eitaa logo
تاریخ دیروز، امروز، فردا
188 دنبال‌کننده
183 عکس
47 ویدیو
0 فایل
تاریخ دیروز، روشنگر مسیر فردا توضیحی درباره هویت کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/2 فهرستی از گزیده مطالب کانال: https://eitaa.com/TarikhDEF/4 ارتباط با مدیر: @yahadi71
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ مکتب امام و طرح زمینه سازی ظهور(بخش پایانی) ✍️ 🔹مسئلۀ شکل‌گیری هویتی بین‌المللی و مقاوم دربرابر مستکبران جهانی، در عصر غیبت و حضرت حجت(عج) است که تنها از مسیر اصلاح و ارتقای شخصیت جوامع اسلامی صورت می‌گیرد؛ این نیز در گرویِ تغییر در دستگاه اندیشه و نگرش آن‌هاست؛ اما با سوگمندی تمام باید گفت که امروز آشفتگی و تشتت در ذهن و اندیشۀ نخبگان ایران و جهان اسلام باعث چندپارگی و تفرّق تودۀ مردم و عامل بسیاری از مصائب جهان اسلام شده است؛ تاجایی‌که می‌توان و جهان اسلام را دانست. 🔸درست در همین نقطه است که باید «» را فوری‌ترین و عمیق‌ترین راه‌حل و دانست. ➕«اگر امروز ‏ همت كند، مى‏تواند راهى را انتخاب كند كه قلم بطلانى بر عقب‏ماندگي‌ها و مشكلات و سختي‌ها و ذلت‏هاى دنياى اسلام بكشد؛ پيشواى اين حركت هم نخبگان جامعه‏اند؛ چه نخبگان سياسى، چه نخبگان علمى و فرهنگى ـ در حوزۀ‏ دين، در حوزۀ‏ دانشگاه ـ كه مى‏توانند انتخاب اين راه را به امت اسلامى توصيه كنند و نشان دهند.»رهبرانقلاب،27/1/85 🔹این توحّدِ همت و اراده، اصلی‌ترین خاکریز نبرد حق و باطل در طول تاریخ و در نبرد امروز اسلام و استکبار است؛ پس می‌توان گفت: «، خط مقدمِ نبرد حق و باطل». ➕«مهم اين است كه جوان ايرانى بداند ايران در كجاى اين جبهه است! در دنيا يك‏ جنگ‏ عظيم‏ و يك چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نيست، اما و عزم‏ها و سياست‏ها و تدبيرهاست. ايران در كجاى اين جنگ است؟ ايران در جبهه‏اى از اين جنگ در مركز فرماندهى قرار دارد كه افراد آن جبهه را ملت‌ها تشكيل مى‏دهند.»رهبرانقلاب،31/2/86 🔸جنگ اراده‌ها، است؛ به این معنا که هر گروه، از منابع قدرتی بهره‌مند است که گروه دیگر آن را ندارد. در طول تاریخ، و اعتقاد و او بوده و این سرمایۀ بی‌مثال در امروز ایران و اسلام، در متجلی شده است. تمام تلاش دشمن آن است که این منبع قدرت را از دست ما خارج کند تا دربرابر او بی‌سلاح شویم و درنهایت، اراده‌ها سست شود؛ یعنی یک «شناختی» در جریان است تا پایه‌های «» را که ریشه در مکتب امام دارد، سست و متزلزل کند؛ پس ریشۀ امروز اسلام و استکبار، و نبرد مکتب‌هاست. ➕«ما با استکبار جهانی در حال جنگ نامتقارنیم؛ چرا؟ ممکن است او یک امکاناتی داشته باشد که ما نداشته باشیم؛ اما ما هم امکاناتی داریم که او ندارد؛ آن امکان چیست؟ توکل، اعتماد به خدا، اعتماد به پیروزی نهایی، اعتماد به قدرت انسان، به قدرت ارادۀ انسان مؤمن؛ این را ما داریم؛ این شد . در جنگ نامتقارن، اراده‌ها هستند که با هم می‌جنگند؛ هر اراده‌ای غلبه پیدا کرد، پیروز خواهد شد. در میدان، اراده را ضعیف نکنید؛ در میدان نبرد، اراده را دچار تزلزل نکنید؛ اگر یک طرفِ جنگ در میدان نبرد اراده‌اش سست شد، قطعاً شکست خواهد خورد. نگذارید اراده‌تان سست بشود؛ نگذارید تبلیغات دشمن و وسوسه‌های دشمن، در اراده و عزم راسخ شما تزلزل ایجاد کند؛ این ارادۀ مستحکم را نگه دارید؛ این ضامن پیروزی است.»رهبرانقلاب،3/3/95 🔹مهم‌ترین کاری که امروز در نبرد حق و باطل می‌توان روی آن تمرکز کرد، در ذهن و قلب تودۀ مردم، به‌خصوص نخبگان و جوانان است و براساس مکتب امام، «» است: ➕«مسئلۀ‏ اصلى ما، مسئلۀ‏ مردم است؛ حضور مردم، ميل مردم، ارادۀ‏ مردم، عزم راسخ مردم. اين را بايد عرض كنيم؛ در همۀ‏ تحولات و جنبش‌هاى گوناگون اجتماعى بزرگ، نقش‏ مردم‏، نقش‏ معيار است.»رهبرانقلاب،20/7/90 🔸و درمیان اقشار مختلف مردم، ویژگی خاص آن است که «» این اقیانوس بی‌کران‌اند: ➕«نسل جوان در هر جامعه، موتور حركت‏ تحولات اجتماعى و تحولات سياسى است؛ به‏خصوص جوان دانشجو؛ طبيعتش اين است.»رهبرانقلاب،19/9/92 🔹بنابراین به جوانان انقلابی در این جنگ، این است که: ➕«انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. در جبهۀ کفر و استکبار با پرچم برافراشتۀ ، این وظیفۀ همۀ ما است؛ هرکدام باید چشمۀ بابرکتی از معرفت درست اسلامی و صراط مستقیم الهی باشیم.»رهبرانقلاب،1/11/95 📌بخش اول یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/109 📌بخش دوم یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/116 📌بخش سوم یادداشت:https://eitaa.com/TarikhDEF/118 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از شرح حال
11.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما در روایت ضعیف بوده و هستیم، روایت توانمندی‌ها و داشته‌هایمان، روایت ضعف‌ها و مشکلاتمان، روایت انقلاب، امام، جنگ و... روایت خوب و درست یک امر چه داشته‌ها و چه تجربه‌ها و اتفاقات و شخصیت‌ها از خود آن داشته و اتفاق و... مهم‌تر است، چون همه آنها محدود به زمان و مکان هستند اما روایت درست آنها را زنده نگه می‌دارد در طول زمان و مکان. رشد هر اجتماعی بر پایه داشته‌ها و تجربیاتش است. این هم گزارشی از داشته‌های علمی ما در ۷۰۰ سال قبل که به تازگی و اتفاقی کشف شده است. https://eitaa.com/sharhe_hal
تاریخ دیروز، امروز، فردا
ما در روایت ضعیف بوده و هستیم، روایت توانمندی‌ها و داشته‌هایمان، روایت ضعف‌ها و مشکلاتمان، روایت انق
دکتر امیر گمینی در واکنش به این کلیپ اشکالاتی رو مطرح کردند که خاصتا به اشکالاتشون درباره ادعاهای مطرح شده کار ندارم چون تخصص ندارم و نیاز به کار پژوهشی داره اما نوع مواجهه ایشون رو میپسندم خصوصا صحبت انتهایی ایشون درباره نسبت طولی علم در شرق و غرب. همانگونه که مسلمانان در عصر ترجمه علوم را از غرب گرفتند و آن را به شکوفایی رساندند و تمدن اسلامی را تحقق بخشیدند، چه در علومی مانند فلسفه و منطق و چه در علوم تجربی و...، همانگونه هم غربیان علوم را از مسلمانان گرفته و به شکوفایی رساندند. امروزه نیز وظیفه ما اخذ علم و شکوفایی مجدد آن است که نتیجه آن ان شاالله تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود. البته منکر علم دزدی های غربی ها هم نیستم، چه دزدی هایی که از کتاب خانه های ما نکردند و چه اسناد و خاطراتی که به مرور منتشر نمیشود اما بلاخره توانستند این علوم را رشد دهند، هر چند امروزه همین پیشرفت علوم را در خدمت ارزش های ناصواب خود کرده و به سمت و سوهای ناصحیح کشانده اند. ضمنا لزوما قبول ندارم که غرب در همه علوم توانسته پیشرفت هایی رو ایجاد کنه، بله هرجا پیشرفت هایی داشته استفاده میکنیم اما خصوصا در علومی مانند فلسفه مسیر علم رو اساسا منحرف کردند که امروزه نیز در باتلاق اون دست و پا میزنند. البته اینکه بعضی نیز در بوق و کرنا میکنند که ما تاریخی نداشته ایم و به دنبال زدن هویت ما هستند نیز بسیار حرف غلطی است. حقیقتا یکی از کارهای لازم انتقال تاریخ و هویت ایرانی اسلامی ما به نسل جدید است. آنها باید بدانند وارث چه تمدن و هویتی هستند تا مرعوب حملات سنگین شناختی دشمن نشوند. لینک مشاهده اشکالات دکتر امیر گمینی: https://www.instagram.com/p/Ca61wVsqoQB 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
امام جواد(ع) عالم و سیّاسی نوجوان اما زیرک 🔹یکی از سیاست هایی که دنبال میکرد، سیاست و بین شیعه و اهل سنت بود؛ همان سیاستی که امروز نیز توسط دشمنان اهل بیت(ع) دنبال میشود. جناب در کتاب احتجاج ج2ص446 در روایتی آورده اند: در مجلسی بین (ع) و (از علمای مشهور عصر) مناظره ای در گرفت که عده زیادی از علمای اهل سنت نیز در آن مجلس حاضر بودند. 🔸یحیی میگوید نظر شما درباره روایتی که میگوید: «جبرئیل به حضور پیامبر رسید و گفت: من از راضی هستم، از او بپرس که آیا او هم از من راضی است یا نه؟» چیست؟ روشن است که یحیی میخواهد امام را وارد یک بازی دو سر باخت کند، اگر بگوید درست است که تایید ابوبکر است و اگر بگوید چنین نیست که عاملی برای تفرقه میشود. همین نحوه سوالات در ادامه نیز تکرار میشود اما حضرت با پاسخ هایی بسیار زیرکانه این سیاست آنها را به زیبایی خنثی میکنند. 🔹امام در پاسخی زیرکانه میفرمایند: من منکر فضیلت ابوبکر نیستم و خدمات ایشان روشن است اما کسی که این خبر را نقل میکند باید به خبر دیگری که پیامبر در حجة الوداع بیان کردند نیز توجه داشته باشند که فرمودند: کسانی که بر من دروغ میبندند، بسیار شده اند و بعد از من نیز بسیار خواهند بود. هر کس بعمد بر من دروغ ببندد، جایگاهش در آتش خواهد بود. پس هرگاه حدیثی از من برای شما نقل شد، آن را به کتاب خدا و سنت من عرضه کنید، اگر موافق شان بود اخذ کنید وگرنه رها کنید. 🔸حضرت در ادامه میفرمایند: این روایتی که درباره گفتید با کتاب خدا سازگار نیست چون خداوند در قرآن میفرمایند ما از آنچه در دل دارید خبر داریم لذا محال است که رضایت ابوبکر بر خدا پوشیده بوده باشد. 🔹یحیی مجدد میپرسد روایت شده که: مَثَل و روی زمین، مَثَل و در آسمان است. حضرت میفرمایند: محتوای این روایت نیز درست نیست چون جبرئیل و میکاییل همواره بندگی خدا را نموده و لحظه‌ ای به او عصیان نکرده‌ اند، در حالی که ابوبكر و عمر پیش از آن که اسلام بیاورند، سال‌ های طولانی مشرک بوده‌ اند. 🔸یحیی مجددا میگوید: در روایت داریم: بکر و دو سرور پیران اهل بهشتند. حضرت فرمود: این روایت نیز محال است که درست باشد چون در بهشت همه جوانند و پیری وجود ندارد که آنها بخواهند سرور آنها باشند. 🔹یحیی دوباره میپرسد: در روایت آمده که بن خطاب چراغ اهل بهشت است. حضرت فرمود: این نیز محال است چون در بهشت، فرشتگان مقرّب خدا، آدم، محمد(ص) و همه انبیاء و فرستادگان خدا حضور دارند، چطور بهشت با نور آنها روشن نمیشود، ولی با نور عمر روشن می گردد؟! 🔸یحیی ادامه میدهد که در روایت آمده اهل بهشت به زبان سخن می گویدند. حضرت فرمود: من منکر فضیلت عمر نیستم؛ ولی ، با آن که از افضل بود، بالای منبر گفت: من شیطانی دارم که مرا منحرف میکند، هرگاه دیدید از راه راست منحرف شدم، مرا به راه درست باز آورید. 🔹یحیی گفت: روایت شده که پیامبر فرمود: اگر من به پیامبری مبعوث نمیشدم، حتما مبعوث می شد. امام فرمود: کتاب خدا از این حدیث صادق تر است: «وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنکَ وَمِن نُّوحٍ...». خداوند از انبیا برای اجرای صحیح رسالتشان پیمان گرفته و آنها لحظه‌ ای به خدا شرک نورزیده‌ اند، حال چگونه ممکن است برخلاف پیمان خود، شخصی را که بخشی از عمرش را در حال شرک به خدا گذرانده به پیامبری برگزیند؟ 🔸باز یحیی گفت: روایت شده که پیامبر فرمود: هیچگاه وحی از من قطع نشد، مگر آن که گمان بردم که به خاندان (پدر عمر) نازل شده است، یعنی نبوّت از من به آنها منتقل شده است. حضرت فرمود: برای پیامبران جایز نیست حتّی لحظه‌ای در رسالت خود دچار تردید شوند. چگونه ممکن است که نبوّت از برگزیده خدا به کسی که مدّتها شرک ورزیده است منتقل شود؟ 🔹یحیی مجددا گفت: روایت شده که پیامبر(ص) فرمود: اگر عذاب نازل می شد، کسی جز از آن نجات نمی یافت. حضرت فرمود: این نیز محال است چون خداوند به پیامبر اسلام فرموده تا زمانی که تو در میان آنان هستی، خداوند آنان را عذاب نمی کند و نیز تا زمانی که استغفار میکنند، خدا عذابشان نمیکند. لذا برای نزول عذاب دو مانع ذکر شده: یکی وجود پیامبر و دیگری استغفار مردم. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ تحلیل شهید بهشتی از استعفای مهندس بازرگان و تفاوت خط فکری شان 🔹در این مدت، من با آقايان، البته روابط نزدیک داشته ام علاوه بر اینکه آقای از دوستان خیلی قدیم من هستند و آقای ، همینطور... من هر دوی این برادرها را همچنان برادرهای و برخوردار از درجه بالایی از و میدانم، ولی شان را در مورد ایران از اول هم خطی که با ما بخواند، نمی یافتم. 🔸ما از همان اول حس می کردیم که نقطه نظرهامان مختلف است، منتها با توجه به اینکه اینها یاران و دوستان انقلاب بوده اند و خدماتی داشته اند و سهمی داشته اند -آقای بازرگان که سهم زیادی در سابقه فعالیت قبلی شان مخصوصا داشته اند- ما ترجیح میدادیم که با وجود این اختلاف نظرها، همکاری داشته باشیم. 🔹تا وقتی که آقایان به این نتیجه رسیدند که نمی توانند پا به پای این نقطه نظرها بیایند و استعفاء دادند. بنابراین، من آقایان را چهره هایی دوست داشتنی و برخوردار از صداقت و خوب میدانم، ولی نقطه نظرشان را در جهت این انقلاب هم از پیش نمی یافتم و روز به روز این نظر قوی تر میشد، چه در جهت انقلاب و چه در مورد انقلاب. 🔸ما معتقد بودیم انقلاب ایران، یک است، لااقل در و در دنیای . شاید آقایان چنین دیدی نداشتند، مخصوص آقای خیلی اینطورها نمی اندیشیدند. باز آقای هم نقطه نظرهاشان با آقای بازرگان یکی نیست. ایشان هم با آقای بازرگان اختلاف نظرهایی داشتند. 🔹ما معتقد بودیم که در داخل مملکت، باید خارج از این عمل کرد. آقای مهندس عجیب تکیه داشتند روی اینکه همه کارها را ببرند توی همین کانال های و به همین دلیل، خیلی ضربه خوردیم و من تنها در مورد باید بگویم که در طول همین دو هفته که بنده آنجا حضور پیدا کردم و سامان جدید به آن دادم، تحرک پیدا کرده، در حالی که آرام آرام داشت، به صورت یک چیز نیمه مرده در می آمد. 🔸اینها نشان میدهد که اختلاف نظرهایی داشته ایم. ما معتقدیم که این ملت، امروز به و احتیاج دارد. ما معتقدیم که همانطور که در خور انقلاب است، این بودند که انقلاب کردند، بپاخاستند و از مجموعه آنها، این سیل خروشان دیکتاتور برافکن و استبداد و استعمار برافکن بوجود آمد. 🔹همینطور هم باید الان، به مردم کمک کرد تا سازندگی های کوچک بکنند و معطل آنکه حالا نقشه هایی کلی و هماهنگ کننده، برای کارهای ضربتی بوجود بیاوریم نشویم. 🔸آقایان[=بازرگان] اینطور فکر نمی کردند و فکر می کردند که حالا ما در یک شرایطی قرار داریم که می توانیم ملت را معطل کنیم، برای انجام اینکارها. من الان گفته ام در هر گوشه مملکت، هر کار خوبی که هست، جهاد باید کمک کند که انجام بگیرد. 🔹فلان جاده را می خواهند اسفالت بکنند، حالا این اسفالت ممکنست سه سال بیشتر دوام نیاورد، بگذارید بکنند. هم کار بوجود می آید و هم سه سال گردوغبار را مردم نمی خورند، حالا تا بعدا برای اسفالت زیر بنایی و اساسی آن انشاء الله مجددا کار خواهیم کرد. 🔸نباید معطل این حرفها بشویم. فلان روستا را میخواهند بسازند، در فلانجا میخواهند کشاورزی کنند، میخواهند در یک جایی یک دامداری کوچک ایجاد کنند، فلان خانه یا مدرسه را می خواهند بسازند، یا تعمیر کنند، بگذارید بکنند. حالا نباید صبر کنیم تا طرحش آماده شود و در یک مرکزی، مثلا مراکز شهر یا استان تصویب شود، بعد اعتبارش تامین شود. 🔹خلاصه اینها هیچکدام متناسب با روند انقلاب نیست. این اختلاف نظرها را داشتیم و از همین قبيل اختلاف نظرها در مورد مسائل داشتیم که متاسفانه در اینجا باید بگویم ، خیلی زیاد بوده است. ما که در فروردین ماه، از سفر کردستان برگشتیم، ایده هائی در مورد کردستان داشتیم. که گفتیم اگر عمل کرده بود، گمان می کنم که حالا اینجا نبودیم. 📚بهشتی اسطوره برجاودانه تاریخ، ج3، ص1037 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ اگر تقدیر زندگی در اختیار خودم بود... 🌱 حقیقتا جناب در کتاب شریف درّهای فراوانی را در کنار هم به زیبایی به نظم در آورده که حیف است از آنها بی بهره بمانیم. ایشان در روایتی به نقل از چنین نقل میکند: 🌱 از (ع) شنیدم که میفرمود: نزد (ع) رفتند و از او خواستند که از خداوند بخواهد که هرگاه ما اراده کردیم باران ببارد و هرگاه ما خواستیم باران نبارد یعنی عملا مادی و کاریمان به عهده خودمان باشد چرا که شغل آنها عمده بود. 🌱 حضرت نیز همین مسئله را از خداوند طلب میکند و خداوند نیز اجابت کرده و تقدیر امور را به دست میدهند. بنی اسرائیل بعد از اینکه مطلع شدند خداوند این قدرت را به آنها داده شروع به کشاورزی کرده و هرگاه نیاز به آب داشتند اراده باران میکردند و باران میبارید و هرگاه نیاز نداشتند اراده کرده و باران قطع میشد. 🌱 این امر موجب شد مزارع آنها همانند کوه ها و جنگل های پر درخت بزرگ بشود اما وقتی زمان درو و برداشت رسید چیزی نیافتند، انگار ظاهر مزارع پُربار نشان میداد اما در باطن محصولی نداده بود یا محصول خراب شده بود یا... . در هر صورت تلاش آنها بی نتیجه مانده بود. 🌱 آنها به حضرت (ع) شکایت کردند که خداوند این قدرت را به ما داد اما چرا چنین شد که کار ما بی محصول ماند و خدا به ما ضرر رسانید؟ حضرت نیز این مسئله را به خداوند عرضه داشت. خداوند نیز در پاسخ به موسی(ع) فرمود: 🌱 اینها از چه چیزی شکایت میکنند؟ من به اندازه ای خاص برای آنها باران مشخص و تقدیر نمودم ولی آنها راضی به تقدیر من نشدند و خواستند که خودشان تقدیر امورشان را به دست بگیرند و من نیز به خواست آنها عمل کردم و به خودشان واگذار کردم و اینگونه شد که میبینی لذا این چیزی که رخ داده نتیجه تقدیر خود آنهاست، نه من. 📚فروع کافی، ج5، ص262 📌پ.ن: راضی به تقدیر الهی بودن یکی از مهمترین مسائل اخلاقی و ملاکات دینی است که میتواند و مرتبه آنها نزد خداوند قرار گیرد. اساسا خداوند بنده اش را دچار امتحاناتی میکند تا ببینید که او چه مقدار تقدیرات اوست لذا لازم است همیشه از این زاویه به زندگی و عالم نگاه کنیم که خداوند طراح و پشت پرده اتفاقات زندگی ماست. اگر این شد آنگاه در نهایت رنج ها و مشکلات نیز به خواهیم رسید چون او میبیند و او چنین طراحی کرده است؛ همانگونه که نیز در گودال قتلگاه فرمود خدایا راضی به قضای تو هستم. البته این تذکر لازم است که باید مفاهیم دینی را دید لذا این نگاه نباید منجر به عدم تلاش و و و... بشود چرا که یکی از تقدیرات خداوند، اعطای به انسان ها بوده است. به همین دلیل است که نباید نتیجه کم کاری ها و بی تدبیری ها و خطاهای خود را به پای تقدیر الهی نوشت. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
هدایت شده از بینش راهبردی
چهره لاوروف در سفر آخرش به ایران دیدنی بود. وقتی به روسها گفتیم حمله نظامی مستقیم به اوکراین کار درستی نیست و باید حساب شده تر پیش روید با تبختر گفتند چند روزه "کیف" پایتخت اوکراین را فتح میکنیم. آنها فکر میکردند، میتوانند از چند جهت با حمله برق آسا کیف را بگیرند ابتدا هم خوب پیش رفتند اما وقتی روی زمین آمدند با مانع بزرگی به نام جنگ شهری برخورد کردند که به خاطر فقدان تجربه با تلفات سنگین مواجه می شدند و تلفات غیرنظامیان نیز بالا می رفت. که هر دوی اینها در تثبیت روایتهای غربی ضد روسها موثر بود. حال روسها و پوتین متوجه شدند، باید به کسی اتکا کنند که استاد جنگ های هدفمند شهری با کمترین تلفات مردمی است موشکها و پهپادهای ما برای این منظور است و چهره لاوروف دیدنی بود وقتی که درخواست کمک و خرید پهپادهای ما را داشت! دنیا باید بداند پیشران نظم آینده حتی در سخت افزار هم ما هستیم و این قدرت نرم افزاری و سخت افزاری را از انقلاب اسلامی و درایت امامین انقلاب داریم با کانال همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/2579496960C994bde62e8
❇️ علی(ع) و فضائل غیر قابل انکارش 🔹 در (ج42،ص116) به نقل از حارث بن مالک چنین میگوید: وارد شده و نزد رفته و از او پرسیدم درباره علی فضیلتی شنیده ای؟ سعد به وجود پنج ویژگی برای علی(ع) شهادت میدهد و میگوید اگر من یکی از آنها را داشتم، برایم از اینکه در دنیا عمر (ع) را داشته باشم، دوست داشتنی تر بود و بعد شروع به شمردن آن فضیلت ها میکند: 1️⃣ اول آنکه پیامبر خدا را به همراه به سوی مشرکان قریش فرستاد و او یک روز و شب در راه بود تا اینکه به علی(ع) فرمود دنبال ابوبکر برو و سوره را از او بگیر و خودت ابلاغ کن و ابوبکر را نزد من برگردان. وقتی ابوبکر برگشت از پیامبر پرسید ماجرا چیست؟ آیا چیزی درباره من نازل شده؟ حضرت فرموید خیر اما برای ابلاغ مطلبی، یا باید خودم ابلاغ کنم یا کسی که از من باشد[و تو از من نیستی اما علی از من است]. 2️⃣ دوم آنکه با در مسجد مینشستیم تا اینکه یک روز گفته شد از این به بعد غیر از و همه باید از مسجد خارج شوند و ما نعلین کشان از مسجد خارج شدیم. صبح [عموی حضرت] به پیامبر فرمود چرا عموها و یارانت را بیرون کردی و این جوان را در مسجد ساکن کردی؟ حضرت فرمود من شما را بیرون نکردم بلکه این فرمان خداست. 3️⃣ سوم آنکه پیامبر، و را به فرستاد اما کار پیش نرفت تا اینکه فرمود فردا پرچم را به دست کسی میدهم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش نیز او را دوست دارند. روز بعد با اینکه علی چشم درد داشت، با آب دهانش به چشمان او زد و چشم او خوب شد و پرچم را به دست او داد و او پیروز شد. 4️⃣ چهارم آنکه در روز ، پیامبر همه را نگه داشت و دستان علی را بالا برد به طوری که سفیدی زیر بغلش پیدا شد و سه بار گفت: «من کنت مولاه فعلی مولاه» 5️⃣ پنجم آنکه پیامبر سوار بر شترش به قصد جنگ از شهر خارج شد و علی را به همراه خود نبرد. این را دلیل بر ناشایستگی علی و عدم رضایت و توجه پیامبر به او دانستند اما پیامبر همه مردم را جمع کرد و فرمود: یا علی! نسبت تو به من همانند نسبت به است، جز آنکه بعد از من دیگر پیامبری نداریم. 📌 پ.ن: افراد کثیری از صحابه و غیر صحابه ولایت و امامت حضرت امیر(ع) را نپذیرفتند اما شاید به جرئت بتوان گفت با این حال، همه یا عمده آنها منکر فضائل علی(ع) نبودند، چه اینکه در نقل های متعددی این گزارش ها به دست ما رسیده است که می توان درباره آن کتاب ها نوشت. سعدبن ابی وقاص یکی از آن افراد است، کسی که از صحابه پیامبر بود، فرماندهی سپاه اسلام در را به عهده داشت اما در زمان خلافت حضرت در ابتدا با ایشان بیعت نکرد و وقتی هم که بیعت کرد در جنگ های حضرت حاضر نشد و با او همراهی نکرد. پسر او، نیز فرماندهی سپاه دشمن در کربلا را به عهده داشت. اما همین شخصیت نمی تواند منکر فضائل حضرت بشود، چون روز و شب این فضائل را به چشمان خود دیده است، فضائلی که یکی دو تا هم نیستند و بعضی از آنها به تواتر نقل میشده لذا اساسا قابل انکار نبوده اند. یکی از دلایلی که باعث شد این چنین افرادی در عین قبول فضائل حضرت اما امامت و ولایتش را قبول نکنند، آنها بود که در روایات نیز به آن اشاره شده. اگر همین گزارش سعد را به دقت بخوانید، حس حسادت از سر و روی آن می بارد. در نقل دیگری آمده وارد مدینه شد و به سعد گفت چرا ما را در حقمان در برابر باطل یاری نمیکنی اما سعد پاسخ داد از پیامبر شنیدم که می فرمود: «على با حق است و حق با على است، هر جا كه باشد.» معاویه در پاسخ میگوید: هیچگاه نزد من مانند امروز شایسته ملامت نبودی. سعد میگوید چرا؟ معاویه پاسخ میدهد: چون اگر من این سخن را از پیامبر شنیده بودم تا زمان مرگم همواره میشدم. البته معاویه هم حق را درباره علی(ع) می دانست اما چه بسا حسادت او نسبت به حضرت از حسادت سعد بیشتر هم بود. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ آیا اسلام نظامات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص خودش را دارد؟ « از هنگام ظهورش متعرض نظامهاى حاكم در جامعه بوده و خود داراى سيستم و نظام خاص و و بوده است كه براى تمامى ابعاد و شئون زندگى فردى و اجتماعى قوانين خاصى وضع كرده است و جز آن را براى سعادت جامعه نمى‏پذيرد. مذهب اسلام همزمان با اينكه به انسان مى‏گويد كه خدا را عبادت كن و چگونه عبادت كن؛ به او مى‏گويد و روابط خود را با ساير انسانها بايد چگونه تنظيم كنى، و حتى‏ جامعه اسلامى با ساير جوامع بايد چگونه روابطى را برقرار نمايد. هيچ حركت و عملى از فرد و يا جامعه نيست مگر اينكه مذهب اسلام براى آن حكمى مقرر داشته است.» 📚 صحیفه امام، ج5، ص389 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
❇️ سیاست علوی و سیاست اُموی «آن مردك[؛ رئیس وقت سازمان اطلاعات و امنیت پهلوی] وقتى كه آمد [در زندان] پيش من، من بودم و آقاى . گفت:. عبارت از ، و ... خلاصه است و اين را بگذاريد براى ما!. راست هم مى‏گفت، اگر سياست عبارت از اينها است مخصوص آنها مى‏باشد. اسلام كه سياست دارد، مسلمانان كه داراى سياست مى‏باشند، ائمه هدى عليهم السلام كه «» هستند غير از اين معنايى است كه او مى‏گفت. او مى‏خواست ما را اغفال كند. بعد رفت در روزنامه اعلام كرد. تفاهم شده كه روحانيون در سياست دخالت نكنند!. ما هم بعد از آزادى رفتيم سر منبر تكذيبش كرديم، گفتيم دروغ گفته است، اگر خمينى يا ديگرى چنين حرفى بزند بيرونش مى‏كنيم. [امام 21 فروردین43 چنین گفته بود: يك نفر از اشخاصى كه ميل ندارم اسمش را بياورم، گفت آقا سياست عبارت است از دروغ گفتن، خدعه، فريب، نيرنگ، خلاصه است! و آن را شما براى ما بگذاريد! چون موقعْ مقتضى نبود نخواستم با او بحثى بكنم. گفتم: ما از اوّل وارد اين سياست كه شما مى‏گوييد نبوده‏ايم. امروز چون موقع مقتضى است، مى‏گويم‏ اسلام اين نيست. . اسلام را بد معرّفى كرده‏اند. از اسلام سرچشمه مى‏گيرد. من از آن آخوندها نيستم كه در اينجا بنشينم و تسبيح دست بگيرم؛ من نيستم كه فقط روزهاى يكشنبه مراسمى انجام دهم و بقيه اوقات براى خودم سلطانى باشم و به امور ديگر كارى نداشته باشم. پايگاه اينجاست.] اينها از اول در ذهن شما وارد كردند كه سياست بمعنى دروغ گويى و امثال آن مى‏باشد تا شما را از امور مملكتى منصرف كنند و آنها مشغول كار خودشان باشند و شما هم مشغول باشيد، شما اينجا بنشينيد «خلد اللَّه ملكه» بگوئيد و آنها هم هر كارى كه دلشان مى‏خواهد بكنند، هر گونه هرزگى كه مى‏خواهند بكنند. البته خودشان بحمد اللَّه اين فهم ها را ندارند ولى اساتيد و كارشناسانشان اين نقشه ها را كشيده‏اند كه از 300 سال پيش در ممالك شرق نفوذ كردند و از همه جهات اين ممالك اطلاع دارند اين برنامه را درست كردند. بعدها نيز و غير آنها با انگليس ها همراه و متفق شدند و در اجراى اين برنامه شركت كردند. من در همدان بودم كه يكى از طلبه هاى ما كه مرد فاضلى بود از لباس خارج شده ولى اخلاقش محفوظ بود ورقه بزرگى را به من نشان داد كه در آن به رنگ سرخ علامت گذاريهائى شده بود، به طورى كه مى‏گفت اين علامتهاى سرخ مال مخازن زير زمينى بود كه در ايران وجود دارد و كارشناسان خارجى كشف كرده بودند! كارشناسان خارجى روى كشور ما مطالعه كردند همه مخازن زير زمينى ما را كه كجا طلا دارد، كجا مس دارد و نفت و ... دست آوردند، روحيه افراد ما را هم سنجيدند كه چطورى است و ديدند تنها چيزى كه نمى‏گذارد نقشه‏هايشان عمل گردد و در مقابلشان سد مى‏باشد و است. آنان را ديدند كه بر اروپا سلطه پيدا كرد و دانستند كه اسلام واقعى مخالف با اين بساط است. نيز دست آوردند كه روحانيون واقعى را نمى‏توانند تحت نفوذ خود درآورند و در فكرشان تصرف كنند. لذا از روز اول كوشيدند كه اين خار را از سر راه سياست خود بردارند و اسلام را كوچك و روحانيت را ضايع كنند با تبليغات سوء اين كار را هم كردند، به طورى كه امروز اسلام در نظر ما بيش از 4 تا مسأله نيست! از طرفى بر آن شدند كه فقها و علماء اسلام را كه رأس جمعيت هاى اسلامى قرار دارند با تهمت، يا به وسائل ديگر لكه دار و ضايع نمايند. آن شخص بسيار بى آبرو كه عامل استعمار است در كتابش نوشته ششصد نفر از علماى نجف و ايران بودند! ... خيلى مايل است كه همه علما را جيره خوار خودش معرفى كنند تا علماى اسلام را در ميان مردم بدنام ساخته مردم را از آنان رو گردان و منصرف كنند.» 📚ولایت فقیه امام خمینی، ص140 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دعوای شرق و غرب در اوکراین و اهمیت ویژۀ آن🔸 الان در روس‌ها می خواهند قسمت شرقی را حفظ کنند، هم می خواهد این قسمت را به خودش ملحق کند. نظامی‌هایشان به کمک پول آمریکایی‌ها، توی خیابانهای این قسمت شرقی هستند. روس‌ها هم موشک‌های قاره پیمایشان را دارند مجهز می کنند. این شرایط را امام صادق (علیه السلام) در هزار سیصد سال قبل گفته! تمام آنچه امروزه دارد واقع می‌شود مو به مو اینها را گفته. [که ائمه فرموده اند] دارد واقع می شود. گفته یمنی‌ها قیام می کنند. آنها از کشور خودشان هم خارج می‌شوند و به سمت شمال (عربستان) می‌آیند. آثارش را ما داریم می‌بینیم. این جریانات تکفیری، وارد عراق می شوند. وارد شام می شوند. فردا، پس فردا وارد اردن هم می شوند. اینها دارد مو به مو اتفاق می‌افتد. اوج این دعواهای داعش و دیگران، از دعوای شرق و غرب خواهد بود. این روزها همۀ این علامات را می‌بینیم. [مرحوم] آقای بهلول به من گفت که یک روزی آمریکا به پنجاه ایالتِ تکه تکه تقسیم می شود. حالا ممالک متحده است، می شود ممالک متفرقه! و عیناً همین طوری که سر روسها آمد، سر آنها هم می آید. قبل از پیروزی انقلاب، آقای بهلول آمده بود خرمشهر. دوستی، مهمانی اش کرده بود. به رفیقش گفت که خانه‌ات را در خرمشهر بفروش. گفت خانه‌ام خوب است، چطور؟ گفت: همین که به تو گفتم. این آقا چون خیلی معقتد بود به آقای بهلول، خانه اش را فروخت و رفت اصفهان خانه گرفت. بعد از پیروزی انقلاب وقتی عراق به خرمشهر حمله کرد و آن را گرفت، آن موقع فهمید آقای بهلول چه می گفت! خب حالا ما می بینیم این آثار و علائم را. حداقلش این است که یک اظهار ادبی به آقا بکنیم که وقتی آقا می‌آید، اگر بگوید شما وقتی من غایب بودم چه کردید، رویمان بشود که به ایشان بگوییم اقلاً در روز جمعه، یک برای شما کردیم. ای زدیم. همین رهبر بزرگوارتان، هرچه کمک به ایشان بکنید، کمک به امام زمان (ع) است. این جور نباشد که ایشان کسی را تقویت کند، اما شما تضعیفش کنید. نکنید این کار را. اینها بچگی است. همین [اطاعت از رهبری]، عبادت است. به امام زمانت هم می توانی بگویی ما حرف این آقا را به عنوان نائبت، هرچه گفت انجام دادیم. . (تاریخ سخنرانی: 1393/11/17. بعد از دعای ندبه) @haerishirazi
❇️ مهندسی دنیا توسط دین 🔹شاید بتوان قسمت سخنرانی دیروز را این بخش دانست: ➕«نقطه‌ مرکزی و اساسی هویت عبارت است از تفکیک میان دین و پیشرفت. جمهوری اسلامی درست همین مرکز را نشانه گرفته و شلیک کرده و به هدف زده! خب عصبانی‌اند دیگر. نمی‌تواند این را تحمل کند. هر روز به فکر این است که یک ضربه‌ای بزند.» 🔸مسئله اصلی، تقابل و و به تعبیری ایران و امریکاست. تا قبل از انقلاب اسلامی ایران، تمدن غرب سه مدل برای اداره دنیا ارائه داده بود: 1. مدل 2. مدل 3. مدل . 🔹دو مدل اول به مرور به شکست انجامید و نتوانست خود را به عنوان مدلی برتر به جهان بقبولاند اما مدل لیبرالی روز به روز در حال گسترش بود تا اینکه انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و اساسا یک مدل جدیدی برای اداره دنیا مطرح کرد: یا به تعبیر دیگر . 🔸وجه مشترک و دال مرکزی سه مدل غربی، تفکیک میان دین و پیشرفت بود اما در مدلی که برای اداره دنیا ارائه داد، نقطه محوری اش بود. همان چیزی که رهبر انقلاب از آن تعبیر به میکنند: ➕« در مكتب امام بزرگوار ما، رابطه‌ى دين و دنيا است؛ يعنى همان چيزى كه از آن به مسئله‌ى دين و سياست و دين و زندگى هم تعبير ميكنند... دنيا ميدان اساسىِ وظيفه و مسئوليت و رسالت دين است. دين آمده است تا در اين صحنه‏ى عظيم و در اين عرصه‏ى متنوع، به مجموعه‏ى تلاش انسان شكل و جهت بدهد و آن را هدايت كند. دين و دنيا در اين تعبير و به اين معناى از دنيا، از يكديگر تفكيك‏ناپذيرند... دنيا هم بدون و بدون دست خلاق و سازنده‏ى دين، دنيايى خواهد بود تهى از معنويت، تهى از حقيقت، تهى از محبت و تهى از روح... در چنين صحنه‏يى، آنچه مى‏تواند را بر عهده بگيرد، جز دين چيز ديگرى نيست... دين و دنيا در منطق امام بزرگوار ما مكمل و آميخته و درهم‏تنيده‏ى با يكديگر است و قابل تفكيك نيست. اين، درست همان نقطه‏يى است كه از آغاز حركت امام تا امروز، و خصومت و عناد را از سوى و برانگيخته است؛ كسانى كه زندگى و حكومت و تلاش و ثروت آن‏ها مبتنى بر حذف دين و اخلاق و معنويت از جامعه است.» 14/3/84 🔹رهبر انقلاب در مورد چنین میگویند: ➕«ما به بركت اسلام يك را به دنيا پيشنهاد كرده‌ايم؛ نه راه در اقتصاد و تبعات اقتصاد، نه راه غرب با تبعات و خصوصيّاتى كه دنبالش هست؛ يك راه سوّمى ما داريم، اين راهى كه امروز كشور ما دارد ميرود، راه سوّمى است. البتّه ما در آرايه‌هاى گوناگونِ اين راه يك قدرى كرده‌ايم، كرده‌ايم لكن وقت زيادى نيست. چهل سال، زمان زيادى براى حركت يك نظام و رسيدن به يك تمدّن نيست. كشورهاى غربى كه امروز مثلاً يك تمدّن جاافتاده‌اى دارند، چهار قرن، پنج قرن، با مشكلات دست و پنجه نرم كردند؛ چهل سال، زمان زيادى نيست. ما كم‌كارى داريم در اين زمينه‌ها، منتها ميتوانيم اين راه سوّم را درست معرّفى كنيم، درست مشى كنيم، درست حركت كنيم و با عمل خودمان، با سخن منطقى خودمان، دلهايى را جذب كنيم به اين سمت، به اين راه - نه حالا لزوماً به خودمان يا به كشور خودمان - به اين حركت عظيم مهمّى كه ميتواند براى بشريّت سودمند باشد و از نفوذ فرهنگ غربى كه روزبه‌روز دارد منحطتر ميشود، نجات بدهيم كشورها را.» 17/7/98 ➕«امام با انقلاب اسلامى و با تشكيل جمهورى اسلامى راهِ ميانه‌ى و را ترسيم كرد. ملّتها تصوّر ميكردند يا بايد عقب‌مانده بمانند يا بايد غرب‌زده شوند. امام نشان دادند كه نه يك راه مستقيم، يك وجود دارد كه انسان اسير غرب هم نشود، غربزده هم نشود؛ امّا راهِ ترقّى و و تعالى را طى كند.» 14/3/87 🔸اساسا برای جهانیان را میتوان همین مسئله دانست و به خاطر همین نکته بود که مکتب امام توانست را رقم بزند. نقطه اساسی چالش ما و غرب به همین مسئله بر میگردد. توجه به این نکته در تحلیل حوادث روز مسئله ای کلیدی است که تحلیل ها را متفاوت میکند اما متاسفانه بخشی از سیاستمداران و نخبگان ما اساسا تهی از چنین نگاهی هستند لذا خروجی تحلیلشان چیز دیگری میشود. 🆔https://eitaa.com/TarikhDEF