eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
178 ویدیو
307 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال5️⃣5️⃣1️⃣ : چرا عید غدیر خم را «عید سادات» می‌نامند؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ :  در منابع شیعه چیزی با این مضمون نداریم که رسول اکرم(ص) و یا ائمه اطهار(علیهم السلام) و یا علمای دین فرموده باشند که عید غدیر خم، عید سادات است. اما در همه آن منابع نظیر اقبال الاعمال، ابن طاووس، البلدالامین، کفعمی، مصباح کفعمی، زادالمعاد علامه مجلسی و مانند آن، این تعبیرات درباره روز غدیر خم، آمده است که عید غدیر؛ 🔺عید اهل بیت محمد(ص) 🔺(عید الله الاکبر) 🔺(عید الاکبر) 🔺(عید آل محمد(ص) است. اما تعبیر عید السادات در جایی دیده نشده است. از مرحوم صدوق نقل شده که؛ حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋《يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي》 ♦️روز غدير خم، برترين عيد امّت من است.(۱) از این گونه روایات که در منابع یاد شده نیز آمده به آسانی معلوم می‌شود که عید غدیر برای همه امت رسول اکرم(ص) به خصوص شیعیان اهل بیت(ع) است و مخصوص سادات بزرگوار نیست. و قاعدتاً نیز چنین باید باشد چون روز عید غدیر روز ولایت است و روز ولایت برای همه شیعیان عید است و همه باید در آن روز جشن و عید داشته باشند. و آن روز را به همدیگر تبریک بگویند لذا در روایات آمده که مؤمنین روز عید غدیر باید به همدیگر بگویند : 📋《الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ(عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ)》 ♦️سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی(علیه السلام) تمسک می جویند.(۲) پس این روز، عید همه امت اسلامی و همه شیعیان است و مخصوص عده خاص نیست. شاید به همین دلیل که در روایات درباره این که عید غدیر مخصوص عید سادات است چیزی نیامده، در میان شیعیان سایر کشورها غیر از کشور ولایت(ایران شیعی) نیز چنین چیزی در میان شیعیان و سادات وجود ندارد. گرچه این روز بزرگ اختصاص به سادات ندارد. البته طبق روایات به عنوان سپاسگذاری از خداوند بزرگ، طبق فرمایشات ائمه اطهار(علیهم السلام)، آن روز را روزه بگیرند و آن روز، روز روزه داری و عبادت و اطعام و به دیدار برادران دینی رفتن است.(۲) اما به نظر می‌رسد اینکه شیعیان ایرانی در عید غدیر از سادات محترم تجلیل می‌کند و به منازل آنان سر می‌زنند و از آنها عیدی می‌گیرند و احیاناً به فقرای سادات تحت عنوان عیدی کمک‌هایی می‌کنند، سنت حسنه و به طور یقین مثبت است و نکته‌ای منفی هرگز در آن وجود ندارد. چون در برخی روایات احترام و دل جویی و کمک و صله دادن به سادات بخصوص سادات فقیر و نیازمند سفارش شده است. اما در کل روز عید غدیر اختصاصی به روز سادات ندارد و چه خوب می شد که روز اول ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) با حضرت امیرالمومنین(ع) به روز سادات شهرت می یافت. 📚منابع : ۱)اقبال الاعمال ابن طاووس، ج۲، ص۲۶۴ ۲)وسائل الشیعه حر عاملی، ج۷، ص۳۲۸ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍برخی از القابی که از امیرالمومنین سرقت شد! @TarikhEslam
1⃣امیرالمومنین : در حدیث قدسی آمده است که : 📋《يَا مُحَمَّدُ(ص)! أَقْرِئْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ(ع) أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ اَلسَّلاَمَ، فَمَا سَمَّيْتُ بِهَذَا أَحَداً قَبْلَهُ وَ لاَ أُسَمِّي بِهَا أَحَداً بَعْدَهُ》 ♦️ای محمد(ص)! علی ابن ابی طالب(ع) را امیرالمومنین بخوان! قبل از او این نام را به کسی نگذارده و بعد از او به کسی نامگذاری نخواهم نمود.(۱) در حدیثی آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) در روز غدیر به اصحاب خود فرمود : 📋《سَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍ‏(ع) بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنِينَ》 ♦️هنگام بیعت با علی(ع) با او با لقب امیرالمومنین سلام دهید.(۲) ⚜اما در تاریخ آمده است که؛ اوّلین کسی که لقب امیرالمؤمنین را بر غیر امام علی(ع) استعمال کرد، مغیره بن شعبه بود که عمر بن خطاب را با این عنوان نام برد. 2⃣صدّیق : ابن ماجه در سنن خود كه يكي از صحاح سته معتبر در نزد اهل سنت است، با سند صحيح می گوید: عباد بن عبد الله گويد : علی(ع) فرمود : 📋《عَنْ عَبَّادِ بْنِ عَبْدِ اللَّه قَالَ:قَالَ عَلِي(ع)ٌّ: أَنَا عَبْدُ اللَّهِ وَأَخُو رَسُولِهِ(ص)َ وَ أَنَا الصِّدِّيقُ الْأَكْبَرُ لَا يَقُولُهَا بَعْدِي إِلَّا كَذَّابٌ صَلَّيْتُ قَبْلَ النَّاسِ بِسَبْعِ سِنِينَ》 ♦️من بنده ی خدا، برادر رسول خدا(ص) و صديق اكبر هستم. پس از من جز دروغگو، خود را «صديق» نخواهد خواند، من هفت سال قبل از ديگران نماز می‌خواندم.(۳) ⚜اما در تاریخ آمده است که؛ ابوبکر بن ابی قحافه خود را صدّیق خواند! 3⃣فاروق : متّقي هندی از علمای اهل تسنن، روایتی را از حذیفه بن یمان نقل می کند، که رسول اکرم(ص) در جمع مسلمانان فرمودند: 📋《هَذَا (عَلِيٌّ) فَارُوقُ هَذِهِ الأُمَّةِ يُفَرِّقُ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ》 ♦️علی(ع) فاروق اعظم است. یعنی تمییز دهنده ی بین حق و باطل!(۴) ⚜در تاریخ آمده است که؛ عمر بن خطاب خود را فاروق خواند! 4⃣سیفُ الله : امام علی(ع) فرمود: 📋《أَنَا سَيْفُ اَللَّهِ عَلَى أَعْدَائِهِ》 ♦️من شمشیر خدا، علیه دشمنان خداوند هستم.(۵) ⚜در تاریخ آمده است که؛ زبیر بن عوام و خالد بن ولید خود را سیف الاسلام خواندند! 📚منابع: ۱)تفسير نور الثقلين حُویزی، ج۵، ص۱۴۹ ۲)الکافي کلینی، ج۱، ص۲۹۲ ۳)سنن ابن ماجة، ج۱، ص۴۴ ۴)كنز العمال متقی هندی، ج۱۱، ص۶۱۶ ۵)مائة منقبة ابن شاذان قمی، ج۱، ص۵۹ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚پنج روایت ناب در باب فضائل حضرت امیرالمومنین :👇 @TarikhEslam
1⃣ فرمود : 📋《زَیِّنُوا مَجَالِسَکُمْ بِذِکْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبِِ(ع)》 ♦️مجالس خود را با یاد علی بن ابی طالب(ع) زینت دهید.(۱) 2⃣ فرمود : 📋《مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْـظُرَ اِلى آدَمَ(ع) فى عِلْمِهِ وَ اِلى نُوحٍ(ع) فى تَقْواهُ وَ اِلى اِبْراهيمَ(ع) فى حِلْمِهِ وَ اِلى مُوسى(ع) فى هَيْبَتِهِ وَ اِلى عيسى(ع) فى عِبادَتِهِ فَلْيَنْظُرْ اِلى عَلِىِّ بْنِ اَبى طالبٍ(ع)》 ♦️هر كس که مى‏ خواهد به آدم(ع) بنگرد در مورد علمش، به نوح(ع) بنگرد در مورد تقوایش، به ابراهيم(ع) بنگرد در مورد حلمش و به موسى(ع) در مورد هيبتش و به عيسى(ع) بنگرد در مورد عبادتش، پس باید نظر کند به على بن‏ ابى طالب(ع)!(۲) 3⃣ فرمود : 📋《لَوْ أَنَّ الْفَیَّاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبِِ(ع)》 ♦️اگر انبوه درختان [و باغها] قلم، و دریا مرکب، و تمام جنّیان حسابگر، و تمام انسان‏ها نویسنده باشند، قادر به شمارش فضائل على بن ابى طالب(ع) نخواهند بود.(۳) 4⃣ فرمود : 📋《خَلَقَ اللهُ مِنْ نُورٍ وَجْهِ عَليِ بنِ اَبي طالب بسبعينَ اَلْفَ مَلَكٍ يَسْتَغْفِروُنَ لَهُ وَ لِمُحبيهِ اِلي يَومِ القِيامِةِ》 ♦️خداوند از نور صورت علي بن ابي طالب(ع) هفتاد هزار فرشته‌ خلق كرده كه تا روز قيامت برای او و دوستانش طلب آمرزش می كنند.(۴) 5⃣ فرمود : امیرمؤمنین(ع) بر فراز منبر مسجد کوفه چنین خطبه خواند : 📋《وَاللَّهِ! إِنِّی لَدَیَانُ النّاسِ یوْمَ الدِّینِ وَ قَسِیمُ اللَّهِ بَینَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ! أَنَا الْإِسْلامُ الَّذِی ارْتَضَاهُ لِنَفْسِهِ، کُلُّ ذَلِکَ مَنّاً مِنَ اللَّهِ》 ♦️به خدا قسم که من حاکم مردم در روز قیامت هستم، منم که مردم را برای بهشت و جهنم تقسیم می‌کنم، من همان اسلامی هستم که خداوند آن را پسندیده است. تمام اینها منّت و افتخاری است از جانب خداوند متعال! حضرت(ع) در این خطبه به این آیه شریفه اشاره فرمود : 📋《اَلْیوْمَ أَکْمَلْتُ‌ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً》 ♦️امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.(۵)(۶) 📚منابع : ۱)مناقب الإمام على(ع) ابن مغازلی، ص۱۹۹ ۲)ارشاد القلوب دیلمی، ص۲۱۷ ۳)لسان المیزان ابن حجر عسقلانی، ج۵، ص۶۲ ۴)بحار الانوار مجلسی، ج۳۹، ص۲۷۵ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۲۶، ص۳۱۸ ۶)سوره مائده، آیه۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣جوانمردی !👇 ✅در تاریخ نقل شده است که؛ عَمرو بن عَبدِوُدّ از برترین جنگجویان قریش بود که در سال پنجم هجری در جنگ خندق، به دست امام علی(ع) کشته شد. با اینکه او دشمن خدا و رسول خدا(ص) بود، اما امیرالمومنین علی(ع) در نهایت جوانمردی او را کشت و با تمام تجهیزات جنگی اش، او را تحویل سپاه دشمن داد. تا جایی که در منابع آمده است؛ 📋«أُخْتُ عَمْرِو بْنِ عَبْدِوُدٍَّّ اَلْعَامِرِيِّ [اِذَا] رَأَتْهُ قَتِيلاً، فَقَالَتْ مَنْ قَتَلَهُ؟ فَقِيلَ لَهَا : عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع)؟» ♦️هنگامی که خواهر عمرو بن عبدودّ برادرش را دید که كشته شده است، پرسيد : چه کسی برادر مرا كشته است؟ به او گفتند : او به دست على بن ابى طالب(ع) كشته شده است. در این هنگام خواهر عمرو گفت : 📋«كُفْوٌ كَرِيمٌ! ثُمَّ أَنْشَأَتْ تَقُولُ : لَوْ كَانَ قَاتِلُ عَمْرٍو غَيْرَ قَاتِلِهِ، لَكُنْتُ أَبْكِي عَلَيْهِ آخِرَ اَلْأَبَدِ، لَكِنَّ قَاتِلَهُ مَنْ لاَ يُعَابُ بِهِ، مَنْ كَانَ يُدْعَى قَدِيماً بَيْضَةَ اَلْبَلَدِ» ♦️به درستى كه على بن ابى طالب(ع) همتاى خوبى است. بعد از آن، این شعر را سرود : اگر كشنده ی عمرو بن عبدود، غير كشنده ی او يعنى على بن ابى طالب(ع) بود، هر آينه تا آخر الزمان گريه مى‌ كردم. اما كشنده ی عمرو كسى است كه نمی توان بر او عيب گرفت، کسی که از قدیم الایام او را بيضة البلد(کنایه از کمال مدح) خوانده اند.(۱) 📚منبع : ۱)الفصول المختارة علم الهدی، ج۱، ص۲۹۲ @TarikhEslam