❣ #اندرزهای_قرآنی
🔸 در غار؛
پیامبر ﷺ میفرمایند:
🕋 إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا (توبه/40)
⚡️ترجمه:
یقیناً خداوند با ماست.
🔸 اصحاب کهف میگویند:
🕋 لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَٰهًا (کهف/14)
⚡️ترجمه:
و ما هرگز غیر از او معبودی نمیپرستیم.
🔸 در شکم ماهی؛
حضرت یونس علیه السلام میفرمایند:
🕋 لَّا إِلَٰهَ إِلَّا أَنتَ (أنبیاء/87)
⚡️ترجمه:
خداوندا هیچ معبودی جز تو نیست.
🔸 در زندان؛
حضرت یوسف علیه السلام میفرمایند:
🕋 مَا كَانَ لَنَا أَن نُّشْرِكَ بِاللَّهِ مِن شَيْءٍ
(یوسف/38)
⚡️ترجمه:
برای ما سزاوار نیست که چیزی را شریک خدا قرار دهیم.
🔑تنها نجات دهنده فقط توحید است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#شیطان_شناسی
#شیطان برای #آدم_و_حوا قسم خورد که دلسوزشونه در عین حال فریبشون داد
🔹وَقَاسَمَهُمَا إِنِّي لَكُمَا لَمِنَ النَّاصِحِينَ(اعراف21)
برای من و تو که قسم خورده فریب بده دیگه واویلاس
🔸قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ(ص، 82)
گفت: به عزتت قسم که همشونو #گمراه میکنم
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#جملات_قرآنی
شنیدی میگن:
«گذر پوست به دباغ خونه میفته»
قرآن با ی عبارت دیگه ای میگه👇
ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ(انعام108)
بالاخره برگشتشون ب سمت خداشونه و به کاری که کردن آگاهشون میکنن
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❣ #لطایف_قرآنی
🕋 اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ
(شوری/١٩)
⚡️ترجمه:
"خدا با بندگانش مهربان است."
🔑آیهای که دربرگیرنده تمام معانی رحمت الهیست ..
🔷پیامبر ﷺمیفرمایند:
🔍«لَمَّا قَضَى اللَّهُ الْخَلْقَ كَتَبَ فِي كِتَابِهِ فَهُوَ عِنْدَهُ فَوْقَ الْعَرْشِ: إِنَّ رَحْمَتِي غَلَبَتْ غَضَبِي»*
«هنگامي كه خداوند مخلوقات را آفريد، در كتابش (لوح محفوظ) كه نزد او و بالاي عرش، قرار دارد، نوشت: 🔸همانا رحمتم بر خشمم، غلبه دارد🔸»
👈 در پی هر اندوهی شادمانی و در پی هر بیماری شفاست و در پس هر گرفتاری حکمتی نهفته است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔰بر زبان آوردن
«بِسْمِ اللَّهِ» در شروع هر کاری سفارش شده است.
🔹خوردن
🔹خوابیدن
🔹نوشتن
🔹سوارشدن بر مرکب
🔹 مسافرت
🔹 بسیاری کارهای دیگر.
⚜حتّی اگر حیوانی بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و این رمز آن است که خوراک انسانهای هدفدار و موحّد نیز باید جهت الهی داشته باشد.
🌸همۀ هستی، در مسیری که خداوند اراده کرده در حرکت هستند. خدایا! ما را نیز در راهی که خود دوست داری قرار بده.
«اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ»
🔹راه مستقیم مراتب و مراحلی دارد. حتّی کسانی که در راه حق هستند، مانند اولیای خداوند، لازم است برای ماندن در راه و زیاد شدن نورِ هدایت، دعا کنند.
🕋«وَ الَّذِینَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدیً»
🔺«کسیکه میگوید:
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ»
مراحلی از هدایت را پشت سر گذارده است، بنابراین درخواست او، هدایت به مرحلۀ بالاتری است»🔺
#نام_خدا
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⁉️ چرا خدا باید یکی باشد و دوتا یا بیشتر نمی تواند باشد؟
💠 قرآن کریم می فرماید:«لَوْ كانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا»(انبیاء 22) اگر در آسمانها و زمین خدایانی غیر از خداوند متعال وجود می داشت، هر آینه دنیا دچار فساد و تباهی می شد.
💢 متکلمین از این آیه «برهان تمانع» را استفاده کردهاند و معتقدند: اگر چند خدا در عالم وجود داشت، هرگز شاهد این نظم و هماهنگی بین اجزای عالم نبودیم.
👈 عالم یا دچار فساد و تباهی می شد و یا هرگز چیزی بوجود نمیآمد.
🔰 متکلمین میگویند: اگر دو یا چند خدا وجود داشته باشد، چون هر دو در کمالات وجودی کاملاند، این کامل بودن اقتضا میکند، خود آنها به تنهایی دنیا را اداره کنند، و قطعا هر کدام از آنها سعی میکند دیگری را از کار بر کنار کرده و خود به تنهایی بر عالم حکم فرمایی کند؛ چرا که قدرت کامل است، علم کامل است و این تمانع و درگیری باعث فساد عالم خواهد شد.
📌 این مطلب حتی در لسان عرف هم جاری است و معروف است که می گویند: «دو پادشاه در یک اقلیم نمی گنجد».
✅ بنابراین هرگاه در جهان دو خدا موجود باشد قهراً هر یك مانع كار دیگرى است و هر یك خلاف نظر دیگرى می خواهد قدرت نمایى كند و خلاف او را اراده كند و در نتیجه هر یك مانع كار دیگرى می شود و لازم می آید كه هیچ كارى انجام نشود و نظام جهان به هم بخورد.
_
📎 #اعتقادات
📎#خدا_شناسی
📎 #اثبات_خدا
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#یک_آیه
🌺رحمت الهی واسع است و شامل هر چیزی می شود «وَرَحمَتِی وَسِعَت کُلَّ شَیء» اعراف/۱۵۶.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐛کرمهای کاترپیلار، وقتی احساس خطر می کنند ظاهر خود را به شکل مار تغییر می دهند.
♻️« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ »
(طه - 50)
🍃#موسی (ع) گفت:
« #پروردگار ما همان کسی است که به هر #موجودی_آنچه را #لازمه_آفرینش او بوده داده؛ سپس #هدایت کرده است!» (طه - 50 )
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚜ سبک زندگی قرآنی
🍂 از شرّ افراد منفی و دردسرساز به خدا پناه ببرید. 🍂
🔶 وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ
وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ
(#فلق/۴و۵)
⚡️ترجمه :
و از شرّ افسون گرانى كه در گره ها مى دمند.
و از شرّ هر حسود آنگاه كه حسد ورزد.
🔴 افرادی از نقطه ضعف ها و گِره های زندگی ما سوءاستفاده کرده و آنقدر در آن می دمند تا آن را به یک مشکل بزرگ و حل نشدنی تبدیل کنند.
🔴 افرادی هم هستند که طاقت دیدن موفقیت ها و رشد های مارا ندارند و با حسادت خود، ایجاد دردسر می کنند.
✅ اما نگران نباشید.
خدایی که ربّ فلق است و میتواند سیاهی ها و تاریکی ها را شکافته و نور ایجاد کند، حتما میتواند آثار منفی عملکرد این افراد را نیز خنثی نموده و برای ما نور ایجاد کند.
⭐️پس دائم به خدا پناه ببرید و بگویید :
أَعُوذُ بِربِّ الفَلَق
#سبک_زندگی_قرآنی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#یک_آیه_تدبر
-و زمانی را که موسی به قوم خود گفت:
"ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود بازگردید."
📚سوره#بقره - 55
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
- و اگر اهل شهر وآبادیها،
ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند،
برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم؛
📚 سوره#اعراف - 96
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔹سؤال قرآنی:
براساس آیه ١٧ سوره #اعراف، هدف و آرزوی اصلی شیطان از گمراه کردن انسانها چیست؟
🔸پاسخ سؤال قرآنی:
هدف شیطان این است که انسان ها شاکر نباشند تا بندگی هم نکنند.
پس برای شکست شیطان، باید سعی کنیم اولا نعمتهای خدا را ببینیم و سپس شاکر و قدردان نعمتها باشیم و به بهترین شکل، بندگی کنیم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت قرآن
👌 فرازی از تلاوت « #محمود_حسین_منصور »
🕋وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿۱﴾
🌱واى بر كمفروشان
🕋الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿۲﴾
🌱كه چون از مردم پيمانه ستانند تمام ستانند
🕋وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿۳﴾
🌱و چون براى آنان پيمانه يا وزن كنند به ايشان كم دهند
📖سوره مطففین
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌴 #معاد_شناسی🌴
💥 #گردنه_های_قیامت💥
👈 گردنه ی اعراف 👉
🌧⭕️پیامبر وآل او برفراز اعراف
💢❓شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید:
♨️منظور از حجاب بین بهشتیان ودوزخیان که( درآیه ی ۴۶ اعراف آمده)چیست ؟
آن حضرت در پاسخ فرمود: آن حجابه سوری است (یعنی گذرگاه وگردنه ودژبلندی است )بين بهشت ودوزخ
سپس فرمود:
🌧✨برفراز آن سور حضرات محمد،علی وحسن وحسین وفاطمه وخدیجه علیهما السلام قرار دارند ۰۰۰
😊فریاد می زنند :
دوستان ما کجایند ؟
شیعیان ما کجایند ؟
😊👈شیعیان ودوستان به سوی ما روانه می گردند،
آنها شیعیان دوستانشان رابا نام خودشان ونام پدرانشان می شناسند۰
این مطلب یعنی معنی آیه ی
👈یَعرِفونَ کُلًا بِسیماهُم
✨آیه ی ۴۶ اعراف است
✅آنگاه دست شیعیان ودوستانشان را می گیرند
وآنها را از گذرگاه وگردنه ی اعراف وپل صراط می گذرانند وروانه ی بهشت می سازند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📒#دائره_المعارف_قرآن_کریم📒
🌵#زقوم >
#مستحقان_عذاب_زقوم
#و_حالات_آنان ->
👈3. #گمراهان_تکذیب_کننده
🌱آیات ۵۱ ـ ۵۲ سوره #واقعه زقوم را خوراک #گمراهانى دانسته که داراى روح #عناد و لجاجاند و پیوسته به #تکذیب حق مىپردازند:
* ثُمَّ اِنَّکُم اَیُّهَا الضّالّونَ المُکَذِّبون * لَأکِلونَ مِن شَجَرِ مِن زَقّوم *
💥و اینان از اصحاب #شمال شمرده شده اند . (واقعه ۴۱-۴۴ ، ۵۱-۵۵ )
🌱قران کریم یکی از #اسباب گرفتاری اهل دوزخ به این عذاب دردناک را #گمراهی پدرانشان :
* انّهم القوا ءاباءهم ضالّین * ( صافات ۶۹ )
و #پیروی بی چون و چرا از آنان یاد می کند :
* فهم علی آثارهم یهرعون * ( صافات ۷۰ )
💥به گفته برخی ، ریشه #ضلالت در پدرانشان راسخ بوده و فرزندانشان آن را به #ارث بردند و نیز ریشه درخت زقوم در قعر #جهنم ثابت است و میوه تلخ و بد آن به پیروان و فرزندان ایشان رسیده است .
🌱به نظر برخی ، #جهل راسخ که از آن به کفر و خلق زشت تعبیر میشود ،به #تکذیب رسول خدا صلی الله علیه و آله منتهی شده و سبب #خلود در جهنم است که ظهور آن در دنیا به صورت #شهوتها و لذتها و در آخرت به صورت #آتشها ، جحیم و زقوم است ،
💥چنانکه #ضلالت در آخرت به صورت درخت زقوم #مجسم می شود ،
از این رو برخی گفته اند :
#همسر ابولهب با حمل پشته های هیزم ، در حقیقت درخت #زقوم را بر پشت خویش می کشیده است .
( المسد ۴ )
🌱آیات به چگونگی حالات #خورندگان این طعام پرداختهاند که آنان بر اثر شدت درد برخاسته از #گرسنگی به استقبال چنین طعام آتشینی می روند و #شکم های خود را از میوه این درخت پر می کنند :.
* فانّهم لاکلون منها فما لئون منها البطون * ( صافات ۶۶ ، نیز واقعه ۵۳ )
💥برپایه روایتی آنها از #شدت گرسنگی ،عذاب آتش را فراموش میکنند و بر سر #مالک فریاد میزنند و وی آنها را به سوی درخت زقوم میبرد و از جمله آنان #ابوجهل است .
🌱قرآن کریم به #نوشیدنی پس از این طعام نیز اشاره دارد که مجازات شوندگان بر اثر #عطش شدیدی که بر آنها غلبه می کند با آب داغ #متعفنی سیراب می شوند :
* ثمّ انّ لهم علیها لشوبًا من حمیم * ( صافات ۶۷ ، نیز واقعه ۵۴ )
💥#شدّت حرارت آن به اندازهای است که وقتی نزدیک صورتشان می رسد #رویشان بریان :
* یشوی الوجوه * ( کهف ۲۹ )
🌱و بعد از #ورود به شکم هایشان هر چه در درون آنهاست #گداخته می شود :
* یصهر به ما فی بطونهم و الجلود * حج ۲۰ ) .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
33.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#بقره آیه ۲۸۲
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإِن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا وَلَا تَسْأَمُوا أَن تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ(۲۸۲)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٨٢)
💠تنظيم اسناد تجارى در طولانىترين آيۀ قرآن. بعد از بيان احكامى كه مربوط به انفاق در راه خدا و همچنين مسألۀ رباخوارى بود در اين آيه كه طولانىترين آيۀ قرآن است، احكام و مقررات دقيقى براى امور تجارى و اقتصادى بيان كرده تا سرمايهها هر چه بيشتر رشد طبيعى خود را پيدا كنند و بن بست و اختلاف و نزاعى در ميان مردم رخ ندهد.
💠در اين آيه نوزده دستور مهم در مورد داد و ستد مالى به ترتيب ذيل بيان شده است.
👈١-در نخستين حكم مىفرمايد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد هنگامى كه بدهى مدت دارى (به خاطر وام دادن يا معامله) به يكديگر پيدا كنيد آن را بنويسيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا تَدايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ) .
💠ضمنا از اين تعبير، هم مسألۀ مجاز بودن قرض و وام روشن مىشود و هم تعيين مدت براى وامها.
💠 همچنين آيۀ مورد بحث شامل عموم بدهيهايى مىشود كه در معاملات وجود دارد مانند سلف و نسيه، در عين اين كه قرض را هم شامل مىشود.
👈٢ و ٣-سپس براى اين كه جلب اطمينان بيشترى شود، و قرار داد از مداخلات احتمالى طرفين سالم بماند، مىافزايد: «بايد نويسندهاى از روى عدالت (سند بدهكارى را) بنويسد» (وَ لْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كاتِبٌ بِالْعَدْلِ) .
💠بنابراين اين قرار داد بايد به وسيلۀ شخص سومى تنظيم گردد و آن شخص عادل باشد.
👈 ٤- «كسى كه قدرت بر نويسندگى دارد نبايد از نوشتن خوددارى كند و همانطور كه خدا به او تعليم داده است بايد بنويسد» (وَ لا يَأْبَ كاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَما عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْيَكْتُبْ) . يعنى به پاس اين موهبتى كه خدا به او داده نبايد از نوشتن قرار داد شانه خالى كند، بلكه بايد طرفين معامله را در اين امر مهم كمك نمايد.
👈٥- «و آن كس كه حق بر ذمۀ اوست بايد املاء كند» (وَ لْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ) .
👈 ٦- «بدهكار بايد از خدا بپرهيزد و چيزى را فرو گذار نكند» (وَ لْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَ لا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً) .
👈 ٧- «هر گاه كسى كه حق بر ذمۀ اوست (بدهكار) سفيه يا (از نظر عقل) ضعيف (و مجنون) و يا (به خاطر لال بودن) توانايى بر املاء كردن ندارد، بايد ولىّ او املاء كند» (فَإِنْ كانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ) .
💠بنابراين در مورد سه طايفه، «ولى» بايد املاء كند، كسانى كه سفيهاند و نمىتوانند ضرر و نفع خويش را تشخيص دهند و امور مالى خويش را سر و سامان بخشند (هر چند ديوانه نباشند) و كسانى كه ديوانهاند يا از نظر فكرى ضعيفند و كم عقل مانند كودكان كم سن و سال و پيران فرتوت و كم هوش، و افراد گنگ و لال، و يا كسانى كه توانايى املاء كردن را ندارند هر چند گنگ نباشند. از اين جمله احكام ديگرى نيز بطور ضمنى استفاده مىشود، از جمله ممنوع بودن تصرفات مالى سفيهان و ضعيف العقلها و همچنين جواز دخالت ولىّ در اين گونه امور.
👈 ٨- «ولى» نيز بايد در املاء و اعتراف به بدهى كسانى كه تحت ولايت او هستند «عدالت را رعايت كند» (بِالْعَدْلِ) .
👈٩-سپس اضافه مىكند: «علاوه بر اين دو شاهد بگيريد» (وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ) .
👈١٠ و ١١-اين دو شاهد بايد «از مردان شما باشد» (مِنْ رِجالِكُمْ) . يعنى هم بالغ، هم مسلمان باشند.
👈 ١٢- «و اگر دو مرد نباشند كافى است يك مرد و دو زن شهادت دهند» (فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ) .
👈١٣- «از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما باشند» (مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ) . از اين جمله مسألۀ عادل بودن و مورد اعتماد و اطمينان بودن شهود، استفاده مىشود.
👈١٤-در صورتى كه شهود مركب از دو مرد باشند هر كدام مىتوانند مستقلا شهادت بدهند اما در صورتى كه يك مرد و دو زن باشند، بايد آن دو زن به اتفاق يكديگر اداء شهادت كنند «تا اگر يكى انحرافى يافت، ديگرى به او يادآورى كند» (أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى) .
💠زيرا زنان به خاطر عواطف قوى ممكن است تحت تأثير واقع شوند، و به هنگام اداء شهادت به خاطر فراموشى يا جهات ديگر، مسير صحيح را طى نكنند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 254
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
👈١٥-يكى ديگر از احكام اين باب اين است كه «هرگاه، شهود را (براى تحمل شهادت) دعوت كنند، خوددارى ننمايند» (وَ لا يَأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا) . بنابراين تحمل شهادت به هنگام دعوت براى اين كار، واجب است.
👈١٦-بدهى كم باشد يا زياد بايد آن را نوشت چرا كه سلامت روابط اقتصادى كه مورد نظر اسلام است ايجاب مىكند كه در قراردادهاى مربوط به بدهكاريهاى كوچك نيز از نوشتن سند كوتاهى نشود، و لذا در جملۀ بعد مىفرمايد: «و از نوشتن (بدهى) كوچك يا بزرگى كه داراى مدت است ملول و خسته نشويد» (وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلى أَجَلِهِ) .
💠سپس مىافزايد: «اين در نزد خدا به عدالت نزديكتر و براى شهادت مستقيمتر، و براى جلوگيرى از شك و ترديد بهتر است» (ذلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ وَ أَدْنى أَلاّ تَرْتابُوا) .
💠 در واقع اين جمله اشاره به فلسفۀ احكام فوق در مورد نوشتن اسناد معاملاتى است و به خوبى نشان مىدهد كه اسناد تنظيم شده مىتواند به عنوان شاهد و مدرك مورد توجه قضات قرار گيرد.
👈١٧-سپس يك مورد را از اين حكم استثناء كرده مىفرمايد: «مگر اين كه داد و ستد نقدى باشد كه (جنس و قيمت را) در ميان خود دست به دست كنيد، در آن صورت گناهى بر شما نيست كه آن را ننويسيد» (إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُدِيرُونَها بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَلاّ تَكْتُبُوها) .
👈١٨-در معاملۀ نقدى گر چه تنظيم سند و نوشتن آن لازم نيست ولى شاهد گرفتن براى آن بهتر است، زيرا جلو اختلافات احتمالى آينده را مىگيرد لذا مىفرمايد: «هنگامى كه خريد و فروش (نقدى) مىكنيد، شاهد بگيريد» (وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبايَعْتُمْ) .
👈 ١٩-در آخرين حكمى كه در اين آيه ذكر شده مىفرمايد: «هيچ گاه نبايد نويسندۀ سند و شهود (به خاطر اداى حق و عدالت) مورد ضرر و آزار قرار گيرند» (وَ لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ) . «كه اگر چنين كنيد از فرمان خدا خارج شديد» (فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ) .
💠 و در پايان آيه، بعد از ذكر آن همه احكام، مردم را دعوت به تقوا و پرهيزكارى و امتثال اوامر خداوند مىكند (وَ اتَّقُوا اللّهَ) .
💠 و سپس ياد آورى مىنمايد كه «خداوند آنچه مورد نياز شما در زندگى مادى و معنوى است به شما تعليم مىدهد» (وَ يُعَلِّمُكُمُ اللّهُ) . قرار گرفتن دو جملۀ فوق در كنار يكديگر اين مفهوم را مىرساند كه تقوا و پرهيزگارى و خدا پرستى اثر عميقى در آگاهى و روشن بينى و فزونى علم و دانش دارد. «و او از همۀ مصالح و مفاسد مردم آگاه است و آنچه خير و صلاح آنهاست براى آنها مقرر مىدارد» (وَ اللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 254
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh