eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ وَأَنْ تَصَّدَّقُواْ خَيْرٌ لَكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ 🍀 ترجمه:واگر (بدهكار) تنگدست بود، او را تا هنگام توانایى مهلت دهید و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشید براى شما بهتر است، اگر بدانید. 🌺 و إن کان ذو عسرة فنظرة إلى ميسرة: و اگر بدهکار تنگدست بود ، او را تا هنگام توانایی مهلت دهید. هر چند در این آیه سفارش شده كه به مهلت داده شود، ولى نباید بدهكار از این موضوع سوء استفاده كند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخیر كند، گناهكار است. در حدیث آمده است: براى كسانى كه بدون عذر، بدهى خود را نمى پردازند، گناهِ دزد نوشته مى‌شود. همچنان كه براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهیدان ثبت مى شود. به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقه ى همان مبلغ، براى ثبت مى شود. و إن كان ذو عسرة فنظرة إلى ميسرة: و اگر (بدهکار) تنگدست بود ، او را تا هنگام توانایی مهلت دهید. 🔴 و أن تصدقوا خير لكم إن كنتم تعلمون: و در صورتى كه واقعا توان پرداخت ندارد اگر ببخشید برای شما بهتر است اگر بدانید. گذشت از بدهكاری که واقعا توان ندارد، براى شما بهتر است، زیرا: 1⃣ شاید فردا براى خود شما نیز این مورد پیش آید. 2⃣ مال فراموش مى‌شود، ولى بخشیدن به بدهکار ناتوان هرگز فراموش نمى شود. 3⃣ كسب رضایت دل محروم و رضاى خالق، از كسب درآمد به مراتب بهتر است. 🌺 در فقهى آمده است: زندانى كردن بدهكار معذور، ممنوع است و در مواردی که شخص بدهکار واقعا مالی نداشته باشد که بدهی خود را پرداخت کند ، وظیفه ی حکومت اسلامی است که بدهی او را بپردازد. 🔹 پیام های آیه280سوره بقره 🔹 ✅ ، حامى مستضعفان است. «و ان كان ذوعسرة» ✅ نه تنها نگیرید، بلكه در گرفتن رأس المال و اصل سرمایه نیز مدارا كنید. «فنظرة الى میسرة» ✅ اصل در زمان بندى براى بازپرداخت، توان است. «فنظرة الى میسرة» ✅ اجبار بدهكارى كه توانایى پرداخت دارد، مانعى ندارد. «ان كان ذو عسرة فنظرة» ✅ بخشیدن بدهكار ، صدقه است. «وان تصدقوا خیر لكم» ✅ نظام حقوقى و اقتصادى اسلام، با نظام اخلاقى آن پیوند دارد. گرچه بازپس گیرى وام حقّ است، ولى مهلت دادن وبخشیدنِ بدهكار باید مراعات شود. «فنظرة.. تصدقوا» ✅ محدودیّت و ثروت دوستى او نمى گذارد كه انسان به حقیقت ارزش ها و كمالات پى ببرد. «ان كنتم تعلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 🌺گیاه گوشتخوار برای شکار، پرچمهای خوشرنگ و جذاب خود را بعنوان طعمه بیرون می آورد و به محض تماس حشره با پرچمهای گیاه، حشره بسرعت بداخل گیاه کشیده می شود . ♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » (طه - 50) 🍃موسی (ع) گفت: «پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!» (طه - 50 ) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|نماهنگ بسیار زیبا ⚜همخوانی تلاوت قرآن کریم⚜ 🏵بر اساس تلاوت ماندگار شیخ مصطفی اسماعیل 📖سوره مبارکه بقره آیات 250 تا 252 📌صفحه 41 قرآن کریم(عثمان طه) 🔸کاری از: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 🎙استدیو تسنيم اصفهان ‌‌‎‎‎‎‌‌‎‎‎ ‎ ‌‎‎‎‎•••┈✾~🍃♥️🍃~✾┈••• کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸سؤال قرآنی: باتوجه به آیه ٨٠ سوره ، کدام قوم مرتکب گناهی بی سابقه شدند که تا آن روز، احدی چنین گناهی انجام نداده بود؟ 🔹پاسخ سؤال قرآنی: قوم لوط کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-آنان که به آیات ما کافر شدند به زودی در آتش دوزخشان درافکنیم که هر چه پوست تن آنها بسوزد آنان را پوست دیگری جایگزین کنیم تا (سختی) عذاب را بچشند، که همانا خدا مقتدر و کارش از روی حکمت است. 📚سوره - 56 کانال 👇 @Targomeh
🍃 یک آیه 🍃 🔸سوره ، آیه ٧١: وَإِن يُرِيدُواْ خِيَانَتَكَ فَقَدْ خَانُواْ اللّهَ مِن قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ⚡️ ترجمه کوتاه : و اگر (اسيران) بخواهند به تو خيانت كنند، از پيش هم به خدا خيانت كرده اند، پس خداوند (تو را) بر آنان غلبه و تسلّط داد و خداوند، دانا و حكيم است. 💥توضیح آیه : احتمال برگشت و خيانت اسيران، مانعى براى آزادسازى آنان نيست. 🍁بايد نسبت به اسيران دشمن، نه سوء ظنّ صد در صد داشته باشيم، نه حسن ظنّ كامل، نه خشونت محض و نه رأفت تنها، بلكه با تيز هوشى و توكّل وقاطعيّت و با مهربانى و عطوفت برخورد كنيم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ آمَنُواْ بِمَا نُزِّلَ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بَالَهُمْ‏. 🌹و کسانى که (به خدا) ایمان آورده و کارهاى نیکو انجام داده ‏اند و به آنچه بر محمّد نازل شده که حق است و از جانب پروردگارشان است، ایمان آورده ‏اند، خداوند بدى‏هاى آنان را پوشاند و کارشان را به سامان رساند. (سوره محمد(ص) آیه 2) کانال 👇 @Targomeh
🔻 در ادبیات عرب نکات و دقائق بسیاری هست. واقعاً علوم ادبی قبلا در بین ما خیلی زیاد مطرح بوده ولی الان متأسفانه از دست ما رفته است. 🔸 یک بخشی از اعجاز قرآن، اعجاز لفظی و چینشی قرآن و حتی نحوه تعلق الفاظ به محتوا و کیفیت استخدام محتوا در قالب الفاظی خاص است که در این‌ها صدها نوع از ظرافت‌های ادبی مراعات شده است؛ 🔹 مثلا یکی از صنایع ادبی صنعت تقابل است. تقابل هم انواع دارد. تقابل در کلمه داریم، تقابل در جمله داریم؛ مثلا در ابتدای سوره هود فرمود «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكمْ ثمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَ يُؤْتِ كلَّ ذِى فَضْلٍ فَضْلَه‏؛ و ديگر اين كه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او روى كنيد تا شما را از بهره‏اى نيكو تا مدتى معين بهره‏مند سازد و به هر صاحب فضيلتى فضل او را عطا كند (هود، ۳). 🔸 در این آیه با یک «ثم» بین استغفار و توبه تفاوت گذاشت تا معلوم شود استغفار و توبه دو تا مسئله هستند. در این آیه شاید یک تقابل ادبی ارائه شده است. 🔹 این طرف فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيهِ»، این دو را داشته باشید؛ آن طرف ترازو را ببینید که فرمود: «يمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى»، به تعبیری این می‌تواند جزای استغفار باشد، و دومی این است «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این جزای توبه است؛ یعنی توبه است که استعداد را به فعلیت می‌رساند. 🔸 اگر به فعلیت رسیدن تمام استعدادهایت را می خواهی باید تا آخرین حد توبه را بروی. اگر تمتع از نعمت‌ها را می‌خواهی، این کار از استغفار می‌آید و در واقع از استغفار شروع می‌شود. 🔹 همچنین شاید اگر توبه خواستید انجام دهید، باید از استغفار شروع کنید. استغفار هم باید با شرایط باشد، بعد توبه حاصل می شود. در نتیجه رسیدن به آثار استغفار که در قرآن بیان شده است مانند رسیدن به متاع دنیا و مال و فرزند و ازدیاد قوت و ... این‌ها خواص استغفار است. 🔸 منتهی کسی بیشتر می‌خواهد «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این برکات نتیجه توبه و بازگشت به خداست. 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂وقار و بزرگیِ خدا را باور کنید🍂 🔶 مَّا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَاراً وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَاراً (/١٣ و ١۴) ⚡️ترجمه : چرا شما براى خدا عظمت قائل نيستيد؟! در حالى كه شما را در مراحل مختلف آفريد ‏(تا از نطفه به انسان كامل ‏رسيديد)! 🔴 یکی از عوامل روگردانی از خدا و عمل نکردن به دستورات خدا، این است که انسان، عظمت و بزرگی خدا را درک نکرده و خدا را در حد انسانهای دوروبر خود می داند. ⚡️برای درمان این مشکل، و درک عظمت الهی، باید بادقت به دوروبرمان نگاه کنیم و در خلقت خود و عالم هستی (آسمان، خورشید، ماه، زمین و....) تفکر کنیم. با تفکر در عظمت مخلوقات خدا، پی به عظمت خالق می بریم. ☘اگر عظمت خدا را باور کنیم و از عمق جان بگوییم : «اللّه اکبر» حتما دستوراتش را بخوبی انجام خواهیم داد و بنده ی خوبی خواهیم شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒📒 🌵 > -> 👈2. 🌱آیات ۴۳ ـ ۴۴ سوره زقوم را گنهکاران مى‌شمرد: « اِنَّ شَجَرَتَ الزَّقّوم * طَعامُ الاَثیم ». 💥مراد از « » شخص فاجرى است که بسیار مى‌کند و در اینجا به معنای کافر و معاند است که به پندار خود و محترم بود و نسبت به این تردید میکرد : * ذق انّک انت العزیز الکریم * انّ هذا ما کنتم به تمترون * ( دخان ۴۹ - ۵۰ ) 🌱از امام علیه السلام نقل شده کسی که را - از روی دوستی - ، شایسته است خداوند درونش را از پر کند . 💥برخی این آیه را نیز درباره دانسته‌اند . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۸۱ وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ‌ و پروا كنيد از روزى كه در آن به پيشگاه خداوند بازگردانده مى‌شويد و سپس هركس (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مى‌شود و به آنان ستمى نمى‌رود. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٨١) - 💠در اين آيه با يك هشدار شديد، مسألۀ ربا را پايان مى‌دهد و مى‌فرمايد: «از روزى بپرهيزيد كه در آن به سوى خدا باز مى‌گرديد» (وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ) . 💠 «سپس به هر كس آنچه را انجام داده باز پس داده مى‌شود» (ثُمَّ تُوَفّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ) . 💠 «و به آنها ستمى نخواهد شد» بلكه هر چه مى‌بينند نتيجۀ اعمال خودشان است (وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ) . 💠جالب توجه اين كه در تفاسير نقل شده كه اين آيه آخرين آيه‌اى است كه بر پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله نازل شده است و با توجه به مضمون آن اين موضوع هيچ بعيد به نظر نمى‌رسد. 💠 «رباخوارى» از نظر اخلاقى اثر فوق العاده بدى در روحيۀ وام گيرنده به جا مى‌گذارد و كينۀ او را در دل خودش مى‌يابد و پيوند تعاون و همكارى اجتماعى را بين افراد و ملتها سست مى‌كند. 💠در روايات اسلامى در مورد تحريم ربا مى‌خوانيم: هشام بن سالم مى‌گويد، امام صادق عليه السّلام فرمودند: انّما حرّم اللّه عزّ و جلّ الرّبوا لكيلا يمتنع النّاس من اصطناع المعروف: «خداوند ربا را حرام كرده تا مردم از كار نيك امتناع نورزند» ١. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 251 کانال 👇 @Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 و َاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ ترجمه: و تقوا پیشه کنید از روزى كه در آن به پیشگاه خداوند بازگردانده مى شوید و سپس هركسی (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مى شود و به آنان ستمى نمى رود. 🌺 این آیه به منزله ى جمع بندى و هشدار عمومى در پایان آیات است. در تفاسیرى همچون كشّاف، المیزان، مجمع البیان، و برهان آمده است كه این آیه، آخرین آیه اى بوده كه بر رسول خدا صلى الله علیه وآله نازل شده، ولى به دستور پیامبر صلى الله علیه وآله در اینجا قرار گرفته است. 🌺 {و اتقوا یوماً ترجعون فیه إلى الله: و تقوا پیشه کنید از روزی که در آن بسوی خداوند بازگردانده می شوید.} منظور از روز همان روز قیامت است. یعنی خود را حفظ کردن انسان باید از ربا و سایر حرام ها دوری کند. زیرا روزی بسوی خداوند بازگردانده می شویم. {ثم توفی کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون: سپس هر کسی آنچه را کسب کرده بدون کم و کاست داده می شود و به آنان ستمی نمی رود.} در معامله با هیچگونه کم و کاستی نیست. 🔹 پيام های آیه281سوره بقره 🔹 ✅ ، روز مهمى است. تنوین كلمه «یوماً» اشاره به عظمت آن روز دارد. ✅ گرفتن و رسیدن به دنیا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى وباقى است، قیامت است. «واتقوا یوماً» ✅ و یاد ، قوى ترین عامل براى دور شدن از ربا وسایر محرّمات است. «و اتقوا یوماً ترجعون فیه» ✅ ضامن اجراى نظام اقتصادى ، ایمان و تقواى مردم است. «واتقوا یوماً» ✅ در معاملات این جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با هیچگونه كم و كاستى نیست. «توفّى كلّ نفس ما كسبت» ✅ ملاک جزا و ، عمل است، نه آرزو. «ماكسبت» ✅ نگران و ترک سود ربایتان نباشید، از اعمال نیک شما اندكى كاسته نمى ‌شود. «توفّى كلّ نفس... لا یظلمون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا