eitaa logo
باشگاه تحلیل خبری تأویل
493 دنبال‌کننده
346 عکس
75 ویدیو
7 فایل
باشگاه تحلیل خبری نوجوان/تأویل "اینجا نوجوانان روایت می کنند" [تبیین،تشریح،تکمیل] ارسال سوژه خبری : @Taviladmin
مشاهده در ایتا
دانلود
تهدیدهای اینترنت بر تربیت اخلاقی نوجوان اینترنت به عنوان یک رسانه نوین، نفوذ گسترده ای بر حیات انسانِ مدرن در ابعاد فردی و اجتماعی دارد.در کنار محاسن و مزایای بی شمار اینترنت که می تواند منشأ آثار مثبت و بالنده برای تعالی انسان باشد چالش هاو تهدیدهای تربیتی و اخلاقی فراوانی نیز در اذهان تداعی می شود. طراحان اصلیِ اینترنت، از این ابزار برای نفوذسیاسی و فرهنگی بر کشورهای مختلف استفاده می کنند و از این راه آسیب های جدی را در ابعاد مختلف بر پیکره جوامع وارد می سازند. آنان با تأثیرگذاری بر ابعاد فردی و اجتماعی جوانان و نوجوانان، با فراهم سازی زمینه های غیراخلاقی، به مسخ هویت و شخصیت آنان اقدام می کنند و با شکل گیریِ خرده فرهنگ های مختلف، شکاف بین نسل ها را افزایش می دهند. این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی، ضمن بیان دلایل روان شناختیِ اقبال روز افزوننوجوانان به حضور در فضای مجازی، به آسیب شناسی این فضا بر تربیت اخلاقی نوجوان در دو بُعد «بنیان هایفکری و نظری » و «عملی و رفتاری » می پردازد.
باشگاه تحلیل خبری تأویل
تهدیدهای اینترنت بر تربیت اخلاقی نوجوان اینترنت به عنوان یک رسانه نوین، نفوذ گسترده ای بر حیات انسا
یافته های پژوهش، حاکی از این مطلب است که تهدیدهای مطرحدر بعد فکری و نظری )شامل عقل گرایی افراطی، کم رنگ شدن اخلاق اجتماعی، نهیلیسم ارزشی و بحران هویت( وچالش های عینی و رفتاری )شامل حیازدایی، انحرافات جنسی، دوستی های اینترنتی، کاهش ارزش های خانواده،انزوای اجتماعی، شایعه پرا کنی و دروغ پردازی، کاهش مسئولیت اجتماعی و آزار مجازی( را بیان کند؛ با امید بهاینکه مطالب این پژوهش با ایجاد روشنگری، بستر تعامل صحیح نسل جدید با فضای مجازی را ایجاد کند تا افق روشنی در مسیر پیوند صحیح سنت و مدرنیته ظهور یابد. ✍️نویسندگان: هاجر ذبیحی خبرگزاري تأویل
9-صمیمیت با نوجوان/1. شناخت شخصیت نوجوان؛ با شناخت ویژگی های دوره نوجوانی برخی از رفتارهای ناخوشایند آنان غیر طبیعی انگاشته نمی شود تا موجب بروز عکس العمل در ما گردد و به تیرگی روابط با نوجوان بینجامد. 2. استفاده از روش تغافل نادیده گرفتن؛ از مؤثرترین روش های تربیتی در این دوره «روش تغافل» است؛ یعنی مسایل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید. او را به لحاظ رفتارهایش دایم بازخواست ننمایم، بلکه باید نوجوان همواره در حال خوف و رجا باشد. 3. ایفای نقش راهنما به جای آمر؛ بهتر است در برخورد با مسایل نوجوان از خود او کمک بگیریم؛ چرا که وی باید این واقعیت را بداند که نخستین مسؤول حل مشکل او، خودش است و باید برای حل آن اقدام نماید. والدین و مربیان فقط وظیفه راهنمایی او را دارند تا از عواقب تصمیم و کار او را مطلع سازند. خبرگزاري تأویل
باشگاه تحلیل خبری تأویل
9-صمیمیت با نوجوان/1. شناخت شخصیت نوجوان؛ با شناخت ویژگی های دوره نوجوانی برخی از رفتارهای ناخوشایند
4. آموزش؛ مهم ترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع می باشد. برای کاهش ترس و اضطراب دوره ی نوجوانی، آموزش های لازم در مورد بلوغ، دوست یابی، حل مسأله، چگونگی گذراندن اوقات فراغت، برنامه ریزی درسی و ... ضروری است. 5 . برقراری رابطه دوستانه و عاقلانه؛ با مراقبت دوستانه و عاقلانه ی خود، احساس ایمنی و اطمینان را در وجود نوجوان ایجاد کنیم. 6 . اعتماد سازی؛ باید بیاموزیم که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خود جلب و جذب کنیم؛ چنانچه اعتماد میان نوجوان و والدین کم رنگ شود، او برای حل مسایل خود به دیگران مراجعه می کند. 7. ارتباط کلامی، مقدمه ارتباط عاطفی؛ والدین با تنظیم ساعات کار خود و بستر سازی مناسب در منزل بایستی فرصت کافی برای «ارتباط های کلامی» با اعضای خانواده، به ویژه نوجوان را فراهم آورند؛ چرا که ارتباط کلامی مقدمه ی «ارتباط عاطفی» است که نوجوان سخت به آن نیاز دارد. 8 . تأکید بر محبت و پرهیز از خشونت؛ ارتباط با نوجوان اگر بر عشق و علاقه و صمیمیت استوار باشد، اعتماد به نفس را در او تأمین و تضمین می نماید؛ و چنانچه با فشار و خشونت همراه گردد، اختلال عصبی و دشواری های روانی را در پی دارد. 9. الگوهای رفتاری والدین؛ نوجوان علاقه مند است که والدین او شخصیتی مستحکم، با ثبات و پایدار را دارا باشند، چون به اتکای شخصیت و همانند سازی آنان نیازمند است؛ از این رو توجه والدین به الگوهای رفتاری مورد تأکید است. 10. پرهیز از مناقشات خانوادگی؛ خانه بایستی محلی آرام، امن و مستحکم برای اعضای خانواده به ویژه نوجوان باشد. مناقشات و بحث و دعوای آشکار والدین به این فضا لطمه می زند و بهانه ی گریز نوجوان از خانواده را فراهم می آورد. 11. گوش دادن؛ با نوجوان صحبت کنیم و با علاقه به سخنان او گوش فرا دهیم و بدانیم که خوب گوش کردن به حرف های نوجوان رمز ارتباط مؤثر با اوست. 12. تکیه بر نقاط قوت؛ با مشاهده برخی ضعف ها، نوجوان را تحقیر، سرزنش، یا مقایسه با دیگران نکنیم، بلکه سعی نماییم برای از بین بردن ضعف ها، نقطه های قوت را تجلی بخشیم. 13. انتظار به اندازه؛ با کسب شناخت همه جانبه از نوجوان به اندازه توان و ظرفیت وجود از وی انتظار داشته باشیم. 14. اجازه ی امتحان و خطا؛ نوجوان بایستی بیاموزد که از آزمون و مشکلات گریزان نباشد، بلکه برای حل مشکلات به دنبال کشف راه حل باشد؛ برای این منظور اجازه خطا کردن را به او بدهیم تا از آن احساس گناه نکند و بتواند فرصت یافتن راه حل را بیابد. 15. مشورت با نوجوان؛ نوجوان در اندیشه مستقل شدن است؛ بنابراین نبایستی عقاید خود را بر او تحمیل نماییم، بلکه او را تحمّل کنیم و با مشورت گرفتن از او در امور خانه در کسب استقلال یاری اش کنیم. 16. فعال بودن نقش پدر در تربیت نوجوان؛ همان گونه که «مادر» نخستین دلیل و راهنمای کودک و نوجوان به زندگی اجتماعی است، وجود «پدری» که بتوان بر او تکیه کرد نیز مورد نیاز ضروری یک نوجوان است. 17. پذیرش بدون قید و شرط نوجوان؛ نوجوان را همان گونه که نشان می دهد، بپذیریم، نه آن سان که در رؤیا و تخیّل خود تصور می کنیم. اگر نوجوان در خانواده مورد احترام قرار گیرد، پذیرش خویش را ـ همان گونه که هست ـ خواهد آموخت. ✍️نویسنده:جواد شعیبی
نوجوان و شوق عبادت🌱 چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذیرا باشد. آیا دوست داریم نوجوان به صورت عادت عبادت کنند یا با تفکر و آگاهى و عشق؟! همه اعتقاد داریم که عبادت و بندگى, انسان را از سقوط در منجلاب فساد بازمى دارد, ولى چگونه بندگى و عبادتى؟ چه بسا افراد بسیارى را سراغ داریم که نمازشان ترک نمى شود, ولى از انجام گناه هم ابا ندارند! پس چه نوع عبادتى انسان را از منکر باز مى دارد؟ عبادتى که بر بنیاد شناخت و تفکر باشد, یا عبادت تقلیدى, ساختگى و عادتى؟ عبادت واقعى عبادت واقعى, هرگز با صرف انباشت اطلاعات مذهبى صورت حصول نمى یابد, بلکه با شناخت و حسى مذهبى به انجام مى رسد. صرف انباشتن مسإله ها و دانسته هاى مذهبى, انسان را پرورش مذهبى نمى دهد و او را به عبادتى که به مبدإ اعلى مرتبط مى گرداند, رهنمون نمى شود. عبادت واقعى, اعماق روح انسان را به هیجان در مىآورد; مانند انفجارى که چشمه سارهاى روحانى را به جریان مى اندازد. این هیجان مى تواند تا فرجام زندگانى در موجودیت او اثر بخشد. خبرگزاري تأویل
باشگاه تحلیل خبری تأویل
نوجوان و شوق عبادت🌱 چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذی
اگر چه در دعا و خواستن از خدا, خداوند خواسته او را اجابت نکرده باشد, ولى آن حالت روحانى عالى ممکن است تا آخرین نفس هاى او نیرویى کلان در توجه به خدا به او بخشیده باشد, چنان که پلیدى ها و اعراض از مقام ربوبى, اگر چه یک لحظه باشد,اگر عمیق و ژرف باشد, ممکن است تا آخر عمر انسان را به سقوط بکشاند. بنابراین میان دانستن و فهمیدن, یا ارزش گذاشتن و باورکردن فرق است. برخوردارى از اطلاعات و محفوظات فراوان دینى لزوما به معناى راغب بودن به ارزش هاى دینى و اعتقاد داشتن به آنها نیست و اگر این وضعیت در خانواده ها و مدارس ادامه یابد, ممکن است به جاى ترغیب و تحریک نوجوان در جهت دست یابى به ارزش هاى دینى و عبادت و بندگى به پیشگاه خداوند متعال, آنها رااز مقصد دور سازد. متإسفانه در کتب درسى آموزه هاى دینى صرفا در حد تراکم اطلاعات دینى است و بارش و ریزش پى درپى مفاهیم مربوط به آن در لابه لاى کتاب هاى درسى نهفته است و به علاوه اطلاعات و پیام هایى که ارائه مى شود, غالبا شکلى تکرارى, یکنواخت و صورى دارد که نهایتا هدف آن افزایش بیشتر محفوظات است و فرصت یا موقعیتى براى برانگیختن خلاقیت ها, رغبت ها و عواطف دینى در نظر گرفته نشده است و در نتیجه موجب خستگى و دلزدگى نوجوانان از این درس ها مى شود.(2) در حالى که رسالت این درس ها, ایجاد حس مذهبى است و حس مذهبى نه تنها تجلى گاه حضور خداوند در نهاد انسان است, بلکه مظهر عالى ترین صفات والاى حق تعالى و سایر ارزش هاى عالى انسانى است. اگر حس مذهبى و فطرت دینى نبود. بشر هیچ توجیهى براى وجود ارزش هاى عالى انسانى ; چون حق طلبى, عدالت خواهى, مناعت طبع و کرامت نفس, عشق به جمال و کمال و علم و ادب,احسان و سایر انگیزه هاى ارزشمندى که بشر در طول حیات خود از آن دم مى زند, نداشته است. مسلما تربیت دینى ذهن, باید سه ویژگى انتظام, استمرار و استدلال را داشته باشد, چون ساختار تکوینى ذهن به گونه اى است که اگر یافته هاى آن به طور منظم, مستمر و مستدل نباشد, آن را آبستن فهم و درایت نمى کند. هرچه دامنه معرفت حصولى دین, گسترش یابد, ظهور حس دینى در زندگى نیز توسعه مى یابد, به ویژه از آن جهت که انسان معمولى همواره در زندگى عادى نمى تواند, رابطه حضورى خود را با خدا حفظ کند, اما معرفت دینى مى تواند این حضور را حفظ نماید و گاهى نیز یافته هاى حضورى یا اوهام و تمایلات درونى مشتبه مى شود و در این صورت, ذهن تربیت یافته دینى, با آموزش هاى مستدل و منظم خود مى تواند مرز بین حقایق فطرى با اوهام و تخیلات را تمایز بخشد. احساس مذهبى در ((اوضاع اضطرارى)) که انسان از اسباب مادى قطع امید مى کند, ظهور بیشترى دارد. وقتى آدمى در عالم برونى با حوادث ناگهانى روبه رو شده و احساس یإس و ترس, وجود او را فرامى گیرد, به عالم درون پناه مى برد تا به کانون آرامش لایزال فطرى ; یعنى ذات حق تعالى متصل گردد. اما اگر آدمى در عالم برون, احساس استغنا کند و امنیت برونى او فراهم شود و به منابع آرامش بخش برونى چون ثروت و قدرت اعتماد نماید, به همان میزان احساس حضورى خداوند در زندگى عادى او تضعیف مى شود. به همین دلیل براى آن که حقیقت دین ; یعنى احساس بندگى و عبودیت به محضر حق تعالى در حیات عادى متجلى شود, لازم است که از طریق ذهن و به طور منظم و مستمر به تحصیل معرفت دینى پرداخته شود. پرورش مذهبى فرزندان در تربیت کودکانمان, باید تلاش ورزید که آنان را مذهبى پرورش دهیم نه این که آنان را مذهبى بار بیاوریم, زیرا بین تربیت کردن با بارآوردن فرق است. در پرورش مذهبى, پدر و مادر یا مربى, فقط شوق و شور, کنجکاوى و حس حقیقت جویى نوجوان را افزایش مى دهد و مربى از هرگونه آموزش تحمیلى و انتقال مستقیم مطالب و مفاهیم مى پرهیزد. او باید به کودک و نوجوان فرصت دهد. ان کودکى وجود داشته باشد, در دوران نوجوانى آن تجربیات خوشایند به او کمک شایان توجهى خواهد کرد تا نگرش مثبتى به مذهب و آداب مذهبى داشته باشد. البته طبیعى است, فردى که به دوران نوجوانى پا مى گذارد, درباره آموخته هاى خود در دوران کودکى دچار شک و تردید مى شود. آنان با دست یافتن به رشد فکرى, قدرت تفکر در مسائل و موضوعات اساسى زندگى خود را پیدا مى کنند و براى رسیدن به یک نظام فکرى و عقیدتى که بتواند پاسخ گوى نیازهاى فکرى و عاطفى آنها باشد, تلاش مى کنند. از سوى دیگر در دوران بلوغ, همزمان با بیدارشدن سایر غرایز و نیازهاى روانى, وجدان دینى و اخلاقى نیز در نوجوان بیدار و فعال مى شود و او را به تفکر درباره معنویات و حقایق دینى وا مى دارد. به همین علت, یکى از نیازهاى اصیل نوجوانان در این سنین, نیازها و انگیزه هاى دینى آنهاست. در این سنین, نوجوان با کنجکاوى و خواست درونى, به دنبال دست یافتن به هویت عقیدتى است, به گونه اى که بتواند در پرتو آن به زندگى روشنى دست یابد.
باشگاه تحلیل خبری تأویل
نوجوان و شوق عبادت🌱 چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذی
همین تإثرات روحى و خاطرات شیرین در آینده کودک و جهت گیرى هاى بعدى او بسیار موثراست و در واقع اولین سنگ بناى تربیت دینى و الهى کودک در این سال ها گذاشته مى شود. بنابراین, نباید این قبیل اعمال یا حرکات کودک را بى اهمیت تلقى کرد. این فرصت از نظر ایجاد آمادگى روحى براى شکوفایى ایمان در نهاد کودک بسیار مغتنم و باارزش است و والدینى که براى پرورش دینى کودکان خود اهمیت قائل هستند, هرگز این فرصت رااز دست نمى دهند. البته باید توجه داشت زمانى که کودک با دوستش بازى مى کند. نباید او را مجبور کنیم که با ما نماز بخواند و یا براى آنان از ابتداى کودکى تکالیف دینى معین کنیم, که در این صورت باعث دلزدگى کودک مى شود و در نتیجه با عشق و علاقه در پى عبادت نخواهدرفت . والدین باید زمینه را براى عبادت کودک خود فراهمآورند. خانواده هایى که از فرصت دوران کودکى براى این منظور استفاده نمى کنند, در دوران بلوغ و نوجوانى معمولا با مشکلات جدى مواجه مى شوند, زیرا کسى که انجام تکالیف دینى را تا مرحله نوجوانى یا جوانى و بزرگ سالى به تإخیر انداخته است, هر چند به موازین دینى معتقد باشند, به علت نبود ممارست عملى و آمادگى روحى, معمولا نمى تواند به راحتى به احکام دینى عمل کند. اغلب کسانى که در سنین بالاتر وظایف عبادى خود را انجام نمى دهند به مبانى دینى بى اعتقاد نیستند, بلکه قبلا ورزیدگى و آمادگى لازم را به دست نیاورده اند و لذا اراده آنها تابع اعتقادات آنها نیست; یعنى فاصله و شکافى بین فکر و عمل آنها وجود دارد; مگر این که از ایمانى محکم تر و اعتقادى قوىتر برخوردار بشوند, اما با ایمان معمولى و اعتقاد عادى معمولا غلبه بر مقاومت هاى درونى و نفسانى کار آسانى نیست. بنابراین, استدلال کسانى که معتقدند کودک پس از رسیدن به حد تشخیص و نوجوانى, باید مسیر خویش را انتخاب کند, به صواب نزدیک نیست. ✍️نویسنده: فرض الله قلى زاده کلان
باشگاه تحلیل خبری تأویل
نوجوان و شوق عبادت🌱 چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذی
سوال هاى زیادى در این دوران در باره مسائل فکرى و اعتقادى براى نوجوان مطرح مى شود و او در پى یافتن پاسخ این پرسش ها به جست و جو مى پردازد. در این بین وظیفه والدین است که فرزند خود را به کتاب و مطالعه آشنا کنند, تا آنان در این سنین بتوانند جواب سوالات خود را از کتاب هاى مفید به دست آورند, تا راه رشد و ترقى براى آنان باز باشد. و هم چنین والدین وظیفه دارند که همیشه با کودک, نوجوان و جوان خود یک رابطه دوستانه داشته باشند, تا آنان بتوانند, آزادانه و راحت نظریات و حرف هاى خود را بیان کنند و والدین آمادگى قبلى داشته باشند که جواب هاى روشن, سازگار با ذهن آنها و در قالب هاى نو و جذاب به سوالات آنها بدهند. بنابر این, در آموزش هاى دینى و تشویق به عبادت باید از روش هایى استفاده کرد که حتى پیام ها و مطالب عادى و آشناى دینى و مذهبى در قالب طرح هاى تازه و بدیع و با موفقیت هاى خلاق براى آنها مطرح شود. بدین طریق حس کنجکاوى و رغبت و تمایل فطرى درونى آنان برانگیخته مى شود و چون این برانگیختگى با نیازها و کشش هاى روانى ـ عاطفى در هم مىآمیزد, یادگیرى واقعى, تغییر رفتار و درون سازى ارزش ها و پیام ها حاصل مى گردد. برعکس, اگر بهترین و مقدس ترین و مهم ترین پیام ها و مواد آموزشى و تربیتى را بدون برخوردارى از این اصل ارائه دهیم, احتمالا با دلزدگى و وازدگى در کودکان و نوجوانان مواجه مى شویم. روش هاى تربیتى دیگرى که به تحریک حس مذهبى و تشویق به عبادت و بندگى کودکان و نوجوانان کمک شایان توجهى مى کند; رهاکردن آنان در فضایى مقدس, سیرو سیاحت در آیات هستى, آشنا ساختن با چهره هاى مومن و ذاکر, ارتباط دادن او با پدیده هاى اطراف ; که این همه به او امکان مى دهد تا خود از این نشانه هاى به ظاهر سامان نایافته بیرونى, سامان یافتگى درون را بیافریند و این یکى از بهترین و عمیق ترین شیوه هاى تربیتى دینى و تشویق به عبادت در کودکان و نوجوانان است. فطرت خود را کشف کند. هدف تربیت دینى, برانگیختن شوق و رغبت دینى است و نه صرفا انتقال مطالب دینى. همین که شور دینى را در کودک و نوجوان پرورش دادیم, بزرگترین تإثیر تربیتى را در ساختار شناختى و عاطفى او ایجاد کرده ایم, اما تلقین و تکرار, تحمیل بایدها و نبایدها, شکل دادن, پدیدآوردن عادت ها از حیطه پرورش خارج است و در نتیجه با محدودکردن فعالیت آزاد طبیعى همراه است. بنابراین, به جاى این که کودکان و نوجوانان را به عبادت وادار کنیم, انگیزه عبادت را در آنها به وجود آوریم, تا خود در پى عبادت بروند. اگر چنین شد با تفکر, تعمق و نیاز شدید درونى به دنبال آن خواهند رفت. این چنین عبادتى آنها را از فحشاو منکر باز مى دارد, آنها را رشد مى دهد و به مراحل عالى معنوى رهنمون مى سازد. بنابراین, براى این که کودکان و نوجوانان ما با روح مذهبى پرورش یابند و با جان و دل عبادت کنند و با روح نماز و سایر عبادات آشنا شوند, والدین باید حس مذهبى کودک را تقویت کنند. نباید کودک و نوجوان را مجبور کرد تا در مجالس مذهبى که خیلى طولانى و خسته کننده است, بنشیند. گاه مشاهده کرده ایم که اشخاص با شور و شوق به دعاى روح بخش کمیل آمده اند, ولى متإسفانه آن قدر این مراسم به درازا کشدیده مى شود که نه تنها کودکان و نوجوانان, حتى افراد بزرگ سال, به دلیل طولانى بودن آن دل آزرده مى شوند. نقش والدین والدین باید با ایجاد سوالاتى, ذهن کودکان را به جست و جوى جواب هایى از درون خویش وادارند تا آنان درباره خدا, انسان, قیامت و عبادت و غیر آن, تفکر کنند و به نتایجى ـ هر چند سطحى ـ برسند و بعدا که آن نتایج را براى ما بازگو مى کنند, آموزش هاى خود را در قالبى نو, دلنشین و دلپسند و قابل فهم به آنها ارائه دهیم و سپس به آنها فرصت دهیم که درباره گفته هاى ما دوباره فکرکنند. نباید آنها را زیر بمباران مطالب و اطلاعات قراردهیم, دراین صورت هیچ کدام ((درونى)) نمى شوند. بگذاریم کودکان آزادانه در محیطى معنوى که ما برایشان ایجاد مى کنیم, با مسائل مذهبى انس بگیرند. یک کودک آنچه را به طور منظم در محیط خانواده مى بیند, نسبت به آن انس پیدا مى کند و همین انس اولیه, زمینه را براى پیدایش یادگیرى و انجام فرایض دینى درمراحل بعدى فراهم مىآورد. مشاهده عبادت و نمازى که اعضاى بزرگتر خانواده به صورت منظم در شبانه روز انجام مى دهند, در ذهن و روان کودک نقش مى بندد و نوعى انس روحى نسبت به این اعمال و آداب در او به وجود مىآورد. با توجه به حس تقلید در کودک, معمولا مشاهده مى شود که کودک از دوسالگى حرکات پدر و مادر را تقلید مى کند و برخى کلمات را به طور ناقص تکرار مى کند. این حرکات به تدریج کامل تر مى شود و کودک گاهى در کنار پدر و مادر به نماز مى ایستد. اگر این حرکات کودک با نوازش و تشویق والدین همراه شود, بر رغبت کودک نسبت به این مسائل افزوده خواهد شد و خاطره شیرینى از آنها در ذهن و روان او باقى مى ماند.
نشانه شناسی لایه ای تصویر روی جلد رمان های نوجوان(مجموعه ی رمان نوجوان امروز) نشانه شناسی دانشی است که دران نشانه ها، مطالعه، شناسایی و دسته بندی می شوند. قرارگرفتن تصویر در یک قاب ان را به متنی تبدیل می کند که کارکرد نشانه ای و دلالت گر پیدا می کند و می توان لایه های متفاوت را در ان واکاوی کرد. در اثاری که برای نوجوانان افریده شده گاهی تنها تصویرکتاب، تصویر روی جلد است. با توجه به این که مخاطب این تصویرها نوجوانانند، و توان درک مفاهیم پیچیده و پنهان را دارند؛ می توان در این تصاویر استعاره های تصویری، نشانه شناسی و انتزاع را بازیابی کرد. در این مقاله به نشانه شناسی لایه ای تصویر روی جلد چهار اثر برگزیده ی مجموعه ی رمان نوجوان امروز از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می پردازیم و تلاش می کنیم با کشف رابطه ی درون خود متن تصویری و نیز رابطه ی ان با متن نوشتاری، لایه های متفاوت رمزگانی را به خوانش بگیریم. به نظر می رسد در این چهار اثر، تصویرگر در طرح روی جلد به خوانش لایه های روایی متن پرداخته و تلاش کرده است با توجه به ساختار و گونه ی متن نوشتاری، متن تصویری جامعی را پیش چشم مخاطب بگسترد و لایه های معنایی متعددی را معرفی کند. ✍️نویسندگان: عاطفه جمالی، طاهره شیخی خبرگزاری تاویل
راوی نوجوان و شگردهای اعتمادپذیرکردن رویدادها در رمان دشتبان (با تکیه بر تفکّر و جهان بینی نوجوان) رمان دشتبان از جمله رمان های موفّق دفاع مقدّس است که احمد دهقان آن را از زبان راوی اوّل شخص گزارش می کند. آنچه تشخّص خاصی به سبک روایتی این داستان داده است، نحوه گزارش راوی از رویدادها و وقایع است که دهقان با برجسته ساختن راوی نوجوان، سعی داشته است فضا، مکان، وضع و حال مردم جنگ زده را نشان دهد و در این راه تمام تلاش خود را در اقناع روایت شنو به شیوه های مختلف بکار بسته است. در این مقاله به شیوه توصیفی - تحلیلی به روش های اعتمادپذیرکردن روایت در این رمان و ارتباط آن با راوی اول شخص درون داستانی (راوی نوجوان) پرداخته شده است. راوی به شیوه های مختلفی سعی در اقناع روایت شنو و اعتمادپذیر کردن رویدادها داشته است. این شیوه ها عبارتند از: توصیف های ریزبینانه از وقایع و رویدادها، تشکیک در روایت، ذکر و توصیف مکان و درگیر کردن روایت شنو با رخداد داستانی. ضمن اینکه نشان دادن لحن در نوشتار نیز از مشخّصه های اصلی این روایت است که دهقان با تأکید بر راوی نوجوان و درون داستانی آن را نشان داده است. بی توجّهی نویسنده به جهان معرفتی نوجوان و برخی از ویژگی های گریزناپذیر آن ها، باعث شده است که باورپذیری گزارش ها از زبان یک راوی نوجوان تا حدودی سخت باشد چرا که اقتضائات خاص نوجوان در بیان رخدادها، نادیده گرفته شده است. خبرگزاري تأویل
باشگاه تحلیل خبری تأویل
راوی نوجوان و شگردهای اعتمادپذیرکردن رویدادها در رمان دشتبان (با تکیه بر تفکّر و جهان بینی نوجوان)
از یک سو، نویسنده تلاش کرده است که به شیوه های مختلف، رویدادهای داستانی را باورپذیر و قابل اعتماد کند و از سوی دیگر با انتخاب راوی نوجوان، تا حدود زیادی از این هدف و خواسته دور شده است. ✍️نویسنده:هیوا حسن پور
بررسی و تحلیل نقدهای فمینیستی ادبیات کودک و نوجوان درنشریه تخصصی کتاب ماه کودک و نوجوان نقد فمینیستی، بخشی از گفتمان فمینیستی است که در پی تجدید نظر در معیارهای نقد و ایجاد سنتی زنانه در ادبیات است. بررسی نقدهای فمینیستی نشریات تخصصی، نقش مهمی در شناسایی مسیر این گرایش در ادبیات کودک و نوجوان و تبیین نقاط قوت و ضعف نقد و نظریه فمینیستی در آرای منتقدان دارد. در این مقاله، در ضمن پژوهشی کیفی و با روش توصیفی و تحلیل محتوای قیاسی استقرایی، مقالاتی که در فاصله سال های 1376تا 1393در کتاب ماه کودک و نوجوان با رویکرد فمینیستی نقد شده اند، بررسی می شود و تلاش می شود نمایی از وضعیت نقدهای فمینیستی در این نشریه به تصویر کشیده شود. در مجموع از میان 1073مقاله، 27 مقاله با این رویکرد نقد شده اند. زمان، به لحاظ کمی و کیفی، بر نقدها تأثیرگذار بوده است. منقدان زن پرکارترند. پرکاربردترین مؤلفه های فمینیستی برگرفته از گرایش های لیبرال و تا حدی رادیکال هستند. خبرگزاري تاویل
باشگاه تحلیل خبری تأویل
بررسی و تحلیل نقدهای فمینیستی ادبیات کودک و نوجوان درنشریه تخصصی کتاب ماه کودک و نوجوان نقد فمینیست
گرایش به نقد انگلیسی- آمریکایی بیش از دیگر گرایش ها است. پرتکرار ترین مضمون، نقد مردسالاری و جنبه های آن است. برگزیدن عنوان و مقدمه مناسب برای بحث، توجه به نام و تصویر روی جلد اثر، دسته بندی موضوعی و درنهایت نتیجه گیری همسو با اهداف و ارائه پیشنهاد به مخاطبان و نویسندگان آثار خلاقه از نقاط قوت نقدها است. بی توجهی به نظریه های نقد فمینیستی ادبیات کودک، عدم استناد به رویکرد های فمینیستی در تحلیل آثار، عدم ارجاع به متن خلاقه برای تأیید مباحث نظری، سود نجستن از منابع دست اول و پرداختن به موضوعات نامرتبط با موضوع اصلی از عمده ترین اشکالاتی است که در مقالات دیده می شود. ✍️نویسنده: عاطفه جمالی /الهام جمشیدی
ماهنامه نسخه دوم نوفکران از باشگاه تحلیل خبری تأویل با جمعی از نوجوانان 📔از مدار محور مقاومت تا آسیب شناسی نوجوانان خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
ماهنامه قسمت دوم - آبان ماه.pdf
9.36M
ماهنامه نسخه دوم نوفکران از باشگاه تحلیل خبری تأویل با جمعی از نوجوانان 📔از مدار محور مقاومت تا آسیب شناسی نوجوانان خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
فضای مجازی برای رشد کودکان و نوجوانان طراحی نشده است! هنگامی که با دید سلامت و رشد به این ماجرا نگاه می‌کنیم، مهم‌ترین مسئولیت والدین کنترل فرزندان است؛ زیرا این فضا برای رشد طراحی نشده است، اساسا هدف از طراحی این شبکه‌ها بنابر اذعان سازندگان آن‌ها، کسب سود است. موضوع نشان‌دهنده این است که هدف طراحی این فضا با رشد جسمی و اخلاقی کودک در تضاد است؛ در سیاست‌های استفاده از این فضاها مواردی ذکر شده است مثل رده سنی مناسب برای استفاده از این فضا که توسط هر کاربر قبل از استفاده تایید می‌شود. برای همگان واضح است که بسیاری از محتواهای تولیدشده، زننده و نامناسب و به شیوه‌ای طراحی شده که اعتیادآور است. علاوه بر این در این شبکه‌ها برای ایجاد جذابیت از روش‌هایی استفاده شده که با رشد فکری نوجوانان در تعارض است، همانند سلبریتی‌‌سازی بلاگرها که به یک معضل در بدنه نسل جدید تبدیل شده است. با در نظر گرفتن همه این موارد‌ نمی‌توان به طور مطلق گفت که محدودکردن بچه‌ها در استفاده از فضای مجازی درست است و باید ببینیم که آیا نوجوان این محدودیت‌ها را بدون ایجاد چالش می‌پذیرد یا باعث ایجاد چالش بین آن‌ها با والدین می‌شود؟
باشگاه تحلیل خبری تأویل
فضای مجازی برای رشد کودکان و نوجوانان طراحی نشده است! هنگامی که با دید سلامت و رشد به این ماجرا نگ
علت اینکه بعضی از والدین در محدودکردن فرزندان خود با مشکل مواجه می‌شوند این است که والدین وارد گفت‌وگو با نوجوانان نمی‌شوند و این خود شروع یک معضل بزرگ بین والدین و فرزندان است. در پایان این مقاله، این‌چنین می‌توان نتیجه گیری کرد: والدین گاهی اوقات باید درجایگاه شنونده و با دوستی با فرزندان خود سعی در کنترل مصرف رسانه‌ای فرزند خود داشته باشد، کما اینکه بدون شک این ارتباط بین والدین و فرزندان در مدت کوتاهی ایجاد نخواهد شد و باید از سنین خردسالی ایجاد شود. در غیر این صورت اعمال این محدودیت‌ها از سوی والدین به‌شدت سخت خواهد شد و همچنین نوجوانان به‌دلیل آشنایی با مهارت‌های دیجیتال والدین خود را دور خواهند زد. ✍️ حسین حق پناه 📌خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسرائیل بعد از ماه ها تهدید حمله سهمگینی به تهران داشت!😐😅 (چهارشنبه سوری کرج خوف ناک تر بود😅💥) 📌خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
32.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹ارتش برای مردم ❤️🌱 ارتش برای مردم یعنی فداکاری یعنی شجاعت یعنی همت و عزم راسخ سربازان وطن! 📌خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عملیات وعده صادق ۳🔥 دیر نباشد شیر مردان غيور سرزمینمان بر جهود نجس بتازند و تارو مارشان کنند! #هوش_مصنوعی 📌خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
چطور تفکر تحلیلی را در نوجوانان تقویت کنیم؟ تفکر تحلیلی یا انتقادی، به نوعی از تفکر گفته می‌شود که فرد در آن، به صورت کاملا مستقل، واضح و آشکار، به طور منطقی و با استفاده از ارتباط‌دادن ایده‌ها، شواهد و نظریات، و همینطور با استفاده از قوه تجزیه و تحلیل خود، به یک نتیجه عقلانی می‌رسد.چرا تفکر انتقادی مهم است؟ دیگر سوالی که باید به آن پاسخ دهیم، آن است که اصلا اهمیت تفکر انتقادی چیست؟ چرا باید زحمت بسیاری به جان خرید و برای تقویت تفکر تحلیل در نوجوانان تلاش کرد؟ اگر بخواهیم صاف و پوست‌کنده درباره این موضوع بگوییم، باید اینطور بیان کنیم که: در گذشته بخش بزرگی از موفقت افراد، به حفظ‌کردن دانش و سپس تکرار آن در ابعاد مختلف زندگی بستگی داشت. اما امروزه دیگر خبری از این موضوع نیست. خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir