eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘دائره المعارف قرآن کریم📘 🙏> 👈 > ⬅️2. ❇️در قرآن کریم از و حریم آن به بیت امن ( بقره / ۱۲۵ )، حرم امن ( قصص / ‌۵۷ ; عنکبوت /۶۷ )، بیت‌الحرام ( مائده / ۹۷ )، مسجدالحرام ( حج / ۲۵ )، و محرّم ( ابراهیم / ۳۷ ) شده است. ⭕️این تعابیر همانگونه که می‌تواند به وضع و تشریع احکام خاصی آن مکان مقدس ناظر باشد ، و احترام آن را نیز بیان می‌کند ؛ چنانکه برخی در بیت الحرام و سرّ نامگذاری آن می‌گویند : آن چنان بزرگ است که هتک آن روا نیست . ❇️احترام را از واجبات ، و ستم به آن را از خاصّ آن مکان دانسته‌اند . ⭕️ برخی ، آن را اعم از تکوینی و تشریعی دانسته اند که وضع احکام خاصّ ،‌ ناظر به احترام آن و احساس امنیت در آن محدوده ، ناشی از محترم بودن تکوینی آن است . ❇️ مسجدالحرام را برخی به سبب تشرف آن مکان به ذکر الهی دانسته‌اند ؛ از همین رو معابد ، کنیسه‌ها ، مساجد و مکان‌هایی که نام خدا در آن یاد می‌شود را لازم دانسته‌اند . ⭕️بعضی آن را به جهت انجام دادن عبادت در آن مکان و نیز اجتماع مسلمانان در آن که زمینه‌ای برای ایجاد امت اسلامی است می‌دانند . ❇️ از دیرباز و از زمان حضرت ابراهیم ، از سوی او و نیز اعراب ،‌ مورد بوده است . ⭕️ برخی آیات نیز و شرافت شهر مکه را یادآور می‌شود : * اِنّما اُمرتُ اَن اعبدَ ربّ هذهِ البَلدهِ الّذی حَرّمها ..... * ( نمل ۹۱ ) که البته ممکن است به آن به سبب وجود گرامی اسلام در آن باشد : * لا اُقسم بهذا البَلد * و انت حلّ بهذا البلد * ( بلد ۱۲ ) ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۰۰ وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَاءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿١٠٠﴾ [مشرکان] برای خدا شریکانی از جن قرار دادند، در حالی که همه آنها را خدا آفرید، و از روی جهل و بی دانشی برای خدا پسران و دخترانی انگاشتند؛ منزّه و برتر است از آنچه آنان توصیف می‌کنند. (۱۰۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ١٠٠) -خالق همۀ اشياء اوست! در اين آيه و آيات بعد به گوشه‌اى از عقايد نادرست و خرافات مشركان و صاحبان مذاهب باطله و جواب منطقى آنها اشاره شده است. نخست مى‌گويد: «آنها شريكهايى براى خداوند از جن قائل شدند» (وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ) . سپس به اين پندار خرافى پاسخ گفته و مى‌گويد: «با اين كه خداوند آنها را (يعنى جن را) آفريده است» (وَ خَلَقَهُمْ) . يعنى، چگونه ممكن است مخلوق كسى شريك او بوده باشد، زيرا شركت نشانۀ سنخيت و هم افق بودن است در حالى كه مخلوق هرگز در افق خالق نخواهد بود. خرافۀ ديگر اين كه «آنها براى خدا پسران و دخترانى از روى نادانى قائل شدند» (وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ) . و در حقيقت بهترين دليل باطل بودن اين گونه عقايد خرافى همان است كه از جملۀ «بغير علم» استفاده مى‌شود، يعنى هيچ گونه دليل و نشانه‌اى براى اين موهومات در دست نداشتند. اما اين كه چه طوائفى براى خدا پسرانى قائل بودند، قرآن نام دو طايفه را در آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خداست و ديگر يهود كه عزيز را فرزند او مى‌دانستند. ولى از آيۀ ٣٠ سورۀ توبه، استفاده مى‌شود كه اعتقاد به وجود فرزند پسر براى خدا منحصر به مسيحيان و يهود نبوده، بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است. اما در مورد اعتقاد به وجود دختران براى خدا، خود قرآن در سورۀ زخرف، آيۀ ١٩ مى‌فرمايد: «آنها (مشركان) فرشتگان را كه بندگان خدا هستند، دختران قرار دادند» . ولى در پايان اين آيه قلم سرخ بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم و بى‌اساس كشيده و با جملۀ رسا و بيدار كننده‌اى همۀ اين اباطيل را نفى مى‌كند و مى‌گويد: «منزه است خداوند و برتر و بالاتر است از اين اوصافى كه براى او مى‌گويند» (سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يَصِفُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 631 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَآءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ 🍀 ترجمه: برای خدا شریكانی از جنّ قرار دادند، در حالی كه همه ی آنها را خدا آفریده و از روی نادانی برای خدا پسران و دخترانی ساخته و پرداختند؛ منزّه و برتر است از آنچه او را به آن وصف می‌ كنند. 🌷 : شریکان 🌷 : دروغ ساختن 🌷 : پسران 🌷 : دختران 🌷 : منزه است 🌷 : برتر است 🌷 : از آنچه 🌷 : وصف می کنند 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره انعام در نازل شده است. کلبی گوید: این آیه در شأن زنادقه آمده که ابلیس را شریک خدا در امور شر می دانستند و می گفتند: خالق نور و خیر و مردم و چهارپایان می باشد و ابلیس خالق شر و تاریکی و درندگان و مارها می باشد. 🌸 در اين آيه و آيات بعد به گوشه‌ اى از عقايد نادرست و خرافات مشركان و صاحبان مذاهب باطله و جواب منطقى آنها اشاره شده است. نخست مى‌ فرمايد: «وَ جَعَلُوا لِلّهِ شُرَكاءَ الْجِنَّ: و برای شریکانی از جن قرار دادند» سپس به اين پندار خرافى پاسخ گفته و مى‌ فرمايد: «وَ خَلَقَهُمْ: و در حالی که همه ی آنها را خدا آفریده»يعنى، چگونه ممكن است مخلوق كسى شريک او بوده باشد، زيرا شركت نشانه سنخيّت و هم افق بودن است در حالى كه مخلوق هرگز در افق خالق نخواهد بود. 🌸 خرافه ديگر اين كه « وَ خَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَ بَناتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ: و از روی نادانی برای پسران و دخترانی ساخته و پرداختند» و در حقيقت بهترين دليل باطل بودن اين گونه عقايد خرافى همان است كه از جمله «بغير علم» استفاده مى ‌شود، يعنى هيچ گونه دليل و نشانه ‌اى براى اين موهومات در دست نداشتند. امّا اين كه چه طوایفى براى خدا پسرانى قائل بودند، نام دو طايفه را در آيات ديگر برده است يكى مسيحيان كه عقيده داشتند عيسى پسر خداست و ديگر يهود كه عزير را فرزند او مى ‌دانستند. 🌸 ولى از آيه ٣٠ سوره ، استفاده مى ‌شود كه اعتقاد به وجود فرزند پسر براى منحصر به مسيحيان و يهود نبوده، بلكه در ميان مذاهب خرافى پيشين نيز وجود داشته است. در پايان اين آيه بر تمام اين مطالب خرافى و پندارهاى موهوم و بى ‌اساس خط بطلان كشيده و می فرمايد: «سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمّا يَصِفُونَ: منزه و برتر است از آنچه او را به آن وصف می کنند.» 🔹 پیام های آیه ۱۰۰ سوره انعام 🔹 ✅ ، ریشه ی خرافه گرایی است. ✅ عقاید نسبت به خداوند باید بر اساس علم باشد. ✅ ازدواج و فرزندآوری، تأمین یک کمبود و نقص است و خداوند از این عیب ها، منزه است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 💢معناى اقامه نماز چیست؟ به نظر مى رسد با توجه به ریشه لغوى اقامه, که از قیام ـ در مقابل قعود است ـ اقامه نماز را به معناى برپایى آن بگیریم در مقابل آن زمین ماندن و زمین گیر شدن و بى اعتنایى به آن است و این معنا داراى مصادیقى است: 🌱الف ـ گزاردن درست نماز با حدود و شرایط آن; 🌱ب ـ به جاى آوردن نماز به نحو کامل و احسن; 🌱ج ـ تداوم در برپایى نماز; 🌱د ـ تلاش براى مطرح کردن و گسترش نماز در جامعه. راغب در مفردات گوید: ((و لم یإمر تعالى بالصلوه حیثما امر و لا مدح به حینما مدح الا بلفظ الاقامه تنبیها ان المقصود منها توفیه شرائطها لا الاتیان بهیئاتها... در تمام مواردى که خداوند به نماز امر یا مدح به آن کرده است واژه اقامه نماز آمده است تا به این معنا توجه داده شود که مقصود از نماز, گزاردن نماز واجد شرایط است نه تنها به جاى آوردن هیإت نماز (بدون روح))). کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 🍂مراقب شیوه های دشمن برای تغییر ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه باشید.🍂 🔸إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ. وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ. (مطففین/۲٩ و ۳۰) ⚡️ ترجمه : بدكاران ‏(در ‏دنيا) پيوسته به مؤمنان مى خنديدند. و هنگامى كه از كنارشان مى گذشتند آنان را با اشاره مسخره مى  كردند. 💥روش دشمن برای تضعیف دینداران، مسخره کردن آنان است. ❌ تمسخر و خندیدن به ارزشهای دینی، منجر به تغییر ارزشها و کمرنگ شدن دینداری در جامعه می شود. ✨مؤمنین باید در دینداری خود قوی باشند و نگران این تمسخرها نباشند چون در آخرت، مؤمنین به کفار خواهند خندید. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹🍃🌹 وال مدین اخاهم شعیبا...... ذلکم خیر لکم ان کنتم مومنین. ۸۵ اعراف ............ذلکم خیرلکم ان کنتم تعلمون ( ۴۱ توبه / ۱۶عنکبوت/ ۹جمعه / ۱۱صف) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماجرای ﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋🦋 دعا و مناجات عبدالمطلب‏ عبدالمطلب از نزد ابرهه خارج شد و به مكه آمد، و در مكه اعلام كرد كه مردم از شهر خارج گردند و به پناه كوه‏ها و دره‏هاى پشت كوه‏ها بروند، و خود را از گزند لشگر ابرهه حفظ نمايند. آن گاه عبدالمطلب با چند نفر از قريش، كنار كعبه آمدند و به دعا و نيايش پرداختند و از درگاه خدا خواستند كه دشمنان را از آسيب رسانى به كعبه باز دارد، عبدالمطلب در حالى كه دستش بر حلقه در خانه كعبه بود، اين اشعار را به عنوان مناجات خواند: لا هُمَّ اءنّ العَبدَ يَمنَعُ رَحلَهُ فَامنَع حِلالَكَ لا يَغلِبُوا بِصَليبِهِم وَ مِحالِهِم عَدواً مِحالَك جَرُّوا جَمِيعَ بِلادِهِم وَ الفِيلَ كَى يَسبوا عِيالَكَ لا هُمَّ اءنّ المَرءَ يَمنَعُ رَحلَهُ فَامنَع عِيالَكَ وَانصُر عَلى آلِ الصَّلِيبِ وَ عابِديِهِ اليَومَ آلَكَ يعنى: خداوندا! هر كس از خانه خود دفاع مى‏كند، تو خانه و اهل خانه‏ات را حفظ كن، هرگز مباد آن روزى كه صليب مسيحيان و قدرتشان بر نيروهاى تو چيره شود. آن‏ها همه نيروهاى خود و فيل را با خود آورده‏اند، تا ساكنان حرم تو را اسير كنند. خدايا! تو نيز از حريم خانه و خانواده‏ات دفاع كن و امروز ساكنان اين خانه را از آل صليب و پرستش كننده‏اش يارى فرما. سپس عبدالمطلب با جمعى از قريش به يكى از دره‏هاى مكه رفت و در آن جا پناه گرفت، و به يكى از فرزندانش‏(1064) دستور داد تا بالاى كوه ابوقُبيس برود، و ببيند چه خبر مى‏شود؟! او گزارش داد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🏴 در محضر قرآن کریم / ✅ مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى‏ مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى‏ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُواْ وَ تَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ‏ (آل‌عمران/۱۷۹) 🔹خداوند بر آن نیست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستید رها كند، مگر اینكه (با پیش آوردن آزمایش‌هاى پى‌درپى،) ناپاک را از پاک جدا كند. و خداوند بر آن نیست كه شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غیب) بر مى‌گزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و (بدانید) اگر ایمان آورده و تقوا پیشه كنید، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود. 🔸این آیه، آخرین آیه درباره‌ى جنگ اُحد است كه مى‌فرماید: جهان یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كس ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكست‌ها و پیروزى‌ها، براى شناخته شدن نهان انسان‌هاست. بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و نهان انسان‌ها بودند و مى‌خواستند از طریق غیب منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مى‌فرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى خوب و بد، از طریق آزمایش‌هاى تدریجى صورت مى‌گیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله‌ى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى‌شود. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️خداوند، كفّار را به حال خود رها مى‌كند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى‌كند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین»(دقت کنید) ▫️جداسازى پاک از پلید، از سنّت‌هاى الهى است. «حتى یمیز الخبیث من الطیّب» ▫️ایمان و كفر افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. «حتّى یمیز الخبیث من الطیّب و ما كان اللَّه لیطلعكم على الغیب» ▫️زندگى با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى‌كند. «و ما كان اللّه لیطلعكم على الغیب» ▫️علم غیب، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیده‌اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهره‌اى داده است. «لیطلعكم» ▫️هر چند زندگى باید به نحو عادّى سپرى شود، ولى خدا به افرادى علم غیب را عطا مى‌كند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله» ▫️درجات انبیا یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء» ▫️خداوند علم غیب را به كسانى مى‌دهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند. «و لكن اللّه یجتبى من رسله» ▫️ایمان قلبى باید همراه با تقواى عملى باشد. «تؤمنوا و تتقوا» ▫️طیب و پاكى اصالت داشته و پایدار است، ولى خبث عارضى و رفتنى است. «یمیز الخبیث من الطیّب» جداكردن ناپاک از پاک، نشانه عارضى بودن ناپاک است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 نگاهی به زیارت عاشورا / 🔹بحث امروز را با محوریت لعن و ملعونین در قرآن پی می‌گیریم. البته آیات قرآن در این باره بر کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، قابل تطبیق است و از مصادیق بارز آن شمرده می‌شوند. این بحث قرآنی از این جهت اهمیت دارد که افراد جاهل و نیز افراد مغرض، زیارت عاشورا را ترویج خشونت‌طلبی می‌پندارند! و از همین منظر، برخی از آنان، مروّج اسلام رحمانی هستند! 🔸لعن و لعنت از صفات فعل خداست و به این معنا نیست که خداوند تنها با الفاظی خاص، لعن کرده باشد، بلکه دور شدن از رحمت الهی، لعن است و سلب توفیق می‌تواند مرحله رقیقی از لعنت باشد، یعنی اگر خداوند کسی را به حال خود رها کند و فیض خاص خود را از او سلب کند، او ملعون خداست.(تفسیر تسنیم، ج۵، ص۴۶۱) ◾️گروه‌های ذیل، طبق آیات قرآن کریم، ملعون به‌شمار می‌روند: ۱- کتمان‌کنندگان حق (بقره/۱۵۹) ۲- ستمکاران و کافران (آل‌عمران/۸۶) ۳- کشندگان و قاتلان مؤمنان (نساء/۹۳) ۴- دروغگویان در شهادت حق و باطل و ... (نساء/۵۱) ۵- آزار‌دهندگان به پیامبر اکرم(ص)، منافقین و کفار (توبه/۶۸) ۶- ستمکاران (احزاب/۴۴) ۷- پیمان‌شکنان، مفسدان و ... (رعد/۲۵) ۸- منافقان، کافران، بیماردلان و آزار دهندگان خداوند و پیامبر(ص) (احزاب/۵۷ تا۶۴) ۹- فساد کنندگان در زمین و قطع رحم کنندگان (محمد/۲۲و۲۳) 🔸از مجموع آیات به دست می آید که لعنت شدگان، مربوط به زمانی خاص و یا گروهی خاص نیست، بلکه هر کسی که چنین ویژگی‌هایی را دارا شود، مستوجب لعن خواهد شد. با توجه به این آیات، لعنت خدا و لعن کنندگان مانند فرشتگان، انبیا و امامان و اولیای الاهی، همیشگی است و استمرار دارد و در مواردی به نوعی خلود عذاب آنان تأکید شده است (آل عمران/۸۸، احزاب/۵۷). کسانی که مشمول لعن خدای سبحان شوند از نصرت و یاری دیگران بی‌بهره خواهند ماند و خوار و ذلیل خواهند شد. (نساء/۵۲) 🔸تطبیق شجره ملعونه بر بنی امیه از زبان پیامبر اکرم(ص)، گویای حقایق بسیاری است که در روایات متعدد مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است.(اسراء/۶۰) البته کفار هم نسبت به هم لعنت می‌فرستند! (عنکبوت/۲۵). همانطور که در نوبت‌های قبل اشاره کردیم، لعن‌های زیارت عاشورا شامل سه گروه می‌شود که شرح آن گذشت. ⬅️ خدایا! دشمنان آنان را از گذشتگان و آیندگان، و کسانی را که به دشمنی این قوم رضا داده‌اند و هم‌ کیشان و پیروان آنان را لعنت فرست.(فراز ۱۱ از دعای ۴۸ صحیفه سجادیه) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💢 | سعادت بشر در گرو حاکمیت قرآن 🔷 اگر در جوامع بشری قرآن حاكم باشد، هم سعادت دنیا هست، هم علوّ معنوی هست. 🎙 امام خامنه‌ای مد‌ظله‌العالی؛ ۱۳۹۲/۰۳/۱۸. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَمَا تُقَدِّمُواْ لاَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللّه از خسته نشو چون همه نزد خدا محفوظ است 📚سوره مباركه بقره آيه (110) 🌴🕯🥀🕯🌴 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🟩 وَلا یحِیقُ الْمَکْرُ السَّیءُ إلاّ بِأهْلِهِ، 🔹و اندیشه ي بد، جز اهلش را فرا نگیرد.» «سوره ي فاطر، آیه ي 43» 🔻هر ان کس که اندیشه ي بد کند بـه فرجام بـد تـا تـن خـود کند کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ إِنْ یکادُ الَّذِینَ کفَرُوا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ... (سوره قلم آیه ۵۱) نزدیک بود کافران با چشمانشان چشم بزنند، چون آیات قرآن را شنیدند. عارف بالله و اندیشمند اسلامی، علامه طباطبایی رضوان الله علیه در ذیل آیه فوق می فرمایند: مقصود چشم زدن است که خود نوعی از تأثیرات نفسانی است و دلیل عقلی بر نفی آن نداریم. بلکه حوادثی دیده شده که با چشم زدن منطبق است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 سوره فجر ابو اُسامه از حضرت پرسید: «كَيْفَ صَارَتْ هَذِهِ اَلسُّورَةُ لِلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ خَاصَّةً؛ ❓❓ 📌چطور این سوره، سوره امام حسین علیه‌السلام بطور خاص شده است؟» ⬅️ حضرت فرمودند: «مگر این آیه را در این سوره نشنیده‌ای: يٰا أَيَّتُهَا اَلنَّفْسُ اَلْمُطْمَئِنَّةُ اِرْجِعِي إِلىٰ رَبِّكِ رٰاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبٰادِي وَ اُدْخُلِي جَنَّتِي؛✨ 💥منظور این آیه، حسین‌بن‌علی علیه‌السلام است که نفس مطمئنه دارد و اصحابش هم، از خدای متعال راضی‌اند. 🏴در روز قیامت، هم این اصحاب از خدا راضی هستند و هم، خدا از این اصحاب راضی است. 📌سوره فجر، سوره حسین‌‌بن‌علی علیه السلام و سوره شیعیان آل پیامبر صلی‌الله‌علیه‌ و آله است. 📣 هرکس نسبت به قرائت سوره فجر مداومت داشته باشد، در درجه‌ امام حسین علیه‌السلام با او در بهشت خواهد بود. 🏴چه نوحه‌ای قشنگ‌تر از قرآن و چه نوحه سرایی بالاتر از خدا سراغ دارید که با آن امام حسین علیه‌السلام و عظمت کربلا را وصف کنید.» 📚(بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۴، ص ۹۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ () 📖 🌻در روایات آمده است که این سوره درباره گروهی از سران مشرک قریش نازل شد؛ مانند ولید بن مغیره ، عاص بن وایل ، حارث بن قیس و امیة بن خلف و گفتند : ای محمد صلی الله علیه و آله تو بیا از آیین ما پیروی کن ، ما نیز از آیین تو پیروی می کنیم ، و تو را در تمام امتیازات خود شریک می سازیم ، یک سال تو خدایان ما را عبادت کن او سال دیگر ما خدای تو را عبادت می کنیم ، اگر آیین تو بهتر باشد ، ما در آن با تو شریک شده ایم و بهره خود گرفته ایم و اگر آیین ما بهتر باشد تو در آیین ما شریک شده و بهره ات را از آن گرفته ای . 🌻پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود : پناه بر خدا که من چیزی را همتای او قرار دهم گفتند : لااقل بعضی خدایان ما را به نیکی یاد کن و از آنها تبرک بجوی ما نیز تو را تصدیق می کنیم و خدای تو را می پرستیم . پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : من منتظر فرمان پروردگار هستم . 🌻در این هنگام سوره قل یا ایها الکافرون نازل شد و رسول الله به مسجد الحرام آمد در حالی که جمعی از سران قریش در آنجا جمع بودند ، در بالای سر آنها ایستاد و این سوره را تا آخر بر آنها خواند . آنها وقتی پیام این سوره را شنیدند . کاملا ماءیوس شدند ، و حضرت و یارانش را آزار دادند . 📖قُلۡ يَـٰٓأَيُّهَا ٱلۡكَٰفِرُونَ (١) بگو: اى كافران! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺