✅آیا میدانیدبهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده، شیر میباشد.
✅آیا میدانید بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده، عسل میباشد
✅آیا میدانید که حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که «بسم الله الرحمن الرحیم» نوشت.
✅آیا میدانید که سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره حمد را به زبان فارسی ترجمه کرد.
✅آیا میدانیدقرآن کریم دارای سی جزء است، که هر جزء با جزء دیگر از نظر طول برابر است.
✅آیا میدانیدمعوّذتین (که به فتح واو تلفظ میشود و درست آن، کسر واو است) نام دو سوره آخر قرآن، یعنی فلق (قل اعوذ بربّ الفلق) و ناس (قل اعوذ بربّ الناس) است که چون حضرت رسول (ص) با خواندن آنها نوادگانشان حسن و حسین (ع) را تعویذ میکردند (بهپناه خداوند میسپردند) به این نام خوانده شدهاند.
✅آیا میدانیددو آیه در قرآن وجود دارد که تمامی حروف الفبا در آنها به کار رفته است، این دو آیه عبارتند از آیه 154 سوره آلعمران و آیه آخر سوره فتح.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی:🌺
🍂خودی های خطاکار را طرد نکنید. 🍂
🔸فَإِذَا الَّذِي اسْتَنصَرَهُ بِالْأَمْسِ يَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَي إِنَّكَ لَغَوِيٌّ مُّبِينٌ
(قصص/١٨)
⚡️ ترجمه :
پس ناگهان موسی(مشاهده كرد) همان كسى كه ديروز از او يارى طلبيده بود، با فرياد از او كمك مى خواهد!، موسى به او گفت: بدرستى كه تو در گمراهى آشكارى هستى!.
🔴 حضرت موسی در روز دوم حضورش در شهر، دید همان یارش که دیروز دردسر درست کرده بود، باز طلب کمک می کند.
💥حضرت موسی، ضمن این که از رفتار نسنجیده او انتقاد کرد، ولی باز به یاریش رفت.
⭐️بنابراین اگر در رفتار نیروهای انقلابی، خطاهایی دیدیم، در عین این که از ضعفها انتقاد می کنیم، ولی از حمایت خود از آنان کم نکنیم.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈اهداف و شیوه هاى ابلیس
...... ادامه
◀️ ۳. #ایجاد_دشمنی :
👺* انّما یرید الشّیطان ان یوقع بینکم العداوه و البغضاء فی الخمر و المیسر و یصدّکم عن ذکرالله و عن الصلاه فهل انتم منتهون * ( مائده ۹۱ )
◀️۴ . #باز_داشتن_از_یاد_خدا
#و_به_ویژه_نماز :
* انّما یریدید الشّیطان ان یصدّکم عن ذکر الله و عن الصلاه * ( مائده ۹۱ )
◀️۵ . #ایجاد_حزن_و_افسردگی
#در_جامعه_اسلامی_و
#به_هراس_افکندن_مومنان
نجوا از #القائات شیطان است تا در کسانی که ایمان آوردهاند ، دلتنگی پدید آورد :
* انّما النّجوی من الشّیطان لیحزن الّذین آمنوا * ( مجادله ۱۰ )
ادامه دارد ....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسيرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه34
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «توبه آیه34»
اى كسانىكه ايمان آوردهايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند و كسانىكه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ «توبه آیه34»
اى كسانىكه ايمان آوردهايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند و كسانىكه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!
نکته ها
معناى احبار و رهبان در آيهى 31 گذشت.
علماى يهود بهخاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند وبه حقانيّت دين اسلام اعتراف نكردند، يا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، يا تفتيش عقايد كرده و به ديگران تهمت زدند.
سوء استفاده از موقعيّتها، حرام است وبزرگترين خطر براى علماى دين، فساد مالى است. «لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ» (كسانىكه متولّى موقوفاتاند و آنها را در مسير اهداف وقف شده مصرف نمىكنند، از مصاديق اين آيه مىباشند)
زكات در روايات:
از امام صادق عليه السلام پرسيدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مىشود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر يا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بيان نموده و آنگاه در بيان زكات باطن فرمودند: «فلا تستأثر على اخيك بما هو احوج اليه منك» «1» آنچه را برادر دينىات به آن نيازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجيح دهى.
در روايتى ديگر، آن حضرت مىفرمايد: «انّما اعطاكم اللَّه هذه الفضول من الأموال لتوجّهوها
«1». تفسير صافى.
جلد 3 - صفحه 413
حيث وجّهها اللَّه تعالى و لم تُعطِّلوها لتكنِزوها» «1» خداوند اين مالهاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسير رضاى او خرج كنيد، نه آنكه احتكار و گنج كنيد.
طبق روايات، امام زمان عليه السلام چون ظهور كند، گنجها را حرام مىكند و همه را به مبارزات خود به مصرف مىرساند.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: انّ اللَّه فرض على اغنياء المسلمين فى اموالهم القدرَ الّذى يَسَعُ فقرائهم ...
الا انّ اللَّه يحاسبهم حساباً شديداً و يعذّبهم عذابا اليما «2» خداوند، در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! اگر به وظيفهى خود عمل نكنند، همانا خداوند از آنان حسابرسى شديد مىكند.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، يا غيرطلا و نقره باشد. «3»
ابوذر و آيهى كنز:
ابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پيامبر، در اعتراض به زراندوزىهاى معاويه و عثمان و عمّال حكومت و حيف و ميل اموال عمومى، صبح و شام اين آيه را با صداى بلند در برابر معاويه و سپس در مقابل عثمان مىخواند و مىگفت: اين آيه مخصوص مانعان زكات نيست و هر نوع زراندوزى را شامل مىشود.
در تفسير شريف الميزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاويه و كعب الأحبار، بر مىآيد كه ثروتاندوزى در جامعهى فقير حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد.
البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مىدادند، ولى خودش مىگفت: «ما قلتُ لهم الّا ما سَمعتُ من نبيّهم» آنچه گفتهام از پيامبر شنيدهام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأييد پيامبر است.
از فرازهاى برجستهى زندگى ابوذر، همين امر به معروف و نهى از منكر او نسبت به حكّام،
«1». تفسير صافى.
«2». تفسير صافى.
«3». تفسير كنزالدقائق.
جلد 3 - صفحه 414
در زمينهى ريختوپاشهاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به يك منكر اجتماعى بود.
سرانجام عثمان، اين صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعيد كرد، از شام هم به بدترين وضعى به مدينه آوردند، سپس به «ربذه» تبعيد شد و در تبعيدگاه، مظلومانه جان سپرد. و اين نيز از فرازهاى ناپسند وننگين حكومت عثمان بود.
ديگران براى تبرئهى عثمان، كوشيدهاند تا به ابوذر تهمت سوسياليست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكيّت خصوصى بزنند، امّا علامه امينى قدس سره در الغدير، بحث مبسوطى در ردّ اين اتهام دارد. «1»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#تفسیر نور (محسن قرائتی)( ادامهی آیه ۳۴ )
تبعيدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات او با حكومت و فريادهاى اعتراض آميزش بر ضدّ روش مالى عثمان و زراندوزى معاويه و توجيهگرىهاى كعبالأحبار، در كتب تاريخى شيعه و اهل سنّت آمده است، «2» هر چند برخى خواستهاند به نوعى توجيه كنند و اين مناقشات را به حساب آزادى بيان و عقيده در دورهى عثمان بگذارند، يا آنكه تبعيد آن صحابى بزرگوار را به عنوان اينكه «دفع شرّ مهمتر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدينه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعيدش را رعايتِ مصلحت به شمار آورند، «3» ولى اين رفتار ننگآلود با يار صديق و پرهيزكار پيامبر كه زبان صريح و اعتراض دلسوزانهاش تنها با انگيزهى عمل به وظيفه در برابر انحرافات بود، هيچ توجيه و تأويلى نمىپذيرد.
پیام ها
1- بعضى از علماى اهل كتاب، بد نيستند. «كَثِيراً مِنَ الْأَحْبارِ»
2- بهرهگيرى علما از مال مردم و بهره نرساندن به آنان كه موجب بىرغبتى مردم به دين مىشود شايد مصداقِ «صدّ عن سبيل اللَّه» باشد. لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ ... وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ
«1». الغدير، ج 8، ص 335.
«2». تفسير نمونه.
«3». از جمله: تفسير المنار، ج 10، ص 406- 407.
جلد 3 - صفحه 415
3- بازداشتن علماى يهود و نصارى مردم را از راه حقّ، به خاطر دستيابى به دنياست. يَكْنِزُونَ ... يَصُدُّونَ
4- در اسلام، محدوديّتى براى سرمايه نيست، امّا راه تحصيل آن شروطى دارد و زراندوزى و بدمصرف كردن ثروت حرام است. الَّذِينَ يَكْنِزُونَ ... وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ (وقتى زراندوزى حرام باشد، احتكارِ ضروريّات قطعاً حرام است)
5- مال اندوزى و حرص، احتكار و پنهان كردن است. چون مشكلات بسيارى را براى جامعه فراهم مىكند. الَّذِينَ يَكْنِزُونَ ... وَ لا يُنْفِقُونَها
6- دنياپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. فَبَشِّرْهُمْ ...
7- جمعآورى طلا و نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبيره است. چون وعدهى عذاب به آن داده شده است. الَّذِينَ يَكْنِزُونَ ... بِعَذابٍ أَلِيمٍ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
.
🔻 "... وَ تِلكَ الأَيّامُ نُداوِلُها بَينَ النّاسِ وَ لِيَعلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا وَ يَتَّخِذَ مِنكُم شُهَداءَ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمينَ.
🔹و ما این روزهای (پیروزی و ناکامی) را در میان مردم میگردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست-) تا خدا، افرادی را که ایمان آوردهاند، معلوم کند (شناخته شوند)؛ و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد. و خداوند ستمگران را دوست نمیدارد".
🔻سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۴۰
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#علم= #اطاعت
وقتی به مردم امر میشه از، طالوت اطاعت کنید مردم میگن چرا باید از اون تبعیت کنیم ما که بهتریم
قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ (بقره247)
واسه چی باید اون فرمانده بشه با اینکه به ما بیشتر فرماندهی میاد
خدا میگه
وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ (بقره247)
ما به او علم و توانمندی جسمی دادیم
علم اطاعت میاره باید عالم، رهبر و پیشوا باشه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌕مقامات حضرت ابراهیم در قرآن🌕
💐☘💐☘💐☘💐☘💐
1⃣ امامت 💟
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا
ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭﻱﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻛﺮﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم(بقره ۱۲۴)
2⃣ عصمت 💟
قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
.ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻔﺖ : ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻣﺎﻧﻢ [ ﻧﻴﺰ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﺑﺮﮔﺰﻳﻦ ] ، [خدا]ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻦ [ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻣﺖﺍﺳﺖ] ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﻤﻰﺭﺳﺪ .(بقره ١٢٤)
(لازمه امامت ، عدالت و پاک بودن از هر نوع شرک و بدی است)
3⃣ خُلَّت 💟
وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا
ﻭﺧﺪﺍ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻖ ﮔﺮﺍﻳﻲ ، ﺧﻠﻮﺹ ، ﭘﺎﻛﻲ ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭﺍﻋﻤﺎﻟﺶ] ﺩﻭﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﻓﺖ.(نساء١٢٥)
4⃣ قضاوت 💟
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ
ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻭﻣﻨﺼﺐ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺩﺍﺩﻳﻢ.(انعام٨٩)
5⃣ نبوت 💟
وَالنُّبُوَّةَ(انعام۸۹)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
#مشابهات_قرآن
ولا تکونوا کالذین ...... 👈
* وهم لا یسمعون* #۲۱_انفال
🌷🌷🌷🌷🌷
اولم یهد لهم ...... 👈
* فهم لا یسمعون* #۱۰۰_اعراف
بشیرا و نذیرا ...... 👈
* فهم لا یسمعون* ۴_فصلت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 أَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ﴿۸۶﴾
🔸 آیا کافران ندیدند که ما (به قدرت کامله خود) شب را (تاریک) برای سکون و آرامش خلق قرار دادیم و روز را روشن (برای کسب و کار)؟ همانا در این وضع شب و روز آیات و نشانههایی (از قدرت الهی) برای اهل ایمان پدیدار است.
💭 سوره: نمل
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#شان_نزول 🌴
#سستی_در_رفتن_به_جبهه ⚠️
(توبه /117) 📖
🥀سه نفر از مسلمانان به نام های کعب بن مالک و مراة بن ربیع و هلال بن ربیع از شرکت در جنگ تبوک و حرکت همراه پیامبر صلی الله علیه و آله سرباز زدند ، ولی این به خاطر آن نبود که جزء دار و دسته منافقان باشند ، بلکه به خاطر سستی و تنبلی بود . چیزی نگذشت که پشیمان شدند .
🍃هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله از صحنه تبوک به مدینه بازگشتند ، خدمتش رسیدند و عذرخواهی کردند ، اما پیامبر صلی الله علیه و آله حتی یک جمله با آنها سخن نگفت و به مسلمانان نیز ، دستور داد که احدی با آنها سخن نگوید .
🥀آنها در یک محاصره عجیب اجتماعی قرار گرفتند تا آنجا که کودکان و زنان نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و اجازه خواستند که از آنها جدا شوند .
پیامبر صلی الله علیه و آله اجازه جدایی نداد ولی دستور داد که به آنها نزدیک نشوند .
🍃فضای مدینه با تمام وسعتش چنان بر آنها تنگ شد که مجبور شدند برای نجات از این خودرای و رسوایی بزرگ ، شهر را ترک گویند و به قله کوه های اطراف مدینه پناه ببرند .
🍃از جمله مسایلی که ضربه شدیدی بر روحیه آنها وارد کرد ، این بود که کعب بن مالک می گفت روزی در بازار مدینه با ناراحتی نشسته بودم ، دیدم یک نفر مسیحی سراغ مرا می گیرد ، هنگامی که مرا شناخت نامه ای از پادشاه غسان به دست من داد که در آن نوشته بود اگر صاحبت ترا از خود رانده به سوی ما بیا .
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #تفسیر
۶۵اعراف
🖼وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُوداً قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَـهٍ غَيْرُهُ أَفَلاَ تَتَّقُونَ🪴
وبسوی عاد هود🌻 را فرستادیم هود به قوم خود فرمود خدای یکتا را عبادت کنید چرا اهل تقوا نمی شوید؟🫐
📮مالم تُفضِ العبادةُ إلیَ التقویٰ فَلَیْسَتْ بِعبادة❌
🌸عبادتی که انسان رابه تقوا نرساند وبرای ما ایجاد تقوا نکند عبادت نیست❌
🧶عبادت باید سبب جلوگیری از گناه کردن ما بشود🪴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْب(انعام۶۴)
بگو: خداست که از آن گرفتاری و
بلکه از هر اندوه شدیدی نجاتتان میدهد.
خدا میتونه که معجزه بفرسته
پس بیا ناامید نشیم،بیا نبازیم،
بیا خسته نشی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا
و طعام را با دوستى آن (با آنكه خود سخت بدان نيازمندند؛ يا براساس عشق الهى) به بينوا و يتيم و اسير مىخورانند🧚♀
مفسرین خاصه و عامه روایت کنند که این آیات درباره على و فاطمه و حسن و حسین علیهمالسلام نازل گردیده زیرا آنان مسکین و یتیم و اسیر را در سه شب با افطار خود سیر کردند و خود گرسنه ماندند و خداوند با این آیات آنها را ستایش فرمود و این سوره را به خاطر آنها نازل گردانید و خود این موضوع دلیل است که این سوره در مدینه نازل گردیده است.[۱]
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا 🤲
﴿نصر آیه۳﴾
پس به ستايش پروردگارت نيايشگر باش و از او آمرزش خواه كه وى همواره توبه پذير است 🧚♀
❁❥༺◍⃟჻ᭂ࿐❁❥༅••┅┄
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈اهداف و شیوه هاى ابلیس
...... ادامه
◀️ ۶ . #دعوت_به_کفر :
* کمثل الشّیطان اذ قال للانسان اکفر فلمّا کفر قال انّی بریء منک * ( حشر ۱۶ )
👺دعوت ابلیس به #کفر ، بدان جهت است که کفر زمینه دوستی و ولایت ، بلکه #سلطه کامل او را فراهم میسازد :
* انّا جعلنا الشّیاطین اولیاء للّذین لا یومنون * ( اعراف ۲۷ )
◀️ ۷ . #تزیین :
👿 آراستن گناه و #زیبانمایی افکار و اعمال باطل در دیدگاه مرتکبان ، #شیوه دیگر ابلیس است :
* قال ربّ بما اغویتنی لازیّننّ لهم فی الارض * ( حجر ۳۹ ) و نیز ۴۸ انفال ؛ ۶۳ نحل ؛ ۴۳ انعام ؛ ۲۴ نمل و ۳۸ عنکبوت .
👺قرآن از #آراستن نعمتهای دنیایی و محبوب نمایاندن زنان ، فرزندان ، اموال فراوان از زر و سیم ، مرکب ، دام و کشتزار ، در #آیات ۲۱۲ بقره و ۱۴ آل عمران پرده برداشته است .
ادامه دارد ....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh