eitaa logo
تســـ﷽ـــنیم(۱) #فقط_به_عشق_علی تخصصی ترین‌تفسیرنور‌،حجت‌السلام‌قرائتی
805 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
482 ویدیو
38 فایل
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57 کانال دوم تسنیم (۲)شروع قرآن کریم از اول به همراه لینک همیشگی آیات کپی باذکرصلوات ازاد
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
4_516474296994891130.mp3
1.99M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي 🌴〰تــفسیرنـــ﷽ــور☀️〰🌴 🍃 @Tasniiiiiiim🍃
┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅ ⏮سوره 7. اعراف آيه 167 آيه🔻 ⤵️وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكَ لَيَبْعَثَنَّ عَلَيْهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَمَةِ مَن يَسُومُهُمْ سُوءَ الْعَذَابِ إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقَابِ وَإِنَّهُ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ترجمه🔻 ⤵️و (به یاد آور) آنگاه كه پروردگارت اعلام كرد: همانا تا روز قیامت، كسى را بر آنان (بنى اسرائیل) مسلّط خواهد كرد كه آنان را پیوسته عذاب سخت دهد. همانا پروردگارت زود عقوبت مى كند و شكّى نیست كه او (در برابر توبه كنندگان) بخشاینده و مهربان است. ┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ 🍃«تَأذَّن»، یعنى سوگند یاد كرد و اعلام نمود. «یَسُوم» از «سَوم»، یعنى تحمیل كردن. 🍁بارها على علیه السلام خطاب به بى وفایان عصر خویش مى فرمود: خداوند مرا از شما بگیرد و دیگران را بر شما مسلّط سازد. 📙نهج البلاغه، خطبه 25 و 70 ┅═══🍃✼🌸✼🍃═══┅ پيام ها⚡️📨 1-⚡️ كیفر الهى در مورد یهود و سرنوشت آنان، قابل توجّه است. «واذ...» 2-🌦 گرچه سنّت الهى، مهلت دادن به منحرفان است، امّا مهلت در همه جا و براى همیشه نیست. «لیبعثنّ علیهم» 3-⚡️ تسلّط مردم تبهكار بر بنى اسرائیل، عقوبت الهى به سبب اعمال خود آنان است. «لیبعثنّ علیهم» 4-🌦 ملّتها، تاریخى بهم پیوسته دارند و گناهِ نسلى در نسلهاى آینده و در طول تاریخ حتّى تا قیامت ادامه مى یابد. «الى یوم القیامة» 5 -⚡️ آنان كه در برابر اولیاى الهى دهن كجى كنند، ذلیل مى شوند. «یسومهم...» 6-🌦 قوم ستمگر یهود، همیشه ذلیل و خوار خواهند بود. «الى یوم القیامة» 7-⚡️ ترس از عقوبت، همراه با امید به مغفرت و رحمت الهى، مایهى تربیت و رشد انسان است. «انّ ربّك لسریع الحساب و انّه لغفور رحیم» 8 -🌦 راه توبه و دریافت مغفرت الهى براى همه باز است. «انّه لغفور رحیم» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
┅═══🍃✼⚖✼🍃═══┅ سوره 7. اعراف آيه 168 آيه🔻۱۶۸ ⤵️وَقَطَّعْنَهُمْ فِى الْأَرْضِ أُمَماً مِّنْهُمُ الصَّلِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَ لِكَ وَ بَلَوْنَهُم بِالْحَسَنَتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ترجمه🔻 ⤵️و ما آنان (بنى اسرائیل) را در زمین به صورت اُمّتها و گروههایى پراكنده ساختیم، بعضى از آنان صالحند وبرخى (لجوج و حیله گر و) غیرصالح، و آنان را با نیكى ها و بدى ها آزمودیم، شاید كه برگردند. ┅═══🍃✼⚖✼🍃═══┅ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️بنى اسرائیل، گاهى به عزّت و قدرت رسیدند، تا شاید شكرگزار شوند و گاهى به سختى ها گرفتار شدند تا حسّ توبه و انابه در آنان زنده شود. ♻️البتّه در این میان، بعضى صالح و نیكوكار بودند و به حقانیّت اسلام ایمان آوردند و برخى هم در پى دنیاپرستى و لجاجت خویش بودند. ┅═══🍃✼⚖✼🍃═══┅ پيام ها⚡️📨 1-🏜 انسان، در انتخاب راه و روش آزاد است. «منهم الصالحون و منهم دون ذلك» 2-💢 هنگام انتقاد از یك گروه، باید حقّ خوبانشان ضایع نشود. «منهم الصالحون» 3-🏜 حوادث تلخ و شیرین، ابزار آزمایش الهى است. «بلوناهم بالحسنات و السیئات» 4-💢 تشویق و تنبیه، مهر و قهر، هر دو سازنده و تربیت كننده است. «بالحسنات و السیئات لعلّهم یرجعون» 5 -🏜 تحوّل روحى انسانها و بازگشت به سوى حقّ، از حكمتهاى آزمایش و امتحان الهى است. «لعلّهم یرجعون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
4_516474296994891126.mp3
3.73M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 169 آيه🔻 ⤵️فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتَبَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَدْنَى وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُلَنَا وَ إِن يَأتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ يَأْخُذُوهُ أَلَمْ يُؤْخَذْ عَلَيْهِم مِّيثَقُ الْكِتَبِ أَن لّاَ يَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ وَ دَرَسُواْ مَا فِيهِ وَ الدَّارُ الْأَخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ترجمه🔻 ⤵️پس از آنان، فرزندانى (ناصالح) جانشینان آنها شدند كه كتاب آسمانى (تورات) را به ارث بردند (ولى قدر آن را ندانستند)، متاع ناپایدار این دنیا را مى گرفتند (و با رها كردن قانون خدا) مى گفتند: به زودى ما بخشوده خواهیم شد. ⚡️و اگر بار دیگر همان منافع مادّى پیش آید، باز هم آنرا مى گیرند (و قانون خدا را رها مى كنند). آیا از آنان در كتاب آسمانى، پیمان گرفته نشده كه جز حقّ، نسبتى به خدا ندهند؟ ♻️با اینكه مطالب آن كتاب وپیمان را بارها (به صورت درس) خواندهاند، (ولى در عمل، دنیا پرستند) در حالى كه خانه آخرت براى اهل تقوا بهتر است. آیا تعقّل نمى كنید؟ ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ نکته ها⚡️📨 ⤵️«خَلْف»، اغلب به فرزند ناصالح گفته مىشود و «خَلَف» به فرزند صالح. «عَرَض»، به معناى هرگونه سرمایه است، ولى «عَرْض»، تنها پول نقد مى باشد، همچنین به موجود عارضى و كم دوام وناپایدار «عَرَض» مى گویند، لذا چون دنیا ناپایدار است، به آن عرض گفته مى شود. فیض كاشانى مى گوید: مراد از «عَرَض» در آیه، رشوه است. 🌸«درس»، به معناى تكرار است و از آنجا كه به هنگام مطالعه و فراگرفتن چیزى از استاد، مطالب تكرار مىشود به آن درس گفته شده و به چیزهایى كه مكرّر استفاده شده و كهنه شده اند نیز مندرس مى گویند. ❄️امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند سفارش نموده است مردم چیزى را كه نمى دانند نگویند، سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمودند: «ألم یؤخذ علیهم میثاق الكتاب ان لایقولوا على اللّه الا الحقّ» 🌸امام حسن علیه السلام فرمود: «عجب لمن یتفكّر فى مأكوله كیف لا یتفكّر فى معقوله فیجنب بطنه ما یوذیه و یودع صدره ما یرویه»، تعجّب از كسى است كه در غذا و خوراك جسمى خود تفكّر و تأمّل مى كند، امّا در انتخاب غذاى فكرى خود هیچ اندیشهاى ندارد و هرچیزى را در دل و عقیدهى خود جاى مى دهد. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🔷 تاریخ، شاهد نسلهایى دنیاگرا و گناهكار از یهود بوده است. «فخلف من بعدهم خلف...» 2-🍏 دنیاگرایى، از آفات دین است. «من بعدهم خلف... یأخذوا عرَض هذا الاَدنى» 3-🔷 یهودیان هم دسترسى به تورات داشتند، هم آگاهى كامل به آن. «ورثوا الكتاب» 4-🍏 كسى كه از تعالیمِ كتاب آسمانى آگاه شد، شایسته نیست دنیاگرایى و حرامخوارى را پیشه خود كند. «ورثوا الكتاب یأخذون...» 5 -🔷 رشوه و حرامخوارى در ادیان دیگر نیز مورد انتقاد و توبیخ بوده است. «یأخذون عرض هذا الادنى» 6-🍏 یهودیان به گناه خود اعتراف داشتند، ولى مىگفتند بخشیده خواهیم شد. «سیغفر لنا» 7-🔷 یهودیان چنان خودخواه بودند كه خیال مى كردند بدون توبه بخشیده مى شوند. «سیغفر لنا» آرى، كسى كه مغفرت را براى خود تضمین شده مى داند، قابل توبیخ است. 8 -🍏 امید بى جا، مثل خوف نابجا مخرّب است. «سیغفرلنا» امید به رحمت الهى على رغم اصرار برگناه نابجاست. 9-🔷 حرامخواران یهود به گناه خود اصرار داشتند. «و ان یأتهم عرض مثله یأخذوه» 10-🍏 نشان توبهى واقعى آن است كه اگر صحنه ى خلاف دوباره پیش آید، مرتكب آن نشود. «اِن یأتهم عرض مثله یأخذوه» 11-🔷 هركس با وجود گناه، مغفرت الهى را براى خود حتمى بپندارد، نسبت ناحقّ به خدا داده است. «أن لا یقولوا على اللّه الاّ الحقّ» 12-🍏 دانستن تعالیم كتاب آسمانى و مطالعه ى آن به طور مكرّر كافى نیست، عمل لازم است. «ورثو الكتاب... درسوا» 13-🔷 جهان آخرت، جهانى برتر و داراى نعمتهایى جاودانه و پایدار است. «و الدّار الآخرة خیر» 14-🍏 دورى از حرامخوارى، نشانه ى تقواست. (جمله «یتّقون»، در برابر جمله «یأخذون عرض» قرار گرفته است.) 15-🔷 بهرهگیرى از حیات سراسر خیر اخروى، در گرو تقوا و پرهیزگارى است. «و الدّار الآخرة خیر للّذین یتّقون» 16-🍏 هركس دنبال دنیا رفته و آخرت را رها كند، خردمند نیست. «أفلا تعقلون» 17-🔷 از روشهاى تبلیغى و تربیتى، سؤال و پرسش از مخاطبان است كه وجدانها را بیدار مى كند. «أفلا تعقلون» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
⭕️ استغاثه ی مردی سنّی 🔹 شیخ علی رشتی نقل میکرد: از راه آب فرات به سمت نجف می رفتم. در کِشتی جماعتی را دیدم اهل حلّه که مشغول لهو و لعب بودند. جز یک نفر که آثار سکینه و وقار از او ظاهر بود و آن جماعت مذهب او را مورد تمسخر قرار داده و بر او عیب می گرفتند. با آن شخص هم صحبت و دلیل را جویا شدم. 🔸 گفت: آن جماعت خویشان من هستند و از اهل سنت. پدرم نیز از ایشان بود و مادرم از اهل ایمان و من نیز به برکت حضرت صاحب الزمان شیعه شدم. از کیفیت آن سوال کردم گفت: 🔺 برای تجارت همراه دوستان از حلّه بیرون رفتم. در مسیر برگشت دوستان خود را گم کردم. راه ما از صحرای بی آب و علفی بود که درّندگان بسیاری داشت. متحیر ماندم و از گرسنگی و عطش ترس داشتم. پس استغاثه کردم به خُلفا و مشایخ و ایشان را شفیع کردم و تضرّع نمودم. فرجی ظاهر نشد. ☑️ از مادرم شنیده بودم که میگفت: ما امام زنده ای داریم که کُنیه اش اباصالح است. گمشدگان را به راه و درماندگان را به فریاد میرسد. با خدا عهد کردم: من به آن حضرت استغاثه میکنم اگر مرا نجات داد، به دین مادرم درآیم.پس او را ندا کردم و استغاثه نمودم. 📝 ناگاه کسی را دیدم که با من راه میرود و بر سرش عمامه سبزی ست. آنگاه راه را به من نشان داد و فرمود که به دین مادرم درآیم. پس از نظرم غایب شد. پس از اندکی به حلّه رسیدم و روز بعد برای آموختن معالم دین نزد سید مهدی قزوینی رفتم. 📚 منتهی الامال، باب چهاردهم، ص۱۳۵۴ 📌 مولای من، راه را گم کرده ایم، راه را نشانمان بده و نجاتمان ده... 💐اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل‌فرجهم💐 ----🔻---- پایگاه مهدوی پیروان موعود ----🔻---- 🌸🍃🌸 @darmahzareghoran🌸 💟🌸
هدایت شده از 🔶ویرایش تسنیم( ۱)
4_516474296994891243.mp3
2.82M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم 🍃الحمدالله رب العالمین 🎧 حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 7. اعراف آيه 170 آيه🔻 ⤵️وَالَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتَبِ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ ترجمه🔻 ⤵️و كسانى كه به كتاب (آسمانى) تمسّك مى جویند و نماز را به پا داشته اند (بدانند كه ما) قطعاً پاداش اصلاحگران را تباه نخواهیم كرد. ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀️ ⤵️در روایات آمده است كه این آیه بیانگر ویژگى هاى اهلبیت علیهم السلام وشیعیان آنان مى باشد. قرآن، همواره در كنار اكثریّت مفسد، اقلیّت صالح را هم مطرح مى كند. (آیه ى قبل انتقاد و این آیه ستایش است) 🌾«الكتاب»، شامل همهى كتب آسمانى مىشود و مفهوم آیه اختصاص به پیروان دین خاص و یا كتاب خاصّى ندارد، ولى با توجّه به آیات گذشته، شاید مراد تورات باشد. ❄️در این آیه از گروهى كه به كتاب آسمانى تمسّك مى كنند تقدیر شده، امّا در جاى دیگر كسانى را كه كتاب در اختیارشان است، ولى به آن تمسّك نمىكنند، به الاغى تشبیه كرده كه بار كتاب حمل مى كند. «مَثَلالّذین حمّلوا التورات ثمّ لمیحملوها كمثل الحمار یحمل اسفاراً» 🌾«مُصلِح»، هم به كسى كه در صدد اصلاح خویش است و هم به كسى كه در تلاش براى اصلاح جامعه است، گفته مى شود. ❄️با اینكه نماز، جزو محتواى كتاب آسمانى است، ولى به دلیل اهمیّت آن، به طور جداگانه ذكر شده است، زیرا نماز ستون دین است و اقامه ى دین بستگى به آن دارد. 🌾چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «الصلاة عمود الدّین» و یا در جاى دیگر فرمودند: هر چیزى داراى وجه و صورتى است و سیماى دین شما نماز است، پس نباید سیماى دین خودتان را خراب كنید. «و وجه دینكم الصلاة فلایشیننّ احدكم وجه دینه» ─┅─═ঊঈ🏡ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️📨 1-🌷 تلاوت، حفظ، چاپ و نشر كتاب آسمانى، كافى نیست، بلكه باید به آن عمل كرد تا نجاتبخش باشد. «یمسّكون» (چنانكه عمل به نسخه ى پزشك، تنها راه درمان است.) 2-💢 در ادیان و كتابهاى آسمانى گذشته نیز نماز بوده است. «اقاموا الصلاة» 3-🌷 افراد بى نماز و جاهل به كتاب خدا، نمى توانند مصلح كامل باشند. «یمسّكون بالكتاب... اقاموا الصلاة... المصلحین» 4-💢 دین علاوه بر آثار اخروى، در اصلاح زندگى دنیوى نیز نقش دارد. «المصلحین» 5 -🌷 اقامهى نماز، وسیله اصلاح جامعه است. «اقاموا الصلاة، المصلحین» (اقامه یعنى اهتمام كامل به برپایى نماز در تمام شئون زندگى، نه صرف خواندن نماز) 6-💢 اصلاح واقعى دو شرط و محور دارد: تمسّك به قانون الهى و رابطهى استوار با خدا از طریق اقامه ى نماز. (تمام آیه) 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅