eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
3.4هزار ویدیو
147 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
4_516474296994892476.mp3
2.74M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۱۹ تفسیر آیه 52_53 سوره شعراء http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163016 تفسیرآیه 54_55_56_57_58_59_60 http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163808 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۵۲ و ۵۳ آيه🔹 وَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِى إِنَّكُم مُّتَّبَعُونَ فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِى الْمَدَآئِنِ حَشِرِينَ ترجمه🔸 و به موسى وحى كردیم كه بندگان مرا شبانه (از مصر) كوچ ده، زیرا شما تعقیب خواهید شد. پس فرعون (از این حركت آگاه شد و) به شهرها مأمور فرستاد تا مردم را گردآورند. 💠تفسیر کار حضرت موسى به سه بخش تقسیم مى‏شود: بخش اوّل، دعوت فرعون و اظهار معجزه بود. بخش دوّم، گرویدن ساحران به او و فراز و نشیب‏هاى گوناگون بود. بخش سوّم، حرکت دادن طرفداران و مؤمنین و تعقیب آنها از سوى فرعون و کفّار بود که به عبور مؤمنین از دریا و غرق شدن کفّار انجامید. در کلمه‏ى «حشر»، معناى برانگیختن و سوق دادن و جمع کردن نهفته است. بنى‏اسرائیل براى فرعونیان منافعى داشتند که فرعون از مهاجرت آنان جلوگیرى مى‏کرد و حضرت موسى مأمور شد تا شبانه آنها را از مصر کوچ دهد. پیام ها🔸 ۱- بعد از نپذیرفتن استدلال، نوبت قهر الهى است که با فرمان کوچ دادن به موسى و تعقیب فرعونیان شروع و با غرق و هلاکت آنان خاتمه مى‏یابد. «و اوحینا الى موسى اَن أسرِ» ۲- تمام حرکات انبیا حتّى زمان هجرت، از طریق وحى بوده است. «اوحینا...» ۳- براى مبارزه با فرعون، از تاریکى شب نیز استفاده کنید. «أسرِ» ۴- یا جامعه فاسد را اصلاح کنیم و یا از آن فاصله گرفته و هجرت کنیم. «أَسرِ» ۵ - انبیا تنها پند و اندرز نمى ‏دهند، ایجاد نهضت‏هاى بزرگ و رهبرى آنها از کارهاى دیگر آنان است. «أسرِ بعبادى» ۶- یکى از مراحل نهى از منکر، هجرت از جامعه‏ فاسد است. «أسرِ بعبادى» ۷- خداوند بندگان خود را از مهلکه نجات مى ‏دهد. «أَسرِ بعبادى» ۸ - طاغوت‏ها دست به شایعه ‏پراکنى و تبلیغات منفى در شهرها مى‏ زنند. «فارسل فرعون فى المدائن حاشرین» ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┅┄ 💠سوره 26. شُعراء آيه 54-60 آيه🔹 إِنَّ هَؤُلَاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَآئِظُونَ وَ إِنَّا لَجَمِيعٌ حَاذِرُونَ فَأَخْرَجْنَاهُم مِّن جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ وَ كُنُوزٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ كَذَلِكَ وَ أَوْرَثْنَاهَا بَنِى إِسْرَآءِيلَ فَأَتْبَعُوهُم مُّشْرِقِينَ ترجمه🔸 (تبلیغات فرعونیان درباره ى موسى ویارانش این بود:) همانا اینها گروهى اندكند. كه نسبت به ما خشم ونفرت دارند. ما همگى آماده ى دفاع هستیم. لذا آنان را (به گمان تعقیب بنى اسرائیل)، از باغ ها و چشمه ها و گنج ها و جایگاه نیكو (و قصرهاى مجلّل)، بیرون كردیم. 💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۵۴ - ۶۰ کلمه‏ «شِرذِمة» به معناى گروهى محدود است که از اصل جدا شده باشد. فرعون در تبلیغات خود، مخالفان را گروه کوچکى معرّفى مى‏کرد. امّا در تفاسیر از ابن عباس روایت کرده ‏اند: افرادى که با حضرت موسى حرکت کردند حدود ۶۰۰۰۰۰ نفر بوده‏ اند، و فرعون به این جمعیّت زیاد مى‏ گوید: «اِنّ هؤلاء لَشِرذمة قلیلون» کلمه‏ى «حاذرون» از «حذر» به معناى وسیله‏ى دفاعى است، بنابراین «اِنّا لجمیع حاذرون» یعنى همه‏ى ما براى انتقام آماده و مسلّح هستیم. فرعونیان در تبلیغات، خود را گروهى متّحد مى‏دانستند، «اِنّا لجمیع حاذِرون» ولى بنى‏اسرائیل را «قَلیلون» مى‏ خواندند، نه «قلیله»، یعنى آنان گروه گروه بوده و با هم متّحد و منسجم نیستند و ما خیلى زود آنها را قلع و قمع مى‏ کنیم. غافل از آنکه انسجام آنان به قدرى است که با یک اشاره وفرمان حضرت موسى، همگى شبانه هجرت کردند. پیام ها🔸 ۱- طاغوت‏ها حرکت‏هاى مردمى را ناچیز مى‏ انگارند. «لَشِرذمة قلیلون» ۲- منحرف کردن افکار مردم، شیوه‏ اى طاغوتى است. «لَشِرذمة قلیلون» ۳- طاغوت‏ها بدانند که مورد تنفّرند. «و اِنّهم لنا لغائظون» ۴- بغض و خشم نسبت به طاغوت‏ها و تبرّى از آنان، لازمه‏ى ایمان به خداست. «و اِنّهم لنا لغائظون» ۵ - کاخ‏ها ابدى نیست، ظلم کلید زوال قدرت است. «فاخرجناهم ...» ۶- فرعونیان در مصر داراى تمدّن بودند. «و کنوز و مقام کریم» ۷- یکى از سنّت‏هاى الهى، جایگزین کردن مستضعفان به جاى مستبکران است. «کذلک و اورثناها بنى‏ اسرائیل» ۸ - ثروت‏ها، کاخ‏ها و باغ‏هاى فرعونیان، به بنى‏ اسرائیل رسید. «اورثنا» ۹- خروج فرعونیان به دنبال بنى ‏اسرائیل، یک تدبیر الهى براى غرق شدن آنان بود. «فاخرجنا - فَاتبَعوهم مُشرقین» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۲۴۳.mp3
12.88M
۲۴۳ 💢 یک فرمول میانبر در قرآن آمده : که تکلیف انسان را قبل از حرکتش به سمت اعمال خیر مشخص می‌کند. ※ قدم اول، قبل از انتخاب عمل خوب و انجام آن چیست؟ 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ✘ برکت چجوری میاد به زندگی؟ میخوام خدا به مالم عمرم جوانیم سلامتی‌ام و ... برکت بده ! 🌐 آپارات 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج .
مولای من 🍁هجرت بسوخت جانم و این درد بی دواست... 🍁درمان من تویی و درمانم آرزوست... العجل‌مولای‌غریبم تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_516474296994892474.mp3
2.83M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۱۹ تفسیر آیه 61_62سوره شعراء http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163809 تفسیرآیه63_68 سوره شعراء http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=163810 بااین لینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺 💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۶۱ و ۶۲ آيه🔹 فَلَمَّا تَرَءَا الْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَبُ مُوسَى إِنَّا لَمُدْرَكُونَ قَالَ كَلَّا إِنَّ مَعِىَ رَبِّى سَيَهْدِينِ ترجمه🔹 پس زمانى كه دو گروه همدیگر را دیدند، یاران موسى گفتند: (ما به دام افتادیم و) آنان به ما دست خواهند یافت. موسى به آنان گفت: چنین نیست، قطعاً پروردگارم با من است و مرا هدایت خواهد كرد. تفسیر🔻 «تَرائى» به معناى یکدیگر را دیدن و «جَمعان» به معناى دو گروه است. شاید آوردن «اصحاب موسى» به جاى بنى‏اسرائیل، رمز آن باشد که حتّى یاران نزدیک موسى از اینکه دریا در جلو و سپاه فرعون در تعقیب آنان هستند، دغدغه‏ ها داشتند. گرچه هر حرکت و قیام و تصمیمى، شناخت و بصیرت لازم دارد، ولى لازم نیست انسان در گام اوّل نسبت به تمام مراحل آگاهى داشته باشد. چنانکه حضرت موسى تا لحظه‏اى که دریا را در جلو و دشمن را پشت سر خود دید خبر از برنامه نداشت، امّا ایمان به هدایت الهى همواره در او بود. و لذا فرمود: «اِنّ معِىَ ربّى سیَهدین» پیام ها🔸 ۱- رهبران آسمانى، در بحران‏ها دلى آرام دارند و مایه‏ آرامش دیگران نیز هستند. «کلاّ اِنّ معِىَ ربّى» ۲- به وعده‏هاى الهى یقین داشته باشیم. (خداوند در آیه‏ى ۱۵ این سوره به موسى فرمود: «انّا معکم مستمعون»، در این آیه موسى به مردم مى ‏گوید: خداوند وعده داد و او با ماست). «کلاّ اِنّ معِىَ ربّى» ۳- هنگام برخورد با دشمن، (حتّى زمانى که در یک طرف دریا و در طرف دیگر سپاه دشمن است،) مأیوس نشوید و به خدا توکّل کنید. «اِنّ معىَ ربّى» ۴- پیامبران واسطه‏ى فیض و رحمت خداوند مى‏باشند. «اِنّ معىَ ربّى سیهدین» (با توجّه به اینکه هدایت پیامبر، واسطه‏ اى براى هدایت مردم است) ۵ - انبیا تحت حمایت ویژه‏ى خداوند هستند. «اِنّ معِىَ ربّى» ۶- هدایت از شئون ربوبیّت است. «ربّى سیهدین» 💠تفسیر سوره شعراء -آیه ۶۳ - ۶۸ آيه🔹 فَأَوْحَيْنَآ إِلَى مُوسَى أَنِ اضْرِب بِّعَصَاكَ الْبَحْرَ فَانفَلَقَ فَكَانَ كُلُّ فِرْقٍ كَالطَّوْدِ الْعَظِيمِ وَأَزْلَفْنَا ثَمَّ الْآخَرِينَ وَأَنجَيْنَا مُوسَى وَمَن مَّعَهُ أَجْمَعِينَ ثُمَّ أَغْرَقْنَا الْآخَرِينَ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ترجمه🔸 پس (به دنبال این تلاقى،) به موسى وحى كردیم كه عصایت را به دریا بزن. دریا شكافت و هر پاره اى مثل كوهى بزرگ گردید. آنگاه گروه دیگر (لشكر فرعون) را به آنجا نزدیك كردیم. و موسى و هر كه را با او بود، همگى را (از دریا عبور و) نجات دادیم. سپس گروه دیگر را غرق ساختیم. البتّه در این ماجرا، (عبرت و) نشانه روشنى است و بیشتر آنان ایمان آورنده نبودند. و همانا پروردگارت شكست ناپذیر و مهربان است. نکته🔶 💫کلمه‏ى «اِنفلاق» به معناى شکافته شدن، «فِرق» به معناى قطعه و «طَود» به معناى کوه مى ‏باشد. گویا در اثر شکافته شدن رود بزرگ نیل که همچون دریاست، آب در دو طرف خشکىِ ایجاد شده چنان روى هم انباشته شد که همانند دو کوه بلند گردید. پیام ها🔸 ۱- کارهاى انبیا با اراده‏ پروردگار و وحى الهى است. «فاوحینا...» ۲- خداوند کارهایى را به دست اولیاى خود انجام مى ‏دهد تا مردم به آنان توجّه کنند و از آنان اطاعت نمایند. «فاوحینا الى موسى أنِ اضرب» (آرى، طبیعت و مظاهر آن، با اراده‏ى خداوند در اختیار بندگان خاصّ ومقهور آنان است.) ۳- با اراده‏ى خداوند، یک عصا روزى اژدها مى‏شود و سبب ترس دشمنان مى‏گردد و یک روز کلید رحمت و باز شدن راه براى مؤمنان مى‏ شود. ۴- با اراده‏ى خداوند، یک عصا گاهى سبب جوشیدن آب از سنگ است: «اِضرب بعصاک الحجر» و گاهى سبب خشک شدن دریا. «اِضرب بعصاک البحر» ۵ - همه‏ى هستى و فعل وانفعالات آن، با اراده‏ى خداوند است. «أوحینا - أزلفنا - أنجینا - أغرقنا» ۶- نجات و رستگارى در سایه‏ همراهى با انبیاست. «أنجینا موسى و من معه» ۷- خداوند یاران خود را در سخت‏ترین شرایط از بن‏ بست نجات مى‏دهد. «أنجینا موسى ومن معه» ۸ - شکافته شدن دریا و غرق شدن فرعونیان، نشانه‏ قدرت و قهر الهى و مایه‏ى پند است. «اِنّ فى ذلک لآیةً» ۹- سنّت الهى در طول تاریخ، یارى حقّ و سرکوب باطل است. «لآیة» آرى، نشانه و عبرت بودن یک حادثه، زمانى است که آن حادثه یا مشابه آن در طول تاریخ تکرار شدنى باشد. ۱۰- خداوند با بیان تاریخ گذشتگان، به پیامبر اسلام دلدارى و درس صبر مى‏ دهد. «ما کان اکثرهم مؤمنین» ۱۱- پندپذیران کم هستند. «لآیة و ما کان اکثرهم مؤمنین» ۱۲- پیامبر اسلام تحت حمایت ویژه‏ى خداوند است. «ربّک» (خطاب به پیامبر است که همان گونه که ما مخالفان موسى را نابود کردیم، با همان عزّت و قدرت مى‏توانیم مخالفان تو را نیز نابود کنیم.) ۱۳- کفر مردم، ضررى به عزّت خداوند نمى‏زند. «ما کان اکثرهم مؤمنین - اِنّ ربّک لهو العزیز الرّحیم»
۱۴- مربّى، هم باید قدرتمند باشد و هم مهربان. «اِنّ ربّک لهوالعزیز الرّحیم» ۱۵- مهلتى که خداوند به کفّار مى ‏دهد از ضعف و ناتوانى نیست، بر اساس مهر و رحمت است تا شاید توبه کنند. «العزیز الرّحیم» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج