eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
(آيه ١٧١) -تثليث موهوم است! در اين آيه و آيۀ بعد به تناسب بحثهايى كه در بارۀ اهل كتاب و كفار بود به يكى از مهمترين انحرافات جامعۀ مسيحيت يعنى «مسألۀ تثليث و خدايان سه‌گانه» اشاره كرده و با جمله‌اى كوتاه و مستدل آنها را از اين انحراف بزرگ برحذر مى‌دارد. نخست به آنان اخطار مى‌كند كه: «اى اهل كتاب! در دين خود راه غلو را نپوييد و جز حق، در بارۀ خدا نگوييد» (يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ) . مسألۀ «غلوّ» در بارۀ پيشوايان، يكى از مهمترين سر چشمه‌هاى انحراف در اديان آسمانى بوده است، به همين جهت اسلام در بارۀ غلات سختگيرى شديدى كرده و در كتب «عقايد» و «فقه» غلات از بدترين كفار معرفى شده‌اند! سپس به چند نكته كه هر كدام در حكم دليلى بر ابطال تثليث و الوهيت مسيح است اشاره مى‌كند: ١- «عيسى فقط فرزند مريم بود» (إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ) . اين تعبير خاطرنشان مى‌سازد كه مسيح همچون ساير افراد انسان در رحم مادر قرار داشت و دوران جنينى را گذراند و همانند ساير افراد بشر متولد شد، شير خورد و در آغوش مادر پرورش يافت يعنى، تمام صفات بشرى در او بود، چگونه ممكن است چنين كسى كه مشمول و محكوم قوانين طبيعت و تغييرات جهان ماده است خداوندى ازلى و ابدى باشد. ٢- «عيسى فرستاده خدا بود» (رَسُولُ اللّهِ) -اين موقعيت نيز تناسبى با الوهيت او ندارد. ٣- «عيسى كلمۀ خدا بود كه به مريم القا شد» (وَ كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْيَمَ) . اين تعبير به خاطر آن است كه اشاره به مخلوق بودن مسيح كند، همانطور كه «كلمات» مخلوق ما است، موجودات عالم آفرينش هم مخلوق خدا هستند. ٤- «عيسى روحى است كه از طرف خدا آفريده شد» (وَ رُوحٌ مِنْهُ) . اين تعبير كه در مورد آفرينش آدم و به يك معنى آفرينش تمام بشر نيز در قرآن آمده است اشاره به عظمت آن روحى است كه خدا آفريد و در وجود انسانها عموما و مسيح و پيامبران خصوصا قرار داد. سپس قرآن به دنبال اين بيان مى‌گويد: «اكنون كه چنين است به خداى يگانه و پيامبران او ايمان بياوريد و نگوييد خدايان سه‌گانه‌اند و اگر از اين سخن بپرهيزيد، به سود شماست» (فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ) . بار ديگر تأكيد مى‌كند كه: «تنها خداوند معبود يگانه است» (إِنَّمَا اللّهُ إِلهٌ واحِدٌ) . يعنى، شما قبول داريد كه در عين تثليث، خدا يگانه است در حالى كه اگر فرزندى داشته باشد شبيه او خواهد بود و با اين حال يگانگى معنى ندارد. «چگونه ممكن است خداوند فرزندى داشته باشد در حالى كه او از نقيصۀ احتياج به همسر و فرزند و نقيصۀ جسمانيت و عوارض جسم بودن مبرّاست» (سُبْحانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ) . به علاوه «او مالك آنچه در آسمانها و زمين است مى‌باشد، همگى مخلوق اويند و او خالق آنهاست، و مسيح نيز يكى از اين مخلوقات اوست» (لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ) . چگونه مى‌توان يك حالت استثنايى براى وى قائل شد؟ آيا مملوك و مخلوق مى‌تواند فرزند مالك و خالق خود باشد؟ خداوند نه تنها خالق و مالك آنهاست بلكه مدبّر و حافظ و رازق و سرپرست آنها نيز مى‌باشد «و براى تدبير و سرپرستى آنها خداوند كافى است» (وَ كَفى بِاللّهِ وَكِيلاً) . اصولا خدايى كه ازلى و ابدى است، و سرپرستى همۀ موجودات را از ازل تا ابد بر عهده دارد چه نيازى به فرزند دارد، مگر او همانند ما است كه فرزندى براى جانشين بعد از مرگ خود بخواهد؟ ! برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 481 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 يَا أهْلَ الْكِتَاَبِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِّنْهُ فََآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِى السَّماَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَكَفَى بِاللَّهِ وَكِيلا ً 🍀 ترجمه: اى اهل كتاب! در دین خود افراط نكنید و نسبت به خدا جز حقّ، نگویید. همانا مسیح، عیسى پسر مریم، فرستاده ى خداوند و كلمه ى اوست كه به مریم القا نمود و روحى از سوی خداست. پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید، و به تثلیث (خدایان سه گانه) سخن نگویید. (از این حرف) دست بردارید كه به نفع شماست. همانا اللّه معبودی یكتا است و از اینكه فرزندى داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است از آن اوست و خداوند براى تدبیر و سرپرستى هستى كافى است. 🌷 : افراط نکنید، از حد تجاوز نکنید 🌷 : دست بردارید 🌷 : معبود 🌷 : پاک و منزه 🌷 : فرزند 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمين 🌷 : کافی است 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و به يكى از مهم ترين انحرافات جامعه يعنى مسأله یا همان خدايان سه ‌گانه اشاره كرده و آنها را از اين انحراف بزرگ برحذر مى‌ دارد. نخست به آنان هشدار می دهد كه: يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ: اى اهل کتاب! در دین خود از حد تجاوز نکنید و نسبت به خدا جز حق، نگویید. مسیحیان عقیده به تثلیث دارند، را خدای پدر، را خدای پسر و را واسطه ی این دو خدا می دانند که این خود است. البته گروهی از آنان را به جای جبرئیل یکی از خدایان سه گانه می دانند. 🔴 به چند نكته كه هر كدام دليلى بر ابطال تثلیت (خدايان سه گانه) دارند اشاره مى‌ كند: 1⃣ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ: همانا مسیح، عیسی پسر مریم است. در 17 بار، عیسی پسر مریم نسبت داده شده تا فرزند خدا بودن را نفی کند. در اناجیل هم از او به عنوان فرستاده خدا یاد شده است. در اناجیل حضرت عیسی علیه السلام 80 بار خود را بنده و رسول خدا معرفی کرده است. 2⃣ رَسُولُ اللّه: عیسی فرستاده خداست. 3⃣ وَ كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْيَمَ: و کلمه ی اوست که به مریم القا نمود. کلمة الله به پیامبران و اولیا گفته می شود. همانطور که بیانگر مطلبی است که در ذهن گوینده است ، پیامبران و اولیا بیانگر کمالات پروردگارند. 4⃣ وَ رُوحٌ مِنْهُ: و روحی از طرف خداست. اين تعبير كه در مورد آفرينش آدم و به يک معنى آفرينش تمام بشر نيز در آمده است اشاره به عظمت آن روحى است كه خدا آفريد و در وجود همه انسان ها قرار داد. 🌸 سپس به دنبال اين بيان مى ‌فرماید: اكنون كه چنين است فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ: پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید، و به تثلیت سخن نگویید. و از این حرف دست بردارید که به نفع شما است. یعنی نگویید خدایان سه گانه اند. إِنَّمَا اللّهُ إِلهٌ واحِدٌ: و همانا الله معبودی یکتا است. يعنى، شما قبول داريد كه يکتاست در حالى كه اگر فرزندى داشته باشد شبيه او خواهد بود و با اين حال يگانگى معنى ندارد. سُبْحانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ: و از اینکه فرزندی داشته باشد منزه است. له ما فی السماوات و ما فى الأرض: او مالک آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است مى‌ باشد، همگى مخلوق اويند و او خالق آنهاست، و نيز يكى از اين مخلوقات اوست. وَ كَفى بِاللّهِ وَكِيلاً: و خداوند برای تدبیر و سرپرستی هستی کافی است. 🔹 پیام های آیه 171 سوره نساء 🔹 ✅ که همان افراط در دین است نشانه ى تعصّب نابجا است و در همه ى ادیان ممنوع مى باشد. یهود، «عُزیر» را فرزند خدا مى دانستند و مسیحیان «عیسى» را. ✅ میانه روى و اعتدال در همه جا لازم است و عشق به اولیاى نباید سر از افراط درآورد. ✅ غلوّ كردن درباره انسان ها، اگر چه پیامبر باشند، توهین به و نسبت ناروا دادن به اوست. ✅ در و ، حضرت عیسى پیامبر خدا معرفى شده است، نه خدا یا فرزند خدا. ✅ ، بیانگر عقاید صحیح و نفی کننده عقاید باطل است. ✅ جسم نیست تا فرزند داشته باشد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منظور از دین حنیف که همان دین ابراهیم خلیل علیه‌السلام بود، چیست ⁉️ فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللهِ الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ ۳۰روم پس روى خود را متوجّه آيين خالص پروردگار كن. اين سرشت الهى است كه خداوند انسان‌ها را بر آن آفريده، دگرگونى در آفرينش الهى نيست. اين است آيين استوار، ولى اكثر مردم نمى‌دانند 👇🏻تفسیر عَن أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ علیه السلام فِی قَوْلِهِ فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً قَالَ الْوَلَایَهًُْ ابوبصیر نقل می‌کند: امام باقر علیه السلام در مورد این کلام خداوند متعال: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فرمود: «منظور از دین حنیف، ولایت است» تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۷۲ بحار الأنوار، ج۳، ص۲۷۷ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۲۷ القمی، ج۲، ص۱۵۴ کانال 👇 @Targomeh
💠🔹💠 🌺لِکُلِّ نَبأٍ مُسْتَقَر🌺 هر خبری را وقت معینی اسـت. «سوره ي انعام، آیه ي ۶۷» 🌸هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.🌸 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه قرآن بخوانیم❓ آیت الله بهجت (ره): «به‌گونه‌ای قرآن بخوان که چشم تو قرآن را ببیند، گوش تو قرآن را بشنود و قلب تو نسبت به معارف بلند او حضور داشته باشد. باید آن را از آفرینندۀ قرآن تلقی کند، که قرآن را خدا می‌گوید و تو شنونده هستی». کانال 👇 @Targomeh
🍃❤️❁﷽❁❤️🍃 ‌ 💎وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً ‌ 🌹و خدا آنچه را در قلوب شماست می‌داند، و خداوند دانا و بردبار است (از مصالح بندگان خود با خبر است، و در کیفر آنها عجله نمی‌کند)! ‌ 📚قسمتی از سوره آیه ۵۱ ‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃یک آیه🍃 🔶 سوره ، آیه ٣: ذَرْهُمْ يَأْكُلُواْ وَيَتَمَتَّعُواْ وَيُلْهِهِمُ الأَمَلُ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ ⚡️ ترجمه : کفار را (به حال خود) رها كن تا بخورند و بهره مند شوند و آرزوها سرگرمشان كند، پس به زودى (نتيجه اين بى تفاوتى ها را) خواهند فهميد. 💥 توضیح : این که خدا می فرماید آنان را رها کن، نشانه این است که عناد دارند و نمیخواهند حق را بپذیرند. بنابراین هدایت شدنی نیستند. مثل وقتی که پزشك به اطرافيان بيمار مى گويد: مريض را رها كنيد و هر چه مى خواهد بخورد به او بدهيد، زيرا كار از كار گذشته است. 🍁آرزو اگر انسان را به دنیا وابسته، و از آخرت غافل كند، نابجاست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🌼تفسیر سوره ✍️وقَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَی الْأَرْضِ مِنَ الْکَافِرِینَ دَیَّاراً إِنَّکَ إِن تَذَرْهُمْ یُضِلُّواْ عِبَادَکَ وَلَا یَلِدُواْ إِلَّا فَاجِراً کَفَّاراً (آیه 26 و 27 نوح)؛ ترجمە: و نوح گفت: پروردگارا از این کافران هیچ کس بر زمین باقی نگذار. زیرا اگر آنان را باقی گذاری بندگانت را گمراه می‌‏کنند و جز گناهکار و کفرپیشه نمی‌‏زایند. پیام آیات: استفاده از نفرین در آخرین مرحله جایز است. «ربّ لا تذر...دیّاراً»؛ رسالت نوح جهانی بوده است. «علی الارض»؛ با ادبیات خود مردم سخن بگویید. در برابر «لا تذرنّ الهتکم، لا تذرنّ ودّا» حضرت نوح می‏‌گوید: «لا تذر علی الارض...» سلامت فکری جامعه بر سلامت جسمی فرد مقدّم است. کسانی که مردم را منحرف می‌‏کنند، اگر هلاک شوند بهتر است. «لاتذر علی الارض... یضلّوا عبادک»؛ وراثت در تربیت نقش مهمی دارد. «و لا یلدوا الاّ فاجراً کفّارا»؛ انسان به جایی می‌‏رسد که در عقیده و عمل راهی برای اصلاح خود باقی نمی‏‌گذارد. «فاجراً» در عمل، «کفّاراً» در عقیده. 📚تفسیر نور حجت الاسلام محسن قرائتی کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋 نامه پيامبر براى سران كشورها و شهرها🦋 🌱 آيين اسلام آيين جهانى است، چنان كه در آيه 158 سوره اعراف مى‏خوانيم: 🌻قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّى رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي...؛ 🌻بگو: اى مردم! من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم... 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در سال هفتم هجرت، پس از پيمان صلح حديبيه‏(868) فرصت آن را يافت تا براى سران كشورها و شهرها نامه بنويسد و آنها را به اسلام دعوت كند. خاطر آن حضرت پس از پيمان حديبيه از ناحيه جنوب (مكه) آسوده شد و از آن زمان به بعد نامه‏هاى بسيارى براى سران نوشت و آن‏ها را به اسلام دعوت كرد كه از اين نامه‏ها 185 نامه كه به عناوين مختلف نگاشته شده به دست آمده است. 🌱نويسندگان اين نامه‏ها بالغ بر 23 نفر بودند. بعضى 26 و نيز تا 42 نفر نوشته‏اند كه يكى از آن‏ها حضرت على عليه‏السلام بود. افرادى كه براى آن‏ها نامه نوشته شد بسيارند. از جمله: 🌱1 - نجاشى اول 2 - نجاشى دوم (دو پادشاه حبشه) 3 - خسرو پرويز امپراطور ايران 4 - منذر بن ساوى زمامدار بحرين 5 - عبدالقيس يكى از رؤساى بحرين 6 - اهل هَجَر 7 - هِرَقل امپراطور روم 8 - پاپ اعظم كشور روم صغاطر 9 - فروة بن عمرو جذامى فرماندار معان 10 - كيد بن عبدالملك پادشاه دومة الجندل 11 - يحنة بن رؤبه زمامدار ايله 12 - مقوقس پادشاه مصر 13 - حارث زمامدار ايران 14 - جَبلَة بن اَيهَم زمامدار دمشق 15 - اَكثَم صَيفى، حكيم معروف عرب 16 - هودة بن على زمامدار يمامه 17 - ثمامة بن اثال زمامدار ديگر يمامه 18 - مسليمه كذاب 19 - زمامداران عمان 20 - وائل بن حَجَر زمامدار حضرموت 21 - زمامداران نجران 22 - زمامداران حِميَر 23 - ملوك هَمدان از قبائل يمن 24 - قبيله بنى نهد 25 - زمامداران يبعث از نواحى كشور يمن 26 - يهود خيبر 27 - هلال بحرينى حاكم بحرين، نماينده منذر بن ساوى 28 - اسيحب مرزبان بحرين 29 - زرتشتيان و مجوسان و رؤساى هَجَر، در حاكم نشين بحرين 30 - زرعة بن سيف از رؤساى يمن 31 - ذوالكلاع 32 - پادشاه سماوه و... . 🌱ما در اين جا تنها به ذكر يك نامه اكتفا مى‏كنيم و همين نامه را از چگونگى نامه‏هاى آن حضرت و نتيجه آن‏ها، تا حدودى آشنا مى‏سازد. و آن نامه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به شاه ايران، توسط نامه‏رسان قهرمانِ آن است. 🌱در آن زمان، هر چند كشورهاى متعدد وجود داشت، اما كشور ايران و كشور روم، دو كشور بزرگ و قدرتمند آن زمان بودند و به عنوان دو ابرقدرت جهان به شمار مى‏آمدند. 🌱در ميان پادشاهان و زمامداران كشورها، آوازه خسروپرويز طاغوت گردنكش ايران در دنيا پيچيده بود، او را شاهنشاه و خدايگان و اعليحضرت قَدَر قدرت همايونى مى‏خواندند، او آن چنان در كبر و غرور فرو رفته بود كه كسى جرئت عرض اندام در مقابل او را نداشت. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نامه‏اى براى او به عنوان دعوت به اسلام نوشت، و آن نامه را به يكى از ياران شجاع و با شهامت خود به نام عبدالله پسر حذافه داد تا آن را به دربار خسرو پرويز در مدائن برده و شخصاً آن را به دست پادشاه بدهد. 🌱عبدالله، سفير پيامبر، نامه را گرفت و سوار بر شتر شده از مدينه به سوى مدائن حركت كرد. و پس از پيمودن اين راه طولانى، خود را به كاخ بلند و پر هيبت شاهنشاه ايران رساند. و با اين كه خطراتى او را تهديد به قتل مى‏كرد به انجام اين وظيفه مهم همت گماشت. 🌱هنگامى كه عبدالله به مقابل قصر شاه ايران رسيد دربانان جلو او را گرفتند. او گفت: من سفير پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم هستم، نامه‏اى از طرف او براى خسروپرويز آورده‏ام و مأمورم كه خودم نامه را به دست خسرو بدهم. 🌱دربانان مطلب را به شاه گزارش دادند و او اجازه ورود داد. قبل از ورود سفير، خسرو پرويز دستور داد كاخ را به زيور و زينت آراستند تا زرق و برق كاخ، چشم سفير را خيره كرده و دل او را بربايد. 🌱عبدالله بى آن كه تحت تأثير تشريفات و زرق و برق كاخ قرار گيرد در كمال خونسردى و با حالتى عادى، بى آن كه خم شود و يا خاك زمين را به احترام اعلى‏حضرت ببوسد، وارد كاخ شد و در برابر شاه ايستاد. 🌱خسرو به يكى از درباريان گفت: نامه را از سفير پيامبر بگير و به من بده. عبدالله: خير، من نامه را به كسى نمى‏دهم، مأمورم آن را فقط به دست تو بدهم. 📌داستان ادامه دارد…… کانال 👇 @Targomeh
-اوست کسی که شما را آن گونه که می‌خواهد در رحمها صورتگری می‌کند. 📚سوره -6 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 📦 > ◀️ -> 👈2. 🔻قرآن در آیات ۷۵ آل‌عمران از برخى از اهل کتاب یاد کرده سپس آن دسته از کسانى را که امانتدار بوده و به خود وفا مى‌کنند جزو و محبوب خداوند برشمرده است: * و من اهل الکتاب من ان تامنه بقنطاره یودّه الیک .... * بلی من اوفی بعهده واتّقی فانّ الله یحبّ المتّقین * ( آل عمران ۷۵ - ۷۶ ) 👈3. 🔹مؤمنان امانتدار و به عهد خود با دیگران : « قَد اَفلَحَ المُؤمِنون * ... والَّذینَ هُم لاَِمـنـتِهِم و عَهدِهِم رعون ». ( مؤمنون ۱، ۸ ) 👈4. 🔻امانتداران هم در و هم در آخرت از پاداش برخوردارند. 🔹از جمله دنیوى مى‌تواند همان اعتماد دیگران و سپردن امور به دست آنان باشد، چنان‌که قرآن از یوسف و سپردن امور به آن حضرت و بهره‌مندی وی از دنیوی سخن به میان آورده و در ادامه آن را پاداش دانسته است : * قال اجعلنی علی خزّان الارض انّی حفیظ علیم * و کذالک مکّنا لیوسف فی الارض یتبوّاُ منها حیث یشاء نصیب برحمتنا من نشاء ولا نضیع اجر المحسنین * ( یوسف ۵۵ -۵۶ ) 🔻سپس قران اخروی این افراد را وراثت و جاویدان بودن در آن دانسته است که بسیار بهتر و بالاتر از پاداش است : * و الّذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون * .... اولئک هم الوارثون * الّذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون * ( مومنون ۸ -۱۰ - ۱۱ و نیز معارج ۳۲-۳۵ . پایان کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۷۲ لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْدًا لِلَّهِ وَلَا الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ ۚ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعًا ﴿١٧٢﴾ مسیح از اینکه بنده خدا باشد، هرگز امتناع ندارد، و فرشتگان مقرّب هم امتناع ندارند؛ و کسانی که از بندگی او امتناع کنند و تکبّر ورزند، به زودی همه آنان را [برای حسابرسی] به سوی خود گردآوری خواهد کرد. (۱۷۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٧٢) شأن نزول: روايت شده كه: طايفه‌اى از مسيحيان نجران خدمت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و عرض كردند: چرا نسبت به پيشواى ما خرده مى‌گيرى؟ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: من چه عيبى بر او گذاشتم؟ گفتند: تو مى‌گويى او بندۀ خدا و پيامبر او بوده است. آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 481 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: مسيح بندۀ خدا بود -پيوند و ارتباط اين آيه با آيات گذشته كه در بارۀ نفى الوهيت مسيح و ابطال مسألۀ تثليث بود آشكار است. نخست با بيان ديگرى مسألۀ الوهيت مسيح را ابطال مى‌كند و مى‌گويد شما چگونه معتقد به الوهيت عيسى هستيد در حالى كه «نه مسيح استنكاف از عبوديت و بندگى پروردگار داشت و نه فرشتگان مقرب پروردگار استنكاف دارند» (لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً لِلّهِ وَ لاَ الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ) . و مسلم است كسى كه خود عبادت كننده است معنى ندارد كه معبود باشد. در حديثى مى‌خوانيم كه امام على بن موسى الرضا عليه السّلام براى محكوم ساختن مسيحيان منحرف كه مدعى الوهيت او بودند به «جاثليق» بزرگ مسيحيان فرمود: عيسى (ع) همه چيزش خوب بود تنها يك عيب داشت و آن اين كه عبادت چندانى نداشت، مرد مسيحى برآشفت و به امام گفت چه اشتباه بزرگى مى‌كنى؟ اتفاقا او از عابدترين مردم بود، امام فورا فرمود: او چه كسى را عبادت مى‌كرد؟ آيا كسى جز خدا را مى‌پرستيد؟ بنابراين، به اعتراف خودت مسيح بنده و مخلوق و عبادت كنندۀ خدا بود، نه معبود و خدا، مرد مسيحى خاموش شد و پاسخى نداشت! سپس قرآن اضافه مى‌كند: «كسانى كه از عبادت و بندگى پروردگار امتناع ورزند و اين امتناع از تكبر و خودبينى سر چشمه بگيرد، خداوند همۀ آنها را در روز رستاخيز حاضر خواهد ساخت» و به هر كدام كيفر مناسب خواهد داد (وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 481 کانال 👇 @Targomeh