❣#سلام_امام_زمانم❣
🍂دلم تنگ است این روزها، یقین دارم که میدانی
صدای غربت من را از احساسم تو می خوانی
🍂شدم از درد تنهایی گلی پژمرده و غمگین
بیا ای ابر پاییزی که دردم را تو می دانی
#اللهمعجللولیکالفرج
#امام_زمان
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
4_516474296994892639.mp3
6.28M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه13
#سوره_لقمان #آیه۱۳
📖#جزء ۲۱
تفسیر آیه 13 سوره لقمان
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=191167
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠 تفسیر سوره لقمان - آیه ۱۳
وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ یَعِظُهُ یَابُنَىَّ لَا تُشْرِکْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ
ترجمه🔸
و (یاد کن) زمانى که لقمان به پسرش در حال موعظهى او گفت: فرزندم! چیزى را همتاى خدا قرار نده، زیرا که شرک (به خدا)، قطعاً ستمى بزرگ است.
🍃موعظه، یکى از راههاى دعوت به حقّ است و هیچ کس از آن بىنیاز نیست. یکى از نامهاى قرآن، موعظه است. «قد جائتکم موعظة من ربّکم» و در کتابهاى حدیث، فصلى مخصوصِ مواعظ به چشم مى خورد.
در برخى روایات آمده است: گاهى پیامبر به جبرئیل مى فرمود: «مرا موعظه کن». حضرت على (ع) نیز گاهى به بعضى از یارانش مى فرمود: «مرا موعظه کن، زیرا در شنیدن اثرى است که در دانستن نیست».
پیام ها🔹
۱- شیوههاى تربیتِ فرزند را از بزرگان بیاموزیم. «و اذ قال لقمان لابنه»
۲- در موعظه باید ابتدا، ذهن و حواسّ شنونده را به خود متوجّه کنیم. «یا بنىّ»
۳- موعظه باید بر اساس حکمت باشد. «و لقد آتینا لقمان الحکمة... و هو یعظه»
۴- فرزند، به نصیحت نیاز دارد. از فرزندانمان غافل نشویم. «قال لقمان لابنه»
۵ - در تبلیغ، ابتدا از نزدیکان خود شروع کنیم. «قال لقمان لابنه»
۶- از بهترین راههاى تربیت صحیح فرزند، گفتگوى صمیمى با اوست. «و هو یعظه یا بنىّ»
۷- از رسالتهاى پدر نسبت به فرزند، موعظه است. «قال لقمان لابنه و هو یعظه»
۸ - با نوجوان باید با زبان موعظه سخن گفت، نه سرزنش. «و هو یعظه یا بنىّ»
۹- موعظه باید با محبّت و عاطفه همراه باشد. «یا بنىّ»
۱۰- یکى از شرایط تأثیر موعظه، احترام و شخصیّت دادن به طرف مقابل است. «یا بنىّ»
۱۱- در ارشاد و موعظه، مسایل اصلى را در اولویّت قرار دهیم. «یعظه... لاتشرک»
۱۲- مهمترین و محورىترین بُعد حکمت، توحید است. «آتینا لقمان الحکمة... قال... لاتشرک»
۱۳- شرک، بزرگترین خطر و اصلىترین مسئله است، در نزد خداوند، همهى دنیا متاع قلیل است، «متاع الدنیا قلیل»(۲۳۳)، ولى شرک ظلم عظیم است. «لظلمٌ عظیم» یعنى اگر همهى دنیا را به کسى بدهند که مشرک شود، نباید بپذیرد.
۱۴- مواعظ خود را با دلیل و منطق بیان کنیم. «لاتشرک... انّ الشرک لظلم عظیم»
🔻معناى شرک
شرک، معناى وسیع و گستردهاى دارد که بارزترین آن شرک به معناى بتپرستى است و این نوع شرک، به فتواى فقها موجب خروج از جرگهى دین و سبب ارتداد انسان مى شود.
شرک معانى دیگرى نیز دارد: اطاعت بى چون و چرا از غیر خدا و یا پیروى از هواى نفس که قرآن مىفرماید: «و لقد بعثنا فى کلّ امّة رسولاً ان اعبدوا اللّه و اجتنبوا الطاغوت» و همانا فرستادیم در هر امّتى رسولى، که خدا را عبادت کنید و از طاغوت اجتناب کنید. یا مىخوانیم: «أفرأیت من اتّخذ الهه هواه» آیا ندیدى کسى که هواى نفس خود را خداى خود قرار داده است.
🍃در قرآن بیش از ۱۰۰ مرتبه عبارتِ «دون اللّه» و «دونه» آمده است، یعنى اطاعت و پرستش غیر خدا شرک است. مؤمنان نیز در مواردى که به غیر از فرمان الهى و معیارهاى الهى عمل مى کنند، از مدار توحید خارج مى شوند. «و ما یؤمن اکثرهم باللّه الاّ و هم مشرکون»یعنى اکثر مؤمنان، مشرک نیز هستند و تکیه گاه هاى غیر الهى دارند.
در روایت آمده است که این گونه شرک، از حرکت مورچه در شب تاریک بر سنگ سیاه پوشیده تر است.
بنابراین شرک، تنها بتپرستى نیست، بلکه وابستگى به هر قدرت، مقام، مال، مدرک، قبیله و هر امرى که در جهت خدا نباشد، شرک است.
آثار شرک
۱. حبط عمل:
شرک، کارهاى خوب انسان را از بین مىبرد، همان گونه که آتش، درختانِ سبز یک جنگل را از بین مىبرد. قرآن، خطاب به پیامبر مىفرماید: «لئن اشرکت لیحبطنّ عملک»(۲۳۷) اگر مشرک شوى، تمام اعمالت نابود مى شود.
۲. اضطراب و نگرانى:
هدف یک فرد خداپرست و موحّد، راضى کردن خداى یکتاست که زود راضى مىشود؛ امّا کسىکه به جاى خدا در فکر راضى کردن دیگران باشد، دائماً گرفتار اضطراب و نگرانى است. زیرا تعداد مردم زیاد است و هر کدام هم خواستهها و توقّعات گوناگونى دارند.
حضرت یوسفعلیه السلام در زندان به دوستان مشرک خود فرمود: «أأرباب متفرّقون خیر أم اللّه الواحد القهّار»، آیا چند سرپرست و ارباب بهتر است یا یک خداى واحد.
قرآن مىفرماید: مثال کسى که از خدا جدا شود، مثال کسى است که از آسمان پرتاب شود و طعمهى انواع پرندگان قرار گیرد و هر ذرّه او به مکان دورى پرتاب شود. «و مَن یشرک باللّه فکانّما خَرَّ من السماء فتَخطَفه الطیَر او تَهوى به الرّیح فى مکان سَحیق»
آرى، توحید و بندگى خالص خداوند، قلعهى محکمى است که انسان را از هدر رفتن، به هر کس دل بستن، دور هر کس چرخیدن، به هر کس امید داشتن، تملّق و ستایش از هر کس و ترسیدن از هر کس، حفظ مىکند.
👇
👆
در حدیث مىخوانیم: «کلمة لاالهالاّاللّه حِصنى فمن دَخل حِصنى أمِنَ من عذابى»، توحید قلعه و دژ محکمى است که هر کس در آن وارد شود، از عذاب خداوند در امان خواهد بود.
۳. اختلاف و تفرقه:
در جامعه توحیدى، محور همه چیز خداوند است، رهبر، قانون و راه را خدا تعیین مىکند و همه دور همان محور مىچرخند، ولى در جامعه شرک آلود، به جاى خداى واحد، طاغوتها، سلیقه ها و راههاى متعدّد وجود دارد و مردم را دچار اختلاف و تفرقه مىنماید. قرآن مىفرماید: «لاتکونوا من المشرکین . من الّذین فرّقوا دینهم» از مشرکان نباشید، از کسانى که (به خاطر سلیقه هاى شخصى و نظریّات از پیش ساخته)، عامل تفرقه مى شوند.
۴. خوارى و ذلّت در قیامت:
قرآن مى فرماید: «لا تَجعل مع اللّه الهاً آخَرَ فتُلقى فى جهنّم مَلوماً مَدحوداً» با خداى واحد، معبود دیگرى قرار ندهید که با ملامت به دوزخ پرتاب خواهید شد.
🔻نشانه هاى شرک
یکى از نشانه هاى شرک، بهانه گیرى در برابر قانون الهى است. قرآن به بعضى از آنها اشاره نموده، مى فرماید:
* آیا هرگاه پیامبر قانونى آورد که با سلیقه شما هماهنگ نبود، تکبّر مى ورزید؟ «أفکلّما جاءکم رسول بما لاتهوى انفسکم استکبرتم»
* همین که فرمان جهاد مىرسید، مى گفتند: چرا به ما دستور جنگ و جهاد دادید؟ «لِمَ کتَبتَ علینا القِتال»
* هنگامى که غذا براى گروهى از بنى اسرائیل رسید، گفتند: چرا این غذا؟ «لن نَصبِرَ على طعام واحد»
* هرگاه خداوند مثالى مى زد، مى گفتند: چرا این مثال؟ «ماذا اراد اللّه بهذا مثلاً»
🍃نشانه دیگر شرک، برترى دادن فامیل، مال، مقام و... بر اجراى دستور خداست. در آیه ۲۴ سوره توبه مىخوانیم: اگر پدران، فرزندان، برادران، همسران، فامیل، ثروت، تجارت و مسکن نزد شما از خدا و رسول و جهاد در راه او محبوبتر باشد، منتظر قهر خدا باشید.
شرک به قدرى خطرناک است که با وجود آن که قرآن چهار مرتبه در کنار توحید، به احسانِ والدین سفارش کرده؛ امّا اگر والدین فرزند خود را به غیر خدا فرا خوانند، قرآن مى فرماید: نباید از آنها اطاعت کرد.
🔻انگیزه هاى شرک
مردم، یا به خاطر قدرت به سراغ کسى مى روند که قرآن مىفرماید: تمام مردم حتّى قدرت آفریدن یک مگس را ندارند، «لن یخلقوا ذباباً و لو اجتمعوا له»
یا به خاطر لقمه نانى به سراغ این و آن مىروند، که قرآن مى فرماید: «لایملکون لکم رزقاً»
یا به خاطر رسیدن به عزّت به سراغ کسى مى روند که قرآن مىفرماید: «فانّ العزّة للّه جمیعاً»
🍃یا به خاطر نجات از مشکلات، دور کسى جمع مىشوند که قرآن مىفرماید: «فلایملکون کشف الضرّ عنکم»
و در جاى دیگر مىفرماید: کسانى که به جاى خدا به سراغشان مى روید، بندگانى مثل خودتان هستند: «عباد امثالکم» چرا شما بهترین آفریننده را رها مى کنید و به دیگران توجّه دارید؟ «تذرون احسن الخالقین»
🔻مبارزه با شرک
اوّلین پیام و هدف تمام انبیا، مبارزه با شرک و دعوت به بندگى خالصانه خداوند است.«ولقد بعثنا فى کلّ اُمّة رسولاً اَنِ اعبدوا اللّه واجتنبوا الطاغوت»
🍃تمام گناهان، مورد عفو قرار مىگیرد، جز شرک. «اِنّ اللّه لا یغفر ان یشرک به و یغفر مادون ذلک» انبیا مأمور بودند با صراحت کامل از انواع شرکها برائت جویند. شریک قرار دادن براى خداوند مردود است، گرچه درصد آن بسیار کم باشد. اگر ۹۹% کار براى خداوند و تنها یک درصد آن براى غیر خدا باشد، تمام کار باطل است. چنانکه قرآن م ىفرماید: «و اعبدوا اللّه و لا تشرکوا به شیئاً»
🍃نه تنها بتها و طاغوتها، بلکه انبیا و اولیاى الهى نیز نباید شریک خداوند قرار گیرند. خداوند به حضرت عیسى مىفرماید: آیا تو به مردم گفتى که من و مادرم را شریک خدا قرار دهید. «أأنتَ قلتَ للناس اتّخذونى وامّى الهَین من دون اللّه» شریک دانستن براى خداوند، افترا، تهمت و گناه بزرگ است. «و مَن یشرک باللّه فقد افترى اثماً عظیماً»
شرک، به قدرى منفور است که خداوند مى فرماید: پیامبر و مؤمنان حقّ ندارند براى مشرکان، حتّى اگر از خویشاوندانشان باشند، استغفار نمایند. «ما کان للنبىّ والّذین آمنوا اَن یستغفروا للمشرکین و لو کانوا أولى قُربى»
اسلام، با استدلال و منطق به مبارزه با شرک مىپردازد و مىفرماید: غیر خدا چه آفریده که شما به آن دل بسته اید؟! «ماذا خلقوا من الارض» مرگ و حیات شما به دست کیست؟ عزّت و ذلّت شما به دست کیست؟
🍃آرى، رها کردن خداوندى که قدرت و علم بى نهایت دارد و به سراغ افراد و اشیائى رفتن که هیچ کارى به دستشان نیست، بزرگترین ظلم به انسانیّت است. اسیر جماد و انسان شدن و تکیه به صنعت کردن و کمک از عاجز خواستن خردمندانه نیست. یکى از اهداف نقل داستانها و تاریخ گذشتگان در قرآن، ریشه کن کردن رگه هاى شرک است.
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ان الدّینَ عند الله الاسلام
دین ،یکی هست و یهودیت و مسیحیت و ... شریعت هستند
خطابِ خداوند در قران نسبت به همه ی پیامبران این مسئله را ثابت و روشن مینماید
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری_موسیقی
یا رب تنهام و خسته، تنها نذارم!
پشت درهای بسته، تنها نذارم!
تو میدونی غیر از تو کسی ندارم،
یا رب دلم شکسته، تنها نذارم!
احسان یاسین / یا رب
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#انسان_شناسی۳۴۸
√ مشکلات و مصائب میآیند تا بتوانند باطن ما را تراش داده و به زیبایی و قدرت برسانند!
بیتابی در مشکلات، نه تنها آن مشکل را دفع نمیکند که مانع آن نتیجهی زیبا در درون ما میشود!
@ montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۳۴۸.mp3
13.2M
#انسان_شناسی ۳۴۸
#استاد_شجاعی |#آیتالله_ضیاءابادی
※ چه عاملی در درون آدما باعث اینهمه تفاوت در عملکردشون موقع مصائب و بلایا میشه ؛
• جوری که بعضیا به بیتابترین حالت ممکن درمیان،
• و بعضیا در نهایت صبر و متانت تحملش میکنند؟
منبع : کارگاه انسان شناسی پیشرفته
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
✘ نتیجهی کار فرهنگیِ «خدا یه نفری! »
(انگشت به دهان موندن دنیا رو درپیش داریم!)
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #استاد_شجاعی
✘ بین کسانی که قبل از صیحهی آسمانیِ پیش از ظهور، خودشون رو به امام نزدیک میکنند، با کسانی که بعد از صیحه تازه تصمیم به حرکت و تغییر میگیرن، از زمین تا آسمون فرق هست!
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
طغیان کفر در آخرالزمان.mp3
6.42M
#پادکست_روز
✘ طغیان و خونریزی در تفکر صهیونیسم از نگاه قرآن
#استاد_شجاعی
#استاد_رحیمپورازغدی
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #استاد_شجاعی
✘ اشاعهی فرهنگ ازدواج با همجنس و یا حیوانات، یکی از ترفندهای صهیونیسم در نبرد نرم آخرالزمانی !
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
[ #امامزمان {عجلاللهتعالیفرجهالشریف} ]
کی میایی با کدامیـن قافله ؛
مهدیا چشـم انتظاری تا به کی ...
▪️اللهم عجل لوليک الفرج
▫️بحق سيدتنا الزينب علیها السلام
#شبت_بخیرمولای_من
#اللَّھُـمَعجِّـلْلِوَلیِڪَألْـفَـرَج
#دعایفرجفراموشنشود.
.
4_516474296994892658.mp3
19.9M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه14
#سوره_لقمان #آیه۱۴
📖#جزء ۲۱
تفسیر آیه 14 سوره لقمان
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=191168
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره لقمان - آیه ۱۴
وَوَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِى عَامَیْنِ أَنِ اشْکُرْ لِى وَلِوَالِدَیْکَ إِلَىَّ الْمَصِیرُ
ترجمه🔸
و ما انسان را درباره پدر و مادرش سفارش کردیم، مادرش او را حمل کرد، در حالى که هر روز ناتوان تر مى شد، (و شیر دادن) و از شیر گرفتنش در دو سال است، (به او سفارش کردیم که) براى من و پدر و مادرت سپاس گزار، که بازگشت (همه) فقط به سوى من است.
🍃کلمه «وَهن»، به معناى ضعف جسمانى است، چنانکه «توهین» به معناى تضعیفِ شخصیّت است.
دایره احسان، گسترده تر از انفاق است. احسان، شامل هر نوع محبّت و خدمت مى شود، ولى انفاق معمولاً در کمکهاى مالى به کار مى رود. در قرآن کریم، احسان به والدین در کنار توحید مطرح شده است. «و قَضى ربّک اَلاّ تعبدوا اِلاّ ایّاه و بالوالدین احسانا»
در آیه مورد بحث، ابتدا درباره نیکى به والدین سفارش شده، سپس به دوران باردارى مادر اشاره کرده تا وجدان اخلاقى انسان را تحریک و بیدار کند و به او تذکّر دهد که گذشته ها را فراموش نکند. همواره به یاد داشته باشد که مادرش او را حمل کرد و از شیره جانش به او داد و به خاطر آسایش او از خواب و خوراک خود صرف نظر کرد که هیچ کس حاضر نبود چنین زحمت هایى را تحمّل کند. چون حقّ مادر بیشتر در معرض تضییع است و یا حقّ او بیش از پدر است، خداوند سفارش مخصوص نموده است.
والدین و فرزند، حقوق متقابل دارند، در آیه قبل موعظه پدر نسبت به فرزند مطرح شد، و در این آیه احسان و سپاس فرزند نسبت به والدین.
پیام ها🔹
۱- از سخن حقّ پیروى کنیم، چه موعظه بنده خدا باشد، «لقمان» و چه وصیّت خداوند سبحان. «وصّینا»
۲- همهى انسانها، در هر رتبه و شرایطى که باشند مدیون والدین هستند. «وصّینا الانسان» («الانسان»، شامل همهى مردم مىشود)
۳- احترام والدین، حقّى است انسانى نه فقط اسلامى، حتّى والدین کافر را باید احسان نمود. «وصّینا الانسان بوالدیه»
۴- آن که زحمت بیشترى مى کشد، باید به صورت ویژه تقدیر شود و نامش جداگانه برده شود. «والدیه - اُمّه»
۵ - در فرمانهاى عمومى، باید استدلال نیز عام باشد. (چون مخاطب، همه انسانها هستند، باردارى مادران مطرح است که مربوط به همه مردم است و هر انسانى مادر دارد). «حملته اُمّه»
۶- به بهانه آن که کارى، وظیفه طبیعى فردى است، نباید از سپاس و احسان او، شانه خالى کنیم. (باردارى، امرى طبیعى است، ولى ما مسئولیّت داریم که به مادر احترام گذاریم و از زحمات او قدردانى کنیم). «حملته اُمّه»
۷- یادى از گذشته ها کنیم تا روحیّهى شکرگزارى در ما زنده شود. «حملته اُمّه»
۸ - دوران باردارى و شیردادن، از عوامل پدیدآورندهى حقوق مادر بر فرزند و مهمترین دوران شکل گیرى شخصیّت فرزند است. «حملة اُمّه... و فصاله»
۹- جدا کردن کودک از شیر مى تواند در خلال دو سال باشد و واجب نیست بعد از پایان دو سال باشد. (کلمه «فصال»، به معناى بازگرفتن کودک از شیر است و «فى عامین»، نشان آن است که در لابلاى دو سال نیز مى توان کودک را از شیر گرفت، گرچه بهتر است دو سال تمام شود.)
۱۰- تحمّل سختى در راه انجام وظیفه، سرچشمهى پیدایش حقوق فوق العاده است. کسانى که با وجود ضعف و خستگى بار مسئولیّتى را بر دوش مىکشند، حقّ بیشترى بر انسان دارند. «وهناً على وهن»
۱۱- سپاسگزارى از والدین، از جایگاه والایى نزد خداوند برخوردار است. «ان اشکر لى و لوالدیک» بعد از شکر خداوند، تشّکر از والدین مطرح است.
۱۲- سرانجام همهى ما به سوى خداست، پس از ناسپاسى نسبت به والدین بترسیم. «الىّ المصیر»
۱۳- ایمان به رستاخیز، انگیزهى عمل صالح از جمله احسان به والدین است. «الىّ المصیر»
۱۴- حقِّ خداوند، بر حقّ والدین مقدّم است. «ان اشکر لى و لوالدیک» تشکّر و احسان به والدین، ما را از خداوند غافل نکند.
در پایانِ پیامهاى این آیه، به طور گذرا به دو بحثِ احسان به والدین و شکر خداوند، اشاره اجمالى داریم:
🍃احسان به والدین
در آیههاى ۸۳ سورهى بقره، ۳۶ سورهى نساء ، ۱۵۱ سورهى انعام و ۲۳ سورهى اسراء در رابطه با احسان به والدین سفارش شده، ولى در سورهى لقمان، احسان به والدین به صورت وصیّت الهى مطرح شده است.
در موارد متعدّدى از قرآن، تشکّر از والدین در کنار تشکّر از خدا مطرح شده و در بعضى موارد نیز به زحمات طاقت فرساى مادر اشاره شده است.
جایگاه والدین به قدرى بلند است که در آیهى بعد مىفرماید: اگر والدین تلاش کردند تو را به سوى شرک گرایش دهند، از آنان اطاعت نکن، ولى باز هم رفتار نیکوى خود را با آنان قطع نکن. یعنى حتّى در مواردى که نباید از آنان اطاعت کرد، نباید آنها را ترک کرد.
آرى، احترام به والدین از حقوق انسانى است، نه از حقوق اسلامى، از حقوق دائمى است، نه از حقوق موسمى و موقّت.
در روایات مىخوانیم که احسان به والدین در همه حال لازم است، خوب باشند یا بد، زنده باشند یا مرده.
پیامبر را دیدند که از خواهر رضاعى خود بیش از برادر رضاعىاش احترام مىگیرد، دلیل آن را پرسیدند، حضرت فرمود: «چون این خواهر بیشتر به والدینش احترام مىگذارد».(۲۶۳)
در قرآن مىخوانیم که حضرت یحیى و حضرت عیسىعلیهما السلام هر دو مأمور بودند به مادران خویش احترام گذارند.(۲۶۴)
پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله فرمود: «بعد از نماز اوّل وقت، کارى بهتر از احترام به والدین نیست».(۲۶۵)
در کربلا، پدرى را شهید کردند و فرزندش به یارى امام برخواست. امام حسینعلیه السلام به فرزند فرمود: «برگرد، زیرا مادرت داغ شوهر دیده و شاید تحمّل داغ تو را نداشته باشد. جوان گفت: مادرم مرا به میدان فرستاده است».(۲۶۶)
🍃گسترهى معناى والدین
در فرهنگ اسلام، به رهبر آسمانى، معلّم و مربّى و پدرِ همسر نیز پدر گفته مىشود.
در روزهاى پایانى عمر پیامبر که حضرت در بستر بیمارى بودند، به علىعلیه السلام فرمودند: به میان مردم برو و با صداى بلند بگو:
لعنت خدا بر هر کس که عاقّ والدین باشد،
لعنت خدا بر هر بردهاى که از مولایش بگریزد،
لعنت خدا بر هر کسى که حقّ اجیر و کارگر را ندهد.
حضرت علىعلیه السلام آمد و در میان مردم این جملات را گفت و برگشت. بعضى از اصحاب این پیام را ساده پنداشتند و پرسیدند: ما دربارهى احترام به والدین و مولا و اجیر قبلاً این گونه سخنان را شنیده بودیم، این پیام تازهاى نبود که پیامبر از بستر بیمارى براى ما بفرستد. حضرت که متوجّه شد مردم عمق پیام او را درک نکردهاند، بار دیگر علىعلیه السلام را فرستاد و فرمود: به مردم بگو:
مُرادم از عاقّ والدین، عاق کردن رهبر آسمانى است. یا علىّ! من و تو پدر این امّت هستیم و کسى که از ما اطاعت نکند عاقّ ما مىشود.
من و تو مولاى این مردم هستیم و کسانى که از ما فرار کنند، مورد قهر خدا هستند.
من و تو براى هدایت این مردم اجیر شدهایم و کسانى که حقّ اجیر را ندهند، مورد لعنت خدا هستند.
در این ماجرا ملاحظه مىفرمایید که گرچه احسان و اطاعت از والدین یک معناى معروف و رسمى دارد، ولى در فرهنگ اسلام مسأله از این گستردهتر است.
🍃شکر خداوند
خداوند، نیازى به عبادت و تشکّر ما ندارد و قرآن، بارها به این حقیقت اشاره نموده و فرموده است: خداوند از شما بىنیاز است.(۲۶۷) ولى توجّه ما به او، مایهى عزّت و رشد خود ماست، همان گونه که خورشید نیازى به ما ندارد، این ما هستیم که اگر منازل خود را رو به خورشید بسازیم، از نور و روشنایى آن استفاده مىکنیم.
یکى از ستایشهایى که خداوند در قرآن از انبیا دارد، داشتن روحیهى شکرگزارى است. مثلاً دربارهى حضرت نوح با آن همه صبر و استقامتى که در برابر بىوفایى همسر، فرزند و مردم متحمّل شد، خداوند از شکر او یاد کرده و او را شاکر مىنامد. «کان عبداً شکوراً»(۲۶۸)
بارها خداوند از ناسپاسى اکثر مردم شکایت کرده است.
البتّه توفیق شکر خداوند را باید از خدا خواست، همان گونه که حضرت سلیمان از او چنین درخواست کرد: «ربّ اوزعنى أن أشکر نعمتک الّتى انعمت علىّ»(۲۶۹) ما غالباً تنها به نعمتهایى که هر روز با آنها سر و کار داریم توجّه مىکنیم و از بسیارى نعمتها غافل هستیم، از جمله آنچه از طریق نیاکان و وراثت به ما رسیده و یا هزاران بلا که در هر آن از ما دور مىشود و یا نعمتهاى معنوى، مانند ایمان به خدا و اولیاى او، یا تنفّر از کفر و فسق و گناه که خداوند در قرآن از آن چنین یاد کرده است: «حبّب الیکم الایمان و زیّنه فى قلوبکم و کرّه الیکم الکفر و الفسوق و العصیان»(۲۷۰)
علاوه بر آنچه بیان کردیم، بخشى از دعاهاى معصومین نیز توجّه به نعمتهاى الهى و شکر و سپاس آنهاست، تا روح شکرگزارى را در انسان زنده و تقویت کند.
شکر الهى، گاهى با زبان و گفتار است و گاهى با عمل و رفتار.
در حدیث مىخوانیم: هرگاه نعمتى از نعمتهاى الهى را یاد کردید، به شکرانهى آن صورت بر زمین گذارده و سجده کنید و حتّى اگر سوار بر اسب هستید، پیاده شده و این کار را انجام دهید و اگر نمىتوانید، صورت خود را بر بلندى زین اسب قرار دهید و اگر این کار را هم نمىتوانید، صورت را بر کف دست قرار داده و خدا را شکر کنید.(۲۷۱)
🍃نمونههاى شکر عملى
۱. نماز، بهترین نمونهى شکر خداوند است. خداوند به پیامبرش مىفرماید: به شکرانهى اینکه ما به تو «کوثر» و خیر کثیر دادیم، نماز بر پا کن. «انّا أعطیناک الکوثر . فصلّ لربّک و انحر»
۲. روزه؛ چنانکه پیامبران الهى به شکرانه نعمتهاى خداوند، روزه مى گرفتند.
۳. خدمت به مردم. قرآن مىفرماید: اگر بىسوادى از باسوادى درخواست نوشتن کرد، سر باز نزند و به شکرانه سواد، نامهى او را بنویسد. «ولا یأب کاتب أن یکتب کما علّمه اللّه»(۲۷۴) در اینجا نامه نوشتن که خدمت به مردم است، نوعى شکر نعمت سواد دانسته شده است.
👇
👆
۴. قناعت. پیامبر اکرم فرمودند: «کن قَنِعاً تکن اشکر النّاس» قانع باش تا شاکرترین مردم باشى.
۵. یتیم نوازى. خداوند به پیامبرش مىفرماید: به شکرانهى اینکه یتیم بودى و ما به تو مأوا دادیم، پس یتیم را از خود مران. «فامّا الیتیم فلاتقهر»
۶. کمک به محرومان و نیازمندان. خداوند به پیامبرش مىفرماید: به شکرانهى اینکه نیازمند بودى و ما تو را غنى کردیم، فقیرى را که به سراغت آمده از خود مران. «و امّا السائل فلاتنهر»
۷. تشکّر از مردم. خداوند به پیامبرش مىفرماید: براى تشکّر و تشویق زکات دهندگان، بر آنان درود بفرست، زیرا درود تو، آرامبخش آنان است. «و صلّ علیهم انّ صلاتک سکن لهم»
تشکّر از مردم تشکر از خداوند است، همان گونه که در روایت آمده است: کسى که از مخلوق تشکّر نکند، از خداوند شکرگزارى نکرده است. «مَن لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر اللّه»
🍃تلخىها هم تشکّر مىخواهد
قرآن مىفرماید: «عسى أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسى أن تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم»(۲۸۰) چه بسیار چیزهایى که شما دوست ندارید، ولى در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایى که شما دوست دارید، ولى به ضرر شماست.
اگر بدانیم؛ دیگران مشکلات بیشترى دارند.
اگر بدانیم؛ مشکلات، توجّه ما را به خداوند بیشتر مىکند.
اگر بدانیم؛ مشکلات، غرور ما را مىشکند و سنگدلى ما را برطرف مىکند.
اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به یاد دردمندان مىاندازد.
اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به فکر دفاع و ابتکار مىاندازد.
اگر بدانیم؛ مشکلات، ارزش نعمتهاى گذشته را به ما یادآورى مىکند.
اگر بدانیم؛ مشکلات، کفّارهى گناهان است.
اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب دریافت پاداشهاى اُخروى است.
اگر بدانیم؛ مشکلات، هشدار و زنگ بیدارباش قیامت است.
اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب شناسایى صبر خود و یا سبب شناسایى دوستان واقعى است.
و اگر بدانیم؛ ممکن بود مشکلات بیشتر یا سختترى براى ما پیش آید، خواهیم دانست که تلخىهاى ظاهرى نیز در جاى خود شیرین است.
آرى، براى کودک، خرما شیرین و پیاز و فلفل تند و ناخوشایند است؛ امّا براى والدین که رشد و بینش بیشترى دارند، ترش و شیرین هردو خوشایند است.
حضرت علىعلیه السلام در جنگ اُحد فرمود: شرکت در جبهه از مواردى است که باید شکر آن را انجام داد. «و لکن من مواطن البشرى و الشکر»(۲۸۱) و دختر او حضرت زینبعلیها السلام در پاسخ جنایتکاران بنىامیّه فرمود: در کربلا جز زیبایى ندیدم. «ما رأیت الاّ جمیلاً»(۲۸۲)
به یکى از اولیاى خدا گفته شد حقّ تشکّر از خداوند را بجا آور. او گفت: من از تشکّر و سپاس او ناتوانم. خطاب آمد: بهترین شکر همین است که اقرار کنى من توان شکر او را ندارم. سعدى گوید:
از دست و زبان که برآید
کز عهده شکرش به درآید
بنده همان به که زتقصیر خویش
عذر به درگاه خدا آورد
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
اللهم عجل لولیک الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجموعه #گوش_کن
سکوت محل شنیدن عمیقترین حرفهاست!
سکوت پرمعنای شب شاید،
صدای آرامش آغوش خداست!
| montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
#انسان_شناسی۳۴۹
✘ اگر فکر میکنیم آدم خاصی هستیم!
با هر کسی نباید نشست و برخاست کنیم!
به هر کسی نباید مهرورزی و خدمت کنیم!
به هر کسی نباید اجازه مأنوس شدن با خودمان را بدهیم :
مرداب گندیدهای هستیم که هرگز به اخلاق خداوند شبیه و نزدیک نخواهیم شد!
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
انسان شناسی ۳۴۹.mp3
11.6M
#انسان_شناسی ۳۴۹
#استاد_شجاعی | #استاد_عباسیولدی
✘ آدمهای غیرمذهبی اما مهربان که برای مهرورزی چرتکه نمیندازن،
از آدمهای بظاهر مؤمن که اجازهی مأنوس شدن با خودشون رو به دیگران نمیدن،
خیلی خیلی خیلی در نگاه خدا عزیزترند!
√ این تفاوت یه دلیل کاملاً ریاضی داره!
منبع : کارگاه انسان شناسی پیشرفته
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #استاد_شجاعی
یه فرمول مهم برای تحمل راحتتر مشکلات و مصائب!
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری | #استاد_شجاعی
چرا خدا دست میذاره روی مهمترین دغدغهها و علاقههای آدم، اونا رو میگیره؟
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
چرا فقط من.mp3
8.38M
#پادکست_روز
✘ چرا توی بعضی از امتحانای خدا،
با خدا درگیر میشیم؟
چرا فقط من؟
چرا بلای به این بزرگی؟
#استاد_شجاعی
#استاد_حیدری_کاشانی
montazer.ir
🍃
@Tasniim
الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
.
4_516474296994892652.mp3
4.24M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی #آیه15
#سوره_لقمان #آیه۱۵
📖#جزء ۲۱
تفسیر آیه 15 سوره لقمان
http://sokhanrani.iranseda.ir/detailsalbum/?g=191169
بااین لینک👆 همیشه بهاین آیه دسترسی دارید .
👈حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
⃟🌿 ⃟🌺
💠تفسیر سوره لقمان - آیه ۱۵
وَإِن جَاهَدَاکَ عَلَى أَن تُشْرِکَ بِى مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَ صَاحِبْهُمَا فِى الدُّنْیَا مَعْرُوفاً وَ اتَّبِعْ سَبِیلَ مَنْ أَنَابَ إِلَىَّ ثُمَّ إِلَىَّ مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ
ترجمه🔸
و اگر آن دو (پدر و مادر) تلاش کردند چیزى را که بدان علم ندارى، شریک من سازى، از آنان فرمان مبر، ولى با آنان در دنیا به نیکى رفتار کن، و راه کسى را پیروى کن که به سوى من باز آمده است، پس بازگشت شما به سوى من است، من شما را به آنچه عمل مىکردید آگاه خواهم ساخت.
🍃در قرآن، سه نوع اطاعت داریم:
۱. اطاعت مطلق نسبت به خداوند، پیامبر و اولى الامر. «اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر منکم»
۲. عدم اطاعت مطلق از کافران، منافقان، مفسدان، گناهکاران، ظالمان و... .«و لاتطع الکافرین و المنافقین»، «لاتطع منهم آثماً أو کفوراً»، «لا تتّبع سبیل المفسدین»
۳. اطاعت مشروط نسبت به والدین؛ یعنى اگر دستورهاى مفید یا مباح دادند، لازم است پیروى کنیم؛ امّا اگر تلاش کردند فرزند را به غیر خدا فراخوانند نباید اطاعت کرد.
پیام ها🔹
۱- انسان به طور فطرى گرایش توحیدى دارد و دیگران براى مشرک کردن او تلاش مىکنند. «جاهداک»
۲- در کنار بیان کلیّات، به تبصره ها نیز توجّه داشته باشیم. (در کنار سفارش به اطاعت از والدین «وَصّینا الانسان»، به انحرافات احتمالى والدین نیز توجّه شده است). «جاهداک على ان تشرک»
۳- شرک، هیچ گونه منطق علمى ندارد. «لیس لک به علم»
۴- تقلید کورکورانه ممنوع است. «ما لیس لک به علم فلا تطعهما»
۵ - حقّ خدا، بر هر حقّى از جمله حقّ والدین، مقدّم است. «فلاتطعهما»
۶- هرگاه الگویى را از کسى مى گیریم، الگوى مناسب دیگرى را جایگزین آن کنیم. «فلاتطعهما - واتبع»
۷- در موارد انحرافى، اطاعت از والدین لازم نیست، ولى زندگى عادّى را باید حفظ کرد. «فلا تطعهما و صاحبهما فىالدنیا معروفا»
۸ - همزیستى مسالمتآمیز با غیر مسلمانان، بدون تبعیّت از فرهنگ آنان جایز است. «فلاتطعهما و صاحبهما... معروفا»
۹- کار خوب و معروف در هیچ حالى نباید ترک شود. «صاحبهما فىالدنیا معروفا»
۱۰- تا آخر عمر باید با والدین به نیکى رفتار کرد. (حتّى با والدین مشرک) «صاحبهما فىالدنیا معروفا»
۱۱- انسانهاى خدایى، شایسته الگو شدن هستند. «واتّبع سبیل مَن اناب الىّ»
۱۲- گاهى در انتخاب عقیده و رفتار در خانواده، تفکیک لازم است؛ در زندگى دنیوى همراه با والدین، ولى در پیروى کردن، راه پاکان و صالحان. «واتّبع سبیل مَن اَناب الىّ»
۱۳- ایمان به معاد، ضامن اصلاح امور و اطاعت انسان از راه خداست. «الىَّ مرجعکم»
۱۴- قیامت عرصهى حضور انسانها در محضر الهى است. «الىَّ مرجعکم فاُنبّئکم»
eitaa.com/Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
اللهم عجل لولیک الفرج