┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🔴🔛ادامه تفسیر آیه 255
بخش دوم
🌾«هوالحىّ»
🌿در فراز هفتادم دعاى جوشن كبیر، حىّ بودن خداوند را اینگونه مطرح مىكند:
🌺«یا حیّاً قبل كلّ حىّ، یا حیّاً بعد كلّ حىّ، یا حىّ الذّى لیس كمثله حىٌّ، یا حىّ الذّى لایشاركه حىٌّ، یا حىّ الذّى لایحتاج الى حىّ، یا حىّ الذّى یمیت كلّ حىّ، یا حىّ الذّى یرزق كلّ حىّ، یا حیّا لم یرث الحیوة من حىّ، یا حىّ الذى یحیى الموتى، یا حىّ یا قیّوم»🌺
🌿آرى، خداوند زنده است، قبل از هر زنده اى و بعد از هر زنده اى. در زنده بودن، وى را نظیر و شریكى نیست و براى زنده ماندن، نیازمند دیگرى نیست.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🌺 او زندگان را مى میراند و به همه زندهها روزى مى بخشد. او زندگى را از زندهاى دیگر به ارث نبرده، بلكه به مردگان نیز زندگى مى بخشد.
🌿 او زنده و پا برجاست. معناى حیات درباره ذات پروردگار با دیگران فرق مى كند و مانند سایر صفات الهى، از ذات او جدایى ناپذیر است و در آن فنا راه ندارد؛ «و توكّل على الحىّ الّذى لایموت»
🌺 او در حیات خویش نیازمند تغذیه، تولید مثل، جذب و دفع، كه لازمه حیات موجوداتى همچون انسان و حیوان وگیاه است، نیست. «یا حىّ الذى لیس كمثله حىّ»
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🌿«القیّوم» «قَیّوم» از ریشه ى «قیام»، به كسى گفته مىشود كه روى پاى خود ایستاده و دیگران به او وابسته هستند.
🌺 كلمه ى «قیّوم» سه مرتبه در قرآن آمده است و در هر سه مورد در كنار كلمه «حَىّ» قرار دارد. قیام او از خود اوست، ولى قیام سایر موجودات به وجود اوست.
🌿و مراد از قیّومیّت پروردگار، تسلّط و حفاظت و تدبیر كامل او نسبت به مخلوقات است. قیام او دائمى و همه جانبه است، مى آفریند، روزى مىدهد، هدایت مىكند و مى میراند و لحظهاى غافل نیست.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🌺هر موجود زندهاى براى ادامه ى حیات، نیازمند منبع فیض است. همچون لامپى كه براى ادامهى روشنى، نیاز به اتصّال برق دارد.
🌿 تمام موجودات براى زنده شدن باید از «حىّ» تغذیه شوند و براى ادامهى زندگى باید از «قیّوم» مایه بگیرند.
🌺امام على علیه السلام مىفرماید: «كلّ شىء خاضع له و كلّ شىء قائم به» هر چیزى تسلیم او و هر چیزى وابسته به اوست. نقل كرده اند كه در جنگ بدر رسول خدا صلى الله علیه وآله مكّرر در سجده مى گفتند: «یا حىّ یا قیّوم»
«لاتأخذه سنةٌ و لانوم»
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🌿امام صادق علیه السلام فرموده اند: «ما من حىّ الاّ و هو ینام خلا اللّه وحده» هیچ زنده اى نیست مگر اینكه مى خوابد، تنها خداوند از خواب بدور است.
🌺خداوند حىّ است و نیازمند خواب و چُرت نیست. خواب، زنده ها را از خود منقطع مىكند تا چه رسد به دیگران، ولى خداوند خواب ندارد و همواره بر همه چیز قیّومیّت دارد.
«له ما فى السموات و ما فى الارض»
🌿مالك حقیقى همه چیز اوست و مالكیّت انسان در واقع عاریتى بیش نیست. مالكیّت انسان، چند روزه و با شرایط محدودى است كه از طرف مالك حقیقى یعنى خداوند تعیین مى شود.
🔴🔛ادامه متن تفسیر آیه 255درقسمت بعد
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🔴🔙ادامه متن تفسیر آیه 255
قسمت سوم ،واخرین قسمت
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🏆 حال كه همه مملوك او هستند، پس چرا مملوكى مملوك دیگر را بپرستد؟ دیگران نیز بندگانى همچون ما هستند؛
🏆«عباد امثالكم» طبیعت، ملك خداست و قوانین حاكم بر آن محكوم خداوندند. اى كاش انسانها هم از مِلك او و هم از مُلك او بهتر استفاده مىكردند.
🏆اگر همه چیز از خدا و براى خداست، دیگر بخل و حرص چرا؟ آیا خداى خالق، ما را رها كرده است؟ «أیحسب الانسان ان یترك سدى»
🏆امام كاظم علیه السلام از در خانه ى شخصى بنام «بُشر» مى گذشت، متوّجه سر و صدا و آواز لهو ولعبى شدند كه از خانه بلند بود. از كنیزى كه از آن خانه بیرون آمده بود پرسیدند صاحبخانه كیست؟ آیا بنده است؟!
🏆 جواب داد: نه آقا، بنده نیست آزاد است. امام فرمود: اگر بنده بود این همه نافرمانى نمى كرد. كنیز سخن امام را وقتى وارد منزل شد به صاحبخانه باز گفت. او تكانى خورد و توبه كرد.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🏆از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود: اوّلین درجه تقوا و بندگى خدا آن است كه انسان خودش را مالك نداند.
🏆«من ذا الذى یشفع عنده»
مشركان، خداوند را قبول داشتند؛ «لئن سئلتهم من خلق السموات و الارض لیقولنّ اللّه» ولى بتها را شفیع مىدانستند: «ویقولون هؤلاء شفعاء» آیةالكرسى، این پناهگاه موهوم را در هم مىكوبد و مىگوید:
🏆 كیست كه بدون اجازهى او بتواند شفاعت كند؟ نه تنها هستى براى اوست، كارآیى هستى نیز با اذن اوست. با خیال و توهم شما، مخلوقى شفیع دیگرى نمىشود.
🏆 شفاعت در قیامت وجود دارد، ولى با حساب و كتاب و با اذن خداوند. اگر از كسى عملى سر مىزند، با اذن و اراده خداوند بوده و قیّوم بودن او خدشه بردار نیست تا بتوان در گوشهاى دور از خواست او كارى صورت داد.
🏆شفاعت آن است كه یك موجود قوى به موجود ضعیف یارى برساند. مثلاً در نظام آفرینش، نور، آب، هوا و زمین، دانه ى گیاه را یارى مىكنند تا به مرحله درخت برسد.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🏆 در نظام كیفر و پاداش نیز، اولیاى خدا گنهكارى را یارى مىرسانند تا نجات یابد. ولى هرگز این امدادها نشانهى ضعف خداوند و یا تأثیرپذیرى او نیست.
🏆زیرا خود اوست كه مقام شفاعت و اجازه آن را به اولیاى خود مىدهد. و اوست كه نظام آفرینش را به نوعى آفریده كه وقتى دانه در مسیر رستن قرار گرفت، با نور و هوا و خاك رشد مىكند.
🏆به همین دلیل افرادى از شفاعت شدن محرومند؛ «فما تنفعهم شفاعة الشافعین» چنانكه نور، حرارت، آب و خاك، دانه اى را رشد مىدهند كه قابلیّت رشد داشته باشد.
🏆حساب شفاعت از حساب پارتى بازى و توصیه هاى بى دلیل دنیوى در جوامع فاسد، جدا است. شفاعت، براى جلوگیرى از یأس و ناامیدى و ایجاد پیوند مردم با اولیاى خداست.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🏆شفاعت، پاداشى است كه خداوند به اولیاى خود مىدهد و بهره گیرى از آن در روز قیامت، تجسّمى از بهره گیرى انسان، از نورِ علم و هدایت انبیا و اولیا در دنیاست.
🏆شفاعت كننده، قدرت مستقلى در برابر قدرت خداوند نیست، بلكه پرتوى از اوست ومقام شفاعت مخصوص كسانى است كه او بخواهد. لذا نباید بت پرستان با شعار؛ «هؤلاء شفعائنا» خیال كنند كه بهرهمند از شفاعت خواهند شد.
🏆یادآورى این نكته لازم است كه عبادت غیر خداوند شرك است، ولى دعوت و خواندن غیر خدا، همه جا شرك نیست. جملات: «یدعوك» «یدعوكم» «یدعون» «ندع» و «دعاء الرسول» كه در قرآن آمده است، هیچ یك با شرك ربطى ندارد. لكن هر دعوتى ارزشمند نیست، بیمار اگر پزشك را صدا زند، حقّ است و اگر فالگیر را صدا زند باطل است.
«🏆یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم»
خداوند همهى واقعیّات را مىداند و شفاعت نزد پروردگار، تلاش براى اثبات بى گناهى شخصى نیست، بلكه شفاعت، تلاش براى نجات و عفو است.
🏆آگاهى خدا باید موجب شود كه اندكى انسان حیا كند، او از درون سینه ها خبر دارد و از رازهاى پنهانى و آشكار با خبر است، از درون رحم مادران خبر دارد كه نوزاد پسر است یا دختر.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🏆علم روز قیامت و اندازه هر چیزى را مىداند. در حالى كه علم ما انسانها محدود است. ما صدا را تا حدّى مى شنویم، دیدنى ها را تا حدودى مى بینیم، اسرار را نمى دانیم، مگر آن قسمتى را كه خداوند اراده كند و اجازه دهد.
«وسع كرسیّه السّموات والارض ولایؤده حفظهما و هوالعلى العظیم»
🏆در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده است: مراد از «عرش»، علومى از خداوند است كه انبیا و رسل را به آنها آگاه كرده است ولى «كرسى»، علومى هستند كه آنها را هیچ كس نمى داند.
👇👇👇
🔃🔃🔃🔃👆👆
🏆برخى «كرسى» را كنایه از قدرت و حكومت خدا مىدانند كه آسمانها و زمین را در برگرفته است. با آنكه جهان بس وسیع است و زمین نسبت به آن همچون حلقه انگشترى در بیابان، ولى با همه اینها حفظ و نگهدارى آنها براى خداوند سنگین نیست.
🏆آیة الكرس به مردم مىفهماند كه خداوند نه تنها مالكِ عالَم و عالِم به تمام مملوكهاى خود است، بلكه سراسر هستى با همه ى مخلوقاتش، تحت سلطه و قدرت اوست. و مردم قدرت نامحدود خالق را با قدرت مخلوق مقایسه نكنند.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🏆 زیرا خستگى، از عوارض ماده است، امّا توانایى خداوند عین ذات اوست. «ان ربّك هو القوى العزیز» على علیه السلام مىفرماید: خداوند را، نه گذشت زمان پیر و فرسوده مىكند و نه خود دگرگون گشته و تغییر مى یابد.
🏆آرى، توجّه به قدرت نامحدود خداوند، در روح مؤمن آرامش ایجاد مىكند و مؤمن با آن خویشتن را در مصونیّت و امان مى یابد.
🏆هر یك از صفات خدا: قَیّوم، حَىّ، علیم، قَدیر و عظیم، نقش سازندهاى در تربیت انسان دارد. زیرا بهترین مكتب آن است كه به پیروان خود امید و عشق بدهد، سرنوشت و آینده آنان را روشن كند و پیروانش نیز بدانند كه هر لحظه زیر نظر هستند، لغزشهایشان قابل عفو است و حاكم آنان مهربان است.
🏆خلاصه آنكه خدایى سزاوار پرستش است كه زنده و پابر جا و نستوه باشد، گرفتار ضعف و خستگى و دچار خواب و چرت نگردد، احدى بدون اراده او قدرت انجام كارى را نداشته باشد. همه چیز را بداند و بر همه چیز احاطه و تسلّط داشته باشد.
🏆این چنین خدایى مى تواند معبود و محبوب باشد و به چنین خدایى مىتوان توكّل كرد و عشق ورزید و به او امیدوار بود. خدایى كه قرآن اینگونه معرفى مىكند، با خداى انجیل و تورات تحریف شده قابل مقایسه نیست.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
🏆 آن كسانى كه در بن بستهاى تنگ و تاریك نظام مادّى جهان گرفتار شده اند، چگونه مى اندیشند؟ «الحمدللّه الّذى هدانا لهذا و ما كنّا لنهتدى لولا ان هدانا اللّه»
🏆امام صادق علیه السلام فرمودند: »نحن الشافعون« ما هستیم آنهایى كه اذن شفاعت دارند.
┅════🍃✼🌹✼🍃═══┅
پيام ها ⚡📬
1-🎍 هیچ موجودى جز او، ارزش معبود شدن ندارد. «لااله الاّ هو»
2-🎍 حیات واقعى و ابدى وهمهى حیاتهاى دیگر از آن اوست. «الحىّ»
3-🎍 همه چیز دائماً به او بستگى دارد ولحظهاى از تدبیر اوخارج نیست. «القیوم»
4-🎍 همه چیز از اوست.«له ما فى السموات...»
5 -🎍 نه تنها هستى از اوست، كارایى هستى نیز از اوست. «من ذا الّذى یشفع»
6-🎍 با خیال و توهّم شما، چیزى شفیع و واسطه نمىشود. «من ذا الّذى»
7-🎍 احدى از او مهربانتر نیست. علاقه ومهربانى هر شفیعى از اوست. «الاّ باذنه»
8 -🎍 خداوند بر همه چیز ودر همه حال آگاه است، پس از گناه در برابر او حیا كنیم. «یعلم مابین ایدیهم وما خلفهم...»
9-🎍 او بر همه چیز احاطه دارد، ولى دیگران بدون اراده او حتّى به گوشهاى از علم او احاطه ندارند. «لا یحیطون بشىء من علمه»
10-🎍 حكومت و قدرت او محدود نیست. «وسع كرسیّه»
11-🎍 حفاظت هستى براى او سنگین نیست. «ولایؤده»
12-🎍 كسى كه از هستى حفاظت مىكند، مى تواند ما را در برابر خطرات حفظ كند. «حفظهما» و لذا براى حفاظت، سفارش به خواندن آیة الكرسى شده است. الم یعلم بانّ اللّه یرى« علق، 14
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
♥️
🔻قبل از ظهور، نظامی رشدیافتهتر از «ولایت فقیه» نداریم.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«رشد جریان فقاهت در عصر غیبت، منتهی به شکلگیری نظام ولایت فقیه در زمان حاضر شده است. در ادامهٔ مسیر تا رسیدن به دولت حضرت نیز، همین نظام باید رشد کند و به تکامل برسد.
قبل از ظهور امام عصر(ع)، جامعهٔ شیعه نمیتواند نظامی رشدیافتهتر از نظام ولایت فقیه را پایهگذاری کند.»
🌸 @Tasniiiiiiim 🌸
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
1_20557359.MP3
3.74M
🔊 استاد میرباقری | قطعه صوتی درباره «عُجب»، (۱۲ دقیقه)
🔍 گاهی کسانی که از دریا عبور میکنند، در یک حوضچه غرق میشوند!
برای اینکه بفهمند که آن دریاپیمایی، کار آنها نبود!
🌸 @Tasniiiiiiim
فرشتگان، کارگزاران عالم_۳۱.mp3
10.82M
#فرشتگان_کارگزاران_عالم ۳۱
👓دنیا بی نهایت شلوغ تر از آن است که تو با چشمانت می بینی
رفت و آمد فرشتـ💫ــگان و تمام فعالیت آنان،همینجا درکنار تو صورت می پذیرد؛
وتو نمی بینی!
🍃 🌸 @Tasniim
4_516474296994890261.mp3
6.98M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🔻الحمدالله رب العالمین🔻
🔉 #تفسیر_صوتی_آیه 256
♥️ #سوره_بقره ۲۵۶
👤حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅
⏪سوره 2. بقره آيه 256
آيه 🔻
⤵️لَا إِكْرَاهَ فِى الْدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الْرُشْدُ مِنَ الْغَىِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالْطَّغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَاانْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيْعٌ عَلِيمٌ
ترجمه🔻
⤵️در (پذیرش) دین، اكراهى نیست. همانا راه رشد از گمراهى روشن شده است، پس هر كه به طاغوت كافر شود و به خداوند ایمان آورد، قطعاً به دستگیره محكمى دست یافته، كه گسستنى براى آن نیست. وخداوند شنواى دانا است.
┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
🌾ایمان قلبى با اجبار حاصل نمىشود، بلكه با برهان، اخلاق و موعظه مىتوان در دلها نفوذ كرد، ولى این به آن معنا نیست كه هر كس در عمل بتواند هر منكرى را انجام دهد و بگوید من آزادم و كسى حقّ ندارد مرا از راهى كه انتخاب كردهام بازدارد.
🌾قوانین جزایى اسلام همچون تعزیرات، حدود، دیات و قصاص و واجباتى همچون نهى از منكر و جهاد، نشانه آن است كه حتّى اگر كسى قلباً اعتقادى ندارد، ولى حقّ ندارد براى جامعه یك فرد موذى باشد.
🌾اسلامى كه به كفّار مىگوید: «هاتوا برهانكم ان كنتم صادقین» اگر در ادّعاى خود صادقید، برهان و دلیل ارائه كنید. چگونه ممكن است مردم را در پذیرش اسلام، اجبار نماید؟
🌾جهاد در اسلام یا براى مبارزه با طاغوتها و شكستن نظامهاى جبّارى است كه اجازه تفكّر را به ملّتها نمى دهند و یا براى محو شرك و خرافه پرستى است كه در حقیقت یك بیمارى است و سكوت در برابر آن، ظلم به انسانیّت است.
🌾مطابق روایات، یكى از مصادیق تمسك به «عروة الوثقى» و ریسمان محكم الهى، اتصال با اولیاى خدا و اهلبیت علیهم السلام است.
📌رسول اكرم صلى الله علیه وآله به حضرت على علیه السلام فرمودند: «انت العروة الوثقى».
بقره، 111.
⏪تفسیر برهان، ج1، ص141 .
┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅
پيام ها⚡📬
1-🌟 دینى كه برهان و منطق دارد، نیازى به اكراه و اجبار ندارد. «لااكراه فى الدین»
2-💦 تأثیر زور در اعمال و حركات است، نه در افكار و عقاید. «لااكراه فى الدین»
3-🌟 راه حقّ از باطل جدا شده، تا حجّت بر مردم تمام باشد. روشن شدن راه حقّ، با عقل، وحى ومعجزات است. «قد تبیّن الرشد من الغى» اسلام دین رشد است.
4-💦 دین، مایه ى رشد انسانیّت است. «قد تبیّن الرشد من الغى»
5 -🌟 اسلام با استكبار سازش ندارد. «یكفر بالطاغوت»
6-💦 تا طاغوتها محو نشوند، توحید جلوه نمى كند. اوّل كفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «فمن یكفر بالطاغوت ویؤمن باللّه»
7-🌟 كفر به طاغوت و ایمان به خدا باید دائمى باشد. «یكفر، یؤمن» فعل مضارع نشانه ى تداوم است.
8-💦 محكم بودن ریسمان الهى كافى نیست، محكم گرفتن هم شرط است. «فقد استمسك بالعروة...»
9-🌟 تكیه به طاغوتها و هر آنچه غیر خدایى است، گسستنى و از بین رفتنى است. تنها رشتهاى كه گسسته نمى گردد، ایمان به خداست. «لا انفصام لها»
10-💦 ایمان به خدا و رابطه با اولیاى خدا ابدى است. «لاانفصام لها» ولى طاغوتها در قیامت از پیروان خود تبّرى خواهند جست.
11-🌟 ایمان به خدا و كفر به طاغوت باید واقعى باشد، نه منافقانه. زیرا خداوند مىداند ومى شنود. «واللّه سمیع علیم»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.