✅ما ناگزیر از تعامل با جهان امروز هستیم.
جهان امروز، معلول جهان گذشته است. اگر دریابیم که چرا جهان امروز اینگونه شده است، میتوانیم بفهمیم که تغییر ممکن است یا نه؛ و اگر تغییر ممکن است، چگونه؟!!
لازمه ی شناخت درست وضعیت موجود هم، نگرش صحیح به تاریخ است که در این مجال به آن میپردازیم.
♦️به تاریخ دو گونه میتوان نگریست:
1⃣نگرش مقطعی:
در این نوع نگرش، تاریخ را حوادثِ تکه تکه میبینیم، که هر مقطعی دارای عبرتآموزی خاصی است.
2⃣نگرش زنجیره ای(رابطه علت و معلولی):
در این نوع نگرش، تاریخ را زنجیری به هم پیوسته میبینیم که حوادث هر دوره، معلول حوادث دوره پیش است.
در این صورت، وضعیت امروز ما، معلول زنجیره پیشین است و برای اینکه راهکار برخورد با این معلول را بیابیم و به وظیفه خود پی ببریم، باید آن زنجیره را بشناسیم. بر این اساس، تاریخ یک ضرورت میشود و شناخت وضعیت موجود، تنها با شناخت رویدادهای گذشته به دست میآید.
با بررسی تاریخ، علت را در خارج مییابیم و پی میبریم که امروز چگونه باید با آن مبارزه کرد. در سیر تاریخ، با بررسی زنجبرهای که تا این زمان امتداد یافته، میفهمیم که این زنجیره از کجا شکل گرفته است.
با ورود به داستانهای قرآن، زنجیرهای بودن تاریخ، تبیین خواهد شد. خلقت انسان، زماندار بوده است. خداوند، ابتدا و انتهای دوره را میداند؛ از آدم ابوالبشر(ع) تا زمان دمیدن اسرافیل در صور.
او بشر را با برنامهای خاص به زمین. آورده و بشر باید طبق آن برنامه حرکت کند؛ برنامهای که انبیا (ع) عرضه کردهاند و ثابت است، ولی مجریان برنامه، زماندار هستند و هر کس مقداری از آن را اجرا کرده است. سپس پیامبر بعدی آن را تحویل گرفته و ادامه داده تا به پیامبر خاتم (ص) رسیده است. هیچ پیامبری مبعوث نشده که برنامه پیامبر پیشین را فراموش، و در مسیری دیگر حرکت کرده باشد؛ بلکه دقیقا طبق همان برنامه پیشین حرکت کرده و هر پیامبری سر سفره محصول پیامبر پیشین نشسته است. در زیارتهای ائمه(ع) آمده است:
《السلام علیک یا وارث آدم صفوةالله. السلام علیک یا وارث نوح نبیالله》
بیشک، منظور از وارث، این نبوده است که معصومان (ع) اموال انبیا را به ارث بردهاند، بلکه علم ایشان را هم به ارث نبردهاند؛ چرا که علم معصومان (ع) از ناحیه خدا و بالاتر از علم انبیا بوده است. منظور از وراثت در اینجا، این است که برنامهای که حضرت آدم (ع) اجرا میکرد، از طریق پیامبران بعدی، به پیامبر اسلام (ص) و از او به علی بن ابیطالب (ع) و امامان پس از او، به ارث رسیده است. بنابراین، هر پیامبر سر سفره پیامبر پیشین نشسته است و طاغوتی هم که با پیامبران مقابله میکرد، سر سفره طاغوت نشسته بود و این وضع تاکنون ادامه دارد. پیامبران در مسیر خویش، در پی اجرای برنامههای الهی بودهاند و شیطان و طاغوت نیز در مبارزه با مسیر حق، آسوده ننشستهاند و همواره در خنثی کردن تلاشهای پیامبران کوشیدهاند. این، همان رویارویی حق و باطل در تاریخ است که زنجیرهوار در تاریخ ادامه مییابد.
📚منبع:
تبار انحراف طائب، ص۲۰_۲۲
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
2️⃣5️⃣1️⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «فلسفه تاریخ» مجموعهای چهار جلدی حاصل تقریرات دروس فلسفه تاریخِ مرحوم #استاد_مطهری✍📚👇
@TarikhEslam
4_1161740743207813198.pdf
4.42M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «فلسفه تاریخ» ج1⃣
@TarikhEslam
4_1161740743207813199.pdf
2.94M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «فلسفه تاریخ» ج2⃣
@TarikhEslam
4_1161740743207813200.pdf
3.34M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «فلسفه تاریخ» ج3⃣
@TarikhEslam
4_1161740743207813201.pdf
3.43M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «فلسفه تاریخ» ج4⃣
@TarikhEslam
🌙روایاتی در باب ماه پر فضیلت رمضان المبارک :👇
#ویژه_ماه_رمضان
@TarikhEslam
1⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفْتَحُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَلا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ》
♦️درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.(۱)
2⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّهُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَكَةِ》
♦️ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى افزاید و گناهان را پاك مى كند و آن ماه بركت است.(۲)
3⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《أَلاَ إِنَّ رَجَباً شَهْرُ اَللَّهِ وَ شَعْبَانَ شَهْرِي وَ رَمَضَانَ شَهْرُ أُمَّتِي》
♦️همانا رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من است.(۳)
4⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ》
♦️اگر بنده مى دانست كه در ماه رمضان چیست (چه برکاتی و فضایلی دارد)، دوست مى داشت كه تمام سال، رمضان باشد.(۴)
5⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّارِ》
♦️رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت و میانه اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم است.(۵)
6⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《إنَّما سُمِّيَ الرَّمَضانُ لأِنَّهُ يُرمِضُ الذُّنُوبَ》
ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می سوزاند.(۶)
7⃣حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ َثَلَاثَ مَرَّاتٍ :
هَلْ مِنْ سائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَه؟
هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ؟
هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه؟》
♦️خداوند در هر شب از ماه مبارک رمضان سه بار می فرماید :
آیا درخواست کنندهای از من هست که من درخواست او را اجابت کنم؟!
آیا توبه کننده ای هست که به من رجوع کند و از من پوزش بطلبد تا من هم بپذیرم؟!
آیا استغفار کنندهای هست که من او را بیامرزم؟!(۷)
8⃣امام باقر(علیه اسلام) می فرماید :
📋《لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ》
♦️هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.(۸)
9⃣امام صادق(عليه السلام) می فرماید :
📋《اِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَهْرِ رَمَضَانَ غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّیَاطِینِ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ الْجِنَانِ وَ أَبْوَابُ الرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَ اسْتُجِیبَ الدُّعَاءُ》
♦️آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان هاى رانده شده به زنجیر کشیده مى شوند، درهاى آسمان و درهاى بهشت و درهاى رحمت گشوده، و درهاى دوزخ فرو بسته خواهد شد. خواسته ها بر آورده مى شوند.(۹)
🔟امام صادق(عليه السلام) می فرماید :
📋《مَنْ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ إِلَى قَابِلٍ إِلاَّ أَنْ يَشْهَدَ عَرَفَةَ》
♦️کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا رمضان آینده آمرزیده نگردد، مگر آن که در عرفه حاضر شود.(۱۰)
📚منابع :
۱)بحار الانوار مجلسی، ج۹۳، ص۳۴۴
۲)بحارالأنوار مجلسی، ج۹۶، ص۳۴۰
۳)وسائل الشيعة حر عاملی، ج۷، ص۳۵۲
۴)بحار الانوار مجلسی، ج۹۳، ص۳۴۶
۵)بحارالانوار مجلسی، ج۹۳، ص۳۴۲
۶)كنز العمّال متقی هندی، ج۸، ص۴۶۶
۷)بحارالانوار مجلسی، ج۹۳، ص۳۳۸
۸)الکافی شیخ کلینی، ج۲، ص۶۳۰
۹)الکافی شیخ کلینی، ج۴، ص۶۷
۱۰)من لا يحضره الفقيه شیخ صدوق، ج۲، ص۹۹
@TarikhEslam
✅غزوه تبوک، آخرین غزوه حضرت رسول اکرم(ص) بود که در رمضان سال نهم هجری در منطقه تبوک اتفاق افتاد.
تبوک نام قلعهای در نوار مرزی حجاز و شام بود و بدین سبب آن منطقه با این خوانده میشد.
روم شرقی در آن هنگام هم مرز با حجاز بود و پیشرفت سریع اسلام را خطرناک میدید و سپاه قدرتمندی نزدیک به ۴۰٬۰۰۰ نفر در مرز «حجاز» آماده کرد.
پیامبر اکرم(ص) از این رویداد باخبر شد و بیدرنگ فرمان آمادهباش داد.
۳۰٬۰۰۰ نفر شامل ۱۰٬۰۰۰ سواره و ۲۰٬۰۰۰ پیاده آماده شدند.
این لشکر به سبب مشکلات زیادش از جمله وجود قحطی در مدینه، کمبود آذوقه و مسیر طولانی و بادهای سوزان و طوفانهای کشنده شن و نبود مرکب کافی به «جیش العسرة» (لشکر مشکلات) معروف شد.
سپاه در آغاز ماه شعبان سال نهم هجرت به سرزمین تبوک رسید.
در این جنگ، رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) را در مدینه جانشین خود کرد و این تنها غزوهای بود که امام علی(ع) درآن شرکت نکرد.
در این جنگ از دشمن خبری نبود، و با شنیدن لشگر کشی رسول اکرم(ص) به تبوک، عقب نشینی کرده و منطقه تبوک را ترک کردند.
سرانجام حضرت رسول اکرم(ع) با سپاه بعد از چند مدت توقف در آنجا، به مدینه بازگشت.
📚منابع:
۱)المغازی واقدی، ج۳، ص۹۹۰
۲)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۶۷
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال4️⃣3️⃣1️⃣:چرا حضرت رسول اکرم(ص) در #جنگ_تبوک، #امام_علی_علیه_السلام را به همراه خود به جنگ نبردند؟👇
@TarikhEslam
✍پاسخ:
حضرت رسول اکرم(ص) هنگام بازگشت از سفر حَجّه الوداع در سال نهم هجری؛ متوجه توطئه دشمنان منطقه تبوک شدند که قصد داشتند به شهر مدینه حمله کنند.
پس حضرت(ص) سپاهی را در فصل گرما آماده و مدینه را به مقصد تبوک ترک کردند.
حضرت(ص) دراین میان امام علی(ع) را به جای خودش در مدینه منصوب کردند.
وقتی برخی از منافقین از این موضوع آگاه شدند پس در صدد نشر این شایعات بر آمدند که پیامبر اکرم(ص) خواستند که علی(ع) به زحمت نیافتد و یا این که صحنه جنگ برای علی(ع) سخت و دشوار بوده و یا رابطه پیامبر(ص) و علی(ع) دچار تیرگی شده است!
امام علی(ع) با شنیدن این خبر سریعاً خود را به پیامبر اسلام(ص) رساند و پیامبر(ص) در پاسخ به ایشان حدیث منزلت را نقل کردند و عنوان کردند که آنان دروغ میگویند، برگرد و در مدینه بمان!
سپس فرمود :
📋《یا علیّ! امَا تَرضَی اَن تَکُونَ مِنّي بِمَنزَلَةِ هارُونَ مِن مُوسَی إِلّا إنّه لا نَبيَّ بَعدِي؟》
♦️ای علی(ع)! آیا راضی نمی شوی که تو برای من، در مقام و منزلت هارون(ع) از موسی(ع) باشی؟
جز اینکه بعد از من پیغمبری نخواهد بود.(۱)
پس به این ترتیب جنگ تبوک تنها غزوه ای بود که امام علی(ع) به همراه پیامبر(ص) در آن شرکت نکرد.
در زمان جنگ تبوک دشمنان اسلام به سه گروه تشکیل می شدند:
1⃣مشرکان مکه!
2⃣یهودیان!
3⃣منافقان مدینه!
این مثلث کفر اولین اتحاد خود را در صدد براندازی اسلام انجام دادند.
پس به اتحاد هم، قرار بر این شد که به نحوی پیامبر(ص) را از مدینه دور کرده و واز طرفی منافقینی که در مدینه بودند، از داخل نفوذ کنند و مردم را علیه اسلام بشورانند، و از طرفی هم با حمله مشرکین مکه به اسلام خاتمه دهند، پس فقط کافی بود که پیامبر(ص) را از خطر یهودیان آگاه سازند، و حضرت(ص) به جنگ با آنها برود و آنها هم طبق نقشه عقب نشینی کرده وحضرت(ص) را از مدینه دورتر کنند وهمین هم شد، ولی همه این نقشه ها با باقی ماندن امام علی(ع) در مدینه خنثی شد، تا جایی که منافقین وقتی از وجود امام علی(ع) در مدینه خبر یافتند، از این کار خود مایوس گشتند.
در احادیث از این ماجرا به عنوان حدیث (منزلت) یاد می شود.
حدیثی است معروف، که نزد شیعیان از جمله براهین برتری علی بن ابیطالب(ع) بر سایر صحابه و از دلایل اثبات امامت و خلافت او شمرده میشود.(۲)
📚منابع:
۱)مستدرک حاکم نیشابوری، ج۳، ص۱۳۴
۲)شواهد التنزيل حسكانی، ج۱، ص۱۹۵
@TarikhEslam
📋وجه دلالت حدیث منزلت بر جانشینی و فضیلت #امام_علی_علیه_السلام :👇
«اَنْ تَکُونَ مِنِّی بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَی»
@TarikhEslam
✅این حدیث، علاوه بر فضیلت امام علی(ع)، بر خلافت و عصمت ایشان نیز دلالت دارد، زیرا پیامبر(ص) به جز نبوت، همه فضائل و ویژگیها و مناصب هارون را برای حضرت علی(ع) ثابت کرده است.
بنا بر آیات قرآن، حضرت موسی(ع) از خدا خواست تا برادرش هارون(ع) را وزیر او سازد و در امر رسالت شریکش گرداند تا یاریاش دهد.
خدا با درخواست او موافقت کرد و هارون(ع)، در غیاب موسی(ع)، جانشین او شد.
بنابراین، تمام مناصب حضرت موسی(ع) برای برادرش نیز بوده است و اگر او بعد از موسی(ع) زنده میماند، جانشین وی میشد.
(طبق نقل مشهور هارون(ع) قبل از موسی(ع) از دنیا رفت)
هارون نزد موسی(ع) دارای مقام و جایگاه والایی بوده است و از اینجا میتوان به عظمت مقام امام علی(ع) و سزاواری او بر خلافت بعد از رسول اکرم(ع) پی برد.
با بررسی تشبیه موجود در این حدیث، چندین نکته ظریف بهدست میآید.
با تکیه بر ماجرای هارون(ع) و موسی(ع) در قرآن؛
🔹هارون(ع) وزیر و شریک موسی(ع) در کارش بود، پس امام علی(ع) نیز در امر خلافت و ولایت، جز نبوت، شریک پیامبراکرم(ص) بود.
🔹هارون دومین شخصیت بعد از موسی در میان بنیاسرائیل بود، امام علی(ع) هم در میان امت پیامبر(ص) چنین بود.
🔹هارون(ع) برادر موسی(ع) بود و امام علی(ع) به دلیل حدیث مؤاخات، که به تواتر در کتب شیعه و سنّی نقل شده، برادر رسول خدا بود.
🔹هارون(ع) برترین فرد قوم حضرت موسی(ع) نزد خدا و پیامبرش بود، و امام علی(ع) نیز چنین بود.
🔹هارون(ع) خلیفه موسی(ع) در غیبتش به طور مطلق بود، امام علی(ع) نیز چنین بود، به ویژه با تصریح پیامبراکرم (ص) که فرمود :
📋《لایَنبَغی أَن أذهَبَ اِلّا وَ أنتَ خَلیفَتی》
♦️شایسته نیست من به جنگ تبوک روم مگر اینکه تو جانشین من باشی.
🔹هارون(ع) عالمترین فرد قوم موسی بود، امام علی(ع) هم به تصریح پیامبر(ص) عالمترین فرد بعد از پیامبر(ص) بود.
اطاعت از هارون(ع) بر یوشع بن نون (وصی موسی) و امت موسی(ع) واجب بود، اطاعت از امام علی(ع) بر امت واجب بود.
🔹هارون محبوبترین فرد نزد خدا و موسی(ع) بود، امام علی(ع) نیز این گونه بود.
🔹خدا پشت موسی(ع) را با برادرش هارون(ع)، نیرومند و محکم ساخت و پشت پیامبر اکرم(ص) را با علی(ع) این چنین محکم کرد.
🔹هارون(ع) معصوم از خطا و نسیان بود، و امام علی(ع) نیز چنین بود.
📚منابع :
۱)صحيح بخاری، ج۵، ص۱۲۹
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۱۰۱، ص۱۱۰
@TarikhEslam
✍تواتر حدیث منزلت :👇
بسیاری از بزرگان اهل سنت حدیث منزلت را «متواتر» می دانند؛
از جمله «ابوعمر یوسف بن عبدالله بن محمد بن عبدالبر اندلسی» معروف به «ابن عبدالبر» (متوفی سال ۴۶۳ هجری قمری) فقیه، محدث، تاریخ نگار و ادیب در کتاب «الاستیعاب» درباره «حدیث منزلت» می نویسد :
«وَ هُوَ مِن أثبَت الآثارِ وَ أصحَّهَا وَ طُرُق حَديثِ سَعْدِِ فِيهِ كَثِيرَةُ جِدَّاً»
این حدیث از معتبر ترین و صحیح ترین روایات است و طرق حدیث بسیار زیاد می باشد.
#حدیث_منزلت
📚منبع :
الاستیعاب ابن عبدالبر، ج۳، ص۱۰۹۷
@TarikhEslam
📜نقشه ترور رسول اکرم(ص) در #جنگ_تبوک توسط منافقین از صحابه :👇
@TarikhEslam