#مولا_جانم
🍁ماییم و دلی زعشقِ رویت سرشار
ای مرد خدا! سوار آیینه تبار...
🍁هر فاصله ترجمان دلتنگی ماست
بازآ و همه فاصله ها را بردار...
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
دعای فرج فراموش نشه
.
4_516474296994892485.mp3
1.83M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه16
#سوره_نمل #آیه۱۶
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 16سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173827
لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره نمل - آیه ۱۶
آیه 🔹
وَوَرِثَ سُلَیْمَنُ دَاوُدَ وَ قَالَ یَأَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّیْرِ وَ أُوتِینَا مِن کُلِّ شَىْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ
ترجمه🔸
و سلیمان وارث داوود شد و گفت: اى مردم! زبان پرندگان به ما تعلیم داده شده، و از هرچیز به ما عطا گردیده؛ قطعاً این (بخشش) همان برترى و امتیاز روشن است.
🔻مراد از ارث در این آیه، وارث شدن مال و حکومت است نه علم و نبوّت؛ زیرا نبوّت قابل انتقال نیست و علوم انبیا نیز چون اکتسابى نیست، قابل ارث بردن نیست، بنابراین حدیثى که مى گوید: انبیا ارث نمى گذارند - و به استناد این حدیث فدک را از فاطمه زهرا گرفتند - با این آیه سازگارى ندارد و باید طرد شود. (حضرت زهرا همین آیه را در دفاع از حقّ خود براى خلیفه اوّل تلاوت فرمود. و در «تفسیر نمونه» از «سیرهى حلبى» نقل شده است که ابوبکر تحت تأثیر سخنان فاطمه زهرا (س) قرار گرفت و سند فدک را پس داد و گریه کرد، ولى عمر دوباره سند را گرفت و پاره کرد!)
حضرت على (ع) فرمود: من از طرف خداوند زبان پرندگان و تمام جنبنده هاى زمینى و دریایى را مى دانم.
پیام ها🔸
۱- ارث در تاریخ، سابقهاى بس طولانى دارد. «و ورث سلیمان ...»
۲- علم انبیا الهى است. «عُلّمنا»
۳- نعمتهاى الهى را ابراز کنید. «علّمنا منطق الطیر» در جاى دیگر مىفرماید: نعمت پروردگارت را بازگو کن. «و امّا بنعمة ربّک فحدّث»
۴- پرندگان، شعور و قدرت نطق دارند. «منطق الطیر»
۵ - علم بر همهى نعمتها مقدّم است. اوّل «علّمنا» بعد «اوتینا من کلّ شىء»
۶- علوم و امکانات خود را از خدا بدانیم، نه از خود. «علّمنا - اوتینا»
۷- ایمان و توکّل، با داشتن امکانات، منافاتى ندارد. «و اوتینا من کل شىء»
۸ - نعمتها را از فضل او بدانیم نه از لیاقت خود. «انّ هذا لهوالفضل المبین»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موسیقی ♬
عشق یعنی که به شوق تو به صحرا بزنم،
به هوای دل پاک تو به دریا بزنم.
عشق یعنی بشوم آهوی آوارهی تو،
بدهم دل به صدای خوش نقارهی تو.
علی اکبر قلیچ | رکعت هشتم
※ ویژه ۲۳ ذیالقعده روز زیارتی #امام_رضا علیه السلام | دوشنبه ۲۲خرداد |
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۲۶۹.mp3
11.75M
#انسان_شناسی ۲۶۹
#رهبری
#استاد_شجاعی
✘ من همش حسرت گذشته رو دارم!
چرا فلان جا، جا موندم،
چرا فلان کارو نکردم،
چرا فلان چیزو یاد نگرفتم،
حسرتهای ما از چه جنسیه؟
برای خودمون بشماریم و بعد این فایل صوتی رو گوش کنیم.
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#مولایمن
🍂 از هجر تو بی قرار بودن تا کی؟
بازیچه ی روزگــار بودن تا کی؟
🍂 ترسم که چراغ عمر گردد خاموش!
دور از تو به انتــظار بودن تا کی؟
#امام_زمان
#مولایِمن🌸 #بیاآرامِدلها
#العجلمولای_غریبم
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَهَ السَّاعَهَ السَّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
۞اللّهُمَّ اغفِر لِیَ الذُّنوبَ الَّتی تَحبِسُ الدُّعا۞
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
.
4_516474296994892492.mp3
1.8M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه17_18
#سوره_نمل #آیه۱۷_۱۸
📖#جزء ۱۹
تفسیر آیه 17سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173828
تفسیر آیه 18 سوره نمل
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=173831
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره نمل - آیه ۱۷
آیه🔹
وَحُشِرَ لِسُلَیْمَنَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ وَالطَّیْرِ فَهُمْ یُوزَعُونَ
ترجمه🔸
و براى سلیمان، سپاهیانش از جنّ و انس و پرنده گرد آمدند، پس از تشتّت و بىنظمى بازداشته مى شدند (تا در رکابش باشند).
کلمه «یُوزعون» از ماده «وَزْع» (بر وزن جمع) به معناى بازداشتن است و هرگاه این تعبیر در مورد لشکر به کار رود به این معناست که براى جلوگیرى از پراکندگى نیروها، ابتداى لشکر را نگه مىدارند تا بقیهى افراد به لشکر ملحق شوند. «ایزاع» یعنى تقسیم حکیمانه نیروها به صورتى که هر یک در جاى خود قرار گیرند و در یک خط باشند.
جنّ و پرنده که در این آیه ذکر شده، از باب مثال است وگرنه باد و ابر و چیزهاى دیگر نیز تحت فرمان سلیمان بود.
قرآن کریم بارها از جنّ سخن به میان آورده و یکى از سوره هاى آن به همین نام است. در این جا به چند ویژگى آنها اشاره مىکنیم:
* جنّ، موجودى است باشعور و مخاطب پروردگار قرار مى گیرد. «یامعشرالجنّ والانس»
* بعضى از آنها مؤمن و بعضى کافرند. «و انّا منّا المسلمون»، «و انّا منّا الصالحون و منّا دون ذلک»
* زن ومرد دارند، زاد وولد دارند و طبیعتاً شهوت دارند. «لمیَطمثهنّ اِنس قبلهم ولاجانّ»
* براى سلیمان، غوّاصى و بنّایى مى کردند. «والشّیاطین کل بنّاء و غوّاص»
پیام ها🔸
۱- سلیمان از لشکریانش سان مى دید. «و حُشِر لسلیمان جنوده»
۲- انسان داراى قدرتى است که مىتواند جنّ و پرنده را (به اذن خداوند) تحت فرمان خود درآورد. «و حُشِر لسلیمان جنوده من الجنّ والانس والطّیر»
۳- برخى انبیا حکومت داشتند. «حشر لسلیمان جنوده»
۴- جنّ مى تواند به انسان کمک کند. «من الجنّ والانس»
۵ - ولایت انبیا تنها بر انسانها نیست. «من الجنّ والانس والطّیر»
۶- نظم، در همه جا ارزشمند است ولى در لشکر و سپاه یک ضرورت و ارزش ویژه است. «فهم یوزعون»
۷- تمرین وآموزش و آمادهباش، براى لشکر الهى یک ضرورت است. «و حُشر لسلیمان... یوزعون»
۸ - علم و دانش سلیمان وسیله و مقدّمه دستیابى به آن همه امکانات و تسخیر نیروها شد. «و لقد آتینا داود و سلیمان... اوتینا من کل شىء... و حشر لسلیمان...»
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره نمل - آیه ۱۸
آیه🔹
حَتَّى إِذَآ أَتَوْاْ عَلَى وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ یَأَیُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُواْ مَسَکِنَکُمْ لَا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمَنُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لَا یَشْعُرُونَ
ترجمه🔸
(سلیمان با لشکر خود حرکت مى کرد) تا به وادى مورچگان رسیدند، مورچه اى گفت: اى مورچگان! به خانه هاى خود بروید تا سلیمان و لشکریانش شما را ناآگاهانه پایمال نکنند.
«نمل» در لغت به معناى حرکت زیاد با پاى کوچک است.
کلمه «نَملةٌ» را مى توان به خاطر تنوین آن، مورچه اى بزرگ و فرمانده معنا کرد که در این صورت در زندگى مورچگان مدیریّت و فرمانده وجود دارد و مى وان تنوین را نشانه ناشناسى مورچه معنا کرد که در این صورت پیام آیه این مى شود که حتّى اگر ناشناسى اخطار دلسوزانه مى دهد، به هشدارش توجّه کنیم.
پیام ها🔸
۱- حیوانات، با شعور خود منطقه اى را براى زندگى انتخاب مى کنند. «وادالّنمل»
۲- گفتگو و امر و نهى در میان حیوانات نیز وجود دارد. «قالت نملة یا ایّها النمل»
۳- در میان مورچگان، هم فرماندهى و هم اطلاعرسانى و هم فرمانبرى وجود دارد. «قالت نملة ... اُدخلوا»
۴- حیوانات شعور دارند و مفاسد و ضررها را مىشناسند و به یکدیگر هشدار مى دهند. «اُدخلوا مساکنکم»
۵ - غریزه دفع ضرر احتمالى، در حیوانات نیز وجود دارد. «اُدخلوا... لایحطمنّکم»
۶- کسى که با احساس خطر، همنوع خود را هشدار ندهد از مورچه هم کمتر است. «لا یحطمنّکم»
۷- هنگام راه رفتن دقّت کنیم تا مورچگان را پایمال نکنیم. «لا یحطمنّکم»
۸ - انبیا در امور عادّى خود، مثل دیگران زندگى مىکردند. «لا یحطمنّکم سلیمان»
۹- فساد رهبر، مقدّمهى فساد مردم است. «لا یحطمنّکم سلیمان و جنوده»
۱۰- مورچه، افراد انسانها، بلکه شغل آنها را هم مىشناسد. «سلیمان و جنوده»
۱۱- اولیاى خدا با آگاهى و عمد، حتّى به مورچهاى ضرر نمىرسانند. «و هم لا یشعرون» مورچگان از عدالت و تقواى حضرت سلیمان آگاهند و مىدانند آن بزرگوار آگاهانه به مورچهاى نیز ظلم نمىکند.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج