eitaa logo
تســـ﷽ـــنیم(۱) #فقط_به_عشق_علی تخصصی ترین‌تفسیرنور‌،حجت‌السلام‌قرائتی
805 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
482 ویدیو
38 فایل
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57 کانال دوم تسنیم (۲)شروع قرآن کریم از اول به همراه لینک همیشگی آیات کپی باذکرصلوات ازاد
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 🔶🔹🔸 {- بِسمِ اللهِ الرَّحمَن الرَّحيم -} ✦•• فرازى از شرح دعاى چهل‌و‌دوم صحيفه سجّاديه ••✦ ♦️«اللَّهُمَّ فَاجْعَلْنَا مِمَّنْ يَرْعَاهُ حَقَّ رِعَايَتِهِ» 💠 آیات محکم و متشابه معنای عنوان متشابه آن است که آیات کریمه‌ی قرآنی با همدیگر هماهنگی و شباهت دارند و سراغ هر بخش از آیات که می‌روید، به بحث‌ها و آیات دیگر شبیه هستند. در مورد کل آیات که به محکمات و متشابهات تقسیم می‌شود. در آیات محکم دستورالعمل زندگی و تفکر به صورت شفاف و بدون ورود به احتمال‌های متنوع و متعدد مطرح شده است. اما بخش دیگری از آیات قرآنی هستند که نمی‌توان به ظاهر آن استناد کرد و وجوه مختلف و احتمالات گوناگون دارد. ✍️ 🌸 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
🌺🔹 🔹 💎 الَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج 💎 💠 انتظار حضرت (علیه‌السلام) به‌معنای حضور در چرخه‌ی صلاح و آبادانی و آسایش کل بشریت است. ✍ 🌸 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
5b9195610038b77c98802089_-6617413904483427135.mp3
2.64M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 13_14 ،آیه ۱۳_۱۴ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🍎ঊঈ═─┅─   ⏪سوره 14. ابراهیم آيه 13 آيه🔻 ⤵وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُم مِّنْ أَرْضِنَآ أَوْ لَتَعُودُنَّ فِى مِلَّتِنَا فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّلِمِينَ ترجمه🔻 ⤵و كفّار به پیامبرانشان گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمین خود بیرون مى‌كنیم، مگر آن كه در كیش ما در آیید. 🌾پس‌پروردگارشان به آنان وحى كرد كه ما حتماً ستمگران را نابود مى‌كنیم. ─┅─═ঊঈ🍎ঊঈ═─┅─ نکته ها⚡📬 ⤵سؤال: مگر انبیا قبل از بعثت، مشرك بودند كه كفّار از آنان تقاضا مى‌كردند به آیین ما باز گردید؟ «لتعودنّ فى ملّتنا» 🔖پاسخ: اوّلاً ممكن است مراد كفّار، برگشت پیامبران در سلطه‌ى آنان باشد. 🌀یعنى مى‌گفتند: بر فرض كه شما ایمان دارید، ولى نباید در برابر ما قیام كنید و خود و یارانتان از راه ما سرپیچى نمایید. ❄ثانیاً كلمهى «عود» اگر با حرف «الى» همراه بود به معناى بازگشت به حالت اوّل است، ولى حال كه با كلمهى «فى» همراه است، مراد از آن تغییر و تحوّل است نه بازگشت به حالت اوّل، یعنى تغییر عقیده دهید و آیین ما را بپذیرید. 🌀ثالثاً شاید مراد از بازگشت به شرك، برگشتن یاران پیامبران باشد نه خود آنان. ─┅─═ঊঈ🍎ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡📬 1-🍁 همهى انبیا، گرفتار مخالفان بودند. «قال الذین كفروا لرسلهم» 2-🍁 تهدید و تبعید، سیاست زورگویانِ بى‌منطق است. «لنخرجنكم ...» 3-🍁 كفّار نمى‌خواهند مؤمنان هوّیت مستقلّى داشته باشند. «لتعودنّ فى ملّتنا» 4-🍁 تهدید را باید با تهدید پاسخ داد. «لنخرجنكم - لنهلكنّ» 5-🍁 دلیل هلاكت است، ظلم نه كفر. «كفروا... لنهلكنّ الظالمین» 6-🍁 ظلم، دوام ندارد و ظالم، عاقبت نابود مى‌شود. «لنهلكنّ الظالمین» ─┅─═ঊঈ🍎ঊঈ═─┅─ ⏪سوره 14. ابراهیم آيه 14 آيه🔻 ⤵وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِن بَعْدِهِمْ ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِى وَ خَافَ وَعِيدِ ترجمه🔻 ⤵و همانا بعد از (هلاكت) ستمگران، شما را در آن سرزمین سكونت خواهیم داد. این، براى كسانى است كه از مقام من پروا كنند واز وعده تهدید آمیزم بترسند. ─┅─═ঊঈ🍎ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀ ⤵خداوند متعال وعده داده است كه ستمگران نابود و اولیاى او حاكم شوند وچون تاكنون این وعده به صورت گسترده محقّق نشده، در زمان ظهور امام زمان‌علیه السلام عملى خواهد شد. 💮قرآن كریم بارها وعده داده است كه «اولیاى خدا بر زمین حاكم خواهند شد و دشمنان آنان به هلاكت خواهند رسید.» در این جاسه مورد را ذكر مى‌كنیم: الف:🎌 «انّ جُندَنا لهم الغالبون» همانا لشكر ما قطعاً پیروز است. ب:🎌 «و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلین انّهم لهم المنصورون» حرف ما نسبت به انبیا قطعى است كه آنها پیروزند. ج:🎌 «اَنّ الارض یرثُها عِبادى الصّالحون »وارث زمین بندگان شایسته من خواهند بود. 🎍به هر حال، پیروزى حقّ بر باطل و تشكیل حكومت الهى به دست مردان خدا از وعده‌هاى قطعى و مكرّر قرآن است. ذات الهى، سرچشمه خیرات وخوبى‌هاست ودوست داشتنى است. «و الّذین آمنوا اشدُّ حُبّاً للَّه» مؤمن بیشترین علاقه را به خدا دارد. آنچه سبب پرواست، مقام خداست. 🎍آرى! اگر دوست شما قاضى باشد و كار شما به دادگاه بكشد و پاى حساب به میان آید، شما از دادگاه ومقام عدل او مى‌ترسید با اینكه او دوست شماست. 📚صافّات، 173. صافّات، 171،172. انبیاء، 105.بقره ،165. ─┅─═ঊঈ🍎ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡📬  1-🎋 كفّار، زمین را منطقه‌ى قدرتنمایى خود مى‌دانند، غافل از آن كه حكومت زمین به دست انبیا و مؤمنان مى‌رسد. در برابر تهدید كفار: «لنخرجنكم من ارضنا» وعده خداوند: «لنسكننّكم الارض»  2-🎋 خداوند به اولیاى خود وعدهى پیروزى داده است. «لَنُسكننّكم»  3-🎋 انبیا تنها براى بیان احكام و موعظه نیامده‌اند، براى حكومت نیز آمده‌اند. «لنسكننّكم»  4-🎋 شرط پیروزى بر ستمگران، داشتن تقواست. «خاف مقامى و خاف وعید»  5 -🎋 از تهدید كفّار نترسید كه مى‌گویند: «لنخرجنكم» از تهدید خدا بترسید كه مى‌فرماید: «خاف وعید» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅ .
🔘 همۀ بدبختی‌های انسان از «کوچکیِ جهان او» شروع می‌شود! 🔘 وقتی جهانت بزرگ شد، گناه برایت مهم می‌شود؛ چون گناه علامت حقارت است 🔻 (ج۱۵) 🔸 تا اینجا چهار ویژگی یا مرحله برای متقاعدشدن به دین‌داری و ترک گناه بیان کردیم؛ از منفعت‌طلبی و برنامه‌پذیر بودن، تا اهلِ مسابقه بودن و دیدن محدودیت‌های حیات دنیا. اینها مراحلی است که پایه‌های تکوین شخصیت یک دین‌دار را شکل می‌دهد و انسان را آمادۀ پذیرش دین می‌کند. 🔸 پنجمین ویژگی‌ای که انسان برای داشتن یک شخصیت دین‌دار باید پیدا کند، باور معاد و آخرت است؛ این ویژگی نه‌تنها در باور و شناخت انسان بلکه در شخصیت او هم باید حضور پیدا کند، چون باور معاد، یک مقولۀ صرفاً شناختی نیست؛ یک مقولۀ شخصیتی است. 🔸 عمیق‌ترین درخواست انسان، جاودانگی‌طلبی است که فعال‌تر از خداپرستی است. حس جاودانگی‌طلبی یعنی اینکه «من نمی‌خواهم نابود بشوم» پذیرش جاودانگی، فطریِ ما انسان‌هاست و ما نمی‌توانیم بپذیریم که جاودانه نیستیم! 🔸 میل به جاودانگی، انسان را به سمت آخرت‌اندیشی می‌کشاند و کسی که معاد را باور کرد، جهانش بزرگ‌تر خواهد شد. همۀ بدبختی‌های انسان از «کوچکیِ جهان انسان» شروع می‌شود، همۀ خوشبختی‌ها هم از «بزرگیِ جهان انسان» شروع می‌شود. 🔸 انسان وقتی جهان آخرتِ بسیار بزرگ را بپذیرد، خودش هم بزرگ می‌شود؛ این همان اثر شخصیتیِ باور معاد است. بعد وقتی انسان بزرگ شد «بزرگوار» می‌شود و وقتی انسان بزرگوار شد، دیگر بدی ندارد. هرکسی آدم بدی شد، معلوم می‌شود که جهانش کوچک است! 🔸 وقتی جهانِ کسی بزرگ شد، کم‌کم نسبت به پدیدۀ «گناه» حساس می‌شود و زشتیِ گناه برایش مشخص می‌شود؛ چون گناه علامت حقارت و کوچکی است، لذا از گناه، ننگش می‌‌آید. 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع)- ۹۸.۲.۳۰ 👈🏻متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/5489 🌸 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
1_68066224.mp3
2.88M
💢چهار ویژگی یاری دهندگان امیر المومنین علیه السلام 🔹امیرالمؤمنین فرمودند: اَلا وَ اِنَّکُم لا تَقدِرونَ عَلی ذلِک وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ؛ شما نمی‌توانید مثل من ‌رفتار کنید اما می‌توانید به من کمک کنید؛ با ورع و پرهیز از گناه با اجتهاد و کوشش خودتان 📘 ۴۵ 🌸 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
5b9195610038b77c98802089_-8907792904651501615.mp3
2.96M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 15_16_17 ،آیه ۱۵_۱۶_۱۷ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
 ─┅─═ঊঈ🌾ঊঈ═─┅─ ⏪سوره 14. ابراهیم آيه 15, 16 آيه🔻 ⤵وَاسْتَفْتَحُواْ وَخَابَ كُلُّ جَبّارٍ عَنِيدٍ ⤵مِّن وَرَآئِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَى مِن مَّآءٍ صَدِيدٍ ترجمه🔻 ⤵و (پیامبران ومومنان) در انتظار فتح و پیروزى بودند، و(لى) تمام ستمگران لجوج محروم ماندند. عاقبتِ این (ستمگران لجوج) دوزخ است، و از آبى بدبو و چركین نوشانده مى‌شوند.  ─┅─═ঊঈ🌾ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀ ⤵«وراء» به معناى عاقبت و پایان است، چنانكه در فارسى نیز مى‌گوییم: پشت سر این غذا مریضى است. 💢همهى انبیا در انتظار پیروزى بودند. نوح مى‌گوید: «اَنّى مغلوب فانتصر» خداوندا! من مغلوبم، كمكى برسان. سایر انبیا نیز از خداوند فتح و پیروزى مى‌خواستند: 🔥«ربّنا افتح بیننا و بین قومنا بالحقّ و انت خیر الفاتحین» پروردگارا! میان ما و قوم ما به حقّ حكم كن، كفّار نیز به مسلمانان مى‌گفتند: شما كه مى‌گویید ما در روزى پیروز خواهیم شد، پس آن روز كى فرا مى‌رسد؟ 💢«مَتى هذا الفتح» این جاست كه قرآن كریم در آیات بسیارى از پیروزى پیامبران و نابودى كافران و عذاب آنان سخن مى‌گوید و با قاطعیّت به كفّار اعلام مى‌كند كه آن روز به زودى فرا مى‌رسد. 🔥نوشیدنى‌هاى دوزخیان در قیامت سوزنده است نه سیراب كننده: الف:💥 «سُقُوا ماءً حمیماً فقطّع امعاءهم» از آب جوشانى نوشانده مى‌شوند كه درون آنها را قطعه قطعه مى‌كند. ب: 💥«یغاثوا بماءٍ كالمُهل یشوى الوجوه»از آبى همچون مس گداخته پذیرایى مى‌شوند، كه حرارت آن صورتها را كباب مى‌كند. 💢اما اهل بهشت در كنار نهرهایى از آب گوارا زندگى مىكنند و از شیر و عسل مصفّا كه از طرف خداوند براى آنان آماده شده است استفاده مى‌كنند و از همهى نعمتهاى الهى بهره‌مندند. «و سقاهم ربّهم شراباً طهوراً» 💢در تاریخ آمده است: یكى از ستمگران بنى‌امیّه به نام «ولیدبنیزید بن عبدالملك» روزى براى آگاه شدن از آیندهاش، قرآن را باز كرد و چشمش به این آیه «واستفتحوا...» افتاد، عصبانى شد و قرآن را پاره كرد و شعرى به این مضمون سرود: 💢اى قرآن! تو مرا جبّار عنید مى‌دانى و تهدیدم مى‌كنى؟ آرى، من همان جبّار عنیدم. من امروز تو را پاره مى‌كنم، تا در قیامت گواهى دهى كه ولید مرا پارهپاره كرد. 📚 تفسیر نمونه. قمر، 10. اعراف، 89. سجده، 28. محمد، 15. كهف، 29. انسان، 21.تفسیر نمونه  ─┅─═ঊঈ🌾ঊঈ═─┅─ ⏪سوره 14. ابراهیم آيه 17 آيه🔻 ⤵يَتَجَرَّعُهُ وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَ مَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِن وَرَآئِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ ترجمه🔻 ⤵آن (آب چركین) را جرعه جرعه مى‌آشامد، در حالى كه فرو بردن آن هرگز گوارا نیست ، و مرگ از هر سو به سراغ او مىآید، ولى او مردنى نیست، و پس از آن، عذاب شدیدى است.  ─┅─═ঊঈ🌾ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور☀ ⤵در این آیه، سیمایى از عذاب دوزخیان مطرح شده است: الف:⚡ عذاب اهل دوزخ ذرّه ذرّه است تا شكنجه‌ى آنان بیشتر باشد. ب: ⚡عذابهاى گوناگون، دوزخیان را تا مرز مرگ پیش مى‌برند، ولى آنان نمى‌میرند. ج:⚡ عذابها، عقبه‌هاى سختترى دارد و رو به افزایش است. قرآن در وصف عذاب قیامت، چندین تعبیر دارد: «الیم»، «شدید»، «غلیظ»، «عظیم» كه همه اشاره به شدت و عظمت عذاب دارد. ⭕«اساغه» به معناى آشامیدن آب است با میل و رغبت. جملهى «لایكاد یسیغه» یعنى هرگز با میل خود آن را نمى‌آشامد. ⭕رسول‌اكرم‌صلى الله علیه وآله فرمود: هركس شراب بنوشد، تا چهل روز نمازش قبول نمى‌شود و سزاوار است كه خداوند از آب بد بوى متعفّنِ دوزخ، به او بنوشاند. 📚 تفسیر تبیان.تفسیر مجمع البیان.  ─┅─═ঊঈ🌾ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡📬 1-⚠ عذاب دوزخ تدریجى ودائمى است. «یتجرّعه» 2-⚠ دوزخیان مرگ ندارند وعذاب دوزخ سبب مرگ نمى‌شود.«ماهوبمیت» 3-⚠ عذاب دوزخ رو به افزایش است. «ومن ورائه عذاب غلیظ»  🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅ .