4_516474296994892476.mp3
2.74M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه52_53_54_55_56_57_58_59_60
#سوره_شعراء #آیه۵۲_۵۳_۵۴_۵۵_۵۶_۵۷_۵۸_۵۹_۶۰
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 52_53 سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163016
تفسیرآیه 54_55_56_57_58_59_60
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163808
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۵۲ و ۵۳
آيه🔹
وَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِى إِنَّكُم مُّتَّبَعُونَ
فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِينَ
ترجمه🔸
و به موسى وحى كردیم كه بندگان مرا شبانه (از مصر) كوچ ده، زیرا شما تعقیب خواهید شد.
پس فرعون (از این حركت آگاه شد و) به شهرها مأمور فرستاد تا مردم را گردآورند.
💠تفسیر
کار حضرت موسى به سه بخش تقسیم مىشود:
بخش اوّل، دعوت فرعون و اظهار معجزه بود.
بخش دوّم، گرویدن ساحران به او و فراز و نشیبهاى گوناگون بود.
بخش سوّم، حرکت دادن طرفداران و مؤمنین و تعقیب آنها از سوى فرعون و کفّار بود که به عبور مؤمنین از دریا و غرق شدن کفّار انجامید.
در کلمهى «حشر»، معناى برانگیختن و سوق دادن و جمع کردن نهفته است.
بنىاسرائیل براى فرعونیان منافعى داشتند که فرعون از مهاجرت آنان جلوگیرى مىکرد و حضرت موسى مأمور شد تا شبانه آنها را از مصر کوچ دهد.
پیام ها🔸
۱- بعد از نپذیرفتن استدلال، نوبت قهر الهى است که با فرمان کوچ دادن به موسى و تعقیب فرعونیان شروع و با غرق و هلاکت آنان خاتمه مىیابد. «و اوحینا الى موسى اَن أسرِ»
۲- تمام حرکات انبیا حتّى زمان هجرت، از طریق وحى بوده است. «اوحینا...»
۳- براى مبارزه با فرعون، از تاریکى شب نیز استفاده کنید. «أسرِ»
۴- یا جامعه فاسد را اصلاح کنیم و یا از آن فاصله گرفته و هجرت کنیم. «أَسرِ»
۵ - انبیا تنها پند و اندرز نمى دهند، ایجاد نهضتهاى بزرگ و رهبرى آنها از کارهاى دیگر آنان است. «أسرِ بعبادى»
۶- یکى از مراحل نهى از منکر، هجرت از جامعه فاسد است. «أسرِ بعبادى»
۷- خداوند بندگان خود را از مهلکه نجات مى دهد. «أَسرِ بعبادى»
۸ - طاغوتها دست به شایعه پراکنى و تبلیغات منفى در شهرها مى زنند. «فارسل فرعون فى المدائن حاشرین»
┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄
💠سوره 26. شُعراء آيه 54-60
آيه🔹
إِنَّ هَؤُلَاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ
وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَآئِظُونَ
وَ إِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ
فَأَخْرَجْنَاهُم مِّن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
وَ كُنُوزٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ
كَذَلِكَ وَ أَوْرَثْنَاهَا بَنِى إِسْرَآءِيلَ
فَأَتْبَعُوهُم مُّشْرِقِينَ
ترجمه🔸
(تبلیغات فرعونیان درباره ى موسى ویارانش این بود:) همانا اینها گروهى اندكند.
كه نسبت به ما خشم ونفرت دارند.
ما همگى آماده ى دفاع هستیم.
لذا آنان را (به گمان تعقیب بنى اسرائیل)، از باغ ها و چشمه ها و گنج ها و جایگاه نیكو (و قصرهاى مجلّل)، بیرون كردیم.
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۵۴ - ۶۰
کلمه «شِرذِمة» به معناى گروهى محدود است که از اصل جدا شده باشد. فرعون در تبلیغات خود، مخالفان را گروه کوچکى معرّفى مىکرد. امّا در تفاسیر از ابن عباس روایت کرده اند: افرادى که با حضرت موسى حرکت کردند حدود ۶۰۰۰۰۰ نفر بوده اند، و فرعون به این جمعیّت زیاد مى گوید: «اِنّ هؤلاء لَشِرذمة قلیلون»
کلمهى «حاذرون» از «حذر» به معناى وسیلهى دفاعى است، بنابراین «اِنّا لجمیع حاذرون» یعنى همهى ما براى انتقام آماده و مسلّح هستیم.
فرعونیان در تبلیغات، خود را گروهى متّحد مىدانستند، «اِنّا لجمیع حاذِرون» ولى بنىاسرائیل را «قَلیلون» مى خواندند، نه «قلیله»، یعنى آنان گروه گروه بوده و با هم متّحد و منسجم نیستند و ما خیلى زود آنها را قلع و قمع مى کنیم. غافل از آنکه انسجام آنان به قدرى است که با یک اشاره وفرمان حضرت موسى، همگى شبانه هجرت کردند.
پیام ها🔸
۱- طاغوتها حرکتهاى مردمى را ناچیز مى انگارند. «لَشِرذمة قلیلون»
۲- منحرف کردن افکار مردم، شیوه اى طاغوتى است. «لَشِرذمة قلیلون»
۳- طاغوتها بدانند که مورد تنفّرند. «و اِنّهم لنا لغائظون»
۴- بغض و خشم نسبت به طاغوتها و تبرّى از آنان، لازمهى ایمان به خداست. «و اِنّهم لنا لغائظون»
۵ - کاخها ابدى نیست، ظلم کلید زوال قدرت است. «فاخرجناهم ...»
۶- فرعونیان در مصر داراى تمدّن بودند. «و کنوز و مقام کریم»
۷- یکى از سنّتهاى الهى، جایگزین کردن مستضعفان به جاى مستبکران است. «کذلک و اورثناها بنى اسرائیل»
۸ - ثروتها، کاخها و باغهاى فرعونیان، به بنى اسرائیل رسید. «اورثنا»
۹- خروج فرعونیان به دنبال بنى اسرائیل، یک تدبیر الهى براى غرق شدن آنان بود. «فاخرجنا - فَاتبَعوهم مُشرقین»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
👤 #انسان_شناسی۲۴۳
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۴۳.mp3
12.88M
#انسان_شناسی ۲۴۳
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_حسینی_قمی
💢 یک فرمول میانبر در قرآن آمده :
که تکلیف انسان را قبل از حرکتش به سمت اعمال خیر مشخص میکند.
※ قدم اول، قبل از انتخاب عمل خوب و انجام آن چیست؟
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
✘ برکت چجوری میاد به زندگی؟
میخوام خدا به مالم
عمرم
جوانیم
سلامتیام
و ... برکت بده !
🌐 آپارات
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
✨مولای من
🍁هجرت بسوخت جانم و این درد بی دواست...
🍁درمان من تویی و درمانم آرزوست...
#امام_زمان
العجلمولایغریبم
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
4_516474296994892474.mp3
2.83M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه61_62_63_64_65_66_67_68
#سوره_شعراء #آیه۶۱_۶۲_۶۳_۶۴_۶۵_۶۶_۶۷_۶۸
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 61_62سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163809
تفسیرآیه63_68 سوره شعراء
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163810
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۶۱ و ۶۲
آيه🔹
فَلَمَّا تَرَءَا الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَبُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ
قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِىَ رَبِّى سَيَهْدِينِ
ترجمه🔹
پس زمانى كه دو گروه همدیگر را دیدند، یاران موسى گفتند: (ما به دام افتادیم و) آنان به ما دست خواهند یافت.
موسى به آنان گفت: چنین نیست، قطعاً پروردگارم با من است و مرا هدایت خواهد كرد.
تفسیر🔻
«تَرائى» به معناى یکدیگر را دیدن و «جَمعان» به معناى دو گروه است.
شاید آوردن «اصحاب موسى» به جاى بنىاسرائیل، رمز آن باشد که حتّى یاران نزدیک موسى از اینکه دریا در جلو و سپاه فرعون در تعقیب آنان هستند، دغدغه ها داشتند.
گرچه هر حرکت و قیام و تصمیمى، شناخت و بصیرت لازم دارد، ولى لازم نیست انسان در گام اوّل نسبت به تمام مراحل آگاهى داشته باشد. چنانکه حضرت موسى تا لحظهاى که دریا را در جلو و دشمن را پشت سر خود دید خبر از برنامه نداشت، امّا ایمان به هدایت الهى همواره در او بود. و لذا فرمود: «اِنّ معِىَ ربّى سیَهدین»
پیام ها🔸
۱- رهبران آسمانى، در بحرانها دلى آرام دارند و مایه آرامش دیگران نیز هستند. «کلاّ اِنّ معِىَ ربّى»
۲- به وعدههاى الهى یقین داشته باشیم. (خداوند در آیهى ۱۵ این سوره به موسى فرمود: «انّا معکم مستمعون»، در این آیه موسى به مردم مى گوید: خداوند وعده داد و او با ماست). «کلاّ اِنّ معِىَ ربّى»
۳- هنگام برخورد با دشمن، (حتّى زمانى که در یک طرف دریا و در طرف دیگر سپاه دشمن است،) مأیوس نشوید و به خدا توکّل کنید. «اِنّ معىَ ربّى»
۴- پیامبران واسطهى فیض و رحمت خداوند مىباشند. «اِنّ معىَ ربّى سیهدین» (با توجّه به اینکه هدایت پیامبر، واسطه اى براى هدایت مردم است)
۵ - انبیا تحت حمایت ویژهى خداوند هستند. «اِنّ معِىَ ربّى»
۶- هدایت از شئون ربوبیّت است. «ربّى سیهدین»
💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۶۳ - ۶۸
آيه🔹
فَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ
وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الْآخَرِينَ
وَأَنجَيْنَا مُوسَى وَمَن مَّعَهُ أَجْمَعِينَ
ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ
إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
ترجمه🔸
پس (به دنبال این تلاقى،) به موسى وحى كردیم كه عصایت را به دریا بزن.
دریا شكافت و هر پاره اى مثل كوهى بزرگ گردید.
آنگاه گروه دیگر (لشكر فرعون) را به آنجا نزدیك كردیم.
و موسى و هر كه را با او بود، همگى را (از دریا عبور و) نجات دادیم.
سپس گروه دیگر را غرق ساختیم. البتّه در این ماجرا، (عبرت و) نشانه روشنى است و بیشتر آنان ایمان آورنده نبودند.
و همانا پروردگارت شكست ناپذیر و مهربان است.
نکته🔶
💫کلمهى «اِنفلاق» به معناى شکافته شدن، «فِرق» به معناى قطعه و «طَود» به معناى کوه مى باشد. گویا در اثر شکافته شدن رود بزرگ نیل که همچون دریاست، آب در دو طرف خشکىِ ایجاد شده چنان روى هم انباشته شد که همانند دو کوه بلند گردید.
پیام ها🔸
۱- کارهاى انبیا با اراده پروردگار و وحى الهى است. «فاوحینا...»
۲- خداوند کارهایى را به دست اولیاى خود انجام مى دهد تا مردم به آنان توجّه کنند و از آنان اطاعت نمایند. «فاوحینا الى موسى أنِ اضرب» (آرى، طبیعت و مظاهر آن، با ارادهى خداوند در اختیار بندگان خاصّ ومقهور آنان است.)
۳- با ارادهى خداوند، یک عصا روزى اژدها مىشود و سبب ترس دشمنان مىگردد و یک روز کلید رحمت و باز شدن راه براى مؤمنان مى شود.
۴- با ارادهى خداوند، یک عصا گاهى سبب جوشیدن آب از سنگ است: «اِضرب بعصاک الحجر» و گاهى سبب خشک شدن دریا. «اِضرب بعصاک البحر»
۵ - همهى هستى و فعل وانفعالات آن، با ارادهى خداوند است. «أوحینا - أزلفنا - أنجینا - أغرقنا»
۶- نجات و رستگارى در سایه همراهى با انبیاست. «أنجینا موسى و من معه»
۷- خداوند یاران خود را در سختترین شرایط از بن بست نجات مىدهد. «أنجینا موسى ومن معه»
۸ - شکافته شدن دریا و غرق شدن فرعونیان، نشانه قدرت و قهر الهى و مایهى پند است. «اِنّ فى ذلک لآیةً»
۹- سنّت الهى در طول تاریخ، یارى حقّ و سرکوب باطل است. «لآیة» آرى، نشانه و عبرت بودن یک حادثه، زمانى است که آن حادثه یا مشابه آن در طول تاریخ تکرار شدنى باشد.
۱۰- خداوند با بیان تاریخ گذشتگان، به پیامبر اسلام دلدارى و درس صبر مى دهد. «ما کان اکثرهم مؤمنین»
۱۱- پندپذیران کم هستند. «لآیة و ما کان اکثرهم مؤمنین»
۱۲- پیامبر اسلام تحت حمایت ویژهى خداوند است. «ربّک» (خطاب به پیامبر است که همان گونه که ما مخالفان موسى را نابود کردیم، با همان عزّت و قدرت مىتوانیم مخالفان تو را نیز نابود کنیم.)
۱۳- کفر مردم، ضررى به عزّت خداوند نمىزند. «ما کان اکثرهم مؤمنین - اِنّ ربّک لهو العزیز الرّحیم»
۱۴- مربّى، هم باید قدرتمند باشد و هم مهربان. «اِنّ ربّک لهوالعزیز الرّحیم»
۱۵- مهلتى که خداوند به کفّار مى دهد از ضعف و ناتوانى نیست، بر اساس مهر و رحمت است تا شاید توبه کنند. «العزیز الرّحیم»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج