eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.2هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
165 ویدیو
278 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋《إِنَّمَا سُمِّيَتْ اِبْنَتِي فَاطِمَةَ(س) لِأَنَّ اَللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا مِنَ اَلنَّارِ》 ♦️دختر من فاطمه(س) ناميده شد، زيرا كه خداوند عزّوجل او و دوستانش را از آتش جهنم جدا می سازد.(۱) 👤سلمان فارسی می گوید : حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند : 📋《یَا سَلْمانُ! مَنْ أَحَبَّ فاطِمَةَ ابْنَتی، فَهُوَ فِی الْجَنَّةِ مَعی؛ وَ مَنْ أَبْغَضَها، فَهُوَ فِی النّارِ》 ♦️ای سلمان! هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد، در بهشت در کنار من خواهد بود؛ و هر کس او را دشمن بدارد در آتش جهنّم خواهد بود. 📋《یَا سَلْمانُ! حُبُّ فاطِمَةَ ینْفَعُ فِی مِأَةِ مَوْطِنٍ، أَیسَرُ تِلْک الْمَواطِنِ، أَلْمَوْتُ وَالْقَبْرُ وَالْمیزانُ وَالْمَحْشَرُ وَالصِّراطُ وَالْمُحاسَبَةُ》 ♦️ای سلمان، دوستی فاطمه در صد جایگاه به حال انسان سودمند است که راحت ترین این جایگاه ها عبارت است از مرگ و قبر و میزان و سنجش [اعمال] و محشر و [پل] صراط و حساب کشی. 📋《فَمَنْ رَضِیتْ عَنْهُ ابْنَتی فاطِمَةُ رَضیتُ عَنْهُ، وَ مَنْ رَضیتُ عَنْهُ رَضِی اللَّهُ عَنْهُ؛ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَیهِ فاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَیهِ، وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَیهِ غَضِبَ اللَّهُ عَلَیهِ》 ♦️پس از هر کس دخترم فاطمه راضی باشد، من از او خشنود می گردم، و هر کس که من از او خشنود باشم خدا از او خرسند خواهد بود؛ و هر کس فاطمه از او خشمگین باشد، من بر او خشم می کنم، و هر کس من بر او خشم کنم، خداوند بر او غضب می کند. 📋《یَا سَلْمانُ! وَیلٌ لِمَنْ یظْلِمُها وَیظْلِمُ ذُرِّیتَها وَشیعَتها》 ♦️ای سلمان! وای بر کسی که به فاطمه و به فرزندان و شیعیانش ظلم و ستم کند!(۲) 👤امام صادق(ع) به نقل از حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید : 📋《إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ تُقْبِلُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ(س) عَلَى نَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ مُدَبَّجَةَ الْجَنْبَيْنِ خِطَامُهَا مِنْ لُؤْلُؤٍ رَطْبٍ قَوَائِمُهَا مِنَ الزُّمُرُّدِ الْأَخْضَرِ ذَنَبُهَا مِنَ الْمِسْكِ الْأَذْفَرِ عَيْنَاهَا يَاقُوتَتَانِ حَمْرَاوَانِ عَلَيْهَا قُبَّةٌ مِنْ نُورٍ يُرَى ظَاهِرُهَا مِنْ بَاطِنِهَا وَ بَاطِنُهَا مِنْ ظَاهِرِهَا دَاخِلُهَا عَفْوُ اللَّهِ وَ خَارِجُهَا رَحْمَةُ اللَّهِ وَ عَلَى رَأْسِهَا تَاجٌ مِنْ نُورٍ لِلتَّاجِ سَبْعُونَ رُكْناً كُلُّ رُكْنٍ مُرَصَّعٌ بِالدُّرِّ وَ الْيَاقُوتِ يُضِي‏ءُ كَالْكَوْكَبِ الدُّرِّيِّ فِي أُفُقِ السَّمَاءِ وَ عَنْ يَمِينِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ عَنْ شِمَالِهَا سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ وَ جَبْرَئِيلُ آخِذٌ بِخِطَامِ النَّاقَةِ يُنَادِي بِأَعْلَى صَوْتِهِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ حَتَّى تَجُوزَ فَاطِمَةُ(س) بِنْتُ مُحَمَّدٍ(ص) فَلَا يَبْقَى يَوْمَئِذٍ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا رَسُولٌ وَ لَا صِدِّيقٌ وَ لَا شَهِيدٌ إِلَّا غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ حَتَّى تَجُوزَ فَاطِمَةُ(س) فَتَسِيرُ حَتَّى تُحَاذِي عَرْشَ رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ وَ تَرُوحُ بِنَفْسِهَا عَنْ نَاقَتِهَا》 ♦️هنگامى كه روز قيامت فرا رسد، دخترم فاطمه(س) سوار بر اشترى از اشتران بهشتى وارد عرصه محشر مى شود، كه مهار آن ناقه از مرواريد درخشان، و چهار پاى آن از زمرد سبز، دنباله اش از مشك بهشتى، چشمانش از ياقوت سرخ، و بر فراز آن، قبه اى(خيمه اى) از نور، كه بيرون آن از درونش و درون آن از بيرونش نمايان است، فضاى داخل آن قبه انوار عفو الهى و خارج آن خيمه، پرتو رحمت خدايى است، و بر فرازش تاجى از نور كه داراى هفتاد پايه است از در و ياقوت كه همانند ستارگان درخشان در افق آسمان نور افشانند. از جانب راست آن مركب هفتاد هزار ملك، و از طرف چپ آن هفتاد هزار فرشته، در حالى كه جبرئيل مهار ناقه را گرفته است، با صداى بلند ندا مى كند : نگاه خود را برگيريد، و چشم ها را به پايين افكنيد، اين فاطمه(س) دختر محمد(ص) است كه عبور مى كند. در آن هنگام ، حتى پيامبران و انبياء و صديقين و شهدا همگى از ادب ديده فرو مى گيرند، تا اينكه فاطمه(س) عبور مى كند و به تنهایی در مقابل عرش پروردگار خویش قرار مى گيرد. حضرت فاطمه(س) در این هنگام می گوید : 📋《إِلَهِي وَ سَيِّدِي! احْكُمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ ظَلَمَنِي! اللَّهُمَّ احْكُمْ بَيْنِي وَ بَيْنَ مَنْ قَتَلَ وُلْدِي!》 ♦️خدای من و سرورم! بین من و بین کسانی که به من ظلم کردند حکم کن! خدایا! بین من و بین کسانی که فرزندم را به قتل رساندند حکم کن! آنگاه از جانب خداوند جلّ جلاله ندا مى شود : 📋《يَا حَبِيبَتِي وَ ابْنَةَ حَبِيبِي سَلِينِي تُعْطَى وَ اشْفَعِي تُشَفَّعِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا جَازَنِي‏ ظُلْمُ ظَالِمٍ》 ♦️ای محبوبه من! و اى دختر حبيب من! از من آنچه مى خواهى، بخواه تا عطابت كنم و شفاعت كن هر كس را که مايلى تا من قبول فرمايم. @TarikhEslam ادامه مطالب :👇
حضرت فاطمه(س) در این هنگام می گوید : 📋《إِلَهِي وَ سَيِّدِي ذُرِّيَّتِي وَ شِيعَتِي وَ شِيعَةَ ذُرِّيَّتِي وَ مُحِبِّي وَ مُحِبَّ ذُرِّيَّتِي》 ♦️خدای من و سرورم! بین من و بین کسانی که به من ظلم کردند حکم کن! خدایا! بین من و بین کسانی که فرزندم را به قتل رساندند حکم کن! آنگاه از جانب خداوند جل جلاله ندا مى شود : 📋《يَا حَبِيبَتِي وَ ابْنَةَ حَبِيبِي سَلِينِي تُعْطَى وَ اشْفَعِي تُشَفَّعِي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا جَازَنِي‏ ظُلْمُ ظَالِمٍ》 ♦️ای محبوبه من! و اى دختر حبيب من! از من آنچه مى خواهى، بخواه تا عطابت كنم و شفاعت كن هر كس را که مايلى تا من قبول فرمايم. پس حضرت فاطمه(س) در این هنگام می گوید : 📋《إِلَهِي وَ سَيِّدِي ذُرِّيَّتِي وَ شِيعَتِي وَ شِيعَةَ ذُرِّيَّتِي وَ مُحِبِّي وَ مُحِبَّ ذُرِّيَّتِي》 ♦️اى خداى من، و اى مولاى من، ذريه مرا، شيعيان مرا، پيروان ذريه، دوستان مرا، و دوستداران ذريه مرا! بار ديگر از جانب حق خطاب مى رسد : 📋《أَيْنَ ذُرِّيَّةُ فَاطِمَةَ(ع) وَ شِيعَتُهَا وَ مُحِبُّوهَا وَ مُحِبُّو ذُرِّيَّتِهَا؟》 ♦️كجا هستند ذريه فاطمه و پيوران او، كجايند دوستدارانش، و دوستداران ذريه او؟ 📋《فَيَقُومُونَ وَ قَدْ أَحَاطَ بِهِمْ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ فَتُقَدِّمُهُمْ فَاطِمَةُ(س) حَتَّى تُدْخِلَهُمُ الْجَنَّةَ》 ♦️در آن هنگام جماعتى به پيش مى آيند، و فرشتگان رحمت آنان را از هر سوى در ميان مى گيرند، و فاطمه(س) در حالى كه پيشگام آنهاست همگى را همراه خود به بهشت وارد می کند.(۳) 👤امام باقر(ع) می فرماید : 📋《وَاللهِ یَا جابِرُ إِنَّها ذلک الیَومُ (یَومَ القِیَامَةِ) لَتَلْتَقِطُ شیعتَها و مُجِیِّها کَما یَلْتَقِطُ الطَّیْرُ الحَبَّ الجَیِّدَ مِنَ الحَبِّ الرَّدِیِ، فَإِذا صَارَ شِیعتُها معها عِندَ بابِ الجنَّةِ یُلقِی اللَّهُ فِی قلوبِهم اَنْ یَلتَفِتُوا، فَاِذا اِلتَفَتُوا فَیقُول اللهُ عزوجل : یا اِحبَائِی! ما اِلْتِفاتُکُمْ و قد شَفَّعْتُ فِیکُم فَاطِمَةَ(س) بنتَ حَبِیبِی؟ فَیَقُولُونَ : یا ربِّ! اَحْبَبْنا اَنْ یَعرِفَ قَدَرنا فِی مِثلِ هذا الیَومِ! فیقولُ اللهُ : یَا احِبَّائِی! اِرْجِعُوا و انْظُرُوا مَنْ اَحَبَّکُم لِحُبِّ فاطِمةَ(س) اُنظُرُوا مَنْ اَطْعَمَکُم لِحُبِّ فاطِمَةَ(س) انظُرُوا مَنْ کَساکُمْ لِحبِّ فاطمةَ(س) انْظُرُوا مَنْ سَقاکُم شَرْبَةً فِی حُبِّ فاطمةَ(س) اُنظُرُوا مَنْ رَدَّ عَنکُمْ غِیبَةً فی حُبِّ فاطمةَ(س)، خُذُوا بِیَدِهِ وَ ادْخُلُوهُ الجَنَّةَ》 ♦️به خدا سوگند ای جابر! در روز قیامت حضرت فاطمه(س) بسان پرنده ای که دانه خوب را از بد جدا می سازد، شیعیان و دوستداران خود را برگرفته نجات می دهد. هنگامی که شیعیانش با آن حضرت(س) نزدیک در بهشت می رسند، خداوند در دل آنان می افکند که برگردید و بنگرید! همین که برگشته توجه می کنند، خدای متعال می فرماید : ای دوستان من! چرا برگشته اید؟ با این که من در بین شما دختر حبیبم را به شفاعت پذیرفته ام! آنان می گویند : پروردگارا! دوست داریم که قدر و منزلت ما در چنین روزی شناخته شود. خداوند متعال می فرماید : برگردید و ببینید چه کسی شما را به خاطر دوستی فاطمه(س) دوست داشته است؟ ببینید چه کسی شما را به خاطر محبت فاطمه(س) اطعام کرده است؟ بنگرید چه کسی شما را به خاطر دوستی فاطمه(س) لباس پوشانده است؟ بنگرید چه کسی به خاطر دوستی فاطمه(س) یک بار شما را سیراب کرده است؟ بنگرید چه کسی غیبتی را از شما به خاطر دوستی فاطمه(س) برگردانده است؟ پس دست او را گرفته و او را داخل بهشت کنید! امام باقر(ع) در ادامه روایت فرمود : 📋《وَاللَّهِ لَا يَبْقَى فِي النَّاسِ إِلَّا شَاكٌّ أَوْ كَافِرٌ أَوْ مُنَافِقٌ》 ♦️به خدا قسم، از میان مردم کسی باقی نمی ماند مگر افـراد «شکاک»، «کافر» و «منافق» ولی سایر مردم مـورد شفاعت فاطمه(س) قـرار می گیرند.(۴) @TarikhEslam ادامه مطالب :👇
حضرت رسول اکرم(ص) در روایتی دیگر می فرماید : 📋《إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى إِذَا بَعَثَ الْخَلَائِقَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ نَادَى مُنَادِي رَبِّنَا مِنْ تَحْتِ عَرْشِهِ يَا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ لِتَجُوزَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ(ص) سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ عَلَى الصِّرَاطِ》 ♦️هنگامی که خداوند متعال در روز قیامت تمام مخلوقاتش از اوّلین و آخرین را بر می‌انگیزد و از قبورشان بیرون می‌آورد، منادی از زیر عرش الهی ندا می‌کند که ای گروه خلائق : چشمان خویش را ببندید تا این که فاطمه دختر محمد(ص) سَرور زنان عالَم از صراط بگذرد. 📋《فَتَغُضُّ الْخَلَائِقُ كُلُّهُمْ أَبْصَارَهُمْ فَتَجُوزُ فَاطِمَةُ عَلَى الصِّرَاطِ لَا يَبْقَى أَحَدٌ فِي الْقِيَامَةِ إِلَّا غَضَّ بَصَرَهُ عَنْهَا إِلَّا مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الطَّاهِرُونَ‏ مِنْ أَوْلَادِهِمْ فَإِنَّهُمْ أَوْلَادُهَا》 ♦️در این هنگام، همۀ مردم چشمانشان را می‌بندند، تا این که حضرت زهرا(س) از صراط عبور می‌ فرمایند و در عرصۀ قیامت احدی باقی نمی‌ماند مگر این که چشمانش بسته می‌شود و فقط چشمان حضرت محمد(ص) و علی(ع) و حسن(ع) و حسین(ع) و طاهرین از فرزندان حضرت زهرا(س) باز می‌باشد و به درستی که ایشان محارم حضرت زهرا(س) است. 📋《فَإِذَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ بَقِيَ مِرْطُهَا مَمْدُوداً عَلَى الصِّرَاطِ طَرَفٌ مِنْهُ بِيَدِهَا وَ هِيَ فِي الْجَنَّةِ وَ طَرَفٌ فِي عَرَصَاتِ الْقِيَامَةِ فَيُنَادِي مُنَادِي رَبِّنَا يَا أَيُّهَا الْمُحِبُّونَ‏ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ‏ مِرْطِ فَاطِمَةَ(س) سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ》 ♦️پس هنگامی که حضرت زهرا(س) قبل از همه، وارد بهشت می‌گردند چادر ایشان بر روی صراط کشیده می‌شود و بر صراط پَهن می‌شود که یک طرف چادر به دست حضرت فاطمه(س) است که ایشان در آن لحظه، در بهشت هستند و یک طرف چادر نیز در عرصات قیامت است. 📋《فَلَا يَبْقَى مُحِبٌّ لِفَاطِمَةَ(س) إِلَّا تَعَلَّقَ بِهُدْبَةٍ مِنْ أَهْدَابِ مِرْطِهَا حَتَّى يَتَعَلَّقَ بِهَا أَكْثَرُ مِنْ أَلْفِ فِئَامٍ وَ أَلْفِ فِئَامٍ》 ♦️در این هنگام منادی از طرف پروردگار ندا می‌دهد : که ای دوستداران فاطمه(س)! به رشته‌های چادر فاطمه(س) آویزان شوید و باقی نمی‌ماند از محبین حضرت زهرا(س) مگر این که هر کدام به رشته‌ای از رشته‌های چادر آن حضرت(س) آویزان می‌گردد تا این که بیشتر از هزار فئام و هزار فئام به چادر حضرت(س) آویزان می‌شوند. 📋《قَالُوا : كَمْ فِئَامٌ وَاحِدٌ؟ قَالَ : أَلْفُ أَلْفٍ يُنْجَوْنَ بِهَا مِنَ النَّارِ!》 ♦️اصحاب گفتند : یا رسول الله(س)! یک فئام چند نفر است؟ پیامبر اکرم(س)فرمود : هزار هزار [یک میلیون] و همۀ ایشان به سبب چادر حضرت زهرا(س) از آتش جهنم نجات پیدا می‌کنند.(۵) 📚منابع : ۱)إرشاد القلوب دیلمی، ج۲، ص۲۳۲ ۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۲۷، ص۱۱۶ ۳)روضة الواعظين ابن فتّال نیشابوری، ج‏۱، ص۱۴۸ ۴)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۳، ص۶۵ ۵)بحار الأنوار مجلسی، ج‏۸، ص۶۸ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 2️⃣7️⃣ : 📚 کتاب «صدیقه کبری» جلد سوم از کتاب «پیشوایان هدایت» ترجمه کتاب «اَعْلَامُ الْهِدَایَةِ» در شرح تاریخ تحلیلی زندگانی ؛ اثر جمعی از مولفان و دانشمندان شیعه در مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)✍📚👇 ۳ @TarikhEslam
4_5764798954021588956.pdf
2.1M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «صدیقه کبری» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅اول ذی الحجه سال نهم هجری قمری جایگزینی  به جای ابوبکر در تبلیغ سوره برائت :👇 @TarikhEslam
✅در اواخر سال نهم هجرت، پیک وحی، جبرائیل امین آیاتی از آغاز سوره توبه (برائت) را آورد و رسول اکرم(ص) را مأمور کرد، که شخصی را روانه‌ی مکه کند تا در مراسم حجّ، این آیات را بخواند. در این آیات، امان از مشرکان برداشته شده بود، کلیه پیمان‌ها (جز پیمان‌هایی که صاحبان آنها به پیمان خود وفادار بوده و عملاً نقض نکرده بودند) نادیده گرفته می‌شد و به سران شرک و پیروان آنها ابلاغ شده بود، که ظرف چهار ماه موضع خود را در برابر آیین توحیدی اسلام مشخص کنند. حضرت رسول اکرم(ص) ابتدا، ابوبکر را به حضور طلبید و به او مأموریت داد که همراه با چهل تن از مسلمانان به مکه برود، و این آیات را در موسم حج ابلاغ کند. ابوبکر روانه مکه شد، ولی از حرکت ابوبکر به سوی مکه چیزی نگذشته بود، که پیک وحی از طرف خداوند به حضور پیامبر(ص) رسید و این‌گونه پیام داد که؛ 📋《لا یَبلُغُ هَذُا اِلَّا اَنتَ اَو رَجُلُ مِن اَهلِکَ!》 ♦️این آیات را جز خودت یا كسی كه از تو باشد، ابلاغ نکند. رسول اکرم(ص) این بار امام علی(ع) را فرا خواند و این ماموریت را به او محول کرد. امیرالمؤمنین(ع) به دنبال ابوبكر به راه افتاد، وقتی ابوبكر، على(ع) را دید، پریشان شد، جلو آمد و گفت : اى ابالحسن! براى چه كار آمده ‏اى؟!! امیرالمؤمنین(ع) دستور رسول­ خدا(ص) را به ابوبكر اعلام كرد. ابوبکر به مدینه مراجعه کرد، و به محضر رسول خدا(ص) رسید و عرض کرد : نخست مرا برای اعلام برائت از مشرکان، نصب کردی، ولی اکنون عزل نمودی، آیا آیه‌ای بر ضد من نازل شده است؟ رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《لا! اِلّا اِنِّی اُمِرْتُ اَنْ اُبَلِّغَهُ اَنَا اَوْ رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ بَیتِی》 ♦️نه! جز این که من از جانب خدا مأمور شده‌ام که آن آیات را خودم یا یکی از مردان خاندانم ابلاغ کند. پس امام علی(ع) که با مرکب مخصوص خود، راهی مکه شده بود، مأموریت داشت، که علاوه بر قرائت آیات برائت از مشرکان، این چهار پیام را نیز، به مردم بگوید : ۱)بت پرستان حق ندارند وارد خانه خدا شوند. ۲)طواف با بدن برهنه ممنوع است. ۳)بعد از این هیچ بت پرستی در مراسم حج شرکت نخواهد کرد. ۴)پیمان کسانی که با پیامبر(ص) پیمان بسته و به آن وفادار بوده‌اند، محترم است و تا انقضای دوره‌ی پیمان، جان و مال آنان در امان خواهد بود ،ولی به مشرکانی که با مسلمانان پیمانی ندارند و یا عملاً پیمان‌شکنی کرده‌اند از این تاریخ، (دهم ذی الحجه) چهار ماه مهلت داده می‌شود که موضع خود را روشن کنند: یا خداپرست شوند، یا خود را آماده جنگ کنند. امیرالمومنین علی(ع) در جحفه با ابوبکر دیدار کرد و پس از ابلاغ پیام پیامبر اکرم(ص)، آیات را از او گرفت. او در روز دهم ذی الحجه بالای جمره عقبی، ایستاد و سیزده آیه از آغاز سوره برائت را با صدای بلند خواند و مواد قطعنامه را ابلاغ کرد. نتیجه‌ی این ابلاغ رسمی این شد، که هنوز چهار ماه سپری نشده بود که مشرکان دسته‌دسته رو به توحید و یگانه‌پرستی آوردند و در اواسط سال دهم هجرت بت پرستی در تمام شبه جزیره عربستان ریشه‌ کن شد.(۱)(۲) 📚منابع : ۱)المغازی واقدی، ج۳، ص۱۰۷۷ ۴)خصائص نسائی، ص۲۸ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پاسخ کوبنده ابن عباس به خلیفه دوم، پیرامون خلافت حضرت امیرالمومنین ، و مسکوت شدن عمر بن خطاب! ✍ ابن عساکر دمشقی، مورخ نامیِ سنی مذهب(متوفی ۵۷۱ ھ۔ق) نقل می کند : «ابن عبّاس نقل می کند : هنگامى كه در يكى از راه هاى مدينه، دست در دست عُمَر میرفتيم، به من گفت : اى ابن عبّاس! بى گمان، سَرور تو «امام على علیه السلام» را مظلوم می دانم. گفتم : اى اميرمؤمنان! پس، حقِّ به ستم بُرده شده اش را به او باز گردان! دستش را از دستم بيرون كشيد و زير لب، چيزى گفت و از من دور شد. سپس ايستاد تا به او رسيدم و به من گفت : اى ابن عبّاس! بى گمان، مردم ، سَرور تو را كوچک و کم سن و سال دانستند! گفتم : به خدا سوگند، رسول خدا(ص)، هنگامى كه او را روانه كرد و به او فرمان داد كه آيات برائت را از ابوبكر بگيرد و بر مردم بخوانَد، او را كم سن و سال نشمارْد! پس عمر، ساكت شد!»(۱) 📚منبع : ۱)تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر دمشقی، ج۴۲ ص۳۵۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅روزی صعصعه بن صوحان از پرسید : 📋«اَنْتَ اَفْضَلُ اَمْ مُوسَی(ع) کَلِیمَ اللهِ؟!» حضرت(ع) فرمود : من افضلم! زیرا وقتى خدا موسی(ع) را ماموريت داد، تا به دعوت فرعون به مصر برود، او گفت: 📋«رَبِّ إِنِّي قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ» ♦️خداوندا! من از آنان يك نفر را كشته‏ ام و مى ‏ترسم كه آنان مرا به قتل برسانند.(قصص۳۴) در حالی که؛ 📋«ما خِفْتُ حِینَ اَرْسَلَنِی رَسولُ اللهِ(ص) بِتَبْلِیغِ سورَةٍ بَرائَت اَنْ اَقْرَاَها عَلیٰ قُرَیْشِ فِی الْمَوْسِمِ مَعَ اِنِّی کُنْتُ قَتَلْتُ کَثِیراً مِنْ صَنادِیدِهِم فَذَهَبْتُ بِهِمْ  اِلَیْهِم وَ قَرَأتُها عَلَیْهِمْ وَ ما خِفْتُهُمْ» ♦️من موقعى كه رسول خدا(ع) به من مأموريت داد تا به مكه معظمه روم، و آيات اول سوره برائت را در بالاى بام كعبه بر كفار قريش قرائت نمايم؛ با آن‏كه در آنجا كمتر كسى را میتوان يافت كه يكى از خويشان و بستگانش به دست من كشته نشده باشد، هرگز و ابداً نهراسيدم و امر رسول اکرم(ص) را اطاعت کردم و مأموريت را انجام و آيات را بر آنان قرائت نمودم.(۱) 📚منبع: ۱)الأنوار النعمانية علامه جزائری، ج۱، ص۴۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚ماجرای تبلیغ آیه برائت توسط در منابع اهل سنت در بیان استاد یزدانی :👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا