eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
168 ویدیو
283 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امام موسی صدر : «در هیئتی که دغدغه ی مبارزه با اسرائیل نباشد؛ شمر هم سینه می زند!» ✊مرگ بر اسرائیل✊ 🇱🇧🇾🇪🇮🇷زنده باد مقاومت🇮🇶🇸🇾🇵🇸 📎 📎 📎 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆یکم ربیع الثانی سال ۶۵ هجری قمری؛ آغاز قیام «توابین» به رهبری «سلیمان بن صرد خزاعی»:👇 @TarikhEslam
✅قیام توابین اولین قیام شیعی پس از واقعه عاشورا با هدف انتقام از قاتلان امام حسین(ع) بود. ‌توابین از سال ۶۱ هجری قمری پس از واقعه عاشورا مخفیانه در پی جمع‌ آوری نیرو و اسلحه بودند. گفته شده است به دلیل عدم‌همراهی مختار ثقفی، بسیاری از شیعیان همراه توابین نشدند. این قیام در سال ۶۵ هجری قمری به دست مسلمانان و دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) در مقابله با لشکر شام و در منطقه عین الورده رخ داد که رهبری آن بر عهده سلیمان بن صرد خزاعی بود. در جنگی چهار روزه، بسیاری از توابین کشته شدند و باقیمانده سپاه به رهبری رفاعة بن شداد عقب‌نشینی کردند. 🔷تفصیل جریان: پس از واقعه عاشورا از آنجایی که بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش، برخی شیعیان که با وعده بیعت، از حسین بن علی(ع) دعوت کردند به کوفه بیاید و سپس از خطای خویش در پیمان شکنی و یاری نرساندن به امام(ع)، سخت پشیمان بودند، تصمیم بر آن گرفتند که گناه و اشتباه خویش را جبران کنند. آنان در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که این ننگ جز با کشته شدن در راه امام حسین(ع) و گرفتن انتقام از قاتلان وی پاک نمی‌شود.(۱) 🔷شکل گیری قیام: چند ماه پس از حادثه کربلا، حدود صد تن از شیعیان در خانه سلیمان بن صرد خزاعی که از چهره‌های سرشناس کوفه بود، گرد آمدند. سلیمان در این جلسه با اشاره به آیه ۵۴ سوره بقره و توبه قوم موسی(ع) خطاب به حاضران گفت : ما وعده یاری به اهل بیت پیامبر (ص) دادیم، اما یاریشان نکردیم و در انتظار فرجام کار ماندیم تا آن که فرزند پیامبرمان کشته شد. حال خدا از ما راضی نمی‌شود مگر آن که با قاتلان او بجنگیم، شمشیرها را تیز کنید و اسب و نیرو فراهم سازید تا فرا خوانده شوید.(۲) پس از سخنان سلیمان، دیگر بزرگان شیعه و یاران امام علی(ع) نظیر مسیب بن نجبة فزاری، رفاعة بن شداد بجلی، عبدالله بن وال تمیمی و عبدالله بن سعد ازدی به سخنرانی پرداختند و سرانجام سلیمان بن صرد خزاعی به رهبری قیام برگزیده شد.(۳) 🔷اهداف قیام: بنا بر سخنان و جلسات توابین، اهداف آنان در دو جهت بوده است : 1⃣خونخواهی از قاتلان امام حسین(ع) 2⃣سپردن حکومت به خاندان و اولاد حضرت پیامبر اکرم(ص)!(۴) لشکر توابین در ۵ ربیع الاول از نخیله راهی دمشق شدند تا در مصاف سپاه عبیدالله بن زیاد قرار بگیرند. هنگامی که سپاه به کربلا رسید، از اسب‌ها پیاده شدند و گریان خود را به قبر امام(ع) رسانده و اجتماع پرشوری را تشکیل دادند.(۵) سلیمان در میان آنان گفت : خدایا تو شاهد باش که ما بر دین و راه حسین(ع) و دشمن قاتلان او هستیم.(۶) توابین به دعا پرداختند تا حال که توفیق شهادت در رکاب حسین(ع) نصیب آنان نشده است، خداوند از شهید شدن آنان پس از او محروم نسازد.(۷) 🔷آغاز نبرد: پس از نبرد چهار روزه، بسیاری از توابین به شهادت رسیده، در محاصره سپاه دشمن قرار گرفتند. فرماندهان توابین یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و اندک باقیمانده آنان به فرماندهی رفاعه بن شداد بجلی مجبور به عقب نشینی شدند. توابین در مسیر بازگشت به شیعیان بصره و مدائن برخوردند که به یاری آنان آمده بود و پس از ابراز اندوه به شهرهای خود بازگشتند. پس از شکست توابین و رسیدن به کوفه، مختار ثقفی که در زندان به سر می‌برد، به تمجید از سلیمان و شهدای قیام پرداخت و وعده داد که انتقام توابین را گرفته و به خونخواهی امام حسین(ع) قیام کند.(۸) 📚منابع: ۱)الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۶، ص۲۰۵ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۳۵۵ ۳)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج۴، ص۱۶۰ ۴)تاریخ طبری، ج۴، ص۴۵۶ ۵)مقتل الحسین(ع) ابی‌مخنف، ص۲۹۱ ۶)البدایه و النهایه ابن کثیر، ج ۸، ص۲۷۸ ۷)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج۴، ص۱۸۲ ۸)انساب الاشراف بلاذری، ج۶، ص۳۷۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6⃣3⃣ 🔍 🔹🔷《سلیمان بن صُرَد خُزاعی》🔷🔹 @TarikhEslam
✅نام کامل او سلیمان بن صرد بن الجون بن ابی الجون خزاعی است که ملقب به «ابومطرف» است که بزرگ طایفه «بنی خزاعه» در کوفه بود. سلیمان در مکه به دنیا آمد. در منابع تاریخی هر چند به تاریخ زمان ولادت وی اشاره نشده است، اما چون گفته شده که وی در هنگام شهادت در سال ۶۵ قمری ۹۳ ساله بوده است، می‌توان گفت وی پنج سال قبل از بعثت به دنیا آمده است. نام پدرش «‌جون‌» بود و در نسبتش به قبیله خزاعه هیچ اختلافی نیست. نام او در عصر جاهلیت «‌یسار‌» بود که حضرت رسول اکرم(ص) نامش را پس از مسلمان شدن به «‌سلیمان‌» تغییر داد.(۱)(۲) 👤سلیمان در زمان حضرت رسول اکرم(ص):👇 بعضی او را صحابی خوانده اند و بعضی درباره او تنها به این نکته اکتفا کرده اند که او از کبار تابعان و زهاد زمان خویش بوده است.(۳) شیخ طوسی نیز او را در شمار اصحاب رسول اکرم(ص) ذکر کرده است.(۴) 👤سلیمان در زمان امام علی(ع):👇 سلیمان جزو اولین کسانی بود که در کوفه ساکن شد و در محله خزاعه سکنی گزید. او با خلافت امام علی(ع) به همراه بسیاری از بزرگان شیعه با او بیعت کرد. بنا بر نامه‌ای که از سوی امیرمؤمنان(ع) برای او نوشته شده، وی نماینده امام(ع) در منطقه جبل بوده است.(۵) او در جنگ‌های امام علی(ع) شرکت کرد و در جنگ صفین در رکاب امام(ع) جنگید و فرماندهی میمنه سپاه را بر عهده گرفت.(۶) برخی گفته‌اند سلیمان در جنگ جمل شرکت نکرد و امام علی(ع) او را نکوهش کرد. بلاذری می نویسد : سلیمان می گوید وقتی بعد از جنگ جمل خدمت امام علی(ع) رسیدم، ایشان به من فرمودند : 📋《يَابنَ صُرَدٍ! تَنَأْنَأْتَ وَتَرَبَّصْتَ وَتَأَخَّرْتَ فَكَيْفَ تَرَى صُنْعَ اللَّهِ؟ فَقَدْ أَغْنَى اللَّهُ عَنْكَ》 ♦️ای پسر صرد! سستی كردی و منتظر مانده و نظاره گر شدي و تأخير كردی! پس كار خدا را چه ديدی؟ ما از تو بی نياز كرد!(۷) و محمد بن علی اردبیلی، در ضمن احوالات سلیمان از او با این جمله《المُتَخَلِّفُ عَن یَومِ الجَمَلِ》یاد می کند.(۸) ظاهرا سلیمان بنا بر بعضی روایات، یکی از کسانی بوده است که در پیکار جمل شرکت نکرده و به همین دلیل، این عمل او نوعی جرح برایش به حساب آمده است. البته قابل ذکر است که این تخلف از طرف رجال شناسان شیعه جدی گرفته نشده و حتی بعضی بزرگان همچون آیت الله خويی نیز آن را ثابت ندانسته اند.(۹) 👤سلیمان در زمان امام حسن مجتبی(ع):👇 گزارش مورّخان، حکایت از دیدار سلیمان با امام حسن(ع) پس از جریان صلح با معاویه دارد که وی با انکار این بیعت، به امام(ع) اعتراض می‌کند. امام حسن(ع) در جواب وی می‌گوید: شما شیعه و دوستدار ما می‌باشید، خدا گواه است آن چه من انجام دادم در جهت حفظ خون‌هاست، پس راضی به قضای خدا باشید.(۱۰) او در دیداری با امام حسین(ع) نیز، این مسأله را عرضه می‌دارد و امام(ع) بر پایبندی به صلح تا مرگ معاویه تأکید می‌کند. 👤سلیمان در زمان امام حسین(ع):👇 در پی مرگ معاویه و عدم بیعت حسین بن علی(ع) با یزید، شیعیان در منزل سلیمان بن صرد اجتماع کردند و برای بیعت با امام حسین(ع) به ایشان دو نامه نوشتند. سلیمان در این دیدار گفت: معاویه به هلاکت رسیده و حسین(ع) به سوی مکه رهسپار گردیده است؛ شما شیعیان او و پیرو پدر او هستید؛ پس او را یاری رسانید و با دشمنانش بجنگید.(۱۱) سلیمان با اینکه جزو دعوت کنندگان اصلی امام حسین(ع) بود اما در واقعه عاشورا حضور نداشت. ابن سعد درباره سليمان مي‌نويسد : 📋《كَانَ كَثيرَ الشَّكِ وَ الوُقُوفِ》 ♦️او در كارها بسیار ترديد و توقف می کرد.(۱۲) درباره علت حاضر نشدن او در کربلا گزارش‌های صریحی در منابع تاریخی وجود ندارد و گمانه‌های متفاوتی از سوی نویسندگان و پژوهشگران مطرح شده است که برخی بر آنند که سلیمان همراه با عده دیگری از بزرگان شیعه به دستور عبیدالله بن زیاد زندانی شده بود، اما در منابع تاریخی گزارشی در این باب وجود ندارد.(۱۳) 👤رهبری توابین:👇 او پس از حادثه عاشورا، رهبری گروهی موسوم به توابین را پذیرفت که در سال ۶۵ ق بر علیه سپاه عمر بن سعد و خونخواهی سیدالشهدا(ع) قیام کردند. ابن نما حلی می‌گوید : اولین کسی که در کوفه قیام کرد سلیمان بن صرد خزاعی بود.(۱۴) 👤وفات:👇 او در قیام توابین و در جنگ با لشکر شام در منطقه «‌عین الوَرده‌» از دنیا رفت. 📚منابع: ۱)الاستیعاب ابن عبدالبر، ج۲، ص۶۴۹ ۲)اسد الغابه ابن اثیر، ج۲، ص۳۵۱ ۳)تاریخ بغداد خطیب بغدادی، ج۱، ص۲۱۵ ۴)رجال شیخ طوسی، ص۹۴ ۵)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۱۶۶ ۶)وقعه صفین نصر بن مزاحم، ص۲۰۵ ۷)انساب الاشراف بلاذری، ج۲، ص۲۷۱ ۸)جامع الرواة اردبیلی، ج۱، ص۳۱۸ ۹)معجم رجال حدیث خویی، ج۹، ص۲۸۳ ۱۰)الامامه و السیاسه دینوری، ج۱، ص۱۸۵ ۱۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۳۳۲ ۱۲)الطبقات الكبری ابن سعد، ج۴، ص۲۱۹ ۱۳)تاریخ سیاسی اسلام جعفریان، ج۲، ص۴۹۴ ۱۴)ذوب النضار ابن نما حلی، ص۷۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال7⃣9⃣1️⃣ : چرا مختار ثقفی به یاری سلیمان بن صرد نرفت و با قیام توابین متحد نشد؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ : اینکه چرا مختار با قیام توابین همکاری نکرد، چند دلیل داشت : 1⃣تفاوت در اهداف و انگیزه های قیام : یکی از مهمترین دلایل عدم همکاری مختار با قیام توابین تفاوت در اهداف و انگیزه های قیام بود. هرچند انگیزه و هدف مشترک هر دو قیام در مرحله اول انتقام از قاتلین امام حسین(ع) و در مرحله دوم تحویل دادن حکومت به اهل بیت(علیهم السلام) بود. اما در این میان اختلافات کوچکی وجود داشت. رهبر یک طرف جریان یعنی توابین، سلیمان بن صرد خزاعی بود که جزء کسانی بود که به امام حسین(ع) نامه نوشت و ایشان را به کوفه دعوت کرد، ولی در کربلا حاضر نشد و امام حسین(ع) را در کربلا تنها گذاشت و به نوعی احساس گناه کرد و همواره در صدد جبران قصور خویش بود، و معتقد بود که ما باید کشته شویم تا گناهانمان در قبال کوتاهی که درباره فرزند رسول اکرم(ص) نمودیم، جبران شود. توابین نیز از پیمان‌ شکنی و یاری نرساندن به امام(ع)، سخت پشیمان شده بودند، و تصمیم بر آن گرفتند که گناه و اشتباه خویش را جبران کنند. آنان در جلسات متعدد به این نتیجه رسیدند که این ننگ جز با کشته‌ شدن در راه امام حسین(ع) و گرفتن انتقام از قاتلان وی پاک نمی‌شود.(۱) اما رهبر دیگر جریان مختار ثقفی بود که از آنجایی که در زمان شهادت امام حسین(ع) در زندان عبیدالله بن زیاد در کوفه اسیر بود، قادر به شرکت در کربلا نبود و از این جهت عذر موجه داشت، و اون انگیزه صرف شهادت طلبی را در خود نمی پروراند. قیام مختار نسبت به قیام توابین از رویکرد نظامی و تدابیر سیاسی بیشتری برخوردار بود تا قیام توابین! به طور مثال؛ شروع هر دو قیام در شهر کوفه بوده و در زمان هر دو قیام حاکم کوفه از جانب عبدالله بن زبیر که در مکه خود را خلیفه نامیده بود، حکومت می کرد. مختار قبل از شروع قیام در صدد محکم کردن پایه های حکومت به واسطه فتح کامل کوفه و پاک سازی آن و ایجاد یک پایگاه امن سیاسی، نظامی بود، تا بدین وسیله مقر حکومتی مشخصی بنا کرده باشد و قیام خود را به رسمیت بشناساند. پس در اولین فرصت عبدالله بن مطیع حاکم اعزامی زبیریان را از کوفه بیرون کرد و رسما حکومت کوفه را بر عهده گرفت. اما از آنجایی که تشکیل حکومت از جانب توابین از اهداف کمرنگ قیام بود، و بصیرت سیاسی لازم هم نداشتند و حتی به نوعی از جانب حاکم زبیری حاضر در کوفه، حمایت مالی و نظامی شدند تا به جنگ با شامیان بروند و غافل از اینکه توابین، خود کار ناتمام زبیریان را به نوعی تمام می کردند و آن جنگ با شامیان بود. شاید می توان گفت بینش مختار در این امر عاقلانه تر بود و در صدد اجرای یک برنامه بلند مدت برای تشکیل حکومت داشت و شروع قیامش مانند توابین صرفا خود کشی نبود. 2⃣هم طراز بودن مختار و سلیمان از نظر کوفیان : رهبران هر دو جریان از سوی پیروان خود، از جایگاه بزرگی برخوردار بودند. وقتی دو گروه با اهداف مشترک بخواهند در کنار هم متحد شوند، باید یه رهبر و یک لیدر داشته باشند و این امری طبیعی است که دو شمشیر در یک غلاف نمی گنجد! اما در اتحاد بین توابین و مختار کدام یک از رهبران باید رهبری قیام را بر عهده می گرفت؟ با وجود اهداف مشترک آنان، اما راهبردها و برداشتهای سیاسی متفاوتی داشتند و این امر قدری اتحاد آنان را دچار مشکل می کرد. سلیمان از حیث سن و سال از مختار بزرگتر بود و به نوعی رهبری شیعیان کوفه را بر عهده داشت و از سرشناسان کوفه بود. از طرفی هم مختار نگرش سیاسی سلیمان را قبول نداشت! تا جایی که خود مختار، سلیمان را فاقد دانش سیاسی و نظامی می‌ دانست و گفته بود : 📋《إِِنَّ سُلَيْمَانَ رَجُلٌ لَا عِلمَ لَهُ بِالحُرُوبِ وَ سَيَاسَِةِ الرِّجَالِ》 ♦️سلیمان مردی است که دانش نظامی و سیاسی ندارد!(۲) به همین دلیل بخش عظیمی از شیعیان به این دلیل از سپاه سلیمان جدا شدند. 3⃣زندانی بودن مختار در روز جنگ : مختار طبق نقل تاریخ توسط حاکم زبیر در زندان کوفه به سر می برد و از این جهت قادر نبود در جنگ توابین با شامیان با سلیمان بن صرد متحد باشد.(۳) که بعدها به واسطه نامه عبدالله بن عمر که مؤثر واقع شد، مختار از زندان آزاد شد. 📚منابع : ۱)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۶، ص۲۵ ۲)انساب الاشراف بلاذری، ج۶، ص۳۶۷ ۳)تاریخ طبری، ج۶، ص۸ @TarikhEslam
36.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽 🎞سکانسی از نبرد نهایی توابین با سپاهیان عبیدالله بن زیاد در عین الورده و شهادت سلیمان بن صُرد؛ در قسمتی از سریال مختارنامه ساخته جناب میرباقری:👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👤📽👤📽👤📽👤📽👤📽👤 🎙مجموعه کلیپ و تصاویر اینفوگرافیک با موضوع روشنگری با عنوان «خواص بی‌خواص» که مروری دارد بر شرح حال خواص صدر اسلام و علل انحراف آن‌ها تا واقعه کربلا در بیانات :👇 این قسمت : سلیمان بن صرد خزاعی @TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 9️⃣1️⃣2⃣ :📚 کتاب «قیام توابین» شرح تاریخ قیام توابین و برخی شخصیتهای نامدار این قیام و نتایج و اهداف آنان؛ اثر رضوی اردکانی✍📚👇 @TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 🌐جهت خرید یا دانلود کتاب «قیام توابین» :👇 http://ketabrah.ir/go/b16029 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
0⃣3⃣ #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها در کنار #امام_علی_علیه_السلام از مردم مدینه طلب یاری کرد :👇 #روز_شم
1️⃣3️⃣تصمیم جدی اصحاب «سقیفه» بر اخذ بیعت اجباری از :👇 ✅بلاذری می نویسد : 📋《أَنَّ أَبَابَكْرٍ أَرْسَلَ إِلَى عَلِيٍّ(ع) يُرِيدُ الْبَيْعَةَ، فَلَمْ يُبَايِعْ فَانصَرَفَ عُمَرُ》 ♦️ابوبکر عمر را سراغ امیر المومنین(ع) فرستاد و او را برای بیعت فراخواند. این بار نیز حضرت(ع) شخصا بر در خانه آمد و به آنان پاسخ رد داد و عمر نیز بازگشت.(۱) 📚منبع: ۱)أنساب الاشراف بلاذرى، ج۱، ص۵۸۶ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅داغ شهادت حضرت رسول اکرم(س) چنان سنگین بود که حضرت(س) شبانه روز در فراق پدر گرامیشان می گریستند. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که؛ 📋《اَلْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ : آدَمُ(ع) وَ يَعْقُوبُ(ع) وَ يُوسُفُ(ع) وَ فَاطِمَةُ(س) بِنْتُ مُحَمَّدٍ(ص) وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ(ع)》 ♦️گريه كنندگان پنج نفرند : آدم(ع) و يعقوب(ع) و يوسف(ع) و حضرت فاطمه(س) وامام سجاد(ع)!(۱) روزی بزرگان مدینه گرد آمدند و به حضور امیر المؤمنین(ع) رسیدند و گفتند : 📋《يَا أَبَا الْحَسَنِ(ع)! إِنَّ فَاطِمَةَ ع تَبْكِي اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ فَلَا أَحَدٌ مِنَّا يَتَهَنَّأُ بِالنَّوْمِ فِي اللَّيْلِ عَلَى فُرُشِنَا وَ لَا بِالنَّهَارِ لَنَا قَرَارٌ عَلَى أَشْغَالِنَا وَ طَلَبِ مَعَايِشِنَا وَ إِنَّا نُخْبِرُكَ أَنْ تَسْأَلَهَا إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ لَيْلًا أَوْ نَهَاراً》 ♦️ای اباالحسن(ع)! فاطمه(س) شب و روز گریه می‌کند، از این رو خواب شبانه در رختخواب، بر هیچ‌ کدام ما گوارا نیست و به هنگام کار و طلبِ معیشتِ روزانه آرامش نداریم. از فاطمه بخواه یا شب گریه کند یا روز! امیر المؤمنین(ع) فرمود : مطلوب شما را انجام خواهم داد. پس امیرالمؤمنین(ع) به سوی خانه آمد و به حضور فاطمه (ع) رسید؛ در حالی که آن حضرت(س) از گریه آرام نمی‌گرفت و تسلیت دیگران او را سودی نمی‌رساند؛ امّا چون امیرالمؤمنین(ع) را دید، اندکی آرام گرفت. امیرالمؤمنین(ع) فرمود : ای دختر پیامبر خدا(ص)! بزرگان مدینه از من درخواست کرده‌اند که از تو بخواهم یا شب گریه کنی یا روز! فاطمه زهراء(س) فرمود : 📋《يَا أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مَا أَقَلَّ مَكْثِي بَيْنَهُمْ وَ مَا أَقْرَبَ مَغِيبِي مِنْ بَيْنِ أَظْهُرِهِمْ فَوَ اللَّهِ لَا أَسْكُتُ لَيْلًا وَ لَا نَهَاراً أَوْ أَلْحَقَ بِأَبِي رَسُولِ اللَّهِ(ص)》 ♦️ای اباالحسن! چه اندک است مدّت اقامت من بین این مردم و چه نزدیک است نهان شدن من از میان ایشان! به خدا سوگند! هرگز ساکت ننشینم تا این که به پدرم رسول خدا(ص) ملحق شوم. 📋《ثُمَّ إِنَّهُ بَنَى لَهَا بَیْتاً فِی الْبَقِیعِ نَازِحاً عَنِ الْمَدِینَهِ یُسَمَّى بَیْتَ الْأَحْزَانِ، وَ کَانَتْ إِذَا أَصْبَحَتْ قَدَّمَتِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (ع) أَمَامَهَا، وَ خَرَجَتْ إِلَى الْبَقِیعِ بَاکِیَه فَلَا تَزَالُ بَیْنَ الْقُبُورِ بَاکِیَهً وَ سَاقَهَا بَیْنَ یَدَیْهِ》 ♦️سپس امیرالمؤمنین(ع)، دور از مدینه، در بقیع برای فاطمه خانه‌ای ساخت که «بیت الأحزان» یعنی خانه‌ی غم‌ها نامیده شد. فاطمه (ع) صبحگاهان، حسن و حسین(ع) را پیش انداخته به سوی بقیع می‌شتافت و در بین قبرها گریه می‌کرد. وقتی شامگاهان می‌رسید امیرالمؤمنین(ع) به سراغش می‌آمد و او را به منزل باز می‌ گرداند.(۲) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۱۲، ص۳۱۱ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۷۴ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاملی در تاریخ اسلام
2️⃣3️⃣ #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها همچنان شبانه روز در فراق پدر می گرید :👇 #روز_شمار_فاطمیه #وقایع_
3️⃣3️⃣پی ریزی نقشه هجوم به خانه :👇 ✅در جریان هجوم مهاجمین و غاصبین به خانه امام علی(علیه السلام)، آنان در سه مرحله هجوم خود را عملی ساختند. 1⃣هجوم اول : «شکستن تحصّن و پراکنده کردن متحصّنین و معترضین و یاران از خانه امام علی(ع)!» 2⃣هجوم دوم : «تهدید اهل خانه و ارعاب مردم توسط حکومت به واسطه عربده کشی ها و قدرت نمایی ها!» 3⃣هجوم سوم : «آتش کشیدن درب خانه حضرت فاطمه(س) توسط مهاجمین و ضرب و جرح حضرت فاطمه(س) و صدمات و لطمات وارده بر آن حضرت(س) توسط آنان و سقط حضرت محسن(ع) و بیرون کشاندن اجباری حضرت علی(ع) از خانه توسط مهاجمین و تهدید ایشان به قتل!» 📜هر کدام به صورت مفصل در پستهای بعدی خواهد آمد!👇 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆چهارم ماه ربیع الثانی سال ۱۷۳ هجری قمری سالگرد ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6⃣3⃣ 🔍 🔹🔷《عبدالعظیم حسنی》🔷🔹 @TarikhEslam
🔹سال ولادت ایشان را در روز چهارم ماه ربیع الآخر سال ۱۷۳ قمری در مدینه نوشته اند. 🔹پدرش عبدالله و مادرش فاطمه نام داشت. 🔹او مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث بوده است. 🔹نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. 🔹او را مردی با تقوا، معروف به امانت داری، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به اصول دین شیعه ومحدث دانسته‌اند. 🔹شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. 🔹عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرد. 🔹نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان ایشان وفات یافته است. 🔹عبدالعظیم محضر چند امام را درک کرده است. 🔹آقا بزرگ تهرانی نقل می‌کند: عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشته و در زمان وی وفات یافته است.(۱) اما آیت الله خویی، هم‌عصر بودن عبدالعظیم با امام رضا(ع) را رد می‌کند.(۲) 🔹شیخ طوسی در کتاب رجالی خویش، وی را در زمره اصحاب امام عسکری(ع) نام می‌برد.(۳) 🔹عزیزالله عطاردی نیز تصریح می‌کند با توجه به حالات عبدالعظیم حسنی و تحقیق در روایات وی، می‌توان دریافت که او امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده است.(۴) 🔹دوران زندگی عبدالعظیم مصادف با شرایط خفقان و سرکوب شیعیان توسط بنی عباس بود. 🔹عبدالعظیم نیز همچون پدرانش سالها تحت تعقیب بود. 🔹او گرچه زمانی که در مدینه، بغداد و سامرا می‌زیست روش تقیه را در پیش گرفته و عقیده و مرام خود را پنهان می‌داشت، ولی بااین حال مورد غضب متوکل و معتز بود. 🔹بنابر گزارش‌های تاریخی، عبدالعظیم در زمان معتز خلیفه عباسی، به جهت اذیت و آزار و ترس از قتل، به امر امام هادی(ع) از سامرا به ری(که از پایگاه‌های مهم عباسیان بود) هجرت کرد. 🔹برخی هم نقل کرده‌اند به قصد زیارت قبر علی بن موسی الرضا(ع) به قصد خراسان هجرت کرد و در ری برای زیارت حمزة بن موسی بن جعفر(ع) توقف کرد و در آن جا مخفی شد. 🔹گفته شده رحلت عبدالعظیم حسنی در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ ه.ق در زمان امام هادی(ع) بوده است.(۵) 🔹آنچه درباره چگونگی رحلت عبدالعظیم حسنی آمده، دو قول مرگ طبیعی و شهادت را روایت کرده‌ است. نجاشی نقل می‌کند: عبدالعظیم بیمار شد و از دنیا رفت. شیخ طوسی نیز می‌گوید: عبدالعظیم در ری وفات یافت و قبر او در آنجاست.(۶) 🔹شیخ صدوق در باب زیارت مرقد وی، روایتی را نقل می‌کند که فردی از اهالی ری بر امام علی النقی(ع) وارد شد و گفت : به زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) مشرف شدم. امام(ع) فرمود : 《مَن زَارَ عَبدَالعَظِیمِ الحَسَنِیِّ(ع) بِرِیِِّ کَمَن زَارَ الحُسَینَ(ع) بِکَربَلاء》 هر کس قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کند، گویی امام حسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است.(۷) 🔹سرانجام ایشان در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ هجری قمری در سن ۷۹ سالگی در ری درگذشت و در آنجا دفن شد. 🔹حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری، زیارتگاه شیعیان است. 📚منابع: ۱)الذریعه علامه تهرانی، ج۷، ص۱۶۹ ۲)معجم رجال الحدیث خویی، ج۱۱، ص۵۳ ۳)رجال شیخ طوسی، ص۴۰۱ ۴)عبدالعظیم الحسنی حیاته عطاردی، ص۳۷ ۵)جنه النعیم کجوری، ج۴، ص۱۳۱ ۶)زندگانی حضرت عبدالعظیم(ع)، ص۳۰ ۷)مستدرک الوسائل حرّ عاملی، ج۳، ص۶۱۶ @TarikhEslam