هدایت شده از علیرضا زادبر
#اطلاع_رسانی
با توجه در پیش بودن ۱۳ آبان و مساله تسخیر لانه جاسوسی و شبهات تاریخی مطرح شده درباره آن #صوت یکی از جلسات #کلاس_مجازی جریان شناسی تاریخ سیاسی با موضوع مقدمات تسخیر لانه در اینجا منتشر میشود.
دوستان اهل تحقیق و دانشجویان علاقمند حتما پیش از ۱۳ آبان این صوت را دنبال کنند:
👇👇👇👇
هدایت شده از علیرضا زادبر
2023_10_25_16_28_32_128kbs.mp3
47.59M
#صوت #کلاس_مجازی
#سطح_سوم
موضوع: مقدمات و چرایی تسخیر سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ با رویکرد تاریخپژوهی
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از علیرضا زادبر
این صوت رو تا قبل ۱۳ آبان امسال دنبال کنید☝️☝️ به ویژه دانشجویان عزیز
گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، با بررسی تاریخ انقلاب اسلامی، میتوان به عوامل و ریشههای وقوع مهمترین انقلاب قرن بیستم پی برد. انقلاب اسلامی برخلاف بسیاری از انقلابهای جهان ریشه در چندین عامل فرهنگی، سیاسی و دینی داشته و نشانههای اقتصادی در آن کمتر به چشم میخورد.
با مطالعه اتفاقات رخداده در روز ۱۳ آبان میتوان به بخش مهمی از دلایل تحقق و وقوع انقلاب اسلامی پی برد. روز ۱۳ آبان یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی بهیادماندنی به ثبت رسانده است.
تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، واقعه کشتار جمعی دانشآموزان تهرانی در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که بعدها روز دانشآموز نام گرفت و در نهایت تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ که امام خمینی(ره) از این اتفاقات بهعنوان انقلاب دوم نام بردند؛ بهعنوان سه حادثه مهم تاریخی مطرح در تقویم کشورمان ثبت شده است.
هیچیک از این سه واقعه تاریخی را نمیتوان از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولیتر دانست؛ چراکه هر کدام در دورهای وقوع تأثیرگذاری خاص خود را داشته و شرایط را بهنحوی تغییر دادهاند. در ادامه بهطور مختصر درباره چرایی وقوع این سه اتفاقات مهم تاریخی توضیح داده شده است که از نظر میگذرد.
حادثه اول؛ تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه
در سال ۱۳۴۳ شرایط اجتماعی و فشارهای مردمی و یاران امام(ره) و روحانیت و طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم سبب شد تا عناصر رژیم پهلوی حضرت امام خمینی(ره) را پس از ۱۰ ماه زندان و حصر در تهران آزاد کنند و چنان تصور میکردند که امام راحل پس از آزادی از زندان و حصر، نهضت و حرکت اسلامخواهانه را ادامه نخواهند داد.
هر روز که میگذشت بر شدت مبارزات حضرت امام خمینی(ره) با رژیم فاسد طاغوت افزوده میشد تا در مهرماه ۱۳۴۳ که مصونیت مستشاران نظامی آمریکا از تصویب مجلس گذشت و حضرت امام آن سخنرانی معروف را بر ضد آن قانون در روز تولد حضرت زهرا(س) که برابر با چهارم آبان ۱۳۴۳ بود، فرمودند و تنظیمکننده لایحه و تصویبکنندگان و توشیحکننده و اجراکنندگان را خائن به اسلام و کشور دانستند و شدیدترین حملات را به رژیم شاه و آمریکا بهویژه به رئیسجمهور آمریکا داشتند.
فرازهایی از سخنرانی ایشان چنین بود: «دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگهای آمریکایی پستتر کردند. اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او میکنند؛ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست میکنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچکس حق تعرض ندارد».
امام خمینی(ره) دستور دادند این سخنرانی بهصورت اعلامیه توسط مؤتلفه اسلامی و بهصورت گسترده پخش شود.
شرایط سیاسی و اجتماعی در سال ۱۳۴۳ بهگونهای بود که شاه هیچ راه گریزی جز تبعید امام خمینی(ره) با هدف حفظ رژیم و استمرار سلطه آمریکا در کشور نمییافت؛ لذا در ۱۳ آبان همان سال دستور تبعید امام(ره) به ترکیه با یک هواپیمای نظامی را صادر کرد.
شاه خیال میکرد با تبعید امام(ره) به ترکیه صدای مخالفان تصویب کاپیتولاسیون و مخالفان حکومتش در نطفه کور خواهد شد، اما این سرآغاز هجرتی بود که ۱۴ سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد.
حادثه دوم؛ کشتار دانشآموزان
درحالیکه انقلاب اسلامی مردم ايران به رهبری امام خمينی(ره) به روزهای سرنوشتسازی نزديک میشد، تمام اقشار مردم سعی در ايفای نقش تاريخی خود و عمل به تکليف الهی داشتند.
در اين ميان دانشآموزان شور و حال ديگری داشتند. صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانشآموزان درحالیکه مدارس را تعطيل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش شاه و حامیانش برسانند. اين جوانان گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و بههمراه دانشجويان و گروههای ديگری از مردم در دانشگاه اجتماع کردند.
ساعت ۱۱ صبح همان روز، مأموران چند گلوله گاز اشکآور در ميان جمعيت معترض شلیک کردند، اما اجتماعکنندگان درحالیکه بهسختی نفس میکشيدند، صدای خود را رساتر کرده و با سر دادن شعارهای «مرگ بر شاه» لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه انداختند. در اين هنگام تيراندازی آغاز شد و ۵۶ جوان و نوجوان بیگناه به شهادت رسیدند و صدها نفر دیگر مجروح شدند، اما دانشآموزان دست از شعار بر نمیداشتند.
امام خمینی(ره) وقتی از جنایت مزدوران شاه باخبر شدند در پيامی فرمودند: «عزيزان من صبور باشيد، که پيروزی نهايی نزديک است و خدا با صابران است. ايران امروز جايگاه آزادگان است. من از اين راه دور، چشم اميد به شما دوختهام. صدای آزادیخواهی و استقلالطلبی شما را به گوش جهانيان میرسانم».
شهید محمدعلی رجایی که بهتازگی از زندان آزاد شده بود، با تأسیس انجمن اسلامی معلمان نقش مهمی در ساماندهی اعراض معلمان، دانشآموزان و دانشجویان ایفا کرد؛ بنابراین به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانشآموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانشآموز نامگذاری شده است.
حادثه سوم؛ تسخیر لانه جاسوسی
در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند.
دانشجویان از دانشگاههای تهران، پلیتکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظان و آمریکاییها، سفارت را بهتصرف کامل درآوردند.
در هنگام تسخیر سفارت، آمریکاییها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالتها و تجاوزات و غارتهای خود شدند، ولی پس از تسخیر سفارت بهسرعت از نابودی باقیمانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت.
به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند. امام خمینی(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول نامیدند.
این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکاییها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلالطلب و آزادیخواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بینالمللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و ...، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست.
اما پس از بیثمر ماندن، آنها به اقدامات جدیتری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در ۲۰ مهر ۱۳۵۹، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارایها و اموال ایران و... که هیچکدام تاکنون در عزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بیعدالتی جهانی و منشأ اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است
هدایت شده از علیرضا زادبر
معلمین و اولیا محترم؛ چرا ۱۳ آبان روز دانش آموز نامگذاری شده؟ حتما برای دانش آموزان خودتون علت این نامگذاری رو سر کلاسها توضیح بدید🌹
👇👇👇
هدایت شده از علیرضا زادبر
💢 حمام خون
قبل انقلاب توی تهران #محله_ای بود که معروف بود به محله نهم آبان! حالا چرا نهم آبان؟ چه اتفاقی افتاده بود؟
نهم آبان روز تولد #شاهزاده بود
به میممنت میلاد شاهزاده که بعد پدر باید همه کاره مملکت میشد این محله شد نهم آبان! حالا اهمیتش چیه؟
چرا بعد انقلاب نام این #محله شد ۱۳ آبان!؟
شاه دو تا #نخست_وزیر عوض کرده بود تا اوضاع آروم بشه، بعد بحران اقتصادی بوجود اومده در دولت هویدا، هویدا رو عزل کرد و منتقد همیشگی هویدا رو سر کار آورد. اون شخص کی بود؟
اون شخص، جمشید آموزگار که همیشه منتقد سیاستهای اقتصادی هویدا بود. و کابینه جدید تشکیل داد اسم کابینه ش رو گذاشت: کابینه نجات و مدیریت بحران اقتصادی
اما جواب نداد خیلی زود استعفا داد، بحران تندتر شد و کشیده شد به سال ۵۷ شاه این شخص جعفرشریف امامی رو سرکار آورد تا بتونه آشتی ملی ایجاد کنه
#شریف_امامی معروف بود به جعفر پنج درصد، چون شهرت داشت از همه شرکت های خارجی که میان ایران سهم و رشوه میگیره، مثل رشیدیان مثل ایادی و یزدانی شاه هم میدونست. شریف امامی اسم کابینه ش رو گذاشت آشتی ملی گفت: من با #آخوندها رابطه خوب دارم و مسالمت آمیز قضیه رو حل میکنم اول هم مشروب فروشی و کاباره رو بست اما ...
اما توی دولت شریف امامی دوتا فاجعه بزرگ اتفاق افتاد. قرار بود آشتی ملی بوجود بیاد اما حکومت نظامی شد: اولین فاجعه ۱۷ شهریور و اون کشتار وسیع مردم در #میدان_ژاله تهران، کمر دولت رو شکوند. دومی چی بود؟
دومی روز ۱۳ آبان سال ۵۷ بود
دانش آموزا که اکثرا بچه #دبیرستانی بودن برای حمایت از دانشجویان دانشگاه تهران اومدن سمت دانشگاه، دانشجوها توی دانشگاه بودن و دانش آموزا میخواستن وارد محوطه #دانشگاه بشن تا جمعیت یکی بشه
ارتش درگیر شد با بچه مدرسه ای ها
اول فقط گاز اشک آور بود
بعد #دانشجوها و مردم اومدن در دفاع از دانش آموزا، اما متاسفانه پنجاه و شش نفر دانش آموز توی روز ۱۳ آبان شهید شدن
۱۴ آبان #بیانیه دادن و اون روز رو بعنوان روز دانش آموز ثبت کردن، همون قبل انقلاب خودجوش این روز ثبت شد
بعد انقلاب هم منطقه نهم آبان که به اسم پسر شاه بود شد ۱۳ آبان
کوی ۱۳ آبان در ناحیه ۳ منطقه ۲۰ تهران
الان میشه
حالا جالب اینجاست که خانم سیده فرح دیبا همون #فرح_پهلوی بعدا مصاحبه کردن که مردم کشته نشدن چون ایشون میگه مردم گوسفند میاوردن نزدیک دانشگاه قربانی میکردن و خون گوسفند رو کف دست میزدن تا بگن شاه آدم کشته ولی ایشون جنازه های توی بهشت زهرا رو نمیدید
سِربرنی پژوهشگر و استاد دانشگاه سواس لندن توی کتابش از روز سیزدهم آبان سال ۵۷ با عنوان #حمام_خون یاد میکنه
Annabelle Sreberny (1985). The Power of Tradition: Communication and the Iranian Revolution. Columbia University
#علیرضا_زادبر
✅نشانی صفحه اینستاگرام👇
https://www.instagram.com/zadbar.ir
https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از 🇵🇸مسجد امیرالمومنین پردیسان🇱🇧
دکل ۵۹.m4a
3.66M
👈 #قسمت_پنجاه_و_نهم از کتاب #دکل
📚 #کتاب_صوتی🔊
🔴♦️🔴قسمت پایانی🔴♦️🔴
«قبل از خواب کتاب خوب بشنوید»
⏳ مدت: 10 دقیقه 00 ثانیه
💾 حجم: 4 مگابایت
✅اولین مستند داستانی گام دوم انقلاب
🎙گویندگان:
🔸 علیرضا سمیع زاده
🔹 سید علی حسینی زاده
💻میکس و مسترینگ:
🔸حسین سنچولی
📝به قلم: روح الله ولی ابرقوئی
ناشر: انتشارات شهید کاظمی
قسمت پنجاه و هشتم
کاری از واحد هنر و رسانه مسجد امیرالمومنین با همکاری اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🕌 مسجد امیرالمؤمنین(علیهالسلام)
╭┅──────────┅╮
🌺 @masjed_amiralmomenin
╰┅──────────┅╯
صوت و متن سلسله جلسات تنها مسیر(راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی) - قسمت اول :: علیرضا پناهیان
http://panahian.ir/post/1461
Gama.ir_FILE_1434_lejlsE.pdf
635K
📎بنا به درخواست مکرر مربیان و معلمان عزیز ؛ بارگزاری شد
📚هزار نکته در روش تدریس و کلاس داری خلّاق
🙏باکمال تشکر از استاد مجاهد دکتر لطیفیان
#طوفان_الاقصی
#امام_زمان
#غزه
💫 نو+جوانان انقلابی ؛خلاق باانرژی شجاع
https://eitaa.com/nojawnanglabe
منابع مفید نوجوان و نوجوانی.docx
17.5K
📚منابع مخاطب محور: «نوجوانان»
📎 ویژه اساتید ، معلمان ، مربیان و والدین
🙏باتشکر از زحمات مجاهدانه جناب دکتر استاد اخوی
#طوفان_الاقصی
#امام_زمان
#غزه
💫نو+جوانان انقلابی ؛ خلاق باانرژی شجاع
https://eitaa.com/nojawnanglabe
✅ طرح بحث:راهنما شناسی
⬅️ ایده شروع
1️⃣ گام اول
🟡 مربی از سه دانش آموز می خواهد برای برگزاری یک اردو مثلا کوهنوردی برنامه ارائه دهند
🟡 در انتخاب این سه دانش آموز دقت کنید،حضور سه دسته از افراد ضروری است
✔️ دارای سابقه حضور در یک اردو
✔️ دارای سابقه حضور در تیم مدیریتی یک اردو
✔️ بدون سابقه حضور در اردو و برگزاری آن
2️⃣ گام دوم
🟡 برنامه های ارائه شده را بدون ذکر نام و دسته ی انتخابی به دانش آموزان نشان دهید و از آن ها بخواهید که برنامه ای که کمترین اشتباه را دارد،انتخاب کنند
🟡 به طور طبیعی،برنامه ای انتخاب می شود که توسط دانش آموز دسته 1 یا 2 ارائه شده
🟡در نهایت طرح بحث کنید و با اشاره به برنامه انتخابی دانش آموزان،به آن ها بگویید،عصمت از خطا و اشتباه،لازمه راهبری و راهنمایی دیگر افراد است
همانطور که این موضوع در انتخاب برنامه اردو به صورت ناخواسته خود را نشان داد
⏪ در ادامه باقی این بحث رو مطرح خواهیم کرد
📕 برشی از کتاب مصیر
💫 دفتر سوم
🕰️ مبحث راهنما شناسی
#کتاب_بخوانیم
#معرفتی_تربیتی
#تربیتی
#مربی
#راهنما
#رهبری
#راهنما_شناسی
🎓 کانال معرفتی تربیتی فانوس و راه
💠 @fanoosrah
📌 فانوس و راه در شبکههای اجتماعی:
🌐 [بله](ble.ir/fanoosrah) * | * [ایتا](eitaa.com/fanoosrah_ir)