eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷شکست و عذاب سهم کافر بود🌷 سوره قُل لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ سَتُغۡلَبُونَ وَتُحۡشَرُونَ إِلَىٰ جَهَنَّمَۖ وَبِئۡسَ ٱلۡمِهَادُ (١٢) 🌸به كافران بگو: به زودى مى خوريد و به سوى محشور مى شويد، و آن بد آرامگاهى است 🌸نکات: چنانکه در تفاسیر مجمع‌البیان وکبیر ومراغى آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پیروز شدند، گروهى از یهود گفتند: این پیروزى نشانه‌ى صدق محمّد صلى الله علیه وآله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پیروز مى‌شود. گروهى دیگر از یهود گفتند: عجله نکنید، شاید در جنگ‌هاى دیگر شکست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پیش آمد ومسلمانان شکست خوردند، این گروه از یهودیان خوشحال شدند. آیه نازل شد که زود قضاوت نکنید، در آینده‌ى نزدیک شما شکست مى‌خورید. طولى نکشید که مسلمانان، یهود بنى‌قریظه و بنى‌نضیر مدینه را درهم شکستند و در فتح مکّه نیز مشرکان را از بین بردند. 🌸پیام ها: 1- دلدارى مؤمنان و تهدید کفّار، نشانه رهبرى صحیح و ایمان به هدف است. «قل للذین کفروا ستغلبون» 2- یکى از معجزات قرآن، پیشگویى‌هاى صادق آن است. «ستغلبون» 3- حق، پیروز و کفر، محکوم به شکست است. «ستغلبون» 4- با شایعات وتبلیغات دشمن، برخورد کنید. «ستغلبون» 5 - از شکست‌هایى نگران باشید که به جهنّم منتهى مى‌شود، والاّ در هر جنگى احتمال شکست وجود دارد. «ستغلبون وتحشرون الى جهنّم» آل عمران - 12 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂وقار و بزرگیِ خدا را باور کنید🍂 🔸مَّا لَكُمْ لَا تَرْجُونَ لِلَّهِ وَقَاراً (نوح/١٣) ⚡️ترجمه : چرا برای خدا عظمت قائل نیستید؟ ⚡️یکی از عوامل روگردانی از خدا و عمل نکردن به دستورات خدا، این است که انسان، عظمت و بزرگی خدا را درک نکرده و وقاری برای خدا قائل نیست. ⚡️برای درمان این مشکل، و درک عظمت الهی، باید بادقت به دوروبرمان نگاه کنیم و در خلقت خود و عالم هستی (آسمان، خورشید، ماه، زمین و....) تفکر کنیم. ⚡️اگر عظمت خدا را باور کنیم و از عمق جان بگوییم : اللّه اکبر، حتما دستوراتش را بخوبی انجام خواهیم داد و بنده ی خوبی خواهیم شد. (سوره نوح/۱۳ـ۲۰) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷ویژگیهای جنگ در قرآن🌷 1⃣در راه خدا بجنگید✅ (برای کشور گشایی و انتقام جویی و ... نجنگید) وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺟﻨﮕﻨﺪ ﺑﺠﻨﮕﻴﺪ.(بقره ١٩٠) 2⃣با کسی که با شما جنگ دارد بجنگید✅ (شروع کننده جنگ نباشید) الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﻣﻰ ﺟﻨﮕﻨﺪ ﺑﺠﻨﮕﻴﺪ.(بقره ١٩٠) 3⃣از حد تجاوز نکنید ✅ (با زنان و بچه ها نجنگید) وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﻭ [ ﻫﻨﮕﺎم ﺟﻨﮓ ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﻟﻬﻲ ] ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻧﻜﻨﻴﺪ ، ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .(بقره ١٩٠) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌷اقسام حیات در قرآن🌷 1⃣ﺣﻴﺎﺕ ﻃﺒﻴﻌﻲ🌹 (ﻣﺜﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﻬﺎﺭ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﺍﻥ) وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَٰلِكَ تُخْرَجُونَ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﮔﻲ ﺍﺵ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ(روم١٩) 2⃣ﺣﻴﺎﺕ ﻣﻌﻨﻮﻱ🌹 (ﻣﺜﻞ ﺩﻋﻮﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻛﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﺯﻧﺪﻩ ﺷﺪﻥ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ [ ﺣﻴﺎﺕ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ] ﺯﻧﺪﮔﻲ [ ﻭﺍﻗﻌﻲ ] ﻣﻰ ﺑﺨﺸﺪ ، ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﺟﺎﺑﺖ ﻛﻨﻴﺪ.(انفال٢٤) 3⃣ﺣﻴﺎﺕ ﺑﺮﺯﺧﻲ ﻛﻪ ﺷﻬﺪﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ🌹 وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ﻣﺮﺩﻩ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺣﻴﺎﺕ ﺍﻧﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺷﻤﺎﺩﺭﻙ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﺪ .(بقره ١٥٤) 4⃣ﺣﻴﺎﺕ ﺍﺧﺮﻭﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺖ🌹 ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﺳﭙﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺍﻧﺪ ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ(بقره ٢٨) 5⃣ﺣﻴﺎﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ🌹 وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﺍﻱ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺧﺮﺩ ! ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ ﻣﺎﻳﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺳﺖ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺭﻳﺨﺘﻦ ﺧﻮﻥ ﻣﺮﺩم ﺑﺪﻭﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﺷﺮﻋﻲ ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ .(بقره ١٧٩) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان ....ادامه 🌺 حاصل استدلال آن است که اگر - چنانکه ادعا داری تو ربّ من هستی ، مقام اقتضا دارد که ربّ ، توان تصرف در تدبیر نظام هستی را داشته باشد و خدای سبحان ، به تصرف خویش را از مشرق بیرون می‌آورد تو نیز برای اثبات ربوبیت خود در این زمینه تصرف کرده ، آن را از مغرب بیرون آور تا تو در کنار ربوبیت خداوند یا برتری تو در ربوبیت ( امور انسان‌ها ) اثبات شود . 🌸شایان ذکر است که نزد آنان ، خود ربّ و یکی از آلهه به شمار می‌آمد ؛ اما آن را تحت خالق و طلوع و غروبش را مستند به خداوند که به گمان آنان ربّ * الارباب * بود ، می‌دانستند . 🌺نمرود نیز با وجود پذیرش این مطلب در پی آن بود که برتری انحصاری خویش را در زمینه ( انسان و امور مربوط به انسان ) ثابت کند . 🌸 در برابر این استدلال ، مبهوت ماند : * فبهت الّذی کفر * زیرا نه می‌توانست بگوید : و غروب خورشید نیازمند به سبب نیست و نه می‌توانست بگوید : این فعل ، به خود مستند بوده و به خداوند استنادی ندارد ؛ زیرا مخالف با عقیده قومش بود و نه می‌توانست بگوید : ربّ است ؛ اما خود تحت ربوبیت من به شمار می‌رود و این من هستم که خورشید را از مشرق طالع می‌سازم ؛ زیرا در این صورت ار او می‌خواست که خورشید را از مغرب بیرون آورد ؛ . افزون بر آن که خورشید ، پیش از آنکه وجود داشته باشد ، در مدار خویش طلوع و غروب داشته ، با این حال ،‌ چگونه می‌توانست طلوع و غروب آن را به خود منتسب سازد ؛ 🌺به همین دلیل در برابر سخن علیه السلام مبهوت ماند . ادامه دارد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌آیه ۱۳۰و۱۳۱ وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ «اعراف آیه130» و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كرديم، باشد كه متذكّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند). فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌ وَ مَنْ مَعَهُ أَلا إِنَّما طائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «اعراف آیه 131» پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى‌آمد، مى‌گفتند: اين حقّ (ما و به خاطر لياقت) ماست، ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى‌رسيد، به موسى و پيروانش فال بد مى‌زدند، بدانيد كه سرچشمه‌ى شومى‌هايشان نزد خداست (و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كيفر مى‌دهد)، ولى اكثرشان نمى‌دانند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ «اعراف آیه130» و همانا ما طرفداران فرعون را به قحطى و خشكسالى و كمبود محصولات گرفتار كرديم، باشد كه متذكّر شوند (و از راه انحرافى خود دست بردارند). جلد 3 - صفحه 150 نکته ها «سنين» جمع «سنة»، به معناى سال است، امّا وقتى با كلمه «أَخَذَ» به كار مى‌رود، اغلب به معناى قحطى وخشكسالى است. لذا ذكر «نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ»، شايد براى بيان مصداق بارز قحطى باشد. گاهى بلاها و سختى‌ها، در مسير بيدارى و امتحان انسان و زمينه‌ى هلاكت اوست. «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ» «1» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: خداوند با كم شدن محصولات و بازداشتن بركات و بستن درِ خزانه‌هاى خيرات، گناهكاران را مى‌آزمايد تا آنان متنبّه و متذكّر شده و توبه كنند و گناهان را ترك كنند. «2» پیام ها 1- در تربيت، گاهى بايد از اهرم سختى و تنگنا نيز استفاده كرد. «وَ لَقَدْ أَخَذْنا» 2- اراده‌ى خداوند، بر عوامل طبيعى حاكم است. أَخَذْنا ... بِالسِّنِينَ‌ 3- قحطى و خشكسالى، يا كيفر الهى است و يا هشدار و زنگ بيدارباش. «بِالسِّنِينَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ» آرى، تحوّلات هستى هدفدار است. 4- زمينه‌هاى هدايت و سعادت، در خانواده‌ى مستكبرترين افراد نيز وجود دارد. آلَ فِرْعَوْنَ‌ ... لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ‌ 5- ممكن است على‌رغم تلاش براى ارشاد مردم، هيچ وسيله وطرحى در بعضى كارساز نباشد، چون انسان در پذيرش آزاد است نه مجبور. أَخَذْنا ... لَعَلَّهُمْ‌ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌ وَ مَنْ مَعَهُ أَلا إِنَّما طائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «اعراف آیه 131» «1». بقره، 155. «2». نهج‌البلاغه، خطبه 143. جلد 3 - صفحه 151 پس هرگاه خوبى و خوشى به سراغشان مى‌آمد، مى‌گفتند: اين حقّ (ما و به خاطر لياقت) ماست، ولى اگر تلخى و بدى به آنان مى‌رسيد، به موسى و پيروانش فال بد مى‌زدند، بدانيد كه سرچشمه‌ى شومى‌هايشان نزد خداست (و اوست كه آنان را به خاطر رفتار بدشان كيفر مى‌دهد)، ولى اكثرشان نمى‌دانند. نکته ها «يَطَّيَّرُوا» از «تَطَيُّر»، به معناى فال بد زدن است. چون عرب‌ها اغلب فال بد را از طريق پرواز پرنده يا صداى آن مى‌دانستند، به هر گونه فال بد «طَيَره» مى‌گويند. «1» در آيات ديگر قرآن نيز فال بد در مورد پيامبران حتّى رسول‌خدا صلى الله عليه و آله مطرح شده است. «2» فال بد، در پيدايش حوادث و پيش آمدها، هيچ اثر طبيعى و منطقى ندارد، امّا آثار روانى بسيارى دارد. در روايات مى‌خوانيم: فال بد، نوعى شرك به خداست و هرگاه فال بد زديد، به كار خود ادامه دهيد و به آن اعتنا نكنيد. امام صادق عليه السلام فرمودند: فال بد، اثرش به همان اندازه است كه آن را مى‌پذيرى؛ اگر آن را سبك بگيرى، كم اثر خواهد بود و اگر آن را محكم بگيرى، پر اثر و اگر به آن اعتنا نكنى، هيچ اثرى نخواهد داشت. «3» فال بد، در ميان تمام اقوام و ملل گذشته و حال وجود داشته و دارد و موجب بدبينى و ركود كارها مى‌شود، لذا از آن نهى شده است، امّا فالِ نيك چون سبب حركت و عشق و اميد است، اشكالى ندارد. «4» پیام ها 1- فرعونيان، تنها خود را شايسته و حقّ كاميابى را مخصوص خود مى‌دانستند. «قالُوا لَنا هذِهِ» 2- رفاه و كاميابى براى فرعونيان امرى شناخته شده و عادّى بود، امّا تلخى‌ها براى آنان ناشناخته و ناباور بود. (كلمه‌ى «الحسنة» همراه الف و لام و حرف‌ «1». تفسير نمونه. «2». نساء، 78، نمل، 47 و يس، 18. «3». تفاسير نمونه و الميزان. «4». تفسير نمونه. جلد 3 - صفحه 152 «فَإِذا» نشانه‌ى شناخته شدن و كلمه‌ى «سَيِّئَةً» بدون الف و لام در كنار «إِنَّ»، نشانه‌ى ناشناخته و ناباور بودن است.) 3- اكثر فرعونيان به جاى آنكه از قحطى و هشدارهاى الهى بيدار شوند، به تحليل غلط پرداختند و آن را به موسى نسبت دادند. «يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌» 4- نسبت دادن خوبى‌ها به خود و بدى و بدبختى‌ها به انبيا و دين، نشانه‌ى خودبينى و جهالت است. فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسى‌ ... أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌ 5- ريشه‌ى خرافات و فال بد، جهل است. يَطَّيَّرُوا ... لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ‌ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋🌱🦋🌱🦋 تنها آیاتی که به《《 فلا اثم علیه ان الله غفور رحیم》》 ختم میشود در سوره بقره آمده سوره مبارکه بقره آیه ۱۷۳ إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيۡكُمُ ٱلۡمَيۡتَةَ وَٱلدَّمَ وَلَحۡمَ ٱلۡخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ بِهِۦ لِغَيۡرِ ٱللَّهِۖ فَمَنِ ٱضۡطُرَّ غَيۡرَ بَاغٖ وَلَا عَادٖ فَلَآ إِثۡمَ عَلَيۡهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٌ سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۲ فَمَنۡ خَافَ مِن مُّوصٖ جَنَفًا أَوۡ إِثۡمٗا فَأَصۡلَحَ بَيۡنَهُمۡ فَلَآ إِثۡمَ عَلَيۡهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورٞ رَّحِيمٞ 🦋🌱🦋🌱🦋 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂مجاهد باشید. 🍂 🔸لاَّ يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُوْلِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ....... وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَي الْقَاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً (نساء /٩۵) ⚡️ترجمه : مؤمنانى كه بدون عذر و ضرر (مثل بيمارى و معلوليّت) از جهاد بازنشسته اند، با مجاهدانى كه با اموال و جانهاى خويش در راه خدا جهاد مى كنند، يكسان نيستند...... خداوند مجاهدان را بر وانشستگان، با پاداش بزرگى برترى داده است. 🔴 جهاد یعنی بکارگیری تمام توان در راه خدا. 🍃اونایی که با مال و جانشون در راه خدا تلاش می کنن، با کسانی که فقط دنبال عبادتهای فردی هستند، برابر نیستن. مجاهدان پاداش عظیم و درجات بالاتری دارن. ⭐️پس خوش بحال: اونایی که جهاد اقتصادی میکنن و کالای ایرانی می خرن. اونایی که جهاد فرزند آوری می کنن. اونایی که جهاد تبیین می کنن. اونایی که جهاد فرهنگی می کنن. اونایی که برای برگزاری انتخابات پرشور تلاش می کنن. و.... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•\❓\• ❓طبق آیه قرآن کدام جریان اشاره به تبرک جستن به اشیاء مقدس دارد؟ ✅1⃣جواب:پیراهن حضرت یوسف علیه السلام اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَٰذَا فَأَلْقُوهُ عَلَىٰ وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺮﺍﻫﻨﻢ ﺭﺍ ﺑﺒﺮﻳﺪ ، ﻭ ﺭﻭﻱ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺪﺭم ﺑﻴﻨﺪﺍﺯﻳﺪ ، ﺍﻭ ﺑﻴﻨﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺁﻭﺭﻳﺪ .(یوسف٩٣) 🍃2⃣صندوق بنی اسرائیل وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻔﺖ : ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺻﻨﺪﻭﻕ [ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﻳﺎ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻨﺪ ] ﻧﺰﺩ ﺷﻤﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺁﺭﺍﻣﺸﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﺳﺖ.(بقره ٢٤٨) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (نحل/۱۲۵) 🔹(اى پیامبر مردم را) با حكمت (و گفتار استوار و منطقى) و پند نیكو، به راه پروردگارت بخوان و (با مخالفان) به شیوه‌اى كه نیكوتر است جدال و گفتگو كن، همانا پروردگارت به كسى كه از راه او منحرف شده آگاه‌تر است و (همچنین) او هدایت یافتگان را بهتر مى‌شناسد. 🔸از این آیه تا آخر سورهٔ نحل، دَه دستور جالب اخلاقى براى برخورد مطرح شده است. این آیه براى همه مسئولین، مربیان، معلّمان، اساتید، علما، دانشجویان، طلاب حوزه، امام جماعت مساجد، نخبگان جامعه و ... دستور جامعى مى‌دهد كه باید آنان براى موفقیّت خود با شیوه‌هاى گوناگونى نسبت به مخاطبان گوناگون خود، مجهز باشند، چرا كه همه‌ى مردم را نمى‌توان با یک شیوه دعوت كرد، هر شخصى یک روح و ظرفیتى دارد كه باید با زبان خودش با او سخن گفت؛ خواص را با حكمت و استدلال، عوام را با موعظه نیكو و مخالفان را با جدال نیكوتر، ارشاد كنیم. موعظه نیكو آن است كه واعظ به آنچه مى‌گوید عمل كند و جدال نیكو آن است كه در آن توهین و تحریک غلط احساسات، نباشد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️اولین وظیفه انبیا، دعوت است. «اُدع» ▫️دعوت باید جهت الهى داشته باشد. «الى سبیل ربّک» ▫️دعوت، مراحل و مراتبى دارد. (حكمت، موعظه، جدال نیكو كه حكمت راه عقلى و موعظه راه عاطفى است.) ▫️موعظه باید حَسن باشد، ولى جدال باید اَحسن باشد. «الموعظة حسنة - بالتى هى اَحسن» (هم محتوا نیكو باشد و هم شیوه و بیان) ▫️بیان آثار و بركات خوبى‌ها و آفات و خطرات بدى‌ها از شیوهاى دعوت است. «بالحكمة» (حكمت یعنى آشنایى با مصالح و مفاسد امور از طریق علم و عقل) ▫️شما بیشتر ضامن وظیفه هستید تا ضامن نتیجه. «ان ربک هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین» ▫️حكمت و برهان همیشه نیكو است، ولى موعظه و جدال ممكن است با شیوه خوب یا شیوه‌ى بد باشد. (كلمه حسن و احسن براى حكمت آورده نشد) ▫️اسلام به طرفداران خود هم غذاى فكرى مى‌دهد، «بالحكمة» هم غذاى روح «الموعظة الحسنة» و به مخالفان برخورد منطقى دارد. «جادلهم ...» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 _بی_ثمر ⚠️ عمران /113 📖 ✴گویند هنگامی که عبدالله بن سلام یکی از دانشمندان یهود با جمع کثیری اسلام اختیار کردند ، 🔶️ یهودیان و خصوصا بزرگان آنها از این حادثه بسیار نا راحت شده و در صدد بر آمدند که آنها را متهم به شرارت سازند تا در انتظار یهودیان پست جلوه کنند و عمل آنان سر مشقی برای دیگران نشود؛ ✴ لذا علمای یهود این شعار را در میان آنها پخش کردند که تنها جمعی از اشرار به اسلام گرویده اند 🔶️اگر آنها افراد درستی بودند ، آیین نیاکان خود را ترک نمی گفتند و به ملت یهود خیانت نمی کردند . ✴آیاتی در این مورد نازل شد و از این دسته دفاع کرد . 📙 لَيْسُوا سَوَاءً ۗ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ ﴿١١٣﴾ ✴[همه اهل کتاب] یکسان نیستند، از اهل کتاب گروهی درستکار [و رعایت کننده حقّ خدا و مردم] هستند، آیات خدا را در ساعاتی از شب می خوانند و [به پیشگاه حق از روی تواضع و فروتنی] سجده می‌کنند. (۱۱۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 چقدر با نظام احسن، هماهنگ هستیم ؟! ✅ از نظر قرآن کریم، نظام تکوین به بهترین وجه آفریده شده و نظام تشریع نیز به بهترین وجه تدوین گشته است. در این نظام هدف‌مند و حکیمانه، «ما هم باید از بهترین‌ها باشیم و هدف‌مند عمل کنیم»: «ربّنا ما خلقت هذا باطلا...» (آل‌عمران/۱۹۱)، آری، نظام هستی، نظام احسن است. با مراجعه به قرآن کریم، نمونه‌هایی از این بهترین‌ها را ذکر می‌کنیم. سعی و تلاش انسانِ «احسن تقویم»(تین/۴) باید این باشد که بر اساس عقل و فطرت الهی خود با نظام هستی هماهنگ گردد و آنچه از طریق وحی به او رسیده است را در زندگی خود محقّق سازد. شما هم می‌توانید با مراجعه به قرآن، موارد دیگری را به این فهرست اضافه کنید. 🔹خداوند متعال، بهترین آفریدگار؛ فتبارک الله احسن الخالقین (مؤمنون/۱۴) 🔸خلقت نظام تکوین، بهترین شکل؛ الذی احسن کل شیء خلقه (سجده/۷) 🔹انسان، بهترین مخلوق؛ لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم (تین/۴) 🔸قرآن، بهترین سخن و کتاب؛ الله نزّل احسن الحدیث کتابا متشابها (زمر/۲۳) 🔹خداوند، بهترین قانون‌گذار؛ و من احسن من الله حکما لقوم یؤمنون (مائده/۵۰) 🔸بهترین قصص در قرآن؛ نحن نقصّ علیک احسن القصص (یوسف/۳) 🔹بهترین سخن، دعوت به خدا؛ و من احسن قولا ممّن دعا الی الله (فصلت/۲۳) 🔸پیروی از بهترین دستورات الاهی؛ و اتبعوا احسن ما انزل الیکم من ربّکم (زمر/۵۵) 🔹بهترین برخورد با مال یتیم؛ و لا تقربوا مال الیتیم الّا بالّتی هی احسن (اسراء/۳۴) 🔸بهترین رفتار با آزار و اذیت دیگران؛ ادفع بالتی هی احسن السیئة (مؤمنون/۹۶) 🔹بهترین بحث و گفتگو با اهل جدال؛ و جادلهم بالّتی هی احسن (نحل/۱۲۵) 🔸بهترین گفتار با مردم؛ قل لعبادی یقولوا التی هی احسن (اسراء/۵۳) 🔹بهترین برخورد به اظهار محبت دیگران؛ و اذا حییتم بتحیّه فحیّوا باحسن منها (نساء/۸۶) 🔸بهترین عمل، از اهداف خلقت؛ الذی خلق الموت و الحیوة لیبلوکم ایّکم احسن عملا (ملک/۲) 🔹بهترین پاداش؛ و لنجزینّهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون (نحل/۹۷) 🔸تبعیت از بهترین قول؛ الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه (زمر/۱۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈پاسخ هاى ابراهیم علیه السلام به احتجاج و بهانه مشرکان ....ادامه 👈 ب.‌ پاسخ علیه السلام به احتجاج قوم خود * و حاجّه قومه قال اتحاجّونّی فی الله و قد هدائن ..... * ( انعام ۸۰ ) 🌸در این آیات ، قوم بر ضدّ ابراهیم با صراحت بازگو نشده ؛ اما می توان فهمید که سخن آنان بر ترساندن و تهدید حضرت ، به خشم خدایان استوار بوده تا به این وسیله او را وادارند : 🌺 اولاً از عقیده به آفریدگار دست بردارد و ثانیاً خدایان مشرکان را بپذیرد . 🌸 درباره هر یک از پنجگانه پاسخ ابراهیم علیه السلام در آیات ۸۰ الی ۸۲ انعام گوناگون ارائه شده است : اغلب جمله * اتحاجّونّی فی الله و قد هدائن * ( انعام ۸۰ ) را اعلام بی‌نیازی از پس از دستیابی به حقیقت دانسته‌اند . 🌺جمله * و لا اخاف ما تشرکون به الّا ان یشاء ربّی شیئا * ( انعام ۸۰ ) چنین توضیح داده شده که من از شما نمی‌ترسم ، مگر آنکه خداوند آنها را زنده کند و زیانی به من برسانند که در این صورت ، می‌شود این موجودات حادث بوده ، در نتیجه خود ، دلیل بر به شمار می‌آیند 🌸یا اینکه مگر بخواهد ابتدا مرا به امر ناخوشایندی دچار سازد یا به دلیل بعضی ، عذاب کند یا آنکه با توجه به جمله * وسع ربّی کلّ شیء علما * ( انعام ۸۰ ) مقصود آن است که من از شما نمی‌ترسم ؛ مگر آنکه خداوند بخواهد آنان را وسیله ، بر من قرار دهد ؛ چه اینکه ممکن است در علم خداوند که همه چیز را فرا گرفته ، چنین اموری در من وجود داشته باشد ؛ 🌺ولی بعضی این را نپذیرفته و سخن ابراهیم علیه السلام در آیات یاد شده را شامل چهار استدلال بر ضد دانسته‌اند : ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺