فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ﺑﻪ ﻛﺴﺎنیﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻧﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻭ ﻗﺘﻞ ﻋﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻓﺎﻉ ﻭﺟﻬﺎﺩ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮ ﻳﺎﺭی ﺁﻧﺎﻥ ﻗﺎﺩﺭ ﺍﺳﺖ» (حج ۳۹)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈ماهیت ابلیس>
......ادامه
👈 ج. ابلیس که #استکبار ورزید و از انجام فرمان خداوند سر باز زد ، نمیتواند از ملائک باشد ؛ زیرا ملائک #معصومند و هرگز در برابر فرمان الهی سرپیچی و گناه نمیکنند :
* لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یومرون * ( تحریم ۶ )
👿 بلکه از #جن است که برخی فرمانبردار و برخی منحرفند :
* و انّا منّا المسلمون و منّا القاسطون * ( جن ۱۴ ) ،
* و انّا منّا الصّالحون و منّا دون ذالک کنّا طرائق قددا * ( جن ۲ ) .
👈 د . ابلیس که از #کافران بود و از امر الهی سرپیچیده نمی تواند از ملائک باشد ؛ زیرا خداوند #فرشتگان را رسولان خویش معرفی کرده است :
* جاعل الملائکه رسلا * ( فاطر ۱ )
و کفر و فسق در #ساحت رسولان الهی راه ندارد .
👺 ابلیس که به تصریح قرآن ، #ذریّه و نسل دارد ، از جن است :
* افتتخذون و ذریّتة اولیاء من دونی * ( کهف ۵۰ )
👿زیرا #جنیان دارای جنسیت، آمیزش و در نتیجه ، توالد و تناسلاند:
مردانی از #آدمیان به مردانی از جن پناه میبرند :
* و انّه کان رجال من الانس یعودون برجال من الجنّ * ( جن ۶ )
👺 و در وصف زنان #بهشتی میفرماید : دست هیچ انس و #جنّی پیش از ایشان به آنها نرسیده است :
* لم یطمثهنّ انس قبلهم ولا جان * ( الرحمان ۵۶ و ۷۴ )
👿 در حالی که #فرشتگان از جنسیت و در نتیجه از #تولد و تناسل مبرّا هستند :
* و جعلو الملائکه الّذین هم عباد الرحمن اناثا اشهدوا خلقهم * ( زخرف ۱۹ )
ادامه دارد........
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
31.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۶۷
ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «67»
هيچ پيامبرى حقّ اسير گرفتن ندارد، مگر بعد از آنكه در آن (منطقه و) زمين، غلبهى كامل يابد. شما (به خاطر گرفتن اسير وسپس آزاد كردن با فديه) به فكر متاع زود گذر دنيا هستيد، ولى خداوند (براى شما) آخرت را مىخواهد و خداوند، شكست ناپذير و حكيم است.
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَكُونَ لَهُ أَسْرى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ «67»
هيچ پيامبرى حقّ اسير گرفتن ندارد، مگر بعد از آنكه در آن (منطقه و) زمين، غلبهى كامل يابد. شما (به خاطر گرفتن اسير وسپس آزاد كردن با فديه) به فكر متاع زود گذر دنيا هستيد، ولى خداوند (براى شما) آخرت را مىخواهد و خداوند، شكست ناپذير و حكيم است.
نکته ها
«ثخن» به معناى ضخامت، غلظت و سنگينى است و در جنگ كنايه از استحكام و پيروزى و غلبهى آشكار و قدرتمندانه است.
اين آيه، هشدارى است كه اسير و فديه گرفتن براى آزادى آنان و جمع غنائم جنگى، مسلمانان را از هدف اصلى باز ندارد و ناخودآگاه ضربه نخورند.
پیام ها
1- تعيين شيوهى جنگ و اسير گرفتن، از وظايف پيامبر است. ما كانَ لِنَبِيٍ ...
2- سنّت و سيرهى انبياى الهى اين بوده است كه تا پايگاهشان محكم نشده، نبايد اسير بگيرند. ما كانَ لِنَبِيٍ ... حَتَّى يُثْخِنَ
3- از خطر دنياگرايى، حتّى براى مؤمنان نبايد غافل شد. «تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيا»
4- در صحنهى جنگ، پيش از تسلّط كامل بر دشمن، اسير گرفتن ممنوع است.
جلد 3 - صفحه 356
ما كانَ ... حَتَّى يُثْخِنَ
5- وظيفهى رزمنده، ابتدا تثبيت موقعيّت خود است (نه اسير گرفتن و جمع غنائم). «حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ»
6- تمركز در هدف و دورى از تشتّت در جنگ، يك ضرورت است. «حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ»
7- دنيا، ناپايدار و گذراست. «عَرَضَ الدُّنْيا»
8- سركوبى مخالفان دين و محكم كردن پايگاه توحيد، آخرتجويى است. حَتَّى يُثْخِنَ فِي الْأَرْضِ ... وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ
9- هدف اصلى در جنگ و جهاد اسلامى، رسيدن به منافع اخروى (جلب رضاى خدا، تقويت حقّ وتلاش براى نجات مستضعفان) است، نه به دست آوردن غنائم و اسير و فديه گرفتن. «وَ اللَّهُ يُرِيدُ الْآخِرَةَ»
10- رهنمودهاى خداوند در زمينهى مسائل جنگ، حكيمانه و بكارگيرى آنها رمز عزّت وپيروزى است. «وَ اللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»
11- دين اسلام نه تنها بىارتباط با مسائل اجتماعى و دنيوى نيست، بلكه در ريزترين مسائل تاكتيكى جنگ هم دخالت كرده و نظر داده است. (كلّ آيه)
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
#پیـامهایـی_از_قـران
#لاتقربوا:
به 6 چیز نزدیک نشوید:
🌷1/.به مال یتیم نزدیک نشوید
لاتقربوا مال الیتیم........۱۵۲ انعام و۳۴ اسراء
🌷2/. به عمل خلاف عفت نزدیک نشوید:
لاتقربوالزنا.......................... 32 اسراء
🌷3/. به کارهاوحرفهای زشت نزدیک نشوید
لاتقربوالفواحش.................. 151 انعام
🌷4/.مست نشوید ودرحال مستی نمازنخوانید
🌷لاتقربوالصلوه وانتم سکاری ..43 نساء
🌷5/.به حدودالهی نزدیک نشوید
تلک حدودالله فلاتقربوها..۱۸۷بقره
🌷 6/.درحال عادت نزدیکی نکنید
لاتقربوهن حتی یطهرن. ۲۲۲بقره
🌷شراب وقمار ،پلید وعمل شیطان است
ازآن پرهیزکنید ۹۰ مائده
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوتی زیبا و دلنشین با
صدای استاد حمیدرضا احمدی وفا،
از سوره مبارکه الرحمن.
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿۴۹﴾
🔸 (ای رسول ما) بندگان مرا آگاه ساز که من بسیار آمرزنده و مهربانم.
🔅 وَأَنَّ عَذَابِي هُوَ الْعَذَابُ الْأَلِيمُ ﴿۵۰﴾
🔸 و نیز عذاب من بسیار سخت و دردناک است.
💭 سوره: حِجر
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا ﴿۲۵﴾
🔸 شاخ درخت را به سوی خود حرکت ده تا از آن بر تو رطب تازه فرو ریزد.
💭 سوره: مریم
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
توحید در رزق و روزی
یعنی تنها باید خدا رو رازق مطلق دونست
✴️إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ (ذاریات58)
این توحید هم مراتب داره
✅شغلِ تو، فقط وقتی بهت روزی میده که خدا خواسته باشه
🔸نکنه شغلی انتخاب کنی که خدایی نکرده مرتکب حرام بشی حتی یک بارم باشه مهمه
رزاق خداست بزارش کنار رضایت خدا اولویت داره
🔸نکنه بگی ازدواج کنم رزقم از کجا بیاد
🔹نکنه بگی بچه میارم روزیشو از کجا بیارم
نکنه بگی...
✍تو تلاشتو داشته باش و طبق وظیفت برو جلو چیزی که برات مقدر شده بهت میرسه
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
💎ارزش و مقام یک انسان
از بین موجودات بیاندازه و فراوانی که وجود دارد، خدای تعالی به ما #فهم و #درک داده است.
ما را در کرهٔ زمین اختیار کرده است و فرموده «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً»📚(بقره/۳۰).
اگر میخواهیم در حدّ و اندازهها و قوارههای خودمان بهعنوان یک انسان حیات داشته باشیم، به ما امر فرموده است و از ما تعهّد گرفته است که با امام زمان ارواحنافداه مرتبط باشیم.
🌟خدای تعالی خیلی ما را اکرام کرده است. فرموده: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِيٓ آدَمَ»📚(اسراء/۷۰) ما بنیآدم را اکرام کردیم، او را خلیفه و جانشین خودمان در زمین و مسجود ملائکه قرار دادیم. او باید مرا تسبیح کند نه آن تسبیحی که همهٔ موجودات میکنند.
همهٔ اشیا و موجودات در عالم، خدا را تسبیح میکنند.
«سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكیم»📚(صف/۱)
هرچه که در آسمانها و زمین است، خدا را تسبیح و تقدیس میکند، امّا تسبیح و تقدیس انسان یک چیز دیگر است.
آنهم برای داشتن یک روح با عظمت، با استعداد، با قابلیّتهای شگرف که آینهای است درخشنده و میتواند رو به وجه خدا که امام زمانش است بگیرد و آن صفات در دلش هویدا و متجلّی شود؛ آنوقت وقتی امام، خدا را تسبیح میکند، در آن حد، ما هم با این دل خودمان در قطعهٔ محدودتری همان تسبیح را داریم نشان میدهیم.
و این تسبیح انسانی که ولیّ امام زمانش شده است با امام زمانش مرتبط شده است و قلبش را رو به وجه امام زمانش گرفته است، برای همهٔ موجودات دیدنی است.
ببینید ارزش و مقام یک انسان کجاست!
💠استاد حاج آقا زعفریزاده
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌹در محضر قرآن کریم/
✅ وَ أَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَّآءً غَدَقاً. لِّنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَاباً صَعَداً (جن/۱۶,۱۷)
🔹و اگر بر طریق (حق) استقامت كنند، آنان را با آبى فراوان سیراب مىكنیم، تا در آن (رفاه و آسایش) امتحانشان كنیم. و هر كس از ذكر پرورگارش اعراض كند، او را در عذابى سخت در مىآورد.
🔸«غدق» به معناى فراوانى و «صَعد» به معناى سخت و مشكل است. امام باقر علیه السلام مىفرماید: مراد از «استقاموا على الطریقة»، استقامت در مسیر اهل بیت علیهم السلام است. و از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه اگر مردم بر ولایت ما استقامت داشته باشند از علم كثیر، كامیاب مىشوند: «لاسقیناهم ماء غدقا»
🔸از بهترین شیوههاى تربیتى، شیوه مقایسه است. در یک آیه مىفرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت، مسئله حق و باطل شفافتر مىشود. اِعراض از ذكر خدا هم در دنیا زندگى را سخت مىكند: «و من اعرض عن ذكرى فانّ له معیشةً ضنكاً» (طه/۱۲۴) و هم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر مىكند: «و من یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذاباً صعدا»
❇️ از پيامهای آیات
▫️مهمتر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و الّو استقاموا على الطریقة»
▫️در میان راهها، تنها یک راه حق قابل قبول است. «طرائق قددا... على الطریقة»
▫️بیان آثار و بركات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. «و الو استقاموا... لاسقیناهم»
▫️آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلكه در دنیا نیز ظاهر مىشود. «لاسقیناهم ماء غدقا»
▫️استقامت بر راه حق، ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامتها لجاجت و یکدندگى است. «استقاموا على الطریقة»
▫️توسعه رزق، یكى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانكه حضرت سلیمان علیه السلام نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى» (نمل/۴۰)
▫️استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر مىگذارد. «ماء غدقا»
▫️رفاه، زمینه غفلت است. «ماء غدقا لنفتنهم فیه»
▫️با توسعه رزق، مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه»
▫️حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، كار خود را پایان یافته ندانید كه تازه آزمایش دیگرى شروع مىشود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه ...»
▫️خداوند، هم مِهر دارد و هم قَهر. «ماء غدقا ... عذاباً صعدا»
▫️یكى از عوامل كشیده شدن به دوزخ، اِعراض از ذكر خداوند است. «و من یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذابا صعداً»
▫️گاهى نزول باران وسیله آزمایش است كه اگر با ناشكرى و كفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عذاباً صعدا»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ﴿۱۴﴾
🔸 منم خدای یکتا که هیچ خدایی جز من نیست، پس مرا (به یگانگی) بپرست و نماز را مخصوصا برای یاد من به پادار.
🔅 إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَىٰ كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَىٰ ﴿۱۵﴾
🔸 و محققا ساعت قیامت خواهد رسید و من خواهم که آن ساعت را پنهان دارم تا (مردم آزمایش شوند و) هر نفسی به پاداش اعمالش در (آن روز) برسد.
🔅 فَلَا يَصُدَّنَّكَ عَنْهَا مَنْ لَا يُؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَىٰ ﴿۱۶﴾
🔸 پس زنهار مردمی که به قیامت ایمان ندارند و پیرو هوای نفسند تو را از یاد آن (روز هولناک) بازندارند و غافل نکنند و گرنه هلاک خواهی شد.
💭 سوره: طه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈ماهیت ابلیس>
......ادامه
👺 بر اساس این دیدگاه ، #شمول فرمان سجده یا استثنای ابلیس از ملائک نشان دهنده آن نیست که وی جزو #فرشتگان بوده است ، زیرا این استثنا ، یا استثنای منقطع است ؛ یعنی یا استثنایی است که مستثنا ( #ابلیس ) از جنس مستثنا منه ( ملائک ) نیست که این نوع استثنا در کلمه کلام عرب متداول بوده و کاربرد #فراوانی دارد یا استثنایی متصل است ؛ ما به ادلّه ذیل در ردیف فرشتگان شمرده میشده است .
◀️ یک . به علت #فزونی تعداد ملائک ، لفظ ملائک از باب تغلیب بر #ابلیس نیز اطلاق شده است .
◀️ دو . از آنجا که ابلیس در معیّت #ملائک به عبادت اشتغال داشت ، وقتی ملائک که مقامشان از وی #برتر بود ، به سجده مامور شدند ، ابلیس که از جنس جن و همراه ایشان بود ، به طریق اولی به سجده کردن #سزاوارتر است .
◀️ سه . به دلیل آنچه #ابلیس از نظر فعل ، فرشته و از جهت نوع ، از جن بوده ، امر به #فرشتگان ، او را نیز در بر میگرفته است .
◀️چهار . ضمیر جمع در * #فسجدوا * به همه ماموران به سجده باز میگردد که اعم از #فرشتگان و جنیان است ؛ ولی خداوند به ذکر ملائک که با همه علو شأن مامور به #تذلل و خضوع در برابر آدم بودهاند ، بسنده کرده است .
ادامه دارد .......
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۶۸و۶۹
لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ «انفال آیه68»
اگر حكم ازلى خداوند نبود (كه بدون ابلاغ، هيچ امّتى را كيفر ندهد)، به خاطر آنچه (از اسيران كه نابجا) گرفتيد، عذابى بزرگ به شما مىرسيد.
فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالًا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انفال آیه69»
پس، از آنچه غنيمت گرفتيد، كه حلال و پاكيزه است، مصرف كنيد و از خداوند پروا كنيد، همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ «انفال آیه68»
اگر حكم ازلى خداوند نبود (كه بدون ابلاغ، هيچ امّتى را كيفر ندهد)، به خاطر آنچه (از اسيران كه نابجا) گرفتيد، عذابى بزرگ به شما مىرسيد.
فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالًا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انفال آیه69»
پس، از آنچه غنيمت گرفتيد، كه حلال و پاكيزه است، مصرف كنيد و از خداوند پروا كنيد، همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
جلد 3 - صفحه 357
نکته ها
در معناى جملهى «كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ» اقوالى بيان شده است:
الف: اشاره به سنّت الهى است كه او پيش از بيان حكم، كسى را كيفر نمىدهد. چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد: «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا» «1»
ب: اشاره به ارادهى الهى به پيروزى مسلمانان در جنگ بدر است كه اگر تقدير خداوند به پيروزى شما نبود، اسير گرفتن پيش از تثبيت مواضع، ضربهى سنگينى به شما مىزد. «2»
ج: شايد مراد نكتهاى باشد كه در آيه 33 همين سوره خوانديم كه تا پيامبر صلى الله عليه و آله در بين شماست، خداوند عذابتان نمىكند. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ»
بنابراين آيه را چنين معنا مىكنيم: اگر به خاطر حضور مبارك تو كه سابقاً در كتاب آسمانى گذشت نبود، مسلمانان در جنگ بدر به خاطر اسير گرفتن بىموقع مرتكب گناه كبيره و عذاب بزرگى مىشدند.
طبق روايات، غنائم در اين آيه، همان مبلغى است كه به عنوان فديه، در برابر آزادى هر اسير دريافت مىكردند كه بين هزار تا چهار هزار درهم بوده است.
پیام ها
1- اسير گرفتن در بحبوحهى جنگ، شكست و عذاب سختى را بدنبال دارد. «لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ»
2- پرداختن به غنائم پيش از سركوبى كامل دشمن، ممنوع است. «لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ»
3- شرط مصرف، حلال و پاك و دلپسند بودن است. «حَلالًا طَيِّباً»
4- همهى غنائم از شما نيست، بلكه بايد خمس آن رابپردازيد. «فَكُلُوا مِمَّا ...» چنانكه در آيه 41 خوانديم: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ ...
5- هشيار باشيد تا غنائم جنگى و فديه گرفتنها، انگيزهى والاى شمارا در جهاد
«1». اسراء، 15.
«2». تفسير اطيبالبيان.
جلد 3 - صفحه 358
تغيير ندهد و همواره خدا را در نظر داشته باشيد. «اتَّقُوا اللَّهَ» (آرى، بهرهبردارى از غنائم، لغزشگاه است.)
6- عفو كيفر اسير گرفتن بىموقع در جنگ بدر و حلال كردن درآمد حاصل از آزادى اسرا، (با اينكه نبايد اسير مىگرفتند)، جلوهاى از رحمت و مغفرت الهى است. فَكُلُوا ... غَفُورٌ رَحِيمٌ
7- مغفرت الهى، پرتوى از رحمت اوست. «غَفُورٌ رَحِيمٌ»
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
#پیـامهایـی_از_قـران
🌷 #چـگـونه_بایـکدیـگر_رفتار_کـنیم؟
#رفتار_قـرآنی:
🌷1/.احسن..۳۴فصلت،۹۶مومنون
#جواب بدی راباخوبی بدهیدتادشمنتان دوستتان شود:
ادفع بالتی هی
🌷2/ ویدرئون بالحسنة السیئة...۲۲رعد
#عاقلان، بدی راباخوبی جواب میدهند
🌷3/.واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما...۶۳فرقان
#بندگان خوب خدا،درجواب رفتارِبد،میگویند سلام
🌷4/.لئن بسطت یدک لتقتلنی، ما انا بباسط یدی الیک لاقتلک...۲۸ مائده
#هابیل به قابیل گفت اگر تو برای کشتن من اقدام کنی،من برای کشتن تواقدام نمیکنـم
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh