1_949772.mp3
2.2M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_177_178
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
سوره 7. اعراف آيه 177, 178
آيه🔻
⤵️سَآءَ مَثَلاً الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايتِنَا وَأَنفُسَهُمْ كَانُواْ يَظْلِمُونَ
آیه🔻
⤵️مَن يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِى وَمَن يُضْلِلْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ
ترجمه🔻
⤵️چه بد مَثَلى دارند كسانى كه آیات ما را تكذیب كردند. و(لى) آنان تنها به خودشان ستم مى كردند.
ترجمه🔻
⤵️هركه را خدا هدایت كند، تنها اوست هدایت یافته، و هر كه را گمراه كند، پس آنان همان زیانكارانند.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️شاید دلیل اینكه در مورد هدایت یافتگان كلمهى مفرد «مهتد» به كار رفته و در مورد گمراهان به صورت جمع آمده «خاسرون»، آن باشد كه راه هدایت یافتگان یكى است و با هم متّحدند، امّا منحرفان، متفرّقند و راهشان متعدّد است.
🔱جان گرگان و سگان هر یك جداست متّحد جانهاى شیران خداست گرچه هدایت و گمراهى به دست خداست، ولى جنبه ى اجبار ندارد و بى دلیل و بى حساب نیست.
💞خداوند حكیم و رحیم است و تا انسان زمینه را به دست خویش فراهم نسازد، مشمول لطف یا قهر الهى نمى شود.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🔹 عاقبتِ زشتى در انتظار تكذیب كنندگان است. «ساء مثلاً»
2-🌼 تكذیب آیات الهى، ظلم به خویش است، نه خداوند. «أنفسهم كانوا یظلمون» مقدّمداشتن «انفسهم» بر «یظلمون»، نشانهى انحصار است.
3-🔹 هدایت به دست خداوند است و اگر لطف او نباشد، علم به تنهایى سبب نجات و هدایت نمى شود. «من یهد اللّه»
4-🌼 هدایت یافتگان از هر گونه زیان و خسران دور هستند، زیرا ضلالت سرچشمهى خسارت است. «مَن یضلل اللّه فاولئك هم الخاسرون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ـــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
☀️راه روشن☀️ ..کانالی برای زندگی بهتر وآخرتی سعادتمند👇
🌸🍃🌸 @Raherooshaan🌸
💟🌸
1_1449673.mp3
3.01M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
🍃الحمدالله رب العالمین
🎧 #تفسیر_صوتی_آیه_179
#سوره_اعراف حجة الاسلام قرائتي
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🕊ঊঈ═─┅─
⏮سوره 7. اعراف آيه 179
آيه🔻
⤵️وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآ أُوْلَئِكَ كَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَفِلُونَ
ترجمه🔻
⤵️و همانا بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ آفریدیم، (كه سرانجامشان به آنجا مى كشد، چرا كه) آنان دلهایى دارند كه با آن حقّ را درك نمى كنند و چشمانى دارند كه با آن نمى بینند و گوشهایى دارند كه با آن نمى شنوند، آنان همچون چهارپایان، بلكه گمراهترند، آنان همان غافلانند.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️«ذَرَأ» از «ذَرْء»، در اصل به معناى پراكنده ساختن و انتشار است و در اینجا به معناى خلق، آفرینش و اظهار نمودن است.
🎑سؤال: قرآن، در این آیه، آفرینش بسیارى از جنّ و انس را براى دوزخ مى داند و در آیه اى دیگر خلقت جنّ و انس را براى عبادت مى شمارد، «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون»، كدام یك صحیح است؟
🌙پاسخ: هدف اصلى آفرینش، خداپرستى و عبودیّت است، ولى نتیجه ى كار بسیارى از انسانها در اثر عصیان، طغیان و پایدارى در كفر و لجاجت، دوزخ است، گویا كه در اصل براى جهنّم خلق شده اند.
🎑حرف «لام» در «لجهنّم»، براى بیان عاقبت است، نه هدف. مانند نجّار كه هدف اصلى اش در فراهم نمودن چوب، ساختن در وپنجرههاى زیبا از آن چوبها مى باشد، ولى كار به سوزاندن چوبهاى بى فایده در بخارى مى انجامد كه آن هدف تبعى است.
🌙این مطلب، شبیه این جمله ى حضرت على علیه السلام است كه مى فرماید: خداوند فرشتهاى دارد كه هر روز با صداى بلند مى گوید: «لِدوا للموت و اجمعوا للفناء و ابنوا للخراب» بزایید براى مرگ و بسازید براى خرابى، یعنى پایان تولّد، مرگ، پایان ثروتاندوزى، فنا و پایان ساختمان، خرابى است.
🎑آرى، انسانهایى كه هویّت انسانى خود را از دست داده اند، جایگاهى جز آتش براى آنان نمى باشد، «ان تحسب انّ اكثرهم یسمعون او یعقلون ان هم الاّ كالانعام بل اضلّ سبیلاً» چنانكه خود آنان نیز اعتراف مى كنند كه اگر دستورات الهى را شنیده بودند و تعقّل مى كردند، دیگر در جهنّم جاى نداشتند.
🌙«قالوا لو كنّا نسمع او نعقل ما كنّا فى اصحاب السعیر»انسان در داشتن چشم، گوش و زبان، شبیه حیوان است، ولى كیفیّت و هدف بهرهبردارى انسان از نعمتها باید بهتر و بیشتر باشد، وگرنه همچون حیوان بلكه پستتر از آن است.
🎑انسان باید علاوه بر ظاهر، ملكوت را ببیند و علاوه بر سر و صداهاى ظاهرى، زمزمههاى باطنى و معنوى را بشنود.
🌙آدمى زاده طرفه معجونى است از فرشته سرشته، و زحیوان گر رود سوى این، شود به از این ور رود سوى آن، شود پس از آن
از امام صادق علیه السلام پرسیدند: چرا خداوند تمام بندگانش را مطیع و موحّد نیافرید؟
🎑حضرت فرمودند: اگر چنین مى شد، دیگر ثواب و عقاب معنا نداشت، زیرا آنان مجبور بودند و اختیارى نداشتند، امّا خداوند انسان را مختار آفرید و علاوه بر عقل و فطرت، با تعالیم پیامبران و كتب آسمانى مسیر هدایت او را روشن نمود و او را به طاعت فرمان داد و از نافرمانى نهى كرد، تا فرمانبرداران از عاصیان مشخّص شوند.
🌙گرچه تمام اسباب طاعت و عصیان را خداوند آفریده، امّا به چیزى امر یا نهى نكرده مگر آنكه انسان مى تواند ضد آن را نیز انجام دهد و مجبور نباشد.
🎑آرى، تكلیف پذیرى تنها ارزش و وجه امتیاز انسان از دیگر موجودات است.
─┅─═ঊঈ🌷ঊঈ═─┅─
پيام ها⚡️📨
1-🌱 فرجام بسیارى از انسانها و جنّیان، دوزخ است. «ذرأنا...»
2-🌿 جنّ هم مثل انسان، تكلیف و اختیار، كیفر و پاداش دارد. «من الجنّ و الانس»
3-🌱 ملاك انسانیّت، فهم پذیرش معارف و تكالیف دینى است، وگرنه انسان مانند حیوانات است. «اولئك كالانعام»
4-🌿 كسى كه با وجود توانایى از نعمتهاى الهى بهرهى صحیح نبرد، بدتر از موجودى است كه اساساً فاقد آنهاست. «بل هم اضلّ»
5 -🌱 انسانهاى غافل و بى بصیرت، (در بى تفاوتى، شكم پرستى، شهوتپرستى، استثمار شدن و محرومیّت از لذّت معرفت) مانند چهارپایان مى باشند. «اولئك كالانعام»
6-🌿 غافلان، از حیوانات هم بدترند. «بل هم أضلّ اولئك هم الغافلون»
7-🌱 انسانهاى بى بصیرت، از هدف، خدا، خود، امكانات، آخرت، ذریّه، آیات الهى، قانون خدا، الطاف گذشته و گناهان خویش غافلند. «اولئك هم الغافلون»
8 -🌿 دوزخى شدن بسیارى از انسانها، به خاطر بهرهنبردن از نعمتهاى الهى در مسیر هدایت و كمال است. زیرا با داشتن چشم، گوش و دل، خود را به غفلت زده اند. «اولئك هم الغافلون»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــــــ🔶
🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸
┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══
☀️راه روشن☀️ ..کانالی برای زندگی بهتر وآخرتی سعادتمند👇
🌸🍃🌸 @Raherooshaan🌸
💟🌸
فتنه جدید⚠️🚫
این تنها گوشه ای از خدمات! #رضاشاه پهلوی به ملت #ایران است 😐👆
یادآوری اش برای بعضیا که شبکه های تبلیغاتی #پهلوی، حقایق را برایشان وارونه کرده اند، خوبه😉
@Tasniiiiiiim
@tarigh_alhagh
#تلنگر
💠سوره طلاق آیه 2 / ترجمه استاد حسین انصاریان
🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
💟🌸
🗞 #حکایت
🔘 ارزش تفكر
💬امام باقر عليه السلام فرمودند:
🔸در توراتِ واقعى كه به موسى نازل شده آمده است كه موسى از خداوند پرسيد: اى پروردگار من! به من نزديكى تا با تو مناجات كنم يا دورى تا صدايت بزنم. وحى شد: من همنشين كسى هستم كه در ذكر من است.
🔹موسى گفت: روزى كه پوششى نيست، كدام بنده در پوشش تواست فرمود: آنان كه ياد من هستند و من ياد آنانم و به خاطر من با هم در محبّت اند و من عاشق آنها هستم، اينان كسانى هستند كه هرگاه اراده كنم عذابى به اهل زمين بدهم از آنان ياد مى كنم تا عذاب از آنان دفع شود.
📎 برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد انصاریان
🌸🍃🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
💟🌸