📋زیارتنامه و #شجره #حضرت_ابوطالب_رحمه_الله :👇
«ابُوطَالِبِِ بْنِ عَبْدِ المُطَّلِبِ بْنِ هَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافِ بْنِ قُصَيِّ بْنِ كِلَابِ بْنِ مُرَّةَ بْنِ كَعْبِ بْنِ لُؤَيِّ بْنِ غَالِبِ بْنِ فِهْرِ بْنِ مَالِكِ بْنِ النَّضْرِ بْنِ كِنَانَةَ بْنِ خُزَيْمَةَ بْنِ مُدْرِكَةَ بْنِ إِلْيَاسَ بْنِ مُضَرَ بْنِ نِزَارَ بْنِ مَعَدَّ بْنِ عَدْنَان بن......إسماعیل بن إبراهیم(ع) بن تارخ بن تاخور بن ساروخ بن أرعواء بن فالغ بن هود(ع) بن شالخ بن أرفخشد بن سام بن نوح(ع) بن لمک بن متوشلخ بن إدریس(ع) بن یارد بن مهلائیل بن قینان بن أنوش بن شیث بن آدم(ع)»(۱)
📚منبع :
۱)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج۲، ص۲۱
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
0️⃣4️⃣1️⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «ابوطالب اسوه مقاومت و ایمان» شرح تاریخ حیات #حضرت_ابوطالب_رحمه_الله و وصف فضائل اخلاقی و اثبات ایمان ایشان در روایات و تاریخ و سیره؛ اثر اسدالله رضایی✍📚👇
@TarikhEslam
4_5830098468558868009.pdf
1.91M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «ابوطالب(ع)»
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال7️⃣2️⃣1️⃣:آیا #حضرت_ابوطالب_رحمه_الله مشرک بوده و با همین حالت شرک، از دنیا رفته است؟👇
@TarikhEslam
🕌مقبره #حضرت_ابوطالب_رحمه_الله واقع در مکه قبل از تخریب توسط وهابیت که به «قبرستان مَعْلاة» و در ميان ايرانيان به «قبرستان ابوطالب» معروف است.👆
@TarikhEslam
🕌مزار #حضرت_ابوطالب_رحمه_الله بعد از تخریب توسط وهابیت:👆
@TarikhEslam
1️⃣در تاریخ در مورد طالب بن ابی طالب(ع) گزارشی از محل دفن او در دسترس نیست.
👤ابن عنبه درباره او می نویسد :
«لَيْسَ لَهُ عَقِبٌ»
از او نسلی باقی نمانده است.
📚عمده الطالب، ص۱
#حضرت_ابوطالب_رحمه_الله
@TarikhEslam
2⃣قبر عقیل بن ابی طالب(ع) واقع در «قبرستان بقیع» مدینه:👆
#حضرت_ابوطالب_رحمه_الله
@TarikhEslam
3️⃣آرامگاه #جعفر_بن_ابی_طالب_رحمه_الله معروف به «جعفر طیّار» در کشور «اردن» :👆
#حضرت_ابوطالب_رحمه_الله
@TarikhEslam
4⃣مرقد مطهر و منور حضرت امیرالمومنین #امام_علی_علیه_السلام واقع در نجف اشرف(عراق):👆
#حضرت_ابوطالب_رحمه_الله
@TarikhEslam
✍پاسخ:
جناب ابوطالب در مکه نفوذ زیادی داشت.
او به امر پیامبر اکرم(ص) ایمان خودش را آشکار نمیکرد.
اینکه میگویند ابوطالب مشرک از دنیا رفت، سخن باطلی است.
ابوطالب اصلا مشرک نبوده است که با شرک از دنیا برود.
اگر اختلافنظری هم هست، در این مورد است که آیا ابوطالب، نبوت پیامبر اکرم(ص) را قبول کرد یا خیر؟
اما اینکه ابوطالب و پدرانش بتپرست نبودهاند، امر مسلّمی است. آنها پیرو دین جدشان، اسماعیل(ع) بودند.
🔹اما علت اینکه ابوطالب ایمانش به پیامبر(ص) را علنی نکرد، این بود که در آن موقع، پیامبر اسلام(ص) نیرویی غیر از قبیله خود، بنیهاشم نداشت و رئیس آن قبیله هم ابوطالب بود؛ حال اگر او ایمان خود را علنی میکرد، از ریاست برکنار میشد و این مسؤولیت به دست ابولهب میافتاد، و در این صورت، توسط خود بنیهاشم، پیامبر(ص) را میکشتند.
ابوطالب با عدم ابراز ایمانش توانست مدافع سرسخت پیامبر اسلام(ص) باشد.
🔹نمونهای از حمایتهای او از ساحت پیامبر بزرگوار را نقل میکنیم :
در آن زمان در خانه خدا،هم بتپرستان قربانی میکردند و هم مسلمانان. گوشتهای قربانی را میبردند، اما شکمبههای آن را باقی میگذاشتند.
روزی پیامبر اکرم(ص) در خانه خدا مشغول نماز بود و ابوجهل هم به همراه عدهای آنجا نشسته بود.
ابوجهل به شکمبه گوسفندی اشاره کرد و گفت: هر کس آن را روی سر حضرت محمد(ص) خالی کند، من به او مالی خواهم بخشید.
فردی قبول کرد که این اقدام را انجام دهد. در این موقع، جناب ابوطالب سر رسید و صحنه را دید.
شمشیرش را درآورده و آنها را تهدید کرد که کسی حق ندارد از اینجا برود. سپس به شخصی که شکمبه به روی پیامبر(ص) ریخته بود، گفت :
آن شکمبه را بیاور و به سِبیل تمام اینها بمال!
کسی از جایش تکان نخورد و او هم این کار را انجام داد.
سپس ابوطالب گفت :
از این به بعد، اگر بخواهید عملی را علیه محمد انجام دهید، با شمشیر من و بنیهاشم روبهرو خواهد شد.
بنابراین تا موقعی که ابوطالب زنده بود، مشرکان نمیتوانستند اقدامی علیه پیامبر(ص) انجام دهند.
اینکه شنیدیم پیامبر(ص) در مکه مورد اذیت و آزار قرار میگرفت، مربوط به بعد از وفات جناب ابوطالب است.
📚منبع:
برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی #استاد_مهدی_طائب
@TarikhEslam
#آیا_می_دانید..؟!!
#شجره
✅ #حضرت_ابوطالب_رحمه_الله با
#حضرت_فاطمه_بنت_اسد_سلام_الله_علیها مادر بزرگوار #امام_علی_علیه_السلام نسبت عمو زادگی داشتند.
یعنی «هاشم» جدّ مشترک هر دو آنها بوده است.
پس در نتیجه فرزندان این دو بزرگوار از هر دو طرف (پدر و مادر) بنی هاشمی محسوب می شوند.
تا جایی که مرحوم اربلی درباره امام علی(علیه السلام) می نویسد :
«أَوَّلُ هَاشِمِيٍّ وَلَدَهُ هَاشِمٌ مَرَّتَيْنِ»
امام علی(ع) نخستین هاشمى نسبى است كه از دو طرف به هاشم مى رسد.(۱)
📚منبع :
۱)کشف الغمه اربلی، ج۱، ص۵۹
@TarikhEslam