eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.2هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
164 ویدیو
278 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
✍پاسخ: از مسائل مهم در دوران جوانی حضرت خدیجه(س)، مسئله ازدواج های ایشان است. مشهور است که ایشان قبل از ازدواج با حضرت رسول اکرم(ص) دو ازدواج با افرادی به نامهای «ابوهاله تمیمی» و «عتیق بن عائذ مخزومی» داشته است و بیشتر ثروتش را هم از ایشان به دست آورده است!(۱) اما ابن شهر آشوب می نویسد : 📋《رَوَى أَحْمَدُ اَلْبَلاذِرِيُّ وَ أَبُو اَلْقَاسِمِ اَلْكُوفِيُّ فِي كِتَابَيْهِمَا وَ اَلْمُرْتَضَى فِي اَلشَّافِي وَ أَبُو جَعْفَرٍ فِي اَلتَّلْخِيصِ : أَنَّ اَلنَّبِيَّ(ص) تَزَوَّجَ بِهَا وَ كَانَتْ عَذْرَاءَ》 ♦️احمد بلاذری و ابوالقاسم کوفی در کتاب خود و سید مرتضی در کتاب «شافی» و ابوجعفر در «تلخیص» روایت کرده‌اند که رسول اکرم(ص) با خدیجه(س) ازدواج نمود، در حالی که او دوشیزه(باکره) بود.(۲) در تاریخ افراد زیادی مانند «عقبة بن ابی معیط» و «ابن ابی شهاب» که هر یک چهار صد کنیز و غلام و خدمتکار داشتند، و حتی «ابوجهل» و «ابوسفیان» و دیگر بزرگان عرب آن روز، خواستگاران آن حضرت خدیجه(س) بودند؛ ولی آن حضرت(س) قبول نفرمودند و هیچ شوهری اختیار نکردند و باکره و عذراء بودند. تا اینکه خود ایشان به رسول اکرم(ص) پیشنهاد ازدواج دادند. حتی ایشان از کسانی بودند که انتظار قدوم مبارک رسول اکرم(ص) را می کشیدند و همواره از علماء، مخصوصا عموی خود «ورقه بن نوفل» علایم نبوّت آن حضرت(ص) را جویا می شد. و هنگامی که به خدمت رسول اکرم(ص) شرفیاب شد، اوّل از مهر نبوّت سُوال کرد و آن را زیارت نمود.(۳) 📚منابع: ۱)انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۴۰۶ ۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۱۵۹ ۳)الصحیح من سیرة النبی الاعظم مرتضی عاملی، ج۲، ص۱۴۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚔💰⚔💰⚔💰⚔💰⚔ 👤«شمشیر» یا «ثروت» ؟!! ⁉️چیستی عامل پیروزی اسلام و رسول اکرم(ص) در بیان مرحوم شهید :👇 @TarikhEslam
✅شهید مطهری(ره) در این باره می فرماید : «گاهی خود ما مسلمانان حرف هایی می زنیم که نه با تاریخ منطبق است و نه با قرآن، بلکه با حرف های دشمن ها منطبق است! یعنی حرفی را که یک جنبه اش درست است به گونه ای تعبیر می کنیم که اسلحه به دست دشمن می دهیم. مثل اینکه برخی می گویند : اسلام با دو چیز پیش رفت! با مال خدیجه(س) و شمشیر علی(ع)! (یعنی با زر و زور!) اگر دینی با زر و زور پیش برود، آن چه دینی می تواند باشد؟! آیا قرآن در یک جا دارد که دین اسلام با زر و زور پیش رفت؟ آیا علی(ع) یک جا گفت که دین اسلام با زر و زور پیش رفت؟ 💰در مورد ثروت خدیجه(س) :👇 شکی نیست که ثروت و مال خدیجه(س) به درد مسلمین خورد اما آیا مال خدیجه صرف دعوت اسلام شد؟!! یعنی خدیجه(س) پول زیادی داشت، پول خدیجه(س) را به کسی دادند و گفتند بیا مسلمان شو؟ آیا یک جا انسان در تاریخ چنین چیزی پیدا می کند؟ یا نه، در شرایطی که مسلمین و پیغمبر اکرم(ص) در نهایت درجه ی سختی و تحت فشار بودند، جناب خدیجه مال و ثروت خودش را در اختیار رسول اکرم(ص) گذاشت، ولی نه برای اینکه رسول اکرم(ص) العیاذبالله به کسی رشوه بدهد، و تاریخ نیز هیچ گاه چنین چیزی نشان نمی دهد.  این مال آنقدر هم زیاد نبوده و اصلاً در آن زمان، ثروت نمی توانسته اینقدر زیاد باشد. ثروت خدیجه(س) که زیاد بود، نسبت به ثروتی که در آن روز در آن مناطق بود زیاد بود، نه در حد ثروتِ! مکه شهر کوچکی بود. البته یک عده تاجر و بازرگان داشت، سرمایه دار هم داشت ولی سرمایه دارهای مکه مثل سرمایه دارهای نیشابور مثلاً بودند نه مثل سرمایه دارهای تهران یا اصفهان یا مشهد و از این قبیل! پس اگر مال خدیجه(س) نبود شاید فقر و تنگدستی مسلمین را از پا درمی آورد. مال خدیجه(س) خدمت کرد اما نه خدمت رشوه دادن که کسی را با پول مسلمان کرده باشد، بلکه خدمت به این معنی که مسلمانان گرسنه را نجات داد و مسلمانان با پول خدیجه توانستند سدّ رمقی کنند. ⚔در مورد شمشیر علی(ع) :👇 بدون شک به اسلام خدمت کرد و اگر شمشیر علی(ع) نبود سرنوشت اسلام سرنوشت دیگری بود اما نه اینکه شمشیر علی(ع) رفت بالای سر کسی ایستاد و گفت : یا باید مسلمان بشوی یا گردنت را می زنم؟!! بلکه در شرایطی که شمشیر دشمن آمده بود ریشه ی اسلام را بکند، علی(ع) بود که در مقابل دشمن ایستاد. کافی است ما «بدر» یا «اُحد» و یا «خندق» را در نظر بگیریم که شمشیر علی(ع) در همین موارد به کار رفته است. در «خندق» مسلمین توسط کفار قریش و قبایل همدست آنها احاطه می شوند، ده هزار نفر مسلح مدینه را احاطه می کنند، مسلمین در شرایط بسیار سخت اجتماعی و اقتصادی قرار می گیرند و به حسب ظاهر دیگر راه امیدی برای آنها باقی نمانده است. [اما این علی(ع) است که با جانفشانی و شمشیر خود، اسلام را از آن مرحله جلوتر می بَرَد.] پس وقتی می گوییم اگر شمشیر علی(ع) نبود اسلامی نبود، معنایش این نیست که شمشیر علی(ع) آمد به زور مردم را مسلمان کرد! بلکه معنایش این است که اگر شمشیر علی(ع) در دفاع از اسلام نبود دشمن ریشه ی اسلام را کنده بود همچنان که اگر مال خدیجه نبود فقر، مسلمین را از پا درآورده بود. این کجا و آن حرف مفت کجا؟!»(۱) 📚منبع : ۱)مجموعه آثار شهید مطهری، ج۴، ص۴۳۶ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال0⃣9⃣1⃣ : آیا نام فرزندانی که برای از قبیل؛ «زینب» و «أم کلثوم» و «رقیه» و «عبدالله» و «قاسم» ذکر می کنند، فرزندان رسول اکرم(ص) بودند؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: از دیگر شبهاتی که در مورد حضرت خدیجه(س) مطرح می باشد، وجود فرزندانی است که به ایشان منسوب است. بیهقی می نویسد : 📋《وَلَدَتْ خَدِيجَةُ(س) لِرَسُولِ اللهِ(ص) غُلَامَيْنِ وَأَرْبَعَ نِسْوَةٍ : الْقَاسِمَ وَ عَبْدَ اللهِ وَ فَاطِمَةَ وَ أُمَّ كُلْثُومٍ وَ زَيْنَبَ وَ رُقَيَّةَ》 ♦️خدیجه(س) برای رسول اکرم(ص) دو پسر به نامهای «قاسم» و «عبدالله» و چهار دختر به نامهای «فاطمه(س)» و «ام کلثوم» و «زینب» و «رقیه» به دنیا آورد.(۱) و همچنین ابن سعد(۲) و حاکم نیشابوری(۳) نیز همین مطلب را متذکر می شوند. این دو پسر که به ترتیب به آنها «طیّب» و «طاهر» هم می گفتند، در ایام طفولیت از دنیا رفتند. اما در مورد دختران اختلاف است. ابن شهر آشوب می نویسد : 📋《أَنَّ رُقَيَّةَ وَ زَيْنَبَ كَانَتَا اِبْنَتَيْ هَالَةَ أُخْتِ خَدِيجَةَ》 ♦️رقیه و زینب دو دختران «هاله» خواهر خدیجه بودند.[نه دختران خدیجه(س)!](۴) به نظر محققان شیعه، سه دختر به نامهای «زینب» و «ام کلثوم» و «رقیه» دختر خوانده های رسول اکرم(ص) و دختران خواهر خدیجه(س) به نام «هاله» بودند، که بعد از فوت پدرشان حضرت خدیجه(س) احتیاجاتشان را بر طرف می کرد، تا اینکه مادرشان نیز فوت کرد، که تحت سرپرستی رسول اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س) در خانه خدیجه(س) قرار گرفتند. لذا در بین مردم مشهور شد که آنها دختران رسول اکرم(ص) هستند.(۵) 📚منابع: ۱)دلائل النبوة بيهقی، ج۲، ص۷۰ ۲)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۸، ص۳۰ ۳)المستدرك حاكم نیشابوری، ج۳، ص۲۰۳ ۴)مناقب ابن شهر آشوب، ج۱، ص۱۵۹ ۵)الصحیح من سیره النبی الاعظم مرتضی عاملی، ج۲، صص۱۳۴-۱۲۱ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال1⃣9⃣1⃣: فلسفه ازدواج حضرت رسول اکرم(ص) با «عایشه بنت ابوبکر» چه بود؟👇 @TarikhEslam
پاسخ: قبل از پاسخ به این سوال؛ مقدمتا انگیزه های حضرت رسول اکرم(ص) را درباره ازدواج شرح دهیم: 1⃣عمل به فریضه الهی:👇 مسئله ی ازدواج یک پاسخ منطقی به نیاز زن و مرد به یکدیگر است،که در تمام شرایع و ادیان و جوامع پذیرفته شده است. اسلام نیز بنیاد ازدواج را مبارک ترین بنیانها و بناها شمرده است و پیروان خود را بدان ترغیب و شرایط و حدودی برای آن تعیین نموده است. و پیامبر اکرم(ص) نیز انسانی است، همانند سایر انسانها با همان نیازها با این تفاوت که بر آن حضرت(ص) وحی نازل می شود. 📖قرآن می فرماید : 《قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ》 بگو من بشری هستم مثل شما ،(امتیازم این است که) به من وحی می شود..(۱) یکی از نیازهای پیامبر اکرم(ص) نیاز به ازدواج و انتخاب همسر بوده است، اما از آنجایی که پیامبراکرم(ص) معصوم و خود ساخته است و قوای نفسانی خود را تحت کنترل دارد، هیچگاه از جاده اعتدال خارج نمی شود. 2⃣سياسی و اجتماعی:👇 يعنی با ازدواج موقعيت پیامبر(ص) در بين قبايل مستحكم می گشت و بر نفوذ سياسي و اجتماعيش افزوده می شد و از اين راه براي رشد و گسترش اسلام استفاده می نمود. پشتوانه وحمایت سیاسی از حضرت(ص) در اموری از قبیل جنگها و اتحاد قبایل و حکومت داری و جلوگيري از كارشكني هاي آنان و حفظ سياست داخلي و ايجاد زمينه مساعد براي مسلمان شدن قبايل عرب، از ناحیه برخی از قبایل عرب می توانست در برخی از مواقع، کمکی برای پیامبر(ص) باشد. در راستاي اين اهداف پيامبر(ص) با زنان ذيل ازدواج كردند : ۱)عايشه دختر ابوبكر از قبيله (تيم) ۲)حفصه دختر عمر از قبيله بزرگ (عدی) ۳)ام حبيبه دختر ابوسفيان از قبيله (بني اميه) ۴)ام سلمه از قبيله (بني مخزوم) ۵)سوده از قبيله (بني اسد) ۶)ميمونه از قبيله (بني هلال) ۷)صفيه از (بنی اسرائيل) و .. از اين روي، پيامبر(ص) با قبايل بزرگ قريش، به ويژه با قبايلي كه بيش از ديگران با پيامبر(ص) دشمن بودند، مانند؛ بني اميه و بني اسرائيل، ازدواج نمود. اما با قبايل انصار كه از سوي آنان هيچ خطري احساس نمي شد و آنان نسبت به پيامبر(ص) دشمني نداشتند، ازدواج نكرد.(۲) 3⃣تبلیغی:👇 ازدواج مهمترين پيوند و ميثاق اجتماعي است، به ويژه در آن فرهنگ تأثير بسياري از خود به جا مي گذارد. در آن محيطي كه جنگ و خونريزي و غارتگري جزو خصلت ثانوي اعراب شده بود، بهترين عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت، پيوند زناشويي بود. حضرت(ص) به خاطر دست يابي بر موقعيت هاي بهتر در عرصه تبليغ دين خدا و استحكام آن و پيوند با قبايل بزرگ عرب، به برخی از این ازدواج ها روی می آورد.(۳) 4⃣اقتصادی:👇 پشتوانه اقتصادی پیامبراکرم(ص) نیز علاوه بر دلایل فوق، از ناحیه برخی از این قبایل عرب، می توانست در بسیاری از مواقع، کار ساز باشد. ✅اما با این همه اوصاف، فلسفه ازدواج پیامبر(ص) با عایشه: در کنار دلایلی که تا به این حال، در این رابطه از قبیل عوامل سیاسی وتبلیغی اقتصادی و..بیان شد، دلیلی که بیشتر از همه معقولانه است، وبا فتنه ی اهل نفاق سازگاری دارد، این است که طبق شواهد تاریخی، ابوبکر از باسوادان مکه بوده وبه دلیل آشناییت و مراوده ی وی، با یهودان مکه، در تورات در وصف پیامبر آخرالزمان شنیده بود که؛ داماد پیامبر آخرالزمان، جانشین بلافصل وی خواهد بود! پس ابوبکر سعی بر دامادی پیامبر(ص) داشت! ولی با معضل زیادی روبه رو بود، از جمله سن ابوبکر! چون پیری ابوبکر اقتضا داشت که پیامبر(ص) این امر را قبول نکند، اما ابوبکر کافی بود در این زمینه، کاری را انجام دهد، که پیامبر(ص) جوابی در اعتراض وی نداشته باشد! به نوعی سنت را بشکند واین سنت ازدواج را، با این اختلاف سن، باب کند! پس ابوبکر دخترش عایشه را که از حیث سنی اختلاف چندانی با حضرت زهرا(س) نداشت، به اصرار خود به تزویج پیامبر(ص) درآورد، تا در سالهای دیگر بتواند از دختر پیامبر(ص) خواستگاری کند، ودر صورت اعتراض پیامبر(ص) به این اختلاف سن، جوابش این باشد که؛ اگر این کار روا نبود، پس چرا خود شما این کار را کرده اید؟! وشما با این سن، عایشه را به تزویج درآورده اید؟! وفاصله سنی شما با عایشه همان فاصله سنی بین من و زهراست! ولی غافل ازین که جواب پیامبر(ص) این خواهد بود که امر ازدواج زهرا(س) بدست خداست. وقتی ابوبکر به خواستگاری حضرت زهرا(س) آمد،این سخن پیامبر(ص) را شنید، دیگر حرفی برای گفتن نداشت.(۴) همچنین بعد از این ماجرا، وی در عقد حضرت زهرا(س) با امام علی(ع) که در مسجد پیامبر(ص) برگزار شد، حضور نیافت. 📚منابع: ۱)سوره کهف، آیه ۱۱۰ ۲)مقدمه ابن خلدون، ج۱، ص۲۸۶ ۳)کتاب محمد پيامبري كه از نو بايد شناخت،گيورگيو، ص۲۰۷ ۴)برگرفته از بیانات در دروس تاریخ تطبیقی @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌تصویری از آرامگاه مطهره در قبرستان مکه معظمه قبل از تخریب توسط وهابیت خبیث :👆 @TarikhEslam
🕌تصویر کنونی قبر مطهره بعد از تخریب :👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 1️⃣1️⃣2⃣ :📚 کتاب «ام المومنین حضرت خدیجه(س)» بیان تاریخ مختصری از زندگانی ؛ اثر مرحوم شیخ باقر شریف قرشی✍📚 @TarikhEslam
ام المومنین.pdf
1.52M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «ام المومنین حضرت خدیجه(س)» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅همانطور که گفته شد، حضرت رسول اکرم(ص) سه روز در «غار ثور» توقف کرد تا کافران به طور کامل از یافتن آن حضرت(ص) مأیوس شوند. پس از سپری شدن این سه روز، امام علی(ع) به دستور رسول اکرم(ص)، سه شتر همراه یک راه بلد به نام «اریقط» در شب چهارم به غار ثور فرستاد و همان شب، رسول اکرم(ص) از غار ثور به طرف مدینه حرکت کرد. برخی مسافت مکه تا مدینه را نزدیک به چهارصد کیلومتر دانسته اند. رسول اکرم(ص) پس از دوازده شبانه روز سفر طاقت فرسا، هنگام زوال خورشید به روستایی به نام «قبا» در نزدیکی مدینه رسید و در همان جا، توقف کرد. رسول اکرم(ص) که در روز دوشنبه از ماه ربیع الاول سال سیزدهم بعثت مکه را ترک کرده بود، در روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول سال سیزدهم بعثت، گام در دهکده قبا نهاد. هنگامی که رسول اکرم(ص) و اصحابش به نزدیکی روستای قبا رسیدند، مردی یهودی از بالای قلعه خود، رسول اکرم(ص) و همراهانش را دید که جامه های سفید بر تن داشتند؛ او که می دانست مسلمانان انتظار رسول اکرم(ص) و همراهانش را می کشند، اطمینان پیدا کرد که این مسافران همان کسانی هستند که مسلمانان در انتظار آن ها به سر می برند، ناگهان فریاد زد : آن کسی که منتظرش بودید، از راه رسید! مردم مدینه نیز با شنیدن این خبر، گروه گروه به سمت قبا می شتافتند و به خدمت رسول اکرم(ص) که با یاران خود در سایه نخلی نشسته بود، می رسیدند. مردم از شنیدن خبر ورود حضرت(ص) شادمان شدند و لباس جنگ بر تن کردند و زن و مرد برای استقبال بیرون آمدند، آنان در بالای «حرّه» به زیارت آن حضرت(ص) مشرّف شدند و به آن حضرت(ص) تهنیت و تهنیت گفتند. بعضی زنان و کودکان تکرار می کردند : «آمد نبی الله(ص)! آمد رسول الله(ص)» و گروهی از قبیله «بنی النجار» چنین می خواندند : 📋«طَلَعَ اَلْبَدْرُ عَلَيْنَا مِنْ ثَنِيَّاتِ اَلْوَدَاعِ، وَجَبَ اَلشُّكْرُ عَلَيْنَا مَا دَعَا لِلَّهِ دَاعٍ» ♦️ماه درخشان بر ما از سرزمین «ثنیات الوداع» طلوع کرد، شکر آن بر ما واجب است، از خدا حاجتی نداریم.(۱) امام علی(ع) که در مکه مانده بود تا به دستور رسول اکرم(ص) ضمن پرداخت بدهی ها و امانت های رسول اکرم(ص)، زنان هاشمی از جمله حضرت فاطمه(س) و مادر مکرمه خود، حضرت فاطمه بنت اسد(س) و دیگر مسلمانانی را که هنوز مهاجرت نکرده بودند، به همراه خود به یثرب آورد، پس از انجام دستور نخست، با افراد یاد شده به طرف یثرب حرکت کرد و به حضرت(ص) ملحق شد، و سپس وارد مدینه شدند؛ چون که رسول خدا فرموده بودند؛ من وارد مدینه نمی شوم تا اینکه پسر عمویم و دخترم فاطمه(س) بیایند. در مورد علت این کار رسول اکرم(ص) گفته اند که؛ اين امر خود يك معرفي بسيار بزرگ بود. [زيرا مردم مدينه نه پیامبر اکرم(ص) و نه امام علی(ع) را دیده اند و همواره از خود می پرسيدند كه؛ اين علی(ع) كيست كه رسول الله(ص) منتظر اوست و به خاطر او ورود به مدینه را به تاخیر انداخته است؟ و می خواهد با او وارد مدينه شود؟ و چون اولين باری بود كه مردم مدينه پيامبر(ص) را مي ديدند اين مسأله بسيار براي آنها مهم جلوه می کرد!] به هر حال؛ امام علی(ع) که در کف پاهای مبارکش به سبب پیاده روی از مکه تا مدینه شکاف و زخم ایجاد شده بود، به قبا رسید. وقتی خبر رسیدن امام علی(ع) به رسول اکرم(ص) داده شد آن حضرت(ص) فرمود : علی(ع) را نزد من آورید. یاران رسول اکرم(ص) عرض کردند : ای رسول خدا(ص) علی(ع) توان راه رفتن ندارد! وقتی رسول اکرم(ص) این سخن را شنید به سرعت خود را به علی(ع) رساند و او را در آغوش گرفت و از سر محبت و عطوفت، به سبب جراحت های دو پای مبارک امام علی(ع) گریست، آن گاه از آب دهان مبارک خود بر دو پای مبارک حضرت علی(ع) کشید که به سبب آن، دو پای آن حضرت بهبودی کامل یافت.(۲) 📚منابع : ۱)بحار الانوار مجلسی، ج۱۹، ص۱۰۴ ۲)فتح الباری ابن حجر عسقلانی، ج۱۵، ص۱۲۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽 🎞سکانسی از ورود حضرت رسول اکرم(ص) به مدینه، در بخشی از فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) ساخته «مصطفی عقاد»:👆 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
..؟!!👇 🕌نام اولیه شهر مدینه «یثرب‏» بوده است و قبل از نام یثرب نيز، این شهر را «طيبه‏» نامیده بودند. ريزش باران هاى متوالى، آب و هواى اين شهر را گوارا ساخته بود و مردم بومى نيز بدين‏ سبب نام «طيبه» (پاكيزه) را براى اين سرزمين انتخاب كرده بودند، اما اعراب غير بومى كه به آب و هواى خشك و بيابانى عادت داشتند و از بارانهاى متوالى اين سرزمين آزرده مى ‏شدند نام «يثرب‏» (آزاردهنده) را بر آن نهادند. که با هجرت پیامبر اسلام(ص) به این شهر، نام آن از یثرب به «مدینة النبی(ص)» تغییر کرد و تا سال ۳۶ قمری پایتخت نخستین حکومت اسلامی بود. 📚منبع: آثار اسلامی مکه و مدینه جعفریان، ص۶۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴اقدامات حضرت رسول اکرم(ص) بعد از ورود به مدینه:👇 @TarikhEslam