✅در تاریخ آمده است که ؛
در لحظات بحرانی و سرنوشت سازِ جنگ های صدر اسلام، امام علی(ع) یگانه جنگاوری بود که شهادت طلبانه خود را وقف اسلام می کرد.
تا جایی که حضرت زهرا(س) در بخشی از خطبه فدکیه، در وصف مولا(ع) خطاب به مهاجر و انصار می فرماید :
📋《کُلَّما اَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ اَطْفَأَهَا اللَّهُ، اَوْ نَجَمَ قَرْنُ الشَّیْطانِ، اَوْ فَغَرَتْ فاغِرَةٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ، قَذَفَ اَخاهُ فی لَهَواتِها، فَلا یَنْکَفِیءُ حَتَّى یَطَأَ جِناحَها بِأَخْمَصِهِ، وَ یَخْمِدَ لَهَبَهَا بِسَیْفِهِ》
♦️هرگاه آتش جنگ برافروختند خداوند خاموشش نموده، یا هر هنگام که شیطان سر برآورد یا اژدهائى از مشرکین دهان بازکرد، پیامبر(ص) برادرش را در کام آن افکند، و او تا زمانى که سرآنان را به زمین نمىکوفت و آتش آنها را به آب شمشیرش خاموش نمىکرد، باز نمىگشت.(۱)
در جای جای بدن امیرمؤمنان(ع) از فرق مبارک که در جنگ بدر و احد آسیب دید، تا کف پای او که در جنگ صفین تیری به آن اصابت کرد، آثار زخم و شمشیر و نیزه و تیر وجود داشت.
فقط در جنگ احد نود جراحت بر بدن مبارکش وارد آمد.
به گفته مورخان جایی در بدنش سالم نماند و مانند گوشت جویده شدهای، روی زیر اندازی از پوست به استراحت می پرداخت.
شیخ مفید(ره) ضمن برشمردن هفتاد خصلت برای امیرمؤمنان(ع)، به مسئله آثار هزار زخم شمشیر اشاره کرده و چنین می فرماید :
📋《فَعُدَّ مَا بِهِ مِنْ أَثَرِ الْجِرَاحَاتِ عِنْدَ خُرُوجِهِ مِنَ الدُّنْيَا فَكَانَت أَلْفَ جِرَاحَةٍ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ!》
♦️آثار زخم را در بدن امام علی(ع) به هنگامی که از دنیا رفت، برشمردند که هزار اثر جراحت از فرق سر تا کف پایش بود.(۲)
📚منابع :
۱)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۵
۲)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۵۳
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣1⃣طبیب بر بالین #امام_علی_علیه_السلام حاضر می شود!👇 #روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین @TarikhEslam
2⃣1⃣برخی یاران و اصحاب #امام_علی_علیه_السلام به عیادت مولا می روند!👇
✅در آن مدتی که امام علی(علیه السلام) در خانه خود بستری بود، اصحاب و یاران با وفای امام(علیه السلام) برای اعلام وفاداری و عیادت خدمت ایشان می رسیدند و سوالاتی می پرسیدند.
مردم کوفه نیز هجوم می آوردند، تا حضرت(علیه السلام) را زیارت کنند، که به علت وخامت حال ایشان، کسی اجازه ملاقات نداشت.
مرحوم سید نعمت الله جزایری(۱۱۱۲ق) از شاگردان مرحوم علامه مجلسی(۱۱۱۰ق) در کتاب خود یعنی «الأنوار النعمانية» این روایت را به نقل از «صعصعه بن صوحان» می نویسد که؛
صعصعه بعد از ضربت خوردن امام علی(علیه السلام) خدمت ایشان رسید و سوالاتی را پرسید.
یکی از سوالات او دلائل برتری و افضليت امام علی(علیه السلام) بر سائر انبياء به جز حضرت رسول اکرم(ص) بود.
حضرت علی(علیه السلام) فرمود :
📋«تَزكِيَةُ اَلْمَرْءِ لِنَفْسِهِ قَبِيحٌ»
♦️تعریف از خود پسندیده نیست.
لكن از اين جهت كه خداوند فرموده است :
📋«وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْا»(ضحی۱۱)
♦️نعمتهاى خدادادی خود را نقل كنيد،
پس از این باب می گویم.(۱)
#روز_شمار_شهادت_امیرالمومنین
#وقایع_ماه_رمضان_المبارک
📚منبع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
1⃣أفضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت آدم(علیه السلام):👇
✅صعصعه بن صوحان پرسید :
📋«یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامُ)! أَنْتَ أَفْضَلُ أَمْ آدَمُ أَبُوالْبَشَرِ(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از حضرت آدم(علیه السلام) أفضلم.
صعصعه دليل اين برترى را جويا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ خداوند به آدم(علیه السلام) فرمود :
📋﴿وَ قُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَ كُلَا مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لَاتَقْرَبَا هَٰذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّالِمِينَ﴾
♦️گفتیم : ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن و از نعمتهای آن، از هر جا میخواهید، گوارا بخورید؛ اما نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد.(بقره/۳۵)
اما با وجود اين ممنوعيت، آدم(علیه السلام) از گندم خورد و از بهشت رانده شد.
📋«وَ أَمَّا أَکْثَرُ اْلأَشیَاءِ أَبَاحَهَا لِی وَ تَرَکْتُهَا وَ مَا قَارَبتُهَا»
♦️در حالی که خداوند اکثر نعمتهای الهی را برای من مباح کرده بود ولی من آنها را ترک کردم و به آنها نزدیک نشدم.(۱)
✍حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) دنيا و نعمتهای آن را قابل اعتنا نمى دید و به ميل و اراده خود، هرگز نان گندم نخورد و همواره به نان جو اکتفا کرد.
📚منبع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
2⃣افضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت نوح(علیه السلام):👇
✅سپس صعصعه پرسيد:
📋«أَنْتَ أَفْضَلُ یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامِ) أَمْ نُوحُ(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از نوح(علیه السلام) افضلم.
صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ حضرت نوح(علیه السلام) قوم خود را به سوى خدا دعوت كرد، ولى وقتی آن ها از او اطاعت نكردند و او را آزار و اذیت رساندند، نوح(علیه السلام) آنان را نفرين كرد و گفت :
📋﴿..رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّارَاً﴾
♦️پروردگارا! احدى از كافرين را بر روى زمين باقى مگذار.(نوح/۲۶)
در حالی که؛
📋«أَنَا مَا دَعُوتُ عَلَى ظَالِمِي حَقِّي»
♦️من ظلم کنندگان در حقّم را نفرین نکردم و كاملًا صبر پيشه كردم.(۱)
ايشان صبر خود را در خطبه «شقشقيه» چنين توصيف مى كند :
📋«فَصَبَرْتُ وَ فِي الْعَيْنِ قَذًى وَ فِي الْحَلْقِ شَجَیً»
♦️در حالى صبر نمودم كه در چشمم خار و در گلويم استخوانى بود.(۲)
و دلیل دیگر برای برتری بر حضرت نوح(علیه السلام) این است که؛
📋«إِبنُ نُوحِِ(عَلِیهِ السَّلَامِ) كَانَ كَافِرَاً وَ أَبنَاي سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الجَّنَةِ»
♦️پسر حضرت نوح(علیه السلام) کافر بود، در حالی که دو پسران من، سرور جوانان اهل بهشت هستند.(۳)
📚منابع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۳۳، ص۲۱۴
۳)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
3️⃣افضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت ابراهیم(علیه السلام):👇
✅سپس صعصعه پرسيد:
📋«أَنْتَ أَفْضَلُ یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامِ) أَمْ إِبرَاهِیمُ(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از ابراهیم(علیه السلام) أفضلم.
صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ وقتی که حضرت ابراهیم(علیه السلام) به خداوند متعال عرض کرد :
📋﴿رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى﴾
♦️پروردگارا! چگونگى زنده كردن مردگان را به من نشان بده!
خداوند فرمود : آيا باور ندارى؟
ابراهیم(علیه السلام) پاسخ داد :
📋﴿قالَ بَلَى! وَ لَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي﴾
♦️باور دارم، اما مى خواهم با مشاهده آن دلم آرام گیرد و بر یقینم فزونی یابد.(بقره/۲۶۰)
اما من گفتم :
📋«لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ يَقِينَاً»
♦️اگر پرده ها کنار بروند، بر يقين من چيزى افزوده نمى گردد.(۱)(۲)
📚منبع:
۱)غُرر الحكم و دُرر الکلم آمِدى، ج۵، ص۱۰۸
۲)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
4️⃣افضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت موسی(علیه السلام):👇
✅سپس صعصعه پرسيد:
📋«أَنْتَ أَفْضَلُ یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامِ) أَمْ مُوسَی(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از موسی(علیه السلام) أفضلم.
صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ زیرا وقتى خداوند موسی(علیه السلام) را ماموريت داد تا به دعوت فرعون به مصر برود، او گفت :
📋﴿رَبِّ إِنِّي قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ﴾
♦️پرودگارا! من از آنان يك نفر را كشته ام و مى ترسم كه آنان مرا به قتل برسانند.(قصص/۳۴)
در حالی که؛
📋«مَا خِفْتُ حِینَ أَرْسَلَنِی رَسولُ اللهِ(ص) بِتَبْلِیغِ سُورَةٍ بَرائَتِ أَنْ أَقْرَاَهَا عَلیٰ قُرَیْشِ فِی الْمَوْسِمِ مَعَ إِنِّی کُنْتُ قَتَلْتُ کَثِیرَاً مِنْ صَنَادِیدِهِم فَذَهَبْتُ بِهِمْ إِلَیْهِم وَ قَرَأتُهَا عَلَیْهِمْ وَ مَا خِفْتُهُمْ»
♦️من زمانی كه حضرت رسول اکرم(ص) به من مأموريت داد تا به مكه روم، و آيات اول «سوره برائت» را در بالاى بام كعبه بر كفار قريش قرائت نمايم؛ با آن كه در آنجا كمتر كسى را می توان يافت كه يكى از خويشان و بستگانش به دست من كشته نشده باشد، ولی هرگز نهراسيدم و امر رسول اکرم(ص) را اطاعت کردم و مأموريت را انجام و آيات را بر آنان قرائت نمودم.(۱)
📚منبع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
5️⃣أفضلیت #امام_علی_علیه_السلام بر حضرت عیسی(علیه السلام):👇
✅سپس صعصعه پرسيد:
📋«أَنْتَ أَفْضَلُ یَا أَمِیرَالْمُؤمِنِینَ(عَلِیهِ السَّلَامِ) أَمْ عِیسَی(عَلِیهِ السَّلَامُ)؟»
امام علی(علیه السلام) فرمود : من از عیسی(علیه السلام) أَفضلم.
صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و امام(علیه السلام) فرمود :
به این دلیل که؛ زیرا هنگامی که وضع حمل حضرت مریم(سلام الله علیها) فرا رسيد، به او وحى شد كه؛
📋«أُخْرُجِی! هَذَا بَیْتُ الْعِبَادَةِ لَا بَیْتُ الْوِلَادَةِ»
♦️از بيت المقدس بيرون برو زیرا که اين خانه محل عبادت است نه محل ولادت.
به همين دليل از بيت المقدس بيرون رفت و عيسى(علیه السلام) در بيابان خشكيده اى متولد شد.
در حالی که؛
📋«وَ أَنَا أَمَّا أُمِّی فَاطِمَةُ لَمّا قَرُبَ وَضْعُ حَمْلِها کَانَتْ فِی الْحَرَم فَانْشَقَّ حَائِتُ الْحَرَمِ الْکَعْبَةِ وَ سَمِعَت قَائِلاً یَقولُ لَهَا أُدخُلِی فَدَخَلَتْ فِی وَسَطِ البَیْتِ وَ اَنَا وُلِدْتُ بِهِ»
♦️اما وقتى مادرم فاطمه بنت اسد(سلام الله علیها) درد حمل گرفت، در وسط كعبه به مستجار كعبه متوسل شد.
و در همان وقت، ديوار كعبه شكافته شد و مادرم با نداى غيبى به داخل خانه راه يافت و من در همان خانه ی كعبه متولد شدم.
📋«وَ لَیْسَ لِاَحَدٍ، هَذِهِ الْفَضِیلَةُ لَا قَبْلِی وَ لَا بَعْدِی»
♦️و چنین فضیلتی برای أحدی نبوده است؛ نه پیش از من و نه پس از من.(۱)
📚منبع:
۱)الأنوار النعمانية جزائری، ج۱، ص۲۷
@TarikhEslam
📚پنج روایت ناب در باب فضائل حضرت امیرالمومنین #امام_علی_علیه_السلام :👇
@TarikhEslam