eitaa logo
تســـ﷽ـــنیم(۱) #فقط_به_عشق_علی تخصصی ترین‌تفسیرنور‌،حجت‌السلام‌قرائتی
805 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
482 ویدیو
38 فایل
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57 کانال دوم تسنیم (۲)شروع قرآن کریم از اول به همراه لینک همیشگی آیات کپی باذکرصلوات ازاد
مشاهده در ایتا
دانلود
─┅─═ঊঈ🌘ঊঈ═─┅─ ⏪سوره 9. توبه آيه 59 آيه 🔻 ⤵وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُواْ مَآ ءَاتَهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّآ إِلَى اللَّهِ رَغِبُونَ‏ ترجمه 🔻 ⤵اگر آنان به آنچه خدا و پیامبرش به آنان داده‏‌اند راضى مى‏‌شدند و مى‏‌گفتند: خداوند (و آنچه او صلاح بداند) براى ما بس است، خدا و پیامبرش به زودى از فضل خود به ما خواهند داد و ما تنها به پروردگار، راغب و امیدواریم، (اگر چنین مى‏‌گفتند، براى آنان بهتر بود). ─┅─═ঊঈ🌘ঊঈ═─┅─ نکته ها 🔻 تفسیرنور☀ ⤵در این آیه چهار مرحله مطرح شده است: 1-🌿 رضا و تسلیم به تقدیر الهى. «رضوا ما آتاهم اللَّه» 2-🌿 اظهار رضایت به زبان. «قالوا حسبنا اللَّه» 3-🌿 امید به فضل و كرم الهى. «سیؤتینا ...» 4-🌿 بى‏‌توجّهى به دنیا و رغبت به خداوند. «الى اللَّه راغبون» ─┅─═ঊঈ🌘ঊঈ═─┅─ پيام ها ⚡📭 1-🍁 منافقان هرگز از خداوند و تقدیرهاى او راضى نمى‏‌شوند. «ولو» 2-🍃 سیاست‏گذارى و تصمیم‏‌گیرى در نحوه‏‌ى تقسیم و صرف بیت‏المال و امور مالى واقتصادى با خدا وپیامبر ورهبر امّت اسلامى است. «آتاهم اللّه ورسوله» 3-🍁 تنها نباید به تنگناها نگریست، صبر، آینده بهترى را پیش مى‏‌آورد. «سیؤتینا» 4-🍃 تلخى محرومیّت‏هاى دنیوى، با وعده‏‌هاى قطعى خداوند به مؤمنان و نعمت‏هاى بهشتى، شیرین مى‏‌شود. «سیؤتینا» 5 -🍁 ما از خداوند طلبكار نیستیم، هر چه عطا كند از فضل خویش است. «فضله» 6-🍃 الطاف الهى از طریق پیامبران و اولیا به ما مى‏‌رسد. «فضله و رسوله» 7-🍁 محبّت خدا، زمینه‏‌ساز صبر، رضا و قناعت است. «الى اللَّه راغبون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅ .۰
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🍃🌺 🌺 ✍ در روايات اهڸ بيت عليہم السلام، ظہور امام عصر عليہ السلام، همچوڹ زماڹ برپايي قيامت بہ صورت ڪاملاً ناگہاني (بغتةً) معرفي شده است. 👌لذا اميد ظہور آڹ حضرت، در هر صبح و شام، وجود دارد و بايد همواره منتظر قدوم آڹ عزيز بود. ✅ نڪتہ قابڸ تأمّڸ ايڹ است ڪہ: 💢انتظار فرج، با تقوے قريڹ است نہ با معصيت و پليدے لذا انتظار ظہور امام زماڹ عليہ السلام بايد همراه با طہارت جسم و روح باشد. ❣هميڹ است ڪہ حضرت علي علیہ السلام فرموده اند: 💠انساڹ منتظر بساڹ مجاهد في سبيڸ اللَّہ است ڪہ در خوڹ خود دست و پا مي‌زند. 📚بحارالانوار، ج۶۸، ص۶۱، ح۱۱۳ 🌺🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
💗 ⬅️ نهج البلاغه حکمت ۶ 💠 ترجمه استاد انصاریان 📄 سینه عاقل مخزن راز اوست. 🔸متن کامل دعا👇 goo.gl/KLep6w 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
✨امام رضا علیه السلام ☘کسی که آن حضرت (فاطمه معصومه علیها السلام)را با شناخت به شأن و منزلتش زیارت کند به بهشت می رود بحار الانوار ج ۴۸ ص ۳۰۷📔 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
❇️ سياحت جمال ❇️ 💠 قرآن و عترت در كنار هم وجود مقدس پيامبر اكرم(صلوات‌الله‌علیه) مسلمانان را به شكرگزاري در برابر نعمت قرآن كريم، تدبر درآن و عمل به آيات الهي توصيه مي‌فرمودند. 🔵در آخرين لحظات زندگي‌شان به اين مسئله تأكيد كردند كه من از ميان شما مي‌روم ولي در نزد شما، دو يادگار باقي مي‌گذارم: قرآن و عترت. 🔵جالب است كه هرگاه پيامبر اكرم(صلوات‌الله‌علیه) به بزرگداشت قرآن كريم توصيه مي‌فرمودند نسبت به اميرالمؤمنين(علیه‌السلام) و عترت گرانقدرشان هم سفارش مي‌كردند. 🔵 اين دو را در كنار هم معرفي و تأكيد مي‌كردند كه جامعه بايد در عمل به دستورات هر دو اهتمام بورزد و خود را با هر دو همسو نگه دارد، در اين صورت است كه رضاي پروردگار را براي خود فراهم كرده است. ✍برگرفته از کتاب اثر 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
هدایت شده از لیستی بنری
کلیپ های عروسی بدون گناه دوستان مداح اول : از این فیلم ها می تونن ایده بگیرن برای مجالس عروسی بدون گناه🌺 دوم : ایشون یه مداح هستند با حضور در کانالشون حمایتش کنید و مجرد های مومن و مذهبی فیلم رو ببینید میشه مجلس عروسی بدون گناه و شاد گرفت😍 و مهمتر اینکه بی تفاوت نباشین عضو بشین ما باید همدیگه رو حمایت کنیم👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1102774272Cba091df5e6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️☘ ﮐﻼﻍ ﻭ ﻃﻮﻃﯽ ﻫﺮﺩﻭ ﺯﺷﺖ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ ﺷﺪﻧﺪ ... ﻃﻮﻃﯽ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺯﯾﺒﺎ ﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﮐﻼﻍ ﺭﺍﺿﯽ ﺑﻮﺩ؛ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻃﻮﻃﯽ ﺩﺭ ﻗﻔﺲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﻼﻍ ﺁﺯﺍﺩ... ✨ﭘﺸﺖ ﻫﺮ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺣﮑﻤﺘﯽ پنهان ﺍﺳﺖ😊 ↶【به ما بپیوندید 】↷ @Tasniiiiiiim
4_516474296994891374.mp3
8.8M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 60 ۶۰ حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─ ⏪سوره 9. توبه آيه 60 آيه 🔻 ⤵إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَكِينَ وَالْعَمِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى الرِّقَابِ وَالْغَرِمِينَ وَفِى سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ‏ ترجمه 🔻 ⤵همانا صدقات (زكات)، براى نیازمندان ودرمانده‏گان وكارگزارانِ زكات وجلب دلها و آزادى بردگان واداى بدهى بدهكاران و(هزینه‏ى جهاد) در راه خدا وتأمین در راه مانده است، این دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حكیم است. ─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور ⤵«صَدقه» و «صِداق»، از «صِدق» است. «صَدقه»، نشان صداقت در ایمان به خدا و «صِداق» یا مهریه، نشانه‏ى صِدق و راستى در علاقه به همسر است. 🌴مراد از صدقه در این آیه، زكات واجب است. «فَقیر»، از «فَقر»، به معناى كسى است كه نادارى، ستون فقراتش را مى‏‌شكند. 🔖و «مسكین»، از «مَسكن»، یعنى آنكه به خاطر نادارى، خانه‏نشین شده است. طبق بعضى روایات، فقیر نادارى است كه از مردم درخواست نمى‏‌كند، ولى مسكین كسى است كه از شدّت بینوایى، سؤال و درخواست مى‏‌كند. 🌴از اینكه در آیات قبل، منافقان از نحوه‏ى تقسیم اموال به پیامبرصلى الله علیه وآله عیب مى‏‌گرفتند؛ «یلمزك فى الصدقات» و در این آیه، صدقات تنها براى گروه‏هاى خاصّى اجازه داده شده، مى‏‌فهمیم كه منافقان، به زكات چشم داشته‏‌اند. 🔖«العاملین علیها»، عاملان زكات، همه‏ى آنانند كه در جمع‏‌آورى، نگهدارى، توزیع و محاسبات زكات، زحمت مى‏‌كشند كه اجرت آنان از زكات پرداخت مى‏‌شود. 🌴«مؤلّفة قلوبهم»، آنانند كه زمینه‏اى براى گرایش به اسلام ندارند و با مصرف بخشى از زكات، مى‏‌توان قلوب آنان را جذب كرد. 🔖البتّه پرداخت زكات براى تألیف قلوب، به مفهوم ایمان آوردنِ پولى نیست، بلكه زمینه‏‌سازى براى حصول درك و آموزش و سپس معرفت وایمان است. 🌴 «یتألّفهم و یعلّمهم كى ما یعرفوا» «الغارمین» كه یكى از مصارف زكات است، بدهكارانى هستند كه بى‏‌تقصیر زیربار قرض رفته‏اند، مثل آنان كه در آتش‏‌سوزى، سیل، غرق كشتى و حوادث طبیعى دیگر، هستى و دارایى خود را از دست داده‏‌اند. 🔖امام صادق‏‌علیه السلام فرمود: «ایّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترك دیناً و لم یكن فى فسادٍ ولا اسرافِ فعلى الأمام ان یقضیه» هر مؤمن یا مسلمانى كه بمیرد و بدهى بر جاى گذارد، كه بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهى او بر امام است. 🌴«فى سبیل اللَّه»، همه‏ى كارهاى خداپسندانه است و شامل مواردى چون تبلیغات دینى، خدماتِ رفاهى و گره‏گشایى از مشكلات مسلمانان مى‏‌شود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسیر، جنگ وجهاد معرّفى شده است. 🔖«ابن السبیل»، كسى است كه در وطن خویش توانگر است، ولى در سفر، گرفتار و بى‏پول شده است. 🔮سیماى زكات 🔖حكم زكات در مكّه نازل شده است، امّا به علّت كمى مسلمانان و اندك بودن پول زكات، مردم خودشان مى‏‌پرداختند. پس از تشكیل حكومت اسلامى در مدینه، مسأله‏ى گرفتن زكات از مردم و واریز كردن آن به بیت‏المال و تمركز آن توسّط حاكم اسلامى مطرح شد. «خذ من اموالهم صدقة» 🌴زكات مخصوص اسلام نیست، بلكه در ادیان پیشین نیز بوده است. حضرت عیسى‏علیه السلام در گهواره به سخن آمد وگفت: «اوصانى بالصلوةِ والزّكوة» و حضرت موسى‏‌علیه السلام خطاب به بنى‏‌اسرائیل مى‏‌فرماید: 🔖«اقیموا الصلوة واتُوا الزّكوة» و درباره‏ى عموم پیامبران مى‏‌خوانیم: «وجعلناهم ائمّةً یهدون بامرنا واوحینا الیهم فعلَ الخیراتِ واقامَ الصلوة وایتاء الزكوة» 📗در قرآن چهار تعبیر براى زكات بیان شده است: 1-🍃 ایتاء مال. « وآتى المال على حبّه ذوى القربى» 2-🍃 صدقه. « خذ من اموالهم صدقة» 3-🍃 انفاق. «یقیموا الصلوة وینفقوا» 4-🍃 زكات. «یقیمون الصلاة ویؤتون الزكوة» 🌾🍃در قرآن، معمولاً زكات همراه با نماز آمده است و طبق روایات، شرط قبولى نماز، پرداخت زكات است. این پیوند رابطه‏ى با خدا ورابطه‏ى با مردم را مى‏‌رساند. 🍃در قرآن هیچ یك از واجبات دین، این‏گونه مقارن با نماز نیامده است. 🌾🍃گرفتن زكات بر سادات حرام است، گروهى از بنى هاشم از پیامبرصلى الله علیه وآله تقاضا كردند تا مسئول جمع‏‌آورى زكات چهارپایان باشند و بدین وسیله سهمى به عنوان كارگزاران زكات نصیبشان گردد. 🌾🍃حضرت فرمودند: زكات بر من و شما حرام است. مگر آنكه دهنده و گیرنده‏ى زكات هر دو سیّد باشند. 🌾🍃قانون زكات، به معناى تمایل اسلام به وجود قشرِ فقیرِ زكات گیرنده و ثروتمندِ زكات دهنده نیست، بلكه راه حلّى براى یك واقعیّت خارجى جامعه است. 🌾ا🍃غنیا هم گاهى با پدیده‏هایى چون سرقت، آتش‏سوزى، تصادف، جنگ و اسارت مواجه مى‏‌شوند و در نظام اسلامى باید بودجه‏اى براى تأمین اجتماعى باشد.
🌾🍃درروایات آمده است: خداوند در مال اغنیا به مقدار حلّ مشكل نیازمندان حقّى قرار داده است و اگر مى‏‌دانست كه برایشان كافى نیست، آن را مى‏‌افزود. اگر مردم حقوق فقرا را به آنان مى‏‌پرداختند، همه زندگى خوبى داشتند و اگر اغنیا زكات مى‏‌دادند، فقیرى در كار نبود. 🌾🍃بر خلاف عقیده‏ى بعضى در مورد جلوگیرى از افزایش درآمد افراد و محدود ساختن آن، اسلام عقیده دارد كه باید به انسان آزادى نسبى داد تا با تلاش، ابتكار و بهره‏گیرى از طبیعت رشد كند، ولى مالیات هم بپردازد. 🌾🍃شرط مصرف زكاتِ در راه خدا، «فى سبیل اللَّه» فقر نیست، بلكه در هر جا كه كمك به حاكمیّت خطّ اسلام كند، مى‏توان خرج كرد. 🌾🍃براى نجات جامعه از شرّ افراد شرور، مى‏توان از زكات استفاده كرد و این مشمولِ «والمؤلفة قلوبهم» است. 🌾🍃اگر بر گردن كسى، دیه ثابت شد و توان پرداخت نداشت، مشمول «والغارمین» است و مى‏‌توان از زكات به او كمك كرد. 🌾🍃شاید تعبیر «وفى الرقاب»، شامل مصرف زكات براى آزادسازى زندانیان یا تأمین مخارج آنان هم بشود. 🌾🍃تقسیم زكات در موارد هشتگانه، لازم نیست یكسان باشد؛ بلكه زیر نظر حاكم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مى‏‌شود. زكات، عامل تعدیل ثروت است. 🌾🍃زكات، تشكّر عملى از داده‏هاى الهى است. زكات، فاصله‏ى طبقاتى را كاسته، كینه‏ى میان فقرا و ثروتمندان را مى‏‌زداید. 🌾🍃زكات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مى‏‌كاهد. 🌾🍃زكات، پشتوانه‏ى تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مى‏‌گوید: نگران نباش، به ورشكسته مى‏‌گوید: تلاش مجدّد كن، به مسافر مى‏‌گوید: از ماندن در راه نترس، به كارمند مى‏‌گوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده‏ى آزادى مى‏‌دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى‏‌بخشد و دل‏هاى دیگران را به اسلام جذب مى‏‌كند. 🌾🍃غفلت از یاد خدا، بهره‏‌كشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمره‏ى تكاثر و ثروت‏اندوزى است و زكات، داروى این بیمارى است. 🌾🍃زكات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را مى‏‌افزاید و یا لااقل موجب ترك همكارى افراد با دشمنان اسلام مى‏‌گردد. چنانكه در روایات آمده است كه گاهى افرادى كه ایمان ضعیفى دارند، با كمك‏هاى مالى و نزدیك شدن به اسلام، ایمانشان استوار مى‏‌شود. 🌾🍃زكات كه نمودارى از نظام اسلامى است زمینه‏‌ساز عدالت اجتماعى، فقرزدایى، تأمین كارمندان، محبوبیت بین‏المللى، آزادى بردگان وافراد در بند، به حركت درآوردن نیروها، حفظ آیین وكیان مسلمانان وگسترش خدمات عمومى است. ─┅─═ঊঈ🔮ঊঈ═─┅─ پيام ها ⚡📭 1-🍂 زكات، نشانه‏‌ى صداقت در اظهار ایمان است. «انّما الصدقات» 2-🍀 تقسیم زكات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عیب‏جویى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...» 3-🍂 مصرف زكات در غیر موارد هشتگانه‏‌ى این آیه، جایز نیست. «انّما الصدقات» 4-🍀 یكى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بیمه و تأمین زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء» 5 -🍂 همه‏ى دارایى‏هاى انسان از خودش نیست، دیگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...» 6-🍀 پرداخت كنندگان زكات، نباید بر فقیران منّت بگذارند، چون سهم زكات، ملك خودشان است. «للفقراء» 7-🍂 فقرزدایى باید در رأس برنامه‏‌هاى نظام اسلامى باشد. «فریضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد دیگر. 8 -🍀 تأمین زندگى كسانى كه به دنبال اقامه‏ى احكام و فرائض دینى هستند، لازم است. «والعالمین علیها» 9-🍂 هر كارى بها و ارزشى دارد، خواه كارگر و كننده‏ى آن نیازمند باشد، یا غنى. «العاملین علیها» 10-🍀 همچنان كه قاضى باید تأمین شود تا به فكر رشوه نیفتد، دست اندركاران زكات هم باید تأمین شوند تا به فكر رشوه و اختلاس نیفتند. «العاملین علیها» 11-🍂 براى جمع‏آورى زكات، باید كسانى از سوى حكومت اسلامى مأمور شوند. «العاملین علیها» 12-🍀 مسائل مادى و معنوى، به هم آمیخته است. «والمؤلفة قلوبهم» 13-🍂 اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو ولاف زن، با حلّ مشكلات اقتصادى جامعه‏ ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مكتب خود را توسعه مى‏‌دهد. «المؤلفة قلوبهم» 14-🍀 از وظایف دولت اسلامى آن است كه مال را وسیله‏‌ى جذب دلها قرار دهد. «والمؤلفة قلوبهم» 15-🍂 اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب» 16-🍀 مخارج تشكیلات زكات، بر دولت تحمیل نمى‏‌شود، بلكه خودكفاست. «العاملین علیها» 17-🍂 حكومت اسلامى، مسئول گرفتن زكات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقیماً نزد اغنیا نروند و احساس حقارت نكنند.«العاملین علیها» 18-🍀 بودجه‏ى جهاد و دفاع از سرزمین اسلامى از زكات و به دوش مردم است. «فى سبیل اللَّه»