نامه‏اى به پيامبر، به ضميمه فرمان شاهنشاه ايران به سوى مدينه فرستاد. 🌻اين دو نفر به نام بابويه و خُرخُسره، كه اصلا ايرانى بودند و طبق مُد آن روز ايران، بند زرين به كمر بسته و بازوبند طلا در دست داشتند، با سبيل‏هاى بلند و ريش‏هاى تراشيده به حضور رسول اكرم رسيدند، و گزارش خود را دادند. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تا هيات و شكل آن‏ها را ديد فرمود: چه كسى به شما دستور داده كه به اين صورت در آييد؟ 🌱 گفتند: صاحب ما خسروپرويز چنين فرمان داده. 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اما پروردگار من فرموده: سبيل را بچينم و موى صورت را بگذارم، خوب حالا بنشينيد. 🌱آن گاه پيامبر آن ها را دعوت به اسلام كرد و آياتى از قرآن را براى آن‏ها خواند، آن‏ها نپذيرفتند و اصرار كردند كه جواب ما را بده، تا اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: فردا صبح نزد من آييد تا پاسخ شما را بدهم. 🌻آن دو نفر صبح به حضور پيامبر رفتند، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: شب گذشته فلان ساعت، خسروپرويز به دست پسرش شيرويه كشته شد، برگرديد يمن و جريان را به بازان بگوييد، اگر بازان به اسلام گرويد كه حكومتش ادامه مى‏يابد و گرنه به سرنوشت خسروپرويز خواهد رسيد. 🌱اين دو نفر به يمن برگشتند و گزارش خود را به بازان دادند، از طرف ايران نيز نامه‏اى به دست بازان رسيد، در آن نامه شيرويه نوشته بود، من پدرم را كشتم، از مردم يمن براى من بيعت بگير و به آن مردى كه در حجاز، دعوت به پيامبرى مى‏كند، كارى نداشته باش. 🌻بازان با تطبيق نامه شيرويه و خبر دادن پيامبر در مورد قتل خسروپرويز، فهميد به راستى محمد صلى الله عليه و آله و سلم پيامبر خدا است و به او وحى مى‏رسد. قلباً به او ايمان آورد و عده زيادى از مردم ايران كه در يمن بودند به اسلام گرويدند. 🌱به اين ترتيب، خسرو پرويز به نتيجه تكبر و غرور خود رسيد، و عبدالله سفير پيامبر با كمال عزت و شكوه، مأموريت خود را انجام داد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣✨❣✨❣✨❣ 1⃣ حجاب چشم «قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم؛ ای رسول، به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند» . (سوره ی نور، آیه ی 30) «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ؛ ای رسول، به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند» . (سوره ی نور، آیه ی 31) 2⃣ حجاب در گفتار نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است. «فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض؛ زنها که نازک و نرم با مردان سخن نگویید، مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد» . (سوره ی احزاب، آیه ی 32) 3⃣حجاب رفتاری نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. «و لا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود» . (5) (سوره ی نور، آیه ی 31) ✨✨✨✨✨ از مجموع این مباحث، به روشنی استفاده می شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. بنابراین، حجاب و پوشش زن، به منزله ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. در انتها، این نوشتار را با بیان سخنانی از استاد شهید «مرتضی مطهری» که در تبیین فلسفه ی حجاب در اسلام، تلاش علمی فراوانی داشت، به پایان می رسانیم: «عده ای می گویند: چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن باحجاب باشد، یعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشینی باشد، اما باید بدانیم آنچه درباره ی پوشش زن است کلمه «ستر» به کار می رود. پوشش زن، در اسلام آن است که در معاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوه گری، پرهیز کند» . (6) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃پیامبر صلی الله فرمودند 🌸هر کس سوره را قرائت نماید از جمله ی کسانی که خداوند از او راضی است و رسول خدا از او شفاعت می کند 🌸 و به تعداد همه یتیم ها و مستمندان ، خداوند ده حسنه به او اعطا می کند 📚مجمع البیان جلد ۱٠ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟪🟪 🪴 🌀 آسانى، معادل در زبان عربى است. بیش‌تر لغویان، یُسر را ضدّ و به معناى آسانى و دانسته‌اند . 🔸 مشتقات گوناگون در قرآن ۴۴ بار آمده که اغلب به همین به کار رفته است. 🌀مفهوم را در قرآن کریم می توان در قالب واژه هایی مانند : تخفیف ، هیّن ، وسع ، ، رفق ، رحمت ، مغفرت و انظار جست . 🔸 از اثم ، حرج ، جناح ،تثریب ، اصر ،‌ اطاقه ، ضیق و مشقّت نیز مفهوم استفاده می شود ، چنان که توجه به مجموعه این واژه ها در آیات می تواند مفهومی آن را در قرآن بنمایاند . 🌀مفهوم آسانی در مجموعه معرفت دینی تجلی دارد ؛ از قبیل آسانی خدا در نظام تکوین در دنیا و آخرت ، آسان شدن به دست خداوند ، آسان گیری در احکام دینی و دستور به آسان گیری در روابط دینی و اجتماعی . 🔸 این مفهوم در تشریع احکام تا جایی است که می توان گفت بنای بر آسان گیری است . 🌀 از برخی آسانی به تساهل و تسامح نیز تعبیر شده است که شاید این برگرفته از روایات متعددی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است که من به سهله سمحه برانگیخته شده ام . 🔸بر همین اساس ، برخی از فقیهان در احکام فقهی ، بارها به سهله و سمحه بودن استناد کرده‌اند ؛ البته قرآن برای آسانی ، حدود و مرزهایی قائل شده است . ادامه دارد........ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۷۳ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَاسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا ﴿١٧٣﴾ اما کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، پاداششان را به طور کامل می دهد، و از فضل و احسانش بر آنان می‌افزاید؛ و اما کسانی که [از ایمان و عمل شایسته] امتناع کردند و تکبّر ورزیدند، به عذاب دردناکی عذاب می کند؛ و برای خود جز خدا سرپرست و یاوری نخواهند یافت. (۱۷۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٧٣) - «در آن روز آنها كه داراى ايمان و عمل صالح بوده‌اند پاداششان را بطور كامل خواهد داد، و از فضل و رحمت خدا بر آن خواهد افزود، آنها كه از بندگى خدا امتناع ورزيدند و راه تكبر را پيش گرفتند به عذاب دردناكى گرفتار خواهد كرد و غير از خدا هيچ سرپرست و حامى و ياورى نخواهند يافت» (فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 482 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ وَعَمِلُوا الصالِحاَتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُم مِّنْ فَضْلِهِ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُواْ وَاسْتَكْبَرُواْ فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً أَلِيماً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيرا 🍀 ترجمه: پس کسانی که ایمان آوردند و كارهاى شایسته انجام داده ند، خداوند پاداش آنان را كامل مى دهد واز فضل خویش به ایشان افزون تر مى بخشد و امّا آنان كه سرپیچى كردند و تكبّر ورزیدند، خداوند آنان را به عذابى دردناک كیفرشان مى دهد و در برابر (قهر) خدا براى خود دوست و یاورى نخواهند یافت. 🌷 : پاداش آنان را کامل می دهد 🌷 : امتناع کردند، سرپیچی کردند 🌷 : دردناک 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و در ادامه آیه قبلی است. فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ: پس کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام داده اند ، خداوند پاداش آنان را کامل می دهد و از فضل خویش به ایشان افزون تر می بخشد. ایمان و عمل صالح هر دو باید با هم باشد. وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَ اسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذاباً أَلِيماً وَ لا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً: و اما آنان که سرپیچی کردند و تکبر ورزیدند، خداوند آنان را به عذابی دردناک کیفرشان می دهد و در برابر (قهر) خدا برای خود دوست و یاوری نخواهند یافت. 🔹 پيام های آیه 173 سوره نساء 🔹 ✅ راه ، ایمان و عمل صالح است. ✅ ایمان مقدّم بر عمل است و اعمال بدون ایمان، مانند اسكناس بى پشتوانه است. ✅ بدون و ، انتظار هیچ شفاعتى از مسیح و دیگران نداشته باشید. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رحمت الهی در قرآن (قسمت دوم) ❇️ عوامل برخورداری از رحمت الهی ... 🔹پیروی از قرآن کریم؛ و هذا کتاب انزلناه مبارک فاتبعوه و اتقوا لعلکم ترحمون (انعام/۱۵۵) 🔸ادب و توجه نسبت به قرآن؛ و اذا قرئ القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون (اعراف/۲۰۴) 🔹اصلاح بین برادران دینی؛ فاصلحوا بین اخویکم و اتقوا الله لعلکم ترحمون (حجرات/۱۰) 🔸صبر و پایداری در برابر مصائب؛ و بشر الصابرین ... اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة (بقره/۱۵۵) ❇️ از مظاهر رحمت الهی ... 🔹قرآن کریم؛ و لقد جئناهم بکتاب فصلناه علی علم هدی و رحمة لقوم یؤمنون (اعراف/۵۲) 🔸وحی و نبوت؛ قال یا قوم ارأیتم ان کنت علی بینة من ربی و آتانی منه رحمة (هود/۶۳) 🔹پیامبر اکرم(ص)؛ و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین (انبیاء/۱۰۷) 🔸باران؛ فانظر الی آثار رحمت الله کیف یحی الارض بعد موتها (روم/۴۶) 🔹شب و روز؛ و من رحمته جعل لکم الیل و النهار لتسکنوا فیه و لتبتغوا من فضله و لعلکم تشکرون (قصص/۷۳) 🔸بهشت؛ و اما الذین ابیضت وجوههم ففی رحمة الله (آل‌عمران/۱۰۷) کانال 👇 @Targomeh
📛اسباب هلاکت اقوام گذشته📛 🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂 1⃣ قوم نوح ✅ (بی بصیرت و توسط سیل هلاک شدند) وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَامًا فَأَخَذَهُمُ الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻧﻮﺡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﻮﻣﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﭘﺲ ﻧﻬﺼﺪ ﻭ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭﻧﮓ ﻛﺮدﺳﺮﺍﻧﺠﺎم طوﻓﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺖ .(عنکبوت١٤) 2⃣ قوم حضرت هود(عاد) ✅ (عنود و توسط تند باد هلاک شدند) وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِكُوا بِرِيحٍ صَرْصَرٍ عَاتِيَةٍ ﻭ ﺍﻣﺎ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﺑﺎ ﺗﻨﺪﺑﺎﺩﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺮﺩ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻧﺪ ،(حاقه٦) 3⃣ قوم حضرت صالح(ثمود) ✅ (رفاه زده و توسط صاعقه هلاک شدند) إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ صَيْحَةً وَاحِدَةً فَكَانُوا كَهَشِيمِ الْمُحْتَظِرِ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﻚ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ، ﭘﺲ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺎﻩ ﺧﺸﻜﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻏﻞ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﺟﻤﻊ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺩﺭﺁﻣﺪﻧﺪ .(قمر٣١) 4⃣قوم حضرت شعیب(اصحاب ایکه)✅ (فساد اقتصادی و توسط صاعقه هلاک شدند) وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا شُعَيْبًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَأَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيَارِهِمْ جَاثِمِينَ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺭﺳﻴﺪ ، ﺷﻌﻴﺐ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺑﺎ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻳﻢ ، ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺖ ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﻭ ﺩﺭ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺟﺴﻤﻰ ﺑﻲ ﺟﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ .(هود٩٤) 5⃣ قوم حضرت لوط(لوط) ✅ (فساد اخلاقی و عذاب آنها زیر و رو شدن شهر و بارش سنگ بر سر آنها بود) فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪ ، ﺑﺎﻟﺎﺗﺮﻳﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻭﺗﺮﻳﻨﺶ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﻨﮓ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﺳﻨﮓِ ﮔﻞِ ﻟﺎﻳﻪ ﻟﺎﻳﻪ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺨﺘﻴﻢ .(هود٨٢) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 خداوند در سوره سبأ می‌فرماید: « فَلَمَّا قَضَیْنَا عَلَیْهِ الْمَوْتَ مَا دَلَّهُمْ عَلَى مَوْتِهِ إِلَّا دَابَّةُ الْأَرْضِ تَأْكُلُ مِنسَأَتَهُ فَلَمَّا خَرَّ تَبَیَّنَتِ الْجِنُّ أَن لَّوْ كَانُوا یَعْلَمُونَ الْغَیْبَ مَا لَبِثُوا فِی الْعَذَابِ الْمُهِینِ » (سبأ/ 14) ترجمه: (با این همه جلال و شکوه سلیمان) هنگامى‌که مرگ را بر او مقرر داشتیم، کسى آن‌ها را از مرگ وى آگاه نساخت مگر جنبده زمین (موریانه) که عصاى او را مى‌خورد (تا شکست و پیکر سلیمان فرو افتاد) هنگامى‌که بر زمین افتاد جنیان فهمیدند که اگر از غیب آگاه بودند در عذاب خوارکننده باقى نمى‌ماندند. سلیمان نبی به دو علت در پنهان مرد و مرگش را کسی ندانست: یکی این‌که اجنه که تحت امر حضرت سلیمان بودند و بیت‌المقدس را بنا می‌کردند، اگر می‌دانستند سلیمان از دنیا رفت، دیگر کار نمی‌کردند و کسی نمی‌توانست از آن‌ها کار بکشد لذا بنای بیت‌المقدس ناقص می ماند. دوم این‌که، بر همگان مشخص شود که اگر جن علم غیب می‌دانست، آن روزهایی که سلیمان از چشم‌ها غایب شد و در خزینه مرده بود و همه دنبال او می‌گشتند، اجنه می‌توانستند جای سلیمان را نبینند و بدانند و غیب بگویند. پس طبق این آیه: هر دعا نویسی اگر استناد کند جای گم شده را می‌داند مثال فلان طلایی گم شده کجاست یا دزدش کیست؟ یا آخر یک مشکل به کجا ختم خواهد شد، همه این‌ها دروغ محض است و «لایَعلَمها الّا هو» کسی جز خدا از علم غیب آگاهی ندارد. 🌧🌧🌧🌧🌧🌧🌧 کانال 👇 @Targomeh
💢 تقصیر کیه؟ 💠 زمین دور خورشید می‌چرخه. همیشه اون طرف زمین که به سمت خورشیده نورانی و روشنه و اون طرفی که به سمت خورشید نیست، تاریک و سرده. نور زمین از خورشیده ولی تاریکی زمین از خودشه. داستان انتخاب انسان نیز مثل همینه! خدا به انسان قدرت داده که خودش راه خودش رو انتخاب کنه، راه خوب یا راه بد! اما متأسفانه بعضیا از این قدرت برای ظلم و گناه استفاده می‌کنن. 🔹 «مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ الله وَ مَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» (نساء/۷۹) ⚜️ هر خوبی به ما می‌رسه از خداست ولی هر بدی که به ما می‌رسه از اشتباه خودمونه! کانال 👇 @Targomeh