eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥تبليغات مستكبران، در واقع دعوت به دوزخ است. «يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» 🔥 مستكبرانى كه امروز به عِدّه و عُدّه دل خوش دارند، در قيامت، بى‌كس وياور خواهند بود. «يَوْمَ الْقِيامَةِ لا يُنْصَرُونَ» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قرائت قرآن کریم برای اولین بار در تاریخ جام‌های جهانی ❤️ 🔴میخواستن ایرانِ اسلامی رو از جام جهانی حذف کنن، جام جهانی، اسلامی شد کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ كَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِىٍّ عَدُوّاً شَياَطِينَ الْإِنسِ وَ الْجِنِّ يُوحِى بَعْضُهُمْ إِلَى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مَا يَفْتَرُونَ(انعام/۱۱۲) 🔹(اى پیامبر! اینان تنها در برابر تو به لجاجت نپرداختند، بلكه) ما این‌گونه براى هر پیامبرى، دشمنى از شیطان‌هاى انس و جنّ قرار دادیم. كه برخى از آنان حرف‌هاى دل‌پسند و فریبنده را به برخى دیگر مرموزانه القا مى‌كنند. البتّه اگر پروردگارت مى‌خواست، چنین نمى‌كردند. (ولى سنّت الهى بر آزادى انسان‌هاست) پس آنان را و آنچه به دروغ مى‌سازند به خود واگذار. 🔸در دو آیه‌ى قبل آمده است كه: ما آنان را به حال خود رها كردیم؛ «نذرهم فى طغیانهم یعمهون» اینجا مى‌فرماید: تو نیز آنان را به حال خود رها كن؛ «فذرهم». سقوط انسان، از قبول وسوسه‌ٔ شیطان شروع مى‌شود؛ «یُوَسوِسُ فى صُدُورِ النّاس»(ناس/۵) آنگاه هر كه وسوسه در او اثر گذاشت از یاران شیطان مى‌شود؛ «اِخوان الشیاطین»(اسراء/۲۷) و در نهایت خودش شیطان مى‌گردد؛ «شیاطین الانس».تضادّ و درگیرى، زمینه‌ساز تكامل اختیارى است. به همین جهت خداوند، جهان را عالم تزاحم و تضادّ اختیارى قرار داده است؛ «وكذلک» ❇️ از پيام‌های آیه ▫️از عوامل استقامت و پایدارى انسان، آگاهى از تاریخ و مشكلات دیگران است. «و كذلک» ▫️مبارزه حقّ و باطل، در طول تاریخ وجود داشته است. «و كذلک» ▫️رهبر جامعه، باید براى مخالفت‌ها آماده باشد. «و كذلک» ▫️انتظار ریشه‌كن شدن مخالفان و بدخواهان را نداشته باشیم. «و كذلک جعلنا» ▫️از سنّت‌هاى الهى روبرو شدن انبیا با مخالفان گوناگون است. «و كذلک جعلنا لكلّ نبىٍ‌ّ عَدوّا» ▫️كفّار لجوج، شیطانند. «شیاطین الانس...» ▫️شیاطین انس و جنّ از طریق القا به یكدیگر، با هم ارتباط دارند. «یوحى بعضهم الى بعض...» ▫️شیاطین، روش‌هاى شیطنت را به یكدیگر مى‌آموزند. «یوحى بعضهم الى بعض» ▫️مخالفان انبیا، تبلیغات درون گروهى دارند. «یوحى بعضهم الى بعض» ▫️كلمات زیبا و فریبنده، مى‌تواند از عوامل اغفال انسان باشد. «یوحى... زخرف القول غرورا» ▫️خداوند انسان را آزاد آفریده و دنیا را میدان درگیرى‌ها قرار داده است. «و لو شاء ربّک ما فعلوه» ▫️اختیار و آزادى بشر، در مسیر رشد و تربیت اوست. «و لو شاء ربّک ما فعلوه» ▫️در نظام هستى، یک اراده حاكم است نه دو قدرت، یزدان و اهریمن در برابر هم نیستند و تلاش‌هاى انحرافى از قدرت و سلطه‌ى الهى بیرون نیست. «و لو شاء ربک ما فعلوه» کانال 👇 @Targomeh
🌱به پدر، مادر، اقوام، یتیمان و نیازمندان احسان کن و با زبان خوش با مردم سخن بگو! 📖 سوره بقره، آیه ۸۳ ‌‎‌‎‌‌‌ ‌ ‌‌🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قيامت، هر كس با رهبرى كه در دنيا انتخاب كرده به دادگاه عدل الهى احضار مى‌شود. «يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ» فرعون نيز به عنوان يكى از همين پيشوايان در آن روز قومش را به دوزخ وارد مى‌كند. «يَقْدُمُ قَوْمَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النَّارَ» کانال 👇 @Targomeh
روحيّه‌ى ، انسان را مى‌سازد. وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً ... نقش حكومت‌ها را در شكل‌دهى ساختار فرهنگى و عقيدتى جامعه نمى‌توان ناديده گرفت. «أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 ..... ادامه 🍀🍂 قران در این جهت آزادی در جوامع پیشین را به دلیل آنکه زمینه ساز و انحطاط جامعه انسانی شده نکوهیده و مبارزه را با آن به شرح ذیل بیان کرده است : 👈۱ ‌. قوم در برابر دعوت پیامبر خدا ایستادند و با کفر پیشگی ، آزادی دینی را سلب کردند و سرانجام در غرق شدند : * اذ قال لهم اخوهم نوح الا تتقون * انّی لکم رسول امین * قالوا لئن لم تنته یا نوح لتکونن من المرجومین * فانجیناه و من معه فی الفلک المشحون * ثمّ اغرقنا بعد الباقین * ( شعرا ۱۰۶ و ۱۰۷ و ۱۱۶ و ۱۱۹ و ۱۲۰ ، نیز ابراهیم ۹ و ۱۳ ) 👈 ۲ . قوم ، آزادی را از حضرت لوط علیه السلام و پیروانش سلب و آنان را به تهدید کردند و سرانجام با الهی نابود شدند : * و ما کان جواب قومه الّا ان قالوا اخرجوهم من قریتکم انّهم اناس یتطهّرون * ( اعراف ۸۲ )، * قالوا لئن لم تنته یا لوط لتکونن م المخرجین * ثمّ دمّرنا الاخرین * و امطرنا علیهم مطرًا فساء مطرالمنذرین * ( شعراء ۱۶۷ ، ۱۷۲ ، ۱۷۳ ) 👈۳ و ۴ . قوم و و امتهای پس از آنان که با تهدید پیامبران به تبعید و عملی به حقّ ، آزادی دینی در جامعه را زیر پا گذاشته ، مورد سرزنش و الهی قرار گرفتتد : * الم یاتکم نبوالّذین من قبلکم قوم نوح و عاد و ثمود و الّذین من بعدهم لا یعلمهم الّا الله جاءتهم رسلهم بالبیّنات فردّوا ایدیهم فی افواههم و قالوا انّا کفرنا بما ارسلتم ....... * و قال الّذین کفروا لرسلهم لنخرجنّکم من ارضنا ...... * ( ابراهیم ۹ و ۱۳) 👈 ۵ . قوم که حضرت را به دلیل مخالفت با نامحدودشان ، از انجام اصلاحات اجتماعی بازداشتند ، و او را به تبعید تهدید می کردند ، با آسمانی ، دچار عذاب سخت الهی شدند : * قال الملا الّذین استکبروا من قومه لنخرنّک یا شعیب و الّذین ءامنوا معک من قریتنا او لتعودنّ فی ملتنا قال او لو کنّا کارهین * ( اعراف ۸۸ ) آیات ۸۷ و ۸۸ و ۹۱ و ۹۴ سوره نیز گواه همین مطلبند . 👈۶ . حکومت نیز که با پیام آزادیخواهانه علیه السلام : * ان ادّوا الیّ عبادالله = ای طاغوتیان ! خدا را به من بسپارید * ( دخان ۱۸ ) به مقابله برخاست و با کشاندن بنی اسرائیل ( شعرا ۲۲ ) و مومنان ( شعرا ۲۹ ) و ساحران پس از معجزه موسی علیه السلام آزادی را از جامعه خود سلب کرد ، و طغیانگر و ظالم معرفی و مجازات شده است . آیات ۲۲ و ۲۹ و ۴۹ و ۵۲ و ۱۶۵ شعرا ؛ ۴ قصص ؛ ۴۹ و ۵۰ بقره ؛ ۱۰۳ و ۱۲۳ و ۱۲۴ و ۱۲۵ و ۱۲۷ و ۱۳۰ و ۱۳۴ و ۱۴۱ اعراف ؛ ۶ ابراهیم و ۷۰ و ۷۱ و ۷۳ و ۸۰ طه این مطلبند . 👈 ۷ . اصحاب که با برافروختن آتش و سوزاندن مومنان به سبب نه تنها آزادی دینی ، بلکه حق حیات را از آنان سلب کردند ، شده اند : * قتل اصحاب الخدود * النّار ذات الوقود * اذ هم علیها قعود * و هم علی ما یفعلون بالمومنین شهود * و ما نقموا منهم الّا ان یومنوا بالله * ( بروج ۴ - ۸ ) 🍁🍃 بنابراین ، قرآن کریم از آزادی در جوامع پیشین انتقاد می کند و اصحاب کهف را که با به دلیل فقدان آزادی : * انّهم ان یتطهروا علیکم یرجموکم او یعیدوکم فی ملتهم * ( کهف ۲۰ ) کردند و برای حفظ دین هجرت را برگزیدند ، ستوده ، آنان را جوانانی مومن و مشمول هدایت و الهی می داند . ( کهف ۱۳ و ۱۴ ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷ و۸ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ ۚ نَصِيبًا مَفْرُوضًا ﴿٧﴾ برای مردان از آنچه پدر و مادر و نزدیکان [پس از مرگ خود] به جای می گذارند سهمی است؛ و برای زنان هم آنچه پدر و مادر و نزدیکان به جای می گذارند سهمی است، اندک باشد یا بسیار، سهمی است لازم وواجب. (۷) وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا ﴿٨﴾ چون هنگام تقسیم کردن ارث، خویشاوندان و یتیمان و مستمندان حاضر شدند، چیزی از آن را به ایشان بدهید، و با آنان سخنی شایسته و پسندیده گویید. (۸) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٧) شأن نزول: در عصر جاهليت عرب، رسم چنين بود كه تنها مردان را وارث مى‌شناختند، و زنان و كودكان را از ارث محروم مى‌ساختند و ثروت ميت را (در صورتى كه مرد نزديكى نبود) در ميان مردان دورتر قسمت مى‌كردند، تا اين كه يكى از انصار به نام «اوس بن ثابت» از دنيا رفت، عموزاده‌هاى وى اموال او را ميان خود تقسيم كردند، و به همسر و فرزندان خردسال او چيزى ندادند، همسر او به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله شكايت كرد. در اين موقع آيه نازل شد و پيامبر آنها را خواست و دستور داد در اموال مزبور، هيچ گونه دخالت نكنند و آن را براى بازماندگان درجۀ اول او بگذارند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 375 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: گام ديگرى براى حفظ حقوق زن -اعراب با رسم غلط و ظالمانه‌اى كه داشتند زنان و فرزندان خردسال را از حق ارث محروم مى‌ساختند، آيۀ مورد بحث روى اين قانون غلط خط بطلان كشيده، مى‌فرمايد: «مردان از اموالى كه پدر و مادر و نزديكان به جاى مى‌گذارند سهمى دارند و زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان مى‌گذارند سهمى، خواه آن مال كم باشد يا زياد» (لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمّا تَرَكَ الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ مِمّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ) . بنابراين، هيچ يك حق ندارد سهم ديگرى را غصب كند. سپس در پايان آيه براى تأكيد مطلب مى‌فرمايد : «اين سهمى است تعيين شده و لازم الاداء» تا هيچ گونه ترديد در اين بحث باقى نماند (نَصِيباً مَفْرُوضاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 376 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٨) -يك حكم اخلاقى! اين آيه مسلما بعد از قانون تقسيم ارث، نازل شده، زيرا مى‌گويد: « هرگاه در مجلس تقسيم ارث، خويشاوندان و يتيمان و مستمندان حاضر شدند چيزى از آن به آنها بدهيد» (وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ) . كلمۀ «يتامى» و «مساكين» اگر چه بطور مطلق ذكر شده ولى منظور از آن ايتام و نيازمندان فاميل است. در پايان آيه دستور مى‌دهد كه «به اين دسته از محرومان، با زبان خوب و طرز شايسته صحبت كنيد» (وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 376 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيباً مَّفْرُوضا (7) ً 🍀 ترجمه: براى مردان، از آنچه پدر و مادر و نزدیکان، بر جاى گذاشته اند سهمى است، وبراى زنان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان بر جاى گذاشته اند، سهمى است، خواه كم باشد یا زیاد، سهمى واجب است. 🌸 و إذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُوْلُواْ الْقُرْبَى وَالْيَتَامى والْمَسَاكِينَ فَارْزُقُوهُمْ مِّنْهُ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفا (8) ً 🍀 ترجمه: واگر هنگام تقسیم (ارث) خویشاوندان و یتیمان ومستمندان حاضر شدند، پس چیزى از آن مال به آنان روزى دهید و به آنها سخنی پسندیده بگویید. 🌷 : بهره و سهم 🌷 : بر جای گذشته اند 🌷 : پدر و مادر 🌷 : نزديکان 🌷 : کم 🌷 : واجب ، تعیین شده 🌷 : حاضر شدن 🌷 : تقسيم 🌷 : نزديکان، خویشاوندان 🌷 : فقیران، مستمندان 🌷 : به آنها روزی دهید 🌷 : سخنی پسندیده 🔴 : اگر انسان بداند چه قوانین ظالمانه ای به ویژه بر علیه زنان قبل از اسلام بوده و این قوانین بعد از ظهور اسلام تبدیل به چه قوانینی شده متوجه می شود که دین اسلام دین لطیف و نجات بخش است. در عصر جاهليت ، رسم چنین بود که ارث فقط به مردان می رسید و زنان و کودکان از ارث محروم بودند حتی اگر مردی از دنیا می رفت به زن و اطفال او نمی رسید و آنها را محروم می کردند تا اینکه مردی به نام اوس بن ثابت از دنیا رفت ، عمو زاده های وی اموال او را میان خودشان تقسیم کردند و به همسر و فرزندان او چیزی ندادند و آنها را از ارث محروم کردند. همسر اوس بن ثابت به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مراجعه کرد در این موقع این آیه نازل شد و پیامبر دستور داد که عمو زاده های اوس بن ثابت در اموال او هیچ گونه دخالت نکنند و آن را برای بازماندگان درجه اول او بگذارند. 🌸 در دین چه مرد چه زن هیچ فرقی نمی کند هر دو از ارث نصیب و بهره می برند. للرجال نصیب مما ترك الوالدان و الأقربون و للنسآء نصيب مما ترك الوالدان و الأقربون: براى ، از آنچه پدر و مادر و نزدیکان برجای گذشته اند، سهمی است و برای از آنچه پدر و مادر و نزدیکان بر جای گذشته اند، سهمی است. منظور از فقط مردان نیستند بلکه افراد مذکر است در هر سنی که باشند چه کودک باشند چه بزرگسال باشند از ارث سهمی دارند و منظور از فقط زنان نیستند بلکه افراد مؤنث است چه در سنین کودکی باشند چه در بزرگسالی باشند از ارث سهمی دارند. 🌸 مما قل منه أو كثر نصيبا مفروضاً: خواه کم باشد یا زیاد باشد ، سهمی واجب است. یعنی فرق نمی کند آنچه که به رسیده چه زیاد باشد چه کم باشد همه سهمی دارند چه مرد باشند چه زن باشند چه طفل باشند. و در آیه بعد می فرماید: و إذا حضر القسمة أولوا القربى و اليتامى و المساكين فارزقوهم منه: و اگر هنگام تقسیم ارث ، خویشاوندان و یتیمان و مستمندان حاضر شدند ، پس چیزی از آن مال به آنان دهید. مالی که از به شما می رسد خمس ندارد پس خویشاوندان و یتیمان و فقیران را هم در نظر بگیرید و برای آنها هم سهمی تعیین کنید. و قولوا لهم قولا معروفا: و به آنها سخن پسندیده بگویید. 🔹 پيام های آیات7و8سوره نساء 🔹 ✅ حق ارث دارند. ✅ تقسیم عادلانه میراث مهم است ، نه مقدار آن ✅ سهم تغییر ناپذیر است. ✅ به نگاه ها، حضورها و توقّعات طبیعى محرومان توجّه كنید. ✅ اموال ارثى را مخفیانه تقسیم نكنید، تا امكان حضور دیگران هم باشد. ✅ در تقسیم ، علاوه بر افرادى كه سهم مشخّص دارند، به فكر محرومان و یتیمان نیز باشید. ✅ با هدایاى مالى و زبان شیرین، پیوندهاى را مستحكم تر كنید. ✅ هدایاى مادّى، همراه با و عواطف معنوى باشد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 خدا جای حق نشسته! 🔹 اگر بخواهد از پاکدامنی و عفت بندگان مخلصی مانند حضرت یوسف و حضرت مریم دفاع نماید؛ 👈 به شکل خارق العاده‌ای، طفل شیرخواره را به تکلم در می‌آورد. 🌴 سوره آل عمران 🌴 🕋 وَيُكَلِّمُ النَّاسَ فِي الْمَهْدِ «46» ⚡️ترجمه: و با خلق در گهواره سخن گوید. ┅═✾•••✾═┅ کانال 👇 @Targomeh
مومن به خدا نمیگه« چرا» هر چی پیش بیاد: میگه چشم 1⃣ مومن نبود، 🔹 همینکه خدا گفت سجده کن، گفت: 🚫چرا سجده کنم🚫 قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا(اسرا61) 2⃣به لشکر داود نبی گفته شد: إِلَّا مَنِ ٱغۡتَرَفَ غُرۡفَةَۢ بِيَدِهِۦۚ فَشَرِبُواْ مِنۡهُ إِلَّا قَلِيلٗا 📜(بقره۲۴۹) 👈 به آب که رسیدید ی مشت بیشتر آب نخورید ✅مومنین گفتن چشم ✅ 🚫اونا که کمتر ایمان داشتن، گفتن 👇 «چرا آخه»، خب تشنمونه کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ قُل رَبِّ أَدْخِلْنِى مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنى مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِّى مِن لَّدُنكَ سُلْطَاناً نَّصِيراً(اسراء/۸۰) 🔹و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نیكو و صادقانه وارد(كارها) كن و با خروجى نیكو بیرون آر و براى من از پیش خودت سلطه و برهانى نیرومند قرار ده. 🔸صدق، بهترین وصف و حالت یک كار و یک شخص در آغاز و انجام آن است. چه بسا كارهایى كه آغاز غیر صادقانه دارد و با قصد ریا، سمعه، فریب، برترى‌جویى و مانند آن شروع مى‌شود، یا آغازى صادقانه دارد، ولى پایانى آمیخته به غرور، عُجب، منّت، حبط و سوءعاقبت پیدا مى‌كند و بركات آن محو مى‌شود. رمز شكست بسیارى از حركت‌ها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهى از آن است. 🔸امام صادق‌ علیه السلام مى‌فرماید: هرگاه براى ورود به كارى، ترس و وحشت داشتى این آیه را بخوان و اقدام كن.(تفسیر نورالثقلین) انسان به جایى مى‌رسد كه از «صدّیّقین» مى‌شود، هرچه مى‌گوید عمل مى‌كند و هرچه را عمل مى‌كند، مى‌گوید.(تفسیر المیزان) قلب و زبان و عملش یكى مى‌شود. از مصادیق «سلطان نصیر»، مى‌توان داشتن جانشینى لایق، یارى باوفا و وزیرى دلسوز و كاردان را برشمرد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️خواسته‌هاى خود را در برابر خداوند به زبان بیاوریم. «و قل ربّ» ▫️دعایى كه همراه با نماز و بعد از آن باشد، اثر بیشترى دارد. «اقم الصلوة... فتهجّد... و قل ربّ...» ▫️دعا كردن را هم باید از خدا آموخت كه چگونه بخوانیم و چه بخواهیم. «و قل ربّ أدخلنى...» ▫️یكى از اصول مدیریّت، آینده‌نگرى و دوراندیشى است. «أخرجنى مُخرج صدق» ▫️مهم‌تر از آغاز نیک، پایان و فرجام خوب است. نباید به آغاز شیرین دلخوش بود، بلكه باید از خطر بدعاقبتى به خدا پناه برد. «أخرجنى مُخرج صدق» ▫️رهبرى یک نهضت جهانى كه شروع و پایانش صادقانه و بى‌انحراف باشد، بدون دعا و استمداد از خدا و دریافت امداد الهى ممكن نیست. «ربّ أخرجنى» ▫️همه‌ى امور به دست خداست و باید از او مدد خواست «أدخلنى، أخرجنى، اِجعل» ▫️كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. «واجعل لى من لدنک سلطاناً» ▫️مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مى‌طلبد. «من لدنک سلطاناً نصیرا» کانال 👇 @Targomeh
🔴 سه آفت و سه راه حلّ قرآنی ✅ استاد قرائتی: ▪️آفت اول: اگر مبتلا به شهوات شدی ... 🔸راه حل ⬅️ در نمازت تجديد نظر كن، حتماً دچار سهل‌انگارى در نمازت شده‌ای؛ فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة و اتبعوا الشهوات(مریم/۵۹) ▪️آفت دوم: اگر احساس بدبختى و عدم توفيق كردی ... 🔸راه حل ⬅️ در رفتارت با مادرت تجديد نظر كن؛ و برّ بوالدتى و لم يجعلنى جبارا شقيا(مریم/۳۲) ▪️آفت سوم: اگر احساس تنگى و سخت شدن زندگى كردی ... 🔸راه حل ⬅️ رابطه‌ات را با قران(۱) درست كن؛ و من اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا(طه/۱۲۴) (۱) ذکری: یاد خداست و نماز، قرآن، دعا و ولایت علی(ع) و ... می‌تواند از مصادیق آن باشد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴🌼🌴🌼🌴🌼🌴🌼 💚 عبادت چشم چیست؟ در روايتى رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه و آله) فرموده است: «اعْطُوا اعْيُنَكُمْ حَظَّها مِنَ‏ الْعِبادَةِ...؛ از عبادت چشم‏ هايتان، بهره ‏اى را به آن ها بدهيد. اصحاب عرض كردند: يا رسول‏الله! عبادت چشم ها چيست؟ حضرت فرمود: نگاه به قرآن و تفكّر و انديشه در آن». آری در آيات قرآن تفكّر و انديشه كنيد؛ به سرنوشت نمرود ها، فرعون ها، ابولهب ‏ها و از طرف ديگر سليمان ها، موسى ‏ها، داود ها و... بيانديشيد. در عجايب آيات قرآن توقّف و تدبّر كنيد و تنها به قرائت و تلاوت قرآن بسنده نكنيد اگرچه تلاوت و قرائت كلام وحى مخصوصاً در ماه مبارك رمضان اجر و ثوابى بس عظيم دارد. 💚روش شناسی تدبر در قرآن کریم از صفات پرهيزكاران،‏ تلاوت قرآن است، تلاوتى با ترتيل كه نشانه تدبّر در معانى قرآن و ره توشه گرفتن از مفاهيم بلند آن است. پرهيزكاران چنان به آيات مشتمل بر تشويق توجه دارند گويا نعمت ها در برابر ديدگان آن هاست، گويا بهشت را مى بينند، و از طرفى چنان گوش به آيات مشتمل بر عذاب هاى الهى مى سپارند، كه گويا دم و بازدم جهنم را مى شنوند. و اینگونه با خواندن قرآن و اين آيات عذاب پير می شوند، و عجب است كه ما مى خوانيم ولى هيچ تغييرى در حالمان پيدا نمى ‏شود، گويا قلوب ما از سنگ هم سخت‏ تر شده است! (كالحِجارَةِ او اشدّ قَسْوة). در روايت است كه امام هشتم(عليه السلام) در سفر خود به خراسان شب ها در فِراش خود بسيار تلاوت قرآن مى كردند، و وقتى به آيه ‏اى كه ذكر بهشت يا جهنّم بود مى ‏رسيدند، مى گريستند، و بهشت را از خدا طلب و از آتش جهنم پناه به او مى ‏بردند. اين برنامه متّقين مَحَكى براى شناختن خود ماست، به راستی كدام يك از ما در تدبر، عمل به سيره متّقين‏ مى كنيم، كدام يك از ما تأمّل و تدّبر در آيات و احكام الهى مى كنيم. آيا ما هم در موقع تلاوت آيات الهى يا شنيدن آن چنين هستيم؟ آيا در موقع شنيدن آيات عذاب تفكّرى نسبت به قيامت داريم؟ آيا به مقام عين اليقين رسيده ‏ايم، كه اينگونه بهشت و جهنم را ببينيم، و صداها را بشنويم؟ معنى اينكه در روايت مى گويد وقتى به: «يا ايها الناس و يا ايها الذين آمنوا» رسيديد لبيك گوئيد، چيست؟ آيا غير از اين است كه طرف خطاب من هستم؟ آيا همين مقدار كافى است كه: وقتى آيات بهشت و جنهم را شنيديم، لفظاً درخواست نعمت هاى بهشت و دورى از عذاب كنيم؟! نه هرگز، حاشا و كلّا كه چنين باشد. بلكه بايد عملاً هم چنين كنيم، بايد عمل خود را بر عمل بهشتيان منطبق كرده، و هر چه بيشتر از عمل اهل‏ نار تبرّى و دورى جوئيم. 🌴🌼🌴🌼🌴🌼🌴🌼 کانال 👇 @Targomeh