eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۷ قُلْ إِنِّي عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَكَذَّبْتُمْ بِهِ ۚ مَا عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ ۚ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ يَقُصُّ الْحَقَّ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ ﴿٥٧﴾ بگو: من بر دلیل روشنی [مانند قرآن] از سوی پروردگارم هستم و حال آنکه شما آن را تکذیب کردید، عذابی که به آن شتاب دارید در اختیار من نیست. فرمان و حکم فقط به دست خداست، همواره حق را بیان می کند و او بهترین داوران و جداکنندگان [حق از باطل] است. (۵۷) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٥٧) -در اين آيه پاسخ ديگرى به آنها مى‌دهد و آن اين كه «من بيّنه و دليل روشنى از طرف پروردگارم دارم اگر چه شما آن را نپذيرفته و تكذيب كرده‌ايد» (قُلْ إِنِّي عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ كَذَّبْتُمْ بِهِ) . خلاصه در اين آيه نيز پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مأمور است روى اين نكته تكيه كند كه مدرك من در مسألۀ خداپرستى و مبارزه با بت كاملا روشن و آشكار مى‌باشد و انكار و تكذيب شما چيزى از اهميت آن نمى‌كاهد. سپس به يكى از بهانه جوييهاى آنها اشاره مى‌كند و آن اين كه آنها مى‌گفتند اگر تو بر حق هستى كيفرهايى كه ما را به آن تهديد مى‌كنى زودتر بياور؛ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله در پاسخ آنها مى‌فرمايد: «آنچه را شما در بارۀ آن عجله داريد به دست من نيست» (ما عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ) . «تمام كارها و فرمانها همه به دست خداست» (إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلّهِ) . يعنى: هر گونه فرمان در عالم آفرينش و تكوين و در عالم احكام دينى و تشريع به دست خداست، همچنين هر منصبى اعم از رهبرى الهى و قضاوت و حكميت به كسى سپرده شده است آن هم از ناحيۀ پروردگار است. و بعد به عنوان تأكيد مى‌گويد: «اوست كه حق را از باطل جدا مى‌كند و او بهترين جداكنندگان حق از باطل است» (يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ) . زيرا كسى كه علمش از همه بيشتر و قدرت كافى براى اعمال علم و دانش خود نيز داشته باشد او بهترين جداكنندگان حق از باطل است. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 602 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۸ قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۗ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِالظَّالِمِينَ ﴿٥٨﴾ بگو: اگر عذابی که به آن شتاب دارید در اختیار من بود، یقیناً کار میان من و شما به سرعت تمام شده بود؛ و خدا به ستمکاران داناتر است [که چه زمانی آنان را عذاب کند.] (۵۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٥٨) -در اين آيه به پيامبر دستور مى‌دهد كه در برابر مطالبۀ عذاب و كيفر از ناحيۀ اين جمعيت لجوج و نادان به آنها «بگو: اگر آنچه را كه شما با عجله از من مى‌طلبيد در قبضۀ قدرت من بود و من به درخواست شما ترتيب اثر مى‌دادم كار من با شما پايان گرفته بود» (قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ) . اما براى اين كه تصور نكنند مجازات آنها به دست فراموشى سپرده شده در پايان مى‌گويد: «خداوند از همه كس بهتر ستمكاران و ظالمان را مى‌شناسد و به موقع آنها را كيفر خواهد داد» (وَ اللّهُ أَعْلَمُ بِالظّالِمِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 603 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 قُلْ إِنِّي عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَكَذَّبْتُمْ بِهِ ۚ مَا عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِٓ ۚ إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ ۖ يَقُصُّ الْحَقَّ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ (۵۷) قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ ۗ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِالظَّالِمِينَ (۵۸) 🍀 ترجمه: بگو: همانا من بر دلیل روشنی از سوی پروردگارم هستم و حال آنكه شما آن را تكذیب كردید، عذابی كه به آن شتاب دارید در اختیار من نیست. فرمان فقط به دست خداست، همواره حقّ را بیان می ‌كند و او بهترین داوران و جداكنندگان [حق از باطل‌] است (۵۷) بگو: اگر عذابی كه به آن شتاب دارید در اختیار من بود، یقیناً كار میان من و شما به سرعت تمام شده بود؛ و خدا به ستمكاران داناتر است (۵۸) 🌷 : دلیلی روشن 🌷 : تکذیب کردید 🌷 : نزد من 🌷 : شتاب می کنید 🌷 : بیان می کند 🌷 : بهترین جداکنندگان 🌷 : تمام شده بود 🌷 : کار 🌷 : داناتر 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره أنعام در نازل شده است. در آيه ۵۷ سوره أنعام به مشرکان پاسخ مى‌ ‌دهد و آن اين كه «قُلْ إِنِّي عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ كَذَّبْتُمْ بِه: بگو: همانا من بر دلیل روشنی از سوی پروردگارم هستم و حال آنکه شما آن را تکذیب کردید» خلاصه در اين آيه نيز «صلّى اللّه عليه و آله» مأمور است روى اين نكته تكيّه كند كه مدرک من در مسألۀ خداپرستى و مبارزه با بت مانند كاملاً روشن و آشكار مى‌ باشد و انكار و تكذيب شما چيزى از اهميّت آن نمى ‌كاهد. 🌸 سپس به يكى از بهانه جويی هاى مشرکان اشاره مى ‌كند و آن اين كه آنها مى ‌گفتند اگر تو بر حقّ هستى كيفرهايى كه ما را به آن هشدار می دهی زودتر بياور؛ «صلّى اللّه عليه و آله» در پاسخ آنها مى ‌فرمايد: « ما عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلّهِ: عذابی که به آن شتاب دارید در اختیار من نیست. فرمان فقط به دست خداست» يعنى هر گونه فرمان در عالم آفرينش و تكوين و در عالم احكام دينى و تشريع به دست خداست. 🌸 و سپس به عنوان تأكيد مى‌ فرماید: «يَقُصُّ الْحَقَّ وَ هُوَ خَيْرُ الْفاصِلِينَ: همواره را بیان می کند و او بهترین داوران و جداکنندگان [حق از باطل] است» زيرا كسى كه علمش از همه بيشتر و قدرت كافى براى اعمال علم و دانش خود نيز داشته باشد او بهترين جداكنندگان حقّ از باطل است. 🌸 در آيه ۵۸ به پيامبر دستور مى‌ دهد كه در برابر مطالبه عذاب و كيفر از ناحيه اين جمعيّت لجوج و نادان به آنها «قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ: بگو: اگر عذابی که به آن شتاب دارید در اختیار من بود، یقینا کار میان من و شما به سرعت تمام شده بود» امّا براى اين كه تصوّر نكنند مجازات آنها به دست فراموشى سپرده شده در پايان مى‌ فرمايد: «وَ اللّهُ أَعْلَمُ بِالظّالِمِينَ: و به ستمکاران داناتر است» 🔹 پیام های آیات ۵۷ و ۵۸ سوره أنعام ✅ دعوت بر اساس دلیل روشن است ✅ بر قرآن که دلیل روشن اوست احاطه ی کامل دارند ✅ عجله ی مردم، حکمت را تغییر نمی دهد ✅ طبق حکمت و سنت خود، به ظالمان مهلت می دهد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️عبارت انتهایی آیه ۵۸سوره مبارکه انعام«وَاللهُ أعلَمُ بِالظَالِمِین» فقط در کل قرآن آمده کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔸مور همان به که نباشد پرش🔸 وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ «27» شوری و اگر خداوند براى بندگانش رزق را توسعه مى‌داد در زمين طغيان مى‌كردند ولكن آنچه را مى‌خواهد به اندازه‌اى (معيّن) نازل مى‌كند. زيرا كه او به بندگانش آگاه و بيناست. نزول خباب بن ارت گوید: این آیه درباره ما اصحاب صفه نازل شده که بر اموال بنى‌قریظه و بنى‌النّضیر و بنى‌قینقاع نظر داشتند زیرا آنان داراى مواشى فراوان و تجارت کلان بودند و چنین اموالى در دل‌هاى ما به آرزو افتاده بود و خداوند با این آیه ما را از آن آرزوها به دور داشت و سکینه قناعت را در دل ما فرود آورد.[۱] و نیز این آیه درباره قومى از اعراب آمد که در اوقات فراوانى رزق و روزى به جان یکدیگر مى افتادند و قتل و غارت و چپاول به راه مى انداختند و در روى زمین تباهکارى می‌نمودند و در اوقات قحط و گرانى شدید به تجارت و طلب رزق مى پرداختند.[۲] و همچنین على بن ابى‌طالب علیه‌السلام و عمرو بن حریث گویند که این آیه درباره اصحاب صفه نازل شده است.[۳] ۱_ تفاسیر روض الجنان و کشف الاسرار ۲_ تفسیر کشف الاسرار. ۳_حاکم صاحب المستدرک و تفسیر طبرانی. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ ( /14-18) 📖 🌸در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم : که در مورد آیه ان من ازواجکم . . . فرمود : منظور این است که وقتی بعضی از مردان می خواستند هجرت کنند پسر آن و همسرانش دامن او را می گرفتند و می گفتند : تو را به خدا سوگند که هجرت نکن ؛ زیرا اگر بروی ما بعد از تو بی سرپرست خواهیم شد ، بعضی می پذیرفتند و می ماندند . 🌸آیه نازل شد و آنها را از قبول این گونه پیشنهادها و اطاعت فرزندان و زنان در این زمینه ها بر حذر داشت ، اما بعضی دیگر اعتنا نمی گردند و می رفتند و به خانواده خود می گفتند : به خدا اگر با ما هجرت نکنید و بعدا در دارالهجره مدینه نزد ما آیید ما مطلقا به شما اعتنا نخواهیم کرد ، ولی به آنها دستور داده شد که هر وقت خانواده هایشان به آنها پیوستند گذشته را فراموش کنند و جمله ان تعفوا و تصفحوا و تغفروا فان الله غفور رحیم ناظر به همین معنا است . 📚يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِنَّ مِنۡ أَزۡوَٰجِكُمۡ وَأَوۡلَٰدِكُمۡ عَدُوّٗا لَّكُمۡ فَٱحۡذَرُوهُمۡۚ وَإِن تَعۡفُواْ وَتَصۡفَحُواْ وَتَغۡفِرُواْ فَإِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٌ (١٤) 🌱اى اهل ايمان! به راستى برخى از همسران و فرزندانتان [به علت بازداشتن شما از اجراى فرمان ها خدا و پيامبر] دشمن شمايند؛ بنابراين از [عمل به خواسته هاى بى جاى] آنان [كه مخالف احكام خداست] بپرهيزيد، و اگر چشم پوشى كنيد و سرزنش كردن آنان را ترك نماييد و از آنان بگذريد؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نکات قرانی ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 👌 قرآن میگه یکی از نام‌های قیامت «یوم الحساب» است: 👈 یعنی روزی كه خداوند به حسابِ اعمالِ بندگان رسیدگی میکنه. ☝️ بعد هم میگه، روز قیامت از همه اعمالِ ریز و درشتی که تو دنیا انجام دادید، سوال میشه: 🌴 سوره نحل، آیه ۹۳ 🌴 🕋 لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ. 👈 قطعاً شما درباره كارهائی كه انجام داده‌اید، مورد سئوال واقع می‌شوید. 📣📣... حالا نکته مهم اینجاست: ☝️ روز قیامت از همه اعمال سوال میشه، 👈 ولی قرآن بعضی از اعمال رو به طورِ خاص اسم آورده، و میگه روز قیامت از اینها سوال میشه. یعنی اینها خیلی مهمه. 👌 یکی از اون مواردِ خیلی مهم یا است: 🌴 سوره نحل، آیه ۵۶ 🌴 🕋 تَاللَّهِ لَتُسْئَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَفْتَرُونَ. 👈 سوگند به خدا، قطعاً درباره افترا‌هایی که در دنیا می‌زدید، سئوال خواهد شد. 🗣 حواسمون باشه ⛔️ تهمتهایی که زدیم... ⛔️ آبروهایی که از مردم بردیم.... ⛔️ دروغهایی که گفتیم... ⛔️ غیبتهایی که کردیم... ☝️ دونه دونه‌اش رو باید جواب پس بدیم. ❌ یکی از مسائلِ عمده‌ای که عالمِ برزخ و قیامتِ ما رو تاریک و ظلمانی میکنه🕳، پشت سرِ مردم حرف زدن👥، و است.😱😰😨 ✅ و برعکس، یکی ازچیزهایی که عالمِ برزخ و قیامتِ ما رو روشن و نورانی میکنه💡، از کار مردم است.😇😊☺️ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 عشقهای زمینی، چشم و دل آدمی را کور میکند! مراقب باشیم این محبتهای زمینی، ما را مقابل قرآن و ولایت قرار ندهد. 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ أُشْرِبُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِكُفْرِهِم «93» ⚡️ترجمه: وگفتيم: دستوراتى كه به شما داده‌ايم، محكم بگيريد و گوش دهيد و عمل كنيد. امّا آنان گفتند: شنيديم و نافرمانى كرديم، و دلهای آنان از عشق به گوساله پر شد از آن رو که به خدا کافر بودند. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✍تفاوت پاداشهای قران 🌲بعضی کارها پاداش دوبرابر دارد "ضعفین"(بقره ۲۶۵) 🌲بعضی کارها پاداش چندبرابردارد "اضعافا"(بقره ۲۴۵) 🌲بعضی کارها پاداش ده برابر دارد "فله عشر امثالها"(انعام ۱۶۰) 🌲بعضی کارها پاداش هفتصدبرابرپاداش دارند"کمثل حبة انبتت سبع ..."(بقره ۲۶۱) 🌲بعضی کارها پاداشی دارد که هیچ کس جز خدا آن را نمی داند "فلاتعلم نفس مااخفی لهم"(سجده۱۷) 👍توجه: نکته اصلی این است که این تفاوتها بر اساس تفاوت نیت ونوع کار است . چرا که الاعمال بالنیة کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋 (عج)🦋 ⚡جالب اين كه: هنگامى كه حضرت ولى عصر امام مهدى (عج) ظهور مى‏كند، يك گروه از كسانى كه رجعت مى‏كنند و به ياران آن حضرت مى‏پيوندند، اصحاب كهف هستند، چنان كه امام صادق عليه‏السلام فرمود: از پشت كوفه (نجف اشرف) بيست و هفت نفر ظاهر شده و به امام مهدى (عج) مى‏پيوندند، اين بيست و هفت نفر عبارتند از: 💫پانزده نفر از قوم مخصوص وهدايت يافته موسى عليه‏السلام، هفت نفر از اصحاب كهف، يوشع بن نون (وصى موسى)، ابودُجانه انصارى، مقداد، سلمان (از ياران پيامبر) و مالك اشتر، و اين 27 نفر در پيشگاه آن حضرت به عنوان ياران مخصوص و فرماندهان، در قيام امام عصر (عج) حضور دارند ⚡اين تابلو نيز ما را با ويژگى‏هاى منتظران حقيقى و ياران راستين امام عصر (عج) آشنا مى‏سازد، كه آن‏ها بايد همانند اصحاب كهف، جوانمردان آزاده و خودساخته و دلباخته خدا باشند، و به خاطر خداپرستى و طاغوت‏زدايى از زندگى مادى، دل ببرند، و به سوى خدا بپيوندند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 رویارویی صحنه‌ها در قرآن / 🔹مقابله در موضوعات عبادی 🔸حلال و حرام: تعیین مرزها از جهت «حلّیت» و «حرمت» امور، چیزی است که تنها بر عهده شارع است. قرآن در قالب یکی از مقابله‌های موجز خود به حقیقت یاد شده اشاره داشته و می‌فرماید: احلّ الله البیع و حرّم الرّبا (بقره/۲۷۵) و این موضوعی نیست که افرادی به دلخواه بتوانند در باره آن اظهار نظر و اعمال سلیقه نمایند. قرآن افراد را از جهت پای‌بندی به این گونه حدود و ثغور الهی دو گروه دانسته است: گروهی که در برابر دستورهای شریعت کاملاً مطیع و فرمانبردارند و گروهی که به راحتی مرزهای شریعت را زیر پا می‌گذارند و چیزی جز خواسته‌های نفسانی خود را معیار و محور قرار نمی‌دهند. چنین افرادی به سلیقه خود حلال و حرام‌های الهی را تغییر می‌دهند و با حیله و تزویر و یا با توجیهات مختلف حرامی را بر خود حلال می‌کنند و احکام الهی را بازیچه هوس‌های خویش می‌سازند. 🔸نمونه‌هایی از پای‌بندی و بی‌قیدی انسان‌ها را نسبت به حلال‌ها و حرام‌های الهی در لابه‌لای آیات قرآن می‌توان سراغ گرفت که در این‌جا به مواردی از آن در قالب مقابله صحنه‌ها اشاره می‌کنیم: ▫️آنان که محرمات الهی را بزرگ می‌شمارند (حج/۳۲) ▪️آنان که محرمات الهی را کوچک می‌شمارند (توبه/۲۹) ▫️آنان که حلال‌های الهی را بر خود حرام می‌کنند (انعام/۱۴۰) ▪️آنان که حرام‌های الهی را بر خود حلال می‌کنند (توبه/۳۷) ▫️آنان که حلال و حرام را به اذن الهی تغییر می‌دهند (آل‌عمران/۵۰) ▪️آنان که حلال و حرام را به سلیقه خود تغییر می‌دهند (توبه/۳۷) ▫️آنان که در حلال و حرام تابع فرمان شریعت‌اند (مائده/۴) ▪️آنان که در صدد توجیه محرمات نادرست خود هستند (انعام/۱۴۸) ▫️آنان که بر اساس فرمان خدا و قانون طبیعت حلال و حرام را تعیین می‌کنند (اعراف/۱۵۷) ▪️آنان که به دروغ اموری را حلال و اموری را حرام می‌کنند (نحل/۱۱۶) ▫️آنچه خدا بر اساس حکمت بر انسان‌ها تحریم نموده است (انعام/۱۵۱) ▪️آنچه انسان‌ها بی‌دلیل بر خود تحریم نموده‌اند (اعراف/۳۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 درس‌های عبرت‌آموز (قسمت سوم) 🔹درصورت انجام توافق، متن پیمان نباید تفسیر‌پذیر باشد 🔸امیرالمؤمنین(ع): « وَ لَا تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِيهِ الْعِلَلَ وَ لَا تُعَوِّلَنَّ عَلَى لَحْنِ قَوْلٍ بَعْدَ التَّأْكِيدِ وَ التَّوْثِقَةِ؛ هرگز (با دشمن) پيمانى را مبند كه در تعبيرات آن جاى گفتگو و بهانه‌جویی باقى بماند، و بعد از تأكيد و عبارات محكم، عبارات سست و قابل توجيه به‌كار مبر (كه اثر آن را خنثى می‌كند) » (نهج البلاغه/نامه۵۳) 🔹بد عهدی همیشگی دشمن 🔸« كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلّا وَ لا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى‏ قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُونَ؛ چگونه (پيمان مشركان ارزش دارد)، در حالى كه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مى‏‌كنند، و نه پيمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مى‏‌كنند، ولى دل‌هايشان ابا دارد؛ و بيشتر آنها فرمانبردار نيستند! » (توبه/۸) 🔸« وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ؛ و اگر پيمان‌هاى خود را پس از عهد خويش بشكنند، و آيين شما را مورد طعن قرار دهند، با پيشوايان كفر پيكار كنيد؛ كه آنها پای‌بند هیچ پيمانى نیستند؛ شايد (با شدّت عمل) دست بردارند! » (توبه/۱۲) 🔹با بدعهدی دشمن چه باید کرد؟ 🔸« فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ تا زمانى كه در برابر شما (به پیمانشان) وفادار باشند، شما نيز وفادارى كنيد، كه خداوند پرهيزکاران را دوست دارد! » (توبه/۷) 🔸« وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و هرگاه (با ظهور نشانه‏‌هايى،) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را شكسته، حمله غافلگيرانه كنند)، بطور عادلانه به آنها اعلام كن كه پيمانشان لغو شده است؛ زيرا خداوند، خائنان را دوست نمى‏‌دارد! » (انفال/۵۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 با تسبیح خدا به آرامش برسید. 🍂 🔶وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (طور/۴٨) ⚡️ترجمه : براى (انجام) فرمان پروردگارت پايدارى كن، كه تو در ديد ما (و تحت حمايت ما) هستى و هنگامى كه (از خواب) بر مى خيزى، با ستايش پروردگارت او را به پاكى ياد كن. ❌ تسبیح خدا، یعنی منزه دانستن او از هرگونه نقص و ایراد. 🍁وقتی انسان باور داشته باشد که خداوند هيچ نقص و اشتباهی ندارد، می‌داند که هر شرایطی برایش رقم خورده، به نفع او و در جهت رشد اوست، بنابراین نه تنها به خداوند اعتراض نمی کند، بلکه حمد نیز می نماید. 💥ياد خدا وستايش وتسبيح او، مايه ى صبر و پايدارى نیز می‌شود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌠آیه ۲۳ و ۲۴ را که بر گفتن ان‌شاء اللّه تأکید کرده است، « آیه » یا « آیه *» گفته‌اند: * و لاَ تَقولَنّ لِشاى‌ءٍ إِنِّى فاعِلٌ ذلِکَ غَدًا * إِلاّ أَن یَشاءَالله واذکُر رَبُّکَ اِذا نَسیتُ و قُل عَسی اَن یَهدیَنِ رَبّی لِاَقرَبَ مِن هذا رَشدًا * 🌅بنا به نقل در نزول این آیه هنگامی که قریش نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند و از داستان کهف و ذوالقرنین جویا شدند، ‌پیامبر بدون گفتن ان شاءالله فرمود: بیائید تا پاسخ شما را بگویم و فردای آن روز تا مدتی نیامد و پس از گذشت مدتی ، آیه ۲۳ و ۲۴ کهف نازل شد . 🌠شیخ پس از نقل این شان نزول آن را نادرست می داند. ادامه دارد..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۹ وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ ﴿٥٩﴾ و کلیدهای غیب فقط نزد اوست، و کسی آنها را جز او نمی داند. و به آنچه در خشکی و دریاست، آگاه است، و هیچ برگی نمی افتد مگر آنکه آن را می داند، و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین، و هیچ تر و خشکی نیست مگر آنکه در کتابی روشن [ثبت] است. (۵۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٥٩) -اسرار غيب! در آيات گذشته سخن از علم و قدرت خدا و وسعت دايرۀ حكم و فرمان او در ميان بود، از اين به بعد آنچه در آيات قبل اجمالا بيان شد، مشروحا توضيح داده مى‌شود، نخست به موضوع علم خدا پرداخته، مى‌گويد: «كليدهاى غيب (يا خزانه‌هاى غيب) همه در نزد خداست، و جز او كسى آنها را نمى‌داند» (وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاّ هُوَ) . سپس براى توضيح و تأكيد بيشتر مى‌گويد: «آنچه در برّ و بحر است خدا مى‌داند» (وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ) . «برّ» به معنى مكان وسيع است، و معمولا به خشكيها گفته مى‌شود، و «بحر» نيز در اصل به معنى محل وسيعى است كه آب زياد در آن مجتمع باشد، و معمولا به درياها و گاهى به نهرهاى عظيم نيز گفته مى‌شود. در هر حال آگاهى خدا از آنچه در خشكيها و درياهاست، به معنى احاطۀ علم او بر همه چيز است. يعنى، او از جنبش ميلياردها موجود زنده، كوچك و بزرگ، در اعماق درياها، از شمارۀ واقعى سلولهاى بدن هر انسان و گلبولهاى خونها. از حركات مرموز تمام الكترونها در دل اتمها. و بالاخره از تمام انديشه‌هايى كه از لابلاى پرده‌هاى مغز ما مى‌گذرد، و تا اعماق روح ما نفوذ مى‌كند. . . . آرى! از همۀ اينها بطور يكسان باخبر است. باز در جملۀ بعد براى تأكيد احاطۀ علمى خداوند، اشارۀ بخصوص در اين مورد كرده و مى‌فرمايد: «هيچ برگى از درختى جدا نمى‌شود، مگر اين كه آن را مى‌داند» (وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ يَعْلَمُها) . يعنى، تعداد اين برگها و لحظۀ جدا شدنشان از شاخه‌ها و گردش آنها در وسط هوا و لحظۀ قرار گرفتنشان روى زمين، همۀ اينها در پيشگاه علم او روشن است. «و هم چنين هيچ دانه‌اى در مخفيگاه زمين قرار نمى‌گيرد» مگر اين كه تمام خصوصيات آن را مى‌داند (وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ) . در حقيقت دست روى دو نقطۀ حساس گذارده شده است، كه براى هيچ انسانى هر چند ميليونها سال از عمر او بگذرد، و دستگاههاى صنعتى تكامل حيرت انگيز پيدا كند، احاطۀ بر آن ممكن نيست. چه كسى مى‌داند بادها در هر شبانه روز در سرتاسر كرۀ زمين چه بذرهايى را از گياهان جدا كرده و به چه نقطه‌اى مى‌پاشد، كدام مغز الكترونيكى مى‌تواند، تعداد برگهايى كه در يك روز از شاخۀ درختان جنگلها جدا مى‌شود حساب كند؟ ! نگاه به منظرۀ يك جنگل مخصوصا در فصل پاييز، و منظرۀ بديعى كه سقوط پى‌درپى برگها پيدا مى‌كند، به خوبى اين حقيقت را ثابت مى‌كند، كه اين گونه علوم هيچ گاه ممكن نيست در دسترس انسان قرار گيرد. در واقع سقوط برگها لحظۀ مرگ آنهاست، و سقوط دانه‌ها در مخفيگاه زمين گامهاى نخستين حيات و زندگى آنهاست، اوست كه از نظام اين مرگ و زندگى باخبر است. بيان اين موضوع يك اثر «فلسفى» دارد و يك اثر «تربيتى» ، اما اثر فلسفى آن اين است كه پندار كسانى را كه علم خدا را منحصر به كليات مى‌دانند، و معتقدند كه خدا از جزئيات اين جهان آگاهى ندارد، نفى مى‌كند، و صريحا مى‌گويد كه خدا از همۀ كليات و جزئيات آگاهى كامل دارد. و اما اثر تربيتى آن روشن است، زيرا ايمان به اين علم وسيع پهناور به انسان مى‌گويد تمام اسرار وجود تو، اعمال و گفتار تو، نيات و افكار تو، همگى براى ذات پاك او آشكار است با چنين ايمانى چگونه ممكن است انسان مراقب حال خويش نباشد و اعمال و گفتار و نيّات خود را كنترل نكند. و در پايان آيه مى‌فرمايد: «هيچ تر و خشكى نيست، مگر اين كه در كتاب مبين (و در مقام علم پروردگار) ثبت است» (وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 604 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَآ إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ 🍀 ترجمه: و كلیدهای غیب فقط نزد اوست، و كسی آنها را جز او نمی ‌داند و آنچه در خشكی و دریاست، می داند و هیچ برگی نمی ‌افتد مگر آنكه آن‌ را می ‌داند، و هیچ دانه‌ ای در تاریكی‌ های زمین، و هیچ تر و خشكی نیست مگر آن كه در كتابی آشکار است. 🌷 : نزد او 🌷 : کلیدها 🌷 : می داند 🌷 : خشکی 🌷 : دریا 🌷 : نمی افتد 🌷 : برگ 🌷 : دانه 🌷 : تاریکی ها 🌷 : زمین 🌷 : تر 🌷 : خشکی 🌷 : آشکار 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره أنعام در نازل شده است. نخست به موضوع علم پرداخته، مى‌ فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاّ هُوَ: و کلیدهای غیب فقط نزد اوست و کسی آنها را جز او نمی داند» سپس براى توضيح و تأكيد بيشتر مى‌ فرماید: «وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ: و آنچه در خشکی و دریاست، می داند» آگاهى از آنچه در خشكی ها و درياهاست، به معنى احاطه علم خدا بر همه چيز است. يعنى، او از جنبش ميلياردها موجود زنده، كوچک و بزرگ، در اعماق درياها، از شمارش واقعى سلول ‌هاى بدن هر و گلبول هاى خون ها. از حركات مرموز تمام الكترون ها در دل اتم ها و از تمام انديشه‌ هايى كه از لابلاى پرده ‌هاى مغز ما مى‌ گذرد، و تا اعماق روح ما نفوذ مى ‌كند از همه اين ها باخبر است. 🌸 باز در جمله بعد براى تأكيد احاطه علمى ، اشاره به خصوص در اين مورد نموده و مى‌ فرمايد: «وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاّ يَعْلَمُها: و هیچ برگی نمی افتد مگر آنکه آن را می داند» يعنى، تعداد اين برگ ها و لحظه جدا شدنشان از شاخه ‌ها و گردش آنها در وسط هوا و لحظه قرار گرفتنشان روى زمين، همه اين ها در پيشگاه علم خدا روشن است سپس می فرماید: «وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ: و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین» یعنی هیچ دانه ای در مخفی گاه قرار نمی گیرد مگر اینکه تمام خصوصیات آن را می داند. در پايان آيه مى ‌فرمايد: «وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ: و هیچ و نیست مگر آن که در کتابی آشکار است» 🔹 پیام های آیه ۵۹ سوره أنعام 🔹 ✅ بر اساس آگاهی خدا بر غیب است. ✅ به همه چیز دانا و از همه جزئیات هستی آگاه است. پس باید مواظب اعمال خود باشیم. ✅ ، طبق برنامه ی پیش بینی شده ای طراحی شده است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺