✨🌸من هرشب یک سوره قرآن
برای پدرو مادرم مےخوانم
اگر پدرو مادرتان ازدنیا رفتند
هرشب برایشان قرآن بخوانید
مقید باشید هنگام سحر دعایشان کنید
این کارهاخیلی موثر است✨
˝آیت الله مجتهدی(ره)˝
🍃 🌸 @Tasniim
❄☔❄
❄عاقبت صبر و بی صبری بر مصیبت!
🍀كسى كه مصیبتى به او رسد، پاداش او از خداى تعالى بهشت است. خدا برای مؤمن که بد نمیخواهد.
❄اگر عزیزتان را از دست دادهاید:
🔰اولاً جدایی شما موقت است و در دیار باقی دوباره در کنار هم خواهید بود.
🔰ثانیاً ناراحتی کوتاه شما در دنیا پاداش ابدی خواهد داشت.
🌴این پاداش آنقدر بزرگ است که اگر مؤمن بداند كه خداوند چه پاداش بزرگى در برابر بلا برایش آماده كرده آرزو مىكند كه در دنیا او را با قیچیها تكه تكه كنند
❄اما در مقابل، بیصبری اجر مصیبت را از بین میبرد.
✅حتی گفته شده مصیبتزدهای که دستش را بر روی رانش بزند یا دست راستش را پشت دست چپش بزند(آنگونه که نشانه بیتاب شدن است) از پاداش مصیبت محروم میشود.
❄ امام صادق علیه السلام فرمودند: آن مصیبتى را كه تو در برابر آن صبر نمودى و مستوجب ثواب الهى گردیدى مصیبت مشمار،
🍃 بلكه مصیبت آن است كه صاحب آن بر اثر بیصبرى و بىتابى از اجر و ثواب آن محروم گردد..
💫وقتی فرزند بنده اى از بندگان خدا فوت می کند،
🌷خداى تعالى از ملائكه خود سوال مى فرمايد كه آيا فرزند بنده مرا گرفتند؟
💫عرض مى كنند: آرى،
🌷خداوند مى فرمايد: گرفتيد ميوه دل او را؟
💫عرض مى كنند: آری،
🌷خدا مى فرمايد: بنده من چه گفت؟
💫عرض مى كنند: تو را ستايش نمود و انا لله و انا اليه راجعون گفت،
🌹خداوند مى فرمايد: خانه ای براى او در بهشت بنا گذاريد و آن را بيت الحمد بنامید..
🌺نکته: گریه و حزن و اندوه در مصیبت اشکالی ندارد،به شرط اینکه منجر به بی تابی و ناشکری نشود.
🍃 🌸 @Tasniim
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
💥پاداش صبر بر مشکلات...
🍃 🌸 @Tasniim
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
4_516474296994890401.mp3
15.45M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🔻الحمدالله رب العالمین🔻
🔉 #تفسیر_صوتی_آیه 282
♥️ #سوره_بقره ۲۸۲
👤حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅
⏪سوره 2. بقره آيه 282
‼️این آیه شریف بلندترین آیه قرآن کریم هست.
آيه 🔻
⤵️يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنْتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً فَاكْتُبُوهُ وَ لْيَكْتُبْ بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَايَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ كَانَ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ مِنْ رِّجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَيهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَيهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الْشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُواْ وَلَا تَسْئَمُواْ أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلَى أَجَلِهِ ذَ لِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَدَةِ وَ أَدْنى أَلَّا تَرْتَابُواْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَرَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُواْ إِذَا تَبايَعْتُمْ وَ لَايُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ
ترجمه 🔻
⤵️اى كسانى كه ایمان آورده اید! هنگامى كه بدهى مدّت دارى (بر اثر وام یا معامله) به یكدیگر پیدا مى كنید، آنرا بنویسید. و باید نویسندهاى در میان شما به عدالت (سند را) بنویسد.
✍كسى كه قدرت بر نویسندگى دارد، نباید از نوشتن خوددارى كند، همانطور كه خدا به او تعلیم داده است.
✍ پس باید او بنویسد و آن كس كه حقّ بر ذمّه او (بدهكار) است املا كند و از خدایى كه پرورگار اوست بپرهیزد و چیزى از آن فروگذار ننماید.
✍ و اگر كسى كه حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا (از نظر عقل) ضعیف و یا (به جهت لال بودن) توانایى بر املا كردن ندارد، باید ولىّ او (بجاى او) با رعایت عدالت (مدّت و مقدار بدهى را) املا كند
✍ و دو نفر از مردان را (بر این حقّ) شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یك مرد و دو زن از گواهان، از كسانى كه مورد رضایت و اطمینان شما هستند (انتخاب كنید) تا اگر یكى از آنان فراموش كرد، دیگرى به او یادآورى كند.
✍ و شهود نباید به هنگامى كه آنها را (براى اداى شهادت) دعوت مىكنند خوددارى نمایند. و از نوشتن (بدهى هاى) كوچك یا بزرگِ مدّتدار، ملول نشوید (هر چه باشد بنویسید،) این در نزد خدا به عدالت نزدیكتر و براى اداى شهادت استوارتر و براى جلوگیرى از شك و تردید بهتر مى باشد،
✍مگر اینكه تجارت و داد و ستد نقدى باشد كه در میان خود دست به دست مى كنید كه ایرادى بر شما نیست كه آنرا ننویسید. و هنگامى كه خرید و فروش (نقدى) مىكنید، (باز هم) شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد (به خاطر حقّگویى) زیانى برسد (و تحت فشار قرار گیرد)
✍و اگر چنین كنید از فرمان خداوند خارج شده اید و از خدا بپرهیزید و خداوند (راه درست زندگى را) به شما تعلیم مىدهد وخداوند به هر چیزى داناست.
┅═══🍃✼🦋✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️بزرگترین آیه ى قرآن، این آیه است كه درباره ى مسائل حقوقى ونحوهى تنظیم اسناد تجارى مى باشد. این آیه نشانه ى دقّت نظر وجامعیّت اسلام است كه در دوره جاهلیّت و در میان مردمى عقب افتاده، دقیقترین مسائل حقوقى را طرح كرده است.
🚗كلمه «تداینتم» از «دَین» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غیر نقدى، وام و خرید سَلَف مىشود.
🏠در حدیث آمده است: اگر كسى در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا كند، خداوند مستجاب نمى كند و مى فرماید: چرا به سفارشات من عمل نكردى؟!
🏭اگر دقّت در حفظ حقوق فردى ضرورى است، حفظ بیت المال بمراتب ضرورى تر استتنظیم سند، حتّى در معاملات نقدى مفید است، ولى ضرورت آن به اندازهى معاملات نسیه نیست.
🏚چون در معاملات موعددار، ممكن است طرفهاى معامله ویا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش كنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود.
🏡از فرمان نوشتن، معلوم مىشود كه اسناد تنظیم شده اى كه همراه با گواهى عادل باشد، قابل استشهاد است.
🏬از این آیه استفاده مىشود كه جامعه اسلامى باید یكدیگر را در حفظ حقوق حمایت كنند. زیرا هر معاملهاى، نیاز به كاتب و چند شاهد دارد.
🏝در زمانى كه در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانهى توجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است.
┅═══🍃✼🦋✼🍃═══┅👇👇
┅═══🍃✼✼🍃═══┅👆👆
پيام ها ⚡📬
1-🎋 ایمان، بستر ومقدّمه عمل به احكام، وخطاب؛ «یا ایّها الّذین آمنوا» تشویقى براى عمل به احكام است.
2-🍃 مدّت بدهكارى، باید روشن باشد. «الى اجل مسمّى»
3- 🎋براى حفظ اعتماد و خوشبینى به همدیگر و آرامش روحى طرفین و جلوگیرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، باید بدهى ها نوشته شود. «فاكتبوه»
4-🍃 براى اطمینان و حفظ قرارداد از دخل وتصرّف احتمالى طرفین، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمى نوشته شود. «ولیكتب بینكم كاتب»
5 -🎋 نویسندهى قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بالعدل» شرط گزینش نویسندهى اسناد، داشتن عدالت در قلم است.
6-🍃 به شكرانه سواد و علمى كه خداوند به ما داده است، كارگشایى كنیم. «ولا یأب كاتب ان یكتب كما علّمه اللّه»
7-🎋 اهل هر فن وحرفهاى مسئولیّت ویژه دارد، كسى كه قلم دارد باید براى مردم بنویسد. «ولا یأب كاتب ان یكتب»
8 -🍃 باید بدهكار كه حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و كاتب بنویسد، نه آنچه را بستانكار ادعا نماید. «و لیملِل الّذى علیه الحقّ»
9-🎋 اقرار انسان علیه خودش، قابل قبول است. «فلیملل الذى علیه الحقّ»
10-🍃 بدهكار، هنگام املاى قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزى را فروگذار نكند و تمام خصوصیّات بدهى را بگوید. «ولیتّق اللّه ربّه»
11-🎋 تدوین قانون باید به گونهاى باشد كه حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهكار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگوید و كاتب بنویسد. «فان كان الذى علیه الحقّ سفیهاً او ضعیفاً... فلیملل ولیّه»
12-🍃 سفیهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى، نیازمند ولىّ هستند. «فلیملل ولیّه»
13-🎋 توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوى مسئولان وسرپرستان لازم است. «فلیملل» صیغه امر نشانه لزوم این كار است.
14-🍃 مردان، در گواه شدن وگواهى دادن بر زنان مقدّم مىباشند. «شهیدین من رجالكم»
15-🎋 گواهان باید عادل ومورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «ممن ترضون»
16-🍃 هر كدام از مردها به تنهایى مى توانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد یك مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر یكى لغزش یا اشتباه كرد، نفر دوّم یادآورى كند. «فتذكّر احدیهما»
🎋دو زن به جاى یك مرد در گواهى، یا به خاطر روحیّه ى ظریف و عاطفى آنهاست و یا به جهت آن است كه معمولاً زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنایى آنها با نحوهى معاملات كمتر است.
17-🍃 اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند، خوددارى نكنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست. «ولا یأب الشهداء اذا ما دعوا»
18-🎋 مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّالناس مهم است. «ولاتسأموا ان تكتبوه صغیراً او كبیراً»
19-🍃 ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
الف:🌾 ضامن اجراى عدالت است. «اقسط»
ب:🌾 موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «اقوَم»
ج: 🌾مانع ایجاد بدبینى در جامعه است. «ادنى ألاّ ترتابوا»
20-🍃 اگر فایده واسرار احكام براى مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان مىشود. «ذلكم اقسط...»
21-🎋 معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «ادنى الا ترتابوا»
22-🍃 در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نیست. «اِلاّ أن تكون تجارة حاضرة»
23-🎋 در معاملات نقدى، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولى شاهد بگیرید. «فلیس علیكم جناح ألاّ تكتبوها واشهدوا اذا تبایعتم»
24-🍃 كاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یكى از طرفین قرار گیرند. «لایضارّ كاتب ولاشهید»
25-🎋 اگر اداى شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتى بود، باید شاهد و كاتب به نحوى تأمین مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد. «ولا یضارّ كاتب ولا شهید»
26-🍃 كاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونهاى تنظیم كنند كه به یكى از طرفین ضررى وارد شود. «لایضارّ كاتب ولاشهید»
27-🎋 هرگونه خدشه در سند، از هركس كه باشد، فسق و گناه است.«فانّه فسوق»
28-🍃 كاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شكستن مرزها همان خروج از مرز وفسق است.«فانّه فسوق»
29-🎋 قلب پاك و با تقوى، همچون آینه علوم و حقایق را مىگیرد. «واتقواللّه و یعلّمكم اللّه»
30-🍃 خداوند تمام نیازهاى مادّى و معنوى شما را مىداند و بر اساس آن، احكام و قوانین را براى شما بیان مىكند. قانون گذار باید آگاهى عمیق و گسترده داشته باشد. «واللّه بكل شىء علیم»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
4_516474296994890428.mp3
2.45M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🔻الحمدالله رب العالمین🔻
🔉 #تفسیر_صوتی_آیه 283
♥️ #سوره_بقره ۲۸۳
👤حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅═══🍃✼✼🍃═══┅
⏪سوره 2. بقره آيه 283
آيه 🔻
⤵️ وَإِنْ كُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِباً فَرِهَنٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِى اؤْتُمِنَ أَمَنَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَاتَكْتُمُواْ الْشَّهَدَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
ترجمه 🔻
⤵️ و اگر در سفر بودید و نویسندهاى نیافتید، وثیقهاى بگیرید و اگر به یكدیگر اطمینان داشتید (وثیقه لازم نیست.)
♨️ پس كسى كه امین شمرده شده، امانت (و بدهى خود را بموقع) بپردازد و از خدایى كه پروردگار اوست پروا كند.
❄️ و شهادت را كتمان نكنید و هر كس آنرا كتمان كند، پس بىشك قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام مىدهید داناست.
┅═══🍃✼✼🍃═══┅
نکته ها🔻 تفسیرنور☀️
⤵️هرگاه براى تنظیم سند بدهى نویسنده اى نبود، مى توان از بدهكار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم.
♨️بنابراین جمله ى «ان كنتم على سفر» براى آن است كه معمولاً در سفرها انسان با كمبودها برخورد مىكند.
❄️نظیر جمله ى «اذا حضر احدكم الموت الوصیة» یعنى هنگامى كه مرگ به سراغ شما آمد وصیّت كنید. با اینكه مىدانیم وصیّت مخصوص زمان مرگ نیست، لكن آخرین فرصت آن، زمان فرا رسیدن مرگ است.
┅═══🍃✼✼🍃═══┅
پيام ها ⚡📬
1-🕯 شرط وثیقه، بدست گرفتن و در اختیار بودن است. «مقبوضة»
2-🕯 كار از محكمكارى عیب نمى كند، در برابر طلب، وثیقه بگیرید.«فرهانمقبوضة»
3-🕯 جایگاه افراد در احكام تفاوت دارد. براى ناشناس رهن وبراى افراد مطمئن بدون رهن. «فرهان مقبوضة فان أمن...»
4-🕯 نگذارید اعتمادها و اطمینانها در معاملات سلب شود. «فان امن بعضكم بعضاً فلیؤدّ الذى اؤتمن» فلسفه رهن گرفتن، اطمینان است كه اگر بدون آن اطمینان بود، رهن گرفتن ضرورتى ندارد.
5 -🕯افراد آگاه به حقوق مردم، در برابر مظلومان مسئولند. «ولاتكتموا الشهادة»
6-🕯 آنجا كه بیان حقّ لازم است، سكوت حرام است. «ومن یكتمها فانّه اثمٌ قلبه»
7-🕯 انحراف درونى، سبب انحراف بیرونى مىشود. قلب گناهكار، عامل كتمان گواهى مى شود. «ولم یكتمها فانّه آثم قلبه»
8 -🕯 ایمان به اینكه خداوند همه كارهاى ما را مىداند، سبب پیدایش تقوا وبیان حقایق است. «واللّه بما تعملون علیم»
🕯 امام باقر علیه السلام فرمود: »لا رهن الاّ مقبوضة« رهن، بدون قبض نمى شود.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
🔰 ثواب افطاری یک میلیون پیامبر!
🔻امیرالمومنین علی(ع) میفرماید:
🔹هر كس مؤمنى را در غروب روز غدیر افطار دهد، مثل این است که یک میلیون پيامبر و صدّيق و شهيد را افطار داده است. حالا اگر یک نفر، چند نفر از مومنین و مومنات را افطاری دهد دیگر چند میلیون میشود؟ و من از سوى خداى متعال، ضامنم كه از كفر و فقر، در امان باشد.
🔸منبع: مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۵۸
#غدیر
🍃 🌸 @Tasniim
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔮 بعضی انسانها علومِ اهلِ بیت(ع) را، که نهر عظیم است، رها کردهاند و چشمههای آلودهٔ علومِ دیگران را میمَکَند.
🍃 🌸 @Tasniim
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
4_516474296994890371.mp3
1.58M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🔻الحمدالله رب العالمین🔻
🔉 #تفسیر_صوتی_آیه 284
♥️ #سوره_بقره ۲۸۴
👤حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅═══🍃✼💠✼🍃═══┅
⏪سوره 2. بقره آيه 284
آيه 🔻
⤵️ لِلَّهِ مَا فِى الْسَّمَوَ تِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُواْ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير
ٌ
ترجمه 🔻
⤵️ آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، تنها از آنِ خداست. (بنابراین) اگر آنچه را در دل دارید آشكار سازید یا پنهان دارید، خداوند شما را طبق آن محاسبه مىكند.
🌴پس هر كه را بخواهد (وشایستگى داشته باشد) مى بخشد و هر كه را بخواهد (ومستحقّ باشد) مجازات مىكند و خداوند بر هرچیزى تواناست.
┅═══🍃✼💠✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مىفرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است كه بدون اختیار چیزى به ذهن مى آید و انسان هیچگونه تصمیمى بر آن نمىگیرد كه آن خطور گناه نیست, چون به دست ما نیست.
💦امّا آن حالات روحى كه سرچشمهى اعمال بد انسان مىشود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مىگیرد.
💦ممكن است مراد آیه از كیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بیرونى است. انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزههایش مسئول است و این مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله:
*💫 «یؤاخذكم بماكسبت قلوبكم» خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مىكند.
*💫 «فانّه اثم قلبه» براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است.
*💫 «انّالسّمع و البصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند.
* 💫«انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین امنوا لهم عذابٌ ألیمٌ فى الدّنیا والأخرة»
💦 علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است. حضرت على علیه السلام مىفرمایند: مردم بر اساس افكار ونیّات خود مجازات مىشوند.
┅═══🍃✼💠✼🍃═══┅
پيام ها⚡📬
1-💮 خداوند، هم مالك مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على كلّ شىء قدیر»
2-💮 از كوزه همان برون تراود كه در اوست. اعمال انسانها نشانگر طرز تفكّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسكم»
3-💮 مربّى باید مردم را میان بیم وامید نگه دارد. «یغفر، یعذّب» نهج البلاغه، خطبهى 75.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
🌳🕊🕊🕊🌳
🌹مؤمنان واقعی، شدیدا مراقبند زبانشان را؛ مراقبند کمتر از گل به یکدیگر نگویند،که خوب میدانند 👹شیطان لعین، نشسته درکمین برادری ورفاقت هایشان، تا مگر با جمله ای! با کلمه ای تلخ و یا سوء تفاهمی، اختلاف و فاصله بیاندازد بین دلهایشان!👈 «يَقُولُواْ الَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَنَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ»[اسراء/۵۳]
🍃 🌸 @Tasniim
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
4_516474296994890267.mp3
1.61M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🔻الحمدالله رب العالمین🔻
🔉 #تفسیر_صوتی_آیه 285
♥️ #سوره_بقره ۲۸۵
👤حجة الاسلام قرائتي
🌦 @Tasniim
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅
⏪سوره 2. بقره آيه 285
آيه 🔻
⤵️ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِير
ُ
ترجمه 🔻
⤵️پیامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ایمان دارد و همه مؤمنان (نیز) به خدا و فرشتگان و كتابها(ى آسمانى) و فرستادگانش ایمان دارند (و مى گویند:)
🍃ما میان هیچ یك از پیامبران او فرق نمى گذاریم (و به همگى ایمان داریم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنیدیم و اطاعت كردیم،
🌺 پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانیم) و بازگشت (ما) به سوى توست.
┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️در این آیه اصول دین )توحید، نبوّت، معاد) بیان شده و در آیه بعد، آمادگى انسان براى انجام تكالیف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح مىشود. لذا در حدیث آمده است كه این آیه و آیه بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است.
💕تكریم پیامبر لازم است و حساب رسول اللّه صلى الله علیه وآله از دیگران جداست. لذا در این آیه ابتدا نام رسول خدا و ایمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقاید آنان.
┅═══🍃✼🌷✼🍃═══┅
پيام ها ⚡📬
1-🍏 تبلور مكتب در رهبر است. «آمن الرّسول بما انزل الیه»
2-🍎 مبلغان دینى باید به آنچه دعوت مىكنند، باور داشته باشند. «آمنالرسول...»
3-🍎 نزول كتب آسمانى، براى پرورش وتربیت انسانهاست. «من ربّه»
4-🍏 ایمان به همه انبیا لازم است، چون تمام انبیا یك هدف دارند. «كتبه ورسله»
5 -🍏 زمینه ى دریافت مغفرت الهى، ایمان وعمل است. «سمعنا واطعنا غفرانك ربّنا»
6-🍎 در كنار ایمان و عمل، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهى داشت. «سمعنا و اطعنا غفرانك ربّنا»
7-🍎 بخشش، از شئون ربوبیّت وزمینه ى پرورش است. «غفرانك ربّنا»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ🌦ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🔷
🌦eitaa.com/Tasniim 🌦
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
.
5 اصطلاح غلط که رایج شده
و زیاد بکار میرود:⇩
✺ ۱- خدا بد نده! ✺
این کلام اهانت به پروردگار است،زیرا خدای تعالی در قرآن فرموده:هیچ خوبی به شما نمیرسد مگر از ناحیه ی خدا و هیچ بدی بشما نمیرسد مگر از ناحیه ی خود شما(و بخاطر اعمال خودتان است)
✺ ۲- جوان ناکام! ✺
این اصطلاح عامیانه برای جوانهایی که قبل از ازدواج از دنیا میروند بکار میرود ،درحالیکه ازدواج کام حقیقی یک انسان نیست که اگر ازدواج نکرد به او بگویند ناکام ،بلکه کام حقیقی انسان رسیدن به مقام بندگی خداست و استفاده ی خوب کردن از عمر و فرصتی که خدا به او داده است.
✺ ۳- عیسی به دین خود، موسی به دین خود! ✺
این جمله معنای صحیحی ندارد، زیرا بین پیامبران خدا، کوچکترین اختلافی نبوده و همه ی آنها مردم را به توحید و یکتا پرستی دعوت میکردند و
عقیده ی یکسانی داشتند.
✺ ۴- ولش کردی به امان خدا! ✺
این حرف کفر آمیز است ،زیرا اگر کسی مال یا فرزند خود را به امان خدا بسپارد که غمی نیست بهتر است بجای این کلام گفته شود:
"ولش کردی به حال خودش " پس بدبخت شد رفت
✺ ۵- انسان جایز الخطاست! ✺
این حرف نیز غلط است ،زیرا انسان برای خطا کردن جایز نیست . بهتر است بگوییم انسان ممکن الخطاست، یعنی ممکن است خطا کند و بهترین خطا کنندگان توبه کنندگان هستند
🍃 🌸 @Tasniim
╰━═━⊰🍃🌹🍃⊱━═━╯
1_23574549.mp3
9.95M
#فرشتگان_کارگزاران_عالم ۴۳
🌐 عالم ملکوت، عالم مُلک را اداره میکند!
✨ و این مدیریت؛ به اذن خداوند و با تدابیرِ ملائک انجام میشود.
@Tasniim